eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4.1هزار دنبال‌کننده
23.5هزار عکس
11.3هزار ویدیو
366 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه ۱۱۲- مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَلْيَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً . و قد يؤول ذلك علي معني آخر ليس هذا موضع ذكره .
نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: هر كس ما اهل بيت پيامبر (ص) را دوست بدارد، پس بايد فقر را چونان لباس رويين بپذيرد. (يعني آماده انواع محروميتها باشد).
نهج البلاغه Whoever loves us, members of the Household (of the Prophet), should be prepared to face destitution. Al-Sayyid al-Radi says : This has been interpreted in a different way as well, but on this occasion is not fit to mention here
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در مقدمه اين كلام حكمت آميز شأن ورودى براى آن ذكر شده هنگام باز گشت امير مؤمنان على(عليه السلام)از ميدان صفين به امام(عليه السلام) خبر دادند «سهل بن حنيف» (يكى از پيشگامان اسلام، از اصحاب خاص پيغمبر اكرم و اميرمؤمنان على(عليهما السلام)) در كوفه چشم از دنيا فرو بسته در حالى كه محبوب ترين مردم نزد امام(عليه السلام) بود»; (وَ قَدْ تُوُفِّيَ سَهْلُ بْنُ حُنَيْف الاَْنْصَارِيُّ بِالْكُوفَةِ بَعْدَ مَرْجِعِهِ مَعَهُ مِنْ صِفِّينَ، وَكَانَ أَحَبَّ النَّاسِ إِلَيْهِ). امام(عليه السلام) در اين هنگام در زمينه بىوفايى دنيا و از دست رفتن سريع عزيزان فرمود: «حتى اگر كوهى مرا دوست بدارد از هم مى شكافد و فرو مى ريزد»; (لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ). اشاره به بىوفايى و ناپايدارى طبيعت دنيا و از دست رفتن عزيزان است كه هم آزمونى براى مردان خداست و هم هشدارى براى همگان. سپس مرحوم سيّد رضى به دنبال اين گفتار حكيمانه درباره بىوفايى دنيا مى افزايد: «معناى اين سخن آن است كه شدائد و مصائب، به سرعت به سراغ دوستان ما مى آيند و اين سرنوشت تنها در انتظار پرهيزگاران و نيكان و برگزيدگان و خوبان است و اين سخن همانند سخن ديگرى از امام(عليه السلام) است كه فرمود: «هركس ما اهل بيت را دوست دارد بايد پوشش فقر را براى خود مهيا سازد (و آماده انواع محروميت ها و گرفتارى ها) گردد»; (مَعْنى ذلِكَ أنَّ الْمِحْنَةَ تَغْلُظُ عَلَيْهِ، فَتُسْرِعُ الْمَصائِبُ إلَيْهِ، وَ لا يَفْعَلُ ذلِكَ إلاّ بِالاْتْقِياءِ الاْبْرارِ وَالْمُصْطَفَيْنَ الاْخْيارِ، وَهذا مِثْلُ قَوْلِهِ(عليه السلام): مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَلْيَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً). «جلباب» به لباسى مى گويند كه تمام بدن يا قسمت عمده آن را بپوشاند; چادر يا مانند آن. در اين كه چه رابطه اى در ميان محبت اهل بيت و پوشش فقر است تفسيرهاى مختلفى شده كه از ميان همه آنها سه تفسير زير از همه مناسب تر است: نخست اين كه به مقتضاى «اَلْبَلاءُ لِلْوِلاءِ»; بلاها به سراغ دوستان خدا مى روند و همچين به مقتضاى حديث «إنَّ أشَدَّ النّاسِ بَلاءً اَلاْنْبياءُ ثُمَّ الَّذينَ يَلَوْنَهُمْ ثُمَّ الاْمْثَلُ فَالاْمْثَلُ; گرفتارى ها و مشكلات بيش از همه دامان پيامبران را مى گيرد سپس كسانى كه به دنبال آنها هستند سپس نيكان يكى پس از ديگرى» افرادى كه به امام(عليه السلام) كه مجموعه اى از فضايل انسانى و بركات معنوى و الهى است عشق بورزند در صف اوليا قرار مى گيرند و به حكم اين كه مقرب ترند جام بلا بيشترشان مى دهند كه هم آزمونى است براى آنان و همه وسيله اى است براى ترفيع درجاتشان. بنا به تفسير ديگر منظور آن است كسانى كه عشق به امام مى روزند يا حب اهل بيت دارند بايد فقر به معناى سادگى زندگى را پيشه كنند; همان فقرى كه پيغمبر اكرم درباره آن مى فرمود: «اَلْفَقْرُ فَخْرى وَ بِهِ أفْتَخِرُ عَلى سايِرِ الاْنْبِياءِ; فقر مايه افتخار من است و با آن بر ساير پيامبران افتخار مى كنم» اين تعبير اگر به معناى فقر «فقر الى الله» نباشد به معناى ساده زيستن و قانع به زندگى خالى از هر گونه زرق و برق و تجمل بودن است. پيروان اين مكتب نيز مانند پيشوايانشان بايد به چنين زندگى اى قانع باشند. تفسير سوم اين كه منظور از دو كلام حكمت آميز بالا آن است كه دشمنان اهل بيت به ويژه بنى اميه و پس از آنها بنى عباس در صدد بودند كه هر كس را پيرو اين مكتب و عاشق اين پيشوايان ببينند از هر نظر در فشار قرار دهند تا آنجا كه حتى از نظر معيشت نيز در تنگنا واقع شوند. از اين گذشته ولاى اهل بيت همان ولاى حق است و طرفدار حق در هر عصر و زمان مورد تهاجم طرفداران باطل كه عِده و عُده آنها غالبا كم نيست واقع مى شود. تاريخ اسلام نيز نشان مى دهد كسانى كه طرفدار پيغمبر اكرم يا پيشوايان معصومين(عليهم السلام)مى شدند از طرف دشمنان در فشار شديد قرار مى گرفتند داستان شعب ابى طالب و ابى ذر و مشكلاتى كه معاويه و عثمان براى او فراهم كردند تا آنجا كه مظلومانه در بيابان محروم «ربذه» در شديدترين فقر جان به جان آفرين سپرد، نمونه اى از اين دست است. از شعبى نيز كه يكى از تابعين معروف است نقل شده مى گفت: «ما نَدْرى ما نَصْنَعُ بِعَلىّ بْنِ أبى طالِب إنَّ اَحْبَبْناهُ إفْتَقَرْنا وَإنْ أبْغَضْناهُ كَفَرنا; نمى دانيم با على(عليه السلام)چه كنيم اگر او را دوست بداريم (چنان بر ما سخت مى گيرند كه) فقير و نيازمند مى شويم و اگر او را دشمن بداريم كافر مى شويم». از اين روشن تر سخنى است كه در تاريخ طبرى و تاريخ ابن اثير از «معاويه» نقل شده كه چون «مغيرة بن شعبه» را در سنه ۴۱ والى كوفه كرد او را فرا خواند و گفت: من مى خواستم سفارش هاى زيادى به تو بكنم اما چون تو را فرد بصيرى مى دانم از آنها صرف نظر كردم; ولى يك توصيه را ترك نمى كنم و آن اين كه دشنام على و نكوهش او را فراموش مكن و براى «عثمان» فراوان
رحمت خدا را بطلب و استغفار كن و تا مى توانى عيب بر ياران على بگذار و آنها را از مركز حكومت دور كن و پيروان «عثمان» را مدح و تمجيد نما و به مركز حكومت نزديك كن. «مغيره» گفت: من تجربه فراوان در امر حكومت دارم و ديگران نيز مرا آزموده اند و پيش از تو براى غير تو عهده دار مناصبى بوده ام و هيچ كس مرا در اين امر نكوهش نكرده است و تو هم در آينده مرا خواهى آزمود. يا مدح و تمجيد مى كنى و يا نكوهش. معاويه گفت: ان شاء الله تو را مدح و تمجيد خواهم كرد. مرحوم سيّد رضى بعد از آنكه تفسير اول را براى اين دو كلام حكيمانه برگزيده مى افزايد: «گاهى براى اين كلام تفسير ديگرى كرده اند كه اينجا جاى شرح آن نيست»; (وَقَدْ يُؤَوَّلُ ذلِكَ عَلى مَعْنى آخَرَ لَيْسَ هذا مَوْضِعُ ذِكْرِهِ). بعيد نيست كه مرحوم سيّد رضى نيز نظرش در آخر كلام خود به دو تفسير ديگرى باشد كه ما در بالا آورديم.
☀️ مولا امیرالمومنین علی (علیه السلام) : 💠 هرگاه خداوند بنده ای را دوست بدارد نیکویی عبادت را به دل او اندازد 📚 غررالحکم ح ۴۰۶۶ https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ نهج البلاغه در کلام بزرگان 🔰استاد محمد رضا حکیمی که باید دست کم، در حوزه های علمی دینی، کتابی درسی باشد و اکنون نمیدانم که آیا مطالعه ی درستی نیز از این کتاب به عمل میآید یا خیر، تا چه رسد به تدریس و شناخت آن!؟ 📚 « امام در عینیت جامعه »، ص ۲۰
⚡️شخصے به علامہ طباطبایے گفت: یڪ ریاضتے براے پیشرفت معنوے بہ من بفرمایید! ✨علامہ فرمودند: بهترین ریاضت خوش‌اخلاقے در خانواده است. 🔆 https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
#خانواده 💗 وقتی همسرِتان با شما درد و دل می‌کند .... نگویید: حقته! نگویید: راست گفته! نگویید: مقصر خودتی! 💕 حتی اگر شما هم در جریان موضوع هستید، حرفی نزنید. بگذارید تخلیه شود و کنار شما به آرامش برسد. چه مرد و چه زن نیاز دارند که گاهی فقط حرف‌هایشان شنیده شود و هیچ قضاوتی انجام نشود. https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
💠⚜🔸⚜💠⚜🔸⚜💠 معرفت نور (قرآن و آرامش) ارنست رُنان، دانشمند بزرگ فرانسوی می گوید: در کتاب خانه شخصی خود هزاران جلد کتاب سیاسی - اجتماعی و غیر آن دارم که آنها را بیش از یک بار نخوانده ام، ولی یک جلد کتاب است که همیشه مونس من است و هر گاه احساس خستگی روحی می کنم و می خواهم درهایی از معارف و کمال بر روی من باز شود، آن را مطالعه می کنم و هیچ گاه از زیاد خواندن آن خسته نمی شوم
💠⚜🔸⚜💠⚜🔸⚜💠 معرفت نور (قرآن و آرامش) ارنست رُنان، دانشمند بزرگ فرانسوی می گوید: در کتاب خانه شخصی خود هزاران جلد کتاب سیاسی - اجتماعی و غیر آن دارم که آنها را بیش از یک بار نخوانده ام، ولی یک جلد کتاب است که همیشه مونس من است و هر گاه احساس خستگی روحی می کنم و می خواهم درهایی از معارف و کمال بر روی من باز شود، آن را مطالعه می کنم و هیچ گاه از زیاد خواندن آن خسته نمی شوم؛ این کتاب، «قرآن»، کتاب آسمانی مسلمانان است به نقل از: رویش 83، ص 5 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ اشاراتی از رعایت اعتدال و دوری از افراط و تفریط از منظر قرآن ✳️ - - - - - - - -🐚💐🐚- - - - - - - - 👈✅بخورید و بیاشامید،ولی اسراف نکنید(کلوا و اشربوا و لاتسرفوا)(اعراف۳۱)🍃🌺 👈✅در انفاق،نه دست بر گردن قفل کن(دست بسته باش)و نه چنان گشاده دستی کن که خود محتاج شوی.(لا تجعل یدک مَغلوله الی عُنقک و لا تبسُطها کلّ البَسط)(اسراء ۲۹)🍃🌼 👈✅مومنان،بهنگام انفاق نه اهل اسرافند و نه اهل بخل،بلکه میانه رو هستند.(الّذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواماََ)(فرقان ۶۷)🍃🌸 👈✅نماز نه بلند بخوان و نه آهسته،بلکه با صدای معتدل نماز بخوان.(لا تجهر بصلوتک و لا تخافت بها و ابتغ بین ذلک سبیلاََ)(اسراء۱۱۰)🍃🌺 👈✅نسبت به والدین احسان کن؛اما اگر تو را از راه خدا بازداشتند،اطاعت از آنها لازم نیست.(و بالوالدین احساناََ)(بقره۸۳).(ان جاهداک علی ان تشرک بی...فلاتطعهما)(لقمان۱۵)🍃🌼 👈✅پیامبر هم رسالت عمومی دارد.و هم خانواده خویش را دعوت میکند.(و کان رسولاََنبیّاََ)(مریم ۵۱).(و کان یامر اهله بالصلوه)(مریم۱۵)🍃🌸 👈✅اسلام هم نماز را سفارش میکند که ارتباط با خالق است و هم زکات را توصیه میکند که ارتباط با مردم است.(اقیموا الصلوه و اتوا الزکوه)(بقره ۴۳)🍃🌺 👈✅نه محبّت ها شما را از گواهی حقّ منحرف سازد.نه دشمنی ها شما را از عدالت دور کند.(شهداء لِلّه و لو علی انفسکم)(نساء۱۳۵)(و لا یَجرِمنّکم شَنئان)(مائده ۸)🍃🌼 👈✅مومنین هم دافعه دارند و هم جاذبه دارند.(اشداء علی الکفار و رحماء بینهم)(فتح ۹)🍃🌸 👈✅هم ایمان و باور قلبی لازم است و هم عمل صالح.(امنوا و عملوا الصالحات)(بقره ۲۵)🍃🌺 👈✅هم اشک و دعا و درخواست پیروزی از خدا لازم است.هم صبوری و پایداری در سختیها.(ربّنا افرغ علینا صبراََ)(بقره ۲۵).(عشرون صابرون یغلبوا ماتین)(انفاق ۶۵)🍃🌼 📚 تفسیر نور(ج اوّل،ص ۳۲ و۳۳) 🍁💎🍃🌹🍃💎🍁 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 حجاب بدون ایمان و عشق از درون
✅کتابی با ارزش جهت آموزش حجاب برای کودکان و حتی بزرگسالان لینالونا👇👇👇
🌺🌺 شهید مطهری (رحمه الله علیه) ؛ آنکس که به زیبایی اندیشه دست یافت، زیبایی چهره را به نمایش نخواهد گذاشت. 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
#خوش_اخلاق_باشید 💢مومن باید در بین جمع #شوخ باشد #شهید_مطهری ✅خدای متعال #دوست می ‌دارد مردمی را که وقتی در جمع دیگران می ‌نشینند عبوس نمی ‌کنند، بلکه با مردم خوش و بش می ‌کنند، #شوخی می ‌کنند، به اصطلاحِ دیگر "ادخال سرور" در قلب مؤمنین می ‌کنند. ✅https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
💢مومن باید در بین جمع باشد ✅خدای متعال می ‌دارد مردمی را که وقتی در جمع دیگران می ‌نشینند عبوس نمی ‌کنند، بلکه با مردم خوش و بش می ‌کنند، می ‌کنند، به اصطلاحِ دیگر "ادخال سرور" در قلب مؤمنین می ‌کنند. ✅می ‌دانیم که بعضی از مؤمنینِ معمولی ما جزء آدابشان این است که کأنه یک نوع بر همه مردم دارند که ما مؤمن هستیم و چنان، به اینکه همیشه عبوس کنند، چهره ‌شان را بگیرند، به مردم بی ‌اعتنایی کنند، یعنی همه شما اهل جهنم هستید، همه شما مورد خدا هستید و مورد خشم من؛ در صورتی که این برخلاف دستور اسلام است... ✅[در روایت است که] خدا دوست دارد مؤمنی را که وقتی در میان است، برای اینکه دیگران را کند سخنان خوشحال ‌کننده می ‌گوید ولی وقتی که تنها می ‌ماند به فکر و فرو می ‌رود ... و عبرتها به نظرش می ‌آید. 📚آشنایی با قرآن، ج10، ص39 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
میگفتند اگر #رییسی یا #جلیلی رای بیاورند دلار میشود 7000تومان! رییسی و جلیلی رای نیاوردند ولی امروز #دلار شد 8000تومان! با این تفاوت که 15000 سانتریفیوژ را برچیدیم، در راکتور اراک بتون ریختیم، 98% مواد غنی شده را نابود کردیم و دریک جمله هم چوب را خوردیم، هم پیاز!