⛈بارالها! بارانى پر بار بر ما بفرست
#نهج_البلاغه
🌨اللَّهُمَّ انْشُرْ عَلَيْنَا غَيْثَکَ وَبَرَکَتَکَ، وَرِزْقَکَ وَرَحْمَتَکَ; وَاسْقِنَا سُقْيَا نَاقِعَةً مُرْوِيَةً مُعْشِبَةً، تُنْبِتُ بِهَا مَا قَدْ فَاتَ، وَتُحْيِي بِهَا مَا قَدْ مَاتَ، نَافِعَةَ الْحَيَا، کَثِيرَةَ الْمُجْتَنَى، تُرْوِي بِهَا الْقِيعَانَ، وَتُسِيلُ الْبُطْنَانَ، وَتَسْتَوْرِقُ الاَْشْجَارَ، وَتُرْخِصُ الاَْسْعَارَ; إنَّکَ عَلَى مَا تَشَاءُ قَدِيرٌ
💦بار خدايا ! باران و برکات و رزق و رحمتت را بر ما بگستران،
و بارانى بر ما بفرست نافع و سودمند و بارور کننده، که آنچه را خشک شده با آن برويانى، و آنچه را مرده، زنده کنى،
🌴آبى بسيار پر منفعت، پر بار که تپه ها و کوهها را با آن سيراب نمايى، رودخانه ها را به راه اندازى، درختان را پر برگ سازى،
✅ و قيمتها را با آن پايين آورى، تو به هر چه اراده کنى توانا هستى
📘#خطبه_143
#پای_درس_امیرالمومنین
@nahjol_balagheh
🌱✨◇﷽◇✨🌱
🌼◇نهجالبلاغه در دیدگاه بزرگان ◇🌼
💥ما که ادعامی کنیم شیعه هستیم ومدعی سیروسلوک الی الله هستيم،چقدر با نهجالبلاغه آشنایی داریم⁉️
حضرت آیت الله العظمی بهجت (رحمت الله علیه)درخصوص مطالعه نهجالبلاغه فرمودند:⤵️⤵️
درمورد نهج البلاغه بايد عرض شود؛نهجالبلاغه کتاب شگفتانگیزی است که از لحاظ محتوا،فصاحت و بلاغت،شريک و همتایی ندارد.جناب جرج جرداق مسیحی که استاد ادبیات عرب در کشورلبنان است می گويد جاذبه کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام چنان شوری در من ایجاد کرد که نهجالبلاغه را دویس۲۰۰ت مرتبه مطالعه کردم.
✍اگر مقداري به جمله جرج جرداق که یک مسیحی است دقت کنیم حسابی درفکر فرو خواهیم رفت وخیلی شرمنده خواهیم شد.ما که ادعامی کنیم شیعه هستیم ومدعی سیروسلوک الی الله هستيم و داریم دنبال دستورالعمل هایی می گردیم چقدر با نهج البلاغه آشنایی داریم ⁉️
⚜#پ_ن؛ما که مدعی محبت امیرالمؤمنین علیه السلام هستیم چقدر با نهجالبلاغه مآنوسیم؟
مطالعه نهج البلاغه باصرف ده دقیقه درشبانه روزآغازکنیم.⛱
📚: منبع: صاحبدلان،ج۱، ص۵۹
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🆔️ @nahjolbalagheiha
شرح حکمت 174
و درود خـدا بـر او فرمـود:
آنـكس كه دنـدان خشـم در راه خدا برهم فشارد،
بـر كشتن باطل گرايان قدرتمند، توانمند گردد.
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه راه پيروزى بر دشمنان نيرومند را تبيين مى كند،
اشاره به اين كه👈
راه رسيدن به پيروزى در مقابل دشمنان سرسخت و نيرومند دو چيز است:
1⃣ آمادگى كامل و
2⃣خلوص نيت و توكل بر خدا.
هرگاه اين دو با هم جمع شوند سرسخت ترين دشمنان را مى توان به وسيله آن به زانو در آورد.
قرآن مجید روى هر دو عامل تکیه کرده در یک جا مى فرماید:
«وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَّا اسْتَطَعْتُمْ مِّنْ قُوَّة
براى مقابله با آنها (دشمنان)، هر چه در توان دارید از نیرو و... آماده سازید»
در جاى دیگر مى فرماید:
«وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الاْعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ
هرگز سست نشوید! و غمگین نگردید; و شما برترید اگر ایمان داشته باشید»
🔹منظور از «غضب» در این گفتار حکیمانه امام(علیه السلام) خشم هاى زودگذر بى دلیل نیست بلکه منظور قوت اراده و تصمیم جدى براى مبارزه با دشمن آن هم براى خدا، تقویت آیین و دفاع از بندگان اوست.
تعبیر به «اَشدّاءِ الْباطل»
سردمداران و نیرومندان آنهاست.
تعبیر به «قتل»
اشاره به هر نوع پیروزى بر آنها و خاموش کردن و از بین بردن نفوذ آنها در جوامع بشرى است.
🔸غضب و خشم غالبا نکوهیده است، زیرا در آن حالت، انسان از مرز حق بیرون مى رود و دست به کارهایى مى زند که سبب پشیمانى در عمر مى شود، ازاین رو در روایات اسلامى از امام صادق(علیه السلام) آمده است: «الْغَضَبُ مِفْتاحُ کُلُّ شَرٍّ»
🔹ولى گاه به سبب کارهاى خلافى که انجام مى شود: آشکار شدن منکرات، غصب حقوق ضعیفان، تعرض به نوامیس مردم، ایجاد ناامنى در جامعه اسلامى و غلبه هوا و هوس بر اجتماع،
در چنین شرایطى انسانِ مؤمن، بیدار و غیور، خشمگین مى شود; نه خشمى زودگذر بلکه خشمى عمیق و براى خدا و مى دانیم در حالت خشم تمام نیروهاى انسان بسیج مى گردند و گاه یک انسان معمولى قدرت چندین نفر را پیدا مى کند و آمادگى براى مبارزه با باطل حاصل مى شود.
(شرح پیام امام امیرالمومنین علیه السلام
آیه الله مکارم شیرازی )
#پای_درس_امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
#راهکارپیروزی_آمادگی_اخلاص_توکل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | قدرت ایمان، پیروز میدان
✏️ رهبر انقلاب: فاجعهای که در غزّه به وسیلهی صهیونیستها و به کمک آمریکاییها و در واقع به دست آمریکاییها دارد اتّفاق میافتد، یک فاجعهی بینظیر است.
📢 میدان، میدان غزّه و اسرائیل نیست، میدان حق و باطل است. میدان، میدان استکبار و ایمان است؛ یک طرف قدرت ایمان، یک طرف قدرت استکبار.
👈 البتّه قدرت استکبار با فشار نظامی و بمباران و فاجعه و جنایت پیش میآید، امّا قدرت ایمان بر همهی اینها به توفیق الهی غلبه پیدا خواهد کرد. ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
📥 سایت
فرازهایی ازمظلومیت مولاعلی علیه السلام:
مردی در مدینه عبور می کرد و با کمال ناراحتی فریاد می زد: #انامظلوم:
من ستم دیده ام، به من ظلم شده است.
امام علی (ع) وقتی او را دید و فریاد او را شنید، به یاد مظلومیت خودش افتاد که غاصبان، حقّش را غصب کردند و او را خانه نشین نمودند، به او فرمود
: هلم فلنصرخ معاً فانّی مازلت مظلوماً:
✅بیا با هم فریاد بزنیم، من نیز همواره مظلوم بوده ام.
(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 9، ص 307)
همه با هم برای دفاع از مظلومان فلسطین بخصوص کودکان مظلوم در راهپیمایی 27 آبان در سراسر کشور «بیاییم با هم فریاد بزنیم» برای یاری از آنان
#مرگ_برآمریکا_ومرگ_براسراییل
هدایت شده از داودی
شرح حکمت 270
💠گويند در زمان خلافت عمر بن الخطاب و در نزد او سخن از زيورهاى كعبه و فراوانى آنها به ميان آمد.
🔸 جمعى گفتند كه مى توان آنها را برگرفت و هزينه بسيج سپاهيان اسلام ساخت ثواب اين كار بيشتر است. زيرا كعبه🕋 زيور مى خواهد چه كند.
عمر خواست چنان كند و از امير المؤمنين (ع) پرسيد. آن حضرت در جواب فرمود:
📜قرآن بر پيامبر (صلى الله عليه و آله) نازل شده و اموال را به چهار قسمت كرده است:
1⃣ يكى داراييهاى مسلمانان كه پس از آنها به ميان وارثانشان، به گونه اى كه مقرر شده، تقسيم مى شود.
2⃣ دو ديگر، فيىء يا غنايم جنگى است كه به مستحقانش داده شود.
3⃣ و سوم، خمس كه خداوند تقسيم آن را طريقه اى معين كرده
4⃣ و چهارم، صدقات كه آنها را هم جايى مقرر است.
💍زيورهاى كعبه در آن روزها هم بود ولى پيامبر (صلى الله عليه و آله) آنها را به حال خود گذاشت، نه اين كه تقسيم آنها را فراموش كرده باشد يا آنكه مكان آنها را ندانسته باشد. آنها را در همان جاى قرار ده كه خداوند و رسولش قرار داده بودند.
👈 عمر گفت: اگر تو نبودى ما رسوا مى شديم و زيورهاى كعبه را به حال خود رها كرد.
☘سيّد رضى شأن ورودى براى اين كلام حكيمانه امام عليه السلام نقل مى كند ومى گويد: «روايت شده است كه در ايام خلافت عمر بن الخطاب، نزد او از زيورهاى كعبه و كثرت آن سخن به ميان آمد.
گروهى (به عمر) گفتند: اگر آنها را مى گرفتى (و مى فروختى) و با آن، لشكرهاى مسلمين را مجهز مى ساختى، اجر آن بيشتر بود. كعبه چه احتياجى به اين زيورها دارد؟ به دنبال آن، عمر تصميم به اين كار گرفت و از اميرمؤمنان عليه السلام دراين باره سؤال كرد»
🌺امام عليه السلام درواقع براى پاسخگويى به مشكل زيورآلات كعبه از دليل روشنى استفاده كرد و فرمود كه 💎«هرگاه به قرآن مجيد مراجعه شود تكليف تمام اموال، چه اموال خصوصى و شخصى و چه اموال بيت المال روشن شده است».
🔸 درباره اموال شخصى، حكم ارث به شكل مبسوط در سوره «نساء» آمده و درباره اموال عمومى مانند خمس، در آيه 41 سوره «انفال» و درمورد حكم زكات، در آيه 60 سوره «توبه» و درباره غنائم كه به صورت فىء وارد بيت المال مى شود در آيه 7 سوره «حشر» حكم آمده است. ولى با اينكه زيورآلات و اموالِ متعلق به كعبه، كم نبوده است با اين حال قرآن سكوت اختيار كرده و اين سكوت هرگز به معناى فراموشى و از قلم افتادن نيست، بلكه مفهومش اين است كه بايد در اختيار كعبه باشد.
✅اين همان چيزى است كه گاه در اصول فقه، از آن به اطلاق مقامى تعبير مى شود وسكوت در مقام بيان، نشانه عدم ثبوت حكم و يا نشانه ثبوت حكم خاصى مى گردد.