eitaa logo
نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
717 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در این کانال بر آن هستیم که روزانه(در حد 10 دقیقه) باهم مقداری نهج البلاغه را بخوانیم و حکمتهای آن توسط استاد مهدوی ارفع بوسیله خود نهج البلاغه شرح داده می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
02.شرح حکمت 5,قسمت دوم.mp3
8.47M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ دانش 2⃣ 🔺اقسام علم/ نافع بودن یا نبودن علم/دانش و ایمان 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 شرح 🔴 قسمت دوم 🔹1.2 تقسیم بندی علم: 🔻حضرت گاهی علم را به علم فطری و علم اکتسابی تقسیم می‌کنند و گاهی به علم نافع و غیر نافع. ببینیم این ها نسبت و رابطه شان به همدیگر چیست؟ 🔸1.2.1 نافع بودن یا نبودن علم: در حکمت ۳۳۸ می‌خوانیم: «دانش بر دو قسم است، دانش فطری ((که در نهاد انسان قرار داده شده است)) و دانش شنیدنی ((که از استاد و کتاب و چیزهای دیگر ما یاد می گیریم)) دانش شنیدنی هر گاه با دانش و فطری هماهنگ نباشد سودی نمی دهد ». بنابراین مسئله مهم این است که آیا علمی که ما می آموزیم نافع هست یا نافع نیست؟ در مورد علم نافع و علم غیر نافع حضرت دو ملاک و معیار معرفی فرمودند; یک اینکه آیا به آن علم عمل می‌شود یا نه؟ دوم اینکه آیا آن علم تبدیل می‌شود به ایمان قلبی یا نه ؟ درباره عمل به علم مطالب بسیار جالبی در نهج البلاغه است در حکمت ۹۲ می‌خوانیم: « پست ترین دانش آن است که تنها بر سر زبان‌ها باشد و بالاترین دانش آن است که در اعضای بدن انسان آشکار می گردد». یا در حکمت ۳۶۶ می فرمایند: «دانش در کنار عمل است پس هر کس که بداند عمل می‌کند و علم ، عمل را فرا می خواند اگر عمل اجابت کرد علم می‌ماند و گرنه کوچ می‌کند و می‌رود». 🔻 در حکمت۱۰۷ نهج البلاغه کار به جایی می‌رسد که حضرت می فرمایند: «چه بسا انسان عالمی که جهلش او را کشته است». چرا در حالی که عالم است جاهل است؟! می فرمایند:« علمی که داشته همراهش بوده اما سودی نبرده». یعنی به آن علم عمل نکرده است. با این نگاه حضرت در حکمت ۲۷۴ به ما توصیه می فرمایند: «دانش خود را نادانی و یقین خود را شک قرار ندهید». یعنی با وجود اینکه علم دارید مثل نادانها عمل نکنید و به علم خود عمل کنید. و در حالی که یقین دارید اینقدر وسواس نداشته باشید و مثل انسان هایی که شک دارند متوقف و متحیر نشوید. در ادامه می فرمایند: «هر گاه دانستید به دنبال عمل باشید و چون یقین پیدا کردید اقدام کنید». در نظر حضرت علی علیه السلام عالم بی عمل پست ترین موجود است. مثلا در خطبه ۱۱۰ می‌خوانیم : «عالمی که به دانش خود عمل نکند مانند جاهل سرگردانی است که از نادانیش بیدار نمی شود بلکه حجت و برهان علیه عالم بی عمل نسبت به جاهل بزرگتر و حسرت و اندوه او پیوسته تر است و او است که نزد خدا از همه بیشتر سرزنش می‌شود». یا درباره کسانی که ادعای علم می کنند درحالی که واقعا عالم نیستند در خطبه ۸۷ آنها را حیوان های عالم نما معرفی می فرماید و می‌فرمایند: « بنده ی دیگری است که عالم نامیده می‌شود، اما عالم نیست، پس چهره چنین کسی چهره انسان ولی قلب او قلب حیوان است. نه راه رسیدن به هدایت را می شناسد تا به دنبال آن برود و نه راه رسیدن به گمراهی را می‌داند تا از آن روی برگرداند پس انسانی با این صفات مرده ای است در میان زندگان ». 🔻با این توصیفات حضرت به جابر بن عبدالله انصاری در حکمت ۳۷۲ اینگونه بیان می کنند که : «عالمی که به علمش عمل میکند یکی از چهار ستون برقراری دین و دنیا است. می فرمایند: « ای جابر دین و دنیا به چهار کس پایدار است عالمی که به علم خویش عمل می‌کند، نادانی که از آموختن ننگ ندارد، بخشنده ای که از بخشش به جا دریغ نکند و فقیری که آخرت خویش را به دنیا نفروشد. پس اگر عالم به علم خویش عمل نکند نادان هم از آموختن سرباز می‌زند ». چرا ؟ چون جاهل می‌گوید اگر این علم فایده‌ای داشت چرا خود اهل علم به آن عمل نمی‌کند . 🔻نکته دیگری که درباره عمل به علم به عنوان نافع شدن علم بیان فرمودند در نامه ۳۱ خطاب به امام مجتبی سلام الله علیها فرمودند: «بدان که در دانشی که نافع نیست، خیری هم نیست و آموختن دانشی که سزاوار نیست سودی هم ندارد ». پس معیار اول در نوع بودن علم این است که به آن علم عمل شود. علمی که به آن عمل شود نافع است و علمی که به آن عمل نکنید نافع نیست. 🔸1.2.2 دانش و ایمان: آیا این علم از ذهن به قلب هم سرایت کرده است؟ به تعبیر دینی آیا این علم از مرحله دانش به ایمان تبدیل شده است یا نه؟ اگر به ایمان تبدیل شد آن موقع حتماً نافع است. حضرت در خطبه ۱۵۶ می‌فرمایند: « به وسیله ایمان علم آباد می شود». 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹کودکان نهج البلاغه ای🌹 💠کسی که هیچ دوستی نداره،تنهاست. 📒 نامه ۳۱
🌹سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حكمت۲۳۳ تا ۲۴۳ ┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄ 💠 به فرزندش امام مجتبی (علیه السلام ) فرمود: كسی را به پيكار دعوت نكن، اما اگر تو را به نبرد خواندند بپذير، زيرا آغازگر پيكار تجاوزكار، و تجاوزكار شكست خورده است. 📒 ┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄ 💠 برخی از نيكوترين خلق و خوی زنان، زشت ترين اخلاق مردان است، مانند، تكبر ،ترس، بخل، هرگاه زنی متكبر باشد، بيگانه را به حريم خود راه ندهد، و اگر بخيل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ می کند، و چون ترسان باشد از هر چيزی كه به آبروی او زيان رساند فاصله می گيرد. 📒 ┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄ 💠 (به امام گفتند، عاقل را به ما بشناسان)و درود خدا بر او فرمود: خردمند آن است كه هر چيزی را در جای خود می نهد. (گفتند پس جاهل را توصیف كن فرمود:) با معرفی خردمند، جاهل را نيز شناساندم (يعنی جاهل كسی است كه هر چيزی را در جای خود نمی گذارد، بنابراين با ترك معرفی مجدد، جاهل را شناساند.) 📒 ┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄ 💠 به خدا سوگند! اين دنيای شما كه به انواع حرام آلوده است، در ديده من از استخوان خوكی كه در دست بيماری جذامی باشد، پست تر است. 📒 ┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄ 💠 گروهی خدا را به اميد بخشش پرستش كردند، كه اين پرستش بازرگانان است، و گروهی او را از روی ترس عبادت كردند كه اين عبادت بردگان است، و گروهی خدا را از روی سپاسگزاری پرستيدند و اين پرستش آزادگان است. 📒 ┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄ 💠 زن و زندگی، همه اش دردسر است و زحمت بارتر اينكه چاره ای جز با او بودن نيست. 📒 ┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄ 💠 هر كس تن به سستی دهد، حقوق را پايمال كند، و هر كس سخن چين را پيروی كند دوستی را به نابودي كشاند. 📒 ┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄ 💠 سنگ غصبی در بنای خانه، مایه ويران شدن آن است (اين سخن از رسول خدا نقل شده است، و اينكه سخن پيامبر (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام ) شبيه يكديگرند جای شگفتی نيست برای اينكه هر دو از يكجا سرچشمه گرفته و در دو ظرف ريخته شده است). 📒 ┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄ 💠روزی كه ستمديده از ستمكار انتقام كشد، سخت تر از روزی است كه ستمكار بر او ستم روا می داشت. 📒 ┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄ 💠 از خدا بترس هر چند اندك، ميان خود و خدا پرده ای قرار ده هر چند نازك. 📒 ┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄ 💠هرگاه پاسخها همانند و زياد باشد، پاسخ درست پنهان گردد. 📒 ┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄
حکمت ۲۳۳ تا ۲۴۳.mp3
3.14M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم مطالعه روزانه نهج البلاغه ✅ از حکمت ۲۳۳ تا ۲۴۳ •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
شرح حکمتهای ۲۳۳ تا ۲۴۲.mp3
2.1M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۲۳۳ تا ۲۴۲ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت دوازدهم: «فتح خیبر، پایانی بر افسانه یهود» ✳️ پرچم فتح در دست محبوب خدا و رسول 🔻[در جنگ خیبر، پس از آنکه مسلمانان قلعه های یهود را به محاصره در آوردند] رسول خدا دستور حمله را صادر کردند و در روز اول پرچم لشکر را به دست ابوبکر و در روز دوم به دست عمر دادند و آنها را با گروهی روانه میدان کردند، اما هر دو با تحمل شکست بازگشتند. بعد از این دو شکست رسول خدا فرمودند: «قسم به خداوندی که جانم در دست اوست فردا پرچم را به دست مردی خواهم سپرد که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسولش نیز او را دوست دارند. وی هرگز از میدان جنگ فرار نمی کند و خداوند به دست او پیروزی را نصیب ما خواهد کرد». 🔻[بعد از انتظار همگان در روز سوم] رسول خدا کسی را پی من فرستادند و من با وجود چشم در شدید نزد ایشان رفتم. ایشان دست بر چشمان من نهادند و برای من دعا کردند و درد چشم من برطرف شد. ✳️ فتح خیبر با نیروی الهی 🔻مردان و پهلوانان جنگجوی یهود از قریش و غیر قریش با ساز و برگ کامل همچون کوه در دژهای محکمشان در برابر ما ایستاده بودند. هرکدام از همراهان من که به نبرد رفت نتیجه ای نگرفت تا اینکه همگی می گفتند: ای ابو الحسن برخیز! پیامبر مأموریت فتح خیبر را به من واگذار کردند. من هر جنگجویی را که از قلعه خارج شد و به نبردم آمد کشتم و هر قهرمانی را زمین گیر کردم. چونان شیری بر آنها یورش بردم تا همگی به قلعه گریختند. در قلعه خیبر را با دست خود از جا کندم و به تنهایی وارد قلعه شدم. هر کس عرض اندام کرد کشته شد و بقیه به اسارت در آمدند. در آن حال، جز خدا کسی یاور من نبود. 🔻به خدا سوگند، آن نیرو و توانی که با آن در قلعه خیبر را از جا کندم و چهل ذراع پشت سر خود انداختم، نیروی بدنی در اثر خوردن غذا نبود. آن نیرو از قدرت ملکوتی و جانی نشأت می گرفت که از نور خدا و رسولش روشن شده بود. پس از فتح خیبر خدمت رسول خدا رسیدم و ایشان با گرمی از من استقبال کردند و سخنانی فرمودند و گفتند اگر از امتم نمی ترسیدم که همانند مسیحیان درباره عیسی که کفرآمیز و اغراق آمیز سخن گفتند مطالبی درباره فضیلت تو می گفتم که پس از آن بر هر جمعی وارد شوی خاک پای تو و قطرات وضوی تو را برای شفا و تبرک ببرند! ..... 1. مسنداحمدحنبل جلد1 صفحه 99 2 . خصایص النسایی صفحه 52 3 . العقدالفرید جلد4 صفحه 312 4 . فرائدالسمطین صفحه 264 📗 منبع: کتاب علی از زبان علی
✨ إنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِيَائِهِ 💠 همانا جهاد در راه خدا، دری از درهای بهشت است که خداوند آن را به روی اولیاء مخصوص خود باز کرده است. 📒 ، خطبه۲۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
03.شرح حکمت 5,قسمت سوم.mp3
4.59M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ دانش 3⃣ 🔺فواید و آثار علم نافع 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 شرح 🔴 قسمت سوم 🔸1.2.3 فواید و آثار علم نافع: 🔻 امیرالمومنین در بحث قبلی علم را به دو دسته نافع و غیر نافع تقسیم کردند و در این بحث سوم آثار و فواید علم نافع را بیان می‌کنند: 1. پاداش اخروی 2. طاعت و بندگی 3. ذکر خیر مردم بعد از مرگ از انسانی که به علمش عمل کرده و علم نافع داشته است 4. علم نافع راه هرگونه عذر تراشی را می‌بندد. 5. علم حقیقی و نافع باعث می شود عالم از مرگ ترس داشته باشد و همین ترس باعث می‌شود مراقبت بیشتری نسبت به دیگران از نفس خودش داشته باشد. 6. فقط انسان های صاحب علم حقیقی هستند که در فتنه های پیچیده میتوانند مسیر و جبهه حق را کشف و عَلَم دفاع از حق را درست بردارند. 🔻با علم نافع انسان می تواند به پاداش اخروی برسد و در دنیا می تواند با این علم و معرفت خدا را درست بندگی کند و بعد از مرگ هم ذکر خیرش باقی است. در حکمت ۱۴۷ این سه فایده این گونه بیان شده است : «ای کمیل آشنایی با علم ، روشی است که انسان به آن جزا داده می‌شود. به وسیله دانش انسان در دوران حیاتش طاعت و بندگی خدا را به دست می‌آورد و پس از مرگش ذکر خیری به جا می گذارد». 🔻 درباره اینکه دانش راه عذر را بر دیگران می بندد و بر کسی که علم را می تواند بیاموزد و نمی رود آموزش ببیند در حکمت ۲۵۴ می‌خوانیم: « علم عذر بهانه آوران و آنهایی که از مسئولیت شانه خالی می کنند را قطع می کند» درباره اینکه علم عاملی می شود برای ترس از مرگ در دانشمندان ، در خطبه ۱۵۶ می‌خوانیم: « با دانش است که از مرگ ترسیده می شود». و این که علم در بحث فتنه ها می تواند انسان را حفظ کند و بلکه بالاتر، انسان بتواند پرچم دفاع از حق را در فتنه بلند کند در خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه است که فرمود: «پرچم دفاع از حق را بر دوش نکشد مگر کسی که از بینش و شکیبایی و علم و آگاهی به جایگاه‌های حق برخوردار باشد». این ها ارزش ها یا آثار و فواید علم نافع است. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۲۴۴ تا ۲۵۲ ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 خدا را در هر نعمتی حقی است، هر كس آن را بپردازد، فزونی يابد، و آن كس كه نپردازد و كوتاهی كند، در خطر نابودی قرار گيرد. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 هنگامی كه توانایی فزونی يابد، شهوت كاستی گيرد. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 از گريختن نعمتها بپرهيزيد زيرا هر گريخته ای باز نمی گردد. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠بخشش بيش از خويشاوندی محبت آورد. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 چون كسی به تو گمان نيك برد، خوشبينی او را تصديق كن. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠بهترين كارها آن است كه با ناخشنودی در انجام آن بكوشی. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠خدا را از سست شدن اراده های قوی، گشوده شدن گره های دشوار، و درهم شكسته شدن تصميم ها، شناختم. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 تلخكامی دنيا، شيرينی آخرت، و شيرينی دنيای حرام، تلخی آخرت است. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠خدا «ايمان» را برای پاكسازی دل از شرك، و «نماز» را برای پاك بودن از كبر و خودپسندی و «زكات» را عامل فزونی روزی، و «روزه» را برای آزمودن اخلاص بندگان، و «حج» را برای نزديكی و همبستگی مسلمانان، و «جهاد» را برای عزت اسلام، و « امر به معروف» را برای اصلاح توده های ناآگاه، و «نهی از منكر» را برای بازداشتن بيخردان از زشتی ها، «صله رحم» را برای فراوانی خويشاوندان، و «قصاص» را برای پاسداری از خونها، و اجرای «حدود» را برای بزرگداشت محرمات الهی، و ترك ميگساری را برای سلامت عقل، و دوری از دزدی را برای تحقق عفت، و ترك (زنا) را برای سلامت نسل آدمی ، و ترك (لواط) را برای فزونی فرزندان، و (گواهی دادن) را براي به دست آوردن حقوق انكارشده، و ترك (دروغ) را برای حرمت نگهداشتن راستی، و «سلام كردن» را برای امنيت از ترسها، و «امامت» را برای سازمان يافتن امور امت، و (فرمانبرداری از امام) را برای بزرگداشت مقام رهبری، واجب كرد. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
حکمت ۲۴۴ تا حکمت ۲۵۲.mp3
3.58M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم مطالعه روزانه نهج البلاغه ✅ از حکمت ۲۴۴ تا ۲۵۲ •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
گزارش ۲۴۳ _ ۲۵۲.mp3
3.27M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۲۴۳ تا ۲۵۲ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت سیزدهم :« اتمام حجت رسول خدا با اهل مکه» 🔻هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه وآله تصمیم گرفتند مکه را فتح کنند، دوست داشتند به عنوان آخرین اتمام حجت باز هم به مکیان فرصت دهند تا بیندیشند و انتخاب کنند. این چنین بود که نامه ای به تمام قبایل نوشتند و آنان را از عذاب خدا و عواقب کارهایشان برحذر داشتند . در آن نامه وعده عفو دادند و به آمرزش خدا امیدوارشان کردند و در آخر نامه، سوره برائت را برای آنان نوشتند.... ✳️ کسی که از توست 🔻جبرئیل نازل شد و پیام خداوند را ابلاغ کرد که ای محمد، مأموریت فرستادن نامه ها را باید خود تو و یا کسی که از توست به انجام رساند. رسول خدا مأموریت را به من محول کردند. من به مکه آمدم ، شما آنان را خوب می شناسید. اگر می توانستند ، حاضر بودند مرا قطعه قطعه کنند، حتی اگر به قیمت از دست دادن جان و مال و خاندانشان تمام شود. اما من نامه را برایشان خواندم و آنها تهدید کردند و همگی کینه توزی کردند. اما من چنان که می دانید پایداری و مقاومت کردم. ✳️ انتصاب علی علیه السلام در غدیر ولایت 🔻رسول خدا صلی الله علیه وآله در بازگشت آخرین سفر حج، به منطقه غدیر خم رسیدند. آنجا دستور دادند منبری آماده کنند. سپس بالای منبر رفتند دست مرا بلند کردند، به اندازه ای که زیر بغلشان نمودار شد. سپس با صدای بلند و رسا فرمودند: «هر کس من مولای او هستم، علی مولای اوست. خدایا دوست بدار هر که او را دوست دارد و دشمن بدار هر که او را دشمن دارد». 🔻در همان روز با نزول آیه اکمال دین (آیه 3 سوره مائده)، با ولایت من دین خدا کامل شد و رضای خداوند به دست آمد. رسول خدا در غدیر خم مرا به زمامداری مردم منصوب کردند. ... در این هنگام سلمان برخاست و از رسول خدا پرسید: «ای رسول خدا آیا ولایت علی همانند ولایت شماست»؟ رسول خدا پاسخ دادند: «آری ولایت او همانند ولایت من است، هرکس که من صاحب اختیارتر و اولی به او از خودش هستم، علی نیز صاحب اختیارتر و اولی به او از خود اوست». 🔻.... با خواندن آیه اکمال دین ؛ «اليَومَ أَكمَلتُ لَكُم دينَكُم وَأَتمَمتُ عَلَيكُم نِعمَتي وَرَضيتُ لَكُمُ الإِسلامَ دينًا » (امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما پسندیدم). ابوبکر و عمر از جای برخاستند و از رسول پرسیدند: «آیا این آیات اختصاص به علی دارد و کس دیگری را شامل نمی شود»؟ رسول خدا فرمودند: «آری فقط درباره علی و جانشینان من تا روز قیامت است». 📚 منابع: 1. قرآن کریم، سوره مائده آیه 3 2 . کتاب سلیم بن قیس ج 2 صفحه758 3 . کمال الدين و اتمام النعمه جلد 1 صفحه 274 📗 کتاب علی از زبان علی ↩️ادامه دارد....
🤫ارزش سکوت در نهج البلاغه (۲) پـله پــــــله سقــــــــوط در آتــش جهـــنم ❗️
ارزش و جایگاه عالمان حقیقی-شرح حکمت۵.mp3
3.34M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ دانش 4⃣ 🔺ارزش و جایگاه عالمان حقیقی 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 شرح 🔴 قسمت چهارم 🔸1.2.4 ارزش و جایگاه دانشمندان: 🔻مولا علی علیه السلام در بحث چهارم از مباحث علم و دانش ارزش و جایگاه دانشمندان را بیان می‌کنند. ما قبلا ارزش و جایگاه خود علم و دانش را بررسی کردیم اما یک نکته بسیار مهم است که متاسفانه در زمان ما بسیار مورد غفلت است، ارزش و جایگاه اهل علم و دانش است . 🔻 مولا علی علیه السلام در نامه ۵۳ به مالک اشتر مینویسد: «برای تقویت عواملی که اوضاع سرزمین مصر را به سامان می آورد و پیش از تو هم کار مردم به وسیله همان عوامل درستی و سامان می‌گرفت با دانشمندان و حکیمان بسیار به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازند». در حکمت ۱۴۷ وقتی مردم را به سه دسته تقسیم می کنند به کمیل می فرمایند: «مردم سه گروه هستند: گروه اول دانشمندان و عالمان ربانی، گروه دوم آموزندگان راه رستگاری و بقیه مردم، مثل پشه ها دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان هستند و به دنبال هر سر و صدایی می‌روند و با وزش هر بادی حرکت می‌کنند». بنابراین عالمان در نظر مولا علی علیه السلام در صدر جامعه قرار دارند نه در پایین ترین مرتبه; مثل امروز که فوتبالیست ها و هنرپیشه ها و... در صدر و آخر خط هم مراجع، علما و دانشمندان هستند. 🔻 مولا علی علیه السلام در همان حکمت ۱۴۷ درباره جایگاه عالمان و دانشمندان و مقایسه آن با جایگاه ثروت اندوزان اینگونه می فرمایند: « مال اندوزان با آن که به ظاهر زنده هستند مرده اند. ولی اهل علم، تا دنیا، دنیا است زنده هستند حتی اگر جسم آنها از میان برود اما یادشان همواره در دل‌ها است». اما هر عالمی هم عالم حقیقی نیست و ارزش ندارد. نشانه عالم حقیقی چیست ؟ حضرت در خطبه ۱۰۳ می فرمایند : «عالم حقیقی کسی است که قدر وجایگاه و منزلت خودش را تشخیص بدهد». 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
نوجوانانه ۶.mp3
1.54M
🌱 ۶ 🔴 چرا دیندار ها بیشتر از همه مشکلات و گرفتاری دارند؟! 🎙بشنويد پاسخ حجت الاسلام مهدوی ارفع را 📺 برنامه تلویزیونی به توان خدا 🗓 ۲/بهمن/۹۶ ┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
🌹 سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۲۵۳ تا حکمت ۲۶۰ •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 💠 آنگاه كه خواستيد ستمكاری را سوگند دهيد از او بخواهيد كه بگويد از «جنبش و نیروی الهی بیزار است » زيرا اگر به دروغ سوگند خورد، پس از بيزاری، در كيفر او شتاب شود، اما اگر در سوگند خود بگويد (به خدایی كه جز او خدایی نيست) در كيفرش شتاب نگردد، چه او خدا را به يگانگی ياد كرد. 📒 •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 💠 ای فرزند آدم! خودت وصی مال خويش باش، امروز بگونه ای عمل كن كه دوست داری پس از مرگت عمل كنند. 📒 •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 💠 تندخويی بی مورد نوعی ديوانگی است، زيرا كه تندخو پشيمان می شود و اگر پشيمان نشد پس ديوانگی او پايدار است. 📒 •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 💠سلامت تن در دوری از حسادت است. 📒 •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 💠 ای كميل! خانواده ات را فرمان ده كه روزها در به دست آوردن بزرگواری، و شبها در رفع نياز خفتگان بكوشند، سوگند به خدایی كه تمام صداها را می شنود، هر كس دلی را شاد كند، خداوند از آن شادی لطفی برای او قرار دهد كه به هنگام مصيبت چون آب زلالی بر او باريدن گرفته و تلخی مصيبت را بزدايد چنانكه شتر غريبه را از چراگاه دور سازند. 📒 •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 💠 هرگاه تهيدست شديد با صدقه دادن، با خدا تجارت كنيد. 📒 •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 💠 وفاداری با خيانتكاران نزد خدا نوعی خيانت، و خيانت به خيانتكاران نزد خدا وفاداری است. 📒 •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 💠 بسا احسان پياپی خدا، گناهكار را گرفتار كند و پرده پوشی خدا او را مغرور سازد، و با ستايش مردم فريب خورد و خدا هيچ كس را همانند مهلت دادن، مورد آزمايش قرار نداد. 📒 •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
حکمت ۲۵۳ تا حکمت ۲۶۰.mp3
3.31M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم مطالعه روزانه نهج البلاغه ✅ از حکمت ۲۵۳ تا ۲۶۰ •┈┈••••✾•🍃🌹🍃•✾•••┈┈•
گزارش ۲۵۳_ ۲۶۰(1).mp3
1.96M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۲۵۳ تا ۲۶۰ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا