eitaa logo
نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
777 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در این کانال بر آن هستیم که روزانه(در حد 10 دقیقه) باهم مقداری نهج البلاغه را بخوانیم و حکمتهای آن توسط استاد مهدوی ارفع بوسیله خود نهج البلاغه شرح داده می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 با نصبِ یك پرچم سر درِ خانه ◾ و دعـوت به روضـه‌ی خـانـگی ✅ چه راحت، شاملِ دعاهای بی‌نظیر امام صادق علیه‌السلام می‌شویم: اللَّهُمَّ ... ۱. ارْحَمْ تِلْکَ الْأَعْیُنَ الَّتِی جَرَتْ دُمُوعُهَا رَحْمَةً لَنَا ۲. وَ ارْحَمْ تِلْکَ الْقُلُوبَ الَّتِی جَزِعَتْ وَ احْتَرَقَتْ لَنَا ۳. وَ ارْحَمْ تِلْکَ الصَّرْخَةَ الَّتِی کَانَتْ لَنَا خدایا!... رحم کن بر آن چشمانی که اشک‌هایش از مهربانی بر ما جاری شد، و نیز بر آن دل‌هایی که به خاطر ما بی‌تاب شد و سوخت، و نیز بر آن فریادها و ناله‌هایی که برای ما بود. کامل الزیارات، ص۱۱۶. همهٔ ما با هر سلیقه‌ای به سادگی و به قدر توانِ خود می‌توانیم «روضهٔ خانگی» برگزار کنیم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 9⃣3⃣(قسمت سی و نهم) احکام ناحق 🔻حضرت علی (علیه السلام) در مسجد کوفه نشسته بود، ناگهان عبدالله بن قفل تمیمی در حالیکه زرهی به همراه داشت بر آن حضرت گذشت. 🔻امام (علیه السلام) به عبدالله گفت : این زره طلحه است که در جنگ صفین از او ربوده شده است. عبدالله گفت : به نزد شریح قاضی می رویم. رفتند ، شریح به قضاوت نشست. ✨ امیرالمؤمنین فرمود : این زره طلحه است که در صفین از او ربوده شده است. شریح گفت : در این باره شاهد بیاور ! 🔻علی (علیه السلام) امام حسن را آورده بر آن گواهی داد. شریح گفت : با گواهی یک نفر حکم نمی کنم مگر اینکه دیگری با او باشد. 🔻 حضرت علی قنبر را آورد و او بر آن گواهی داد . شریح : قنبر برده است و شهادتش نافذ نیست . و علی (علیه السلام) خشمگین شده به قنبر فرمود : بگیر زره را که این مرد ( شریح ) سه بار قضاوت به ناحق نمود. 🔻 در این موقع شریح تکانی خورده و به آن حضرت عرضه داشت : من پس از این ، هیچ وقت بین دو نفر قضاوت نخواهم کرد مگر اینکه علت سه بار قضاوت ناحق مرا به من بگویید. ✨ امیرالمؤمنین به او فرمود : وای بر تو ! هنگامی که طرح دعوا کردم گفتی : گواه بیاور با اینکه رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرموده مال ربوده شده هر جا که یافت شود بدون اقامه گواه گرفته می شود. پس من گفتم شاید او این حدیث رسول خدا را نشنیده ، آنگاه حسن را آوردم و بر آن گواهی داد. پس گفتی : او یک شاهد است و من با شهادت یک شاهد حکم نمی کنم ، با اینکه رسول خدا (صلى الله علیه و آله) با یک شاهد و سوگند ، حکم نموده است . سپس قنبر را آوردم و گواهی داد، پس گفتی : او برده است و من با گواهی برده حکم نمی کنم ، با اینکه گواهی برده اگر عادل باشد پذیرفته است . و آنگاه فرمود : وای بر تو ! امام مسلمین بر امور بزرگتر مسلمین مأمون و مورد و اعتماد است . ↩️ ادامه دارد...
📚 ضرورت عمل كردن به روايات 💠 وقتی روايتى را شنيديد آن را بفهميد عمل كنيد، نه بشنويد و نقل كنيد ؛ زيرا راويان علم فراوان و عمل كنندگان آن اندكند. 📒 ، حکمت ۹۸
شرح حکمت ۹۸ ضرورت عمل کردن به روایات.mp3
2.83M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ ضرورت عمل كردن به روايات 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 ضرورت عمل كردن به روايات ⚜️ امیرالمؤمنین (عليه‌السلام) در حکمت ۹۸ می‌فرمایند: 💠 " وقتی که روایتی را، سخنی را شنیدید، آن را بفهمید و عمل کنید و با عقل رعایت با آن برخورد کنید، نه با عقل روایت، (یعنی نه اینکه فقط بشنوید و نقل کنید.)؛ زیرا روایت کنندگان علم زیادند، اما رعایت کنندگان علم کم اند. " 🔻 در خطبه ۲۳۹ نهج‌البلاغه، عباراتی می‌خوانیم که معلوم می‌شود رعايت کنندگان واقعی و اصلی علم، خود اهل بیت (علیهم‌السلام) هستند؛ حضرت در این خطبه می‌فرمایند: " خاندان پیامبر، مایهٔ حیات دانش و نابودی جهل اند؛ بردباری شان شما را از دانش آنها خبر می‌دهد و ظاهرشان از صفای باطن و سکوت شان از حکمت های گفتارشان باخبر می‌سازد. هرگز با حق مخالفت نکردند و در آن اختلاف ندارند. آنان ستون های استوار اسلام و پناهگاه مردم می‌باشند؛ حق به وسیله آنها به جایگاه خویش بازگشت و باطل از جای خویش رانده و نابود و زبان باطل از ریشه کنده شد. (سپس می‌فرمایند:) اهل بیت پیامبر، دین را آنچنان که سزاوار بود دانستند و آموختند و بدان عمل کردند، نه آنکه شنیدند و نقل کردند؛ زیرا راویان دانش بسیار، ولی حفظ کنندگان و عمل کنندگان به آن اندک اند. " 🔻 بنابراین معلوم شد ما تکلیف مان درباره هر خبری، روایتی، دانشی که می‌شنویم، این است که اول در آن تأمل کنیم و سپس آن را خوب قدردانی کنیم و قدردانی اش به این است که به آن عمل کنیم. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 0⃣4⃣(قسمت چهلم) داستان قدامه 🔻 قدامه بن مظعون شراب نوشید ، عمر تصمیم گرفت بر او حد جاری کند ، قدامه به عمر گفت : حد بر من روا نیست ، زیرا خداوند در قرآن مجید می فرماید : « بر آنان که ایمان آورده اند و کردار شایسته انجام داده اند ، گناهی نیست در آنچه خورده اند ، هرگاه بپرهیزند و ایمان بیاورند و کارهای شایسته بکنند. » پس عمر از او صرفنظر کرد . ✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) این را شنید نزد عمر رفت و به وی فرمود : چرا به قدامه حد نزدی ؟ عمر گفت : قدامه این آیه را برایم خواند و خود را از مصادیق آن دانست. 🔻حضرت على (علیه السلام) فرمود : قدامه از مصادیق این آیه نیست ؛ زیرا کسانی که ایمان آورده و کردار نیک انجام می دهند هرگز حرامی را حلال نمی شمرند ، اینک قدامه را برگردان و او را از آن گفتارش توبه بده و بر او حد جاری کن... 🔻 عمر به خود آمد و قدامه را طلبید و چون قدامه از جریان باخبر شد نزد عمر اظهار ندامت و توبه کرد... و آنگاه که خواست به او تازیانه بزند مقدارش را نمی دانست ، باز از آن حضرت راهنمایی خواست . ✨ حضرت على (علیه السلام) به او فرمود : حدّش هشتاد تازیانه است ؛ زیرا کسی که شراب نوشد مست می شود و در آن هنگام هذیان می گوید و به مردم تهمت می زند و حد تهمت، هشتاد تازیانه است. پس عمر طبق دستور آن حضرت عمل کرد. ↩️ ادامه دارد...
ایام فاطمیه چه روزهایی است ؟
💠 تفسير "إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ" ✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) شنيدند كه شخصی گفت « إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ »، فرمودند : اين سخن ما كه می گوييم " ما همه از خداييم" ؛ اقراری است به بندگی و اينكه می گوييم "بازگشت ما به سوی او است " ؛ اعترافی است به نابودی خويش. 📒 ، حکمت ۹۹
یک رهبر به تمام معنا.pdf
937.7K
📌 فایل کتابچه‌ی «یک رهبر به تمام معنا» 📗 گزیده‌‌ی بیانات حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در خصوص ابعاد مختلف شخصیت و سیره‌ی حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها). 🔺 بخش زن، خانواده و سبک زندگی (ریحانه) پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در کتابچه "رهبر به تمام معنا" براساس بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ابعاد مختلف شخصیت و سیره‌ی ایشان را در سه محورِ بُعد معنوی و معرفتی، بُعد زندگی خانوادگی و بُعد اجتماعی و سیاسی بازخوانی کرده است. ┅┅🍁✿❀🌺❀✿🍁┅┅
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 1⃣4⃣(قسمت چهل و یکم) درباره فدا دادن (دادن پولی یا چیزی برای نجات خویشتن یا دیگری) 🔻 اصبغ بن نباته می گوید : امیرالمؤمنین (علیه السلام) درباره یاران خود که در دست کفّار اسیر شده بودند حکمی دقیق داشتند و به یاران خود می فرمودند: " برای هر کدام از آنان که زخم در پشت سر دارد فدا ندهید چون از جنگ فرار کرده است. هر کدام را که از پیشرو زخم دارد برای او فدا بدهید و آزادش می کرد. " 🔻 همچنین حضرت امیر (علیه السلام) در جنگ جمل و صفین و نهروان در میان یاران کشته خود به دقت نظر می کرد و بر کسی که از پشت سر زخم داشت نماز نمی خواند و می فرمود : او از جهاد در راه خدا فرار کرده است. بر کسی که از پیشرو زخم داشت نماز به جای می آورد و او را به خاک می سپرد. ↩️ ادامه دارد...
🔵 واکنش امام در مقابل مدح دیگران 🔰 آنگاه كه گروهی امیرالمؤمنین (علیه السلام) ستايش كردند فرمودند : 💠 " خداوندا ! تو مرا از خودم بهتر می شناسی و من خود را بيشتر از آنان می شناسم ؛ خدايا مرا از آنچه اينان می پندارند، نيكوتر قرار ده و آنچه را كه نمی دانند بيامرز." 📒 ، حکمت ۱۰۰
روضه خانگی - حضرت زهرا(س) - 860.mp3
11.51M
🎙حسن نبی فاطمه ست«بل هی أعظم»... 🔻روضه (س) 👤حاج سید مهدی
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 2⃣4⃣(قسمت چهل و دوم) آثار و حد شرب خمر 🔻 از امیرالمؤمنین (علیه السلام) پرسیدند: شما معتقدید که شراب نوشیدن از زنا و دزدی بدتر است ؟ آن حضرت فرمود : آری علت را پرسیدند. 🔻امام (علیه السلام) فرمودند: زیرا کسی که زنا می کند بسا مرتکب گناه دیگری نشود ، ولی کسی که شراب نوشید هم زنا می کند هم دزدی می کند ، هم مرتکب قتل حرام می شود و هم نماز نمی خواند . 🔻پرسیدند حدّ شرب خمر چیست؟ ✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود : کسی که شراب نوشد مست می شود و در آن حال هذیان می گوید و به مردم تهمت می زند ، پس شارب الخمر را به اندازه تهمت زننده تازیانه بزنید. ↩️ ادامه دارد...
🛑 🍉 شب یلدا با حدیث کسا 🔹قرائت جمعی و خانوادگی حدیث شریف کساء بصورت همزمان در سراسر ایران 📺 پخش مستقیم ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه از شبکه سه سیما 🔹در بلندترین شب آخرین سال قرن، جهت رفع گرفتاری ها بویژه ریشه کن شدن ویروس منحوس کرونا متوسل می شویم به صدیقه طاهره ، فاطمه زهرا سلام الله علیها.
🔵 روش بر طرف كردن نيازهاى مردم 💠 بر آوردن نيازهاى مردم پايدار نيست مگر به سه چيز ؛ كوچك شمردن آن تا خود بزرگ نمايد، پنهان داشتن آن تا خود آشكار شود و شتاب در بر آوردن آن تا گوارا باشد.   📒 ، حکمت ۱۰۱
شرح حکمت ۱۰۱ روش برطرف کردن نیازهای مردم.mp3
1.72M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ روش بر طرف كردن نيازهاى مردم 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 روش بر طرف كردن نيازهاى مردم 💠 برآوردن نيازهاى مردم پايدار نيست مگر به سه چيز ؛ كوچك شمردن آن تا خود بزرگ نمايد، پنهان داشتن آن تا خود آشكار شود و شتاب در بر آوردن آن تا گوارا باشد. ⚜ امیرالمؤمنین (عليه‌السلام)، در حکمت ۱٠۱ نهج‌البلاغه، سه شرط برای ادای شایسته نیازهای مردم و برآوردن حاجات شان، مطرح می‌کنند: 1⃣ اول اینکه " کاری را که برای مردم انجام دادی، خودت کوچک بشماری تا خود بزرگ بشود "؛ 🔻 در خطبه ۱۹۳ نهج‌البلاغه، که معروف است به خطبه متّقین، در بند سوم اینگونه می‌خوانیم: " از اعمال اندک خود خشنود نیستند و اعمال زیاد خود را بسیار نمی شمارند. " 2⃣ شرط دوم در حکمت ۱۰۱ این است که " پنهانش داری تا خود آشکار شود " ؛ 🔻 ما در حکمت ۲۸ نهج‌ البلاغه خواندیم که: « اَفضَلُ الزُّهد اِخفاءُ الزُّهد » ؛ " برترین زهد، پنهان داشتن زهد است. " 🔻 بنابراین کاری هم که برای مردم می‌کنیم، بهتر است که پنهانی انجام دهیم. 3⃣ و شرط سوم هم که نیاز به توضیح ندارد، شتاب در برآوردن حاجت مردم است تا گوارا و شیرین باشد. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 3⃣4⃣(قسمت چهل و سوم) جلوگیری از دو دفعه قصاص 🔻 شخصی مرد دیگری را کشت. برادر مقتول، قاتل را نزد عمر برد ، عمر به وی دستور داد قاتل را بکشد. برادر مقتول قاتل را به قدری زد که یقین کرد او را کشته است . اولیای قاتل او را برداشته به خانه بردند و چون رمقی در بدن داشت به معالجه اش پرداختند و پس از مدتی حالش خوب شد. برادر مقتول چون قاتل را دید دوباره او را گرفت و گفت : تو قاتل برادر من هستی، باید تو را بکشم . مرد فریاد برآورد تو یک بار مرا کشته ای و حقّی بر من نداری . 🔻مجدداً نزاع را به نزد عمر بردند ، عمر دستور داد قاتل را بکشند ، ولی نزاع ادامه یافت تا اینکه به نزد حضرت امیر (علیه السلام) رفته و از او داوری خواستند . ✨ حضرت علی (علیه السلام) به قاتل فرمود : شتاب مکن. و خود آن حضرت به نزد عمر رفت و به وی فرمود : حکمی که درباره آنان گفته ای صحیح نیست . عمر گفت : پس حکمشان چیست ؟ 🔻 امام (علیه السلام) فرمود : ابتدا قاتل شکنجه هایی را که برادر مقتول بر او وارد ساخته از او قصاص می گیرد و آنگاه برادر مقتول می تواند او را بکشد. 🔻 برادر مقتول با خود فکری کرد که در این صورت جانش در معرض خطر است پس از کشتن او صرفنظر کرد. ↩️ ادامه دارد...
🔵 آینده و مسخ ارزش ها 💠 روزگارى بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه و ناتوان نگردد جز عادل. در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت و پيوند با خويشاوندان منّت گذارى و عبادت نوعى برترى طلبى بر مردم است، در آن زمان حكومت با مشورت زنان و فرماندهى خردسالان و برترى خواجگان اداره مى گردد.   📒 ، حکمت ۱۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات مقام معظم رهبری: "اگر انسان مبتلای به گناه شد، توفیقات از وی گرفته می‌شود"
شرح حکمت ۱۰۲ آینده و مسخ ارزش ها.mp3
3.09M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ آینده و مسخ ارزش ها 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 آینده و مسخ ارزش ها 🔻 بخشی از محتوای نهج‌ البلاغه شریف، به ماجراها و وقایع و اوضاع آینده اختصاص دارد. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در دو مسیر زیبایی ها و زشتی های آیندهٔ حیات خودشان و دوران خودشان، هم در خطبه ها، هم در حکمت های نهج‌ البلاغه و بعضاً در نامه ها، اشارت هایی دارند؛ 🔰 از جمله در حکمت ۱۰۲ نهج‌ البلاغه می‌فرمایند: 💠 " روزگاری بر مردم خواهد آمد که محترم نشمارند مگر سخن چین را و خوششان نیاید مگر از بدکار هرزه و ناتوان نگردد جز عادل؛ در آن روزگار، کمک به نیازمندان خسارت و پیوند با خویشاوندان منّت گذاری، و عبادت نوعی برتری طلبی بر مردم است. در آن زمان حکومت با مشورت زنان و فرماندهی خردسالان و تدبیر خواجگان اداره می‌گردد. " 🔻نکته مهمی که باید در این زمینه به آن دقت کرد، این است که در چه شرایطی جامعه اینقدر به انحطاط کشیده می‌شود؟ 🔻جواب این سؤال را مولا علی (علیه‌السلام) در خطبه ۲۱۶ می‌دهند؛ می‌فرمایند: " اگر مردم بر حکومت چیره شوند، یا زمامدار بر رعیت ستم کند وحدت کلمه از بین می‌رود، نشانه های ستم آشکار، نیرنگ بازی در دین فراوان، راه گسترده سنّت پیامبر، متروک، هواپرستی فراوان، احکام دین تعطیل، بیماریهای دل فراوان می‌شود. مردم از اینکه حق بزرگی فراموش می‌شود، یا باطل خطرناکی در جامعه رواج می‌یابد، احساس نگرانی نمی‌کنند؛ پس در آن زمان، نیکان خوار و بَدان قدرتمند می‌شوند و کیفر الهی بر بندگان بزرگ و ترسناک خواهد بود. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
طبق آخرین نظر مقام معظم رهبری دام ظله