نهج البلاغه
۲- و من كتاب له ( عليه السلام )
> إليهم بعد فتح البصرة <
وَ جَزَاكُمُ اللَّهُ مِنْ أَهْلِ مِصْرٍ عَنْ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ أَحْسَنَ مَا يَجْزِي الْعَامِلِينَ بِطَاعَتِهِ وَ الشَّاكِرِينَ لِنِعْمَتِهِ فَقَدْ سَمِعْتُمْ وَ أَطَعْتُمْ وَ دُعِيتُمْ فَأَجَبْتُمْ .
نهج البلاغه
نامه ۲- قدرداني از اهل كوفه
تشكر از مجاهدان از جنگ برگشته
خداوند شما مردم كوفه را از سوي اهل بيت پيامبر (ص) پاداش نيكو دهد، بهترين پاداشي كه به بندگان فرمانبردار، و سپاسگزاران نعمتش عطا مي فرمايد، زيرا شما دعوت ما را شنيديد و اطاعت كرديد، به جنگ فرا خوانده شديد و بسيج گرديديد.
نهج البلاغه
May Allah reward you, townsmen (of Kufah), on behalf of a member of your Prophet's family, with the best reward that He bestows on those who act in
obedience to Him, and on those who thank Him for His bounties. Surely, you heard
(me) and obeyed, and when you were called you responded promptly.
از نامه هاى امام(علیه السلام) است که بعد از فتح بصره به اهل کوفه نوشت.
همان گونه که در بحث سند نامه آمده، این نامه بخش کوتاهى از نامه مفصل ترى است که امام(علیه السلام) بعد از پایان جنگ جمل براى مردم کوفه نوشت و محتواى آن قدردانى از زحمات آنان نسبت به اسلام و اهل بیت پیغمبر اکرم است; زیرا دعوت امام(علیه السلام) را پذیرفته بودند و در جنگ با شورشیان و طغیانگران جمل پایمردى به خرج داده بودند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عشق بازی در حرم امام رضا (علیه السلام)
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 دوربین مخفی: اتفاق عجیب تو حرم امام رضا
🔺واکنشهای جالب مردم به اولین دوربین مخفی تو حرم!
🆘 @Roshangari_ir
💠 حدیث روز 💠
زنان امت پیامبر (ص) اینگونه هلاک میشوند
🔻نبی مکرم اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم:
هَلاَكُ نِسَاءِ أُمَّتِي فِي اَلْأَحْمَرَيْنِ اَلذَّهَبِ وَ اَلثِّيَابِ اَلرِّقَاقِ
➖نابودشدن زنان امت من در دو چيز است:
يكى طلا و ديگرى لباسهاى نازك و بدن نما.
📚 إرشاد القلوب، جلد 1، صفحه 183
•┈┈••✾••┈┈•
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از شبکه ادیان
هافینگتون پست امریکا در مطلبی با عنوان محمد یک فمنیست بود؛ حضرت محمّد (ص) را بزرگترین حامی حقوق زنان در تاریخ بشریت معرفی میکند.
حضرت محمّد (ص) هم برابری چشمگیر ِزنان و مردان را به عنوان پایه فکری و بنیادین ِمعنویت حقیقي اشاعه داد و هم اقدامات بارز متعدّدی را در زمان حیاتش در جهت ارتقاء جایگاه و نقش زنان در جامعه عرب انجام داد. حضرت محمّد (ص) نسبت به مصائب و مشکلات زنان بسیار حسّاس بود زیرا خودش با یتیمی و فقر بزرگ شده بود.
مثلا طی قرن هفتم که دخترکشی در میان اعراب امری رایج بود حضرت محمّد (ص) آنرا برانداخت. در جامعهای که زن از هیچگونه حقوق مدنی برخوردار نبود و صرفاً یك کالا بود پیامبر اسلام تولد دختر را نعمت تلقی ميکند! حضرت محمّد (ص) به زنان حقّ مالکیت خصوصی داد و بر حقوق زناشویی و ارثشان فوقالعاده افزود.
تا پیش از حضرت محمّد (ص) مهریه زن به پدرش تعلّق ميگرفت. زن اصلا حقی نداشت! حضرت محمّد (ص) بود که اعلام کرد زن براي ازدواج نیاز به رضایت خاطر دارد و مهریه باید به خود عروس تعلق بگیرد! زن نباید حتی مجبور شود که برای هزینه های خانواده مهریه خودش را خرج کند. تامین هزینه های زندگی وظیفه مرد است. با آمدن حضرت محمد (ص) زنان براي نخستین بار حق ارث از اموال خانوادگی را پیدا کردند. در حقیقت این کار یك انقلاب بود!
📚هافینگتون پست | bit.ly/2uN7BYy
#تاریخ
#اسلام
🌐 @adyan8
شمسی: شنبه - ۲۲ تیر ۱۳۹۸
میلادی: Saturday - 13 July 2019
قمری: السبت، 10 ذو القعدة 1440
🌹 امروز متعلق است به:
🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم
💠 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (100 مرتبه)
- یا حی یا قیوم (1000 مرتبه)
- يا غني (1060 مرتبه) برای غنی گردیدن
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹امروز مناسبتی نداریم
📆 روزشمار:
▪️1 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام
▪️19 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام
▪️26 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام
▪️28 روز تا روز عرفه
▪️29 روز تا عید سعید قربان
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
نهج البلاغه
۳- و من كتاب له ( عليه السلام )
>لشريح بن الحارث قاضيه <
وَ رُوِيَ أَنَّ شُرَيْحَ بْنَ الْحَارِثِ قَاضِيَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ( عليه السلام ) اشْتَرَي عَلَي عَهْدِهِ دَاراً بِثَمَانِينَ دِينَاراً فَبَلَغَهُ ذَلِكَ فَاسْتَدْعَي شُرَيْحاً وَ قَالَ لَهُ : بَلَغَنِي أَنَّكَ ابْتَعْتَ دَاراً بِثَمَانِينَ دِينَاراً وَ كَتَبْتَ لَهَا كِتَاباً وَ أَشْهَدْتَ فِيهِ شُهُوداً .
>فَقَالَ لَهُ شُرَيْحٌ : قَدْ كَانَ ذَلِكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ، قَالَ فَنَظَرَ إِلَيْهِ نَظَرَ الْمُغْضَبِ ، ثُمَّ قَالَ لَهُ :<
يَا شُرَيْحُ : أَمَا إِنَّهُ سَيَأْتِيكَ مَنْ لَا يَنْظُرُ فِي كِتَابِكَ وَ لَا يَسْأَلُكَ عَنْ بَيِّنَتِكَ حَتَّي يُخْرِجَكَ مِنْهَا شَاخِصاً وَ يُسْلِمَكَ إِلَي قَبْرِكَ خَالِصاً فَانْظُرْ يَا شُرَيْحُ لَا تَكُونُ ابْتَعْتَ هَذِهِ الدَّارَ مِنْ غَيْرِ مَالِكَ أَوْ نَقَدْتَ الثَّمَنَ مِنْ غَيْرِ حَلَالِكَ فَإِذَا أَنْتَ قَدْ خَسِرْتَ دَارَ الدُّنْيَا وَ دَارَ الْآخِرَةِ . أَمَا إِنَّكَ لَوْ كُنْتَ أَتَيْتَنِي عِنْدَ شِرَائِكَ مَا اشْتَرَيْتَ لَكَتَبْتُ لَكَ كِتَاباً عَلَي هَذِهِ النُّسْخَةِ فَلَمْ تَرْغَبْ فِي شِرَاءِ هَذِهِ الدَّارِ بِدِرْهَمٍ فَمَا فَوْقُ .
>وَ النُّسْخَةُ هَذِه : ِ< هَذَا مَا اشْتَرَي عَبْدٌ ذَلِيلٌ مِنْ مَيِّتٍ قَدْ أُزْعِجَ لِلرَّحِيلِ اشْتَرَي مِنْهُ دَاراً مِنْ دَارِ الْغُرُورِ مِنْ جَانِبِ الْفَانِينَ وَ خِطَّةِ الْهَالِكِينَ وَ تَجْمَعُ هَذِهِ الدَّارَ حُدُودٌ أَرْبَعَةٌ الْحَدُّ الْأَوَّلُ يَنْتَهِي إِلَي دَوَاعِي الْآفَاتِ وَ الْحَدُّ الثَّانِي يَنْتَهِي إِلَي دَوَاعِي الْمُصِيبَاتِ وَ الْحَدُّ الثَّالِثُ يَنْتَهِي إِلَي الْهَوَي الْمُرْدِي وَ الْحَدُّ الرَّابِعُ يَنْتَهِي إِلَي الشَّيْطَانِ الْمُغْوِي وَ فِيهِ يُشْرَعُ بَابُ هَذِهِ الدَّارِ اشْتَرَي هَذَا الْمُغْتَرُّ بِالْأَمَلِ مِنْ هَذَا الْمُزْعَجِ بِالْأَجَلِ هَذِهِ الدَّارَ بِالْخُرُوجِ مِنْ عِزِّ الْقَنَاعَةِ وَ الدُّخُولِ فِي ذُلِّ الطَّلَبِ وَ الضَّرَاعَةِ فَمَا أَدْرَكَ هَذَا الْمُشْتَرِي فِيمَا اشْتَرَي مِنْهُ مِنْ دَرَكٍ فَعَلَي مُبَلْبِلِ أَجْسَامِ الْمُلُوكِ وَ سَالِبِ نُفُوسِ الْجَبَابِرَةِ وَ مُزِيلِ مُلْكِ الْفَرَاعِنَةِ مِثْلِ كِسْرَي وَ قَيْصَرَ وَ تُبَّعٍ وَ حِمْيَرَ وَ مَنْ جَمَعَ الْمَالَ عَلَي الْمَالِ فَأَكْثَرَ وَ مَنْ بَنَي وَ شَيَّدَ وَ زَخْرَفَ وَ نَجَّدَ وَ ادَّخَرَ وَ اعْتَقَدَ وَ نَظَرَ بِزَعْمِهِ لِلْوَلَدِ إِشْخَاصُهُمْ جَمِيعاً إِلَي مَوْقِفِ الْعَرْضِ وَ الْحِسَابِ وَ مَوْضِعِ الثَّوَابِ وَ الْعِقَابِ إِذَا وَقَعَ الْأَمْرُ بِفَصْلِ الْقَضَاءِ وَ خَسِرَ هُنالِكَ الْمُبْطِلُونَ شَهِدَ عَلَي ذَلِكَ الْعَقْلُ إِذَا خَرَجَ مِنْ أَسْرِ الْهَوَي وَ سَلِمَ مِنْ عَلَائِقِ الدُّنْيَا .
نهج البلاغه
نامه ۳- به شريح قاضي
برخورد قاطعانه باخيانت كارگزاران
به من خبر دادند كه خانه اي به هشتاد دينار خريده اي، و سندي براي آن نوشته اي، و گواهاني آن را امضا كرده اند. (شريح گفت: آري اي امير مومنان امام (ع) نگاه خشم آلودي به او كرد و فرمود) اي شريح! به زودي كسي به سراغت مي آيد كه به نوشته ات نگاه نمي كند، و از گواهانت نمي پرسد، تا تو را از آن خانه بيرون كرده و تنها به قبر بسپارد. اي شريح! انديشه كن كه آن خانه را با مال ديگران يا با پول حرام نخريده باشي، كه آنگاه خانه دنيا و آخرت را از دست داده اي. اما اگر هنگام خريد خانه، نزد من آمده بودي، براي تو سندي مي نوشتم كه ديگر براي خريد آن به درهمي يا بيشتر، رغبت نمي كردي و آن سند را چنين مي نوشتم:
هشدار از بي اعتباري دنياي حرام
اين خانه اي است كه بنده اي خوارشده، و مرده اي آماده كوچ كردن، آن را خريده، خانه اي از سراي غرور، كه در محله نابودشوندگان، و كوچه هلاك شدگان قرار دارد، اين خانه به چهار جهت منتهي مي گردد. يك سوي آن به آفتها و بلاها، سوي دوم آن به مصيبتها، و سوي سوم به هوا و هوسهاي سست كننده، و سوي چهارم آن به شيطان گمراه كننده ختم مي شود، و در خانه به روي شيطان گشوده است. اين خانه را فريب خورده آزمند، از كسيكه خود به زودي از جهان رخت برمي بندد، به مبلغي كه او را از عزت و قناعت خارج و به خواري و دنياپرستي كشانده، خريداري نموده است. هرگونه نقصي در اين معامله باشد، بر عهده پروردگاري است كه اجساد پادشاهان را پوسانده، و جان جباران را گرفته، و سلطنت فرعونها چون (كسري) و (قيصر) و (تبع) و (حمير) را نابود كرده است.
عبرت از گذشتگان
و آنان كه مال فراوان گرد آوردند، و بر آن افزودند، و آنان كه قصرها ساختند، و محكم كاري كردند، طلاكاري نمودند، و زينت دادند، فراوان اندوختند، و نگهداري كردند، و به گمان خود براي فرزندان خود گذاشتند، اما همگي آنان به پاي حسابرسي الهي، و جايگاه پاداش و كيفر رانده مي شوند، آنگاه كه فرمان داوري و قضاوت نهايي صادر شود (پس تبهكاران زيان خواهند ديد.) به اين واقعيتها عقل گواهي مي دهد هرگاه كه از اسارت هواي نفس نجات يافته، و از دنياپرستي به سلامت بگذرد.
نهج البلاغه
It is related that Shurayh ibn al-Harith (al-Kindi) who was Amir al-Mu'minin's Qadi (judge) at Kufah during his tenure, purchased a house for eighty Dinars.When it became known to Amir al-Mu'minin he sent for him and said to him : "I
have come to Know that you have purchased a house for eighty Dinars, and that you have written a document for it and put witnessing on it". Shurayh replied :
"Yes, Amir al-Mu'minin, it is so." Amir al-Mu'minin cast an angry look at him and said to him :
O Shurayh! Beware, shortly somebody (the angel of death) will come to you who will not look at the document, nor question you about your evidence but
take you out of it far away and deposit you in your grave quite alone. Look! O' Shurayh, if you have purchased this house from money other than yours or
paid the price from unlawful source, you have incurred loss of this world as well as of the next. If you had come to me at the time of purchase I would have
written for you a document on this paper and then you would not have liked to
purchase the house even for one Dirham, not to speak of more. That document is this :-
This is about a purchase made by a humble slave (of Allah) from another slave ready to depart (for the next world). He has purchased a house out of houses
of deceit in the area of mortals and the place of those liable to perish. This house has four bound-aries as follows : The first boundary is contiguous to
sources of calamities; the second boundary adjoins the sources of distress; the third boundary adjoins devastating desire; and the fourth boundary adjoins
deceitful Satan and towards this opens the door of this house.
This house has been purchased by one who has been waylaid by desires from one who is being drive by death at the price of leaving the honour of contentment
and entering into the humility of want and submissiveness. If the purchaser encounters some (evil) consequences of this transaction then it is for him
who dismantles the bodies of monarchs, snatches the lives of despots, destroys the domain of Pharaoh like Kisras, Caesars, Tubbas and Himyars and all those
who amass wealth upon wealth and go on increasing it, build high houses and
decorate them and collect treasures and preserve them, as they claimed according
to their own thinking, for children to take them to the place of accounting and judgement and the position of reward and punishment When the verdict will be
passed those who stood on false-hood would then be the losers (Qur'an, 40:78).
This document is witnessed by intelligence when it is free from the shackles of desires and away from the adormments of this world.
از نامه هاى امام(علیه السلام) است که به شریح بن حارث، قاضى آن حضرت (در کوفه) نوشته شده است.
این نامه که در نوع خود بى نظیر است، برخورد امام(علیه السلام) را با یکى از قضات معروف خود به هنگام خریدارى کردن یک خانه نسبتاً گران قیمت بیان مى کند و محتواى آن این است که بعد از نکوهش شریح به علت خریدارى این خانه، چیزى به نام سند براى او تنظیم مى کند; اما نه سندى مانند اسناد معمولى خانه ها، بلکه سندى بسیار عبرت انگیز و آموزنده که ناپایدارى دنیا و بى اعتبارى آن را کاملا برملا مى سازد و نشان مى دهد چه اندازه مردم گرفتار غفلت و غرورند و از واقعیات دنیا دورند و به تعبیر امام(علیه السلام)، اگر شریح این سند اخلاقى را قبلاً مشاهده مى کرد از خرید آن خانه صرف نظر مى نمود.
اما چرا امام(علیه السلام) چنین برخوردى با شریح کرد؟ آیا به راستى آن را از اموال حرام و رشوه خریدارى کرده بود؟ بعید به نظر مى رسد که امام(علیه السلام) چنین فرصتى را به قاضى کوفه داده باشد یا اینکه مى خواهد بفرماید: کسى که قاضى بر جان و مال و ناموس مردم است باید ساده زیستى را پیشه کند و الگوى مردم در این قسمت باشد.