📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
0⃣2⃣ (قسمت بیستم) پیش بینی آیندهٔ جامعهٔ اسلامی (خطبه ۱۴۷)
💠 ۱. پنهان شدن حقیقت
🔻حالا پیش بینی آینده را می کند ؛ که از این پیش بینی وظیفهٔ ما مردم هم در روزگار جهالت ، در روزگار بدبختی ، در روزگار دوری از رفاه و سعادت خوشبختی معلوم می شود .
🔻 وَ إِنَّهُ سَیَأْتِی عَلَیْکُمْ مِنْ بَعْدی زَمَانٌ ؛
به یقین و بی گمان خواهد آمد، پس از من برای شما امّت اسلام روزگاری .
🔻لَيْسَ فِيهِ شَيْءٌ أَخْفَى مِنَ الْحَقِّ ؛
که در این روزگار چیزی از حق و حقیقت پوشیده تر نیست. این زمان کی است ؟ آدم جاهل خواهد گفت این زمان ، زمان معاویه است ؛ از او می پرسند که آیا زمان مروان حکم نیست ، مجبور است بگوید چرا، آن موقع هم هست... ؛ خب انسان باید بگوید ای نادان ! سخنی که در طول زمان ، به تجربهٔ تاریخ ، مثل آب روان جاری بوده ، چه اجباری دارد بگویی مقصود ، زمان معاوية بن ابی سفیان است ؟ چرا کلام نامحدود علی را محدود می کنی ؟ چرا عقل کوچک و دید کوتاه خود را بر سخن وسيع الآفاق اميرالمؤمنين تحمیل می کنی ؟ بگذار ما آن چنانکه علی سخن می گوید ، همان جور بفهمیم . زمانی خواهد آمد و این زمان استمرار دارد ؛ مال یک دوران خاصی نیست ، تا روزگار حکومت مطلقهٔ حق در سراسر عالم - که بدون تردید آن روزگار خواهد رسید - این مطلب در پاره پارهٔ زمان ها وجود دارد .
🔻لَیْسَ فِیهِ شَیْءٌ أَخْفَی مِنَ الْحَقِّ ؛
روزگاری است که از حقیقت ، چیزی پوشیده تر و مستورتر و پنهانی تر نیست .
🔻وَلاَ أَظْهَرَ مِنَ الْبَاطِلِ ؛
و از باطل ، چیزی آشکارتر ، دم دست تر ، جلو چشم تر و بزرگ تر دیده نمی شود . تشیّع داخل خانه ها است ، تشیّع داخل بیغوله ها است . از امام صادق می پرسد این شیعیانی را که شما تصویر کردید ، کجا پیدا کنم ؟ می فرماید :علی رُءُوسُ اَلْجِبَالِ وَ بُطُونُ اَلْأَوْدِيَةِ ؛ در دل صحراها پیدایشان کن ، بر سر کوه ها دنبالشان بگرد . داخل شهرها و داخل خیابانها نامسلمان ها در جریانند ؛ حق ، آن گوشه ها است. این باطل است که با همهٔ عظمت و با همهٔ قدرت جلوهٔ حق را محدود می کند و نمی گذارد که خودش را نشان بدهد ؛ اگر فرصتی به وجود بیاید و حق جلوه ای بکند ، باطل مثل لکهٔ ابرسیاهی سر می رسد و خورشید حقیقت را مستور و پوشیده می کند .
↩️ ادامه دارد...
🔴 پرهیز از خشم
💠 إِيَّاكَ وَ الْغَضَبَ فَإِنَّهُ طَيْرَةٌ مِنَ الشَّيْطَان
🔹 از خشم بپرهيز ؛ زیرا خشم از سبك مغزى های شيطان است.
📒 #نهج_البلاغه ، بخشی از نامه ۷۶
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۱۰ مدیریت قلب.mp3
3.18M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت108 🔟
⭕️ مدیریت قلب
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت108 ( 10 )
🔹 مدیریت قلب
2⃣ مسألهٔ بعدی، ریشه های خشم و غضب بد و منفی است؛ پنج ریشه و علّت در نهجالبلاغه معرفی شده است:
🔸 ۱. ابتدا، سبک مغزی و سبک شدن عقل، که یکی از ترفندها و ریشه های ابلیس است؛
🔻 مولا علی (علیهالسلام) در نامه ۷۶ مینویسد:
« إِيَّاكَ وَ الْغَضَبَ فَإِنَّهُ طَيْرَةٌ مِنَ الشَّيْطَان » ؛
" از غضب دور باش؛ زیرا خشم از سبک مغزی های شیطان است. "
🔸۲. دوم اینکه خشم از جنود ابلیس شمرده شده است. مولا علی (علیهالسلام) ، در نامه ۶۹ به حارث همدان (رحمةاللهعلیه) مینویسند: « احْذَرِ الْغَضَبَ فَإِنَّهُ جُنْدٌ عَظِيمٌ مِنْ جُنُودِ إِبْلِيسَ » ؛ " از غضب برحذر باش؛ زیرا خشم و غضب از جنود ابلیس اند. "
🔸۳. سوم ریشه جنون در انسان است ؛
🔻مولا علی (علیهالسلام) در حکمت ۲۵۵ اینگونه میفرمایند: " غضب نوعی از جنون است؛ زیرا کسی که گرفتار آن است، از کردهٔ خود پشیمان میشود و اگر پشیمان نشود جنونش دائمی است. "
🔸۴. چهارم عجله قبل از امکان یک اتّفاق و سستی کردن در هنگام یک فرصت؛ یعنی انسان یک وقت هایی به خاطر عجله عصبانی میشود، یک وقت هایی به خاطر تنبلی و از دست رفتن فرصت عصبانی میشود.
🔻 در حکمت ۳۶۳ حضرت میفرمایند:
" از نشانه های خشونت، شتاب پیش از فراهم شدن شرایط است و سستی بعد از آمدن فرصت. "
🔸۵. و آخرین مصداق از ریشه های خشم بد، دنیاست؛ مولا علی (علیهالسلام) ، در خطبه ۱۷۳ در این باره میفرمایند: " بدانید این دنیایی که آرزومند آن شده اید و بدان رغبت میورزید و او شما را گاه به خشم میآورد، گاه خشنود میسازد، سرای همیشگی شما نیست."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
1⃣2⃣ (قسمت بیست و یکم) پیش بینی آیندهٔ جامعهٔ اسلامی (خطبه ۱۴۷)
💠 ۲. دروغ بستن بر خدا و رسولش
🔻 و لَا أَكْثَرَ مِنَ الْكَذِبِ عَلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ؛
در متن اجتماع ، هیچ چیزی بیشتر از دروغ بر خدا و پیامبر دیده نمی شود . هر کس را می بینی و هر جا که می بینی ، از قول خدا حرف می زند ، از قول پیامبر سخن نقل می کند، اما بسیارش دروغ ، بسیارش خلاف واقع ، بسیارش بر ضدّ مسلّمات و محکمات قرآن [ است ] .
💠 ۳. بی رونق بودن قرآن حقیقی
🔻ولَيْسَ عِنْدَ أَهْلِ ذَلِكَ الزَّمَانِ سِلْعَةٌ أَبْوَرَ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ ؛
هیچ متاعی بی رواج تر از قرآنی که درست خوانده بشود نیست . مردم را که نگاه می کنی ، دنبال قرآن خواندن های بدند . قرآن خواندن هم دو جور است ؛ سخن از دین گفتن هم دو نوع است ؛ یک نوعش بد است ، یک نوعش خوب .
🔹آن نوعی بد است که در آن روح دین نباشد.
🔹 آن نوعی خوب است که در آن روح دین باشد.
🔻روح دین چیست ؟
حقیقت ، آگاهی ، روشنی و روشنگری . در هر سخن دینی ای که روشنی هست ، روشنگری هست ، آگهی هست و آگاهی گری هست ، آن سخن خوب دین است ؛ سخن واقعی دین هموست . هر سخنی که به نام دین گفته شود [ اما ] در آن خمودی باشد ، در آن سستی باشد ، در آن بی حرکتی باشد ، در آن چیزهایی باشد که با زنده بودن و شکوفا بودن مخالف است ، در آن رکود باشد ، در آن خواب کردن و لالایی گفتن باشد ، در آن مغرور کردن انسانها به اعمال ناقصشان باشد ، سخن از دین نیست ، اگر چه به نام دین باشد . قرآنی که درست خوانده می شود ، آن قرآنی است که انسانها را آگاه می کند. قرآنی که بد خوانده می شود ، آن قرآنی است که اگر چه متن قرآن است اما جوری معنا می شود و جوری بیان می شود که انسانها را از آگاهی خارج می کند ، عقل انسانها را زیر سرپوش ها پنهان می کند . آنچه انسانها را آگاه می کند ، در اجتماع ، متاع کاسد و بی رواجی است ؛ اکثریت دنبال آن نوعی هستند که از دین نیست.
↩️ ادامه دارد...
🔵 حلم ؛ راهِ فرونشاندنِ خشم
💠 و اكْظِمِ الْغَيْظَ وَ تَجَاوَزْ عِنْدَ الْمَقْدَرَةِ وَ احْلُمْ عِنْدَ الْغَضَبِ
🔹 خشم را فرونشان و به هنگام توانایی گذشت کن و به هنگام عصبانیت بردبار باش.
📒 #نهج_البلاغه ، فرازی از نامه ۶۹
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۱۱ مدیریت قلب.mp3
2.66M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت108 1⃣1⃣
⭕️ مدیریت قلب
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت108 ( 11 )
🔹 مدیریت قلب
3⃣ موضوع دیگری که دربارهٔ خشم باید دانست، ارزش فرو نشاندن خشم است؛
🔻 امیرالمؤمنین (عليهالسلام) در حکمت ۱۹۴ نهجالبلاغه، دربارهٔ ارزش فرو نشاندن خشم اینگونه میفرمایند: " به هنگامی که خشمگین میشوم، کی خشمم را فرو بنشانم؟! آیا هنگامی که از انتقام گرفتن ناتوانم و به من گفته میشود: بهتر است صبر کنی،
یا هنگامی که توانایی انتقام دارم و به من گفته میشود: بهتر است عفو کنی. "
4⃣ موضوع بعدی، روش فرو نشاندن خشم است؛
🔻 مولا علی (علیهالسلام) در نامه ۶۹، حلم و بردباری را، راه فرونشاندن خشم معرفی کرده اند و خطاب به حارث همدان نوشته اند: "خشم را فرو خور و به هنگام توانایی گذشت کن و در هنگام عصبانیت بردبار باش"
5⃣ و موضوع آخر پیرامون خشم، عواقب خطرناک خشم بد در آخرت است؛
🔻مولا علی (علیهالسلام) در خطبه ۱۵۳ میفرمایند:
" همانا از جمله احکام مهم خداوند در قرآن کریم که به واسطه آنها پاداش و کیفر میدهد و به سبب آنها خشنود و ناخشنود میشود، این است که چنانچه بنده با یکی از این خصلتها از دنیا به دیدار پروردگارش برود و از آنها توبه نکرده باشد، هرچند در عبادت خود را به زحمت انداخته و عملش را برای خدا خالص گردانيده باشد، هیچ سودی نبرد؛ از جمله در عبادتی که خدا بر او واجب کرده است، برایش شریک قرار دهد یا با کشتن کسی خشم خود را فرود آورد."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
2⃣2⃣ (قسمت بیست و دوم) پیش بینی آیندهٔ جامعهٔ اسلامی (خطبه ۱۴۷)
💠 ۴. رونق داشتن قرآن با تفسیر دنیاطلبانه
🔻وَ لَا أَنْفَقَ مِنْهُ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ ؛
اگر قرآن را از آنچه بر آن نازل شده است ، عوض کردند ، تغییر دادند ، بر طبق میلها و خواهشها و خواسته ها و هوسها درآوردند ، دلهای مردم را با قرآن به دست آوردند ، همه را خوشحال کردند به وسیلهٔ قرآن ، همه را راضی کردند به وسیلهٔ قرآن ، هر قداره بندی هم خوشحال بود که اهل قرآن است ، هر فاسق جاهل نادانی هم خوشوقت بود که مستوجب شفاعت قرآن است ، وقتی قرآن را این جوری بیان کردند ، این از همهٔ متاعها در اجتماع رایج تر خواهد بود ؛ عیناً همان وضعی که در طول تاریخ دیده اید و دیده ایم ، خوانده اید و خوانده ایم .
🔻مثلاً خطيب سلیمان بن عبدالملک می رفت بالای منبر و درباره ی قرآن ، دربارهٔ دین ، دربارهٔ توحید ، دربارهٔ نبوّت ، آنچه می خواست می گفت ؛ هر چه دلش می خواست. آن چنان می گفت که از مجموع این حرفها هيكل جناب سلیمان بن عبدالملک در می آمد ؛ هر چه می گفت ، جوری می گفت که چهرهٔ سلیمان بن عبدالملک مثلاً منوّر و موجه و پسندیده بشود ؛ این جوری بیان می کرد . در همان زمان امام سجاد ( صلوات الله علیه ) هم قرآن می خواند ، اما این قرآن را چند نفر می شنیدند ؟ یک وقتی حدیثش را خواندم ؛ بر طبق یک حدیث سه نفر ، بر طبق یک حدیث پنج نفر ، بر طبق یک حدیث هفت نفر ؛ می گوییم اواسط دورانشان بود ، شدند هفتاد نفر ؛ نه ، اصلاً شدند هفتصد یا هفت هزار نفر . در عالم پنج میلیونی اسلام ، هفت هزار نفر قرآن واقعی را می شنیدند ، اما میلیون ها انسان، قرآن بدلی را . نه اینکه الفاظش عوض شده ؛ نه ، الفاظ یکی بود [ اما ] معنا دو جور بود. الفاظ و آیات اختلافی پیدا نکرده بود ؛ بیانها ، تفسیرها ، توجیه ها ، مسأله هایی که از قرآن درمی آمد ، دو جور بود .
🔹متاع قرآن صحیح ، متاع بی رونقی بود اما متاع قرآن باطل ، متاع رایج و پر رونقی بود .
↩️ ادامه دارد...
همسر شهید نواب صفوی :
بعد از افطار به آقا گفتم :
دیگر هیچ چیزی برای سحر و افطار نداریم حتی نان خشک!
فقط لبخندی زد!
این مطلب را چند بار تا وقت استراحت شبانه آقا تکرار کردم!
سحر برخاست، آبی نوشید!
گفتم: دیدید سحری چیزی نبود؛
افطار هم چیزی نداریم!
باز آقا لبخندی زد!
بعد از نماز صبح هم گفتم!
بعد از نماز ظهر هم گفتم!
تا غروب مرتب سر و صدا کردم که هیچی نداریم!
اذان مغرب را گفتند، آقا نماز مغرب را خواند و بعد فرمود :
امشب افطارى نداریم؟
گفتم: پس از دیشب تا حالا چه عرض میکنم؛ نداریم، نیست!
آقا لبخند تلخی زد و فرمود : یعنی آب هم در لولههای آشپزخانه نیست؟!
خندیدم و گفتم :
صد البته که هست؛
رفتم و با عصبانیت سفرهای انداختم، بشقاب و قاشق آوردم و پارچ آب را هم گذاشتم جلوی آقا!
هنوز لیوان پر نکرده بود كه در زدند!
طبقه پایین پسر عموی آقا که مراقب ایشان بود رفت سمت در!
آمد گفت: حدود ده نفری از قم هستند.
آقا فرمود: تعارف کن بیایند بالا
همه آمدند!
سلام و تحیت و نشستند.
آقا فرمود: خانم چیزی بیاورید آقایان روزه خود را باز کنند!
من هم گفتم: بله آب در لولهها به اندازه کافی هست!
رفتم و آوردم!
آقا لبخند تلخی زد و به مهمانان تعارف کرد تا روزه خود را باز کنند!
در همین هنگام باز صدای در آمد.
به آقا یوسف همان پسر عموی آقا گفتم :
برو در را باز کن، این دفعه حتماً از مشهدند!
الحمدلله آب در لولهها هست فراوان!
مرحوم نواب چیزی نگفت!
یوسف رفت در را باز کرد،
وقتی كه برگشت دیدم با چند قابلمه پر از غذا آمده است!
گفتم: اینها چیه؟!
گفت: همسایه بغلی بود؛
ظاهراً امشب افطاری داشتهاند،
و به علتی مهمانی آنان بههم خورده است!
آقا نگاهى به من کرد، خندید و رفت.
من شرمنده و شرمسار!
غذاها را کشیدم و به مهمانان دادم.
ميل کردند و رفتند.
آقا به من فرمود :
یک شب سحر و افطار بنا بر حکمتی تاخیر شد چهقدر سر و صدا کردی؟!
وقتی هم نعمت رسید چهقدر سکوت کردی؟! از آن سر و صدا خبری نیست!
بعد فرمود: مشکل خیلیها همین است؛
نه سکوتشان منصفانه است و نه سر و صداشان!
وقتِ نداشتن داد میزنند!
وقتِ داشتن بخل و غفلت دارند!
آیت الله شب زنده دار: - «وَ أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ»
کثرت دعا و تضرع و طلب استغفار و تلاوت قرآن باید وجهه غالب کار سالکان الی الله در ایام مهم وحساس باشد. از دعا به درگاه الهی نباید خسته شد،زیرا دعا بهترین ابزار برای إبراز عبودیت به درگاه الهی است.
مرحوم والد میفرمود: ما که بچه بودیم؛ پدر ما -که اهل علم نبوده- و شغلش عطاری بود. ایشان به حدی اهل دعا بودند که وقتی ما همراه با ایشان دست هایمان را به دعا بلند می کردیم،خسته می شدیم و او همچنان ادامه می دادند. اُنس و لذتِ مناجات، خستگی انسان را از بین می برد.
استغفار هم، طلب آمرزش برای ذنوب، تقصیرات، کجرویها و امثال اینها را شامل می شود و هم این که غُفران، مقامی است که اهل بهشت آن را از خدای متعال طلب می کنند.
شخصی به محضر امام هادی سلامالله علیه، نامهای نوشت واز ایشان دستورالعمل اختصاصی طلب نمود،حضرت فرمودند: ملازم استغفار باش.
یکی دیگر از نکاتی که امام رضا علیه السلام در کنار دعا و استغفار فرمودند: تلاوت قرآن است.
ان شالله به واسطه دعا و استغفار و تلاوت قرآن، نفس انسان جلاء و مصفّا می شود و زنگارها از دل ها شسته و برطرف خواهند شد. #اخلاق
🔴 پرهیز از خشم و انتقام
💠 چون خشم گيرم، كی آن را فرونشانم؟ در آن زمان كه قدرت انتقام ندارم؟ كه به من بگويند: « اگر صبر كنی بهتر است. » ، يا آنگاه كه قدرت انتقام دارم؟ كه به من بگويند: « اگر عفو كنی خوب است. »
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۱۹۴
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۱۲ مدیریت قلب.mp3
3.65M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت108 2⃣1⃣
⭕️ مدیریت قلب
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت108 ( 12 )
🔹 مدیریت قلب
🔰 یکی دیگر از حالاتی که قلب پیدا می کند و اگر خوب مدیریت نشود و افراط و تفریط در آن پیدا بشود، قلب را فاسد میکند و مضرّ برای حال انسان هست،خشنودی در مقابل ناخشنودی و خشم و غضب و نارضایتی است .
🔻انسان ها یک معنایی از رضایت از زندگی، هر کدام در ذهن دارند که ممکن است درست باشد ، ممکن غلط باشد ، ممکن است ضعیف باشد ، ممکن است قوی باشد .
🔸۱. یک وقت انسان راضی است به آنچه که خداوند متعال برایش تقدیر کرده ؛ این بهترین نوع رضایت از خداست .
🔻 لذا مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۴ فرمود
« نِعْمَ الْقَرینُ الرِّضی » ؛ بهترین همنشین آن رضایت از تقدیر و قضای الهی است.
🔸۲. اما یک وقتی انسان به خودش ، استعداد خودش ، شهرتش ، مالش ، مقامش ، جمالش ، نسَبش ، امکاناتش ، راضی می شود و خشنود می شود به حدی که به تعبیر عموم و عوام از خود راضی می شود . یک چنین کسی ، اولاً مردم از دورش پراکنده می شوند ، چون این رفتار خیلی رفتار شبیه به متکبّران است.
🔻مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۶ فرمودند : «مَن رَضِیَ عَن نَفسِهِ کَثُرَ السّاخِطُ عَلَیه» ؛ " کسی که از خود راضی باشد ، دشمنان و خشم گیرندگان بر او زیاد می شوند."
🔻پس رضایت در این حکمت به این معنی است که انسان به داشته های خودش ، به دلبستگی هایش از دنیا، آنچنان سرمست و خشنود بشود که دیگر حق یادش برود ، طاعت یادش برود.
🔻جملهٔ حضرت علی (علیه السلام) در حکمت ۱۰۸ این است : " اگر به خشنودی دست یابد ، خویشتن داری را از یاد بَرَد. " حالا دیگر از حدّ اعتدال خارج می شود؛ خدا به او یک مالی داده ، یک ماشینی داده ، صدای نوار ترانه اش زیاد می کند ، باند چند میلیونی در آن کار می گذارد ، توی خیابان گاز می دهد ، همه را آلوده به گناه می کند ، آزار می دهد. یا مالی به او می دهد، شروع می کند به فخر فروشی کردن ، یا مال خدا به او می دهد ، شروع می کند به عیّاشی کردن و گناه کردن . انسان وقتی که به رضایت از آنچه که دارد رسید ، اگر در مسیر خدا و عقلانیت حرکت نکند، کارش به جایی می رسد که تقوا و خویشتن داری و ورع و دوری از حرام و گناه را فراموش می کند.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
3⃣2⃣ (قسمت بیست و سوم) پیش بینی آیندهٔ جامعهٔ اسلامی (خطبه ۱۴۷)
💠 ۵ . تبدیل معروف به منکر و منکر به معروف
🔻 و لَا فِی الْبلَاد شَیْءٌ أَنْکَرَ مِنَ الْمَعْرُوفِ؛
در شهرها و مناطق اسلامی هیچ چیز ناشناخته تر از معروف و نیکی نیست ،
🔻و لَا أَعْرَفَ مِنَ الْمُنْكَرِ ؛
و هیچ چیز شناخته شده تر از منکر نیست .
هر کلمه ای از این کلمه ها توضیحات فراوانی می خواهد، اما لزومی ندارد که توضیح بدهم ، باید روی جملات فکر کنید ؛ اگر فکر کنید ، خودتان معنایش را می فهمید ؛ خودتان نمونه های فراوانش را پیدا می کنید .
💠 ۶. رها شدن قرآن توسط حاملان آن
🔻فقَدْ نَبَذَ الْكِتَابَ حَمَلَتُهُ ؛
حاملان کتاب ، آنهایی که بار قرآن روی دوش آنها بود و مسؤولیت بیان قرآن بر عهدهٔ آنها بود ، کتاب را انداختند ، حاملان قرآن ، قرآن را دور انداختند ،
🔻 و تَناساهُ حَفَظَتُهُ ؛
حافظان قرآن ، پاسداران قرآن ، قرآن را به فراموشی سپردند . اشکال کار اینجا است ؛ اگر حاملان و حافظان قرآن ، قرآن را از یاد نمی بردند ، به یاد آوردن مردم آسان بود ، اما وقتی که گنجینه دار این گنج ، گنج را فراموش بکند ، یادش برود که چنین گنجی در اختیارش هست ، از آن گنج نه او استفاده خواهد کرد و نه دیگران . اگر او یادش نرفت ، گنج را خرج می کند ، همه استفاده می کنند ؛ چه بخواهند ، چه نخواهند ؛ چه بدانند ، چه ندانند . اگر در آستینش درهم و دینار بود ، آن را خرج خواهد کرد ، مردم [ هم ] از آن استفاده خواهند برد.
↩️ ادامه دارد...
🔴 نتیجه مدیریت نکردن ترس
💠 آنکس که ازهر چیزی ترسید ، همواره در حال عقب نشینی است و آنکس در تردید و دودلی باشد ، زیر پای شیطان کوبیده خواهد شد و آنکس که تسلیم حوادث روزگار گردد و به تباهی دنیا و آخرت گردن نهد ، هر دو جهان را از کف خواهد داد.
📒 #نهج_البلاغه، بخشی از حکمت ۳۱
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۱۳ مدیریت قلب.mp3
2.65M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت108 3⃣1⃣
⭕️ مدیریت قلب
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت108 ( 13 )
🔹 مدیریت قلب
🔰 یکی دیگر از حالات قلب که اگر به موقع مدیریت نشود، آسیب می رساند حالت ترس است.
🔻مولا علی (علیه السلام) ، در ادامه حکمت ۱۰۸ نهج البلاغه شریف در این باره اینگونه می فرمایند : " و اگر ترس آن را فرا گیرد ، پرهیز کردن آن را مشغول سازد. "
یعنی انسانی که از چیزی ترسید ، اگر این ترس واقعی نباشد یا خودش را در این ترس بازسازی و مدیریت نکند ، آنقدر به احتیاط و فرار از واقعیت ها مبتلا می شود که همه فرصت ها را از دست می دهد.
🔻در همین رابطه مولا علی (علیه السلام) ، در آخرین سطور حکمت ۳۱ نهج البلاغه می فرمایند:
" آنکس که از هر چیزی ترسید ، همواره در حال عقب نشینی است و آنکس در تردید و دودلی باشد ، زیر پای شیطان کوبیده خواهد شد و آنکس که تسلیم حوادث روزگار گردد و به تباهی دنیا و آخرت گردن نهد ، هر دو جهان را از کف خواهد داد. "
🔻 یعنی انسانی که می ترسد و این ترس را مدیریت نمی کند ، کم کم از حق فاصله می گیرد، از فرصت ها عقب نشینی می کند ، از آن جایگاهی که بوده ؛ از نظر فکری ، اخلاقی ، اجتماعی ، علمی ، اقتصادی و غیره ،
عقب می نشیند، عقب می نشیند ، تا کم کم نسبت به
اصل آن فرصت ها دچار تردید و دودلی می شود .
چنین کسی شیطان بر او سلطه پیدا می کند و او را تسلیم حوادث می کند . وقتی تسلیم حوادث شد ، دیگر دنیا و آخرت خودش را تباه خواهد کرد.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
3⃣2⃣ (قسمت بیست و سوم) پیش بینی آیندهٔ جامعهٔ اسلامی (خطبه ۱۴۷)
💠 ۷. رانده شدن قرآن و اهل قرآن از جامعه
🔻 فَالْکِتَابُ يَوْمَئِذ وَأَهْلُهُ طَرِيدَانِ ؛
ای جان من به قربان این سخن حق ! قرآن و اهل قرآن دو موجودی هستند که هر دو به یک سرنوشت دچار شده اند ؛ هر دو دور شده اند ، هر دو نفی بلد شده اند ، هر دو از آغوش گرم اجتماع رانده شده اند ؛ هم خود قرآن ، هم حاملان واقعی قرآن .قرآن و اهل قرآن در آن روز هر دو نفی بلد شده اند ؛ هر دو رانده شده اند ،
🔻وَ صَاحِبَانِ مُصْطَحِبَانِ فِی طَرِیقٍ وَاحِدٍ ؛
هر دو رفیقند در یک راه ؛
🔻لَا یُؤْوِیهِمَا مُؤْوٍ ؛
هیچ پناه دهنده ای آنها را پناه نمی دهد ؛ نه قرآن را و نه اهل قرآن را ،
🔻فَالْکتَابُ وَ أَهْلُهُ فِی ذَلِک الزَّمَانِ فِی النَّاسِ وَ لَیْسَا فِیهِمْ ؛
قرآن و اهل قرآن در آن زمان در میان مردم هستند اما در میان مردم نیستند ؛ مثل نبودن است . متن قرآن ، آهنگ قرآن ، سخن از قرآن ـ اهل واقعی قرآن بین مردم هستند اما مجال استفادهٔ از آنها نیست ، راه مردم به سوی آنها بسته است .
🔻لِأَنَّ الضَّلَالَةَ لَا تُوَافِقُ الْهُدَى ؛
علتش را می خواهی ؟ علتش خیلی طبیعی است ، چون گمراهی با هدایت جمع نمی شود ،
🔻 وَ إِنِ اجْتَمَعَا ؛
حتی با همدیگر و در کنار یکدگر هم باشند ، آبشان به یک جوی نمی رود .
🔹 اگر چنانچه بخواهید سخن مولا را بفهمید ، همین اندازه هم بس است ، بلکه همین اندازه زیاد هم هست ؛ این همه دستور ، این همه سخن حق ، این همه مطالب توأم با فکر ، این همه حرفهایی که با نیازهای انسان برابراست . این خطبهٔ صد و چهل و هفتم است.
↩️ ادامه دارد...
🔵 درمان غفلت زدگی
💠 پس به هوش باش ای شنونده و از خواب غفلت بيدار شو و از شتاب خود کم کن و در آنچه از زبان پيامبر(صلی الله علیه و آله) بر تو رسيده انديشه کن، که ناچار به انجام آن می باشی و راه فراری وجود ندارد و با کسی که رهنمودهای پيامبر(صلی الله علیه و آله) را به کار نمی بندد و به جانب ديگری تمايل دارد مخالفت کن و او را با آنچه برای خود پسنديده رها کن.
📒 #نهج_البلاغه، خطبه ۱۵۳ ، بند ۲
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
روضه خانگی - حضرت زینب(س) - 901.mp3
11.63M
🎙بر روی نیزه نیز تو را دوست دارمت...
🔻روضه #حضرت_زینب(س)
👤 حجتالاسلام سید #محمدحسین_تقوی
28.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گروه جهادی سربازان ولایت
مدرسه علمیه مسجدجامع نکا
پایگاه آیتین ره