eitaa logo
نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
782 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در این کانال بر آن هستیم که روزانه(در حد 10 دقیقه) باهم مقداری نهج البلاغه را بخوانیم و حکمتهای آن توسط استاد مهدوی ارفع بوسیله خود نهج البلاغه شرح داده می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حکمت ۱۰۷ بخش ۴ نکوهش عالِم بی عمل.mp3
1.93M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 4⃣ ⭕️ نکوهش عالِم بی عمل 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 4 ) 🔹 نکوهش عالِم بی عمل 🔸۴. آخرین موضوعی که پیرامون علم نافع باید به آن پرداخت، آثار علم نافع است؛ 🔻 در نهج‌ البلاغه شریف، امیرالمؤمنین (عليه‌السلام)، این آثار را برای علم نافع ، یعنی علمی که با عمل قرین بشود، مطرح فرمودند: 1⃣ اول پایداری دین و دنیا، که در حکمت ۳۷۲ آمده است. 2⃣ دوم اینکه اساساً عمل به علم و نافع بودن علم، ملاک ارزشمندی علم شمرده شده است که حکمت ۹۲ بر این حقیقت اشارت دارد. 3⃣ سوم اینکه پایداری علم هم منوط به عمل به آن است که حکمت ۳۶۶ در این خصوص ما را راهنمایی می‌کند. 4⃣ از آثار دیگر علم نافع در نهج‌ البلاغهٔ شریف، یکی خیر بودن علم نافع است که حکمت ۹۴ آن را بیان کرده است. 5⃣ و دیگری ترسیدن از مرگ به واسطه درک حقیقت و واقعیت مرگ است که خطبه ۱۵۶ به این واقعیت اشاره دارد. 6⃣ و آخرین اثر از آثار علم نافع ، یعنی علمی که توأم با عمل باشد نزدیک شدن و تقرّب به پیامبران است که در حکمت ۹۶ می‌خوانیم . 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙حجت الاسلام عالی 🎤بیان لحظات آخر عمر حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها ❁❁)*✲゚* ❁❁)*✲゚* ❁❁)*✲゚*
⚫️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلَىٰ نِساءِ الْعالَمِينَ . اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَكُنِ الثَّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها . اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدىٰ، وَحَلِيلَةَ صاحِبِ اللِّواءِ، وَالْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلإِ الْأَعْلىٰ، فَصَلِّ عَلَيْها وَعَلَىٰ أُمِّها صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ أَبِيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ. ⚫️فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را خدمت شما بزرگواران تسلیت عرض میکنیم.
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 🔟 (قسمت دهم) شکنجه ها و سختی های مؤمنان تاریخ در راه دین(خطبه قاصعه) 🔻اميرالمؤمنين ( صلوات الله علیه ) می فرماید ببینید گذشتگان شما در حال بلا ، در حال شدّت ، در زیر منگنه های فشار چگونه زندگی می کردند. هر کاری که آنها می کردند تدبر کنيد . 🔻 کَیْفَ کَانُوا فِی حَالِ التَّمْحِیصِ وَ الْبَلاَءِ ؛ ببینید چگونه بودند مؤمنان پیش از شما در حال شدت و فشار و بلای زندگی، 🔻 أَلَمْ یَکُونُوا أَثْقَلَ الْخَلاَئِقِ أَعْبَاءً ؛ آیا بارشان و مصیبتشان سنگین تر از مصیبت های همهٔ خلایق نبود ؟ چرا ، واقعاً هم بود. 🔻 اتَّخَذَتْهُمُ الْفَرَاعِنَةُ عَبِیداً فَسَامُوهُمْ سُوءَ الْعَذَابِ ؛ فرعون صفتان عالم و تاریخ ، قدرتمندان قوی پنجهٔ طغیانگر تاریخ ، می خواستند اینها را مانند بردگان خود به حساب بیاورند ؛ سخت ترین عذابها را بر دوش اینها تحمیل می کردند . 🔻وَجَرَّعُوهُمُ الْمُرَارَ ؛ تلخ ترین و ناگوارترین بلیات را جرعه جرعه در حلق آنها می ریختند . " مرار " آن خاری یا آن برگ درختی است که شتر با همه لبهای ضخیمش هم وقتی می خورد، لبهایش مدام قاچ می خورد. امیرالمؤمنين ( عليه السلام ) این نیش های گزنده را تشبیه می کند به مرار ؛ می گوید اینها مرارها را جرعه جرعه در حلقشان و در حلقومشان می ریختند و به اینها سختی می دادند . اینها را می کشتند ، دست و پای اینها را قطع می کردند ، اینها را زیر شکنجه ها و بلاها و فشارها قرار می دادند. 🔻 امّا فَلَمْ تَبْرَحِ الْحَالُ بِهِمْ فِی ذُلِّ الْهَلَکَةِ وَ قَهْرِ الْغَلَبَةِ ؛ پیوسته و در همه حال درگیر سرپنجهٔ فرعونیان زمان خود قرار داشتند. 🔻 لاَ یَجِدُونَ حِیلَةً فِی امْتِنَاعٍ وَ لاَ سَبِیلاً إِلَى دِفَاع ؛ نمی توانستند جان خودشان را مصونیت ببخشند ، نمی توانستند از خودشان آن چنانکه باید دفاع کنند . یک گروه اقلیت که از لحاظ فکری با قدرت برتری مخالف است، چطور می تواند از خودش دفاع کند؟ همه چیز دست آن قدرت است ؛ یک گروهی که با او مخالف است چه می تواند بکند در مقابل او ؟ پس او فشار می آورد روی این . ↩️ ادامه دارد...
روضه خانگی - حضرت زهرا(س) - 883.mp3
6.04M
🎙 آمدی تو قد کشیده، می‌روی قامت‌خمیده... 🔻روضه (س) 👤استاد
⚫️ درد دل امیرالمؤمنین(ع) با پیامبر (ص) 💠 سلام بر تو ای رسول خدا، سلامی از طرف من و دخترت كه هم اكنون در جوارت فرود آمده و شتابان به شما رسيده است؛ ای پيامبر خدا، صبر و بردباری من با از دست دادن فاطمه (سلام الله علیها ) كم شده و توان خويشتنداری ندارم... پس امانتی كه به من سپرده بودی برگردانده شد و به صاحبش رسيد. 📒 ، فرازی از خطبه ۲۰۲
شرح حکمت ۱۰۷ بخش ۵ نکوهش عالِم بی عمل.mp3
2.07M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 5⃣ ⭕️ نکوهش عالِم بی عمل 🎙حجت الاسلام
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 1⃣1⃣ (قسمت یازدهم) سربلندی ؛ نتیجه صبر و استقامت مؤمنان گذشته در راه خدا(خطبه قاصعه) 🔻حَتَّى إِذَا رَأَى اللّهُ سُبْحَانَهُ جِدَّ الصَّبْرِ مِنْهُمْ عَلَى الاَْذَى فِی مَحَبَّتِهِ ؛ آن قدر اینها این بارهای سنگین بلا و مصیبت را بر روی دوشهای استوارشان و دستهای قدرتمندشان نگاه داشتند تا خدا جدّیت صبر را در اینها دید ؛ دید واقعاً راهرو راه توحید هستند ؛ پروردگار عالم دید که به راستی دنبال بندگی او می گردند، دید اینها حاضرند در راه محبت او ، در راه علاقهٔ به خدا و محبت به خدا ، سخت ترین اذیتها و آزارها را تحمل کنند و به جان بخرند. 🔻 وَ الاِْحْتِمَالَ لِلْمَکْرُوهِ مِنْ خَوْفِهِ ؛ دید حاضرند به خاطر خوف و خشیت از خدا مکروهات ـ یعنی سختی ها ، ناراحتی ها و ناپسندی های زندگی - را به جان بپذیرند ؛ شدتها را ، ترسها را ، بی پولی ها را حاضر شدند به جان بپذیرند برای خاطر خوف و خشیت از پروردگار. وقتی پروردگار این را در اینها مشاهده کرد ، دید راست می گویند ، پایدار و پابرجا هستند ، آن وقت ، 🔻 جَعَلَ لَهُمْ مِنْ مَضَايِقِ الْبَلَاءِ فَرَجاً ؛ از شدتها ، از گذرگاه های تنگ بلا ، برای آنان راه فرجی گشود ، راه به رویشان باز شد. ببینید ! امیرالمؤمنین دارد آنها را به یاد امّتهای گذشته می اندازد . یعنی چه ؟ قبلاً خود حضرت فرموده که ببینید چه چیزهایی آنها را به عافیت و نعمت و سربلندی و شوکت و عزت رسانیده است ، شما هم همین ها را عمل کنید . حالا امیرالمؤمنین ( صلوات الله علیه ) در این بیان به ما می گوید اینها بر اثر صبر ، بر اثر تحمّل سختی ها ، بر اثر اینکه حاضر شدند راحتی دو سه روز را برای خاطر خدا فدا کنند و بدهند ، به آن سربلندی ها رسیدند . 🔻فَأَبْدَلَهُمُ الْعِزَّ مَكَانَ الذُّلِّ ، به عوض آن ذلتها و سختیها و زیردستی ها ، عزّت و فرادستی و آقایی به آنها داد. ↩️ ادامه دارد...
🔵 شناخت ارزش خویش 💠 دانا کسی است که قدر خود را بشناسد و در نادانی انسان اين بس که ارزش خويش نداند. 📒 ، خطبه ۱۰۳ ؛ بند ۳
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۱ مدیریت قلب.mp3
3.91M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣ ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 1 ) 🔹 مدیریت قلب ⚜ امیرالمؤمنین (عليه‌السلام)، در حکمت ۱۰۸ نهج‌ البلاغهٔ شریف، بخشی از احوال، اوصاف و آسیب های شگفت ترین عضو درونی انسان، یعنی قلب را بر شمردند؛ اوّلین موضوعی که پیرامون قلب بیان می‌کنند، ایجاد و پدید آمدن امید و رجاء قلب است و می‌فرمایند: 💠 " اگر در دل امیدی پدید آید، طمع آن را خوار می‌گرداند و اگر طمع بر آن هجوم آورد، حرص آن را تباه خواهد کرد. " 🔻بنابراین بر اساس فرمودهٔ مولا علی (علیه‌ السلام) طمع آفت رجاء و امید است که می‌تواند این فرصت بی‌نظیر را به یک تهدید بی‌نظیر تبديل کند. 🔰 لذا ما بحث طمع را از نهج‌البلاغه، محضر شما تقدیم می‌کنیم؛ 🔻مولا علی (علیه‌ السلام) طمع را یکی از عوامل اصلی خفّت و خواری انسان ها می‌دانند؛ لذا در نهج‌ البلاغه شریف، در حکمت دوم می‌فرمایند: " کسی که در دل طمع آرد، نفس خود را به حقارت و پستی وادارد و هرکه پرده از سختی خویش بردارد، به ذلت خویشتن، تن سپارد. " 🔻 و بر همین اساس است که در وصف عیسی (علیه‌السلام)، در خطبه ۱۶۰ می‌فرماید: " عیسی (علیه‌السلام) همسری نداشت که وسیله تشویش خاطر او شود، فرزندی نداشت که اندوهگینش کند، مالی نداشت که او را به خود مشغول دارد و طمعی در چیزی نداشت که او را پست و خوار گرداند." 🔻در خطبه ۱۹۴، مولا علی (علیه‌السلام) در توصیف منافقین می‌فرمایند: " منافقین برای وصول به آنچه که طمع در آن دارند، اظهار نا امیدی و استغنا از آن نمایند، تا بازار خود را بر پای دارند و کالای خود را به فروش برسانند. " 🔻در حکمت ۲۲۶ حضرت می‌فرمایند: " طمع کار همواره در ذلت و خواری گرفتار است. " 🔻همچنین در حکمت ۲۷۵ درباره طمع می‌فرمایند: " همانا طمع وارد کننده ای است که بازگشت ندارد و ضامنی است که به پیمانش وفا نمی‌کند؛ چه بسا نوشندهٔ آبی که پیش از سیراب شدن، گلوگیر و خفه شده و هر اندازه که برای به دست آوردن چیزی بیشتر مبارزه و رقابت شود، به همان اندازه مصیبت از دست دادنش زیادتر خواهد بود. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 2⃣1⃣ (قسمت دوازدهم) سربلندی ؛ نتیجه صبر و استقامت مؤمنان گذشته در راه خدا(خطبه قاصعه) 🔻والاْمْنَ مَكَانَ الْخَوْفِ ؛ به جای آن ترسها و گریختن ها و دل دل زدنها ، به اینها امنیت داد و شدند از آقایان ، شدند از بزرگان ، دنیا مال اینها شد ، حکومتها در قبضهٔ اینها قرار گرفت و برای اینها امنیت به وجود آمد . 🔻وأَئِمَّةً أَعْلاَماً ؛ اینها رهبران بشر و علمهای راهنمای بشریت شدند . 🔻و قَدْ بَلَغَتِ الْكَرَامَةُ مِنَ اللَّهِ لَهُمْ‏ مَا لَمْ تَذْهَبِ الْآمَالُ إِلَيْهِ بِهِمْ ؛ کرامت پروردگار و لطف و تفضل خدا و عزّت و شرفی که از ناحیهٔ خدا بردند ، به قدری بود که هرگز امید و آرزویش را کسی دربارهٔ آنها نداشت ؛ کسی خیال نمی کرد اینها به این آقایی و این عزّت و این شرافت و این کرامت برسند . 🔻 فانْظُرُوا کَیْفَ کَانُوا حَیْثُ کَانَتِ الاَْمْلاَءُ مُجْتَمِعَةً؛ پس بنگرید چگونه شدند آن وقتی که اجتماعاتشان ، گروه هایشان ، دسته بندی هایشان و احزابشان همه با هم مجتمع و یکپارچه بود. 🔻و الاَْهْوَاءُ مُؤْتَلِفَةً ؛ خواستهایشان یکی بود، 🔻والْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً ؛ دلهایشان همه در یک راه بود ، 🔻 و الاَْیْدِی مُتَرَادِفَةً ؛ دستهایشان همه روی هم بود. 🔻 و السُّيوفُ مُتَناصِرَةً ، شمشیرهایشان به یاری یکدیگر میرفت ؛ اینها به یاری آنها ، آنها به یاری اینها ، 🔻و البَصائرُ نافِذَةً ؛ به قربان این زبان ، به به ! چشمهای بصیرتشان تیز بود ، آگاه بودند ، می فهمیدند ، شعور داشتند ، درک داشتند ، 🔻و العزائمُ واحِدةً ؛ تصمیم هایشان یکی بود ، بینشان اختلاف و تشتّت نبود ؛ وقتی این جور بودند ـ دستها یکی ، دلها یکی ، خواستها یکی ، شمشیرها یکی ، بازوها یکی ، بصیرتها و دستها آگاه ، روشن ، شعور فراوان ، فهم در سطح بالا ، همه چیز یکی - وقتی دارای این شرایط بودند و به اینجا رسیدند ، 🔻ألَمْ يَكُونُوا أرْبابا في أقْطارِ الْأرَضينَ ؛ آیا بزرگان و سروران اقطار عالم نشدند ؟ 🔻و مُلُوكاً عَلَى رِقَابِ الْعَالَمِينَ ؛ زمامداران سراسر جامعهٔ بشری نگشتند ؟ چرا ! ↩️ ادامه دارد...
💠 به رگهای درونی انسان پاره گوشتی آويخته كه شگرف ترين اعضا درونی اوست و آن قلب است، چيزهایی از حكمت و چيزهایی متفاوت با آن در او وجود دارد. پس اگر در دل اميدی پديد آيد، طمع آن را خوار گرداند و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد و اگر نوميدی بر آن چيره شود، تأسف خوردن آن را از پای درآورد، اگر خشمناك شود كينه توزی آن فزونی يابد و آرام نگيرد، اگر به خشنودی دست يابد، خويشتن داری را از ياد برد و اگر ترس آن را فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد. و اگر به گشايشی برسد، دچار غفلت زدگی شود و اگر مالی به دست آورد، بی نيازی آن را به سركشی كشاند و اگر مصيبت ناگواری به آن رسد، بی صبری رسوايش كند و اگر به تهيدستی مبتلا گردد، بلاها او را مشغول سازد و اگر گرسنگی بی تابش كند، ناتوانی آن را از پای درآورد و اگر زيادی سير شود، سيری آن را زيان رساند، پس هرگونه كندروی برای آن زيانبار و هر گونه تندروی برای آن فسادآفرين است. 📒 ، حکمت ۱۰۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 3⃣1⃣ (قسمت سیزدهم) تفرقه ؛ عامل از بین رفتن کرامت امّتها(خطبه قاصعه) 🔻 فَانْظُرُوا إِلَی مَا صَارُوا إِلَیهِ فِی آخِرِ أُمُورِهِمْ ؛ آقایی شان را دیدی و فهمیدی از کجا آقا شدند ، حالا نگاه کن به بدبختی ها و برگشتها و رجعتها . همین گروهی که به آقایی رسیدند، یک روز دیگری باز دچار بدبختیها و دچار ذلّتها شدند . چرا ؟ 🔻فَانْظُرُوا إِلَی مَا صَارُوا إِلَیهِ فِی آخِرِ أُمُورِهِمْ ؛ بنگرید به آنچه در آخر کارشان به آن برگشتند... 🔻حِينَ وَقَعتِ الفُرقَةُ ؛ بينشان تفرّق به وجود آمد ، ای داد بیداد ! چقدر دستهای جنایتکار و مزدور ، در طول سالیان دراز سعی کردند که میان مسلمانان تفرّق ایجاد کنند و توانستند ، تفرّق ایجاد کردند ، به کام خودشان رسیدند و ملّتهای مسلمان را ناکام کردند . 🔻حِينَ وَقَعتِ الفُرقَةُ ؛ آن وقتی که تفرق به وجود آمد ، 🔻وَ تَشتّتِ الأُلْفَةُ ؛ الفت و همدلی از بین رفت ، 🔻وَ اخْتَلَفَتِ الكَلِمَةُ و الأفْئدَةُ ؛ زبانها و دلها دو تا و دو جا بود ، 🔻 وَ تَشَعَّبُوا مُخْتَلِفِينَ ؛ اختلاف پیدا کردند ، تشعّب پیدا شد ، انشعابها پیدا شد ، 🔻 وَ تَفَرّقوا مُتَحازِبينَ ؛ تفرق پیدا کردند ، حزب حزب ، دسته دسته ، گروه گروه و جدا جدا شدند . 🔻قَد خَلَعَ اللّهُ عَنهُم لِباسَ كَرامَتِهِ ؛ وقتی این جور شدند ، خدا لباس کرامت و عزّت را از تن اینها بیرون کشید ؛ هم عزّت و شرف را از آنها گرفت و لباس عزت را از تن اینها کند ، 🔻و سَلَبَهُم غَضارَةَ نِعمَتِهِ ؛ و هم آن نیکی و راحتی و لطف نعمت را از اینها گرفت . ↩️ ادامه دارد...
🔵 امید به پروردگار 💠 هيچ يك از شما جز به پروردگار خود اميد نبندد. 📒 نهج البلاغه، بخشی از حکمت ۸۲
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۳ مدیریت قلب.mp3
2.18M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 مدیریت قلب 🔰 پنج محور به عنوان امیدهای خوب و صحیح در نهج‌ البلاغه معرفی شده اند: 1⃣ اول امید به خداوند، 2⃣ دوم امید به فضل خدا در نزول باران، 3⃣ سوم امید به ازدیاد رزق و روزی، 4⃣ چهارم امید به ثواب آخرت، 5⃣ و پنجم امید به شهادت در راه خدا. 🔻 یک یک این موارد را از نهج‌ البلاغه، در جلسات متعدد تقدیم خواهم کرد : 1⃣ اول برویم سراغ امید به خداوند؛ 🔻حضرت در حکمت ۴۳۲ پیرامون اولیاء خدا می‌فرمایند: " آنها به کسی بالاتر از خدا که لایق امید بستن است، امید نمی‌بندند." 🔻خود حضرت در حکمت ۸۲ درباره امید به خدا بستن می‌فرمایند: « لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ » ؛ " احدی از شما جز به پروردگارش به هیچ کس امید نبندد. " 🔻در خطبه ۹۱ هم پیرامون همین ماجرا خطاب به خداوند متعال عرضه می‌دارد: « إِنْ تُرْجَ فَخَيْرُ مَرْجُوٍّ » ؛ " اگر کسی به تو امید ببندد، تو بهترین مایه امیدی. " 🔻و در خطبه ۱۱۵ هم مولا علی (علیه‌السلام) به خداوند متعال عرضه می‌دارد: « فَكُنْتَ الرَّجَاءَ لِلْمُبْتَئِسِ» ؛ " خدایا تو تنها امید انسان بیچاره ای. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 4⃣1⃣ (قسمت چهاردهم) تفرقه ؛ عامل از بین رفتن کرامت امّتها(خطبه قاصعه) 🔻به خدا قسم این بیان مال چهارده قرن قبل است ؛ تفسیر تاریخ ، تفسیر و تحلیل پدیده های تاریخی ، چندین سال است که در میان دانشمندان و فیلسوفان رایج شده ؛ مدتهای درازی نیست که تفسیر تاریخ در افق فرهنگ بشری پیدا شده . 🔻امیرالمؤمنین چهارده قرن قبل دارد تاریخ را تفسیر می کند ؛ دارد علت پدیده ها ، علت اوجها و حضیضها را در تاریخ بشری بیان می کند و این معجزهٔ امیرالمؤمنین است . معجزه این است ؛ معجزهٔ خواص این است . 🔻به نظر من هِگِل های عالم و فیلسوفهای عالم که امروز هر کدام حرفشان برای نسلهای سرگشتهٔ این روزگار ، مثل حرف یک پیام آور الهی محسوب میشود ، بیچاره ها اگر می فهمیدند ، اگر می دیدند این گفتار را از امیرالمؤمنین ، بی گمان جزو شاگردان و دنباله روان و پیروان این مرد می شدند . 🔻 وبَقِيَ قَصَصُ أَخْبَارِهِمْ فِيكُمْ عِبَراً لِلْمُعْتَبِرِينَ ؛ بر اثر ضعفها ، بر اثر تفرّقها ، بر اثر جدایی ها ، خودشان از بین رفتند و متلاشی شدند ، اما خبرهایشان ، قصه هایشان ، اثرهایشان باقی ماند . چرا ؟ برای سرگرمی ؟ نه ، برای عبرت گرفتن عبرت گیرندگان . 🔻 این یک قسمتی بود از خطبهٔ قاصعه . امیرالمؤمنین این جور تازه و نو حرف می زند ؛ این جور گویا و زبان دار حرف می زند . 🔹 سعی کنید یک قدری با نهج البلاغهٔ مولا امیرالمؤمنین ( صلوات الله علیه ) آشناتر بشوید . پروردگارا ! به محمد و آل محمد نهج البلاغه و قرآن را در میان ما احيا بفرما . ↩️ ادامه دارد...
اشتیاق امیرالمؤمنین به لقاءاللّه 💠 إِنِّي إِلَى لِقَاءِ اللَّهِ لَمُشْتَاقٌ وَ إِلَى ثَوَابِهِ لَمُنْتَظِرٌ رَاجٍ 🔹 همانا من برای ملاقات پروردگار مشتاق و به پاداش او اميدوارم. 📜 ، نامه ۶۲
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۴ مدیریت قلب.mp3
3.69M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 4⃣ ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 4 ) 🔹 مدیریت قلب 2⃣ دومین موردی که از امیدهای صحیح و خوب شمرده شده است ، امید به فضل خدا در نزول باران است ؛ 🔻 مولا علی (علیه السلام) در ماجرای نماز باران ، در خطبه ۱۴۳ اینگونه عرضه می دارد : « اللَّهُمَّ إِنَّا خَرَجْنَا إِلَيْكَ... رَاجِينَ فَضْلَ نِعْمَتِكَ » ؛ " خدایا ما از خانه هایمان به سوی تو در حالی خارج شدیم که همهٔ ما امید داشتیم که تو از نعمتت بیشتر به ما عنایت بفرمایی " 3⃣ سومین مورد، امید به ازدیاد رزق و روزی است؛ 🔻 در خطبه ۱۱۴ می فرماید : « مَا فَاتَ الْيَوْمَ مِنَ الرِّزْقِ رُجِيَ غَداً زِيَادَتُهُ » ؛ " آنچه که امروز از رزقت از دست رفت ، فردا امید می رود که زیادت پیدا کند . " 4⃣ چهارمین مصداق امید به ثواب آخرت است ؛ 🔻 در نامه ۶۲ ، حضرت می نویسند : « إِنِّي إِلَى لِقَاءِ اللَّهِ لَمُشْتَاقٌ وَ إِلَى ثَوَابِهِ لَمُنْتَظِرٌ رَاجٍ » ؛ " من به ملاقات پروردگار مشتاقم و به ثواب آخرت منتظر و امیدوارم. " 🔻 در خطبه ۹۷ نیز مولا علی (علیه السلام) درباره حالات اصحاب نازنین پیامبر اکرم می فرمایند : « وَ مَادُوا کَمَا یَمِیدُ الشَّجَرُ یَوْمَ الرِّیحِ الْعَاصِفِ خَوْفاً مِنَ الْعِقَاب وَ رَجَاءً لِلثَّوَاب » ؛ " اصحاب پیغمبر، نیمه شب ها مثل درختی که در تندباد و طوفان به خود می لرزد ، می لرزیدند؛ از ترس عذاب آخرت و از شوق امید به ثواب آخرت " 🔻همچنین در نامه ۵۹ ، حضرت به کارگزار خودشان نوشته‌اند :« وَ ابْتَذِلْ نَفْسَكَ فِيمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْكَ رَاجِياً ثَوَابَهُ وَ مُتَخَوِّفاً عِقَابَهُ » ؛ " خودت را در اداء آنچه که خدا واجب کرده بر تو فرسوده کن ، به امید ثواب آخرتش و از ترس عقاب آخرتش " 🔻همچنین در خطبه ۱۹۳ معروف به خطبه متّقین می خوانیم که متقین ، اگر اجلی که خدا زمانش را معیّن کرده نبود، به اندازه یک چشم به هم زدن دوست نداشتند که روحشان در تن شان زندانی بماند ، چرا ؟ « شوقاً إلی الثوابِ و خوفاً مِنَ العِقابِ » ؛ " از شوق ثواب آخرت و از ترس عقاب آخرت " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
✅ پسرکی دو سیب در دست داشت ✅ مادرش گفت: یکی از سیب هاتو به من میدی؟ ❌ پسرک یک گاز بر این سیب زد و گازی به آن سیب ! ✅ لبخند روی لبان مادر خشکید!چهره مادر داد می زد که چقدر از پسرکش ناامید شده ✅ اما پسرک یکی از سیب های گاز زده را به طرف مادر گرفت و گفت: بیا مامان! این یکی ، شیرین تره!!!! ✅ مادر ، خشکش زد ✅ چه اندیشه ای با ذهن خود کرده بود..! ✅ هر قدر هم که با تجربه باشید قضاوت خود را به تأخیر بیاندازید