#عجز_انسان_از_درك_حقائق_موجود_در_پديده_ها/بخش دوم
✅🌴پس ستايش خداوندى را سزاست كه عقل ها را از توصيف پديده اى كه برابر ديدگان جلوه گرند ناتوان ساخت،
💠 پديده محدودى كه او را با تركيب پيكرى پر نقش و نگار، با رنگ ها و مرزهاى مشخص مى شناسد، باز هم از تعريف فشرده اش زبان ها عاجز و از وصف واقعى آن در مانده اند (حال چگونه خدا را مى توانند درك كنند).
#خطبه۱۶۵_۵
#نهج_البلاغه_خوانی
@nahjolbalaghekhani110arvane
🌴💐فضایل امیرالمومنین علیه السلام
در بیان حضرت زهرا سلام الله علیها:
💠حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه حدود دوازده فضيلت برجسته اميرالمؤمنين(ع) را ذکر کرده اند.:
🤝۱- برادری مولا با پیامبر اسلام ص
، فضيلتي بي مانند است که تنها امير المؤمنين(ع) از آن برخوردار بوده اند.و ان افتخار می نمودند
💠۲- شجاعت و دلاوری حضرت
🙈😱«هرگاه که شيطاني سر برآورد يا اژدهايى از مشرکين دهان بازکرد، پيامبر برادرش را در کام آن افکند ( و حضرت در مصاف و نبرد با دشمن)
✅ تا زمانى که سرآنان را به زمين نمى کوفت و آتش آنها را به آب شمشيرش خاموش نمى کرد، باز نمى گشت.»....
..... ادامه دارد
#خطبه_فدکیه_حضرت_زهرا
#پای_درس_امیرالمومنین_علی_علیه_السلام 👇کانال عضویت
https://eitaa.com/nahjolbalaghekhani110arvane
سلام بر شهیدان گمنام
مراسم استقبال از 5 شهید گمنام
دوشنبه 20 آذرماه
ساعت 15:30 کوشک امام رضا (ع)
همراه با تشیع خودرویی به سمت باغ موزه دفاع مقدس
🆔 @kanoon_basijsem
#شگفتى_آفرينش_جانداران_كوچك:
💠پاك و برتر است خدايى كه در اندام #مورچه، و مگس ريز، پاها پديد آورد، و جانداران، بزرگتر از آنها، از ماهيان دريا، و #پيلان_عظيم الجثّه را نيز آفريد، و بر خود لازم شمرد،
✅كه هيچ كالبد جاندارى را وانگذارد و به درستى اداره اش نمايد،
🥀جز آن كه ميعادگاهش را #مرگ و پايان راهش را نيستى قرار داد.
#خطبه۱۶۵_۶
#نهج_البلاغه_خوانی
@nahjolbalaghekhani110arvane
#وصف_ويژگى_هاى_بهشت/بخش اول
🪴اگر با #چشم_دل به آنچه كه از #بهشت براى تو وصف كرده اند بنگرى، از آنچه در دنياست دل مى كنى،
🔰هر چند شگفتى آور و زيبا باشد، و از خواهش هاى نفسانى و خوشى هاى زندگانى و منظره هاى آراسته و زيباى آن كناره مى گيرى.
#خطبه۱۶۵_۷
#نهج_البلاغه_خوانی
@nahjolbalaghekhani110arvane
💠💐فضایل امیرالمومنین در خطبه فدکیه حضرت زهرا س:
🌏۴ - نهراسیدن از رنج و سختی در راه خدا
مَکْدُوداً في ذاتِ ا...»
آن حضرت در تمامي ميدان هاي #جهاد در راه خدا پرچم فتح و ظفر را برافراشتند و بدون پيروزي نزد رسول خدا(ص) بازنگشتند.
✳️۵ - نهایت تلاش در راه خدا
«مُجْتَهِداً في اَمْرِ ا...»
ايشان براي اجراي فرمان الهي، از هيچ کوشش و #تلاشي فروگذار نمي کردند و تمام توان و قدرتشان در راه مقدس رسول ا...(ص) صرف مي شد.
🔰۶ - نزديک بودن امیرالمومنین به پيامبراکرم(ص) « قَريباً مِنْ رَسُول ِا...»؛
اميرالمؤمنين(ع) در تمامي لحظات، در #جنگ، در #تبليغ و در سفر، بيش از هر کسي به رسول خدا(ص) نزديک بودند....
#پای_درس_امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
#خطبه_فدکیه_حضرت_زهرا
#یکشنبه_های_علوی
✋ *السلام علیک یا علی بن موسی
الرضا*
*صلوات رضویه ۴۱💐
( ذکر #صلوات_چهارشنبه_های_امام_رضایی)
◼️🥀با تسلیت #ایام_فاطمیه
⏳💡ذکر صلوات بمدت ۸ روز از تاریخ ۹/۲۲ تا ۱۴۰۲/۹/۲۹
برای حضرت زهرا سلام الله علیها و امام رضا و معصومین علیهمالسلام و اولیاء و شادی ارواح شهدا، همچنین شهدا جبهه مقاومت و فلسطین و امام شهیدان 🌷) و اموات...
🍃🌸.*لطفا سهم خود و خانواده را در همین گروه پیام فرمایید.*
💠إن شاءالله در هر ماه از #خادمان_امام_رضا علیه السّلام، دعاگو و نائب الزیاره شما #خوبان که ذکر صلوات رضویه را انجام میدهید خواهند بود.
«اللهم صل علی محمدوآل محمد و عجل فرجهم»🌸🌷💐
#صلوات_صدقه_
#یا_علی_مدد*🌴
لینک عضویت در گروه صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/2977169636Cc20cc36831
شرح حکمت ۱ -۳۷۹
به يقين همه روزى ها مقدر است ولى بعضى مشروط است به تلاش و كوشش و سعى و كار كه اگر اين شرط حاصل نشود فراهم نخواهد شد. مانند روزى هايى كه از طريق كشاورزى و دامدارى و صنايع و تجارت و امثال آن حاصل مى شود. قسم دوم روزى هايى است كه مشروط به اين شرط نيست بلكه ناخواسته به سراغ انسان مى آيد. مانند ارث غير منتظره اى كه به انسان مى رسد و يا سود كلانى كه بدون تلاش و كوشش از طريق ترقى قيمت ها و يا هداياى غير منتظره عايد انسان مى گردد.
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🌐@nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت۲ -۳۷۹
درست است كه انسان بايد آينده نگر باشد و تنها به فكر امروز نباشد و به همين دليل در دنيايى كه ما زندگى مى كنيم دولت ها برنامه هاى پنج ساله و ده ساله و پنجاه ساله دارند. منظور امام(عليه السلام) اين است كه حريصان را از حرص زياد بازدارد تا به بهانه تأمين آينده، شب و روز در فكر دنيا نباشند... بسيارند كسانى كه براى به دست آوردن درآمدهاى هنگفت دست و پا مى زنند در حالى كه تنها بخش كوچكى را از آن مصرف كرده و بقيه را براى وارثان خود مى گذارند و در واقع تلاشگران خسته و بى مزدند. هدف امام(عليه السلام) اين است كه اين گروه از افراد را از تلاش هاى بى حد و حساب كه آرامش دنيا و نجات آخرت را بر باد مى دهد بازدارد.
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🌐@nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت۳ -۳۷۹
هرگز هدف امام(عليه السلام) اين نيست كه افراد را از تلاش و كوشش براى حل مشكلات اقتصادى بازدارد چراكه آن حضرت و ساير معصومين(عليهم السلام) در كلمات ديگر خود به اين نوع تلاش سفارش كرده اند بلكه هدف اين است كه با بيان اين واقعيت ها كه روزى بر دوگونه است و خداوند آنچه مقدر باشد به انسان مى رساند، سدى در برابر حرص و طمع و دنياپرستى و افزون طلبى ايجاد كنند.
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🌐@nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت ۳۸۰:
بسيارند كسانى كه خيال مى كنند اگر امروز سالم و شاداب و سرخوش اند ماه ها يا سال ها اين وضع ادامه پيدا مى كند و يا اگر امروز در مجلس جشن و سرورى حضور دارند اين مجالس تا مدت ها ادامه خواهد يافت. در حالى كه اگر به تاريخ مراجعه كنيم و يا حتى حوادثى را كه در دوران عمر خود ديده ايم مورد بررسى قرار دهيم مى بينيم اين ها خيال باطلى بيش نيست. افرادى بودند بسيار قوى و نيرومند ازنظر جسمانى و بسيار قدرتمند ازنظر موقعيت اجتماعى ولى ناگهان با گذشتن يك روز يا يك شب همه چيز دگرگون شد.
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🌐@nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت ۳۸۱:
چه تشبيه و تعبير جالبى! به راستى، سخن قبل از آن كه از دهان گوينده اش بيرون آيد همچون اسيرى در نزد اوست ولى همين كه از دهان گوينده بيرون آمد نه تنها قادر بر مهار كردنش نيست بلكه در اسارت آن خواهد بود و تمام مسئوليت هايش را بايد به عهده بگيرد. پس چه بهتر كه انسان كم سخن بگويد و سنجيده بگويد.
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🌐@nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت ۳۸۲:
اولاً در آيات متعددى از قرآن مجيد از اين كار نهى شده است به خصوص هرگاه اسناد به خداوند متعال داده شود... ثانياً ازنظر عقل نيز كار قبيحى است زيرا هنگامى كه انسان چيزى را نمى داند ولى به طور قطع از آن خبر مى دهد مفهومش اين است كه من درباره آن علم و اطلاع دارم در حالى كه اين دروغ است و دروغ، از زشت ترين كارهاست.
اضافه بر اين امكان دارد آن سخن برخلاف واقع و كذب باشد بنابراين ذكر آن به طور قطع، نوعى تجرى در برابر خداوند است چراكه چيزى را بى پروا مى گويد كه احتمال دارد معصيت خداوند باشد.
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🌐@nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت ۳۸۳:
اشاره به اين كه عالَم محضر خداست و خداوند از ما به ما نزديك تر است حتى افكار و خيالاتى را كه در ذهن ما نقش مى بندد مى داند و مى بيند بنابراين چگونه به خود اجازه مى دهيم كه در صحنه هاى معصيت در حضور خداوند، حضور داشته باشيم و در صحنه هاى اطاعت كه خاصان و مقربان پروردگار و مؤمنان صالح حضور دارند جاى ما خالى باشد؟ ... سعى كن اسباب اطاعت را فراهم كنى و درطريق اطاعت پروردگار قوى شوى و نيز سعى كن اسباب معصيت را از ميان بردارى و در طريق عصيان ضعيف شوى زيرا فراهم آوردن اسباب يا از ميان بردن آن غالباً كارى است كه در اختيار انسان مى باشد. مثلاً هنگامى كه افراد عادى نزد علما و دانشمندان وارسته دينى بروند تا نصيحتى از آن ها بشنوند سبب مى شود كه روح آن ها براى اطاعت پروردگار قوى گردد و هنگامى كه از بدان و دوستان بدكار دورى كنند اسباب معصيت را از ميان برداشته و خود را براى انجام آن ضعيف مى سازند.
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🌐@nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت ۳۸۴:
همه افراد، بدون استثنا يا در تواريخ خوانده اند و يا درباره پيشينيان شنيده اند و يا با چشم خود ديده اند كه افراد قدرتمند يا ثروتمند و پرتوان ناگهان قدرت و ثروت و توان خود را از دست داده و به صورت فردى ضعيف و ناتوان درآمده اند... با اين تحولات سريع و دگرگونى هايى كه در امور دنيا مى بينيم اگر به امكانات آن اعتماد كنيم آيا نشانه جهل و نادانى نيست؟... اگر انسان شك در معاد و ثواب و عقاب داشته باشد كوتاهى او در انجام كارهاى نيك ممكن است قابل توجيه باشد اما افراد باايمان كه معاد را باور كرده و به ثواب و جزاى الهى ايمان دارند آن هم ثواب هاى بسيار عظيمى كه تناسبى با مقدار عمل انسان ها ندارد بلكه فقط مناسب فضل و الطاف الهى است اگر در انجام كارهاى نيك كوتاهى كنند به راستى عجيب است و اين همان غبن و خسارتى است كه انسان با دست خود بر خويشتن وارد مى كند.
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🌐@nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت ۳۸۵:
امام(عليه السلام) در اين گفتار نورانى به دو نكته در پستى دنيا اشاره مى كند: نخست اين كه جاى معصيت الهى تنها اينجاست و دوم اين كه وسيله رسيدن به سعادت جاويدان ترك آن است.
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🌐@nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت ۳۸۶:
بدون شك براى رسيدن به مقصود، عوامل زيادى بايد دست به دست هم بدهند ولى در ميان همه آن عوامل، نقش تلاش و كوشش از همه پررنگ تر است و تجربه نيز همين را نشان مى دهد كه بزرگان دنيا كه به مقاصد عالى دست يافته اند براثر كار و كوشش و تلاش فراوان بوده و حتى مخترعان و مكتشفان كه توانسته اند نيروهاى مختلف جهان طبيعت را به تسخير خود درآورَند، بر فراز آسمان پرواز كنند و يا به بعضى از كرات بالا برسند، در اعماق درياها سير كرده و ذخاير آن را كشف نمايند، نيروى اتم را در اختيار بگيرند و از آن براى مقاصد صلح جويانه استفاده كنند، به كشفيات فراوانى در علوم مختلف دست يابند و درهاى گنجينه هاى علوم را بگشايند، همه اين ها در سايه تلاش و كوشش و استقامت و پشتكار است.
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🌐@nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت ۳۸۷:
مفهوم «خير» و «شر» به طور اجمال بر همه روشن است ولى معيار سنجش آن در جوامع و مكاتب مختلف كاملا متفاوت مى باشد، مادى گراها خير و نيكى را در لذات مادى مى دانند و بدى را در ضررها و زيان هاى مادى، در حالى كه مكاتب الهى خير و شر را به گونه ديگرى تفسير مى كنند. آن ها خير را در سعادت جاويدان سراى ديگر و در فضايل انسانى و صفات برجسته اخلاقى مى دانند، هرچند زيان هاى مادى نيز ظاهراً سنگين است و به عكس، شر و بدى را در رذايل اخلاقى و كارهاى غير انسانى و آنچه مايه خسران و زيان در سراى ديگر مى شود حساب مى كنند و اينجاست كه ديدگاه اين دو مكتب كاملا از هم جدا مى شود.
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🌐@nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت ۳۸۸:
روشن است كه منظور از قلب در اين جا آن عضوى كه وسيله خون رسانى به تمام بدن است نمى باشد بلكه قلب به معناى روح و جان آدمى است و در لغت، يكى از معانى آن نيز همين معنا ذكر شده است. افراد بيماردل كسانى هستند كه يا ازنظر اعتقادى گرفتار انحرافات مختلفى شده اند و يا ازنظر اخلاقى آلوده به انواع رذايل گشته اند مانند بخل و حسد و كينه توزى و شهوت پرستى و ... . معلوم است كه بيمارى تن در دنيا انسان را آزار مى دهد ولى بيمارى قلب و روح، هم در دنيا انسان را آزار مى دهد و هم مايه بدبختى او در سراى ديگر است و به همين دليل بيمارى روح و قلب از همه آنچه قبلا ذكر شد بدتر مى باشد.
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🌐@nahjolbalaghekhani110arvane
#وصف_ويژگى_هاى_بهشت/بخش دوم
💠و اگر فكرت را به درختان #بهشتى مشغول دارى كه شاخه هايشان همواره به هم مى خورند،
و ريشه هاى آن در توده هاى مشك پنهان، و در ساحل جويباران بهشت قرار گرفته آبيارى مى گردند،
🥤🍒و خوشه هايى از لؤلؤ آب دار به شاخه هاى كوچك و بزرگ درختان آويخته، و ميوه هاى گوناگونى كه از درون غلاف ها و پوشش ها سر بيرون كرده اند،
🌾🌸سرگردان و حيرت زده مى گردى: شاخه هاى پر ميوه بهشت كه بدون زحمتى خم شده در دسترس قرار گيرند، تا چيننده آن هر گاه كه خواهد بر چيند.
#خطبه۱۶۵_۷
#نهج_البلاغه_خوانی
@nahjolbalaghekhani110arvane