eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4.1هزار دنبال‌کننده
23.7هزار عکس
11.5هزار ویدیو
367 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه ۴۱۴- وَ فِي خَبَرٍ آخَرَ أَنَّهُ ( عليه السلام ) قَالَ لِلْأَشْعَثِ بْنِ قَيْسٍ مُعَزِّياً عَنِ ابْنٍ لَهُ إِنْ صَبَرْتَ صَبْرَ الْأَكَارِمِ وَ إِلَّا سَلَوْتَ سُلُوَّ الْبَهَائِمِ .
نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: (در روايت ديگري آمد كه اشعث بن قيس را در مرگ فرزندش اينگونه تسليت داد) يا چون مردان بزرگوار شكيبا، و يا چون چهارپايان بي تفاوت باش.
نهج البلاغه In the another tradition it is related that Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said to al-Ash ath ibh Qays by way of condoence on the death of his son : Either endure like great people or else you will forget like animals.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح و تفسير دو راهى مصائب به نظر مى رسد امام(عليه السلام) اين جمله گفتار حكيمانه 413 را به هنگام تسليت گفتن به يكى از افراد مصيبت زده بيان فرموده و بعيد نيست حكمت بعدى (414) كه خطاب به اشعث بن قيس است تعبير ديگرى از اين حكمت، و مخاطب در هر دو اشعث بن قيس باشد. امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه مصيبت زدگان را بر سر دو راهى قرار مى دهد، مى فرمايد: «هركس همچون آزادگان شكيبا باشد (به اجر و پاداش صابران خواهد رسيد و آرامش خواهد يافت) وگرنه همچون جاهلان، خود را به غفلت خواهد زد»; (مَنْ صَبَرَ صَبْرَ الاَْحْرَارِ، وَإِلاَّ سَلاَ سُلُّوَّ الاَْغْمَارِ). «سلا» از ماده «سُلُوّ» (بر وزن غلو) به معناى به فراموشى سپردن و از ياد بردن چيزى است. و «اغمار» جمع «غُمر» (بر وزن عمق) به معناى انسان جاهل و نادان است. اين واژه در اصل به معناى از بين بردن اثر چيزى است مانند آب زيادى كه چهره چيزى را مى پوشاند و يا جهل و نادانى عميق كه انسان را در خود فرو مى برد و گرفتار غفلت و سرگردانى مى كند. اشاره به اين كه براى تخفيف آلام و دردهاى مصائب، انسان دو راه در پيش دارد; راهى را عاقلان برمى گزينند و راه ديگر را جاهلان. افراد عاقل و بزرگوار و باشخصيت در برابر مصائب شكيبايى پيشه مى كنند، جزع و فزع به خود راه نمى دهند و مى دانند زندگى دنيا به هر حال، آميخته با درد و رنج هاست كه بسيارى از آن ها اجتناب ناپذير است و همگان گرفتار آن مى شوند، خواه يك فرد ضعيف باشد يا رئيس نيرومند يك كشور و فرمانده يك لشكر. اين شكيبايى سبب مى شود كه آن ها زبان به ناشكرى نگشايند و از خداوند شكايت نكنند و در عمل نيز جزع و فزع ننمايند بلكه خدا را شكر گويند و مصيبت را آزمون الهى يا جبران خطاها و يا مقدمه نعمتى بدانند. آن ها اجر و پاداش صابران را خواهند داشت كه قرآن مجيد از آن ها با عظمت ياد كرده، مى فرمايد: «(وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَىْء مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْص مِنَ الاَْمْوَالِ وَالاَْنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا للهِِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ * أُوْلَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ); قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى و كاهش در مال ها و جان ها و ميوه ها آزمايش مى كنيم; و بشارت ده به استقامت كنندگان! آن ها كه هرگاه مصيبتى به ايشان مى رسد، مى گويند: «ما از آن خداييم; و به سوى او بازمى گرديم». اينها، همان ها هستند كه الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده; و آن ها هدايت يافتگان هستند!». اما جاهلان، اين راه روشن و پرافتخار را رها كرده براى فراموش كردن مصائب، خود را به غفلت و بى خبرى مى زنند و به سرگرمى هاى ناسالم و لهو و لعب مى پردازند; نه اجر صابران را دارند و نه افتخارات آن ها را. روشن است كه منظور امام(عليه السلام) اين نيست كه يكى از اين دو راه را انتخاب كنيد بلكه منظور اين است كه اگر راه اوّل را نپذيرفتيد به راه دوم خواهيد افتاد كه رهبر شما در اين راه، شيطان و هواى نفس است. البته بعضى از جاهلان راه سومى انتخاب مى كنند; آنقدر جزع و فزع و بى تابى مى كنند و سخنان ناموزون مى گويند تا خسته شوند و با گذشت زمان به تدريج فشار مصيبت كاسته شود; اين راه نيز راه عاقلان و افراد باايمان نيست. در حكمت 414 كه تعبير ديگرى از حكمت 413 است مى خوانيم كه امام(عليه السلام)در خبر ديگرى اين سخن را خطاب به اشعث به عنوان تسليت مرگ فرزندش عنوان كرد و فرمود: «هرگاه همچون بزرگواران صبر پيشه كنى (پيروز خواهى شد) وگرنه همچون چهارپايان، خود را به غفلت خواهى زد»; (إِنْ صَبَرْتَ صَبْرَ الاَْكَارِمِ، وَ إِلاَّ سَلَوْتَ سُلُوَّ الْبَهَائِمِ). تفاوت ميان اين دو گفتار حكيمانه اين است كه در جمله دوم به جاى احرار (آزادگان)، اكارم (بزرگواران) آمده است كه هر دو قريب المضمون هستند و به جاى اغمار (جاهلان)، بهائم (چهارپايان) ذكر شده كه آن ها نيز مضمونى شبيه به هم دارند. در حكمت 291 تسليت امام(عليه السلام) به اشعث بن قيس براى مرگ فرزندش به صورت گسترده ترى آمده است كه شرح آن را در ذيل همان حكمت بيان كرديم. شرح حال اشعث بن قيس را نيز كه از منافقان مشهور بود و امام(عليه السلام) به دلايلى با او مدارا مى كرد در ذيل نامه پنجم (جلد نهم پيام امام(عليه السلام)) آورديم. نكته راه صحيح برخورد با مشكلات زندگى زندگى، خالى از مشكلات و درد و رنج ها نيست. پاره اى از آن ها قابل اجتناب است كه انسان بايد با هشيارى جلوى آن ها را بگيرد و يا اگر براثر غفلت مشكلى دامان او را گرفت راهى براى برون رفت از آن پيدا كند و دست روى دست نگذارد تا مشكل، او را از پاى درآورد. ولى پاره اى از مشكلات چنين نيست و هيچ كس قادر بر دفع آن نمى باشد ازجمله اين كه همه دوستان و خويشاوندان با هم به دنيا نمى آيند و همه با هم از دنيا
نمى روند; فقدان عزيزان مطلبى است غير قابل اجتناب. اين از يك سو، از سوى ديگر فشار مصيبت گاه به قدرى سنگين است كه اگر انسان چاره اى براى آن نينديشد او را از پاى درمى آورد. بهترين راه براى كاستن و از بين بردن فشار مصيبت توجه به پاداش صابران و شخصيت آن ها در پيشگاه خداوند است و اين زاييده ايمان و تقواست. انسان مؤمن و متقى مى داند هرچه از سوى دوست مى رسد نيكوست و اى بسا در مصائب، مصالحى باشد كه بسيار مفيد و مؤثر بوده و از اهميت مصيبت، برتر و بالاتر است و يا جبران گناهى است كه از انسان سرزده و سبب پاكى او مى شود و يا آزمونى است كه اگر از عهده آن برآيد مقام مقربان درگاه خدا را پيدا مى كند. اين تفكر و انديشه است كه فشار مصيبت را مى كاهد و از بين مى برد. تعبير به «احرار» در كلام امام(عليه السلام) نيز ناظر به همين معناست كه آزادگان مى كوشند از طرق مختلف، آثار سوء حوادث ناگوار را از خود دور سازند و با صبر و شكيبايى به استقبال آينده روشنى بروند و تا آن جا كه ممكن است حوادث ناگوار را جبران سازند ولى اغمار (جاهلان) يا زبان به ناشكرى مى گشايند و يا با سرگرمى هاى ناسالم خود را مشغول مى كنند. توجه به آنچه در آيات و روايات درباره پاداش صابران آمده نيز تأثير بسزايى در صبر و شكيبايى انسان در برابر حوادث ناگوار دارد. در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «الصَّبْرُ خَيرُ مَرْكَب مَا رَزَقَ اللَّهُ عَبْداً خَيراً لَهُ وَ لاَ أَوْسَعَ مِنَ الصَّبْر; صبر بهترين مركب راهوار است و خداوند به بنده اى از بندگانش چيزى بهتر و گسترده تر از صبر عنايت نكرده است». در حديثى از اميرمؤمنان على(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: «الصّبرُ على البلاءِ أفضَلُ مِن العافيةِ فى الرَّخاءِ; صبر در برابر مشكلات، برتر از عافيت در وسعت است». زيرا اجر فراوان اخروى آن قابل مقايسه نيست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نهج البلاغه و زندگی
مرحوم علامه امینی بعد از نوشتن الغدير گفته بود: (( روز قيامت با دشمنان اميرالمؤمنين مخاصمه خواهم كرد! همان طور كه آنها وقت آقا را گرفتند، وقت مرا هم گرفتند؛ و گرنه من ميخواستم معارف اميرالمؤمنين را گسترش بدهم؛ اينها آمدند مرا وادار كردند كه من در اثبات امامتش كتاب بنويسم!)) رفقای همراه آیا نشر نهج البلاغه امیرالمومنین یکی از مصادیق گسترش معارف علوی نمی باشد به نظر می رسد خیلی بیشتر باید کار کنیم. ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
🌸 امیر‌ المومنین(ع): ❣️ كسى كه بيشترين همّ و غمش دنیا باشد، بدبختى و اندوهش به درازا می كشد! 📙ميزان الحكمه ج۴، ص ۱۱۲🍃 ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
✅ از بین بردن خستگی بعد از خواب ✍ مصرف 1ق.چ عسل و 1ق.م پودر دارچین در 1لیوان آب اول صبح و بعد از ظهر که بدن با افت نشاط رو به رو است طی یک هفته نیروی حیاتی بدن را افزایش می دهد. ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از نهج البلاغه و زندگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سفارش ویژه برای شب اول ماه رمضان 👈 برای درک شب قدر این فرصت را از دست ندهیم ... ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
💫 سفارش ویژه برای شب اول ماه رمضان 🌼 امیرالمومنین(ع) فرمودند: جبرئیل در یکی از جنگ ها بر رسول خدا(ص) نازل شد و گفت: خداوند به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید: هر کس با نیت خالص(فقط برای خدا) جوشن کبیر را در آغاز ماه رمضان بخواند، خداوند متعال شب قدر را روزی او می کند و برایش هفتاد هزار فرشته می آفریند که خدا را تسبیح می‌گویند و تقدیس می‌کنند و پاداش آنان را برای او قرار می‌دهد. 📗 مصباح کفعمی ص۳۲۲ 📝 در این حدیث خدا فرموده در آغاز ماه رمضان، به همین جهت بهتر است شب اول انجام شود ولی اگر فرصت نکردیم یا یادمون رفت ،روز اول را هم تا حدی میتوان مصداق آغاز ماه رمضان در نظر گرفت و آن موقع انجام داد. ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
🌺 سفارش امام رضا(ع) برای روزهای آخر شعبان 💠 امام رضا(ع) فرمودند: در آخر ماه شعبان زیاد به درگاه الهی عرض کنید: «اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفر لنا فی ما بقی منه» خدایا اگر ما را در چند روز گذشته از ماه شعبان نیامرزیده ای در باقیمانده از این ماه ما را ببخش و بیامرز. 🍀به امید اینکه لیاقت ورود به مهمانی خدا در ماه پر خیر و برکت رمضان را داشته باشیم.🍀 ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
🔸 اما و اگرهای رؤیت هلال #ماه_مبارک_رمضان حجت‌الاسلام موحدنژاد، عضو ستاد استهلال: 🔹 رؤیت هلال ماه مبارک رمضان امسال با دشواری‌هایی پیش‌بینی شده است. 🔹 اگر غروب امروز، یکشنبه، هلال ماه رؤیت شود طبیعتاً فردا، ۱۶ اردیبهشت، طبق تقویم نخستین روز ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود. 🔹 در صورتی که هلال ماه امروز رؤیت نشود سه‌شنبه، ۱۷ اردیبشهت، روز نخست ماه مبارک رمضان است. ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
راههای ثبوت اول ماه ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ اگر موسوی رای میاورد، چی میشد ✔️ یک مقایسه ساده و جالب استاد رائفی پور برای این سوال ❗️ مهره اصلی نه روحانی بود نه موسوی... مهره اصلی رو بشناسید ✅ انتظار خدا از ما اینست که از اتفاقات پیش آمده عبرت بگیریم ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
mahmoudkarimi-@yaa_hossein.mp3
5.92M
🌙ویژه 🎵هوای توبه 🎙محمود کریمی نماهنگ زیبا👌 ┄┅┅✿💠❀💖❀💠✿┅┅┄ ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
قرآن.apk
2.88M
🌼 اندروید🌼 📝 خط عثمان طه 📖 بصورت صفحه ای 🔶 قابلیت ⚪️ نیاز به دانلود صفحه ها کد ۱۰۰۷ 🙌 @tabliq_alemaneh 👈💝 یازهرا
✂️ برشی از یک کتاب #بلوغِ_زودرس ملاتونین هورمونی است که اوج ترشح آن در شب است . (کاهش)ترشح این هورمون موجب بلوغ زودرس می شود ؛ تنظیم ترشح این هورمون وابستگی شدیدی به کم شدن تابش نور به چشم دارد ،《تلویزیون》یعنی تابش دائمی نور به چشم . نتیجه :《تلویزیونی شدن بچه ها》یعنی کاهش ترشح هورمون ملاتونین و این هم یعنی《بلوغ زودرس》. مراقب فرزندانمان باشیم ... 📚 منِ دیگر ما ، محسن عباسی ولدی ، جلد ۵ ، ص ۲۷۸ ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
🔴 چه زیبـــــا گفت #شهید_حمید_باکری‌ ⇩⇩⇩ 🔻بعد از جنگ رزمنده ها به سه گروه تقسیم می‌شوند: ۱. دسته‌ای به مخالفت با گذشته خود بر می‌خیزند و از گذشته پشیمان می‌شوند. ۲. دسته‌ای راه بی‌تفاوتی را بر می‌گزینند و در زندگی مادی غرق می‌شوند و همه چیز را فراموش می‌کنند. ۳. دسته‌ای به گذشته خود وفادار می‌مانند و احساس مسئولیت می‌کنند که از شدت مصائب و غصه‌ها دق خواهند کرد. ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: «هركس(در روز اول ماه رمضان) با كف دست خود گلاب بر روى خود بزند، در آن روز از خوارى و نادارى ايمن مى‌ ماند و هركس گلاب بر سر خود بزند، در آن سال از برسام ايمن مى‌ ماند. پس هرگز اين سفارش ما را ترك نكنيد.» اقبال الاعمال، جزء اول، أبواب أحكام ماه رمضان ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از فراجناحی
✅ اولین توییتم در خصوص مرگ مشکوک مرحوم #سلحشور و سکته مغزی #جمال_شورجه که هر دو پس از شروع به کار در پروژه سینمایی #حضرت_موسی (ع)- که چهره از خدعه ها و تحریف های #صهیونیسم جهانی برخواهد داشت- رخ داده واکنش های بسیار زیادی در پی داشت. 🔻 خصوصا صفحه توئیترم مورد هجمه گسترده فیکهای #اسرائیلی قرار گرفت. پس از آن بود که یقین کردم بایستی مستندات ترور های بیولوژیک رژیم #صهیونیستی را ارایه کنم. 🔻در این خصوص گفتنی های بسیاری هست که ان شاءالله به تدریج منتشر خواهد شد. #ترور یاسر عرفات با نسکافه آلوده، ترور ودیع حداد با شکلات مسموم، ترور نافرجام خالد مشعل با اسپری فنتانیل در گوش او، ترور محمود المبحوح با تزریق ماده فلج کننده و خفه کردن با بالش، اینها فقط چند نمونه از #بیوتروریسم است که #اسرائیل مخالفانش را با آن به قتل رسانده است. Join👇 🆔 @farajenahi ❣کانال سیاسی، اعتقادی #فراجناحی👆