eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4هزار دنبال‌کننده
24.3هزار عکس
12.2هزار ویدیو
370 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
وا أَوْلِياءَهُ إِنْ أَوْلِياؤُهُ إِلاَّ الْمُتَّقُونَ وَلكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ); چرا خدا آنها را مجازات نكند با اين كه آنها (مؤمنان را از عبادت كردن در كنار) مسجدالحرام جلوگيرى مى كنند در حالى كه آنها سرپرست آن نيستند; سرپرست آن فقط پرهيزگارانند; ولى بيشتر آنها نمى دانند». بعضى ـ مانند ابن ابى الحديد ـ چنين پنداشته اند كه اين آيه در سال حديبيه (سال ششم) كه كفار مكه پيغمبر را از زيارت خانه خدا باز داشتند نازل شده و بعداً به هنگام جمع آورى قرآن و ترتيب آن به وسيله اصحاب رسول الله(صلى الله عليه وآله) در اينجا جاى داده شده است. در حالى كه اين سخن از دو جهت اشتباه است: اولاً جلوگيرى مشركان از زيارت مسلمانان نسبت به خانه خدا تنها در سال حديبيه نبود پيش از اين نيز چنين بود و ثانياً قرآن در زمان پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) به صورت كنونى جمع آورى شد و اصحاب بر رسول الله(صلى الله عليه وآله) خواندند.
شرح و تفسير دو امان از عذاب الهى مرحوم سيّد رضى اين گفتار حكيمانه امير مؤمنان على(عليه السلام) را به توسط فرزندزاده گرامى اش امام باقر(عليه السلام) نقل كرده مى گويد: ابو جعفر محمد بن على الباقر(عليهما السلام) از آن حضرت چنين نقل كرده است كه فرمود: «در زمين دو امان و وسيله نجات از عذاب الهى بود كه يكى از آنها برداشته شد دومى را دريابيد و به آن چنگ زنيد»; (وَحَكَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَر مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيّ الْبَاقِرُ(عليهما السلام) أَنَّهُ قَالَ كَانَ فِي الاَْرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ، وَقَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا، فَدُونَكُمُ الاْخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ). آنگاه امام(عليه السلام) به شرح اين دو بر اساس استنباطى كه از يكى از آيات قرآن مجيد كرده مى پردازد و مى فرمايد: «اما امانى كه برداشته شد وجود رسول الله(صلى الله عليه وآله)بود (كه خداوند به بركت وجود او هرگز عذابى بر اين امت نازل نكرد; ولى او از ميان ما رفت) و امانى كه باقى مانده استغفار است، همان گونه كه خداوند متعال مى فرمايد: «تا تو در ميان آنها هستى خداوند آنها را عذاب نمى كند و تا آنان نيز از گناهان خود استغفار مى كنند خداوند عذابشان نخواهد كرد»; (أَمَّا الاَْمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ(صلى الله عليه وآله)، وَأَمَّا الاَْمَانُ الْبَاقِي فَالاِْسْتِغْفَارُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: وَما كانَ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ وَما كانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ). به گفته مرحوم سيّد رضى «اين استنباط امام يك نمونه از بهترين استفاده ها و لطيف ترين استنباط ها از آيات قرآن كريم است»; (قالَ الرَّضىُ: وَهذا مِنْ مَحاسِنِ الاْسْتِخْراجِ وَلَطائِفِ الاْسْتِنْباطِ). هنگامى كه به عقل و خرد خويش رجوع كنيم نيز آنچه را كه در اين آيه مباركه آمده و استنباطى را كه امام(عليه السلام) از آن كرده درمى يابيم. پيغمبر اسلام(صلى الله عليه وآله) مطابق آيه شريفه (وَما أَرْسَلْناكَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ) رحمتى براى تمام جهانيان بود چگونه ممكن است اين كانون رحمت الهى در ميان امت باشد و خدا آنها را عذاب كند. از سويى ديگر، استغفار يكى از وسايل جلب رحمت خداست، زيرا خودش بندگان را دعوت به استغفار كرده و وعده غفران و آمرزش داده و فرمود: «(قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ); اى بندگانى كه راه اسراف به خود را درپيش گرفته ايد و مرتكب گناهان شده ايد از رحمت خداوند مأيوس نشويد، چرا كه او همه گناهان (توبه كنندگان) را به يقين او آمرزنده مهربان است». بنابراين بعد از رحلت پيغمبر خدا و رفتن آن حضرت به ديار باقى مسلمانان مى توانند خود را به وسيله توبه و انابه و استغفار از عذاب الهى مصون دارند و امام(عليه السلام) با استنباطى كه در بالا آمد راه را به آنها نشان داده و بر آن تأكيد ورزيده است. ايشان نه تنها مى توانند از عذاب الهى در امام بمانند بلكه با استغفار درهاى رحمت و نعمت و سعادت را مى توانند به روى خود بگشايند. همان گونه كه در سوره «نوح» آمده است: «(اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفّاراً * يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً * وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوال وَبَنِينَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنّات وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهارا); من به آنها گفتم از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد او بسيار آمرزنده است تا باران هاى پربركت آسمان را پى در پى بر شما بفرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان كمك كند و باغ هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختيارتان قرار دهد». مرحوم مغنيه در شرح نهج البلاغه خود مى گويد: ضمير در «لِيُعَذِّبَهُمْ» به اهل مكه بر مى گردد و منظور از «استغفار» در اين آيه ترك شرك و روى آوردن به اسلام است، بنابراين معناى آيه اين است كه «خداوند اهل مكه را مادامى كه پيغمبر در ميان آنهاست عذاب نمى كند و بعد از او نيز اگر ايمان به رسالت آن حضرت بياورند مجازات نخواهد كرد». به نظر مى رسد كه مرحوم مغنيه مفهوم آيه را محدود كرده است، زيرا ظاهر آيه با توجه به اين كه ـ در سوره «انفال» كه از سوره هايى است كه در مدينه نازل گرديده وجود دارد ـ همه مسلمانان را شامل مى شود نه فقط اهل مكه را همچنين استغفار نيز معناى وسيعى دارد كه هم گناه شرك و هم گناهان ديگر را در بر مى گيرد و مى دانيم بسيارى از عذاب هاى اقوام پيشين به سبب گناهانى بود كه غير از شرك انجام مى دادند; مانند عذاب قوم لوط. بنابراين، آيه مفهوم وسيعى دارد كه همه مسلمانان در هر زمان را شامل مى شود و استغفار نيز هرگونه توبه از گناه است. قابل توجه اين كه در آيه بعد از اين آيه در سوره «انفال» مى خوانيم: «(وَ ما لَهُمْ أَلاّ يُعَذِّبَهُمُ اللّهُ وَهُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ ما كانُ
هدایت شده از روشنگری
صدا و سیما نمیخواد بفهمه که اگه اخبارو سریع و درست به گوش مردم نرسونه دشمن اخبارو غلط و جهت دار بهشون میرسونه؟ 🆘 @Roshangari_ir
هدایت شده از روشنگری
🔴 بعد از فروش زنان ویترینی در اسرائیل حالا ❌ فروشگاه شوهر در فرانسه طبقاتی مختلف با انواع مرد در ویترین 🆘 @Roshangari_ir
هدایت شده از کانال روشنگری‌🇵🇸
✂️ آخ آخ .. فقط واکنش #نوبخت شون 😜 #روحانی #پرستو_گلستانی #آناهیتا_همتی #مهناز_افشار #شیلا_خداداد #پرویز_پرستویی #برزو_ارجمند #محمدرضا_هدایتی #بازیگر #سلبریتی #سلبریتی_سیاسی #هنر #سیاست #تا1400باروحانی 👉 @roshangarii 🌹
هدایت شده از کانال روشنگری‌🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد برجسته دانشگاه تهران که جزء دانشگاه اعضای تیم کننده هسته ای هم بوده: باید علف می خوردیم اما را امضا نمی کردیم/ را فروختیم تا وقتی صدای ها بلند باشد، کسی صدای متخصصین متعهد را نخواهد شنید 👉 @roshangarii 🌹
هدایت شده از شاخص
💠اگر دیر بجنبیم... 🔺 امام خمینی (ره): 🔴بحث بر سر اين است كه اگر دير بجنبيم اسلام امريكايى از جلسات #سياسيون_ظاهر_الصلاح وابسته به آمريكا و نيز از همين #حوزه‌_ها و #دانشگاه_‌ها چنان #زيبا براى جهان پابرهنگان تشنه عدالت ترسيم مى گردد كه همگى محكوم به #فنا هستيم. #امام_خمینی صحیفه نور، جلد 21، صفحه 617
در هامبورگ استاد دانشگاهی در حاشيه‌ ی نشستی علمی به من گفت👇 «گمان نکنيد ايران را #کار و #تدبير شماها حفظ کرده است؛ #وجود اين مرد را که #سکاندار_کشتی_انقلاب شماست و هوشمندانه اين کشتی را در اقيانوس‌های پرتلاطم هدايت می کند، دست کم نگيريد!» 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
💢فرزندان کوروش اکنون در کدام سرزمین زندگی می‌کنند؟! ✅حقیقت این است که جدا بودن خون‌ها و نژادها خرافه‌ای بیش نیست. نژاد سامی و آریایی و غیره به صورت جدا و از یکدیگر فقط در گذشته بوده است، اما حالا آن‌قدر اختلاط و امتزاج و نقل و انتقال صورت گرفته است که اثری از نژادهای مستقل باقی نمانده است. ✅بسیاری از مردم امروز ایران که ایرانی و فارسی زبان‌اند و داعیه ایرانی‌گری دارند، یا عرب‌اند یا ترک یا مغول، همچنان‌که بسیاری از اعراب که با حماسه زیادی دم از می‌زنند از نژاد ایرانی یا ترک یا مغول می‌باشند. شما اگر همین حالا سفری به مکه و مدینه بروید، اکثر مردم ساکن آنجا را می‌بینید که در اصل اهل هند یا ایران یا بلخ یا بخارا یا جای دیگری هستند. ✅شاید بسیاری از کسانی که نژادشان از و داریوش است، الان در کشورهای عربی تعصب شدید عربیت دارند و بالعکس شاید بسیاری از اولاد ابوسفیان‌ها امروز سنگ تعصب ایرانیت به سینه می‌زنند. 📚خدمات متقابل اسلام و ایران، ص56 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
✍ یادداشت‌برداری رهبر انقلاب با خودکار ایرانی در دیدار امروز. ۹۷/۳/۷ او به چیزی که می‌‌گوید عمل می کند. https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
حضرت علامه حسن زاده آملی نقل می کنند: روزی حضرت استاد آیت الله علامه طباطبایی صاحب تفسیر عظیم المیزان که ممتاز می نوشت ،به این خوشه چین خرمن بزرگان دستوری از آیات قرآنی به عنوان دوا و شفا عطا فرموده است که :‌ «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَارًا (اسراء/۸۲)« ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن‌نازل مى‌کنیم و[لى] ستمگران را جز زيان نمی‌افزايد» سپس به این کمترین فرمود: آیات یاد شده را با قلم نی بنویس که من خودم چون این دستور را از فلانی گرفته ام با قلم آهنی نوشته‌ام و از آن بهره نبرده‌ام، هر چند از نوشتن آیات قرآنی برای دوا و شفا با قلم آهنی قلبا انزجار داشتم، لاجرم با آن بزرگوار در میان نهاده ام،جواب دادند که عدم تأثیر از قلم آهنی است٬ وانزلنا الحدید فیه بأس شدید‘، بعد از آن با نی می‌نوشتم و از آن مائده فایده ها عاید می شد. 👌حال سؤال اینجاست با قلمی که ساخت بیگانه است و خرید و استفاده آن کفر را تقویت و اقتصاد اسلامی را تضعیف می‌کندد تاثیری بدتر از آهن می‌توان انتظار داشت ؟ 👌به یاد سخن محدث نوری که می فرمودند که با لباسی که ساخته اجانب است و مصرف آن باعث تقویت کفر می‌شود نمی‌شود انتظار استجابت دعا را داشت. از قلمی که خرید و مصرف آن موجب کفر تقویت می‌شود چه نتیجه ای خواهیم گرفت . 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi