در حديثى پرمعنا از امام باقر(عليه السلام) در تفسير واژه «صمد» در آيه (اللهُ الصَّمَدُ)مى خوانيم كه: «لَوْ وَجَدْتُ لِعِلْمِيَ الَّذِي آتَانِيَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ حَمَلَةً لَنَشَرْتُ التَّوْحِيدَ وَالاِْسْلاَمَ وَالاِْيمَانَ وَالدِّينَ وَالشَّرَائِعَ مِنَ الصَّمَدِ وَكَيْفَ لِي بِذَلِكَ وَلَمْ يَجِدْ جَدِّي أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ حَمَلَةً لِعِلْمِهِ حَتَّى كَانَ يَتَنَفَّسُ الصُّعَدَاءَ وَيَقُولُ عَلَى الْمِنْبَرِ: سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي فَإِنَّ بَيْنَ الْجَوَانِحِ مِنِّي عِلْماً جَمّاً هَاهْ هَاهْ أَلاَ لاَ أَجِدُ مَنْ يَحْمِلُه; هرگاه براى علم و دانشى كه خدا به من داده حاملانى پيدا مى كردم توحيد، اسلام، ايمان، دين و شرايع را از واژه «الصمد» بيرون مى آوردم و آن را نشر مى دادم.
چگونه ممكن است من چنين افرادى را بيابم در حالى كه جدم اميرمؤمنان(عليه السلام)نيافت تا آنجا كه آه سوزان و پر درد از دل بر مى كشيد و بر منبر مى فرمود: از من سؤال كنيد پيش از آنكه از دست شما بروم، چرا كه در وجود من علم و دانش فراوانى است.
آه آه بدانيد افرادى نمى يابم كه بتوانند آن را حمل و نگهدارى كنند».
امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن از چهار گروه نام مى برد كه هيچ كدامشان شايسته حمل اين علوم الهى و اسرارآميز نيستند.
در مورد گروه اول مى فرمايد: «آرى كسى را مى يابم كه زود درك مى كند ولى (از نظر تقوا) قابل اطمينان و اعتماد نيست و دين را وسيله دنيا قرار مى دهد و از نعمت خدا بر ضد بندگانش استفاده مى كند و از دلائل الهى بر ضد اوليائش كمك مى گيرد»; (بَلَى أَصَبْتُ لَقِناً غَيْرَ مَأْمُون عَلَيْهِ، مُسْتَعْمِلاً آلَةَ الدِّينِ لِلدُّنْيَا، وَمُسْتَظْهِراً بِنِعَمِ اللَّهِ عَلَى عِبَادِهِ، وَبِحُجَجِهِ عَلَى أَوْلِيَائِهِ).
«لَقِن» به معناى زيرك و باهوش است.
اين گروه همان عالمان بى تقوا هستند كه از نظر علمى ممكن است مراحلى را طى كرده باشند; ولى از نظر تعهد و احساس مسئوليت الهى پايشان لنگ است.
اينها همان عالمانى هستند كه در دستگاه خلفاى جور و سلاطين ظالم توجيه گر اعمالشان بوده و دين خود را براى آبادى دنيايشان مى فروختند و تاريخ افرادى از اين قبيل را به خاطر دارد كه حتى گاه براى حفظ موقعيتشان فتوا به ريختن خون بى گناهان مى دادند و اينها خطرناك ترين دشمنان اسلامند.
در حديثى از اميرمؤمنان(عليه السلام) از حضرت مسيح(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: «الدِّينَارُ دَاءُ الدِّينِ وَالْعَالِمُ طَبِيبُ الدِّينِ فَإِذَا رَأَيْتُمُ الطَّبِيبَ يَجُرُّ الدَّاءَ إِلَى نَفْسِهِ فَاتَّهِمُوهُ وَاعْلَمُوا أَنَّهُ غَيْرُ نَاصِح لِغَيْرِهِ; دينار موجب بيمارى دين است و عالِم طبيب دين است.
هرگاه ديديد طبيب عوامل بيمارى را به سوى خود مى كشد او را در طبّش متهم سازيد و بدانيد (كسى كه به خودش رحم نمى كند) خيرخواه ديگران نيست».
سپس درباره گروه دوم مى فرمايد: «يا كسى كه مطيع حاملان حق است; اما چون بصيرتى به پيچ و خم هاى علم و شبهات ندارد با نخستين شبهه و ايراد، شك در دل او پيدا مى شود.
آگاه باش (اى كميل!) نه اين به درد مى خورد و نه آن»; (أَوْ مُنْقَاداً لِحَمَلَةِ الْحَقِّ، لاَ بَصِيرَةَ لَهُ فِي أَحْنَائِهِ، يَنْقَدِحُ الشَّكُّ فِي قَلْبِهِ لاَِوَّلِ عَارِض مِنْ شُبْهَة.
أَلاَ لاَ ذَا وَلاَ ذَاكَ).
«اَحْناء» جمع «حِنْو» در اصل به هرچيزى گفته مى شود كه پيچ و خمى داشته باشد سپس به معناى جوانب نيز آمده است (چرا كه جوانب و اطراف اشيا غالباً انحنايى دارد).
اين گروه از يك نظر نقطه مقابل گروه اول اند; افرادى ضعيف الفكر و نادان و مغرور كه در برابر شبهه افكنان كاملا آسيب پذير اند، ميدان را خالى كرده و گاه به آن ها مى پيوندند.
خطر اين گروه براى جهان اسلام و جامعه بشرى نيز كم نيست.
نمونه اين گروه جمعيت خوارج بودند; هنگامى كه به توطئه و نيرنگ عمرو عاص قرآن بالاى نيزه ها رفت فورا ميدان را رها كردند و هنگامى كه شبهه افكنى شعار «لا حُكْمَ إلاّ لِلّه» را سر داد در برابر على(عليه السلام) قيام كردند كه چرا مسئله حكميت را پذيرفته اى و العياذ بالله نسبت كفر به آن حضرت دادند و امثال آنها در جامعه امروز ما نيز كم نيست.
حضرت درباره گروه سوم مى فرمايد: «يا كسى كه اسير لذت است و در چنگال شهوات گرفتار آمده (و به همين دليل دين و ايمانش را در پاى لذات و شهواتش قربانى مى كند)»; (أَوْ مَنْهُوماً بِاللَّذَّةِ سَلِسَ الْقِيَادِ لِلشَّهْوَةِ).
«منهوم» به معناى شكم پرست و حريص است.
«سَلِسَ الْقِياد» به كسى گفته مى شود كه به آسانى در برابر چيزى تسليم مى شود.
آن گاه به چهارمين گروه اشاره كرده مى فرمايد: «يا كسى كه حريص به جمع مال و اندوختن آن است اين دو (اين گروه و گروه قبل) به هيچ وجه از دين داران نيستند و شبيه ترين موجودات به چهارپايانى هستند كه براى چَرا رها شده اند»; (أَوْ مُغْرَماً
بِالْجَمْعِ وَ الاِدِّخَارِ، لَيْسَا مِنْ رُعَاةِ الدِّينِ فِي شَيْء، أَقْرَبُ شَيْء شَبَهاً بِهِمَا الاَْنْعَامُ السَّائِمَةُ).
«مُغْرِم» كسى است كه عاشق و دلباخته چيزى باشد.
«سائِمَة» حيوانى است كه در چراگاه رها شود.
مى دانيم چهارپايان جز خور و خواب و شهوت چيزى را درك نمى كنند و بيچاره انسان، اشرف مخلوقات، آن قدر تنزل كند كه همسوى با آن ها باشد يا دنبال عيش و نوش و شهوت است و يا مشغول جمع مال و ثروت.
امام(عليه السلام) در پايان اين سخن مى فرمايد: «اين گونه علم با مرگ حاملانش مى ميرد»; (كَذَلِكَ يَمُوتُ الْعِلْمُ بِمَوْتِ حَامِلِيهِ).
زيرا هيچ يك از اين گروه چهارگانه شايسته آن نيستند كه حامل علوم الهى باشند.
به همين دليل عالمان واقعى از قرار دادن علوم در اختيارشان خوددارى مى كنند و ناچار علمشان را با خودشان به گور مى برند و با مرگ آن ها علم هم مى ميرد.
عالمانى كه حجت خدا در زمينند امام(عليه السلام) در اين بخش از كلام خود كه در واقع جنبه استثنا از گفتار سابق را دارد مى فرمايد: «(درست است كه عالمان با عمل اندك اند و علم و دانش با مرگ حاملانش مى ميرد) ولى بار خدايا! آرى هرگز روى زمين از كسى كه به حجت الهى قيام كند خالى نمى شود; خواه ظاهر و آشكار باشد و يا ترسان و پنهان»; (اللَّهُمَّ بَلَى! لاَ تَخْلُو الاَْرْضُ مِنْ قَائِم لِلَّهِ بِحُجَّة.
إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً، وَإِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً).
درست همان چيزى كه علماى اماميه و شيعيان به آن ايمان دارند كه زمين هرگز خالى از حجت نمى شود; خواه آشكار باشد يا پنهان و جالب اين كه ابن ابى الحديد تصريح مى كند كه اين جمله امام(عليه السلام) مانند تصريح به عقايد شيعيان است; ولى اصحاب ما آن را حمل بر «ابدال» مى كنند كه در روايات نبوى به آنها اشاره شده و آنان مردانى هستند كه پيوسته در سطح زمين در گردش اند; برخى شناخته مى شوند و بعضى ناشناخته مى مانند.
اى كاش ابن ابى الحديد دست از تعصبات طائفى خود بر مى داشت و هنگامى كه به سخنى از مولا اميرمؤمنان على(عليه السلام) برخورد مى كرد كه صريح يا مانند صريح بر اعتقاد اماميه بود آن را مى پذيرفت و رواياتى را كه درباره ابدال نقل شده نيز حمل بر امامان معصوم و ياران خاص آنان مى كرد.
هدایت شده از رادار انقلاب
💢وطن پرست اونایی نیستن که توی آمریکا و اروپا نشستن #عشق و حال میکنن، بعد واسه #جوان ما شعار جانم فدای ایران میدن!
شما شعارش رو میدین فقط، اینا اینجوری عمل میکردن☝️
@mobahelegharn_21
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
دلباخته غرب!
نعمتی (نماینده لیست امید، صاحب چشمک معروف در روند برجام و کسی که چند ماه پیش یک هواپیما را به دلیل دیر رسیدن خودش به فرودگاه از پرواز نگهداشته بود!): “اگر نظام تصمیم بگیرد با آمریکا مذاکره میکنیم.”
از توافق قبلی چی نصیبتون شد به جز یه کلاه گشاد؟ اگه یه ملتی نمایندههایی مثل شما داشته باشه، آمریکا هیچ نیازی به حضور نیروهای نظامیش در اون کشور پیدا نمیکنه.
@Afsaran_ir
🔰 چهار ویژگی #اینترنتسالم که از سخنان مقام معظم رهبری
روحالله مومن نسب کارشناس فضای مجازی در دوره تربیت مربی رسانه:🔻
✳️ چهار ویژگی اینترنت سالم که از سخنان مقام معظم رهبری استخراج نمودیم، عبارت است از اینترنت #سالم، #سریع، #امن و #ارزان. دلیل بهم ریختگی این فضا سه مورد جهل، پول و سیاست خواهد بود.
رهبری مواجهه فعال و #مبتکرانه با فضای مجازی را مطرح نمودند و لذا اگر این رعایت شود بسیاری از مشکلات در این فضا رفع می شود.
➖ طبق آمار 99.2 درصد اینترنت برای این سه چیز مصرف می شود، دانلود فیلم با 85 درصد، تفریح و خبر و لذا درصد کمی برای کارهای علمی و اقتصادی صرف میشود.
➖ هوش مصنوعی درنرمافزارهای داخلی خیلی جدی گرفته نشده است.
از سال 89، وب۳ آمد و اکنون در حال ورود به #وب۴ هستیم که شعارش هوشمندتر شدن همه چیز است.
➖ اکنون #اطلاعات و طلای نامرئی است
وقتی اسرائیل به غزه حمله کرد و سران عرب اعتراض نکردند بعد ها معلوم شد، رژیم صهیونیست اطلاعاتی برای آنها فرستاده که آنها سکوت کردند.
➖ دیوید کامرون نخست وزیر سابق #انگلستان میگوید، اجازه نمیدهیم اینترنت کثیف نظام خانواده ما را از هم بپاشد و لذا اینترنت پاک را در انگلستان ایجاد کرد.
217 ماده قانونی در #آمریکا برای استفاده از اینترنت تصویب شده است.
🔻برجام برگرفته از ایده قورباغه پخته بود
ابرقدرتان دنیا به دنبال تکنولوژی مدیریت انساناند و آن را از طریق ایده قورباغه پخته استخراج کردند؛ حتی برخی این برجام را نیز بر گرفته از همین ایده میدانند که آرام آرام آنچه میخواهند را به ما تحمیل میکنند و سپس همه چیز ما را میگیرند؛ فضای مجازی نیز همین صورت است اول #نیازسنجی میکند و بعد متناسب با نیاز سرویس طراحی میکند.
#وابستگی برای دشمن مصونیت اجتماعی ایجاد میکند، به گونهای که برخی از همین نیروهای انقلابی از #فضایکثیف اینستاگرام دفاع میکنند؛ بعد از آن معیارسازی میکنند.
هدایت شده از دریچه
🔴سعید جلیلی: لیبرال سرمایهداری که ذاتش افزایش فاصله فقیر و غنی است، نمیتواند حامی مظلومین و فقرا باشد
@Fetan
هدایت شده از دریچه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت/عصبانیت مجری رادیو تهران از «برندبازی» عروس سفیر ایران در دانمارک
@Fetan
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
🌹امیرمؤمنان خطاب به معاویه :
به خدا سوگند! می دانم تو مردی بی خرد و دل تاريك هستی، بهتر است درباره تو گفته شود از نردبانی بالا رفته ای كه تو را به پرتگاه خطرناكی کشانده،و سودی برای تو نداشته، زيانبار است،زيراتو غيرگمشده خود را می جويی،و غير گله خود را می چرانی. منصبی را میخواهی كه سزاوار آن نبوده، ودر شان تو نيست، چقدر گفتار تو با كردارت فاصله دارد؟
📚 نهج البلاغه، فرازی از نامه ۶۴
@pedarefetneh
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥👤سردار حاجی زاده: ما از دشمن هراسی نداریم؛
نگرانی ما از آقازاده هاست (نکبت زادهها) ،
از برادر زاده ها و خواهر زاده هاست... !😏
@pedarefetneh
@pedarefetneh
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
نتیجه اعتماد به چند بیسواد
نتیجه اعتماد به رای سلبریتیهایی مثل هانیه توسلی که بیشتر سرگرم حیوانات خونگیشون هستن (عکسها متعلق به صفحه مجازی ایشون هست) تا درگیر مشکلات جامعه، این میشه که دیروز دلار به مرز دههزار تومن و سکه به سه میلیون و هفتصد هزار تومن رسید.
@Afsaran_ir
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
پشت پرده اقتصاد کشور
بسیاری معتقد اند سیف، کرباسیان و... در دولت هیچ کاره بودند، آنها فقط مطیع سیاست های مسعود نیلی و نهاوندیان یا به عبارتی حلقه نیاوران بودند
@Afsaran_ir
#منبر_متنی
💠 تفاوت دید در برابر بلا...
🔸بارها گفته ام آدمى كه رنجى مى بيند، دو نگاه دارد:
🔹يكى اينكه ديدى فلانى با من چه كرد؟ و يك موقع هم مى گويد: ديدى فلانى اين بود؟
🔸وقتى ظرف تو مى افتد و مى شكند، يك وقت میگويى: ديدى شكست؟! يا اينكه میگويى: ديدى! شكستنى بود؟
🔹اين نگاه دوم است كه تو را به رحمت حق گره مى زند و مست و مدهوشت مى كند. با اين نگاه و درك مستمر از عنايتهاى حق ديگر مگر تو مى توانى ضعف اعصاب بگيرى؟!
🔸ديگران هر چه مى خواهند اذيت كنند؛ ولى «عِنْدَكَ مِمّا فاتَ خَلَفٌ وَ لِما فَسَدَ صَلاحٌ و فِيما انْكَرْتَ تَغْييرٌ فَامْنُنْ عَلَىَّ قَبْلَ الْبَلاءِ بِالْعافِيَةِ وَ قَبْلَ الطَّلَبِ بِالْجِدِةِ وَ قَبْل الضَّلالِ بِالرَّشادِ».
🔹 تو بهره مند مى شوى و قبل از بلاء، عافيت را يافته اى و قبل از ضلال و سردرگمى، به رشد رسيده اى. اينها رحمت حق است كه ظهور و بروز دارد و اين مهربانى و انس اوست كه تو را رها نمى كند.
♦️استاد علی صفایی
📚 شرحى بر دعاهاى روزانه حضرت زهرا(س)، ص: 19
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
💠 احادیثی که در برنامه امروز حجت الاسلام والمسلمین بهشتی با موضوع " آداب سفر " قرائت شد.
🔸 امیرالمومنین (ع) به امام حسن مجتبی (ع) توصیه فرمودند :
« سَلْ عَنِ الرَّفیقِ قَبْلَ الطَّریقِ، وَعَنِ الْجارِ قَبْلَ الدّارِ. »
🔹 پیش از آن که بخواهى مسافرت بروى، رفیق مناسب راه را جویا باش، و پیش از آن که منزلى را تهیّه کنى همسایگان را بررسى کن که چگونه هستند.
—------------------------------------
🔸 حضرت امام صادق عليه السلام :
« اِفتَتِحْ سَفَرَكَ بالصَّدقَهِ واخرُجْ إذا بَدا لكَ؛ فإنَّكَ تَشتَرِي سلامَةَ سَفَرِكَ. »
🔹 مسافرت خود را باصدقه دادن آغاز كن و هرگاه خواستى بيرون برو ؛ زيرا [با صدقه دادن] سلامت سفرت را مىخرى.
—------------------------------------
🔸 حضرت امام علی علیه السلام فرمودند:
« اَلمُؤمِنُ بَشرُهُ فی وَجِهِهِ وَحُزنُهُ فی قَلبِهِ »
🔹 شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
—------------------------------------
🔸 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در سفری که عازم مکه بود، به همسفرانش فرمودند :
« مَن کانَ سَیِّیُ الخُلقِ فَلا یَصحَبُنا »
🔹 هر کس بدخلق است، با ما مصاحبت و همراهی نکند.
—------------------------------------
🔸 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند :
«ملعونٌ ملعونٌ من القی کلّه علی النّاس ملعونٌ ملعونٌ من ضیّع من یعول »
ملعون است ملعون است! کسی که بار زندگی خود را به گردن مردم بیندازد. ملعون است ملعون است! کسی که خانواده اش را در اثر ندادن نفقه ضایع و تباه کند.
—------------------------------------
🔸 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند :
« سَيِّدُ الْقَوْمِ خادِمُهُمْ فِي السَّفَرِ. »
🔹 بزرگ هر قوم کسی است که در سفر خدمت بیشتری به دیگران میکند.
—------------------------------------
🔸 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند :
« من اعان مؤمنا مسافرا فرج الله عنه ثلاثا و سبعین كربة »
🔹 هر كس به یك مؤمن مسافر یاری و خدمت نماید، خداوند متعال هفتاد و سه بلا و اندوه را از او زایل خواهد كرد.
—------------------------------------
🔸 حضرت امام على عليه السلام :
« لا يَخرُجِ الرَّجُلُ في سَفَرٍ يَخافُ فيهِ على دِينِهِ و صَلاتِهِ »
🔹 انسان نبايد به سفرى رود كه مى ترسد در آن به دين و نمازش لطمه اى وارد آيد.
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
نیت نماز آیات
⁉️سوال
بسیاری از مردم هنگامی که نماز آیات بر آن ها واجب می شود و نماز خود را فوراً به جا نمی آورند، بعداً نماز خود را به نیت قضا می خوانند.
در حالی که نظر مراجع تقلید در مورد نیت نماز در صورت تاخیر متفاوت است.
🖋پاسخ
امام خمینی:
در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.
در زلزله: هر وقت بخواند ادا است.
آیة الله خامنه ای:
در خسوف و یا کسوف واجب است بعد از آن به نیّت قضاء بخواند و امّا در سایر آیات باید نماز آیات را به نیّت اداء بجا آورد.
آیة الله سیستانی:
در خسوف و کسوف: نماز قضا می شود.
در زلزله: بنابر احتیاط مستحب بدون نیت ادا و قضا بخواند.
آیة الله مکارم شیرازی:
در زلزله، صاعقه و مانند آن اگر فوراً نخواند معصیت کرده ولی احتیاط مستحب آن است که تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند.
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از رادار انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 واکنش جالب استاد یهودی دانشگاه آکسفورد انگلستان به سخنان ضد ایرانی مهمان برنامه شبکه الجزیره و واکنش حضار
@mobahelegharn_21