eitaa logo
پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
489 دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
29 فایل
نهج البلاغه خوانی سیری در نهج البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از أین‌عمار امیرالمومنین تا أین‌عمار علی‌زمان ❣ای‌کاش که معشوقه زعاشق طلب جان میکرد ❣تا که هر بی‌سروپایی نشود یار کسی 🆔@nahjolbalagheiha
32.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از فضایل امیرالمومنین علی علیه السّلام بیشتر بدانیم پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: 💠و هر كه گوش فرا دهد به يكى از فضائل او(امیرالمومنین) خداوند گناهان او را كه از راه گوش انجام داده مى ‏آمرزد. 🗞لطفاً تا آخر ببینید...
💠ویژگی های اهل بیت پیامبر صلی اللّه واله و سلم: امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: 👌پس رستگاری را از اهل آن(که امامان معصوم هستند) جستجو کنيد، 📗که اهل بيت پيامبر رمزِ حياتِ دانش، و رازِ مرگِ جهل و نادانی هستند. 💠 آنان که حکمتشان شما را از دانش آنان، و سکوتشان از منطق آنان، و ظاهرشان از باطنشان، اطّلاع می دهد. (خطبه 4_147)
💠ویژگی های اهل بیت پیامبر: 👌پس رستگاری را از اهل آن(که امامان معصوم هستند) جستجو کنيد، 📗که اهل بيت پيامبر رمزِ حياتِ دانش، و رازِ مرگِ جهل و نادانی هستند. 💠 آنان که حکمتشان شما را از دانش آنان، و سکوتشان از منطق آنان، و ظاهرشان از باطنشان، اطّلاع می دهد. (خطبه 4_147)
حکمت 133 دنيا گذرگاه عبور است، نه جای ماندن؛ 💠 و مردم در آن دو دسته اند: 🙊يكی آن كه خود را فروخت و به تباهی كشاند، 🍃و ديگری آن كه خود را خريد و آزاد كرد.
💫🍃✨✨✨☆﴾﷽﴿☆ 🍃🌸 🗯نهج‌البلاغه عالی‌ترین منبع شناخت اسلام حقیقی ✨ 💢چرا قرآن و سیره به تنهايي جواب نمی‌دهد؟ چون داعش هم می‌گويد قرآن و سنت پيامبر(ص)، عربستان هم می‌گويد قرآن و سنت پيامبر(ص)؛ پس چکار باید کرد؟ امت باید همان راهبردي می‌رفت که قرآن گفته‌ بود. 📖قرآن در آیه غدیرش فرموده‌ قرآن به علاوه‌‌ی سنت پیامبر(ص)، به‌شرط این ‌که "علی" نمونه‌اش باشد والّا هیچ فایده‌ای ندارد《ان لم تفعل فمابلغت رسالته》 پیغمبر! بیست‌وسه سال زحمت کشیدی اگر ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام را ابلاغ نکنی انگار که هيچ کاری نکردی، این یعنی چه؟ یعنی ما تو را توبیخ می‌کنیم؟ خیر مثل این می‌ماند که هیچ‌کاری نکردی یعنی می‌شود اسلام منهای ولايت راکاملا وارونه کرد. دیدید چطور شد؟ یزید شد امیرالمومنین، امام‌‌ حسین ‌علیه‌السلام شد خارجی! مستحب شد که امام حسین علیه‌السلام را شهید کنند، یک عده هم آمدند روزه گرفتند که حالا که می‌خواهند با امام حسین علیه‌السلام بجنگند ثوابش بیش‌تر بشود، ‌‌‌این چه وضعی می‌شود.... ⁉️ 🎤استاد گرامی حجت‌الاسلام والمسلمین‌مهدوی ارفع ، نهج‌البلاغه کتاب راهنمای سرنوشت مردمي که امتیاز نفس کشیدن درسایه‌سارحاکمیت امام‌ معصوم علیه‌السلام راداشتند اما قدر ندانستند. برای آشنایی با حقیقت حکومت اسلامی و قدردانی از این گنج پدری ازمطالعه روزی"ده دقیقه" نهج‌البلاغه غافل نشویم.💕 🆔@nahjolbalagheiha
شرح حکمت ۳۹ روشن ترين تفسيرى كه براى اين گفتار حكيمانه امام(عليه السلام) به نظر مى رسد اين است كه: ✅هرگاه كارهاى مستحب ضررى به واجبات بزند ارزش آن كاسته مى شود و ثواب آن كم مى گردد، مثل اين كه كسى از سر شب تا بعد از نيمه شب مشغول عزادارى باشد ولى خواب بماند و نماز صبح او قضا شود. 🔹️همه مى گويند آن مستحبى كه به اين فريضه لطمه زد كم ارزش است. يا اين كه به سراغ كارهاى خير و كمك به مستمندان برود; ولى در اداى ديون خود و يا حج واجب كوتاهى كند. 🔹️ دليل آن هم روشن است، فرائض و واجبات مصالحى دارد كه اگر ترك شود به انسان لطمه جدّى مى زند 🔹️ در حالى كه مستحبّات چنين نيست و به اين مى ماند كه كسى داروى اصلى درد خود را رها كرده و به داروهاى اضافى و غير ضرورى بپردازد.
🌙شرح حکمت ۴۰ فرق جايگاه زبان عاقل و احمق: آنچه امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه بیان فرموده کنایه زیبایى است درباره کسانى که سنجیده یا نسنجیده سخن مى گویند اشاره به این که : انسان عاقل نخست اندیشه مى کند سپس سخن مى گوید در حالى که احمق نخست سخن مى گوید و بعد در اندیشه فرو مى رود به همین دلیل سخنان عاقل حساب شده، موزون، مفید و سنجیده است; ولى سخنان احمق ناموزون و گاه خطرناک و بر زیان خود او. مرحوم سیّد رضى پس از ذکر این کلام حکمت آمیز مى گوید: «این سخن از مطالب شگفت انگیز و پرارزش است و منظور این است که عاقل زبانش را به کار نمى گیرد مگر بعد از مشورت با عقل خویش و فکر و دقت; ولى احمق سخنانى که از زبانش مى پرد و حرف هایى که بدون دقت مى گوید بر مراجعه به فکر و اندیشه و دقت رأیش پیشى مى گیرد، بنابراین گویا زبان عاقل پشت قلب او قرار گرفته و قلب احمق پشت زبان اوست».
🌾🌴*عدالت اقتصادی امام علی علیه السلام* «به امام گفتند مردم به دنیا دل بسته اند، معاویه با پول ها و هدایای فروان آنها را جذب می کند،شما هم با اموال عمومی، اشراف عرب و بزرگان قریش ببخش و از تقسیم مساوی بیت المال (بین مردم) دست بردار، تا به تو گرایش پیدا کنند.» سلام خدا بر او فرمود: آيا به من دستور می دهيد برای پيروزی خود، از جور و ستم درباره امّت اسلامی که بر آنها ولايت دارم، استفاده کنم؟ .💠 به خدا سوگند!، تا عمر دارم، و شب و روز برقرار است، و ستارگان از پی هم طلوع و غروب می کنند، هرگز چنين کاری نخواهم کرد! 👌 اگر اين اموال از خودم بود به گونه ای مساوی در ميان مردم تقسيم می کردم تا چه رسد که جزو اموال خداست! 📢 آگاه باشيد! بخشيدن مال به آنها که استحقاق ندارند، زياده روی و اسراف است، 🌱ممکن است در دنيا مقام بخشنده آن را بالا بَرَد، 🥀 امّا در آخرت پَست خواهد کرد. 🍀در ميان مردم ممکن است گرامی اش بدارند، 🍂امّا در پيشگاه خدا خوار و ذليل است. (خطبه 126)
💫🍃✨✨✨☆﴾﷽﴿☆ 🍃🌸 🗯نهج‌البلاغه عالی‌ترین منبع شناخت اسلام حقیقی ✨ ❇️ اسلام غیر سياسی، تو را به دام سياست آمریکایی می اندازد مگر تو نمی گفتی ما دنبال سياست نیستیم؟ چرا آمدی با امام‌ حسین‌ علیه السلام جنگیدی؟ چرا وقتی گفتیم بیاییددررکاب امام حسين عليه السلام مردم کوفه گفتند جنگ قدرت است به ما ربطی ندارد؟ پس چرا پای یزید آمدید؟ ⚜اگر پای حق نایستید بخواهی یا نخواهی شمارا پای باطل می کِشند. چرا؟چون ما اسلام رانخواستیم با شاخص آن بشناسیم اسلام شاخصش علی ابن ابیطالب است وبس... ◀️حتی پیغمبری که می‌داند فردا که سرش را زمین بگذارد بلافاصله تحریفش می کنند به زبانش دروغ در جامعه‌ پخش می کنند فرمودند: اگر خواستیدپیغمیر حقیقی را از پیغمبر دروغین بشناسید شاخص آن علی ابن‌ ابیطالب علیه السلام است؛ (أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَعَلِيٌّ بَابُهَا)من شهر علمم ولی دَرِ آن علی است علی، معاد علی، سياست علی، تربیت علی،خانواده علی، پیغمبر علی، این یعنی کسی نمی‌تواند بدون این‌که از در وارد بشود به‌من برسد. ⏪پس ما خدا را می خواهیم بشناسیم علی این یعنی امیرالمومنین ازپیامبر بالاتره؟ "ناستجیربالله" خود امیرالمومنین فرمود: من عبدي از عبدهای پیامبرم شاگردپیامبرم چه حکمت ومصلحتی درعالم شکل گرفته که خداوند باب ورود به همه معارف را امیرالمومنین علیه‌السلام قرار داده....⛱ 🎤استاد گرامی حجت‌الاسلام والمسلمین‌مهدوی ارفع ،اگر در دل و جانتان عطش شناخت اسلام حقیقی را دارید با خواندن روزی ده دقیقه از کتاب شریف نهج البلاغه سیرابش کنید.💕 🆔@nahjolbalagheiha
تشویق به جهاد: ✋. *السّلام علیک یا امیرالمومنین* 💐🪴 *یکشنبه های علوی* سلام خدا بر امیرالمومنین علیه السلام فرمود: 👌( ای یاران برای جهاد با دشمن)... کمربندها را محکم ببنديد و دامن همّت بر کمر زنيد، که به دست آوردن ارزش های والا با خوش گذرانی ميسّر نيست! .(خطبه ۲۴۱) ✅( و امروز) «جهاد تبیین» یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است و هر کسی که میتواند[باید اقدام کند].» ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ 💠(چون)، «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ی این توطئه‌ی دشمن و این حرکت دشمن است. هر کدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید.» ( امام خامنه ای ۱۴۰۰/۰۷/۰۵) *یکصدو پنجمین هفته* نهج البلاغه خوانی📋 خواندن خطبه ۲۴۱(تشویق برای جهاد) *ثواب این هفته نهج البلاغه خوانی تقدیم به*👇👇👇 ،*حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرات حمزه و عبدالعظیم حسنی، شهدا و همچنین شهید دانشگر🌹 *لطفاً ذکر صلوات و حمد سوره تقدیم شود.*💐 لینک های درس امیرالمومنین علیه السلام: ایتا https://eitaa.com/nahjolbalaghekhani110arvane واتساپ کانال ۲ https://chat.whatsapp.com/DJ9hbUjRrTu5f5BkS2eZcI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امیر المؤمنین علی علیه السّلام 💐🌴 (محبان مولا، اگر ممکنه، یکشنبه ها انرا بخوانیم!)
🌙شرح حکمت 42: 💠مى دانیم درد و رنج ها و بلاها و حوادث ناگوار فلسفه ها متعددى دارد; ✅یکى از آن فلسفه ها آمرزش گناهان است; اضافه بر این، انسان در حال بیمارى توجه خاصى به خدا پیدا مى کند و گاه به یاد مرگ مى افتد و از گناهان خود توبه مى کند و همین بیدارى و آگاهى و توبه نیز سبب دیگرى براى ریزش گناهان اوست… 👌آن گاه امام راز این نکته را که چرا فرمود: بیمارى سبب سقوط گناهان است و نفرمود: پاداش و اجر دارد، بیان مى کند. روشن است که پاداش مربوط به عمل است 😔ولى یک بیمارى ناخواسته که به انسان عارض مى شود کارى نیست که او انجام داده باشد تا خداوند اجر و پاداشى براى او قرار دهد. البته اگر این بیمارى بر اثر اعمال و طاعاتى باشد; مثلا سرباز مجاهدى که به سوى میدان جنگ مى رود، خسته و ناتوان و بیمار گردد این بیمارى که زاییده اطاعات اوست ممکن است اجر داشته باشد. سوال: کدامیک از فلسفه های رنج و بلا در زندگی انسان است؟ الف: آمرزش گناهان ب: تجربه اندوزی
🌙شرح حکمت ۴۳ امام(عليه السلام) در اينجا پنج وصف مهم براى خبّاب به دنبال طلب رحمت الهى، براى او ذكر مى كند: 1️⃣نخست اسلام وى از روى عشق و علاقه و رغبت است نه از روى ترس و نه از روى طمع و نه به سبب تقليد كوركورانه. آرى او اسلام را به خوبى شناخت و به آن عشق ورزيد و مسلمان شد و بهترين دليل براى عشق و علاقه او به اسلام اين بود كه بارها مشركان او را شكنجه كردند كه دست از اسلام بر دارد، شكنجه ها را تحمل كرد و دست از دامان پيامبر نكشيد. 2️⃣وصف دوم اينكه او جزء مهاجران بود و مهاجرتش براى اطاعت خدا صورت گرفت. شايد هجرت بعضى از مكه به مدينه براى ترس از مشركان يا طمع در آينده اسلام بود; ولى اين مرد مجاهد تنها به موجب اطاعت خداوند هجرت كرد و مى دانيم هجرت مهاجران فصل جديدى در تاريخ اسلام گشود، زيرا آنها با انصار مدينه دست به دست هم داده لشكر نيرومندى براى اسلام فراهم شد كه در سايه آن توانست در مبارزات خود با دشمنان پيروز گردد و حكومت اسلامى به كمك آنها تحقق يابد. جالب اين كه در حالات خبّاب نوشته اند كه او در ميدان بدر و تمام غزواتى كه بعد از آن صورت گرفت از پيغمبر(صلى الله عليه وآله) جدا نشد. 3️⃣سوم اينكه او مرد قانعى بود و زندگى ساده و زاهدانه اى داشت و مى دانيم افراد قانع افرادى عزيز و سربلندند و در برابر ثروتمندان از خدا بى خبر هرگز سر تعظيم فرود نمى آورند. در حقيقت او در اين كار از پيغمبر گرامى اسلام الگو مى گرفت. ....
🌙ادامه شرح حکمت ۴۳ 4️⃣در چهارمين جمله خشنودى او را از تقديرات الهى بيان مى كند با اين كه او دوران هاى سخت و طوفانى اسلام را از نزديك مشاهده كرد و زجر بسيار كشيد و تحمل شدائد نمود; اما با اين حال هميشه از خدا راضى بود; راضى از مقدرات الهى و به پاداش هاى نيك. قرآن مجيد درباره گروهى از مؤمنان راستين مى فرمايد: «(رَضِىَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْه); هم خدا از آنها راضى بود و هم آنها از خدا» و درباره صاحبان نفس مطمئنه مى فرماید: «(راضِیَةً مَرْضِیَّةً); هم آنها از خدا خشنود بودند و هم خدا از آنها خشنود». 5️⃣در پنجمین و آخرین توصیف مى فرماید: او در تمام عمر مجاهد بود; در مکه جهادى آمیخته با شکنجه داشت. مشرکان آتش افروختند، او را به پشت بر آتش خواباندند به گونه اى که قسمت زیادى از پشت او سوخت; ولى هرگز از اسلام باز نگشت. در دوران مدینه که دوران جهادهاى سخت و سنگین اسلامى بود در تمام میدان هاى نبرد حضور داشت و مى جنگید و در دوران حکومت امیر مؤمنان على(علیه السلام) گفته اند در جنگ صفین و نهروان حضور داشت، هرچند بعضى از مورخان معتقدند او در اواخر عمرش بیمار بود و نتوانست در صفین شرکت کند و پیش از جنگ نهروان از دنیا چشم پوشید. صفات بالا نشان مى دهد چه کسانى مى توانند محبوب اولیاء الله باشند و چه صفاتى انسان را به خدا و معصومان(علیهم السلام) نزدیک مى کند.
⚡️🍃✨✨✨☆﴾﷽﴿☆ 🍃🌸 💦 💥چرایی نهج‌البلاغه خوانی روزانه⚡️ 💎 ابتدا ورود به عالم امیرالمومنین علیه‌السلام با ورود به نهج‌البلاغه ممکن می شود. 🔶 درک نهج‌البلاغه پنج مرحله دارد و هر مرحله،راه وروش خود را میطلبد:⤵️⤵️ 1⃣ مرحله خواندن نهج‌البلاغه 2⃣مرحله فهمیدن نهج‌البلاغه 3⃣مرحله چشیدن نهج‌البلاغه 4⃣مرحله زنده شدن با نهج‌البلاغه 5⃣مرحله فنای در نهج‌البلاغه ◀️در مرحله اول باید این کتاب مهجور و مظلوم را خواند. تاریخ بیش از هزار ساله‌ی نهج‌البلاغه نشان می‌دهد که هرکس این کتاب را خوانده به آن علاقه‌مند شده است. ◀️در مرحله دوم،امیرالمومنین علیه‌السلام با اشراف پدرانه‌ی خود قلبی را که به ایشان و سخنان گهربارش روی آورده باشد، به لذت فهم نهج‌البلاغه مفتخر می‌فرمایند. ◀️مرحله سوم وقتی نهج‌البلاغه وارد خانه قلب کسی شد، او طعم شیرینش را می‌چشد و بیشتر شیفته‌ی حقایقش می‌شود. ◀️مرحله چهارم با چشیدن بخشی از معارف نهج‌البلاغه، طالب همه‌ی آن می‌شود و خوراک فکر و جانش، نهج‌البلاغه خواهد شد و با داشتن چنین مائده‌ی لذیذی، به هیچ طعام دیگری میلی نخواهد داشت. ◀️مرحله پنجم کار عاشق نهج‌البلاغه و دلداده‌ی امیرالمومنین علیه‌السلام به جایی خواهد رسید که آرمان‌هایش، آرمان‌های علی علیه‌السلام می‌شود، دردهایش دردهای علی علیه‌السلام و شادی و لذتش، لذت و شادی علی علیه‌السلام این یعنی فانی شدن در امیرالمومنین علیه‌السلام..... ⭕️⭕️ به نظر این حقیر علاقه و دل نگرانی عزیزانی که جلسات نهج‌خوانی را اداره می‌کنند برای پاسخگو بودن به سوالات این را می‌طلبد که هر روز اشراف بیشتری پیدا کنند برای رسیدن به این مقصود با پرخوانی نهج‌البلاغه به لطف پدرانه آقا امیر المومنین علی علیه السلام اعتماد کنیم.⛱ 🎤استادگرامی حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع 🆔@nahjolbalagheiha
هشدار!! از فریبکاری شیاطین(معاویه ها و عمر و عاص های زمان): 🙈.*همانا شيطان، راه های خود را به شما آسان جلوه می دهد،* 💠.*تا گره های محکم دين شما را يکی پس از ديگری بگشايد،* ◀️ و به جای وحدت و هماهنگی، بر پراکندگی شما بيفزايد. 🍂 🐾و در پراکندگی شما را دچار فتنه گرداند. 🦊از وسوسه و زمزمه و فريبکاری شيطان روی گردانيد،💫 🌱و نصيحت آن کس را که (امام و رهبر) و خيرخواه شماست گوش کنيد، و به جان و دل بپذيريد.♥️ (خطبه 3_121)
*🪴فضائل مولا* *🌱امام صادق علیه السلام فرمودند* : *👌‌یا مفضل به خدا سوگند⁉️* *🌱كه آدم (علیه السلام) سزاوار آن نشد كه خداوند او را به دست خویش بیافریند و بر او از روح خویش بدمد مگر به خاطر ولایت على (علیه السلام)* *🌱و حق تعالى موسى را كلیم خویش نفرمود مگر به ولایت على (علیه السلام)* *🌱و عیسى بن مریم را آیت و نشانه بر جهانیان نساخت مگر به خاطر (تواضع و) خضوعى كه وى در برابر على (علیه السلام) داشت* *👈و سپس امام فرمود*: *خلاصه آنكه ، هیچكسى شایستگى نظر عنایت حق تعالى را نتواند یافت*؛ *مگر به وسیله اطاعت و عبودیت نسبت به ما اهل بیت علیهم السلام* . *📚بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث جلد 26 صفحه 294*
🔰تبیین شباهت دوران ما با دوران حکومت امیرالمومنین(علیه السلام) (قسمت-اول) ⁉️در حفظ نظام اسلامی، مراقب کدام حفره‌های امنیتی باشیم؟ ✳️حضرت زهرا سلام‌الله علیها در خطبه‌ی فدک سه عامل را برای به انحراف کشاندن حاکمیت نبوی بر می‌شمرد؛ ⭕️۱. کینه‌ها و دشمنی‌های پنهان ⭕️۲. پوسیده‌ شدن فرهنگ دینی در بین مردم ⭕️۳. سر برآوردن رهبران پنهان 🔴پس از رحلت پیامبر اسلام، عده‌ای حاکمیت دینی را به انحراف کشاندند و آن را به نفع خود تصاحب کردند، این اتفاق همانند همه‌ی اتفاقات اجتماعی دارای زمینه‌هایی بود که حضرت زهرا در این خطبه به آن زمینه‌ها اشاره می‌کند. 🔻۱-دشمنی‌های پنهان؛ ⚠️به هر اندازه‌ که مردم یک جامعه، از ساختار و یا متولیان یک حاکمیت، دشمنی به دل داشته‌ باشند، اقتدار آن حاکمیت، کمتر و احتمال براندازی آن بیشتر می‌شود. ⏬از این‌ رو یکی از شگردهای جنگ نرم برای براندازی یک حاکمیت: 🔹پر کردن دل مردم از بغض و کینه نسبت به کارگزاران و متولیان آن است. 🔹عصبانی‌کردن مردم 🔹جریحه‌دار کردن احساسات مردم... همگی می‌تواند حاکمیت را به شیب براندازی بیاندازد. ⏪وجود نفوذی‌هایی که می‌خواهند به عزت اجتماعی مردم لطمه بزنند و یا احتیاجات آن‌ها را گرو بگیرند تا باعث به وجود آمدن دشمنی‌های پنهان علیه آن حاکمیت شود و زمینه را برای براندازی فراهم کند نیز در همین راستاست. 📢حضرت در در قالب نیایش با خدا پیش از آغازجنگ چنین عرضه می دارند: ⚠️خدایا دشمنى هاى پنهان آشکار، و دیگهاى کینه در جوش است، خدایا به تو شکایت مى کنیم از اینکه پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم در میان ما نیست، و دشمنان ما فراوان، و خواسته هاى ما پراکنده است. «پروردگارا بین ما و دشمنانمان به حق داورى فرما که تو از بهترین داورانى» ↩️ادامه دارد... 🖊حمیدرضا مهدوی ارفع 🆔@mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸وَلاَ تُحَدِّثِ النَّاسَ بِکُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ، فَکَفَى بِذَلِکَ کَذِباً 💠هر چه را شنیدی، بدون بررسی بازگو مکن که همین برای دروغگویی تو کافی است. 📘 ۶۹ ⚡️✨⚡️✨⚡️ ✨⚡️✨⚡️✨ 🎤شهید
📗شرح حکمت 45 👌اشاره به این است که این حقیقت که مؤمنان هرگز على را مبغوض نمى دارند و منافقان هرگز او را دوست نخواهند داشت 💠 نخست در علم الهى گذشته و مقدر گشته سپس بر لسان پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)جارى شده است. ✅ از این حدیث شریف استفاده مى شود که وجود مبارک امیرمؤمنان على بن ابى طالب(علیه السلام) با آن معرفت بالا و آن صفات والا، معیار سنجش مؤمن و منافق بود. 💠 مؤمنان که صفات خود را پرتوى از صفات آن بزرگوار مى دیدند به مناسبت تجانس روحى و اعتقادى و اخلاقى به آن حضرت عشق مىورزیدند 🙈 و منافقان که صفات و اعتقاد خود را در تضاد با صفات و معارف اعتقادى على(علیه السلام)مشاهده مى کردند بغض و کینه او را در دل مى پروراندند. سوال: معیار سنجش مومن و منافق کدام معصوم می باشند؟ الف: امام علی علیه السلام ب: امام حسین علیه السلام
🌙شرح حکمت 46 💠دلیل آن روشن است، زیرا انسان معصیت کارى که از عمل زشت خود ناراحت مى شود به سوى پشیمانى و توبه و جبران آن گام بر مى دارد 💠 حال آنکه آن کس که از کار نیک خود مغرور مى گردد گامى به سوى ریاکارى بر مى دارد. ❇️توبه آثار شوم آن معصیت را مى شوید در حالى که غرور عُجب و ریا از کارهاى نیک، انسان را به پرتگاه گناهان کبیره مى کشاند. سوال: آفت کار نیک چیست؟ الف: غرور ب: ریا ج: هر دو
۱. برخورد قاطعانه با خيانت كارگزاران: ✍🏻 به من خبر دادند كه خانه اى با هشتاد دينار خريده اى و سندى براى آن نوشته اى، و گواهانى آن را امضا كرده اند. 👈🏻 (شريح گفت: آرى اى امير مؤمنان، امام عليه السّلام نگاه خشم آلودى به او كرد و فرمود): 🔸🔶 اى شريح به زودى كسى به سراغت مى آيد ♡ كه به نوشته ات نگاه نمى كند ♡ و از گواهانت نمى پرسد 👈🏻 تا تو را از آن خانه بيرون كرده و تنها به قبر بسپارد. اى شريح انديشه كن كه آن خانه را با مال ديگران يا با پول حرام نخريده باشى❕ *كه آنگاه خانه دنيا و آخرت را از دست داده اى 🔷👈🏻 اما اگر هنگام خريد خانه، نزد من آمده بودى، براى تو سندى مى نوشتم كه ديگر براى خريد آن به درهمى يا بيشتر، رغبت نمى كردى. بخش اول از نامه ۳ نهج البلاغه