eitaa logo
نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
781 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در این کانال بر آن هستیم که روزانه(در حد 10 دقیقه) باهم مقداری نهج البلاغه را بخوانیم و حکمتهای آن توسط استاد مهدوی ارفع بوسیله خود نهج البلاغه شرح داده می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 7⃣2⃣(قسمت بیست و هفتم) معنای جزء و سهم 🔻مردی به جزئی از مال خود وصیت کرد ، پس از مرگش ورثه در معنای جزء اختلاف کردند. ✨ در این باره از امیرالمومنین (علیه السلام) نظر خواستند ، آن حضرت (علیه السلام) فرمود : 🔹 یک هفتم اموالش را در مورد وصیت صرف کنند و به آیه شریفه استشهاد نمود : « جهنم دارای هفت در است ، برای هر دری گروه معیّنی از گمراهان. » 🔻 مردی به سهمی از مال خود وصیت کرد ، پس از فوتش ورثه در معنای سهم اختلاف کردند. ✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود : 🔹 یک هشتم مالش را بیرون بیاورند و این آیه را تلاوت فرمود : « و آنان هشت صنفند برای هر کدامشان یک سهم. » ↩️ ادامه دارد...
🔴 زندگی تهیدستی و محاکمهٔ سرمایه‌داری 💠 در شگفتم از بخيل، به سوی فقری می شتابد كه از آن گريزان است و سرمايه ای را از دست می دهد كه در جستجوی آن است؛ در دنيا چون تهيدستان زندگی می كند، اما در آخرت چون سرمايه داران محاكمه می شود. 📒 ، حکمت ۱۲۶
شرح حکمت ۹۱ بخش ۱ حکمت، مایه ی حیات قلب.mp3
3.29M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣ ⭕️ حکمت ؛ مایهٔ حیات قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (1) 🔹حکمت ؛ مایهٔ حیات قلب ⚜ در حکمت ۹۱ و عیناً در حکمت ۱۹۷ نهج‌البلاغه، مولا علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: 💠 « إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ [الْحِكْمَةِ] الْحِكَمِ » 💠 " همانا این قلب ها هم مانند این بدن ها ملول و خسته می‌شوند؛ پس در حال خستگی و افسردگی دل، طُرفه حکمت ها را به او عرضه کنید. " 🔰 چند نکته پیرامون این حکمت نورانی، ضرورت دارد که مورد توجه قرار گیرد : 1⃣ اولاً این قلب است که شگفت ترین عضو وجودی انسان است؛ 🔻مولا علی (علیه‌السلام) در حکمت ۱۰۸ نهج‌البلاغه، در این باره می‌ فرمایند: " به رگ های درونی انسان پاره گوشتی آویخته که شگفت ترین اعضای درونی اوست و آن قلب است؛ چیزهایی از حکمت و چیزهایی متضاد با آن در او وجود دارد. پس اگر در دل امیدی پدید آید، طمع آن را خوار گرداند و اگر طمع بر آن هجوم آورد، حرص آن را تباه سازد و اگر ناامیدی بر آن چیره شود، تأسف خوردن آن را از پای در می‌آورد؛ اگر خشمناک شود، کینه توزیِ آن فزونی یابد و آرام نگیرد، اگر به خشنودی دست یابد، خویشتن داری را از یاد برد و اگر ترس آن را فرا گیرد، محافظه کاری او را مشغول می‌سازد، اگر به گشایشی برسد، دچار غفلت زدگی می‌شود و اگر مالی به دست آورد، بی نیازی آن را به سرکشی کشاند و اگر مصیبت ناگواری به او برسد، بی صبری رسوایش می‌کند و اگر به تهیدستی مبتلا گردد، بلاها او را مشغول می‌سازند و اگر گرسنگی بی تابش کند، ناتوانی آن را از پای در آورد و اگر زیادی سیر شود، سیری آن را زیان رساند؛ پس هرگونه کندروی برای آن زیان بار و هرگونه تندروی هم برای آن فساد آفرین است. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 8⃣2⃣(قسمت بیست و هشتم) معنای قدیم و حِین 🔻مردی به آزاد نمودن غلامان قدیم خود وصیت کرد، وصی معنای قدیم را ندانست ، آن را از حضرت امیر (علیه السلام) پرسش نمود . ✨ امام فرمود : هر غلامی که شش ماه در ملک او بوده باید آزاد شود. 💠 این آیه را تلاوت فرمود : «وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ» برای ماه منزلها مقرر داشتیم ( تا در آخر ماه ) چون چوب خوشه خرمای خشکیده برگردد. و آب کش خرما پس از شش ماه از چیدن میوه اش باریک و خمیده می شود. 🔻مردی نذر کرده بود حینی روزه بگیرد. ✨ حضرت امیر (علیه السلام) فرمود : باید شش ماه روزه بگیرد. 💠 استناد به آیه شریفه : « تُؤْتِي أُكُلَهٰا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهٰا » ؛ میوه اش را در هر وقتی به فرمان پروردگارش می دهد و آن شش ماه است. ↩️ ادامه دارد...
🔵 نیایش طلب باران 💠 خداوندا! باران رحمت خود را بر ما ببار و برکتِ خويش را بر ما بگستران و روزی و رحمتت را به ما برسان و ما را از بارانی سيراب فرما که سودمند و سيراب کننده و روياننده گياهان باشد و آنچه خشک شده دوباره بروياند و آنچه مرده است زنده گرداند. بارانی بسيار پرمنفعت، روياننده گياهان فراوان که تپّه ها و کوه ها را سيراب و در درّه ها و رودخانه ها چونان سيل جاری شود و درختان را پربرگ نمايد. 📒 ، خطبه ۱۴۳، بند ۳
شرح حکمت ۹۱ بخش ۲ حکمت مایه ی حیات قلب.mp3
3.15M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ حکمت ؛ مایهٔ حیات قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 2 ) 🔹حکمت ؛ مایهٔ حیات قلب 🔰 امّا عواملی باعث ملالت و خستگی و افسردگی قلب ها می‌شود؛ اولاً باید بدانیم از نگاه مولا علی (علیه‌السلام) غیر از حیات و زندگی، هر چیزی در این دنیا روزی کسل کننده و خسته کننده خواهد شد. 🔻 مولا علی (علیه‌السلام) در خطبه ۱۳۳ نهج‌البلاغه، بند پنجم می‌فرمایند: " آگاه باشید، در دنیا چیزی نیست مگر آنکه صاحبش به زودی از آن سیر و از داشتن آن دلگیر می‌شود، غیر از ادامه زندگی؛ زیرا در مرگ آسایشی نمی نگرد. " 🔰 اسباب ملالت قلب در نهج‌ البلاغه متعدد است که به برخی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم: 🔸 ۱. اول، خستگی از دست امّت نافرمان؛ 🔻مولا علی (علیه‌السلام)، یک بار در خطبه ۱۲۱ و بار دیگر در خطبه ۲۵ نهج‌ البلاغه، این خستگیِ از امّت نافرمانِ عصیان گر را با دو عبارت متفاوت بیان می کنند؛ در خطبه ۱۲۱ می‌فرمایند: « اللَّهُمَّ قَدْ مَلَّتْ أَطِبَّاءُ هَذَا الدَّاءِ الدَّوِیِّ » ؛ " خدایا! پزشکان این درد بی درمان امت خسته شدند. " 🔻و در خطبه ۲۵ هم خطاب به خداوند متعال عرضه می‌دارند: « اللَّهُمَّ إِنِّي قَدْ مَلِلْتُهُمْ وَ مَلُّونِي » " خدایا! من این مردم را خسته کردم، این ها هم من را خسته و آزرده کردند. " 🔸 ۲. عامل دیگری که در نهج‌البلاغه آمده کاری است که بزرگ باشد، اما کسالت آور باشد؛ 🔻 حضرت در حکمت های ۲۷۸ و ۴۴۴، با اندکی ناچیز تغییر عبارت، این واقعیت را متذکّر می‌شوند که کار خیرِ کمی که انسان با لذّت ادامه بدهد، بهتر از کار بزرگ ملالت آوری است که قطع بشود. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 9⃣2⃣(قسمت بیست و نهم) نفع و زیان حجرالاسود 🔻هنگامی که خلیفه دوم حجرالاسود را بوسید به آن خطاب کرد و گفت : می دانم که تو سنگی هستی و به کسی نه زیانی می رسانی و نه نفعی؛ اگر ندیده بودم که رسول خدا (صلى الله علیه و آله) تو را می بوسید هرگز تو را نمی بوسیدم . ✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) به عمر فرمود: بلکه این سنگ هم زیان می رساند و هم نفع . 🔻 عمر گفت : چگونه ؟ ✨ آن حضرت فرمود : آنگاه که خداوند از بنی آدم پیمان گرفت، عهدنامه ای برایشان نوشت و همین سنگ آن را در خود فرو برد . پس در روز رستاخیز به وفای مؤمن و انکار کافر گواهی خواهد داد . و این معنای دعایی است که مردم در موقع استلام حجر می خوانند : «اللَّهُمَّ اِیماناً بِکَ وَتَصدِیقاً بِکِتابِکَ وَ وَفاءً بِعَهدِکَ» ؛ خدایا به تو ایمان می آورم و کتاب تو را تصدیق می کنم و به عهد تو وفا می نمایم. ↩️ ادامه دارد...
🔵 حکمت ؛ گمشدهٔ مؤمن 💠 حكمت گمشده مؤمن است ؛ حكمت را فراگير هر چند از منافقان باشد. 📒 ، حکمت ۸۰
شرح حکمت ۹۱ بخش ۳ حکمت مایه ی حیات قلب.mp3
3.28M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ حکمت ؛ مایهٔ حیات قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹حکمت ؛ مایهٔ حیات قلب 2⃣ نکتهٔ دیگری که پیرامون حکمت ۹۱ باید به آن توجه کرد، آسیب مهمی است که این ملالت روح و جسم بر انسان وارد می‌کند؛ 🔻 تا جایی که حضرت علی (علیه‌السلام) در حکمت ۲۱۱ توصیه می‌فرمایند که هرگز به انسانی که تحمّلش تمام شده و بی حوصله شده و دچار ملالت نفس شده، اطمینان نکن. 3⃣ نکته بعدی این است که اساساً حکمت، که در حکمت ۹۱ به عنوان راه چارهٔ ملالت قلب معرفی شده، از نگاه مولا علی (علیه‌السلام) مایهٔ حیات قلب است؛ در خطبه ۱۳۳ می‌فرمایند: « بمَنزِلَةِ الحِكمَةِ التي هِي حَياةٌ للقَلب » (نکته ای که گفتم) " به منزله حکمتی است که آن حکمت، حیات قلب را شامل می‌شود. " ✅ در واقع همیشه حکمت، مایهٔ زنده ماندن دل و قلب انسان است. 🔻 از این جهت است که مولا علی (علیه‌السلام) معتقدند مهم ترین گمشده مؤمن، حکمت است؛ هم در حکمت ۷۹، هم در حکمت ۸۰ نهج‌ البلاغه، مولا علی (علیه‌السلام) به ما می‌فهمانند که حکمت، گمشدهٔ مؤمن است، پس دنبال این حکمت می‌رود حتی اگر شده از منافق بگیرد؛ چرا که حکمت گاهی وقت ها در سینهٔ منافق وارد می‌شود، امّا آنجا آرامش پیدا نمی‌کند؛ آنقدر تلنگر می‌خورد و آنقدر هیجان پیدا می‌کند، تا از سینهٔ منافق با کلامی، رفتاری، چیزی، خارج می‌شود و در قلب مؤمن کنار دوستان خودش آرامش پیدا می‌کند. 🔻 این حقیقت آنقدر مهم است که حتی مولا علی (علیه‌السلام) در وصف حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌فرمایند: «قَدْ لَبِسَ لِلْحِكْمَةِ جُنَّتَهَا » ؛ " امام زمان (علیه الصلاه و السلام ) برای به دست آوردن حکمت، سپر پوشیده است. " (کنایه از اینکه هر سختی و رنجی را ، حتی جنگ را، بر تنش می‌خرد تا به حکمت برسد) 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 0⃣3⃣(قسمت سی) آزمایش کری 🔻مردی استخوانی به گوش دیگری زد. مضروب ادّعا کرد که در اثر آن ضربه شنوایی او از بین رفته است . ✨حضرت امیر (علیه السلام) فرمود: 🔹 تا یک سال از او مراقبت نموده و احیاناً او را غافلگیر کنند، پس اگر شنوایی او بر آنان ثابت گردید و یا دو مرد عادل بر آن گواهی دادند دیه ای طلب ندارد و گرنه او را بر عدم شنوایی سوگند داده دیه گوشش را به او می پردازند. 🔻 عده ای گفتند: یا امیرالمومنین! اگر پس از گذشت یک سال شنوایی او ثابت گردید حکمش چیست ؟ ✨حضرت فرمود: 🔹اثری ندارد چه بسا خداوند شنواییش را بعد از یک سال مجدداً به او مرحمت نموده باشد . ↩️ ادامه دارد...
📚 والاترین علم 💠 بی ارزش ترين دانش، دانشی است كه بر سر زبان است و برترين علم، آنچه در اعضا و جوارح آشكار است. 📒 ، حکمت ۹۲
شرح حکمت ۹۲ والاترین دانش.mp3
4.39M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ والاترین دانش 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 والاترین دانش ⚜️ مولا علی (علیه‌السلام) در حکمت ۹۲ می‌فرمایند: 💠 « أَوْضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ وَ أَرْفَعُهُ مَا ظَهَرَ فِي الْجَوَارِحِ وَ الْأَرْكَانِ » ؛ " بی ارزش ترین دانش، دانشی است که بر سر زبان است و برترین علم، علمی است که در اعضا و جوارح آشکار است. " 🔻 مسأله عمل به علم و مسأله نافع بودن علم، دو مسأله ای هستند که کنار هم باید دانسته بشوند. اساساً قرار بود هرکس دانست عمل کند؛ در حکمت ۳۶۶ حضرت فرمود: « فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ » ؛" هرکس که چیزی را می داند، عمل می‌کند. " 🔻 اما خیلی وقت ها، نه خود علم ارزش عمل کردن دارد، نه آنکه علم نافع را می‌داند عمل می کند. مولا علی (علیه‌السلام) در نامه ۲۷ فرمود: " من بر شما از منافقی که زبان عالمانه ای دارد می‌ترسم. " 🔻 همچنین مولا علی (علیه‌السلام) در حکمت ۳۷۲ نهج‌البلاغه، عالِمی که به علم خودش عمل می‌کند را یکی از چهار رکن قوام دین و دنیا معرفی کرده اند. 🔻 باز هم می بینید مولا علی (علیه‌السلام)، کسی که می‌داند یا علمش نافع نیست یا به علم نافعش عمل نمی‌کند را اساساً عالِم نمی‌دانند؛ در خطبه ۱۷ درباره چنین انسان هایی که در بین مردم شهرت پیدا می کنند، اما واقعیت این است که این ها شبه عالم اند و عالم نیستند، می‌فرمایند: «قَدْ سَمَّاهُ أَشْبَاهُ النَّاسِ عَالِماً وَلَيْسَ بِهِ » ؛ " مردم و شبیه انسان ها او را عالم نامیده اند؛ در حالی‌ که او اصلاً عالم نیست. " 🔻 مولا علی (علیه‌السلام) درباره عالمی که علمش را ضایع می‌کند، در حکمت ۳۷۲ می‌فرماید: « فَإِذَا ضَيَّعَ الْعَالِمُ عِلْمَهُ اسْتَنْكَفَ الْجَاهِلُ أَنْ يَتَعَلَّمَ‌ » ؛ " وقتی که دانا علم خودش را ضایع می‌کند، (یعنی عمل به علم خودش نمی‌کند، نتیجه اش چه می‌شود؟ نتیجه اش این می‌شود که آن کسی هم که نمی‌داند می‌گوید چه فایده ای دارد، این ها خودشان می‌دانند و عمل نمی‌کنند، من برای چی بروم و یاد بگیرم؟) از یادگیری استنکاف می‌کند. " 🔻همچنین در نهج‌البلاغه شریف، مولا علی (علیه‌السلام) در رابطه با ارزش این حقیقت که علم باید مورد استفاده باشد (به درد بخور باشد) ، به فرزند عزیزشان در نامه ۳۱ می‌نویسند: « وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا خَيْرَ فِي عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ وَ لَا يُنْتَفَعُ بِعِلْمٍ لَا يَحِقُّ تَعَلُّمُه‏؛ " بدان در علمی که نفع ندارد، هیچ خیری نیست و از علمی که ارزش یادگیری ندارد، نمی‌شود نفع برد و استفاده کرد. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
روضه خانگی - حضرت زینب(س) - 846.mp3
11.27M
🎙چشم ولایت روشن... 🔻مولودی و روضه (س) 👤حاج مهدی
☑️شهید مهدی زین الدین: هرکس درشب جمعه شهدا را یاد کند، شهدا هم او را نزد اباعبدالله یاد می کنند. 🔸شهدا را یاد کنیم، با ذکر یک صلوات 💠شادی روح شهدا صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 1⃣3⃣(قسمت سی و یکم) آزمایش بینایی و بویایی و گویایی 🔻مردی بر سر مرد دیگری ضربه وارد کرده بود و مضروب ادعا می کرد بینایی و بویایی و گویایی خود را از دست داده است. 🔻از امیرالمؤمنین (علیه السلام) چگونگی اثبات را پرسش نمودند . ✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود : اگر راست می گوید سه دیه طلب دارد . 🔻 پرسیدند ، چگونه معلوم می شود ؟ ✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود : 🔹 آزمایش بویاییش بدین وسیله آزمایش می شود که پارچهٔ نیم سوزی زیر بینی او می گیرند، اگر در جای خود ایستاده و حرکت نکرد راست گفته و اگر سر را دور کرد و چشمانش اشک آورد دروغ گفته است؛ 🔹 آزمایش بیناییش بدین ترتیب است که چشمانش را در مقابل قرص خورشید باز نگه می دارند ، اگر بدون اختیار چشمان را بر هم زد دروغ گفته و گرنه راست گفته است. 🔹 آزمایش گویاییش، سوزنی در زبان او فرو می برند پس اگر خون سرخ بیرون آمد دروغ گفته و اگر خون سیاه خارج شد راست گفته است. ↩️ ادامه دارد...
موضوع : امام شناسی در نهج البلاغه(۱۹) 🔵 علوم بی پايان امام (علیه السلام ) 💠 سوگند به خدا اگر بخواهم می توانم هر کدامِ شما را از آغاز و پايان کارش و از تمام شئون زندگی اش آگاه سازم، امّا از آن می ترسم که با اينگونه خبرها نسبت به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) کافر شويد. آگاه باشيد که من اين اسرار گرانبها را به ياران رازدار و مورد اطمينان خود می سپارم. سوگند به خدايی که محمّد(صلی الله علیه و آله) را به حق برانگيخت و او را برگزيد، جز به راستی سخن نگويم. پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) همه اطّلاعات را به من سپرده است و از محلّ هلاکت آن کس که هلاک می شود و جای نجات کسی که نجات می يابد و پايان اين حکومت، همه را به من خبر داده و مرا آگاه کرده است. هيچ حادثه ای بر من نگذشت جز آنکه در گوشم نجوا کرد و مرا مطّلع ساخت. 📜 ، خطبه ۱۷۵، بند ۲
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاخص های ولایتمداری چگونه بفهمیم چه کسی در دایره جبهه خودی است و چه کسی غیرخودی؟ "خداوند گاهی بنده ای را دوست دارد ولی عملش را دوست ندارد و بالعکس گاهی بنده ای را دوست ندارد ولی عملش را دوست دارد" نهج البلاغه ، خطبه ۱۵۴
Dua Samat - Mohsen Farahmand.mp3
14.58M
☑️غروب جمعه، بخوانیم دعای سمات را 🔸با صدای محسن فرهمند
شرح حکمت ۹۳ بخش اول فلسفه آزمایش های الهی.mp3
2.31M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣ ⭕️ فلسفه آزمایشهای الهی 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (1) 🔹 فلسفهٔ آزمایش های الهی ⁉️ آیا امکان دارد کسی در دنیا زندگی کند به هر مقدار عمری‌ که باشد و در طول عمرش مبتلا به فتنه و آزمایش نشود؟ 🔻 جواب: در حکمت ۹۳ حضرت می‌فرمایند امکان ندارد. 🔻 لذا به ما می‌فرمایند که: " کسی در خانه خدا دعا نکند که خدایا من به تو از اصل فتنه پناه‌ می‌برم؛ یعنی کاری بکن که من هیچ وقت دچار فتنه و امتحان نشوم " ⁉️ چرا همه باید به فتنه مبتلا بشوند؟ 🔻جواب: به خاطر اینکه احدی در عالم نیست، مگر اینکه مشمول سنّت لایتغیّر " فتنه " می‌شود؛ حالا اگر خواستید بروید از خدا پناهی بخواهيد، از خدا بخواهید که ما را به فتنه هایی که باعث گمراهی در دین مان می‌شود، مبتلا نکن؛ ما به تو پناه می‌بریم از "مُضِلّاتِ الفِتَن" . 🔻 در ادامه مولا علی (علیه‌السلام)، اینکه فتنه جزء ضرورت های زندگی هست را بیان می‌کنند؛ با اشاره به قطعه ای از آیات قرآن کریم: 🔻 خداوند در قرآن کریم فرموده است: « وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ » ؛ "بدانید که مال و فرزندتان مایهٔ آزمایش شما هستند." 🔰 مولا علی (علیه‌السلام) این آیه را خیلی شفاف توضیح می‌دهند؛ ⁉️ مایهٔ فتنه هستند یعنی چه ؟ " یعنی خداوند با اموال و اولاد، شما را اختبار می‌کند، آزمایش می‌کند، امتحان می‌کند. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯