🔴 بی خاصیتی!!
🔸سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: موضوع تظاهرات و درگیری ها در فرانسه، یک موضوع داخلی است و ما علاقه ای نداریم که درباره موضوعات داخلی کشورها صحبت کنیم!
💠صرفا جهت اطلاع ایشان و دولت محترم :
🔻۱. در فتنه ۸۸ سفیر ایران دوبار به وزارت خارجه فرانسه احضار شد و دو فرانسوی هم در تجمعات تهران بازداشت شدند.
🔻۲. وزیر خارجه فرانسه در فتنه دی ماه ۹۶ هم سفرش به تهران را لغو کرد!!!
#وادادگی و انفعال
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
#هشدار_تربیتی
❗️تعدادی از مهریههای عجیب و غریب در ایران به نقل از خبرگزاری الجزیره!
۱۰ آهو از کوههای منطقه!
۱۹۷۸ توپ تنیس!
۲۰۰۰ قطعه نبات!
۱۰۰ هزار لیتر بنزین!
۱۱۰ کیلو گل یاس!
سفر به ۱۲۰ پایتخت جهان!
۱۰۰۰ بار سفر به کربلا با پای پیاده!
۵۰۰۰ قطعه مرجان دریایی! و ...
🔻مشکل از تفکرات غلط پدران و مادران است؟ مشکل از تربیت نادرست است؟ مشکل از پوچی جوانان است؟ مشکل از کجاست؟!
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
"تکنیک روشنسازی درخواستها!"
🍃 یکی از اشتباهات زوجین این است که زن یا شوهر درخواستهای خود را بطور کلی و مبهم مطرح مینمایند. و باعث ایجاد سوء تفاهم میشوند.
❎ مثال اول؛ درخواست مبهم زن:
👈 زن به مرد میگوید: به من محبت بیشتری کن. مرد هم پاسخ خواهد داد: چقدر دیگه بهت محبت کنم، تمام زندگیم که ریختم به پای شما و...
❎ مثال دوم؛ درخواست مبهم مرد:
👈 مرد به زن میگوید: من در خانه به آرامش بیشتری نیاز دارم. زن هم فوراً پاسخ میدهد: صبح تا شب که بیرون هستی، وقتی هم که میآیی، میخواهی ما ساکت باشیم و هیچی نگیم؟
✅ مثال سوم؛ روشن سازی درخواست:
👈 زن بجای آنکه به مرد بگوید: بیشتر به من توجه کن، بیشتر دوستم داشته باش و بیشتر به من محبت کن. دقیقاً منظور خود را روشن سازی میکند.
👈 مثلاً زن با تکنیک روشن سازی میگوید: موقع خواب و موقع آمدن به خانه من را در آغوش بگیر یا روزی یک یا دو بار به من بگو دوستت دارم، وقتی در جمع دیگران و در مهمانی هستیم، سه تا چهار بار بیا کنارم بنشین و چند دقیقهای با من حرف بزن تا همه بدانند که به من توجه میکنی.
✅ در تکنیک روشن سازی زن دقیقاً مشخص میکند که منظورش از بیشتر به من محبت کن چیست و سوء تفاهم ایجاد نمیشود و زوجین شانس بیشتری برای بهره مند شدن از وجود هم خواهند داشت.
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از استیکر و عکس پروفایل ثامن
🔴مونوپَد؛
هدیه جالب دانشجویان دانشگاه آزاد کرج به مازنی نماینده مجلس
🆔 @saeer_ir
💢 اسمش فضای مجازی است درحالیکه واقعاً فضای حقیقی است!
♦️رهبرمعظم انقلاب: دوران کنونی برای حوزههای علمیّه و برای روحانیّت یک ویژگیهایی دارد که با دورانهای قبل فرق میکند که این اختصاصات به نفع و در جهت توفیق روحانیّت است...
♦️یکی از خصوصیّات ممتاز امروز، آماده بودن وسایل رساندن پیام است؛ همین #فضای_مجازی ... که «اسمش فضای مجازی است درحالیکه واقعاً فضای حقیقی است»؛ یعنی این فضا درون زندگی بسیاری از مردم حضور دارد. خب همین فضای مجازی یک ابزار است؛ یک ابزار بسیار #کارآمد برای اینکه شما بتوانید #پیامتان را به اقصیٰ نقاط دنیا برسانید، به گوش همه برسانید. این امکان دیروز نبود، امروز هست. یکی از امتیازات این است. ۹۶/۶/۶
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از روشنگری
🔺پاسخ جالب "مهدی محمدی" کارشناس و تحلیلگر سیاست بینالملل، به اظهارات روز گذشته روحانی درباره FATF
"گرانیهای پس از FATF را از ارزانیهای پس از برجام کسر کنند"
#سیاسی
🌐 Roshangari.ir
🆘 @Roshangari_ir
هدایت شده از روشنگری
❌ تکرار سناریوی #برجام، اینبار برای #FATF، بدون پاسخگویی درباره وضعيت اسفناک اقتصادی و نتایج برجام...☝️
🔺آقاى رئيس جمهور اینهمه #لجاجت و پافشاری برای به تصویب رساندن قراردادهای استعماری که هیچ نفعی برای ملت ندارد برای چیست؟
🌐 Roshangari.ir
🆘 @Roshangari_ir
⭕️برادران و خواهران عزیز؛
🔻هر چه انتخاب کرده اید برای خودتان انتخاب کرده اید...انتخاب خوب شما به خودتان برمی گردد...اگر هم انتخاب بدی از آب دربیاید، بدی اش به شما برمیگردد..
🔻بشناسید و انتخاب کنید...
🔻گفته بودن یا نگفته بودند؟؟
#دولت_بنفش
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از روشنگری
⛔️ نکات مهمی که از درخواست شاپرک شجریزاده برای تحریم ایران باید به آن توجه کرد:
1⃣ عکس اول: دیدار چند روز پیش مسیح علینژاد و ربع پهلوی
2⃣ عکس دوم: دیدار شاپرک شجریزاده با سناتور کانادایی که از حامیان درجه یک مریم رجوی است
3⃣ عکس سوم: پرداخت ویژه تراولی زهرا رهنورد (همسر میرحسین موسوی) به مریم شریعتمداری(یکی دیگر از نوچههای مسیح علینژاد که شالش را به چوب زد) بعد از کشف حجاب
4⃣ عکس چهارم: احمد باطبی یکی از سران فتنه در سال ۷۸
5⃣ عکس پنجم: دیدار احمد باطبی با جرج بوش .
احمد باطبی ۲ سال پیش در نامهای به رئیس جمهور آمریکا خواستار تحریم ایران شد
6⃣ عکس ششم: دیدار مریم رجوی با سناتور کانادایی
✖️حالا فهمیدید مزدور و وطن فروش دقیقا کیا هستن که دنبال تحریم مردم مظلوم ایراناند !؟
🌐 Roshangari.ir
🆘 @Roshangari_ir
.
🌍🌕تقویم نُجومی اسلامی🌕🌏
✴️ چهارشنبه 👈 21 آذر ۱۳۹۷
👈 12 دسامبر ۲۰۱۸ 👈4 ربیع الثانی ۱۴۴
🏛 مناسبت ها
ولادت حضرت سید الکریم شاه عبد العظیم حسنی (173هجری قمری)
صدقه اول صبح مطلوب است
👶 نوزاد امروز
✅نوزادی که امروز به دنیا بیاید
صالح و خوش قدم باشد ان شاالله
مسافرت مکروه و خوف بلا دارد اگر ضروری است حتما با صدقه باشد
🔭حکام نجوم
✅ این روز از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است
✅ این روز ، روز مناسبی برای امور زیر است:
🔘 شروع به ساخت و ساز و بنایی
🔘 امور کشاورزی و زراعت
🔘 کاشت و برداشت نیک است
🔘جابجایی منزل و اثاث کشی
🔘بردن جهیزیه و کلیه نقل و انتقالات
🔘معامله و تجارت و خرید و فروش
💑احکام مباشرت و انعقاد نطفه
امشب مباشرت مستحب و فرزند حاصل از ان حاکمی از حاکمان و یا دانشمندی از دانشمندان گردد ان شاالله
بعلاوه مجامعت برای سلامتی جسم نیز خوب است
💉💉حجامت خون دادن فصد و زالو انداختن
باعث درد در سر میشود
😴🙄 تعبیر خواب
خوابی که شب پنجشنبه دیده شود تعبیرش از قران سوره مبارکه مائده ایه 5
الیوم احل لکم الطیبات ......
و از مفهوم و معنای ان استفاده میشود که خواب بیننده به شکلی منفعتی ببیند و از این بابت خوشحال شود
💇💇♂ اصلاح سر و صورت
غم و اندوه دارد
✂️ناخن گرفتن
🔵 چهارشنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مناسبی نیست و تاثیر خوبی بر شخص ندارد.
👕👚 دوخت ودوز
چهارشنبه برای بریدن، دوختن ، خریدن و پوشیدن #لباس_نو روز بسیار مناسبی است و کار آن نیز آسان افتد و به سبب آن وسیله و یا چارپایان بزرگ نصیب شخص شود.ان شاالله
✴️️ وقت #استخاره در روز چهارشنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶ عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن)
❇️️ #ذکر روز چهارشنبه : یا حیّ یا قیّوم ۱۰۰ مرتبه
✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۵۴۱ مرتبه #یامتعال که موجب عزّت در دین میگردد
💠 ️روز چهارشنبه طبق روایات متعلق است به #حضرت_امام_موسی_کاظم_علیه_السلام و #امام_رضا_علیه_السلام و #امام_جواد_علیه_السلام و #امام_هادی_علیه_السلام . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.
🌺 زندگیتون شاد 🌺
نهج البلاغه
۲۷۳- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : اعْلَمُوا عِلْماً يَقِيناً أَنَّ اللَّهَ لَمْ يَجْعَلْ لِلْعَبْدِ وَ إِنْ عَظُمَتْ حِيلَتُهُ وَ اشْتَدَّتْ طَلِبَتُهُ وَ قَوِيَتْ مَكِيدَتُهُ أَكْثَرَ مِمَّا سُمِّيَ لَهُ فِي الذِّكْرِ الْحَكِيمِ وَ لَمْ يَحُلْ بَيْنَ الْعَبْدِ فِي ضَعْفِهِ وَ قِلَّةِ حِيلَتِهِ وَ بَيْنَ أَنْ يَبْلُغَ مَا سُمِّيَ لَهُ فِي الذِّكْرِ الْحَكِيمِ وَ الْعَارِفُ لِهَذَا الْعَامِلُ بِهِ أَعْظَمُ النَّاسِ رَاحَةً فِي مَنْفَعَةٍ وَ التَّارِكُ لَهُ الشَّاكُّ فِيهِ أَعْظَمُ النَّاسِ شُغُلًا فِي مَضَرَّةٍ وَ رُبَّ مُنْعَمٍ عَلَيْهِ مُسْتَدْرَجٌ بِالنُّعْمَي وَ رُبَّ مُبْتَلًي مَصْنُوعٌ لَهُ بِالْبَلْوَي فَزِدْ أَيُّهَا الْمُسْتَنْفِعُ فِي شُكْرِكَ وَ قَصِّرْ مِنْ عَجَلَتِكَ وَ قِفْ عِنْدَ مُنْتَهَي رِزْقِكَ
نهج البلاغه
و درود خدا بر او فرمود: به يقين بدانيد! خداوند براي بنده خود هرچند با سياست و سخت كوش و در طرح و نقشه نيرومند باشد، بيش از آنچه كه در قرآن وعده فرمود، قرار نخواهد داد، و ميان بنده، هر چند ناتوان و كم سياست باشد، با آنچه در قرآن براي او رقم زده حايلي نخواهد گذشت، هر كس اين حقيقت را بشناسد و بكار گيرد، از همه مردم آسوده تر، و سود بيشتر خواهد برد. و آنكه آن را واگذارد و در آن شك كند، از همه مردم گرفتارتر و زيانكارتر است، چه بسا نعمت داده شده اي كه گرفتار عذاب شود، و بسا گرفتاري كه در گرفتاري ساخته شده و آزمايش گردد، پس اي كسي كه از اين گفتار بهره مند مي شوي، در شكرگزاري بيفزاي، و از شتابت دست بردار، و به روزي رسيده قناعت كن.
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Know with full conviction
that Allah has not fixed for any person more livelihood than what has been ordained in the Book of Destiny, even though his means (of seeking it) may be
great, his craving for it intense and his efforts for it acute; nor does the weakness of a person or the pacity of his means stand in the way between what
is ordained in the Book of Destiny and himself. Who realizes it and acts upon it is the best of them all in point of comfort and benefit; while he who
disregards it and doubts it exceeds all men in disadvantages. Very often a favoured person is being slowly driven (towards punishment) through those
favours; and very often an afflicted person is being done good through his affliction. Therefore, O Listener. increase your gratefulness, lessen your
haste and stay within the bounds of your livelihood.
شرح و تفسير از حرص خود بكاه و به سهم خود قانع باش امام علیه السلام در اين گفتار حكيمانه در حقيقت مى خواهد حريصان در دنيا را از حرص بازدارد و به كفاف و عفاف قانع سازد و از مسابقه گناه آلودى كه براى به چنگ آوردن اموال بيشتر در ميان گروهى از دنياپرستان رايج است جلوگيرى كند، مى فرمايد: «به يقين بدانيد خدا براى بنده اش ـ اگرچه بسيار چاره جو وسختكوش و در طرح نقشهها قوى باشد ـ بيش از آنچه در كتاب الهى براى او (از روزى) مقدر شده قرار نداده است»؛ (اعْلَموا عِلْماً يَقِيناً اِنَّ اللّهَ لَمْ يَجْعَلْ لِلْعَبْدِ ـ وَإِنْ عَظُمَتْ حِيلَتُهُ، وَاشْتَدَّتْ طِلْبَتُهُ، وَقَوِيَتْ مَكِيدَتُهُ ـ أَكْثَرَ مِمَّا سُمِّىَ لَهُ فِي الذِّكْرِ الْحَكِيمِ).
سپس به نقطه مقابل آن اشاره كرده مى فرمايد: «و (به عكس) ـ هرچند بنده اش ناتوان و كم تدبير باشد ـ ميان او و آنچه برايش در كتاب الهى مقرر گشته مانع نگرديده است»؛ (وَلَمْ يَحُلْ بَيْنَ الْعَبْدِ فِي ضُعْفِهِ وَقِلَّةِ حِيلَتِهِ، وَبَيْنَ أَنْ يَبْلُغَ مَا سُمِّيَ لَهُ فِي الذِّكْرِ الْحَكِيمِ).
جمله «ذِكْرِ الْحَكيمِ» گرچه در قرآن مجيد به معناى آيات الهى آمده است وبعضى از شارحان نهج البلاغه آن را در اينجا همين گونه تفسير كرده اند؛ ولى با توجه به اينكه اندازه روزى افراد به طور مشخص در قرآن مجيد نيامده و هدف امام علیه السلام در اين بيان حكيمانه اين است كه حد و حدود روزى اشخاص در ذكر حكيم بيان شده، اين كلام با لوح محفوظ و كتاب علم الهى تناسب دارد كه در آنجا همه مقدرات ثبت است.
علامه مجلسى؛ در بحارالانوار در باب «القلم و اللوح المحفوظ» نيز رواياتى را نقل مىكند كه «ذكر حكيم» در آنها بهطور واضح به لوح محفوظ تفسير شده است.
بنابراين نبايد ترديد كرد كه منظور از «ذكر حكيم» در اينجا قرآن مجيد نيست بلكه همان لوح محفوظ است كه گاهى به عنوان علم الهى تفسير مىشود.
سپس امام علیه السلام به نتيجه اين اقتصاد اشاره كرده، مى فرمايد: «كسى كه از اين حقيقت آگاه باشد و به آن عمل كند آسايش و راحتى و منفعتش از همه كس بيشتر است و آن كس كه آن را ترك گويد ودر آن شك و ترديد كند از همه مردم گرفتارتر و زيانكارتر است»؛ (وَآلْعَارِفُ لِهذَا آلْعَامِلُ بِهِ، أَعْظَمُ النَّاسِ رَاحَةً فِي مَنْفَعَةٍ، وَالتَّارِکُ لَهُ الشَّاکُّ فِيهِ أَعْظَمُ النَّاسِ شُغُلاً فِي مَضَرَّةٍ).
نتيجهگيرى امام علیه السلام كاملاً روشن و منطقى است؛ افراد حريص كه دائمآ براى رسيدن به آنچه برايشان مقدّر نشده دست و پا مى زنند، پيوسته در زحمتند وروحشان در عذاب و جسمشان خسته و ناتوان است، و به عكس، آنهايى كه به مقدرات الهى قانع هستند، نه حرص و آز بر آنها غلبه مى كند و نه پيوسته در تلاش و عذاب و زياده خواهى هستند.
بارها گفته ايم اينگونه تعبيرات كه در آيات قرآنى و روايات درمورد تقدير روزى وارد شده، مفهومش اين نيست كه از تلاش و كوشش براى پيشرفت اقتصادى و تأمين زندگى آبرومندانه دست بكشيم، زيرا آن يك وظيفه واجب است كه در روايات اسلامى نيز بر آن تأكيد و حتى همرديف جهاد فى سبيل الله شمرده شده است، همانگونه كه در حديث معروف معتبرى از امام صادق علیه السلام مى خوانيم: «الْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ كسى كه براى تأمين زندگى عيال خود زحمت بكشد مانند مجاهد در راه خداست».
بنابراين روزى مقدّر با تلاش و كوشش رابطه دارد.
يا به تعبير ديگر، تقديرات الهى مشروط به تلاش و سعى و كوشش است وافراد تنبل و بيكار و بىتدبير از سهم مقدرشان نيز محروم خواهند شد.
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
آنگاه امام علیه السلام در ادامه اين سخن به دو مورد كه درواقع جنبه استثنا از آن قاعده بالا دارد اشاره كرده، مى فرمايد: «بسيارند افرادى كه مشمول نعمت خداوند هستند؛ اما اين نعمت مقدمه بلا و هلاكت ايشان است و چه بسيارند كسانى كه در بلا و سختى قرار دارند؛ اما اين بلا وسيلهاى براى آزمايش و تكامل آنهاست»؛ (وَرُبَّ مُنْعَمٍ عَلَيْهِ مُسْتَدْرَجٌ بِالنُّعْمَى، وَرُبَّ مُبْتَلىً مَصْنُوعٌ لَهُ بِالْبَلْوَى).
در پايان، امام علیه السلام مستمعان خود را مخاطب قرار داده مى فرمايد: «اى بهره گيرنده (اى شنونده) بر شكر نعمتها بيفزا و از سرعت و شتاب (براى به دست آوردن زخارف دنيا) بكاه و هنگامى كه به روزى خود به طور كامل رسيده اى توقف كن»؛ (فَزِدْ أَيُّهَا الْمُسْتَنفِعُ فِي شُكْرِکَ، وَقَصِّرْ مِنْ عَجَلَتِکَ، وَقِفْ عِنْدَ مُنْتَهَى رِزْقِکَ).
شايان توجه است كه در بسيارى از نسخه هاى نهج البلاغه «أيُّهَا الْمُسْتَمِعْ؛ اى شنونده» آمده در حالى كه در نسخه صبحى صالح كه آن را به عنوان متن انتخاب كردهايم «مُسْتَنْفِعُ»؛ (اى بهره گيرنده) آمده است و بدون شك تعبير اول كه در بسيارى از نسخ آمده مناسبتر است.
از مجموع اين حديث شريف و احاديث فراوان ديگرى كه در باب رزق وروزى به ما رسيده استفاده مىشود كه روزى از سوى خداى متعال براى هركس مقدر شده و تلاشهاى زياد براى فراتر از آن رفتن سودى ندارد وبه عكس افراد ضعيف نيز روزى مقدرشان از سوى خداوند مىرسد.
البته ممكن است ظلم ظالمان سبب شود افرادى حق ديگران را غصب كنند وافرادى از گرسنگى بميرند.
اين خود امتحان الهى است كه در دنيا مقرر شده است.
اضافه بر اين، گاه مى شود ـ مطابق آنچه در ذيل گفتار حكيمانه بالا آمد ـ خداوند نعمت هاى زيادى به افرادى كه طغيان و سركشى را از حد گذرانده اند مى دهد تا مست نعمت و غرق عيش و نوش شوند، ناگهان آنها را از ايشان مى گيرد تا عذابشان دردناكتر باشد؛ همانگونه كه در آيه شريفه ۴۴ از سوره «انعام» آمده است: «(فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَىْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُّبْلِسُونَ)؛ (آرى،) هنگامى كه (اندرزها سودى نبخشيد، و) آنچه را به آنها يادآورى شده بود فراموش كردند، درهاى همه چيز (از نعمتها) را به روى آنها گشوديم؛ تا (كاملاً) خوشحال شدند (ودل به آن بستند)؛ ناگهان آنها را گرفتيم (و سخت مجازات كرديم)؛ در اين هنگام، همگى مأيوس شدند؛ (و درهاى اميد به روى آنها بسته شد)».
درست همانند كسى كه از درختى غاصبانه بالا مى رود كه هرچه بالاتر برود سقوطش از فراز درخت دردناكتر و شكننده تر است.
اين همان چيزى است كه به عنوان عذاب استدراجى در قرآن و روايات منعكس شده است.
به عكس افرادى هستند كه خداوند روزى آنها را محدود مى كند تا صحنه آزمايش الهى كه موجب ترفيع مقام آنهاست فراهم گردد.
جملهاى كه امام علیه السلام در پايان اين سخن فرموده (وَقَصِّرْ مِنْ عَجَلِکَ وَقِفْ عِنْدَ مُنْتَهى رِزْقِکَ) نيز گواه بر اين است كه هدف، كنترل حرص حريصان و آزِ آزمندان و شتاب دنياپرستان است.
مرحوم «مغنيه» براى حل بعضى از شبهات ناچار شده است تفسير ديگرى براى گفتار حكيمانه بالا انتخاب كند كه با ظاهر اين حديث شريف هماهنگ نيست.
او مى گويد: منظور از «ذكر حكيم» همان قرآن است و منظور از تعيين سهم هركس از روزى همان است كه در آيات شريفه سوره «زلزال» مى خوانيم : «(فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرآ يَرَه * وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّآ يَرَهُ)؛ هركس به اندازه سنگينى ذرهاى كار نيك كند (در آخرت) آن را مىبيند و (همچنين) هركس به قدر ذرهاى كار بد كند او نيز (در سراى ديگر) آن را خواهد ديد».
نتيجه اينكه انسان در برابر اعمالش جزا داده مى شود و آنچه را از نيك و بد انجام داده در آخرت به آن خواهد رسيد؛ خواه در دنيا قوى و نيرومند باشد يا ضعيف و ناتوان.
نه قدرت و ثروت دنيا او را به خدا نزديك مىكند و نه وى را از عذاب دوزخ ـ اگر از گمراهان باشد ـ بازمىدارد و نه ضعف و فقر ميان انسان ونعمتهاى بهشتى ـ هرگاه از هدايتشدگان باشد ـ مانع مى شود.
ولى نبايد ترديد كرد كه منظور از «ذكر حكيم» همان لوح محفوظ است كه در بالا شرح داده شد و منظور از تعيين سهميه، سهميه مادى دنيوى است و ذيل حديث، شاهد گويايى بر اين مطلب است و همچنين احاديث ديگرى كه در باب تقسيم رزق و روزى رسيده است.