eitaa logo
نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
842 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در این کانال بر آن هستیم که روزانه(در حد 10 دقیقه) باهم مقداری نهج البلاغه را بخوانیم و حکمتهای آن توسط استاد مهدوی ارفع بوسیله خود نهج البلاغه شرح داده می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 موضوع : آرزو در نهج البلاغه(۵) 💠 ...و آن كس كه قلب او با دنياپرستی پيوند خورد، همواره جانش گرفتار سه مشكل است؛ اندوهی رهانشدنی، حرصی جدانشدنی و آرزویی نايافتنی. 📒 ، حکمت ۲۲۸
شرح حکمت ۴۷ قسمت ۱۰ معیار صداقت و شجاعت و عفت(1).mp3
3.24M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 47 🔟 ⭕️معیار صداقت و شجاعت و عفّت 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 10 ) 🔹 معیار صداقت و شجاعت و عفّت 🔰 در ادامه حکمت ۴۷ می فرمایند : « وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَيْرَتِهِ » " عفّت هر انسانی اندازه غیرت اوست. " برای فهم این حکمت ابتدا باید مفهوم و ارزش عفّت در نهج البلاغه و سپس مسأله غیرت در نهج‌البلاغه را بررسی کنیم. 🔻 عفّت یعنی نیرویی درونی که در شرایط فشار ناشی از نیازهای غریزی، مانند گرسنگی و نیاز جنسی، مانع خروج انسان از مرز شریعت و حدود الهی و آلوده شدن به گناه و ذلّت و بی آبرویی می شود. مولا علی (علیه السلام) درباره ارزش، آثار و فلسفه عفّت، در نهج‌البلاغه این نکات را بیان می کنند: 🔸 ۱. در حکمت ۴۷۴ نهج‌ البلاغه می‌فرمایند: " اجر مجاهد شهید در راه خدا، بیشتر از کسی که قدرت بر گناه دارد ولی عفّت به خرج می دهد، نیست. " 🔻 در حدیث نبوی مشهوری هم داریم که: « مَنْ عَشِقَ و کَتَمَ و عَفوَ ثُم ماتَ ، ماتَ شهیدا » " کسی که عاشق شود و کتمان کند و عفّت به خرج بدهد و از سوز این عفّت و خود نگهداری عشق بمیرد، شهید مرده است. " 🔸 ۲. نکته دوم : یکی از راه های یاری امام در نامه ۴۵، عفّت شمرده شده است؛ 🔻 حضرت در نامه ۴۵ خطاب به فرماندار بصره ؛ عثمان بن حُنیف، نوشته اند: « ولکن أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ » . 🔸 ۳. نکته سوم این است که عفّت یکی از برترین صفات متّقین است ، که در خطبه ۱۹۳ فرمود: « أنْفُسُهُم عَفیفَه » 🔸 ۴. نکته چهارم این است که ، در نامه ۳۱ حضرت خطاب به فرزند عزیزشان می نویسند: « وَ الحِرفَةُ مَعَ العِفَّةِ خَيرٌ مِنَ الغِنى مَعَ الفُجورِ » "انسان کار کند با عفّت و پاکدامنی و بی نیاز بشود از دست دراز کردن پیش دیگران، شرف دارد و بهتر است از اینکه ثروتمند باشد با فسق و فجور. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
روضه حضرت رقیه (س).mp3
12.77M
🎙با آستین پاره سرم را گرفته‌ام ... 🔻روضه (س) 👤حاج احمد
💌 پیام معنوی | رابطه بدن و باور
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۳۹) 📚 انتشارات عهدمانا کشیش خسته و درمانده به منزل رفت و ماجرای سرقت را به ایرنا گفت ؛ اما هیچ اشاره ای به ماجرای قتل مرد تاجیک و آن دو جوان روس نکرد. احساس می کرد کتاب گنجی بود که نامحرمانی به دنبال آن بودند ؛ گنجی که پای آن خون انسان بی گناهی ریخته شده بود. پس باید از آن به خوبی مراقبت کند و به کنه آن پی ببرد. مضمون کتاب قطعه یک جنگ ساده در یک برهه از تاریخ نیست ؛ باید در پس آن حقایقی نهفته باشد و شاید معنویتی که بی ارتباط با رؤیای آن شب نبود . ساعت و شب ، پشت میز کارش نشست و شروع کرد به خواندن کتاب. به نام اللّه آنچه مرا مجبور ساخت تا بر تحرير عمروعاص از واقعهٔ صفین تحریری بنویسم ، نوشته های سراسر دروغ و خدعه و نیرنگ پسر عاص است که در کنار ملعونی چون معاویه ، آن جنایت بزرگ را مرتکب شد. امروز که عمرم به درازا کشیده و هشتاد و چهار سال در سفرهٔ خدا روزی خورده ام ، بس وقایع تلخ و بزرگ را به چشم خود دیده ام که یکی از آن ها واقعهٔ صفین بود. من آن روزها جوانی بیست و چهار ساله بودم و در رکاب مولایم علی با سپاه معاویه روبرو شدم. به اصرار سلیم تصمیم گرفتم پینوشتی بر نوشته های عمروعاص بنویسم ، بلکه در تاریخ بماند و مظلومیت مولایم علی آشکارتر شود. آن روز سلیم مشتی اوراق پاپیروس مصری را به دستم داد و گفت که آنها را از یک مرد شامی خریده است. نوشته ها را با تعجیل خواندم. شاید وقوع جنگ ، فرصت نوشتن ادامهٔ وقایع را به او نداده بود. ↩️ ادامه دارد...
🔵 کرامت نفس؛ راه مبارزه با هواپرستی 💠 كسی كه خود را گرامی دارد، هوا و هوس را خوار شمارد. 📒 ، حکمت ۴۴۹
شرح حکمت ۴۷ قسمت ۱۱ معیار صداقت و شجاعت و عفت.mp3
1.82M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 47 1⃣1⃣ ⭕️معیار صداقت و شجاعت و عفّت 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 11 ) 🔹 معیار صداقت و شجاعت و عفّت 🔰 همچنین مولا علی (علیه السلام) در حکمت های ۶۸ و ۳۸۰ ، زینت فقرا را عفّت معرفی می فرمایند. حکمت ۶۸ : " عفت ورزيدن زينت فقر و شكرگزاری زينت بی نيازی است. " 🔻 و در حکمت ۲۵۲ ، فلسفه نهی از سرقت توسط خدا ، رواج و تحقق عفّت در جامعه ، شمرده شده است. بنابراین باید نسبت به مسأله عفّت به شدت جدی بود. مولا علی (علیه السلام) ، ریشه بی عفّتی و آثار آن را در نهج البلاغه ، در خطبه ۸۸ ؛ قلب مرده ، گوش و چشم نابینا و ناشنوا ، از حقیقت معرفی می کنند و بی عفّتی را از نشانه های آخرالزّمان بیان کردند. 🔻در نهج البلاغه شریف ، در خطبه ۱۰۸ بند ۷ ، می فرمایند : « صَارَ الْفُسُوقُ نَسَباً، وَالْعَفَافُ عَجَباً » در آخرالزمان فسق و فجور و بی بند و باری مایهٔ افتخار می شود و عفاف مایهٔ تعجّب و شگفتی مردم. 🔻 با این نگاه معلوم شد که رابطه عفّت با غیرت ، مسأله مهمی است که ان شاءالله در بخش بعدی به آن می پردازیم. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۴۰) 📚 انتشارات عهدمانا آن روز چهارشنبه ۲۵ شوال از سال ۳۶ هجرت بود. سپاه امام ، کوفه را به سوی شام ترک کرد. فصل پایانی سال بود. به سرزمین صفّين رسیدیم و به طلایه داران سپاه که فرماندهش مالک اشتر بود ، ملحق شدیم. لشکر معاویه با فاصله ای نه چندان دور ، مقابلمان بودند. آنها بر ساحل رود فرات خیمه زده بودند. خبر رسید که معاویه دستور داده لشکر علی حق نزدیک شدن به رود و برداشتن و نوشیدن از آب فرات را ندارد. کم آبی و تشنگی سپاهیان را می آزارد. امام پیکی نزد معاویه فرستاد تا پیش از آغاز جنگ ، با تن دادن به بیعت ، مسلمانان را به کشتن ندهد همچنین از او خواست تا سربازانش را از ساحل فرات دور کند تا لشکریان کوفه از آب فرات بنوشند. اما معاویه با هر دو پیشنهاد مخالفت کرد. امام رو به لشکریانش گفت: «سپاه معاویه با بستن آب بر شما ، شما را به پیکار فرامی خواند. اکنون بر سر دو راهی هستید ؛ یا به ذلّت در جای خود بنشینید یا شمشیرها را از خون آنان سیراب کنید تا خود از آب فرات سيراب شوید. » ما شمشیرهایمان را رو به آسمان بلند کردیم و خواستار جنگ با سپاه معاویه شدیم. علی از مالک اشتر و اشعث خواست تا با سربازان تحت امر خود ، محاصرهٔ فرات را پایان دهند. عقب راندن سربازان معاویه ، با کمترین تلفات صورت پذیرفت ، لشکر معاویه در نقطه ای مرتفع و بی آب و گیاه قرار گرفتند. ما خوشحال بودیم که جنگ ما با شامیان ، بدون نبردی چندان سخت به پایان خواهد رسید. ↩️ ادامه دارد...
🌱 🔰 چطور به دروغگویی مبتلا نشویم؟ 🔻اگه آدم حرفی را شنید، قبل از اینکه از درست بودن آن مطمئن شود ، نباید برای بقیه تعریف کند وگرنه آدم دروغگویی خواهد شد. 📚 ، برگرفته از نامه ۶۹ 💌