امام(عليه السلام) در اين سخن حكيمانه به يكى از ويژگى هاى متضاد زنان اشاره كرده مى فرمايد: «زن عقربى است كه نيش زدن او شيرين است»; (ألْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ حُلْوَةُ اللَّبْسَةِ).
شارحان نهج البلاغه هم در تفسير اين جمله اختلاف فراوان دارند و هم در اين كه آيا نسخه اصلى لَسبه است يا لِبسه (بر وزن حسبه).
در نسخه محمد عبده لِبسه آمده كه به معناى معاشرت و ملابست است، بنابراين نسخه، تفسير جمله بالا چنين است: زن گرچه همچون عقرب گزنده است; اما معاشرت با او داراى فوايد و بركات و آثار مثبتى است كه آن را جبران مى كند و به دليل اين آثار معاشرت با او مطلوب است.
همان گونه كه قرآن مجيد هم به آن اشاره كرده مى فرمايد: «(وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا); از آيات خدا اين است كه براى شما همسرانى از جنس شما آفريد تا در كنار آنها آرامش پيدا كنيد» و در جايى ديگر مى فرمايد: «(هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ); زنان براى شما همچون لباس هستند و شما براى آنها همانند لباس (هر دو زينت هم هستيد و هر دو سبب حفظ يكديگر)».
ولى در غالب نسخه هاى ديگر مانند نسخه مورد بحث ما «لَبسه» آمده است كه به معنى نيش زدن است.
در اين كه اگر زن همچون عقرب باشد چگونه نيش زدن او شيرين است شايد از آن رو كه در كنار نيش هاى او نوش هاى فراوانى نيز وجود دارد كه نيش هاى او را قابل تحمل بلكه شيرين مى كند.
با توجه به اين كه آنچه در مورد عقرب مناسب مى رسد نيش است نه معاشرت كردن اين تفسير از تفسير عبده مناسب تر است.
در اينجا تفسير سومى است كه مرحوم كمره اى آن را در شرح نهج البلاغه خود آورده و مى گويد: منظور از اين كلام حكمت آميز اين است كه به همه مردان و مخصوصاً جوانان هشدار داده شود كه از زنان آلوده بپرهيزند، زيرا آنها همچون عقربند، هرچند ظاهراً نيش شيرينى دارند; ولى هرگز نبايد فريب ظاهر زيباى آنها را خورد و در دام سم كشنده آنها افتاد.
اين تفسير نيز مناسب به نظر نمى رسد، زيرا لحن جمله حكمت آميز بالا برحذر داشتن نيست، بلكه تحمل كردن و مدارا نمودن است كه با همسران مشروع سازگار است.
بنابراين همان تفسير دوم بهترين تفسيرها براى اين جمله حكيمانه است.
در اينجا اين سؤال پيش مى آيد كه آيا اين تعبير درباره همه زنان صادق است يا درباره گروهى از آنها؟ به يقين منظور همه زنان نيستند، زيرا بسيارى از آنان داراى چنان ايمان و تربيت و اخلاقى هستند كه هرگز همسرانشان از آنها نيشى احساس نمى كنند، بنابراين منظور اين است كه در طبيعت زن اگر تربيت كافى نداشته باشد و از ايمان و معرفت، روح او سيراب نشود حالت گزندگى به خود مى گيرد و اين سخن حكيمانه براى همسران اين گونه زنان اين پيام را دارد كه به دليل فوايد وجودى آنان نيش هاى آنها را تحمل كنند.
در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: «يكى از حقوق زن بر مرد اين است كه اگر كار جاهلانه اى انجام دهد او را ببخشد و از او درگذرد»; (وَاِنْ جَهِلَت غَفَرَ لَها)
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
امام خمینی رحمه الله علیه: مطهری فرزند عزیز برای من و پشتوانه ای محکم برای حوزه های دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود
🗓 به مناسبت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری
کانال افسران جوان جنگ نرم:
@Afsaran_ir
🔆متن شبهه:
چرا سپاه تو سیاست و اقتصاد و...وارد میشه؟؟؟؟
مگه امام توصیه نکرد که سپاه تو این موارد دخالت نکنه؟؟؟
پس چرا دخالت میکنه؟؟؟
چرا سپاه غیر قانونی تو کارای سیاسی و اقتصادی و....دخالت میکنه؟؟؟
🔆پاسخ شبهه:
1⃣آنانکه چنین شبهه هایی را ایجاد میکنند یا از #قانون_اساسی و قوانین مجلس شورای اسلامی و اساسنامه ی سپاه آگاهی ندارند، یا مغرضند و عملکرد شایسته ی سپاه را مانع نیات شوم خود میبینند ، لذا درصدد تخریبند.
2⃣اگر این مدعیان واقعا تابع قانون هستند ، به توضیحات زیر دقت کنند:
عملکرد #سپاه دقیقا مطابق قانون اساسی است:
✔️اصل ۱۵۰ قانون اساسی:
وظیفه سپاه ، نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن است.
- بنابراین هرتهدید وآسیبی که متوجه انقلاب و آرمانهای آن شود، در هر جا و هرمکانی ، سپاه طبق قانون باید دخالت و مقابله کند.
✔️اصل ۱۴۷ قانون اساسی:
نیروهای مسلح موظفند که با حفظ آمادگی رزمی خود در برنامه های اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی دولت مشارکت کنند.
- این اصل ، نتنها به سپاه اجازه داده ، بلکه موظف کرده که در پیشبرد فعالیتهای دولت ، با آن همکاری و مشارکت نماید.
3⃣طبق ماده ۱۰ اساسنامه سپاه، مصوب ۶۱/۶/۱۵ مجلس شورای اسلامی ، یکی از #وظایف_سپاه، مشارکت در عملیات امدادی به هنگام بروز بلایا، حوادث و انجام خدمات امدادی، آموزش، تولیدی، جهادسازندگی و.... میباشد.
- پس طبق قانون، سپاه ، هرکجای کشور که نیاز به آبادانی ، طرح های عمرانی و سازندگی دارد ، برای کمک به دولت و گاها ، مواردی که دولت کوتاهی میکند، باید ورود کند.
4⃣طبق اساسنامه مصوب مجلس: یکی از وظایف سپاه ، همکاری با ارگانهای اطلاعاتی کل کشور است.
- براساس این قانون ، حفاظت اطلاعات سپاه ، هم با وزارت اطلاعات همکاری میکند و هم مواردی که شاید دولت کوتاهی کند مثل دستگیری متهمان دانه درشت اقتصادی ، مستقیما وارد عمل میشود که موارد زیادی دراین چندسال اخیر مشاهده شده.
6⃣طبق اساسنامه مصوب مجلس:
سپاه موظف است عملکردش براساس تدابیر و رهنمودهای رهبری که فرمانده کل قواست، باشد.
- رهنمودرهبرمعظم انقلاب درخصوص فعالیتهای سپاه اینگونه است ، که هم مهرتأیید عملکرد است و هم دستور :
◀️سپاه علاوه بر حفظ امنیت و مسائل دفاعی درعرصه های دیگر همچون سازندگی، عمرانی ، خدمت رسانی به محرومان ، مسائل فرهنگی و هنری و تولید فکرانقلابی نقش آفرین و تأثیرگذاراست که «این اقدامات باید ادامه یابد». ۹۵/۶/۲۸
7⃣ براساس این قوانین ، سپاه اقدام به تأسیس، بسیج مستضعفین ، بسیج سازندگی، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نموده و نیز اردوهای سازندگی برای محرومیت زدایی از مناطق محروم برگزار میکند.
8⃣ همه ی مردم ایران ، آنهایی که منصفانه قضاوت میکنند ، میدانند که عملکرد سپاه در عمران وآبادانی و اجرای پروژه های بزرگ سازندگی و ازهمه مهمتر ، ایجاد امنیت و حفظ منافع ملی کشور بسیار مفید و موثر بوده است.
حتی مردم منطقه هم میدانند که سپاه پاسداران، چه زحماتی را در مقابله با ترویستها و اشرار متحمل میشوند.
اما آنچه باعث عصبانیت دشمن میشود این است که سپاه ، یک نهاد انقلابی ، اسلامی و تحت فرمان رهبریست واین باب میل دشمنان نیست ، لذا درحدتوان، سعی برتخریب وجهه آن دارند.
🔮 امام خمینی( ره ) :
اگر سپاه نبود کشورهم نبود.
🔮 مقاممعظم رهبری:
سپاه ، سنگر مستحکم انقلاب است.
۶۲- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا حُيِّيتَ بِتَحِيَّةٍ فَحَيِّ بِأَحْسَنَ مِنْهَا وَ إِذَا أُسْدِيَتْ إِلَيْكَ يَدٌ فَكَافِئْهَا بِمَا يُرْبِي عَلَيْهَا وَ الْفَضْلُ مَعَ ذَلِكَ لِلْبَادِئِ .و درود خدا بر او فرمود: چون تو را ستودند، بهتر از آنان ستايش كن، و چون به تو احسان كردند، بيشتر از آن ببخش، به هر حال پاداش بيشتر از آن كسي است كه آغاز كرد.
شرح و تفسير پاداش برتر امام(عليه السلام) در اين كلام حكمت آميز به يك اصل مهم قرآنى و اسلامى اشاره كرده مى فرمايد: «هنگامى كه به تو تحيتى گويند به صورتى بهتر پاسخ گوى و هرگاه هديه اى براى تو فرستند آن را به صورت افزون تر پاداش ده.
با اين حال فضيلت از آن كسى است كه ابتدا كرده است»; (إِذَا حُيِّيتَ بِتَحِيَّة فَحَيِّ بِأَحْسَنَ مِنْهَا، وَإِذَا أُسْدِيَتْ إِلَيْكَ يَدٌ فَكَافِئْهَا بِمَا يُرْبِي عَلَيْهَا، وَالْفَضْلُ مَعَ ذَلِكَ لِلْبَادِي).
اخلاق اسلامى مى گويد هيچ كار خوبى را نبايد بدون پاداش گذاشت; خواه سخن احترام آميزى باشد يا اقدام عملى، بلكه بهتر آن است كه پاداش برترى داشته باشد; مثلاً اگر كسى به ما بگويد «سلام عليكم» بهتر آن است كه در پاسخ بگوييم «سلام عليكم ورحمة الله» وهرگاه كسى هديه مختصرى براى ما بفرستد ما در موقع مناسب هديه بهتر و بيشتر براى او بفرستيم.
اين كار سبب مى شود پيوند محبت و دوستى در ميان افراد جامعه روز به روز بيشتر شود و روح حق جويى و حق طلبى و حق شناسى تقويت گردد و زندگى در چنين جامعه اى بسيار توأم با آرامش خواهد بود.
در حالات بزرگان اسلام نمونه هاى عملى اين دستور بهوضوح ديده مى شود.
از جمله اين كه يكى از راويان اخبار مى گويد من نزد حسن بن على(عليه السلام) بودم كنيزى بر آن حضرت وارد شد و دسته گلى تقديم آن حضرت كرد.
حضرت فرمود: «أنْتِ حُرُّ لِوَجْهِ اللّهِ تَعالى; تو براى خدا آزادى».
به اين ترتيب حضرت در برابر اهداى يك دسته گل اين كنيز را براى هميشه آزاد كرد.
راوى مى گويد عرض كردم او فقط يك دسته گل به شما داد كه قيمت چندانى ندارد شما او را آزاد كرديد.
امام در پاسخ فرمود: «(هكذا) أدَّبَني اللّهُ تَعالى; خداوند اين گونه ما را تربيت كرده است».
سپس امام آيه شريفه (وَإذا صُيِّبتم بِتَحِيَّة...) را تلاوت فرمود و افزود: اين كه خدا فرموده به صورت بهتر پاداش دهيد بهتر از آن همين بود كه او را آزاد كنم.
اين كه امام در ذيل اين كلام حكمت آميز مى فرمايد: برترى و فضيلت از آنِ كسى است كه ابتدا كرده به سبب اين است كه شخص دوم هركارى كند جنبه پاداش عمل دارد در حالى كه شخص اول بدون اين كه خدمتى به او بشود اقدام به نيكى كرده و مطلقاً جنبه پاداش نداشته است، بنابراين شخص اول بر دومى برترى دارد.
به همين دليل در حديثى از امام حسين(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم كه فرمود: «لِلسَّلام سَبْعُونَ حَسَنَةُ تِسْعُونَ وَسِتُّونَ لِلْمُبْتَدي وَواحِدَةٌ لِلرّادِ; سلام هفتاد حسنه دارد كه شصت و نه حسنه آن از كسى است كه سلام كرده و يك حسنه از آن كسى كه پاسخ مى گويد».
اين حديث از اميرمؤمنان نيز در بحارالانوار و مستدرك الوسائل نقل شده است.
اضافه بر اين كسى كه ابتدا به سلام و تحيت يا كار نيك مى كند يك فضيلت اخلاقى ديگرى را نيز براى خود آشكار ساخته و آن مسأله تواضع در برابر برادر دينى است در حالى كه پاسخ گوينده تواضع خاصى ندارد جزء اين كه حق شناسى مى كند.
عجب اين كه اصل اين كلام حكمت آميز در شرح نهج البلاغه مرحوم كمره اى و ابن ميثم و مغنيه و همچنين شرح نهج البلاغه مرحوم شوشترى در اينجا نيامده است.
شايان دقت است كه واژه «أُسْدِيَتْ» از ماده «سَدْو» بر وزن «سرو» در اصل به معنى دراز كردن دست به سوى ديگرى است، بنابراين «أُسْدِيَتْ إلَيْكَ يَدٌ» در كلام امام مفهومش اين است كه دستى به سوى تو دراز شد و اين جمله كنايه از بخشش و اهداى هديه است.