eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4.1هزار دنبال‌کننده
23.6هزار عکس
11.4هزار ویدیو
367 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠قبری در مغازه ابن بطوطه : در سفرنامه اش می نویسد: در شیراز سه روز بودم و این سه روز در مسجد جامع شیراز ماندم، مردم در این مسجد اعتکاف می کردند که این مسجد مربوط به ششصد سال قبل است بعد رفتم بازار شیراز چشمم به دکانی افتاد که یک نفر نورانی اهل تقوی ظاهر الصلاح در آن نشسته قرآن می خواند، رفتم نزدیک سلام کردم نشستم او هم پذیرایی کرد، گفتم شما اینجا چه می کنی؟ گفت: من شغلم تجارت است هرگاه مشتری نباشد قرآن می خوانم، نگاه کن فرش‌ها را عقب زد دیدم قبر است، گفت: این گور خودم است، کنار قبر خودم می نشینم برای خودم قرآن می خوانم، قبرم را در مغازه ام قرار داده ام که گول دنیا را نخورم. به نظر ميرسد اين روزها همه بايد ياد مرگ را جدي بگيريم... کاش ميشد کنار هر ميز مدير و مسئولي هم قبري بود.... حتي زير فرش😉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 
درسهايى از امام حسن مجتبى.pdf
256.4K
درس هایی از امام حسن مجتبی علیه السلام
هدایت شده از 
جلوه‏هاى علوى در نگاه امام حسن .pdf
184.4K
جلو های علوی در نگاه امام حسن مجتبی علیه السلام
•┈••🌿🌹🌿✾🌿🌹🌿••┈• ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🗣 آشنایی با خطبه‌ های 4⃣ قسمت سوم 🌸 طولانی ‌ترین و کوتاه ‌ترین خطبه‌ ها از ۲۴۱ خطبه گرد آمده در نهج ‌البلاغه، طولانی ‌ترین آنها خطبه قاصعه (۱۹۲) در ۱۱ صفحه، خطبه اشباح (۹۱) در ۹ صفحه و خطبه الغرا (۸۳) در ۶ صفحه است. کوتاه ‌ترین خطبه ‌های نهج‌ البلاغه خطبه ۵۹ در یک سطر و یک کلمه و خطبه‌ های ۶۱ و ۲۳۶ در یک سطر و ۳ كلمه هستند. 🌿 اولین و آخرین ها خطبه‌ های نهج‌ البلاغه در حال حاضر ترتیب زمانی ندارند و بر اساس صدور خطبه ‌ها تنظیم نشده ‌اند. اولین خطبه ‌ها از نظر زمانی خطبه ۲۳۵ است که حضرت به هنگام غسل دادن پيامبر صلی الله علیه و آله بیان فرمودند. آخرین خطبه از نظر زمانی خطبه ۱۴۹ است که حضرت در سال ۴۰ هجری در بیستم رمضان قبل از شهادت بیان فرمودند. 🌳 نام گذاری خطبه‌ ها از میان خطبه ‌های نهج ‌البلاغه فقط چهار خطبه توسط سید رضی (ره) نام گذاری شده است که عبارتند از: ۱ - خطبه شقشقیه (۳) ۲ - خطبه الغرأ (۸۳) ۳ - خطبه الاشباح (۹۱) ۴ - خطبه القاصعه (۱۹۲) •┈••🌿🌹🌿✾🌿🌹🌿••┈•
🔺 مدیر مدرسه که به دانش آموزان تجاوز کرد، این آدم است! ❌ متجاوز واقعی کیست؟ همه کسانی که #سند2030 را توجیه میکنند #متجاوزان اصلی هستند... یادمان نرود که #ناظم_متجاوز با توجیه #آموزش_جنسی و #پخش_فیلم_های_مستهجن به دانش آموزان نزدیک میشده... https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
🔸 حضرت امام حسن علیه السلام : كسى كه خدا را اطاعت و عبادت كند، خداوند همه چیز را مطیع او گرداند. 💠 https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📛 #دروغ بی شرمانه ی ماه عسل... 🔺 برای توجیه برنامه های استعماری خودشان در همه جا نفوذ کردند... #هوشیار_باشیم
📛 #دروغ بی شرمانه ی ماه عسل... 🔺 برای توجیه برنامه های استعماری خودشان در همه جا نفوذ کردند... #هوشیار_باشیم
🌹﷽✨ آورده اند که روزی زبیده زوجه ی هارون الرشید در راه بهلول را دید که با کودکان بازی میکرد و با انگشت بر زمین خط می کشید. پرسید : چه می کنی؟ گفت : خانه می سازم! پرسید : این خانه را می فروشی؟ گفت : آری. پرسید : قیمت آن چقدر است؟ بهلول مبلغی ذکر کرد. زبیده فرمان داد که آن مبلغ را به بهلول بدهند و خود دور شد. بهلول زر بگرفت و بر فقیران قسمت کرد. شب هارون الرشید در خواب دید که وارد بهشت شده به خانه ای رسید و چون خواست داخل شود او را مانع شدند و گفتند این خانه از زبیده زوجه ی توست! دیگر روز هارون ماجرا را از زبیده بپرسید. زبیده قصه بهلول را باز گفت. هارون نزد بهلول رفت و او را دید که با اطفال بازی می کند و خانه می سازد. گفت : این خانه را می فروشی؟ بهلول گفت : آری هارون پرسید : بهایش چه مقدار است؟ بهلول چندان مال نام برد که در جهان نبود.! هارون گفت : به زبیده به اندک چیزی فروخته ای؟ بهلول خندید و گفت : زبیده ندیده خریده و تو دیده می خری میان این دو، فرق بسیار است!!!
🔴دغدغه هنرمندان مردمی(!) در افطاری رئیس جمهور و محتوای نامه آنها به روحانی اینها به فکر مردم هستن؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠نعمت واقعی چیست؟💠 ✳️ابراهیم بن عباس کاتب گفت:خدمت امام رضا(ع)بودیم،یکی از فقها پرسید:معنی"نعیم"در آیه شریفه ی"لَتُسالُنَ یومئذِِ عن النعیم"چیست؟ ✅امام رضا(ع)با صدای بلند فرمودند:هر کسی به طریقی معنی میکند،بعضی میگویند:" آب سرد "است،بعضی می گویند:مراد"خواب"است،عده ای نیز می گویند:"غذای خوش طعم"است. ❇️همانا پدرم از پدرش حضرت امام صادق(ع)نقل کرد که وقتی این گفتار شما در مورد معنی نعیم خدمت ایشان گفته شد،خشمگین شد و فرمود: هرگز خدا از مخلوق در مورد چیزهایی که به آنها تفضل فرموده بازخواست و سوال نخواهد کرد و برای چنین چیزی منت نمی گذارد. ✳️این کار از مخلوق ناشایست است،اگر از غذایی که به دیگران داده یاآب سرد یا چیزهای دیگر منت گذارد،چگونه می توان به خدای جلّت عظمته چیزی را که برای مردم شایسته نیست داد! ✅نعیم به معنی دوستی و ولایت با ما خاندان است که خداوند بعد از توحید و نبوت از آن سوال خواهد کرد؛زیرا اگر بنده به لوازم ولایت و محبت وفا کند،به نعیم بهشت که زوال ندارد دست می یابد. ❇️حضرت رضا(ع)فرمود:پدرم از حضرت صادق (ع) و ایشان از امام باقر(ع)بهمین طریق از علی(ع)نقل کردند که پیامبر(ص)فرمودند:یا علی!اولین چیزی که بعد از مرگ از بنده سوال می کنند شهادت به توحید و نبوت من و اقرار به ولایت تو است،به آن طریق که خدا قرار داده و من نیز به آنها رساندم،پس هر کس به این قسمت اعتراف کند و اعتقادش نیز همان باشد بسوی نعمتی که هرگز نابودی و زوال ندارد رهسپار خواهد شد. 📘۱۰۰۱حکایت اخلاقی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸شوخی امام خمینی(ره) در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری شهید رجایی در ۱۱ مرداد ۱۳۶۰ شیخ حسن روحانی هم در صف اول نشسته... @IslamLifeStyles
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امروز: شمسی: جمعه - ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ میلادی: Friday - 01 June 2018 قمری: الجمعة، 16 رمضان 1439 🌹 امروز متعلق است به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (100 مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (1000 مرتبه) - یا نور (256 مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹رسیدن محمد بن ابی بکر رحمة الله علیه به مصر،‌ 37ه-ق 📆 روزشمار: ▪️2 روز تا اولین شب قدر ▪️3 روز تا ضربت خوردن امام علی علیه السلام ▪️4 روز تا دومین شب قدر ▪️5 روز تا شهادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام ▪️6 روز تا سومین شب قدر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۹۰- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الْفَقِيهُ كُلُّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ لَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ .و درود خدا بر او فرمود: فقيه كامل كسي است كه مردم را از آمرزش خدا مايوس نكند، و از مهرباني او نوميد، و از عذاب ناگهاني خدا ايمن نسازد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ون بر آن ندارد و اگر آن را وزن كنند چيزى فزون بر اين ندارد». در حديث ديگرى كه در غررالحكم از امام اميرالمؤمنين(عليه السلام) نقل شده است مى خوانيم: «خَفْ رَبَّكَ خَوْفاً يَشْغَلُكَ عَنْ رَجَائِهِ وَارْجُهْ رَجَاءَ مَنْ لاَ يَأْمَنُ خَوْفَهُ; چنان از پروردگارت خائف باش كه تو را از رجا باز دارد و چنان به او اميدوار باش كه تو را از خوف باز ندارد». به همين دليل در تمام جوانب بشرى در كنار تشويق تنبيه و در كنار تنبيه تشويق است. بر همين اساس در كلام حكمت آميز بالا فقيه واقعى و كامل كسى شمرده شده كه نه مردم را از رحمت خدا مأيوس دارد و نه آنها را از مجازات الهى ايمن سازد.
شرح و تفسير فقيه كامل امام(عليه السلام) در حقيقت در اين كلام پربار خود مسئله تعادل خوف و رجا را به صورت جديدى مطرح مى كند و مى فرمايد: «فقيه و بصير در دين در حدّ كمال كسى است كه مردم را از رحمت الهى نوميد نكند و از لطف او مأيوس نسازد و از مجازات هاى او ايمن ننمايد»; (الْفَقِيهُ كُلُّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ، وَلَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ، وَلَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ). منظور از «فقيه» در اين كلام حكمت آميز فقيهِ اصطلاحى يعنى عالم به احكام فرعيه دين نيست، بلكه فقيهِ به معناى لغوى و به معناى وسيع كلمه است يعنى عالم دينى و «كُلُّ الْفَقيه» به معناى عالم كامل از هر جهت است. تعبيرات سه گانه اى كه امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود به كار برده در واقع از آيات قرآن گرفته شده است: جمله «مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ; كسى كه مردم را از رحمت الهى مأيوس نكند» برگرفته از اين آيه است: «(قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ); اى بندگانى كه راه اسراف به خود را درپيش گرفته ايد و مرتكب گناهان شده ايد از رحمت خداوند مأيوس نشويد، چرا كه او همه گناهان (توبه كنندگان) را به يقين او آمرزنده مهربان است». و جمله «وَلَمْ يُؤيِسْهُمْ مِنْ رَحْمَةَ اللّهِ» بر گرفته از كلام يعقوب است كه به فرزندان خود مى گويد: «(اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَأَخيهِ وَلا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ); برويد و در جستجوى يوسف و برادرش باشيد و از رحمت الهى مأيوس نشويد چون از رحمت الهى جز قوم كافر مأيوس نمى شوند». جمله سوم بر گرفته از اين آيه شريفه است كه مى فرمايد: «(أَفَأَمِنُوا مَكْرَ اللّهِ فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ); آيا آنها از مجازات الهى خود را در امان ديدند (مكر در اين گونه موارد به معناى عذاب غافلگيرانه است) و تنها جمعيت زيانكاران خود را از عذاب الهى در امان مى دانند». در اين كه چه تفاوتى ميان جمله اول و دوم است كه هر دو سخن از اميدوارى به رحمت خدا مى گويد بعضى از شارحان نهج البلاغه گفته اند: جمله نخست اشاره به رحمت خدا در قيامت و جمله دوم اشاره به رحمت الهى در دنياست. (همان گونه كه در داستان يعقوب و يوسف آمده است). نكته دو بال خوف و رجا هميشه براى رسيدن به مقصد بايد از دو نيرو استفاده كرد: نيروى محرك و نيروى باز دارنده; به كمك نيروى محرك، حركت آغاز مى شود و هرچه قوى تر باشد سرعت بيشترى به خود مى گيرد; اما نيروى باز دارنده براى حفظ تعادل و پيشگيرى از خطرات مخصوصاً در مسيرهاى پرخطر ضرورت دارد. آنچه به طور ساده در اتومبيل ها مى بينيم در وجود پيچيده انسان نيز حاكم است. انسان براى كمال و قرب الى الله آفريده شده و انگيزه هاى لازم در درون و بيرون وجودش به وسيله انبيا و اوليا و تعليمان آسمانى آماده شده است. از سوى ديگر هواى نفس و وسوسه هاى شيطانى او را پيوسته به خود مشغول مى دارد تا از مسير منحرف گردد يا در پرتگاه سقوط كند. نيروى بازدارنده براى يپشگيرى از اين خطرات است. همه پيامبران بشير و نذير بودند و همه كسانى كه خط آنها را ادامه مى دهند نيز از اين دو امر برخوردارند. اين همان مسئله خوف و رجاست كه به عنوان دو بال براى پرواز در آسمان سعادت و قرب الى الله معرفى شده و حتى در روايات تصريح شده است كه هيچ يك از اين دو نبايد بر ديگرى فزونى يابد، زيرا اگر خوف، فزونى يابد انسان به سوى يأس كشيده مى شود و آدم مأيوس گرفتار انواع گناهان خواهد شد، زيرا فكر مى كند كار از كار گذشته و پرهيز از گناه و انجام طاعات نتيجه اى ندارد. به عكس، اگر اميد او فزونى يابد نسبت به ارتكاب گناهان بى تفاوت مى گردد. در روايتى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «لَوْ تَعْلَمُونَ قَدْرَ رَحْمَةَ اللهِ لاتَكِلْتُمْ عَلَيْها وَما عَمِلْتُمْ إلاّ قَليلاً وَلَوْ تَعْلَمُونَ قَدْرَ غَضَبِ اللّهِ لِظَنَنْتُمْ بِأنْ لا تَنْجُوا; اگر اندازه رحمت الهى را مى دانستيد چنان بر آن تكيه مى كرديد كه هيچ عمل خوبى جز به مقدار كم انجام نمى داديد و اگر اندازه غضب الهى را مى دانستيد گمان مى كرديد كه هرگز راه نجاتى براى شما نيست». در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم كه مى فرمود: پدرم مى گفت: «إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ عَبْد مُؤْمِن إِلاَّ وَفِي قَلْبِهِ نُورَانِ نُورُ خِيفَة وَنُورُ رَجَاء لَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ يَزِدْ عَلَى هَذَا وَلَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ يَزِدْ عَلَى هَذَا; هيچ بنده مؤمنى نيست مگر اين كه در قلب او دو نور است: نور خوف و نور رجا; اگر اين را وزن كنند چيزى فز