📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
5⃣2⃣ (قسمت بیست و پنجم) احساس نیاز ملت مسلمان به حکومت علوی
🔻 بعد از آنکه خشم ملت مسلمان در مقابل بیدادگری های حاکم زمان آن چنان متمرکز شد و به صورت مشت گره کرده ای درآمد که اولین حاکم کشی در تاریخ اسلام به وقوع پیوست ، مسلمانان قرآن خوان و به قرآن احترام گذار خلیفه را در حالیکه قرآن می خواند کشتند و این کار را به قصد قربت کردند ، ناگهان تمام جامعهٔ اسلامی - چه آن کسانی که در نزدیک بودند و چه آن مردمی که در راه های دور و شهرهای دوردست زندگی می کردند ـ احساس کردند که باید شتر خلافت را در خانهٔ امیرالمؤمنین ، علی بن ابی طالب خوابانید ؛ این کالبد تشنه ، این بدن ضعیف شدهٔ بی حال ناگهان احساس کرد که به چه عنصری ، به چه رهبری ، به چه انسان بزرگی محتاج است .
🔻وقتی آگاهی مردم ، رشد و شعور اجتماعی و اسلامی ملت مسلمان به درجهٔ مطلوب برسد ، رهبرش را می شناسد ؛ اگر با شخص نشناسد ، با شخصیت می شناسد .
🔻ناگهان همهٔ جامعهٔ اسلامی احساس کردند که علی می خواهند ؛ احساس کردند که آن ارادهٔ قاطع را لازم دارند ؛ احساس کردند که آن دل قوی و بزرگ و آن روح استوار برای ادارهٔ جامعهٔ آنها ضروری است ؛ لذا می گوید : « فَمَا رَاعَنِی » ، ناگهان دیدم مردم ریختند اطراف خانهٔ من ، امیرالمؤمنین در مقابل تقاضای عمومی ملت مسلمان قرار می گیرد و خلافت را می پذیرد ؛
🔻آقا چرا خلافت را پذیرفتید ؟ بعد از ۲۵ سال جفا به شما ، بعد از آنکه آن کسانی که نمی توانستند این صفحه را با خط خوش بنویسند ، با خط ناخوش خود مغشوشش کردند، چرا نرفتید مجدداً مثل یکی از آحاد رعیت زندگی کنید ، بگذارید طلحه و زبیر و عبدالله عمر و دیگران و دیگران زمام حکومت و خلافت را به دست بگیرند و شما به آنها کمک کنید ؟ مولای ما امیرالمؤمنین ( صلوات الله وسلامه عليه ) جواب می دهد به این سؤال و در این جواب جهت گیری حکومت خود و فلسفهٔ اساسی تلاش بسیار پررنج خود را بیان می کند .
↩️ ادامه دارد...
💐💐💐💐
🌹🌹🌹🌹
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ
وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ
اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلاَدِهَا
اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى
فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا صَلاَةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ مُحَمَّدٍ (أَبِيهَا) صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلاَمِ.
🔰میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا، صدیقه طاهره سلام الله علیها بر شما دوستان گرامی مبارک باد.
💐💐💐💐
🌹🌹🌹🌹
🔵 راه درمان ترس
💠 إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنه
🔹 هنگامی كه از چيزی می ترسی خود را در آن بيفكن، زيرا گاهی ترسيدن از چيزی از خودِ آن سخت تر است.
📒 نهج البلاغه ، حکمت ۱۷۵
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۱۶ مدیریت قلب.mp3
3.65M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت108 6⃣1⃣
⭕️ مدیریت قلب
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت108 ( 16 )
🔹 مدیریت قلب
🔰 در ادامهٔ حکمت ۱۰۸ نهجالبلاغه، حضرت یکی دیگر از حالات قلب را، خوف و ترس معرّفی میفرمایند. خوف هم مثل سایر حالاتی که بر نفس عارض میشود، میتواند خوب باشد، میتواند بد باشد. اگر در مقام اعتدال قرار بگیرد خوب است، اگر به افراط یا تفریط کشیده شود بد است.
🔻لذا مولا علی (علیهالسلام) میفرمایند:
" یکی از آسیب های خوف برای قلب و نفس انسان، این است که اگر افراط شود، انسان به احتیاط غیر عاقلانه ، ترس و حذر نابجا کشیده میشود. " دیگر جرأت هیچ ریسک معقولی هم در زندگی اش ندارد. حتما دیدید آدم هایی که خیلی احتیاط کار افراطی هستند در ارتباطات شان، در معاملات شان، در سرمایه گذاری شان، در حرکات ورزشی و امثال این، خیلی نگران اند، خیلی پیشگیری میکنند (بیش از حد منطقی) ؛ این ها کسانی اند که خوف به قلب شان، بیش از حد وارد شده است.
🔻لذا حضرت در حکمت ۱۰۸ میفرمایند: " اگر خوف بر او غلیان پیدا کند، حذر و احتیاط نابجا همهٔ زندگی او را به خودش مشغول میدارد."
🔻در حکمت ۱۷۵ نهجالبلاغه، مولا علی (علیهالسلام)، برای درمان این مسأله، به ما یک قاعده یاد میدهند؛ میفرمایند: « إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنه » ؛ " از هر چیزی ترسیدی، خودت را در معرضش قرار بده ، به خاطر اینکه وقتی خودت را در معرضش قرار می دهی، میبینی ترسش بیشتر از آن واقعیت آن بوده است. " (یعنی ترسش توهّم بوده، حباب بوده، اصلاً مسأله آنقدر ترسناک و نگران کننده نبوده است.) »
🔻بنابراین معلوم میشود ترس یک نقصان است، یک کمبود شخصیتی، روانی، اخلاقی است. لذا در حکمت ۳ هم مولا علی (علیهالسلام) فرمود: «الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ » ؛ "جبن و ترس، یک نوع نقصان است. " ریشه اش چیست؟ مولا علی (علیهالسلام) در نامه ۵۳ نهجالبلاغه، به مالک اشتر میفرمایند: " بخل و ترس و حرص، غرائض مختلفی هستند که همه شان به خاطر سوءظن به خدا ایجاد میشوند " ؛ یعنی ریشه ترس بیجا، اعتماد نداشتن به خداست.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
6⃣2⃣ (قسمت بیست و ششم) سه علت پذیرش حکومت توسط امیرالمؤمنین :
💠 ۱. حضور مردم
سه علت ذکر می کند و می فرماید :
🔻« لَولا حُضُورُ الحاضِرِ» ، این یک ؛
🔻« وَ قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ » ، اين دو ؛
🔻« وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ اَلّا یُقارّوا عَلیٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم » ؛ ، این سه ؛ سه موجب داشته .
🔰 از پایین شروع می کند می آید بالا :
🔹اول حضور حاضر ، این مشهد عظیم انسانهای مسلمان بامقدار ، یک موجب است. وقتی انسانها می خواهند ، وقتی ملت می خواهد ، وقتی هزاران موجودی که خدا برای هر یکی اش ارزشها قائل است می خواهد ، آنچه می خواهند لازم می شود ؛ این یک اصلی است. بیخود نگویند که نظر انسانها ، نظر افراد مسلمان مقداری ندارد ؛ « لَولا حُضُورُ الحاضِرِ » ، چون آمدند؛ چون آنها که اطراف مرا گرفتند از من خواستند، خواستم ؛ به دلیل آنکه آمدند و خواستند قبول کردم .
🔹البته این مطلب بسیار مهم را نباید اشتباهی گرفت با تن دادن به تمایلات انحرافی یک عده مردم ناآگاه ، امیرالمؤمنین نشان داده و خاندان پیغمبر نشان داده اند که آن وقتی که حق را دانسته و شناخته اند ، اعراض همهٔ انسانها از حق نتوانسته آنها را از حق روگردان کند ؛ این به آن معنا نیست. اما یک ملت آگاه ، یک ملت مصمّم ، یک عده مردم مسلمانی که بر اساس معیارهای صحیح ، یک هدفی و خواسته ای را خواسته اند و پیدا کرده اند ، رأی شان ، فکرشان ، تصمیمشان ، خواستشان از نظر امیرالمؤمنین محترم و متّبع است . « لَولا حُضُورُ الحاضِرِ »
↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 #نوجوانانه
💠 « اَلمِرأَةُ رَیحانَةٌ »
🌹 زن گل بهاری است.
📜 #نهج_البلاغه ، نامه ۳۱
💌 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
6⃣2⃣ (قسمت بیست و ششم) سه علت پذیرش حکومت توسط امیرالمؤمنین (خطبه شقشققیّه/خطبه۳) :
💠 ۲. وجود سلاح و یاور
🔻دوم : و قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ ؛
تا کنون من برای دفاع از قرآن و اسلام یاوری نداشته ام ، امروز احساس کردم ، دیدم دست مسلّح و نیرومند دارم .
🔹 تا آن روزی امیرالمؤمنین از حق صد در صد ، دفاع جدی و قاطع نمی کند که نمی تواند ، [ اما ] آن وقتی که احساس کرد می تواند ، یک لحظه تأمل نمی کند .
🔹معاویهٔ زمان امیرالمؤمنین ، همان معاویهٔ زمان عثمان است ؛ گناهی که معاویه در شام در زمان امیرالمؤمنین بنا بود بکند ، همان گناهی بود که در زمان عثمان سالها انجام داده بود ؛ اما آن روز امیرالمؤمنین در مقابل این گناه برنیاشفت ، چون سلاح در دست او نبود ؛ وقتی که سلاح در دست او است بر می آشوبد .
🔹امیرالمؤمنین برای به دست آوردن قدرت به پا نخاست ؛ چون نمی توانست . اینکه چرا نمی توانست ، تحلیلش مفصّل است ؛ نمی توانست ، نه به آن معنا که دو دستی درِ خانه اش نیاورده بودند ؛ نمی توانست ، نه به آن معنا که برایش ضرر داشت ، از بینی اش ممکن بود خون بیاید ؛ نه به این معنا ؛ ممکن بود که موفقیت و پیروزی هم به دست علی بیفتد ، حتی در همان اوان سقیفه ، اما دین از بین می رفت . ممکن بود موفقیت ظاهری به دست بیاورد ، کامیاب بشود ، اما خسارت کرده بود در معنا . آنجا امیرالمؤمنین معتقد بود که نمی تواند ؛ اما اینجا می بیند می تواند ، باور هست ؛ « قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ » ، دلیل قائم شد بر اینکه یاور و ناصر داریم.
🔹همیشه هر انسان مسؤول و آگاه آن وقتی که احساس کند حجّت بر او تمام شود که یاور و ناصر دارد ، اجازهٔ درنگ کردن ندارد . آن وقتی که احساس کرد که می تواند ، بلافاصله باید اقدام کند . این دو دلیل و دو علت برای قبول خلافت.
↩️ ادامه دارد...
🔵 گشایش در نعمتها و سنّت استدراج
💠 ای مردم، بايد خدا شما را به هنگام نعمت همانند هنگامه كيفر، ترسان بنگرد ؛ زيرا كسی كه رفاه و گشايش را زمينه گرفتار شدن خويش نداند، پس خود را از حوادث ترسناك ايمن می پندارد و آن كس كه تنگدستی را آزمايش الهی نداند پاداشی را که اميدی به آن بود از دست خواهد داد.
📒 نهج البلاغه ، حکمت ۳۵۸
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۱۷ مدیریت قلب.mp3
3.93M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت108 7⃣1⃣
⭕️ مدیریت قلب
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت108 (17)
🔹 مدیریت قلب
🔰 در ادامه حکمت ۱۰۸ نهجالبلاغه، مولا علی (علیهالسلام) میفرمایند: " و اگر به گشایشی برسد، دچار غفلت زدگی میشود. " یعنی انسان اگر تحت تعلیم و تربیت دین قرار نگیرد و دائماً مراقب نفس خودش نباشد، بعد از اینکه در یک سختی، تنگی، تنگدستی، فقری، ناگهان گشایش و فرجی برایش ایجاد بشود، به جای اینکه شکرگزار باشد تا نعمت بیشتر بشود، دچار غرور و غفلت میشود و در این غفلت شیطان، بخشی از دین و ارزش های او را میرباید.
🔻اساساً مولا علی (علیهالسلام) در نهجالبلاغه، در حکمت ۳۵۸ به ما توصیه میکنند که هر وقت به وسعتی رسیدید، به گشایشی رسیدید، آن فرصت را یک زمینه ای بدانید که ممکن است در آن زمینه، دچار سنت استدراج بشوید؛ یعنی غفلتی که ما را درجه درجه در گناه فرو میبرد.
🔻 در حکمت ۳۵۸ میفرمایند: « إِنَّهُ مَنْ وُسِّعَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ فَلَمْ يَرَ ذَلِكَ اسْتِدْرَاجاً فَقَدْ أَمِنَ مَخُوفاً » ؛
" هر کس دید دستش باز شده، گشایش در زندگی اش پیدا شده ، اما این گشایش را نوعی ابتلا به سنت استدراج نبیند، این بیچاره دچار غفلت شده و چیزی را که میتواند ترسناک باشد، از آن بی خیال رد شده است."
🔻چون یکی از مصداق های وسعت، همین وسعت مال است؛ حضرت در حکمت ۳۸۸ فرمود: « أَلَا وَ إِنَّ مِنَ النِّعَمِ سَعَةَ الْمَال » ؛ " یکی از نعمت های خدا این است که انسان مالش گسترش پیدا کند. " اما اگر در این گستردگی مال و گشایش مالی، غفلت بکند، دچار استدراج میشود، دچار فریب میشود؛ لذا یکی از راهبردهای خیلی خیلی خطرناک شیطان برای فریب دادن مؤمن، همین است که در وسعت ها، دین و ایمان انسان را بگیرد.
🔻حضرت در نامه ۴۴، خطاب به زیاد بن ابیه نوشتند:
" شنیدم که معاویه برایت نامه نوشته است؛ مواظب باش که معاویه شیطان بزرگی است که از هر چهار جهت به انسان نزدیک میشود، (برای چه؟) برای اینکه انسان را فریب بدهد و دین و ایمان را از انسان بگیرد."
🔻عبارت حضرت علی (علیهالسلام) در نامه ۴۴ این است:
« لِيَقْتَحِمَ غَفْلَتَهُ وَ يَسْتَلِبَ غِرَّتَهُ » ؛ " تا در حال فراموشی، او را تسلیم خودش کند و شعور و درکش را برباید. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۱۸ مدیریت قلب.mp3
3.68M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت108 8⃣1⃣
⭕️ مدیریت قلب
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت108 ( 18 )
🔹 مدیریت قلب
🔰 مولا علی (علیهالسلام) در ادامه حکمت ۱۰۸ میفرمایند: « وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ فَضَحَهُ الْجَزَعُ » ؛
" یکی از آفات قلب و نفس این است که اگر مصیبتی بر او عارض بشود و انسان مراقبت نداشته باشد، جزع و فزع آبروی انسان را میبرد."
🔻مولا علی (علیهالسلام) در نهجالبلاغه به ما آموختند که در مقابل سختی ها و مشکلات و مصیبت های دنیا، صبر کنیم؛ در خطبه ٩٩ میفرمایند: « وَ لَا تَجْزَعُوا مِنْ ضَرَّائِهَا وَ بُؤْسِهَا » ؛ " از مشکلات و سختی های دنیا، جزع نکنید. "
🔻 همچنین در نامه ٢٢ مینویسند: « وَ مَا فَاتَكَ مِنْهَا فَلَا تَأْسَ عَلَيْهِ جَزَعاً » ؛ " چیزی از دنیا اگر از دستت رفت، بر آن تأسف نخور، جزع نکن. "
🔻در بیان دیگری مولا علی (علیهالسلام)، همه انواع جزع و فزع را قبیح و زشت میدانند، مگر جزعی که در مصیبت پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است؛ در حکمت ۲۹۲ خطاب به پیامبر عزیز، عرضه میدارند: « وَ إِنَّ الْجَزَعَ لَقَبِيحٌ إِلَّا عَلَيْكَ » ؛ " همانا همه انواع جزع زشت اند، مگر جزعی که بر مصیبت شما میشود."
🔻دلیل اینکه جزع قبیح است، این است که مولا در حکمت ۲۱۱ فرمود: « الْجَزَعُ مِنْ أَعْوَانِ الزَّمَانِ »؛
" انسان مصیبت دیده اگر جزع بکند(یعنی بیتابی بکند)، خودش با دست خودش زمان را علیه خود بسیج کرده است." لذا در حکمت ۱۸۹ فرمود: «مَنْ لَمْ يُنْجِهِ الصَّبْرُ أَهْلَكَهُ الْجَزَعُ»؛ " کسی را که صبر نتواند نجاتش دهد، آرامش بکند، جزع و فزع و بیتابی حتما هلاکش خواهد کرد."
🔻 و اساسا از نظر مولا علی (علیهالسلام) وقتی مصیبتی بر انسان وارد میشود، جزع هیچ فایده ای ندارد؛ در مرگ فرزند اشعث، به او اینگونه فرمودند:
« إِنْ جَزِعْتَ جَرَى عَلَيْكَ الْقَدَرُ وَ أَنْتَ مَأْزُورٌ »؛
" اگر جزع بکنی در مرگ فرزندت، آنچه که خدا مقدر کرده، دیگر انجام شده است (یعنی فرزندت که دیگر زنده نمیشود) ، اما تو هم گنهکار خواهی بود."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 درس اخلاق رهبر انقلاب
👈 علامات مومن در آخرالزمان
#درس_اخلاق
🔵 ارزش والاى اهل بيت پيامبر
💠 ما تكيه گاه ميانه ايم، عقب ماندگان به ما می رسند و پيش تاختگان به ما باز می گردند.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۱۰۹
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۰۹ ارزش والای اهل بیت پیامبر.mp3
3.77M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت109
⭕️ ارزش والاى اهل بيت پيامبر
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت109
🔹 ارزش والاى اهل بيت پيامبر
⚜ امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در حکمت ۱۰۹ نهجالبلاغه میفرمایند: «نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى بِهَا يَلْحَقُ التَّالِي وَ إِلَيْهَا يَرْجِعُ الْغَالِي» ؛ " ما تکیه گاه میانه ایم؛ کسی که از ما عقب افتاده ، باید به ما برسد و پیش تاختگان باید به ما برگردند. "
🔻این حکمت بخشی از بند آخر خطبه ۲ نهجالبلاغه است. در آنجا امیرالمؤمنین (علیهالسلام) میفرمایند:
« لَا يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ وَ لَا يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ أَبَداً »؛
" احدی از این امت را نمیشود با اهل بیت (علیهم السلام) مقایسه کرد و کسی را که نعمت اهل بیت (علیهمالسلام) بر آن جاری شده، با خود اهل بیت (علیهمالسلام) تا ابد نمیشود مقایسه کرد. "
🔻بعد در بیان دلیل این عدم امکان مقایسه احدی از امت با اهل بیت (علیهمالسلام) میفرمایند:
« هُمْ أَسَاسُ الدِّينِ وَ عِمَادُ الْيَقِينِ إِلَيْهِمْ يَفِيءُ الْغَالِي وَ بِهِمْ يُلْحَقُ التَّالِي »
🔻خوب، حقیقت این حکمت دارد میفرماید که تنها راه که راه میانه است، یعنی در آن افراط نیست، تفریط نیست، گرایش به چپ و راست و انحراف به چپ و راست نیست، اهل بیت (علیهمالسلام) اند. خود مولا علی (علیهالسلام) در خطبه ١ نهجالبلاغه ، بند ششم ، این حقیقت را توضیح میدهند که اساساً بعد از پیغمبر اسلام هم مثل همه انبیاء دیگر، جانشینانی در امّتشان قرار داده شد ؛ « إِذْ لَمْ یتْرُکوهُمْ هَمَلاً بِغَیرِ طَرِیقٍ وَاضِحٍ وَ لاَ عَلَمٍ قَائِمٍ » چون پیامبر هرگز امّتش را مهمل رها نمیکند، بدون اینکه راه روشنی و پرچم آشکاری برایشان قرار بدهد "( یعنی اهل بیت علیهمالسلام اینگونه هستند. )
🔻در خطبه ۱۶ هم مولا علی (علیهالسلام) میفرمایند:
« الْيَمِينُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِيقُ الْوُسْطَى هِيَ الْجَادَّةُ عَلَيْهَا بَاقِي الْكِتَابِ وَ آثَارُ النُّبُوَّة »؛
" گرایش به چپ و راست، هر دو گمراهی و انحراف است؛ راه میانه جاده رسیدن به حقیقت است، که در این راه مستقیم و جاده وسطیٰ است که حقیقت و باقیمانده کتاب هست و آثار نبوت "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
9⃣2⃣ (قسمت بیست و نهم ) سه علت پذیرش حکومت توسط امیرالمؤمنین (خطبه شقشققیّه/خطبه۳) :
💠 ۳. پیمان خدا از آگاهان امت بر یاری مظلومان
🔹یک گروه دیگری از مردم نه پول در اختیارشان گذاشته می شد ، نه امکان پول در آوردن به آنها داده می شد ، نه امکان استفاده از مواهب خداداد همگانی زندگی به آنها اعطا می شد ، نه امکان رسیدن به مقامات و قدرتهای عالی در دسترس آنها گذاشته می شد و دردناک تر اینکه نه امکان فهمیدن و دانستن و معرفت و آگاهی به آنها داده می شد .
🔹بزرگ ترین جنایتی که بر طبقهٔ مستضعفان و محرومان عالم تا کنون انجام گرفته ، این است که آنها را از فهمیدن ، از درک کردن و آگاهی لازم محروم کردند . بر اثر تربیتهای غلط ، بر اثر سرگرمی های مضره بر اثر تبلیغات زهرآگین به ملتها و توده های محروم این جور فهماندند که آنها همین هستند و همین جور باید باشند ؛ راه ها را جلوی آنها بسته و بریده وانمود کردند ؛ شعور و آگاهی را از آنها گرفتند ؛ بعد هر چه خواستند با آنها کردند .
🔹در همهٔ این زمینه ها اسلام میان همه ی مردم برابری و تساوی برقرار می کند ؛
✅ اول کاری که می کند ، مایهٔ درک و شعور و آگاهی را در همهٔ افراد مسلمان ، بلکه در همهٔ افراد انسان به وجود می آورد . این سرمایهٔ اولیه را به همهٔ آنها می دهد.
✅ بعد هم میدان کار را در مقابل آنها گسترده و وسیع قرار می دهد و به آنها می گوید حالا کار کنید ؛ حالا از نیروی خداداد استفاده کنید .
🔹 آن وقت است که در جامعهٔ اسلامی یک بلال حبشی - که یک غلام سیاه غریب بدشکل ناقص بدلهجه است ـ از بزرگ ترین اشراف زمان جاهلیت بالاتر می رود .
↩️ ادامه دارد...