eitaa logo
نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
686 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
41 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در این کانال بر آن هستیم که روزانه(در حد 10 دقیقه) باهم مقداری نهج البلاغه را بخوانیم و حکمتهای آن توسط استاد مهدوی ارفع بوسیله خود نهج البلاغه شرح داده می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖊«بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام بصورت داستانی از زبان ایشان» 📃قسمت سی و دوم: ❇️ شتر خلافت هنگامی که در پی وصیت ابوبکر مردم با عمر بیعت کردند در جمله کوتاه به او گفتم: شتر خلافت را دوشیدی و نصف آن برای تو ماند! در سال اول برای ابوبکر از مردم بیعت گرفتی تا امسال برای تو بیعت گرفته شود. ❇️ مشورت بخاطر مصلحت اسلام 🔻من خلافت را حق خود می دانستم و اگر ضرورت وحدت امت اسلامی نمی طلبید، به بیعت با ابوبکر و عمر، حاضر نبودم؛ اما وقتی طرف مشورت آنان قرار می گرفتم، با امانت و دلسوزی آنان را به مصالح اسلام و مسلمانان راهنمایی می‌کردم. 🔻خلیفه دوم که پس از دوست خود زمامدار مسلمانان شد، در کارهای خود با من مشورت می‌کرد و رای خود را مطابق نظر من صادر می کرد. 🔻در یکی از جنگ ها خلیفه دوم قصد داشت خود نیز همراه لشکر به جانب دشمن رود ، در این باره با من مشورت کرد؛ گفتم: هر گاه خود به جنگ دشمن بروی و آسیبی به تو وارد شود، مسلمانان تا دورترین شهرهای خود دیگر پناهگاهی نخواهند داشت؛ پس از تو کسی نخواهد بود که به وی مراجعه کنند، تدبیر این است که امروز مرد دلیری را به سوی دشمن روانه کنی؛ اگر خدا پیروزی داد چنان است که تو دوست داری و اگر وضعیت دیگری پیش آمد؛ تو پناه مردم خواهی بود. ❇️ سه سفارش اساسی 🔻 روزی به خلیفه دوم گفتم: سه کار است که اگر به آنها عمل کنی تو را از پرداختن به کارهای دیگر بی نیاز خواهد کرد و اگر آنها را ترک کنی کارهای دیگر برای تو سودی نخواهند داشت. عمر پرسید: ای ابوالحسن! آن ها چیستند؟ گفتم: ۱ . برپا کردن حدود الهی بر دور و نزدیک و برای خویشاوند و بیگانه ۲. حکم کردن طبق کتاب خدا در حال خوشحالی و خشمناکی ۳. تقسیم کردن عادلانه اموال میان سرخ و سیاه خلیفه گفت: به جان خودم سوگند، کوتاه و خلاصه سخن گفتی اما تمام مطلب را ادا کردی. 📚 منابع: ۱. المناقب جلد ۲ صفحه ۱۴۷ ۲. دعائم الاسلام جلد ۲ صفحه ۴۴۳ ۳. نهج البلاغه خطبه ۱۴۶ ۴. تاریخ طبری جلد ۳ صفحه ۲۱۲ ۵. الفتوح جلد ۲ صفحه ۳۷ ۶. انساب الاشراف جلد ۱۰ صفحه ۳۷۵ 📗علی از زبان علی ↩️ ادامه دارد....
AUD-20210110-WA0083.mp3
3.08M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ الگوی معاشرت با مردم 3️⃣ 🔺بایدهای معاشرت با مردم 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔴 قسمت سوم 🔹 بایدهای معاشرت با مردم 🔻 نکته بعدی درباره تحمل ناملایمات در حکمت ۲۲۴ است. حضرت میفرمایند: «بِاحْتِمَالِ الْمُؤَنِ يَجِبُ السُّؤْدُد» با تحمل کردن سختیها و زحمت ها انسان مستوجب سیادت و آقایی میشود. 6️⃣ خوشرویی و خوش اخلاقی: 🔻 حضرت در حکمت ۶ در مورد خوشرویی فرمودند: «الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ» ؛خوشرویی ریسمان دوستی است. درباره خوشرویی در حکمت ۳۳۳ هم فرمود:«الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ» مؤمن اینگونه است که در چهره اش خنده و بشاشیّت و لبخند است ولی قلبش محزون است. یا درباره حسن خلق در حکمت ۳۸ میخوانیم :« أَكْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ» با ارزش ترین حَسَب و نسبت فامیلی حسن خلق است. یا در حکمت ۱۱۳ میفرمایند:« لَا قَرِينَ كَحُسْنِ الْخُلُقِ» هیچ همنشینی به ارزش حسن خلق نمی رسد. 🔹تألّف: مطلب دیگر تألّف است. یعنی با مردم الفت برقرار کردن. 🔻در حکمت ۵۰ میخوانیم:« قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ» دلهای مردم از هم گریزانند، «فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْهِ» هرکس هنر داشته باشد با مردم انس و الفت برقرار بکند قلبهای مردم به او رو میکنند. 🔹 نرم خویی : نکته آخر در خوش اخلاقی نرم خویی است. در حکمت۲۱۴ می خوانیم:« مَنْ لَانَ عُودُهُ كَثُفَتْ أَغْصَانُهُ » کسی که درخت شخصیتش نرم باشد، شاخ و برگش فراوان میشود. یعنی دوستان و معاشرانش زیاد می شود. 7️⃣ عفو، گذشت و تغافل: مطلب هفتم این است که ما در مقابل خطا و گناه و دشمنیهای شخصی که مردم با ما میکنند، عفو و گذشت و تغافل داشته باشیم. 🔻 پیرامون تغافل در حکمت ۲۲۲ خواندیم :« مِنْ أَشْرَفِ أَعْمَالِ الْكَرِيمِ غَفْلَتُهُ عَمَّا يَعْلَمُ» یکی از شریف ترین رفتارهای انسانهای با کرامت این است که از آنچه که از عیوب مردم می دانند غفلت میکنند و چشم می پوشند». 🔹گذشت: 🔻درباره جوانمردان در حکمت ۲۰ میخوانیم:« أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ» از لغزش جوانمردان درگذرید زیرا جوانمردی نمی لغزد مگر آنکه دست لطف خدا او را بلند خواهد کرد ».و پیرامون عفو هم در حکمت ۱۱ میفرمایند:« إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ» وقتی که بر دشمنت قدرت یافتی، عفو و بخشیدن او را شکرانه قدرت قرار بده. 🔻در حکمت ۵۲ میفرمایند:« أَوْلَى النَّاسِ بِالْعَفْوِ أَقْدَرُهُمْ عَلَى الْعُقُوبَةِ» شایسته ترین مردم به عفو کردن آن کسی است که قدرتش بر عقوبت و انتقام بیشتر است. چرا؟ در حکمت ۲۱۱ این چرا را جواب داده اند: «الْعَفْوُ زَكَاةُ الظَّفَرِ» عفو کردن هنگام قدرت، زکات پیروزی است. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
حکمت ۴۵۳ تا ۴۶۶.mp3
4.61M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ از حکمت ۴۵۳ تا حکمت ۴۶۶ ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
🌹سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۴۵۳ تا حکمت ۴۶۶ ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 زبير همواره با ما بود تا آنكه فرزند نامباركش عبدالله، پا به جوانی گذاشت. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 فرزند آدم را با فخرفروشی چه كار؟ او كه در آغاز نطفه ای گنديده، و در پايان مرداری بدبو است، نه می تواند روزی خويشتن را فراهم كند، و نه مرگ را از خود دور نمايد.!. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 (از امام پرسيدند بزرگترين شاعر عرب كيست؟حضرت فرمود:) شاعران در يك وادی روشنی نتاختند تا پايان كار معلوم شود، و اگر ناچار بايد داوری كرد، پس پادشاه گمراهان بزرگترين شاعر است (امروالقيس، كه كافر و شعر او از همه برتر بود.) 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 آيا آزادمردی نيست كه اين لقمه جويده حرام دنيا را به اهلش واگذارد؟ همانا بهایی برای جان شما جز بهشت نيست، پس به كمتر از آن نفروشيد! 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 دو گرسنه هرگز سير نشوند، جوينده علم و جوينده مال. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 نشانه ايمان آن است كه راست بگویی آنگاه كه تو را زيان رساند، و دروغ نگویی آنگاه که تو را سود دهد، و آنكه بيش از مقدار عمل سخن نگویی، و چون از ديگران سخن گویی از خدا بترسی. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 تقدير الهی چنان بر محاسبات ما چيره شود كه تدبير، سبب آفت زدگی باشد. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 بردباری و درنگ هم آهنگند و نتيجه آن بلندهمتی است. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 غيبت كردن تلاش ناتوان است. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 چه بسا كسانی كه با ستايش ديگران فريب خوردند. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 دنيا برای رسيدن به آخرت آفريده شد، نه برای رسيدن به خود. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 بنی اميه را مهلتی است كه در آن می تازند، پس آنگاه كه ميانشان اختلاف افتد كفتارها بر آنان دهان گشايند و بر آنان پيروز شوند. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 (حضرت در ستايش انصار فرمود:) به خدا سوگند! آنها اسلام را پروراندند، چونان مادری كه فرزندش را بپروراند، با توانگری، با دستهای بخشنده، و زبانهای برنده و گويا. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 💠چشم، بند ظرف حوادث است. (این کلام امام از استعاره های شگفت است، که نشستگاه را به مشک، و چشم را به سربند آن تشبیه کرده است و آنگاه که بند گشوده شود، آنچه در مشک است بیرون ریزد.) 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۴۵۳ تا ۴۶۶.mp3
4.46M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۴۵۳ تا ۴۶۶ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ بازنویسی تاریخ زندگی اميرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت سی و سوم ❇️ شورای شش نفره خلافت 🔻هنگامی که به طور ناگهانی به عمر حمله شد و در بستر مرگ افتاد، می‌رفت تا زمامداری امت به سهولت به دست من برسد تا بتوانم وظایفم را در قبال امت اسلامی، همراه با آینده روشن رقم بزنم، اما متاسفانه خلیفه دوم در بستر مرگ تصمیم جدید گرفت، وی شش نفر را برای خلافت کاندیدا کرد و مرا یکی از آن ۶ نفر قرارداد و هیچ یک از امتیازات مرا به حساب نیاورد؛ حتی بعضی از آن افراد را به من ترجیح داد. 🔻 در هر حال خلافت را میان شش تن به شورا گذاشت تا با اکثریت آرا فردی را از میان خود برای زمامداری تعیین کنند و پسرش را نیز بر سر ما گماشت تا اگر کسی را از میان خود به خلافت بر نگزیدیم گردن همه ما را بزند. ❇️ تعجب از بی خبری مردم 🔻 تعجبم از بی خبری مردم بود که می‌پنداشتند ابوبکر را رسول خدا صلی الله علیه و آله به جانشینی خود منصوب کرده است، که اگر این مطلب درست بود، از انصار پوشیده نمانده بود. مردم از یاد برده بودند که خود آنان با تشکیل شورایی با ابوبکر بیعت کرده بودند و ابوبکر فقط با اراده و خواست شخصی خود، این مسئولیت را به عمر واگذار کرد و عمر نیز با نظر خود این انتخاب را در میان شش تن قرارداد!! بسیار جای تعجب و شگفتی است از اختلاف و تفاوت عملکرد ایشان؛ هنگامی که عمر ترکیب شورای خلافت را مشخص کرد، به عباس گفتم: خلافت را از ما گرفتند. عباس پرسید: چگونه فهمیدی؟ گفتم: از آن جا که اسم آن را کنار من قرار داده، و گفته است: نظر اکثریت معتبر است و اگر اکثریتی نباشد و دو گروه سه نفره تشکیل شود، فردی که برای خلافت انتخاب می شود از گروه عبدالرحمان بن عوف باشد، با این حساب سعد که با عمویش عبدالرحمان مخالفت نخواهد کرد، از سوی دیگر عبدالرحمان نیز داماد عثمان است. این سه تن که با هم اختلاف نخواهند کرد. عبدالرحمان هم در این جمع سه نفره قرار دارد، در نتیجه یا عبدالرحمان به عثمان رای خواهد داد یا عثمان به عبدالرحمان، درچنین اوضاعی، حتی اگر دو تن دیگر یعنی طلحه و زبیر نیز با من باشند، فایده ای نخواهد داشت. آری من مطمئن هستم که یکی از این دو تن (یا عبدالرحمن یا عثمان) خلیفه خواهد شد. 📚منابع: 1.الخصال جلد 2 صفحه 374 2.الاختصاص صفحه 173 3.ارشادالقلوب جلد2 صفحه 351 4.کشف المحجه صفحه 245 5.تاریخ طبری جلد3 صفحه 294 6.شرح نهج البلاغه جلد1 صفحه 191 📗علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد...
🔴 بهش برسی ازش خسته میشی، بهش نرسی رنج میبری! 💠 دنيا بدن ها را فرسوده، ولی آرزوها را تازه می نمايد، مرگ را نزديك ولی خواسته ها را دور و دراز می سازد، كسی كه به آن دست يافت از آن خسته می شود و آنكه به دنيا نرسيد رنج می برد. 📒 ، حکمت۷۲
04.شرح حکمت ۱۰,قسمت چهارم.mp3
3.24M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ الگوی معاشرت با مردم 4⃣ 🔺بایدهای معاشرت با مردم 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔴 قسمت چهارم 🔹 بایدهای معاشرت با مردم 8⃣ بخشندگی: 🔻عنوان هشتمی که پیرامون بایدهای معاشرت با مردم در نهج البلاغه مطرح است، بخشندگی است. بخشندگی ذیل ۸ مفهوم در نهج البلاغه بیان شده است که عبارتند از: ۱. سخاوت ۲. جود ۳. کرم ۴. انعام ۵. افضال ۶. احسان ۷. انفاق ۸. اعطاء 🔹 سخاوت : پیرامون سخاوت در حکمت ۵۳ میفرماید:«السَّخَاءُ مَا كَانَ ابْتِدَاءً فَأَمَّا مَا كَانَ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَحَيَاءٌ وَ تَذَمُّمٌ» ؛ سخاوت آن است که تو قبل از درخواست فقیر به او ببخشی ، اما آنچه که بعد از درخواستش میبخشی، از روی خجالت و سرزنش مردم است.» 🔹 جود: درباره جود در حکمت ۲۱۱ می فرماید: «الْجُودُ حَارِسُ الْأَعْرَاضِ»؛ جود و بخشش، نگهبان خوبی برای آبروهاست. 🔹 کرم : پیرامون کرم در حکمت۲۴۷ میخوانیم: «الْكَرَمُ أَعْطَفُ مِنَ الرَّحِمِ»؛ ارزش و اثری که کرم در جلب عطوفت و مهربانی دارد از اثر رحم و خویشاوندی بیشتر است.» 🔹 انعام : درباره انعام به دیگران در حکمت ۱۵۸ میفرمایند: «عَاتِبْ أَخَاكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ ارْدُدْ شَرَّهُ بِالْإِنْعَامِ عَلَيْهِ» ؛ شرّ برادر دینی ات را با انعام به او رد کن و برگردان. 🔹 افضال: پیرامون افضال هم در حکمت ۲۲۴ میخوانیم: «بِالْإِفْضَالِ تَعْظُمُ الْأَقْدَارُ»؛ با بخشیدن به دیگران ، ارزش انسان زیاد میشود. 🔻 افضال چیست؟ در حکمت ۲۳۱ میفرمایند: «الْإِحْسَانُ التَّفَضُّلُ»؛ احسان همان تفضل است. در واقع تفضل هم همان احسان است. 🔹 احسان: اما پیرامون خود احسان در حکمت ۱۵۸ میفرمایند:«عَاتِبْ أَخَاكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ»؛ اگر یک وقتی لازم شد برادرت را سرزنش و عتاب کنی، از طریق احسان و نیکی به او عتاب کن. در حکمت ۲۶۴ نهج البلاغه هم نکته بسیار جالبی را حضرت درباب احسان به ما یاد داده اند که امیدوارم این حکمت را واقعا از همین امروز بصورت جدی سرلوحه زندگی خودمان قرار بدهیم. می فرمایند:«أَحْسِنُوا فِي عَقِبِ غَيْرِكُمْ تُحْفَظُوا فِي عَقِبِكُمْ» ؛ به بازماندگان دیگران احسان کنید تا حرمت بازماندگان شما را بعد از شما نگه دارند. 🔹 انفاق: حضرت در حکمت ۱۲۳ عده ای از رفتارها را با عنوان « طُوبَى لِمَنْ» "خوش به حال کسی که فلان کار را بکند"، بیان کردند، که یکی از آنها این است:« طُوبَى لِمَنْ أَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ » خوش به حال کسی که اضافه مالش را ببخشد و انفاق کند. 🔹 اعطا : در نهایت پیرامون اعطا کردن هم در حکمت ۲۳۲ فرمود:« مَنْ يُعْطِ بِالْيَدِ الْقَصِيرَةِ يُعْطَ بِالْيَدِ الطَّوِيلَةِ» آنکس که با دست کوتاه ببخشد از دستی بلند پاداش گیرد. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
4_5857453364375194302.mp3
7.94M
|⇦•اشک را روز جزا با نور .. و توسل ویژۀ شهادت امام هادی علیه السلام _ حاج حسین سازور•✾• ∞═┄༻↷↭↶༺┄═∞ دفاعیه امام هادی از ولایت، متن است دوره را از مُحتوای آن دریابید
048.سهم روز چهل و هشتم.mp3
4.76M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ از حکمت ۴۶۷ تا حکمت ۴۸۰ ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
🌹 سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۴۶۷ تا حکمت ۴۸۰ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 وصف یکی از رهبران الهی: بر آنان فرمانروایی حاكم شد، كه كارها را بپا داشت، و استقامت ورزيد، تا دين استوار شد. 📒 ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 مردم را روزگاری دشوار در پيش است كه توانگر اموال خود را سخت نگه دارد، كه به اين بخل ورزی فرمان داده نشده است، خدای سبحان فرمود: «بخشش ميان خود را فراموش نكنيد.» بدان در آن روزگار، بلندمقام، و نيكان خوار گردند، و با درماندگان به ناچاری خريد و فروش می كنند در حالی كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از معامله با درماندگان نهی فرمود. 📒 ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 دو كس نسبت به من هلاك می گردند، دوستی كه زياده روی كند، و دروغ پردازی كه به راستی سخن نگويد. (اين كلام مانند سخن ديگری است كه فرمود:) دو تن نسبت به من هلاك گردند، دوستی كه از حد گذراند، و دشمنی كه بيهوده سخن گويد. 📒 ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 (از امام علیه السلام نسبت به توحيد و عدل پرسيدند فرمود:) توحيد آن است كه خدا را در وهم نياوری و عدل آن است كه او را متهم نسازی. 📒 ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠در آنجا كه بايد سخن گفت، خاموشی سودی ندارد، و آنجا كه بايد خاموش ماند سخن گفتن نا آگاهانه خيری نخواهد داشت. 📒 ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 (در دعا به هنگام طلب باران فرمود:) خدايا! ما را با ابرهاي رام سيراب كن، نه ابرهای سركش! (اين كلمات از فصيح ترين و شگفتی آورترين كلمات اديبانه است كه ابرهای سركش همراه با رعد و برق را به شتران چموش تشبيه كرد كه بار از پشت می افكنند و سواری نمی دهند، و ابرهای رام به شتران رام تشبيه كرد كه به راحتی شير داده، و سواری می دهند.) 📒 ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠(به امام گفتند :چه می شد موی خود را رنگ می كردی؟ فرمود:) رنگ كردن مو، زینت و آرايش است، اما ما، در عزای پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به سر می بريم. 📒 ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠پاداش مجاهد شهيد در راه خدا، بزرگتر از پاداش عفيف پاكدامنی نيست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمی گردد، همانا عفيف پاكدامن، فرشته ای از فرشته هاست. 📒 ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 قناعت مالی است كه پايان نمی پذيرد. 📒 ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 (چون زياد بن ابيه را به جای عبدالله بن عباس، به فارس و شهرهای پيرامون آن فرستاد، او را در دستورالعمل طولانی از گرفتن ماليات نابه هنگام نهی فرمود:) عدالت را بگستران، و از ستمكاری پرهيز كن، كه ستم رعيت را به آوارگی كشاند، و بيدادگری به مبارزه و شمشير می انجامد. 📒 ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 سخت ترين گناهان، گناهی است كه گناهكار آن را سبك شمارد. 📒 ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 خدا از مردم نادان عهد نگرفت كه بياموزند، تا آنكه از دانايان عهد گرفت كه آموزش دهند. 📒 ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠بدترين دوست آنكه برای او به رنج و زحمت افتی. 📒 ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 وقتی مومن برادرش را به خشم آورد، به يقين از او جداشده است. 📒 ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۴۶۷ تا ۴۸۰.mp3
4.68M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۴۶۷ تا ۴۸۰ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ بازنویسی تاریخ زندگی اميرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت سی و چهارم: ❇️ حکمت حضور در شورای شش نفره 🔻عبدالله بن عباس همانند من پیش‌بینی کرد که خلافت عثمان قطعی خواهد بود؛ به همین دلیل از من خواست که از شرکت در شورا اجتناب کنم ولی من دلایل دیگری برای حضور در شورا داشتم و به او گفتم: من هم از نتیجه شورا آگاهم ولی همراه آنها وارد شورا خواهم شد؛ زیرا حضور من در شورا به معنی این است که عمر مرا شایسته خلافت دانسته است؛ در حالی که در جریان سقیفه از رسول خدا نقل می‌کرد که نبوت و امامت در یک خاندان جمع نمی شود. من وارد شورایی که عمرتعیین کرده می شوم تا به مردم ثابت شود رفتار وی متناقض با سخنی است که خود او به رسول خدا نسبت داده است. ❇️ گزارشی از جلسه داخلی شورا 🔻هر یک از اعضای شورای شش نفره تلاش می کرد کار را به نفع خود تمام کند. سخنان زیادی رد و بدل می شد و من در همه حال خاموش بودم تا این که از من نیز نظرخواهی کردند. من گزارشی از گذشته و سابقه خود به آنها ارائه دادم و مطالبی که بر آنها هم پوشیده نبود، فقط به منظور یادآوری و اتمام حجت، دلیل شایستگی خودم را برای خلافت متذکر شدم و در پایان وصیت و سفارش اکید رسول خدا را که بر عهده شان بود به یادشان آوردم. اما علاقه به ریاست و فرمانروایی و طعم شیرین دنیا و مقام و منصب و پیروی از راه و روش گذشتگان موجب شد که آنان در پی خلافت حقی باشند که خداوند برای آنها قرار نداده بود. 🔻با هر کدام از آنان که به تنهایی سخن می گفتم و سرانجام کارش را متذکر می شدم و از فرجام جایگاهی که به ناحق در جستجویش بود می ترساندمش، اظهارات مرا می پذیرفت اما برای بیعت با من شرط می‌کرد که پس از خود خلافت را به او واگذارم. آنان در صحبت‌های ایشان با من به وضوح دریافتند که من فقط فکر احیای حق وپیمودن صراط مستقیم الهی هستم..... و دریافتند که غیر از حقوقی که خدا برای آنها در نظر گرفته، حقی به آنها نخواهم داد، با اینکه می دانستند تنها فرد شایسته خلافت من هستم، بنابراین یکی از مستبدان جمع برخاست و با تندی کار را از دست من خارج ساخت و به طمع استفاده های نامشروع آن را به عثمان واگذار کرد… 🔻 آنان از سوابق و شخصیت عثمان به خوبی آگاه بودند و می دانستند که وی شایستگی لازم را برای زمامداری امت ندارد. او در جنگ بدر که قلّه افتخار مسلمانان بود، نقشی ایفا نکرد و در صحنه های سرنوشت ساز دیگر، رسول خدا را یاری نکرد و سابقه درخشانی از او در دست نبود.. 📚منابع: 1.شرح نهج البلاغه جلد یک صفحه 189 2.ارشادالقلوب جلد 2 صفحه 353 3.الاختصاص صفحه 173 4. الخصال جلد 2 صفحه 375 📗علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 حواسمون به جایگاه همیشگیمون هست؟ 💠 در شگفتم از آن کس که خانه نابود شدنى، را آباد مى کند امّا جایگاه همیشگى را از یاد برده است. 🚫 احتکار ممنوع‼️ 📜 حکمت ۱۲۶
05.شرح حکمت ۱۰,قسمت پنجم.mp3
2.55M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ الگوی معاشرت با مردم 5⃣ 🔺بایدهای معاشرت با مردم 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع @mahdavi_arfae @asaremahdavi_arfae
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔴 قسمت پنجم 🔹 بایدهای معاشرت با مردم 9️⃣ کنترل زبان: 🔻سرفصل نهمی که پیرامون بایدهای معاشرت با مردم هست درباره زبان است. خیلی نکات زیادی البته در نهج البلاغه داریم که من به بخشی از آنها که به این موضوع بیشتر ارتباط دارند، اشاره میکنم. 🔹 راز داری: 🔻یکی از مسائلی که پیرامون زبان در معاشرت با مردم باید مراقبت باید کرد، راز داری است. انسان نباید همه حرفهایش را به دیگران منتقل کند. حضرت در حکمت ۶ فرمودند: « صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ »سینه انسان عاقل گاوصندوق اسرارش است. 🔻 چرا در معاشرتها نباید همه چیز را به همه کس حتی به رفیق و دوست خودمان بگوییم؟ حضرت در حکمت ۲۶۸ جواب داده اند و خیلی خوب باید به این حکمت توجه کرد ،فرمودند: «أَحْبِبْ حَبِيبَكَ هَوْناً مَا عَسَى أَنْ يَكُونَ بَغِيضَكَ يَوْماً مَا» در دوستی با دوستانت مراقبت و احتیاط کن. زیرا شاید روزی دوست تو دشمنت گردد. حالا اگر اسرارت را به او گفتی آن روزی که با تو دشمنی میکند، همه اسرارت را فاش میکند. در ادامه هم میفرمایند: «وَ أَبْغِضْ بَغِيضَكَ هَوْناً مَا عَسَى أَنْ يَكُونَ حَبِيبَكَ يَوْماً مَا» ؛ در دشمنی با دشمنت هم احتیاط کن و حد نگهدار، زیرا ممکن است در آینده همین کسی که الان دشمن توست، دوست تو بشود، آن موقع شرمنده میشوی. 🔹 دوری از پر حرفی: 🔻 نکته دیگری که پیرامون زبان در معاشرت مطرح است، در حکمت ۱۲۳ است که حضرت میفرمایند: « طوبَى لِمَنْ أَمْسَكَ الْفَضْلَ مِنْ لِسَانِهِ» خوش به حال کسی که اضافه حرفهایش را امساک بکند و زیادی حرف نزند. 🔟 نوع تنبیه کردن افراد بواسطه اشتباهاتشان : حضرت در حکمت ۱۷۷ یک الگوی خیلی خیلی جالب و موثری را بیان می فرمایند. می فرمایند:« ازْجُرِ الْمُسِي‏ءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِن » بدکار را با پاداش دادن به نیکو کار زجر بده و تنبیه کن. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع