eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4.1هزار دنبال‌کننده
23.8هزار عکس
11.7هزار ویدیو
368 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
شمسی: یکشنبه - ۰۹ تیر ۱۳۹۸ میلادی: Sunday - 30 June 2019 قمری: الأحد، 26 شوال 1440 🌹 امروز متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام  🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها) 💠 اذکار روز: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (100 مرتبه) - ایاک نعبد و ایاک نستعین (1000 مرتبه) - یا فتاح (489 مرتبه) برای فتح و نصرت 📆 روزشمار: ▪️5 روز تا ولادت حضرت فاطمه معصومه س و آغاز دهه کرامت ▪️15 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام ▪️33 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام ▪️40 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام ▪️42 روز تا روز عرفه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه ۴۷۰- وَ سُئِلَ عَنِ التَّوْحِيدِ وَ الْعَدْلِ فَقَالَ ( عليه السلام ) : التَّوْحِيدُ أَلَّا تَتَوَهَّمَهُ وَ الْعَدْلُ أَلَّا تَتَّهِمَهُ .
نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: (از امام نسبت به توحيد و عدل پرسيدند فرمود:) توحيد آن است كه خدا را در وهم نياري، و عدل آن است كه او را متهم نسازي.
نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, was asked on the Unity of Allah and Hid justice, when he replied : Unity means that you do not subject Him to the limitations of your imagination and justice means that you do not lay any blame on Him.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح و تفسير حقيقت توحيد و عدل امام(عليه السلام) در اين كلام كوتاه و بسيار پرمعنا دو اصل مهم دين را به عالى ترين وجهى بيان مى كند: «از آن حضرت درباره توحيد و عدل سؤال شد، فرمود: توحيد آن است كه خدا را در وهم و انديشه نياورى و عدل آن است كه او را متهم نسازى (اشاره به اين كه ذات خداوند در انديشه هيچ كس نمى آيد و در تقسيم نعمت هايش عدالت و حكمت را رعايت مى فرمايد)»; (وَسُئِلَ عَنِ التَّوْحِيدِ وَالْعَدْلِ فَقَالَ التَّوْحِيدُ أَلاَّ تَتَوَهَّمَهُ، وَالْعَدْلُ أَلاَّ تَتَّهِمَهُ). توحيد در اين جا به معنى خداشناسى است و خداشناسى در صورتى كامل مى شود كه او را برتر از خيال و قياس و گمان و وهم بدانيم و از هرچه ديده ايم و شنيده ايم و گفته ايم فراتر بشماريم. زيرا آنچه در وهم انسان و خيال و قياس و عقل او مى گنجد محدود است و خداوند وجودى است نامحدود از هر جهت و به همين دليل همواره بزرگان علم عقايد گفته اند كه كنه ذات خدا بر هيچ كس حتى بر انبيا و اوليا روشن نيست. آنچه از خداوند مى دانيم صفات جلال و جمال اوست و افعال و آثارى كه صحنه جهان را پر كرده است. به همين دليل در روايات دستور داده شده كه در ذات خدا انديشه نكنيد كه به جايى نمى رسيد. در حديثى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: «تَكَلَّمُوا فِى خَلْقِ اللَّهِ وَلا تَتَكَلَّمُوا فِى اللَّهِ فَإِنَّ الْكَلاَمَ فِى اللَّهِ لاَ يَزْدَادُ صَاحِبَهُ إِلاَّ تَحَيُّراً; درباره آفرينش خداوند سخن بگوييد ولى درباره كنه ذات او نه، زيرا سخن درباره ذات خدا جز بر حيرت صاحبش نمى افزايد». و در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «مَنْ نَظَرَ فِى اللَّهِ كَيْفَ هُوَ هَلَكَ; كسى كه درباره ذات خدا انديشه كند كه چگونه است؟ گمراه مى شود». و در حديث ديگرى امام باقر(عليه السلام) مى فرمايد: «قل إِيَّاكُمْ وَالتَّفَكُّرَ فِى اللَّهِ وَلَكِنْ إِذَا أَرَدْتُمْ أَنْ تَنْظُرُوا إِلَى عَظَمَتِهِ فَانْظُرُوا إِلَى عَظِيمِ خَلْقِهِ; از تفكر درباره ذات خداوند بپرهيزيد و اگر خواستيد به عظمت او نگاه كنيد به آفرينش عظيم او بنگريد». حتى در موضوع يگانگى خداوند، در روايات و همچنين در كلمات بزرگان آمده است كه توحيد به معنى يگانگى او، به معنى توحيد عددى نيست كه بگوييم خداوند يكى است و دو تا نيست بلكه به اين معنى است كه هيچ چيز مثل او نمى باشد (ليس كمثله شىء) و در سوره توحيد نيز مى خوانيم: (وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَد). ابن ابى الحديد در اين زمينه اشعار جالبى دارد مى گويد: فِيكَ يا أُعجوبةَ الكَوْنِ *** غَدا الفِكْرُ كَلِيلا أنتَ حَيَّرتَ ذَوِى اللُّبِّ *** وَبَلْبَلْتَ العُقولا كُلّما أقْدَمَ فِكْرى *** فِيكَ شِبْراً فِرَّ مِيلا ناكِصاً يَخبِطُ فى عَمياءَ *** لا يهدى السَّبيلا در تو اى اعجوبه جهان هستى! (اى خداى بزرگ!) فكر، خسته و وامانده شد. تو صاحبان عقل و انديشه را حيران ساخته اى و خردها را به هم ريخته اى. هر زمان فكر من يك وجب به تو نزديك مى شود يك ميل فرار مى كند (و از عظمت ذاتت در وحشتى شديد فرو مى رود). آرى، به عقب برمى گردد و در تاريكى غرق مى شود و راهى به سوى جلو پيدا نمى كند. و به گفته شاعر تواناى فارسى زبان (سنايى غزنوى): نتوان وصف تو گفتن كه تو در وصف نگنجى *** نتوان شبه تو جستن كه تو در وهم نيايى همه درگاه تو جويم همه از فضل تو پويم *** همه توحيد تو گويم كه به توحيد سزايى همه عزّى و جلالى همه علمى و يقينى *** همه نورىّ و سرورى همه جودى و جزايى اين كلام حكيمانه انسان را به ياد حديث معروفى مى اندازد كه مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار از امام باقر(عليه السلام)نقل كرده است كه فرمود: «كُلَّ ما مَيِّزتُمُوه بأوهامِكُم فى أدقِّ مَعانِيه مَخلوقٌ مَصنوعٌ مِثلُكُم مَردودٌ إليكُم; آنچه با وهم و گمان خود در دقيق ترين معانى (درباره خدا) فكر مى كنيد همانند خودتان مخلوق و ساخته شده است و به سوى شما بازمى گردد (و ذات واجب الوجود، برتر از آن است كه مخلوق كسى باشد)». اين نكته نيز قابل توجه است كه در تفسير آيه «(وَأَنَّ إِلى رَبِّكَ الْمُنْتَهى); همه چيز به سوى پروردگارت پايان مى گيرد». از امام صادق(عليه السلام) نقل شده است كه فرمود: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ يَقُولُ وَأَنَّ إِلى رَبِّكَ الْمُنْتَهى فَإِذَا انْتَهَى الْكَلامُ إِلَى اللَّهِ فَأَمْسِكُوا; خداوند متعال مى فرمايد: ان الى ربك المنتهى يعنى هنگامى كه سخن به خداوند (وكنه ذات او) رسيد توقف كنيد و چيزى نگوييد». و اما جمله دوم كه امام(عليه السلام) مى فرمايد: «حقيقت عدل (عدالت خداوند) آن است كه او را متهم نسازى» اشاره به اين است كه كسى عقيده كامل به عدالت خداوند دارد كه همه كارهاى او را بر وفق حكمت و عدالت بداند. تقسيم نعمت ها در ميان بندگان، وجود حوادث دردناك در زندگى، هجوم آفات و بلاها در مواقع خاص به فرد يا گروهى; آرى، او همه اين ها را از س
وى خداوند مى داند و او را متهم به ظلم و بى عدالتى نمى كند و مشكل را در نقصان علم و آگاهى خود از مصالح و مفاسد امروز و آينده مى شمرد. مى گويد: دليلى ندارد كه اين ها ظالمانه باشد چراكه خداوند نه نياز به كسى دارد و نه كارى برخلاف حكمت انجام مى دهد. * * * اين مطلب در علم كلام و عقايد در بحث عدل الهى تحت عنوان «فلسفه آفات و بلاها» به طور مشروح آمده است و ما آن را در كتاب پيام قرآن در بحث عدل الهى به صورت مشروح آورده ايم. و به طور خلاصه امور بسيارى وجود دارد كه ما آن را شرّ و آفت مى ناميم در حالى كه در پشت آن مصلحتى نهفته است و در واقع خير و بركت است و بسيار مى شود كه شرور و آفات نتيجه اعمال خود ماست و گاه كيفر الهى براى پاك كردن ما، و گاه هشدارى است براى زدودن آثار غفلت و گاه سوء تفاهم هايى است كه با دقت زايل مى شود و ... . مرحوم خطيب در كتاب مصادر در ذيل اين گفتار حكيمانه سخنى دارد كه با ذكر آن اين بحث را كه بسيار عميق و گسترده است پايان مى دهيم. او مى گويد: اين سخن از كلمات جامع و مانع آن حضرت (صلوات الله عليه و سلامه) مى باشد كه در عين اختصار و فشردگى، اساس تمام بحث هايى است كه طرفداران عدل و توحيد از مسلمين، آن را گفته اند و نوشته اند. سپس مى افزايد: صاحب طراز (اميريحيى علوى زيدى) مى گويد: اين دو جمله تمام آنچه را علوم توحيد با همه وسعتش و علوم حكيمانه با تمام گستردگى اش با لطيف ترين و فشرده ترين عبارات بيان كرد و اگر در كلام اميرمؤمنان در باب توحيد و عدل جز اين دو جمله نبود در فضل و مقام آن حضرت و دارا بودن دقيق ترين نكات بلاغت كافى بود تا چه رسد به ساير حكمت هاى دينى آن حضرت و آداب درخشان علميه; و ما به لطايف كلام آن حضرت اشاراتى داشتيم و آنچه را خداوند از اسرار علوم آن حضرت به ما روزى داده بود در شرح كتاب نهج البلاغه آورديم و آن كتابى است جامع تمام صفات پسنديده و خصال نيكو درباره دين و دنيا. و چه غافل اند كسانى كه در باب خداشناسى، او را داراى جسم و اعضا مى دانند يا مى گويند كه در آخرت با همين چشم، به صورت حسى ديده مى شود و همچنين كسانى كه منكر عدالت او هستند اجبار بندگان و سپس مجازات آن ها را براى اعمالشان درباره خدا جايز مى شمرند و انحرافات فراوانى به دنبال دورافتادن از چشمه فيض اهل بيت(عليهم السلام)دامنگير آن ها شده است. و ما افتخار مى كنيم كه به عنوان پيروان آن مكتب، اصل عدل را يكى از اصول پنج گانه دين خود مى شمريم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#سه_ذکر_خروج_از_خانه و سه اثر مهم اذکار 👌👌 💠حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنى محمد بن الحسن الصفار عن معاويه بن حكيم عن ابن ابى عمير عن ابان بن عثمان عن محمد بن سعيد عن عطيه العوفى عن ابى سعيد الخدرى عن النبى صلى الله عليه و آله قال من قال اذا خرج من بيته بسم الله قال الملكان هديت فان قال لا حول و لا قوه الا بالله قالا وقيت فان قال توكلت على الله قالا كفيت فيقول الشيطان كيف لى بعبد هدى و وقى و كفى. 💚پيامبر ص فرمودند: كسى كه هنگام خروج از منزل بگويد: 1⃣▪️«بسم الله» دو فرشته مى‌گويند #هدايت_شدى؛ 2⃣▪️و اگر بگويد: «لا حول و لا قوه الا بالله» مى‌گويند: #حفظ_شدى؛ 3⃣▪️و اگر بگويد: «توكلت على الله» مى‌گويند: #بى_نياز_شدى. 👌در اين هنگام #شيطان مى‌گويد: چگونه مى‌توانم در بنده‌اى كه هدايت شده، حفظ گرديده و بى‌نياز شده است، نفوذ كنم! 📚ثواب الاعمال، ص ١٦٢ ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥⭕️اصلا من اشتباه مي كنم كه معدل ازمايش و ام ار اي و راديولوژي و تجويز داروي ما ، بالاي استاندارهاي جهانيست ؛اما آيا امروز مريض ، تبديل به يك مشتري نشده است ؟ فكر كنيد من اشتباه مي كنم كه امار تعداد دانشگاههاي ما ، بسيار بالاتر از استاندارد جهانيست و ما اندازه چين دانشگاه نداريم ، اما ايا دانشجو مشتري نيست ؟ اصلا من خطا مي كنم كه امار مدارس غير انتفاعي ما دو برابر امريكاست ، و بارها از اروپا بالاتر است ، اما ايا دانش اموز مشتري نيست ؟ فكر كنيد من خطا مي كنم كه امار كلاس ها و موسسات زبان چند برابر هر استانداريست ، اما ايا همين زبان اموزي و تافل و ايلتس دكان نيست ؟ فكر كنيد من اشتباه مي كنم كه امار باشگاههاي بدن سازي و فروش داروهاي بدن باد كن فيك ، اندازه امريكاست ، اما ايا ورزشكار ، امروز مشتري نيست ؟ اصلا بگذاريد يك سوال جالب بپرسم ، آيا دولت ايران ، شهروند را مشتري نميبيند ؟ شهروند بالاي شهر تهراني براي دكان دولت ايران ، شهروند/ مشتري درجه يك ، و بچه سيستان و بلوچستاني ، شهروند درجه دو نيست ؟ هر كس پول دارد ، براي دولت ايران ، شهرونديست كه مي صرفد و ادم بي پول ، شهروند نيست ! دولت ايران ، يك دولت پول پرست است كه دارد ، يك جامعه پول پرست نا موفق ميسازد ؛ جامعه اي كه مردمانش هم سرنوشت نيستند ، اما ارزوي پول و موفقيت دارند . ايا دعوت به يك جامعه جديد ، و يك دولت جديد ، كه مساله اش عدالت است ، نه صرفيدن ، واجب نيست ؟ #ادرس #اموزش #پزشكي #دولت #سرمايه_داري 🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه 🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🌷 آیت الله بهجت (ره) : 🔹نماز شب را ترک نکنید که برکات بسیار دنیوی و اخروی دارد . 🔹می گویند اگر ڪسی نماز شب خواند و فردای آن روز گفت من گرسنه مانده ام ، دروغ می گوید ! مگر اینڪه روزه گرفته باشد . زیرا خداوند رزق و روزی او را تضمین کرده است . البته قناعت گنجی است که هیچکس از آن بی نیاز نیست . ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴تاراج منابع ملی با سوء تدبیر کریمی قدوسی نماینده انقلابی مجلس مجلس :سال گذشته ۱۸ میلیارد #د ۶۰ تن طلا به بهانه تنظیم بازار #ار خزانه کشور خارج شد؛ توسط آقای سیف و به دستور مستقیم آقای #روحار غیر کارشناسی که علت اصلی سقوط ارزش پول ملی و التهابات اقتصادی کنونی است. 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 @OstadRaefipoor1
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
⭕️ خاک آلود شدن بالاترین مقامات نظامی ایران به تربت شهدا.... زانو زدن دریادار سیاری وسرتیپ ارتشی، بر روی خاک دو شهید گمنام این خاک آلود شدن تعجبی ندارد، آنهایی که زیر آن خاک خوابیده‌امد، همرزشان بودند، برادرشان بودند، رفیقشان بودند.... @Afsaran_ir
هدایت شده از خبرگزاری رسا
13910724_4829_192k.mp3
3.83M
🔈 #صوت | بهانه و ننگ 🔹️ این که یک آقائی در یک گوشه‌ای عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، من به نظام کار ندارم، افتخار نیست؛ این #ننگ است. 🆔 @rasanews_agency
#جنگ_با_خدا❗️ 🔸علامه طباطبایی ره: کسی که نیت کند آبروی مومنی را ببرد در اصل خود را آماده می کند برای جنگ با خدا ریختن آبروی مومن از گناهانی است که در دنیا و آخرت آبروی انسان را می برد ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
روزنامه‌ی شرق قرار نیست دنبال راهکار برای حل مشکلات کشور باشه، این روزنامه سرمایه‌ی غرب در ایرانه هرجایی حس کنه میتونه کمکی به اونها بکنه قطعا دریغ نمیکنه این روزنامه‌ی #اصلاح_طلب جاده صاف کن خسارت محضی به نام برجام بود و حالا برای پذیرش #اینستکس در حال زمینه سازیه 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 @OstadRaefipoor1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️ دوشنبه 👈10 تیر 98 👈1 ژوئیه 2019👈 27 شوال ۱۴۴۰ 🕌مناسبت های اسلامی. 📛صدقه صبگاهی رفع نحوست کند. ❇️امور زیر نیک است. ✅شروع به ساخت و ساز. ✅زراعت و امور کشاورزی. ✅دیدار با قاضی و انجام امور قضایی. 👶 برای نوبت زایمان خوب و مولود ان خوش سیما عمری دراز و روزی زیاد دارد و محبوب مردم باشد. ان شاءالله. 🤒بیمار امروز خوب می شود. 🛫 مسافرت مکروه است اگر ضروری است حتما همراه با صدقه باشد. 👩‍❤️‍👩حکم مباشرت امشب . مباشرت به قصد فرزند دار شدن خوب نیست و فرزند حاصل از ان ممکن است مواجب بگیر ستمگران شود. 🔭 احکام نجوم 🌓انجام اموری از قبیل: 🔘انتقال جهیزیه عروس و حجله ارایی. 🔘آغاز تعلیم و تعلم و طفل به مکتب بردن نام نویسی مدرسه.. 🔘نقل و انتقال مغازه خانه و... 📛 طبق روایات، (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ، خوب نیست پشیمانی دارد . 🔴 یا در این روز از ماه قمری،خوب است و باعث ایمنی از ترس است. ولی انجام نگردد بهتر و موافق احتیاط است. 🔵 دوشنبه برای ، روز مناسبی است و برکات خوبی از جمله قاری و حافظ قران گردد. 👕 دوشنبه برای بریدن و دوختن روز بسیار مناسبی است و آن لباس موجب برکت میشود. ✴️️ وقت در روز دوشنبه: از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعداز ساعت ۱۰ تا ساعت ۱۲ ظهر و از ساعت ۱۶ عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن) ❇️️ ذکر روز دوشنبه : یا قاضی الحاجات ۱۰۰ مرتبه ✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۱۲۹ مرتبه لطیف که موجب یافتن مال کثیر میگردد 💠 ️روز دوشنبه طبق روایات متعلق است به و . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد. 😴تتعبیر خواب شب سه شنبه اگر کسی خواب ببیند تعبیرش از ایه 28 سوره مبارکه قصص. قال ذالک بینی و بینک ایما الاجلین قضیت فلا عدوان علی.... و از معنای ان استفاده میشود که فرد مهمی نزد خواب بیننده بیاید ان شاءالله. و شما مطلب خود را در این مضامین قیاس کنید. 🌸زندگیتون مهدوی🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه ۴۷۱- و قال ( عليه السلام ) : لَا خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الْحُكْمِ كَمَا أَنَّهُ لَا خَيْرَ فِي الْقَوْلِ بِالْجَهْلِ
نهج البلاغه و درود خدا بر او، فرمود: در آنجا كه بايد سخن گفت، خاموشي سودي ندارد، و آنجا كه بايد خاموش ماند سخن گفتن خيري نخواهد داشت.
نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : There is no good in silence over matters involving wisdom just as there is no good in speaking with ignorance.