eitaa logo
پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
515 دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
29 فایل
نهج البلاغه خوانی سیری در نهج البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠۳ راز خواندن سوره واقعه در شب جمعه 🎤حجت الاسلام کانال امام جواد علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃سرباز روح الله از حیدر می‌گوید 🍃رستم ما یاری از حیدر می‌جوید 🎙 🥀کانال مداحی @madahii11
(عج)/بخش اول بدانيد آن كس از ما (حضرت مهدى «عج») كه فتنه هاى آينده را دريابد با چراغى روشنگر در آن گام مى نهد 👌و بر همان سيره و روش پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و  امامان عليهم السّلام رفتار مى كند تا گره ها را بگشايد بردگان و ملّت هاى اسير را آزاد سازد جمعيّت هاى گمراه و ستمگر را پراكنده و حق جويان پراكنده را جمع آورى مى كند.   @nahjolbalaghekhani110arvane
(عج)/بخش دوم (عج) سال هاى طولانى در پنهانى از مردم به سر مى برد آن چنان كه اثر شناسان، اثر قدمش را نمى شناسند گر چه در يافتن اثر و نشانه ها تلاش فراوان كنند. ✔️ سپس گروهى براى درهم كوبيدن فتنه ها آماده مى گردند و چونان شمشيرها ⚔صيقل مى خورند ديده هاشان با روشنايى گيرد و در گوش هاشان تفسير قرآن طنين افكند و در صبحگاهان و شامگاهان جامهاى حكمت سر مى كشند.   @nahjolbalaghekhani110arvane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️شعرخوانی فوق العاده در خصوص سردار دلها سرباز وطن حاج قاسم عزیز ، فرمانده دلتنگ ها و جامانده های قافله ی بزرگ شهادت را یکبار که ببینی دوباره و سه باره برمیگردی و نگاهش میکنی شادی روحش و علو درجات او و همه شهدا الفاتحه مع الصلوات @jahadetabeen8
/ بخش اول روزگار آنان به طول انجاميد تا رسوايى آنها به نهايت رسيد و خود را سزاوار بلاى زمانه گرداندند و چون پايان مدّت آنها نزديك شد گروهى در ها آسودند ✅و گروهى دست به و پيكار با زدند و با كه داشتند بر خدا منّت ننهادند، 🍂 و جان دادن در راه خدا را بزرگ نشمردند. تا آنجا كه اراده الهى به پايان دوران جاهليّت موافق شد، شمشيرها⚔ در راه خدا كشيدند 💠 و بينش هاى خود را بر نشاندند و طاعت پروردگار خود را پذيرفتند و فرمان پند دهنده خود را شنيدند و در پيروزى و سربلندى زيستند.   @nahjolbalaghekhani110arvane
/ بخش دوم تا آن كه خدا پيامبرش را نزد خود برد، (افسوس) كه گروهى به گذشته جاهلى خود بازگشتند و با پيمودن راه هاى گوناگون به ❌گمراهى رسيدند❌ و به دوستان منحرف خود پيوستند و از دوستى با بريدند كه به آن امر شده بودند و بنيان اسلامى را تغيير داده در جاى ديگرى بنا نهادند. ⬅️⬅️آنان كانون هر خطا و گناه و پناهگاه هر فتنه جو شدند كه سرانجام در سرگردانى فرو رفته، و در غفلت و مستى به روش و آيين فرعونيان در آمدند يا از همه بريده و دل به دنيا بستند و يا پيوند خود را با دين گسستند.   @nahjolbalaghekhani110arvane
سلام خدا بر امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود ,،؛ به خدا سوگند! 🌴داد مظلوم را از ظالم می گیرم و افسار ظالم را می کشم تا وی را به آبشخور حق وارد سازم، هرچند کراهت داشته باشد. نهج البلاغه، خطبه 136 امام خامنه ای: مسئله‌ی غزه مسئله‌ی یک تکه سرزمین نیست؛ مسئله‌ی فلسطین فقط مسئله‌ی جغرافیا نیست؛ مسئله‌ی بشریت و انسانیت است
شرح حکمت 295 ☘امام عليه السلام فرمود: دوستانت سه گروهند و دشمنانت نيز سه گروه؛ اما 🥰دوستانت: دوست تو و دوست دوستت و دشمن دشمنت و اما 😈 دشمنانت: 1- دشمن تو 2- و دشمن دوستت 3-و دوست دشمنت هستند. 👌درست است كه هميشه دوستِ دوست انسان ممكن است دوست انسان نباشد؛ با كسى دوستى كند و با دوستش دشمنى؛ ولى غالبآ چنين نيست. دوستى ها و دشمنى ها معمولاً براثر اهداف مشترك است، هنگامى كه اهداف مشترك بود، هم دوست انسان هم دوستِ دوست او از در دوستى درمى آيند، 🔺بنابراين وجود بعضى استثناها هرگز مانع از يك حكم كلى نيست… دشمنى ها با شخص يا چيزى نيز براثر اهداف مشترك است؛ كسى كه با كسى دشمن مى شود، با دوست او هم كه اهداف مشابهى دارد دشمنى خواهد كرد وبه عكس با دشمنانش دوستى خواهد نمود. 💎 اين كلام حكيمانه امام عليه السلام در بسيارى از مسائل اجتماعى زندگى و درباره ملتها راهگشاست؛ هرگاه ببينيم كسى با دشمن مسلمانان دوستى مى كند بايد بدانيم او هم دشمن مسلمانان است، هر چند به ظاهر ادعاى دوستى مى كند. همچنين اگر با دوستان ما دشمنى مى كند بدانيم او دشمن ما نيز هست، هرچند ظاهرآ خود را در لباس دوستان ما درآورده است. 🔸و به اين ترتيب بسيارى از روابط سياسى و اجتماعى را مى توان حل كرد و پيش بينى هاى لازم را درباره موضع گيرى در مقابل اشخاص و گروهها و كشورها داشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| رهبر انقلاب در دیدار اخیر: ملّت ایران ایستاده و محکم است. و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم، در کار باید نشان بدهیم، در تحصیل علم باید نشان بدهیم، در تحقیقات باید نشان بدهیم، در اتّحاد ملّی‌مان باید نشان بدهیم. اگر این شد، آن‌وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود، گشایش به ما ارائه خواهند داد. 💻 Farsi.Khamenei.ir
شرح حکمت 14 امام(عليه السلام) در اين جمله به کسانى که بستگان نزديکش نسبت به او بى مهرى مى کنند و رهايش مى سازند دلدارى و اميدوارى مى دهد که نبايد از اين جريان مايوس گردند; خداوند راه ديگرى به روى او مى گشايد. در واقع اين حکمت و رحمت الهى است که انسان ها به وسيله بستگان و دوستان نزديک حمايت شوند; ولى اگر آنها به وظيفه خود عمل نکردند و به صله رحم و مسئوليت هاى دوستى پشت پا زدند اين مسئوليت را بر عهده ديگران مى گذارد تا بنده اش در ميان توفان حوادث تنها نماند. مثلا پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) طائفه قريش که نزديک ترين نزديکان او بودند نه تنها حمايتش نکردند بلکه به دشمنى او برخاستند; اما خداوند دورافتاده ترين قبائل را از قبيله قريش يعنى اوس و خزرج را به حمايت او برانگيخت که از جان و دل او را حمايت کردند و آئين او را پيش بردند. سوال: کدام یک از قبایل زیر از پیامبر اکرم (ص) در امر رسالت ایشان حمایت نمودند. الف: قریش ب: اوس و خزرج منبع: کتاب پیام امیرالمومنین (ع) آیت الله مکارم شیرازی
شرح حکمت 24 🔸امام(علیه السلام) در این سخن نورانى اش اشاره به بعضى از کفارات گناهان بزرگ مى کند;⚡️ 🔸 کفاره اى که مى تواند آن گناه را جبران نماید…✨ 🔸در یک جمله کمک هاى مردمى در اسلام به هر شکل و به هر صورت اهمیت فوق العاده اى دارد; هم موجب برکت در زندگى و هم سبب برطرف شدن بلاها و هم کفاره گناهان است.🌷 💡سوال: نتیجه کمک به دیگران چیست؟ الف: کفاره گناهان ب: افرایش جایگاه انسان
شرح حکمت 25 🔹گروهى هستند که طغیان و سرکشى را به حد اعلى رسانده اند خداوند آنها را در همین دنیا گرفتار عذاب استدراج مى کند.🕸 🔹منظور از عذاب استدراجى این است که لطف و رحمت خود را از آنها مى گیرد و توفیق را از آنها سلب مى کند، میدان را براى آنها باز مى گذارد، بلکه هر روز نعمت بیشترى به آنها مى دهد تا پشت آنها از بار گناه سنگین گردد.☄ 🔹ناگهان مجازات سنگین و دردناکى به سراغشان مى آید و آنها را در هم مى کوبد…🌪 🔹در اینجا این سؤال پیش مى آید که کار خداوند هدایت و بیدار ساختن است نه غافل کردن و گرفتار نمودن.❔🔅 🔹در پاسخ به این سؤال باید به این نکته توجه داشت که توفیقات الهى بر اثر لیاقت هاست; گاه افرادى چنان مست و مغرور و سرکش مى شوند که هر گونه شایستگى هدایت را از دست مى دهند و در واقع اعمال آنهاست که آنها را آن قدر از خدا دور کرده که حتى لیاقت هشدار ندارند، بلکه به عکس مستحق مجازات هاى سنگین اند.🔥 💡سوال: عذابی که در این حکمت به آن اشاره شده است از چه نوعی است. الف: عذاب استدراجی ب: عذاب دفعی
شرح حکمت 36: 🔸شک نیست که آرزوها انگیزه حرکت انسان براى هرگونه فعالیت است; 🚶‍♂ 🔸جوانى که آرزو دارد به مقامات عالیه علمى برسد تلاش و کوشش را در فراگیرى علم افزایش مى دهد، کشاورزى که آرزو دارد مزارع پربار و باغ هاى سرشار از برکات مادى داشته باشد در امر کشاورزى فعالیت مى کند.🌳 🔸ولى هرگاه آرزو از حد اعتدال خارج شود و انسان به سراغ امور دست نیافتنى و یا غیر ضرروى و خارج از حد نیاز برود، طبیعى است که باید تمام تلاش و کوشش خود را براى رسیدن به آن بگذارد و همه چیز جز آن را فراموش کند و شب و روز به دنبال آن بدود.🌗 🔸 چنین کسى از یک سو آخرت را به کلى به دست فراموشى مى سپارد و از سوى دیگر براى رسیدن به هدف خود هر وسیله اى را مباح مى شمرد و از سوى در مقابل هر کس خضوع ذلیلانه مى کند و سرانجام گرفتار «سوء العمل» مى شود🍂 💡سوال: نتیجه آرزوهای زیاد و خارج از اعتدال چیست؟ الف: سوءالعمل ب: تلاش و کوشش
شرح حکمت 40: 🔸آنچه امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه بیان فرموده کنایه زیبایى است درباره کسانى که سنجیده یا نسنجیده سخن مى گویند.👌 🔸اشاره به این که انسان عاقل نخست اندیشه مى کند سپس سخن مى گوید در حالى که احمق نخست سخن مى گوید و بعد در اندیشه فرو مى رود🧐 🔸به همین دلیل سخنان عاقل حساب شده، موزون، مفید و سنجیده است; ولى سخنان احمق ناموزون و گاه خطرناک و بر زیان خود او.🌾 💡سوال: چرا سخنان انسان عاقل مفید است؟ الف: چون انسان عاقل پس از اندیشه سخن می گوید. ب: چون پس از سخن در گفتار خود اندیشه می کند.
شرح حکمت 41: 💠به یقین هر دو بیان تعبیرى کنایى زیبا و صحیحى است و هر دو اشاره به یک حقیقت دارد و آن این که افراد عاقل، بى مطالعه، فکر و دقت سخن نمى گویند; حسن و قبح، سود و زیان، مناسبت و عدم مناسبتِ گفتار خود را به دقت بررسی کرده و سپس آن را بر زبان جارى مى کنند📚 💠 در حالى که افراد نادان به عکس آن هستند; سخنى را بى مطالعه مى گویند و بعد که به آثار زیانبارش برخورد کردند در فکر فرو مى روند که آیا صلاح بود ما چنین سخنى را بگوییم؟ 🗣 💡سوال: کدام گروه بدون مطالعه و بررسی صحبت می کنند؟ الف: افراد عاقل ب: افراد نادان
🌙شرح حکمت 47 ❇️«غیرت» به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه عبارت از انزجار طبیعى انسان نسبت به تصور شرکت دیگران در امورى است که مورد علاقه اوست و به تعبیر دیگر غیرت به معناى حفظ ارزش هاى مربوط به خود و جلوگیرى از تجاوز دیگران به حریم اوست که غالباً در عرف ما در امور ناموسى به کار مى رود. ✅ بدیهى است کسى که نسبت به نوامیس خود غیرت دارد هرگز حاضر نمى شود به نوامیس دیگران چشم خیانت بدوزد، بنابراین هر اندازه غیرت انسان بیشتر باشد عفت او هم بیشتر خواهد بود.🌹 ✅گرچه عفت و غیرت هر دو غالباً در عرف امروز ما بیشتر در مسائل ناموسى به کار مى رود; 💠ولى از نظر ارباب لغت و علماى اخلاق، هر دو معنایى وسیع دارند: «عفت» به معناى خوددارى و حالت انزجار از ملاحظه صحنه هاى زشت و «غیرت» هرگونه اهتمام و دفاع از حقوق الهى و انسانى خویش است و بعید نیست که منظور از امام(علیه السلام) از جمله بالا همان معناى وسیع کلمه در هر دو مورد باشد.👌 💡سوال: کدام گزینه به معنای اهتمام و دفاع از حقوق الهی و انسانی می باشد؟ الف: غیرت ب: عفت
شرح حکمت 54 درباره اهمیت عقل همین بس که اگر عقل و تدبیر باشد همه چیز به دنبال آن خواهد آمد مال و ثروت را با عقل و تدبیر به دست مى آورند، مقام و شخصیت نیز زاییده عقل است و آسایش و آرامش و سعادت دو جهان با عقل حاصل مى شود…در نقطه مقابل عقل جهل و نادانى بدترین فقر و تنگدستى است، زیرا انسان جاهل و نادان هم ثروتش را از دست مى دهد و هم آبرو و حیثیتش را و در یک کلمه دین و دنیایش را تباه مى کند…معنى اصلى واژه ادب دعوت کردن است و از آنجایى که اخلاق نیک و برخورد شایسته مردم را به خوبى ها دعوت مى کند آن را ادب نامیده اند….حقیقت این است که اسلام دین استبداد به راى نیست; اسلام مى گوید: خداوند تمام علم و دانش و عقل را به یک یا چند نفر نداده بلکه در میان بندگان خدا تقسیم کرده است. اگر کسى مى خواهد به کمالِ علم و دانش و عقل برسد باید از افکار دیگران استفاده کند و چه بسا یک مشورت، جلوى خطاهاى بسیارى را مى گیرد. سوال: بدترین فقر و تنگدستی چیست؟ الف: نادانی ب: استبداد رای
شرح حکمت 60 شك نيست كه يكى از بزرگترين افتخارات انسان نطق و بيان است كه به وسيله زبان انجام مى گيرد و به واسطه آن بر تمام جانداران ترجيح دارد…نعمت ها هر چه بزرگ تر باشد چنانچه از آن به طرز بدى استفاده شود خطراتش عظيم تر است. هيچ عضوى از اعضاى انسان به اندازه زبان بى قيدوبند خطرناك نيست به طورى كه گاه مى شود يك جمله آتش جنگى را مى افروزد و سبب ريختن خون ها و هتك نواميس و از بين رفتن آرامش و امنيت جامعه مى گردد…قسمت مهمى از گناهان کبیره و خطرناک (حدود سى گناه) با زبان انجام مى شود. زبانى خالى از قید و بند و بدون مانع و قانع در حالى که این زبان مى تواند بهترین وسیله خیر و سعادت باشد. سوال: بخش مهمی از گناهان کبیره و خطرناک توسط کدام عضو بدن انجام می شود؟ الف: زبان ب: چشم
شرح حکمت 62 💠اخلاق اسلامى مى گوید هیچ کار خوبى را نباید بدون پاداش گذاشت; خواه سخن احترام آمیزى باشد یا اقدام عملى، بلکه بهتر آن است که پاداش برترى داشته باشد…🎁 💠این کار سبب مى شود پیوند محبت و دوستى در میان افراد جامعه روز به روز بیشتر شود و روح حق جویى و حق طلبى و حق شناسى تقویت گردد و زندگى در چنین جامعه اى بسیار توأم با آرامش خواهد بود…💫 💠اضافه بر این کسى که ابتدا به سلام و تحیت یا کار نیک مى کند یک فضیلت اخلاقى دیگرى را نیز براى خود آشکار ساخته و آن مسأله تواضع در برابر برادر دینى است در حالى که پاسخ گوینده تواضع خاصى ندارد جزء این که حق شناسى مى کند.🌱 💡سوال: کسی که ابتدا اقدام به کار نیکی می کند، چه خصلتی از خود نشان می دهد؟ الف: تواضع ب: حق شناسی
شرح حکمت 66 ❇️بى شك انسان ها در زندگى فردى و اجتماعى به يكديگر نيازمند اند… زيرا هر كس قدرت محدودى دارد كه با آن نمى تواند همه نيازهاى خود را برطرف سازد ولى با كمك ديگران مى تواند بر مشكلات غلبه كند. ✌️ كسانى كه انسان دست حاجت به سوى آنها دراز مى كند دو گروه اند: گروه اهل و نااهلان; 🍀 اهل كسى است كه داراى سخاوت و انسان دوستى و مهر و محبت و علو طبع باشد. 🔻نااهلان آنها كه بخيل اند و تنگ نظر و منت گذار. ⭕️بديهى است هرگاه انسان دست طلب به سوى نااهل دراز كند از يك سو خود را حقير كرده و از سوى ديگر، احتمال امتناع با توجه به بخل و تنگ نظرى طرف كاملاً وجود دارد و از سوى سوم، اگر اقدام به رفع نياز و حاجت كند ممكن است ماه ها يا سال ها دست از منت گذارى بر ندارد، پس چه بهتر كه قناعت ورزد و علو همت و شخصيت خود را حفظ نمايد. 💡سوال: انسان نیازمند از چه گروهی نباید درخواست طلب و حاجت نماید؟ الف: سخاوتمندان ب: بخیلان
شرح حکمت 69 💠امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه به افرادى که در رسیدن به مقصودشان ناکام مى مانند دستورى مى دهد که مایه آرامش است. 📗براى این جمله تفسیرهاى متعددى از سوى شارحان نهج البلاغه ذکر شده است… ❇️هنگامى که به مقصد نرسیدى غمگین مباش، چرا که اگر مقصود مادى است دنیاى مادى بقایى ندارد و اگر مقصود معنوى است خداوند براى تلاشى که کردى به تو اجر و پاداش مى دهد… ❇️بعضى دیگرگفته اند که منظور این است که اگر به مقصود نرسیدى دست از تلاش و کوشش بر ندار و به سخنان این و آن اعتنا مکن… ❇️بعضى دیگر گفته اند: مقصود این است که اگر به مقصود نرسیدى به همان حال که هستى راضى باش تا از مقام و مرتبه تو نزد خداوند کاسته نشود. ✅ تفسیر چهارمى براى این سخن به نظر مى رسد که از بعضى جهات مناسب تر است و آن این که اگر به مقصود نرسیدى به هر صورت باشى تفاوتى نمى کند.