📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
5⃣3⃣ (قسمت سی و پنجم) سخنان انقلابی امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) (خطبه ۱۶)
🔻 « ذِمَّتِي بِمَا أَقُولُ رَهِينَةٌ وَ أَنَا بِهِ زَعِيمٌ » ؛
ذمّه ام رهین گفتن است و من خود عهده دار آن هستم .
🔻«إِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ الْعِبَرُ عَمَّا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْمَثُلَاتِ»؛ آن کس که عبرتها ، عقوبتها را در مقابل او روشن کرده است.
🔻« حَجَزَتْهُ التَّقْوى عَنْ تَقَحُّمِ الشُّبُهَاتِ » ؛
تقوای مسلکی ، تقوای عملی ، تقوای فکری ، تقوای روحی ، تقوای سیاسی و اجتماعی ، او را از در افتادن در مواضع و منزلگاه های شبهه ناک باز می دارد .
🔻 «أَلاَ وَ إِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَيْئَتِهَا يَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبِيَّهُ»(صلى الله عليه وآله وسلّم) ؛ آگاه باشید که همانا بلیه و ابتلای شما به همان صورت و هیئتی برگشته است که در روز بعثت پیغمبر دچار آن بودید ؛ [ این ] همان بلیه ، همان بیماری و همان بدبختی است ، یعنی علاجش هم همان است ؛ اینها مقدمه است و بعد ، نامهٔ حکومتی از اینجا شروع می شود :
🔻« وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ » ؛ قسم به آن کس که مبعوث کرده است پیامبر را به حق ،
🔻« لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ » ؛ آنچنان در هم ریخته می شوید ، آنچنان مبهوت می شوید ، آنچنان بالا پایین می روید ، آنچنان مانند خاکی که از غربال می گذرد غربال می شوید ، تا آن کسانی که پایینند ، بالا بیایند و آن کسانی که بالا هستند پایین بیایند .
🔹 برداشته اند برای ما مغازه درست کرده اند ؟ جنس برای ما داخل ویترین چیده اند ؟ [ آن بالا عبدالرحمن بن عوف را گذاشته اند برای خاطر ثروتش ؟ کنارش زبیر و طلحه را گذاشته اند برای خاطر داعیه هایشان ؟ کنارش قوم و خویشهای عثمان را گذاشته اند برای خاطر رفاقتشان با حاکم ؟ عمار و بلال و ابیذر را پایین ها انداخته اند ؟ گوشهٔ کوه و بیابان آنها را متواری کرده اند که ابوذر در ربذه بمیرد تا عبدالرحمن عوف با کیلوها طلایش خوش بگذراند ؟ تا طلحه و زبیر مشغول عیش و نوش باشند ؟ تا سعد بن ابی وقاص آقایی بفروشد ؟ ... عمار یاسر يا عبدالله بن مسعود از دست خلیفه کتک بخورد و استخوان پهلویش بشکند، برای خاطر اینکه مروان و ولید و دیگران و دیگران می خواهند آقا بمانند ؟ ویترین مغازه درست کرده اید ؟ بالا پایین برای ما گذاشته اید ؟ مردم را از هم جدا کرده اید که یک عده بالانشین باشند ، یک عده خاک نشین ؟ یک عده از سیری بمیرند ، یک عده از گرسنگی بمیرند ؟
🔹قاطیتان می کنیم ؛ پایینی ها را بالا می بریم به شرف و دیانت ، بالایی ها را پایین می آوریم به ذلّت فسق و نفاق ؛ این برنامهٔ امیرالمؤمنین بود. آنجا اعلام کرد ، از ساعت بعدش هم شروع کرد و تا وقتی هم که شهید شدند ، در این راه حرکت کرد .
↩️ ادامه دارد...
🔵 ارزش ادب
💠 « لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ »
🔹هيچ ميراثى مانند ادب نيست.
📒 #نهج_البلاغه، حکمت ۱۱۳ #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۱۳ ارزش والای اخلاقی بخش ۵ ادب.mp3
3.7M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت113 5⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى(ادب)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت113 ( 5 )
🔹ارزشهاى والاى اخلاقى(ادب)
🔰 در ادامهٔ حکمت ١١٣ ، امیرالمؤمنین (عليهالسلام) میفرمایند: « لَا مِیراثَ کَالأَدَب » ؛ " هیچ ارثی بهتر از ادب کردن نیست. "
🔻همین عبارت در حکمت ۵۴ هم عیناً تکرار شده است. ماجرای ادب از نگاه حضرت علی (علیهالسلام) آنقدر مهم و ارزشمند است که در حکمت ۵ فرمودند :
« الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ » ؛ " آداب مانند زینتی هستند که دائماً تجدید میشوند، نو به نو میشوند." یعنی انسان هرگز با رعایت آداب از امور زندگی خودش، احساس افسردگی و روزمرگی نخواهد کرد.
🔻در نهجالبلاغه شریف، اولویت اول خودسازی است و ادب کردن خود؛ در حکمت ٧٣ نهجالبلاغه، مولا علی (علیهالسلام) میفرمایند: " کسی که خود را رهبر مردم قرار میدهد، باید پیش از آنکه به تعلیم مردم بپردازد، خود را تعلیم دهد و پیش از آنکه به گفتار ، دیگران را تربیت کند با کردار آنها را تربیت نماید."
🔻همچنین مولا علی (علیهالسلام)، در حکمت ٣۵٩ نهجالبلاغه هم، به همه ما توصیه میکنند:
" ای اسیران آرزوها! بس کنید. صاحبان مقامات دنیا را تنها دندان حوادث روزگار به هراس افکند. ای مردم! کار تربیت خود را ، خود به عهده بگیرید و نفس را از عادت هایی که به آن حرص دارد باز گردانید. "
🔻یکی از تکالیف پدرها نسبت به فرزندان شان ، که نوعی حقّ فرزند بر پدر محسوب میشود هم، در حکمت ٣٩٩ این است که: « یُحَسِّنَ اَدَبَه » ؛ " خوب و نیکو ادبش بکند. "
🔻همچنین مولا علی (علیهالسلام)، یکی از وظایف و تکالیف حاکمان جامعه را تأدیب مردم معرفی کرده اند؛ لذا وقتی که در خطبه ٣۴ نهجالبلاغه نظر میکنیم، در بند آخر اینگونه میفرمایند که: " ای مردم! مرا بر شما و شما را بر من حقّی واجب شده است؛ حقّ شما بر من آنکه از خیرخواهی شما دریغ نورزم، بیت المال را میان شما عادلانه تقسیم کنم و شما را آموزش بدهم تا بیسواد نمانید و شما را ادب و تربیت کنم تا راه و رسم زندگی را بدانید. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
6⃣3⃣ (قسمت سی و ششم) راهنمایی مردم در فتنه (خطبه ۱۶۸)
🔹این کلام شریف بنا بر آنچه از مضمون خود سخن برمی آید ، مربوط می شود به آن زمانی که آتش جنگ میان امیرالمؤمنين ( عليه الصلاة والسلام ) و سپاهیان معاویه برافروخته شده بود .
🔹 ابتدای خطبه دربارهٔ رسول خدا است ؛ برای اینکه مردم تکلیف خودشان را بدانند و در زمینهٔ پیروی از امیرمؤمنان و انجام آنچه در آن موقعیت ضروری بود ، بتوانند تصمیم بگیرند ، گویا یادآوری بعثت و نبوت پیغمبر ضروری بوده است . همان طوری که در بحثهای مربوط به نبوت ، یکی دو بار تا کنون گفته شده است ، اعتقاد به نبوت ، متضمّن و حامل یک تعهد است . وقتی انسان معتقد شد و پذیرفت و گواهی داد که پیغمبر خدا خاتم پیامبران ، برگزیدهٔ خدا و مبعوث خدا است ، در حقیقت متضمن این است که انسان یک مسؤولیتی را قبول بکند .
🔹 این مسؤولیت در دو کلمه ، عبارت است از اینکه :
✅ هدف پیغمبر را بپذیرد،
✅ در راهی که پیغمبر حرکت می کرد ، قدم بگذارد و پیش برود .
🔹امیرالمؤمنین ( صلوات الله و سلامه عليه ) بعد از آنکه در زمینهٔ نبوت در این خطبه مطلبی بیان می کند ، می پردازد به آن کسی که شایستهٔ جانشینی پیغمبر است ؛ و من هو جدير بأن يكونوا للخلافة .
↩️ ادامه دارد...
💠 هرشب، یک نماز ۲ رکعتی ساده، از اعمال ماه رجب
#التماس_دعا
🔵 اهمیت توفیق
💠 « لَا قَائِدَ كَالتَّوْفِيقِ »
🔹 هیچ رهبری مانند توفیق نیست.
📒 #نهج_البلاغه، حکمت ۱۱۳ #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۶ توفیق.mp3
3.23M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت113 6⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى(توفیق)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت113 ( 6 )
🔹ارزشهای والای اخلاقی( توفیق)
🔰 در ادامه حکمت ١١٣ نهجالبلاغه، حضرت می فرمایند : « وَ لَا قَائِدَ كَالتَّوْفِيقِ » ؛
قائد یعنی رهبر؛ یعنی کسی که با تبعیت از او، پیروی از او، دنباله روی او انسان به مقصد و مقصود میرسد ،
حضرت می فرمایند : " هیچ رهبر و قائدی چون توفیق نیست. "
🔻درباره این مطلب در نهجالبلاغه، نکات جالبی هست؛
1⃣ مولا علی (علیهالسلام) اولین شرط توفیق انسان برای اهداف بلند الهی را پذیرش خیرخواهی خدا میدانند ؛
🔻 و در خطبه ١۴٧ نهجالبلاغه میفرمایند:
« أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ مَنِ اسْتَنْصَحَ اللَّهَ وُفِّقَ » ؛
" ای مردم! هر کس خیری را که خدا تعیین کرده است را بپذیرد، موفق خواهد شد. "
2⃣ شرط دومی که در نهجالبلاغه برای توفیقات معین شده، آزاد شدن انسان از دست ریسمان های دنیا طلبی است؛
🔻 حضرت در نامه ۴۵ نهجالبلاغه، که خطاب به عثمان بن حنیف -استاندار یا فرماندار بصره بوده- مینویسند:
« وَ مَنِ ازْوَرَّ عَنْ حَبَائِلِكِ وُفِّقَ » ؛ " هر کس ای دنیا، از دست ریسمان های تو خودش را آزاد کند، موفق خواهد شد. "
3⃣ و نکته سومی هم که در نهجالبلاغه، پیرامون مقدّمات یا لوازم توفیق برای ما معرفی شده حفظ تجربیات است؛ انسان وقتی یک بار، خودش یا دیگران مسیری را تجربه کردند، این تجربه را باید به اصطلاح امروزی ها مستند سازی بکند و در دفعهٔ بعد با توجه به این تجربه، اقدام خودش را تنظیم کند تا موفق و پیروز بشود.
🔻 در این رابطه مولا علی (علیهالسلام) در حکمت ٣١١ میفرمایند: « وَ مِنَ التَّوْفِيقِ حِفْظُ التَّجْرِبَةِ » ؛ " یکی از نشانه های توفیق یا یکی از راه های توفیق، این است که انسان تجربیات را حفظ و ثبت و ضبط کند. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
حلول ماه رجب المرجب و میلاد با سعادت امام محمدباقر علیه السلام را خدمت شما همراهان گرامی تبریک عرض می نماییم
🔰امام باقر عليه السلام میفرمایند: مَثَلُ الْحَريصِ عَلَى الدُّنْيا مَثَلُ دودَةِ القَزِّ: كُلَّمَا ازْدادَتْ مِنَ القَزِّ عَلىنَفْسِها لَـفّـا كانَ أَبْعَدَ لَها مِنَ الْخُروجِ حَتّى تَموتَ غَمّا؛
حريص به دنيا، همانند كرم ابريشم است كه هر چه بيشتر دور خود مى تند، خارجشدن از پيله بر او سخت تر مى شود، تا آن كه از غصه مى ميرد. [كافى، ج 2، ص 316، ح 7]
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
7⃣3⃣ (قسمت سی و هفتم) علت بیان ویژگیهای امام و خلیفهٔ برحق (خطبه ۱۶۸)
🔹 دربارهٔ صفات این چنین انسانی در جملاتی کوتاه و پر از آموزش ، برای بینایی و هشیاری مردم آن زمان سخن می گوید ؛ این هم یک مطلب لازمی بوده در آن موقعیت . اگر چه مرحوم رضی نفرموده اند که این خطبه مربوط به طلیعهٔ جنگ صفین است اما از مجموع این جور بر می آید .
🔹برای اینکه همهٔ مطالب ، شعار توخالی و پوچ نباشد و مردم فقط از روی احساسات ، دنبال علی حرکت نکرده باشند و بدانند که چرا دارند دنبال علی راه می روند ، لازم است که به طور بنیانی فکر آنها را بسازد .
✅ وقتی قرار این است که انسان دربارهٔ فضیلت اميرالمؤمنین حرف بزند ، همه کس حاضرند مداح علی و فضلیت گوی او باشند ؛
✅ آن وقتی که بنای نماز جماعت خواندن دنبال سر علی ( علیه السلام ) است ، باز همه حاضرند که با امیرالمؤمنین نماز بخوانند .
✅ آن وقتی که پای موعظه شنیدن از علی است ، باز هم همه حاضرند ، این خیلی مایه لازم ندارد ؛
🔹 اما در آن زمینه ای که حساب جنگیدن در کنار علی است و مسأله این است که باید با جان خود بازی بکند و شاید برای بعضی مهم تر از این ، باید خون کسانی را که در مقابل شمشیرش می آیند بریزد ، بنا است آدم بجنگد ، بنا است در میدان جنگ یا خود را و یا یک انسانی را که متظاهر به مسلمانی است به خاک و خون بکشد ، اینجا لازم است که ایمانی قوی و راسخ ، عقیده ای استوار ، یقینی کامل و لبریز ، وجود او را پوشانیده باشد .
🔹 حالا در آغاز میدان جنگ یا در مقدمات جنگ صفین ، اميرالمؤمنین دربارهٔ آن کسی که شایسته به خلافت است ، دربارهٔ آن کسی که واقعاً شایستهٔ جانشینی رسول خدا است ، به طور بنیانی با مردم سخن می گوید و نشان می دهد که موقعیت ، موقعیت حساس و مهمی بوده است.
↩️ ادامه دارد...
🔵 ارزش عمل صالح
💠 « لَا تِجَارَةَ كَالْعَمَلِ الصَّالِحِ »
🔹هیچ تجارتی مانند عمل صالح نیست.
📒 #نهج_البلاغه، حکمت ۱۱۳
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۱۴ ارزشهاي والای اخلاقی بخش ۷ عمل صالح.mp3
3.99M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت113 7⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى(عمل صالح)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت113 ( 7 )
🔹ارزشهای والای اخلاقی(عمل صالح)
🔰 در ادامهٔ حکمت ۱۱۳ نهجالبلاغه، حضرت میفرمایند: « لاَ تِجَارَةَ كَالْعَمَلِ الصَّالِحِ » ؛ " هیچ تجارتی، سودمندتر از عمل صالح نیست. "
🔻در نهجالبلاغه شریف، در خطبه ۷۶ مولا علی (علیهالسلام) در عبارت « رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَمِلَ صالِحاً » ؛ ″ خدا رحمت کند کسی را که عمل صالح انجام بدهد ″، اهمیت عمل صالح را در تقرّب به خدا و نجات در آخرت بیان میکنند.
🔻همچنان که همین امیرالمؤمنین (علیهالسلام)، در نامه ۵۳، خطاب به مالک اشتر مینویسند: « فَلْیکُن اَحَبَّ الذَّخائِرِ اِلَیکَ ذَخیرةُ العَمَلِ الصّالِحِ » ؛ " باید برای تو بهترین ذخیره ها، ذخیره کردن عمل صالح باشد ، نه مال و ثروت " ؛ چرا؟ چون در خطبه ۲۳، مولا علی (علیهالسلام) فرمود: « إِنَّ الْمَالَ وَ الْبَنِينَ حَرْثُ الدُّنْيَا وَ الْعَمَلَ الصَّالِحَ حَرْثُ الْآخِرَةِ وَ قَدْ يَجْمَعُهُمَا اللَّهُ لِأَقْوَامٍ » ؛ " همانا مال و فرزند، کشت و زرع و زراعت دنیاست؛ ولی عمل صالح زراعت و حاصل آخرت است. اگر چه خدا گاهی هر دو را برای بعضی ها جمع میکند."
🔻مولا علی (علیهالسلام)، اساساً نشانهٔ ایمان را عمل صالح و ریشهٔ عمل صالح را ایمان میدانند؛ در خطبه ۱۵۶ میفرمایند: « فَبِالْإِيمَانِ يُسْتَدَلُّ عَلَى الصَّالِحَاتِ وَ بِالصَّالِحَاتِ يُسْتَدَلُّ عَلَى الْإِيمَانِ » ؛ " به برکت ایمان است که انسان به سمت عمل صالح راهنمایی میشود و به برکت اعمال صالح است که انسان به سمت ایمان برتر و عمیق تر هدایت میشود. "
🔻مولا علی (علیهالسلام)، در نامه ۵۳ دو نشانه برای عمل صالح بیان میکنند؛ یعنی اگر از ما بپرسند چگونه متوجه بشویم که چه کاری صالح است، چه نیست؟ میفرمایند: « وَ إِنْ کَانَتْ کُلُّهَا لِلَّهِ إِذَا صَلَحَتْ فِيهَا النِّيَّةُ وَ سَلِمَتْ مِنْهَا الرَّعِيَّةُ» ؛ " همهٔ اعمال میتواند اعمال صالح باشد، وقتی دو شرط را داشته باشد؛ اولاً نیت صالح باشد و ثانیاً به برکت آن عمل رعیت در سلامت و سِلم زندگی کنند."
🔻اما در نهایت اهل تقوا میدانند هر چقدر هم که اعمال صالح انجام بدهند، مواجههٔ با خداوند در قیامت و محشر انسان را به لرزه می اندازد؛ لذا در خطبه ۱۹۳ فرمود: « يَعْمَلُ الْأَعْمَالَ الصَّالِحَةَ وَ هُوَ عَلَى وَجَلٍ » ؛
" انسان متّقی درحالیکه عمل صالح انجام میدهد، ترسان و نگران است. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
8⃣3⃣ (قسمت سی و هشتم) ضرورت تقوا در همه جا و همه ی اوقات (خطبه۱۶۸)
🔻« أُوصِیکُمَ بِتَقْوَى اللَّهِ » ؛
شما را توصیه میکنم به تقوا و پروای از خدا .
🔹عجیب است ! همه جا توصیهٔ به تقوا است . تقوا را در محراب عبادت و در میان سجاده و در میان مسجد نباید خلاصه کرد ؛ تقوا را در آنچه به صورت و به ظاهر با ژست پرهیزکارانهٔ ذهن ما منطبق است ، نباید منحصر و متوقّف دانست.
🔹تقوا یعنی آن حالتی که وقتی در انسان به وجود آمد ، هرگز پیرامون گناه ـ آنچه او را از فرمان خدا دور می کند ـ نگردد. تقوا ، آن حالت واکسینه شدن در مقابل گناه است . یک وقت هست که انسان مریض می شود و در صدد معالجه و مداوای خود بر می آید ، اما یک وقتی در خود ، یک حالتی به وجود می آورد که مرض و بیماری در او اثر نبخشد ؛ این حالت ، حالت تقوا است. پرهیزکاری ، معادل خوبی نیست برای تقوا ، تقوا در هر کاری ، در هر شغلی ، در هر رشته ای از رشته های زندگی و در هر میدانی از میدانهای زندگی ، متفاوت است.
✅ تقوای در اولِ وقتِ نماز این است که انسان با خضوع و با خشوع و با طهارت ظاهر و باطن مشغول ذکر و عبادت خدا بشود.
✅ تقوای در معامله این است که انسان دزدی را به نام معامله و به صورت معامله به انجام نرساند.
✅ تقوای در مقابل دشمن این است که انسان فریفتهٔ او نشود.
✅ تقوای در میدان جنگ این است که انسان پشت نکند به میدان جنگ و برنگردد.
✅ تقوای در گفتار آن است که حقیقت را بگوید و کتمان نکند.
🔹در هر میدانی از میدانهای زندگی، تقوا یک مصداقی پیدا می کند و در همه حال معنا و مفهوم تقوا این است که در حاشیهٔ بعضی از روایات هم آمده : ان يراقب الله في كل فعل يفعله و في كل امریترکه ؛
در هر کاری که انجام می دهد و در هر کاری که انجام نمی دهد ، به دستور پروردگار و به تکلیف و مسؤولیت و تعهد الهی اش نظر و توجه داشته باشد.
🔻« أُوصِیکُمَ بِتَقْوَى اللَّهِ » ؛ مردم اگر تقوا داشته باشند ، اگر این حالت ضدّ ضربه شدن در مقابل گناه برای انسانها به وجود بیاید ، آن وقت است که شیطانهای گوناگون ، عوامل برون از وجود و شخصیت انسان که سعی می کنند با ریسمانهای مختلف او را به سمتها و جانبهای مختلف بکشانند ، از تکان دادن این صخرهٔ استوار عاجز خواهند ماند ؛ تقوا وقتی در انسان به وجود بیاید ، هیچ باد مخالفی او را نمی لرزاند . لذا امیرالمؤمنین می کوشد تا در مردم حالت تقوا را به وجود بیاورد.
↩️ ادامه دارد...
روضه خانگی - امام هادی(ع) - 918.mp3
13.19M
🎙هزار شکر که داریم امام هادی را...
🔻روضه #امام_هادی(ع)
👤حاج احمد #سلطانی
🔵 ثواب اعمال صالح
💠 « لاَ رِبْحَ کَالثَّوَابِ »
🔹هیچ سودى مانند ثواب اعمال صالح نیست.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۱۱۳
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
⚫️⚫️⚫️⚫️
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِياءِ، وَ إِمامِ الْأَتْقِياءِ، وَخَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ، وَالْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ . اللّٰهُمَّ كَما جَعَلْتَهُ نُوراً يَسْتَضِيءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوابِكَ، وَأَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقابِكَ، وَحَذَّرَ بَأْسَكَ، وَذَكَّرَ بِآياتِكَ، وَأَحَلَّ حَلالَكَ، وَحَرَّمَ حَرامَكَ، وَبَيَّنَ شَرائِعَكَ وَفَرائِضَكَ، وَحَضَّ عَلَىٰ عِبادَتِكَ، وَأَمَرَ بِطاعَتِكَ، وَنَهىٰ عَنْ مَعْصِيَتِكَ، فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيائِكَ وَذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ يَا إِلٰهَ الْعالَمِينَ.
📌شهادت امام هادی علیه الصلوة و السلام را خدمت شما دوستان عزیز تسلیت عرض می کنیم.
شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۸ ثواب.mp3
3.71M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت113 8⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى(ثواب)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت113 ( 8 )
🔹ارزشهای والای اخلاقی(ثواب)
⚜ امیرالمؤمنین در ادامهٔ حکمت ۱۱۳ می فرمایند :
« وَ لاَ رِبْحَ کَالثَّوَابِ » ؛ " هیچ سودی مانند ثواب اعمال صالح نیست. "
🔻در خطبه ۱۱۴ نهج البلاغه می خوانیم :
« لَيسَ شَيءٌ بِخَيرٍ مِنَ الخَيرِ إلّا ثَوابَهُ »
" چیزی از کار خیر بهتر نیست، مگر ثواب کار خیر."
پس معلوم می شود ثواب کار خیر خیلی عظمت دارد ،
حتی از خود کار خیر هم بالاتر است.
🔰 در نهج البلاغه شریف مصادیق زیادی برای ثواب کارهای خیر ذکر شده؛
🔻 مثلاً مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۸۳ می فرماید: « کَفَی بالْجَنَّةِ ثَوَاباً وَ نَوَالًا » ؛ " برای انسانی که عمل صالح انجام می دهد و ایمان دارد، بهشت به عنوان ثواب و نتیجه کافی است. "
🔻آنقدر بهشت و ثواب بهشت و ثواب آخرت عظمت دارد که خود مولا در خطبه ۱۹۳ ، معروف به خطبه متّقین ، می فرمایند : اگر اجلی که خداوند برای هر کسی قرار داده و تا پیش از رسیدن آن اجل امکان مرگ وجود ندارد نبود ، متّقین دوست نداشتند حتی به اندازه یک چشم به هم زدن جان شان در قفس تن شان باقی بماند ، بعد در بیان دلیل این رغبت به رفتن از دنیا می فرماید : « شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ »؛ " آنقدر این اهل تقوا شوق ثواب آخرت دارند و خوف از عقاب که دوست داشتند هرگز روحشان در تن شان ماندگار نشود. "
🔻در حکمت ۳۶۸ ، مولا علی (علیه السلام) می فرمایند : « إِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ وَضَعَ الثَّوَابَ عَلَى طَاعَتِهِ وَ الْعِقَابَ عَلَى مَعْصِيَتِهِ » ؛ معیار را در ثواب و عقاب ، طاعت و معصیت معرفی کردند . " خداوند سبحان ثواب را بر طاعت خودش وضع کرد و قرار داد و عقاب را بر معصیتش." لذا کسی نگوید دلت اگر پاک باشد ، همیشه کارهایت درست است ؛ نه باید عمل هم منطبق بر طاعت الهی باشد تا ثواب داشته باشد.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯