🔵 ارزش عمل صالح
💠 « لَا تِجَارَةَ كَالْعَمَلِ الصَّالِحِ »
🔹هیچ تجارتی مانند عمل صالح نیست.
📒 #نهج_البلاغه، حکمت ۱۱۳
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۱۴ ارزشهاي والای اخلاقی بخش ۷ عمل صالح.mp3
3.99M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت113 7⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى(عمل صالح)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت113 ( 7 )
🔹ارزشهای والای اخلاقی(عمل صالح)
🔰 در ادامهٔ حکمت ۱۱۳ نهجالبلاغه، حضرت میفرمایند: « لاَ تِجَارَةَ كَالْعَمَلِ الصَّالِحِ » ؛ " هیچ تجارتی، سودمندتر از عمل صالح نیست. "
🔻در نهجالبلاغه شریف، در خطبه ۷۶ مولا علی (علیهالسلام) در عبارت « رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَمِلَ صالِحاً » ؛ ″ خدا رحمت کند کسی را که عمل صالح انجام بدهد ″، اهمیت عمل صالح را در تقرّب به خدا و نجات در آخرت بیان میکنند.
🔻همچنان که همین امیرالمؤمنین (علیهالسلام)، در نامه ۵۳، خطاب به مالک اشتر مینویسند: « فَلْیکُن اَحَبَّ الذَّخائِرِ اِلَیکَ ذَخیرةُ العَمَلِ الصّالِحِ » ؛ " باید برای تو بهترین ذخیره ها، ذخیره کردن عمل صالح باشد ، نه مال و ثروت " ؛ چرا؟ چون در خطبه ۲۳، مولا علی (علیهالسلام) فرمود: « إِنَّ الْمَالَ وَ الْبَنِينَ حَرْثُ الدُّنْيَا وَ الْعَمَلَ الصَّالِحَ حَرْثُ الْآخِرَةِ وَ قَدْ يَجْمَعُهُمَا اللَّهُ لِأَقْوَامٍ » ؛ " همانا مال و فرزند، کشت و زرع و زراعت دنیاست؛ ولی عمل صالح زراعت و حاصل آخرت است. اگر چه خدا گاهی هر دو را برای بعضی ها جمع میکند."
🔻مولا علی (علیهالسلام)، اساساً نشانهٔ ایمان را عمل صالح و ریشهٔ عمل صالح را ایمان میدانند؛ در خطبه ۱۵۶ میفرمایند: « فَبِالْإِيمَانِ يُسْتَدَلُّ عَلَى الصَّالِحَاتِ وَ بِالصَّالِحَاتِ يُسْتَدَلُّ عَلَى الْإِيمَانِ » ؛ " به برکت ایمان است که انسان به سمت عمل صالح راهنمایی میشود و به برکت اعمال صالح است که انسان به سمت ایمان برتر و عمیق تر هدایت میشود. "
🔻مولا علی (علیهالسلام)، در نامه ۵۳ دو نشانه برای عمل صالح بیان میکنند؛ یعنی اگر از ما بپرسند چگونه متوجه بشویم که چه کاری صالح است، چه نیست؟ میفرمایند: « وَ إِنْ کَانَتْ کُلُّهَا لِلَّهِ إِذَا صَلَحَتْ فِيهَا النِّيَّةُ وَ سَلِمَتْ مِنْهَا الرَّعِيَّةُ» ؛ " همهٔ اعمال میتواند اعمال صالح باشد، وقتی دو شرط را داشته باشد؛ اولاً نیت صالح باشد و ثانیاً به برکت آن عمل رعیت در سلامت و سِلم زندگی کنند."
🔻اما در نهایت اهل تقوا میدانند هر چقدر هم که اعمال صالح انجام بدهند، مواجههٔ با خداوند در قیامت و محشر انسان را به لرزه می اندازد؛ لذا در خطبه ۱۹۳ فرمود: « يَعْمَلُ الْأَعْمَالَ الصَّالِحَةَ وَ هُوَ عَلَى وَجَلٍ » ؛
" انسان متّقی درحالیکه عمل صالح انجام میدهد، ترسان و نگران است. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
8⃣3⃣ (قسمت سی و هشتم) ضرورت تقوا در همه جا و همه ی اوقات (خطبه۱۶۸)
🔻« أُوصِیکُمَ بِتَقْوَى اللَّهِ » ؛
شما را توصیه میکنم به تقوا و پروای از خدا .
🔹عجیب است ! همه جا توصیهٔ به تقوا است . تقوا را در محراب عبادت و در میان سجاده و در میان مسجد نباید خلاصه کرد ؛ تقوا را در آنچه به صورت و به ظاهر با ژست پرهیزکارانهٔ ذهن ما منطبق است ، نباید منحصر و متوقّف دانست.
🔹تقوا یعنی آن حالتی که وقتی در انسان به وجود آمد ، هرگز پیرامون گناه ـ آنچه او را از فرمان خدا دور می کند ـ نگردد. تقوا ، آن حالت واکسینه شدن در مقابل گناه است . یک وقت هست که انسان مریض می شود و در صدد معالجه و مداوای خود بر می آید ، اما یک وقتی در خود ، یک حالتی به وجود می آورد که مرض و بیماری در او اثر نبخشد ؛ این حالت ، حالت تقوا است. پرهیزکاری ، معادل خوبی نیست برای تقوا ، تقوا در هر کاری ، در هر شغلی ، در هر رشته ای از رشته های زندگی و در هر میدانی از میدانهای زندگی ، متفاوت است.
✅ تقوای در اولِ وقتِ نماز این است که انسان با خضوع و با خشوع و با طهارت ظاهر و باطن مشغول ذکر و عبادت خدا بشود.
✅ تقوای در معامله این است که انسان دزدی را به نام معامله و به صورت معامله به انجام نرساند.
✅ تقوای در مقابل دشمن این است که انسان فریفتهٔ او نشود.
✅ تقوای در میدان جنگ این است که انسان پشت نکند به میدان جنگ و برنگردد.
✅ تقوای در گفتار آن است که حقیقت را بگوید و کتمان نکند.
🔹در هر میدانی از میدانهای زندگی، تقوا یک مصداقی پیدا می کند و در همه حال معنا و مفهوم تقوا این است که در حاشیهٔ بعضی از روایات هم آمده : ان يراقب الله في كل فعل يفعله و في كل امریترکه ؛
در هر کاری که انجام می دهد و در هر کاری که انجام نمی دهد ، به دستور پروردگار و به تکلیف و مسؤولیت و تعهد الهی اش نظر و توجه داشته باشد.
🔻« أُوصِیکُمَ بِتَقْوَى اللَّهِ » ؛ مردم اگر تقوا داشته باشند ، اگر این حالت ضدّ ضربه شدن در مقابل گناه برای انسانها به وجود بیاید ، آن وقت است که شیطانهای گوناگون ، عوامل برون از وجود و شخصیت انسان که سعی می کنند با ریسمانهای مختلف او را به سمتها و جانبهای مختلف بکشانند ، از تکان دادن این صخرهٔ استوار عاجز خواهند ماند ؛ تقوا وقتی در انسان به وجود بیاید ، هیچ باد مخالفی او را نمی لرزاند . لذا امیرالمؤمنین می کوشد تا در مردم حالت تقوا را به وجود بیاورد.
↩️ ادامه دارد...
روضه خانگی - امام هادی(ع) - 918.mp3
13.19M
🎙هزار شکر که داریم امام هادی را...
🔻روضه #امام_هادی(ع)
👤حاج احمد #سلطانی
🔵 ثواب اعمال صالح
💠 « لاَ رِبْحَ کَالثَّوَابِ »
🔹هیچ سودى مانند ثواب اعمال صالح نیست.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۱۱۳
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
⚫️⚫️⚫️⚫️
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِياءِ، وَ إِمامِ الْأَتْقِياءِ، وَخَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ، وَالْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ . اللّٰهُمَّ كَما جَعَلْتَهُ نُوراً يَسْتَضِيءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوابِكَ، وَأَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقابِكَ، وَحَذَّرَ بَأْسَكَ، وَذَكَّرَ بِآياتِكَ، وَأَحَلَّ حَلالَكَ، وَحَرَّمَ حَرامَكَ، وَبَيَّنَ شَرائِعَكَ وَفَرائِضَكَ، وَحَضَّ عَلَىٰ عِبادَتِكَ، وَأَمَرَ بِطاعَتِكَ، وَنَهىٰ عَنْ مَعْصِيَتِكَ، فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيائِكَ وَذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ يَا إِلٰهَ الْعالَمِينَ.
📌شهادت امام هادی علیه الصلوة و السلام را خدمت شما دوستان عزیز تسلیت عرض می کنیم.
شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۸ ثواب.mp3
3.71M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت113 8⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى(ثواب)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت113 ( 8 )
🔹ارزشهای والای اخلاقی(ثواب)
⚜ امیرالمؤمنین در ادامهٔ حکمت ۱۱۳ می فرمایند :
« وَ لاَ رِبْحَ کَالثَّوَابِ » ؛ " هیچ سودی مانند ثواب اعمال صالح نیست. "
🔻در خطبه ۱۱۴ نهج البلاغه می خوانیم :
« لَيسَ شَيءٌ بِخَيرٍ مِنَ الخَيرِ إلّا ثَوابَهُ »
" چیزی از کار خیر بهتر نیست، مگر ثواب کار خیر."
پس معلوم می شود ثواب کار خیر خیلی عظمت دارد ،
حتی از خود کار خیر هم بالاتر است.
🔰 در نهج البلاغه شریف مصادیق زیادی برای ثواب کارهای خیر ذکر شده؛
🔻 مثلاً مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۸۳ می فرماید: « کَفَی بالْجَنَّةِ ثَوَاباً وَ نَوَالًا » ؛ " برای انسانی که عمل صالح انجام می دهد و ایمان دارد، بهشت به عنوان ثواب و نتیجه کافی است. "
🔻آنقدر بهشت و ثواب بهشت و ثواب آخرت عظمت دارد که خود مولا در خطبه ۱۹۳ ، معروف به خطبه متّقین ، می فرمایند : اگر اجلی که خداوند برای هر کسی قرار داده و تا پیش از رسیدن آن اجل امکان مرگ وجود ندارد نبود ، متّقین دوست نداشتند حتی به اندازه یک چشم به هم زدن جان شان در قفس تن شان باقی بماند ، بعد در بیان دلیل این رغبت به رفتن از دنیا می فرماید : « شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ »؛ " آنقدر این اهل تقوا شوق ثواب آخرت دارند و خوف از عقاب که دوست داشتند هرگز روحشان در تن شان ماندگار نشود. "
🔻در حکمت ۳۶۸ ، مولا علی (علیه السلام) می فرمایند : « إِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ وَضَعَ الثَّوَابَ عَلَى طَاعَتِهِ وَ الْعِقَابَ عَلَى مَعْصِيَتِهِ » ؛ معیار را در ثواب و عقاب ، طاعت و معصیت معرفی کردند . " خداوند سبحان ثواب را بر طاعت خودش وضع کرد و قرار داد و عقاب را بر معصیتش." لذا کسی نگوید دلت اگر پاک باشد ، همیشه کارهایت درست است ؛ نه باید عمل هم منطبق بر طاعت الهی باشد تا ثواب داشته باشد.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
9⃣3⃣ (قسمت سی و نهم) توصیهٔ به تقوا ، توصیهٔ به بهترین چیزها (خطبه ۱۷۳)
🔻« أُوصِیکُمَ بِتَقْوَى اللَّهِ » ، توصیه می کنم شما را به تقوا و پروای از پروردگار ؛
🔻 « فَإِنَّهَا خَيْرُ مَا تَوَاصَى الْعِبَادُ بِهِ » ؛
به یقین تقوا بهترین چیزی است که بندگان خدا آن را به یکدیگر توصیه کرده اند ؛ برای خاطر اینکه این تقوا است که او را در راه تکامل و تعالی انسانی به پیش می راند ؛ تقوا است که موجب می شود انسان در روند تکاملی تاریخی خود پیش بتازد و با سهولت و با سرعت سیر کند . آلوده دامان نبودن ، پاک بودن ، پاک زیستن ، در راه صحیح و در جهت صحیح حرکت کردن ، مجذوب هیچ یک از جاذبه های شیطانی و نفسانی نشدن ، اینها است که انسان را در آن طریق تکاملی اش به پیش می برد و از « آدمی » ، از بشر ، از حیوانِ ناطقِ سخنگو ، انسان کامل می سازد .
🔸علت توصیهٔ به تقوا در ابتدای جنگ (خطبه ۱۷۳)
🔹 این تقوا در این میدان ، در این موقعیت زمانی و مکانی که امیرالمؤمنین در آن سخن می گوید ، چه سودی می تواند داشته باشد ؟
🔻 امیرالمؤمنین می فرمایند: « وَ قَدْ فُتِحَ بَابُ الْحَرْبِ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ أَهْلِ الْقِبْلَةِ » ؛ یعنی تا کنون همراه پیغمبر خدا (صلوات الله علیه وآله) که در جهان بود ، می جنگیدید و میدانهای جهاد می رفتید ، اما با چه کسی می جنگیدید ؟ با آن که می دانستید و معلوم بود که کافر است و سخن خدا و آیات الهی و بینات و براهین خدا را که از خورشید فروزان روشن تر است ، ندیده می گیرد ؛ آیات روشن قرآن هم صلای جان در می داد ، آن جنگ خیلی دشوار نبود ، آن جنگ خیلی آگاهی نمی خواست ، خیلی بصیرت و معرفت در آن جنگ نقشی نداشت ؛ چرا ؟ چون دشمن مشخص بود ، صف ها از یکدیگر متمایز و ممتاز بود.
🔹 امروز که امیرالمؤمنین این سخن را بیان می کند ، وضع ، جور دیگری است ؛ کین و کیدی که در دل دشمن هست ، شاید عمیق تر و شدیدتر است ، اما در ظاهر دوستی و مسلمانی . همان دشمن با همان شمشیر و با همان تصمیم ، الان به جنگ شما مسلمانان راستین و واقعی آمده ، اما آن شعارهای فاخرانه ، آن اظهاراتی را که نشان می داد که او به راستی دشمن است ، یک کناری گذاشته و پخته تر ، عاقلانه تر ، زیرکانه تر عمل می کند ؛ اهل قبله است ! همین نمازی که تو می خوانی ، او هم می خواند ؛ همین عبادتی که تو انجام می دهی ، او هم انجام می دهد و شاید از تو به ظاهر بهتر ! شاید خیلی با آداب و شرایط بیشتر.
↩️ ادامه دارد...