گزارش موضوعات مهم نامه ۳۱ بند ۱ تا بند ۳.mp3
3.55M
🔊 گزارش موضوعات مهم نامه ۳۱ بند ۱ تا بند ۳
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
سهم #روز_هفتاد_وهشتم مطالعه نهج البلاغه نامه ۳۱ بند ۱ تا بند ۳
┄┄┅┅✿❀✨🦋✨❀✿┅┅┄┄
📜 #نامه31: نامه امیرالمؤمنین (علیه السلام) به امام حسن مجتبی (علیه السلام) زمانی که از جنگ صفین باز می گشت
(قسمت اول)
1⃣ انسان و حوادث روزگار
🔻 از پدری فانی، اعتراف دارنده به گذشت زمان، زندگی را پشت سر نهاده كه در سپری شدن دنيا چاره ای ندارد مسكن گزيده در جايگاه گذشتگان و كوچ كننده فردا به فرزندی که امیدوار به چيزی است كه به دست نمی آيد، رونده راهی كه به نيستی ختم می شود، در دنيا هدف بيماريها ، در گرو روزگار و در تيررس مصائب، گرفتار دنيا، سودا كننده دنيای فريب كار، وام دار نابوديها، اسير مرگ، هم سوگند رنجها، هم نشين اندوهها، آماج بلاها، به خاك در افتاده خواهشها وجانشين گذشتگان است. پس از ستايش پروردگار،
همانا گذشت عمر و چيرگی روزگار و روی آوردن آخرت، مرا از ياد غير خودم باز داشته و تمام توجه مرا به آخرت كشانده است، كه به خويشتن فكر ميكنم و از غير خودم روی گردان شدم، كه نظرم را از ديگران گرفت و از پيروی خواهشها باز گرداند و حقيقت كار مرا نماياند و مرا به راهی كشاند كه شوخی بر نمی دارد و به حقيقتی رساند كه دروغی در آن راه ندارد. و تو را ديدم كه پاره تن من، بلكه همه جان منی، آنگونه كه اگر آسيبی به تو رسد به من رسيده است و اگر مرگ به سراغ تو آيد، زندگی مرا گرفته است، پس كار تو را كار خود شمردم و نامه ای برای تو نوشتم تا تو را در سختيهای زندگی رهنمون باشد. حال من زنده باشم يا نباشم.
2⃣ مراحل خودسازی
🔻پسرم همانا تو را به ترس از خدا سفارش ميكنم كه پيوسته در فرمان او باشی و دلت را با ياد خدا زنده كنی و به ريسمان او چنگ زنی، چه وسيله ای مطمئن تر از رابطه تو با خداست اگر سر رشته آن را در دست گيری. دلت را با اندرز نيكو زنده كن، هوای نفس را با بی اعتنایی به حرام بميران، جان را با يقين نيرومند كن و با نور حكمت روشنایی بخش و با ياد مرگ آرام كن، به نابودی از او اعتراف گير و با بررسی تحولات ناگوار دنيا به او آگاهی بخش و از دگرگونی روزگار و زشتيهای گردش شب و روز او را بترسان تاريخ گذشتگان را بر او بنما و آنچه كه بر سر پيشينيان آمده است به يادش آور در ديار و آثار ويران رفتگان گردش كن و بينديش كه آنها چه كردند از كجا كوچ كرده و در كجا فرود آمدند از جمع دوستان جدا شده و به ديار غربت سفر كردند، گويا زمانی نمی گذرد كه تو هم يكی از آنانی پس جايگاه آينده را آباد كن، آخرت را به دنيا مفروش و آنچه نميدانی مگو و آنچه بر تو لازم نيست بر زبان نياور و در جادّه ای كه از گمراهی آن می ترسی قدم مگذار زيرا خودداری به هنگام سرگردانی و گمراهی، بهتر از سقوط در تباهی هاست.
3⃣ اخلاق اجتماعی
🔻به نيكی ها امر كن و خود نيكوكار باش و با دست و زبان بدی ها را انكار كن و بكوش تا از بدكاران دور باشی و در راه خدا آنگونه كه شايسته است تلاش كن و هرگز سرزنش ملامتگران تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد. برای حق در مشكلات و سختيها شنا كن، شناخت خود را در دين به كمال رسان، خود را برای استقامت برابر مشكلات عادت ده، كه شكيبایی در راه حق عادتی پسنديده است، در تمام كارها خود را به خدا واگذار، كه به پناهگاه مطمئن و نيرومندی رسيده ای، در دعا با اخلاص پروردگارت را بخوان، كه بخشيدن و محروم كردن به دست اوست و فراوان از خدا درخواست خير و نيكی داشته باش. وصيّت مرا بدرستی درياب و به سادگی از آن نگذر، زيرا بهترين سخن آن است كه سودمند باشد، بدان علمی كه سودمند نباشد، فايده ای نخواهد داشت و دانشی كه سزاوار ياد گيری نيست سودی ندارد.
┄┄┅┅✿❀✨🦋✨❀✿┅┅┄┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۷۷)
📚 انتشارات عهدمانا
- این حرف شما ، مرا به یاد نامه ای انداخت که علی به عثمان بن حنیف حاکم بصره نوشت و گفت : « به من گزارش داده اند که مردی از سرمایه داران بصره ، تو را به مهمانی خویش فرا خوانده و تو به سرعت به سوی او شتافتی . خوردنی های رنگارنگ برایت آوردند و کاسه های پر از غذا جلویت گذاشتند . گمان نمی کردم مهمانی مردی را بپذیری که در آن نیازمندان با ستم محروم شده و ثروتمندان بر سر سفره دعوت شده اند . اندیشه کن که در کجایی و به سر کدام سفره می نشینی .
آگاه باش که هر پیروی را امامی است که از او پیروی می کند و از نور دانشش روشنی می گیرد . امام شما از دنیای خود به دو جامهٔ فرسوده و دو قرص نان رضایت داده است. هر چند شما توانایی چنین کاری را ندارید ، اما با پرهیزکاری فراوان و پاک دامنی و راستی مرا یاری دهید . سوگند به خدا ، من از دنیای شما زر و سیمی نیندوخته ام و از غنیمتهای آن ، چیزی ذخیره نکرده ام . بر دو جامهٔ کهنه ام جامه ای نیفزوده ام و از زمین دنیا حتی یک وجب در اختیار نگرفته ام . دنیای شما در چشم من ، از دانهٔ تلخ درخت بلوط ناچیزتر است . من اگر می خواستم ، می توانستم از عسل پاک و مغز گندم و از بافته های ابریشم برای خود غذا و لباس فراهم آورم ، اما هیهات که هوای نفس بر من چیره گردد و حرص و طمع مرا وادارد که طعامهای لذیذ برگزینم ؛ در حالیکه در سرزمین دور یا نزدیک ، کسی باشد که به قرص نانی نرسد یا هرگز نتواند با شکمی سیر بخوابد . آیا به همین رضایت دهم که مرا امیرالمؤمنین بخوانند در حالیکه در تلخیهای روزگار با مردم شریک نباشم و در سختی های زندگی الگوی آنان نگردم ؟ آفریده نشده ام که غذاهای لذیذ مرا سرگرم سازد ؛ چونان حیوان پرواری که تمام همّت او علف و چریدن و پرکردن شکم است و از آیندهٔ خود بی خبر است . »
ملاحظه بفرمایید پدر ! این سیره و روش علی در مقام یک رهبر سیاسی است ، نه یک کشیش تارک دنیا یا مرتاض گوشه گیر و گوشه نشین .
- باید گفت علی به نوعی با این سخنان خود ، دست رهبران سیاسی ، به خصوص برخی رهبران کشورهای عرب و مسلمان را رو کرده است . چون اولین چیزی که با مطالعهٔ این سخنان به ذهن انسان می رسد ، مقایسهٔ علی با مدّعیان مسلمانی است .
- با شناختی که من از برخی رهبران کشورهای اسلامی دارم ، فاصلهٔ آنها را تا علی فراوان و تا معاویه کم میبینم .
↩️ ادامه دارد...
@nahjolblage_urmi
شرح حکمت ۶۰ ،بخش ۳ ضرورت کنترل زبان.mp3
2.66M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت60 3⃣
⭕️ ضرورت کنترل زبان
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت60 ( 3 )
🔹 ضرورت کنترل زبان
5⃣ نکتهٔ پنجم این سؤال است که چرا حضرت در حکمت ۶۰ نهج البلاغه زبان را به "سَبُع " یعنی درنده تشبیه کردهاند ؟!
🔻 در دلیلش باید دانست که طبق خطبه ۱۵۳ نهجالبلاغه، خوی سباع و درندگان دریدن و دشمنی با دیگران است.
🔻مولا علی (علیه السلام) در خطبهٔ ۱۵۳ میفرمایند: «إِنَّ السِّبَاعَ هَمُّهَا الْعُدْوَانُ عَلَى غَيْرِهَا » ؛
" درنده همّ و همتش این است که بر دیگران حمله ببرد و دشمنی کند. "
🔻همچنین در نامهٔ ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان می نویسند:
« فَإِنَّمَا أَهْلُ الدُّنیا کِلاَبٌ عَاوِیَةٌ وَ سِبَاعٌ ضَارِیَةٌ» ؛
" اهل دنیا سگهای عو عو کننده هستند و درندگان ضرر رسان. "
🔻 همچنین مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۱۰۸ نهجالبلاغه ، در یک پیشگویی عجیبی نسبت به حاکمان بنیامیّه، آنها را درنده خطاب میکنند و میفرمایند:
« وَ سَلَاطِينُهُ سِبَاعاً » ؛ "سلاطین و پادشاهان بنی امیّه همه درنده هستند. "
6⃣ و نکته آخر و ششم درباره حکمت ۶۰ این است که چاره چیست؟! یعنی زبانی که اگر رهایش کنیم ، مثل یک درنده عادت دارد دیگران را بگزد، راه چارهاش چیست؟!
🔻در حکمت ۱۲۳ ، حضرت میفرمایند کنترل زبان از زیاد سخن گفتن، راه چاره اش است.
در این حکمت میخوانیم: «أَمْسَكَ الْفَضْلَ مِنْ لِسَانِهِ» خوش به سعادت کسی که زیاده گویی را مراقبت و پرهیز میکند.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
گزارش موضوعات مهم نامه ۳۱ بند ۴ و ۵.mp3
4.95M
🔊 گزارش موضوعات مهم نامه ۳۱ بند ۴ تا بند ۵
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم #روز_هفتاد_ونهم: نامه ۳۱ #نهج_البلاغه ، بند ۴ تا بند ۵
┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #نامه31: نامه به امام حسن مجتبی (علیه السلام ) :
4⃣ شتاب در تربيت فرزند
🔻هنگامی كه ديدم ساليانی از من گذشت و توانایی رو به كاستی رفت، به نوشتن وصيّت برای تو شتاب كردم و ارزشهای اخلاقی را برای تو بر شمردم. پيش از آن كه اجل فرا رسد و رازهای درونم را به تو منتقل نكرده باشم و در نظرم كاهشی پديد آيد چنانكه در جسمم پديد آمد و پيش از آنكه خواهشها و دگرگونيهای دنيا به تو هجوم آورند و پذيرش و اطاعت مشكل گردد، زيرا قلب نوجوان چونان زمين كاشته نشده، آماده پذيرش هر بذری است كه در آن پاشيده شود. پس در تربيت تو شتاب كردم، پيش از آنكه دل تو سخت شود و عقل تو به چيز ديگری مشغول گردد، تا به استقبال كارهایی بروی كه صاحبان تجربه زحمت آزمون آن را كشيده اند و تو را از تلاش و يافتن بی نياز ساخته اند و آنچه از تجربيّات آنها نصيب ما شد، به تو هم رسيده و برخی از تجربيّاتی كه بر ما پنهان مانده بود برای شما روشن گردد. پسرم درست است كه من به اندازه پيشينيان عمر نكرده ام، امّا در كردار آنها نظر افكندم و در اخبارشان انديشيدم و در آثارشان سير كردم تا آنجا كه گويا يكی از آنان شده ام، بلكه با مطالعه تاريخ آنان، گويا از اوّل تا پايان عمرشان با آنان بوده ام، پس قسمتهای روشن و شيرين زندگی آنان را از دوران تيرگی شناختم و زندگانی سودمند آنان را با دوران زيانبارش شناسایی كردم، سپس از هر چيزی مهم و ارزشمند آن را و از هر حادثه ای، زيبا و شيرين آن را برای تو برگزيدم و ناشناخته های آنان را دور كردم، پس آنگونه كه پدری مهربان نيكی ها را برای فرزندش می پسندد، من نيز بر آن شدم تو را با خوبيها تربيت كنم، زيرا در آغاز زندگی قرار داری تازه به روزگار روی آورده ای، نيّتی سالم و روحی با صفا داری.
5⃣ روش تربيت فرزند
🔻پس در آغاز تربيت تصميم گرفتم تا كتاب خدای توانا و بزرگ را همراه با تفسير آيات به تو بياموزم و شريعت اسلام و احكام آن از حلال و حرام، به تو تعليم دهم و به چيز ديگری نپردازم. امّا از آن ترسيدم كه مبادا رأی و هوایی كه مردم را دچار اختلاف كرد و كار را بر آنان شبهه ناك ساخت به تو نيز هجوم آورد، گرچه آگاه كردن تو را نسبت به اين امور خوش نداشتم، امّا آگاه شدن و استوار ماندنت را ترجيح دادم تا تسليم هلاكتهای اجتماعی نگردی و اميدوارم خداوند تو را در رستگاری پيروز گرداند و به راه راست هدايت فرمايد، بنا بر اين وصيّت خود را اينگونه تنظيم كرده ام. پسرم بدان آنچه بيشتر از به كار گيری وصيّتم دوست دارم ترس از خدا و انجام واجبات و پيمودن راهی است كه پدرانت و صالحان خاندانت پيموده اند. زيرا آنان آنگونه كه تو در امور خويشتن نظر ميكنی در امور خويش نظر داشتند. همانگونه كه تو درباره خويشتن می انديشی، نسبت به خودشان می انديشيدند و تلاش آنان در اين بود كه آنچه را شناختند انتخاب كنند و بر آنچه تكليف ندارند روی گردانند و اگر نفس تو از پذيرفتن سرباز زند و خواهد چنانكه آنان دانستند بداند، پس تلاش كن تا درخواست های تو از روی درك و آگاهی باشد، نه آنکه به شبهات روی آوری و از دشمنی ها كمك گيری و قبل از پيمودن راه پاكان، از خداوند ياری بجوی و در راه او با اشتياق عمل كن تا پيروز شوی و از هر كاری كه تو را به شك و ترديد اندازد، يا تسليم گمراهی كند بپرهيز. و چون يقين كردی دلت روشن و فروتن شد و انديشه ات گرد آمد و كامل گرديد و اراده ات به يك چيز متمركز گشت، پس انديشه كن در آنچه كه برای تو تفسير می كنم، اگر در اين راه آنچه را دوست ميداری فراهم نشد و آسودگی فكر و انديشه نيافتنی، بدان كه راهی را كه ايمن نيستی می پيمایی و در تاريكی ره می سپاری، زيرا طالب دين نه اشتباه می كند و نه در ترديد و سرگردانی است، كه در چنين حالتی خود داری بهتر است.
┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۷۸)
📚 انتشارات عهدمانا
- البته رفتارهای مدّعیان دفاع از علی ، چیزی از ارزش های علی کم نمی کند .
جرج از جا بلند شد ، جلوی یکی از قفسه های کتاب ایستاد و همان طور که داشت در بین کتاب ها جست وجو می کرد ، گفت : « شاید برایت جالب باشد که بدانی اندیشمندان بزرگ جهان دربارهٔ علی چه می گویند. » بعد کتابی را از قفسه برداشت ، روی صندلی اش نشست و گفت : « من زمانی فکر می کردم تنها مسیحی ای هستم که دربارهٔ علی کتاب نوشته ام و از او تمجید کرده ام . بعدها کتابی به دستم رسید که برایم خیلی جالب بود . دیدم اندیشمندان بزرگی از نقاط مختلف جهان ، علی را ستوده اند ؛ می خواهم یک مورد آن را برایت بخوانم. » بعد گفت : « این کتاب از رودلف ژایگر ، پژوهشگر مشهور آلمانی است ؛ کتابی با عنوان " به نام خداوند علم و شمشیر " است . او شخصیت علی و دوران علی را به خوبی واکاوی می کند . من سعی می کنم نکاتی را پیدا کنم و بخوانم که مطمئن هستم شما در کمتر کتابی آنها را خواهید یافت. ژایگر پس از بیان وضعیت عربستان در پیش از اسلام ، می نویسد : « در دورهٔ خلافت عمر ، علی بن ابی طالب قاضی بزرگ دنیای اسلام شد . گرچه دارای عنوان رسمی از سوی خلیفه نبود ، اما مسؤولیت ادارهٔ امور قضایی را در سراسر دنیای اسلامی بر عهده داشت . اولین رفورم بزرگ که علی در قضاوت اسلامی در عربستان به وجود آورد ، این بود که اخطار کرد ، بعد از این هر کس مورد ستم قرار گیرد ، به قاضی مراجعه کند و هیچکس نباید خود مبادرت به قصاص کند . این دستور برای عربها که امور قضایی شان را به صورت طایفه ای و قبیله ای حل و فصل می کردند ، دشوار آمد و علی مجبور شد برای اینکه مردم را به خانهٔ قاضی بفرستد مجازات وضع کند. »
↩️ ادامه دارد...
@nahjolblage_urmi
شرح حکمت ۶۱ بخش ۱ شیرینی آزار رن.mp3
3.64M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت61 1⃣
⭕️ نیشِ شیرین
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت61 ( 1 )
🔹 نیشِ شیرین
💠 در حکمت ۶۱ نهج البلاغه امیرالمؤمنین ( علیه السلام) می فرمایند : « الْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ حُلْوَةُ اللَّسْبَةِ » ؛
"یعنی زن مانند عقرب است که نیشش شیرین باشد."
✅ چند نکته مهم را باید دربارهٔ این حکمت مورد توجه قرار داد ؛
1⃣ نکته اول یک سؤال است ؛ آیا از نظر امیرالمؤمنین (علیه السلام) زن موجودی شایستهٔ تحقیر و توهین است، آن هم به صرف زن بودن و خلقت جنس آن ؟
🔹 جواب : هرگز اینگونه نیست ؛
🔻 مبنای نگرش امیرالمؤمنین (علیه السلام) به زن، در بند هفدهم از نامه ۳۱ نهج البلاغه آمده است ؛ حضرت در آنجا خطاب به فرزند عزیزشان می نویسند :
«اَلمِرأَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَه» ؛
" زن ریحانه است ، یعنی مجموعه ای ترکیبی از زیبایی ، لطافت و عطوفت و عشق، نه پیشکار زندگی که انواع کارهای مشقّت آمیز را بر او تحمیل کنند."
پس در نگاه مولا علی (علیه السلام) زن قابل تحسین است ، چون ریحانه است نه قابل تحقیر؛ پس اگر از حکمت ۶۱ به ذهن انسان بویی از تحقیر و توهین رسید ، خطا از فهم ماست و باید در نهج البلاغه بگردیم و راه حلّی برای اصلاح این خطا پیدا کنیم.
2⃣ نکته دوم این است که « الْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ »
تشبیه است، یعنی « الْمَرْأَةُ کَالعَقْرَبٌ » که ادات تشبیه که "کاف" باشد ، به دلیل وضوح تشبیه بودن جمله حذف شده است ، وقتی پای تشبیه به میان آمد باید دنبال وجه شَبه بگردیم ، چون یک وجه شَبه برای تشبیه زن به عقرب کافی است و باید آن را پیدا کرد.
عقرب دارای ویژگیها و خصوصیات متعدّدی است ،
یقیناً امیرالمؤمنین (علیه السلام) فقط از یک جهت دارند زن را به عقرب تشبیه می کنند که در نکته سوم به این وجه شبه خواهیم پرداخت.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
گزارش موضوعات مهم نامه ۳۱ بند ۶ تا بند ۷.mp3
4.19M
🔊 گزارش موضوعات مهم نامه ۳۱ بند ۶ تا بند ۷
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
سهم #روز_هشتادم : نامه ۳۱ #نهج_البلاغه بند ۶ تا بند ۷
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📜 #نامه31: نامه به امام حسن مجتبی(علیه السلام )
6⃣ ضرورت توجه به معنويّات
🔻پسرم در وصيّت من درست بينديش، بدان كه در اختيار دارنده مرگ همان است كه زندگی در دست او و پديد آورنده موجودات است، هم او می ميراند و نابود كننده همان است كه دوباره زنده می كند و آن كه بيمار می كند شفا نيز می دهد، بدان كه دنيا جاودانه نيست و آنگونه كه خدا خواسته است برقرار است، از عطا كردن نعمتها و انواع آزمايشها و پاداش دادن در معاد و يا آنچه را كه او خواسته است و تو نميدانی. اگر در باره جهان و تحوّلات روزگار مشكلی برای تو پديد آمد آن را به عدم آگاهی ارتباط ده، زيرا تو ابتدا با ناآگاهی متولّد شدی و سپس علوم را فرا گرفتی و چه بسيار است آنچه را كه نميدانی و خدا می داند كه انديشه ات سرگردان و بينش تو در آن راه ندارد، سپس آنها را ميشناسی. پس به قدرتی پناه بر كه تو را آفريده، روزی داده و اعتدال در اندام تو آورده است، بندگی تو فقط برای او باشد و تنها اشتياق او را داشته باش و تنها از او بترس. بدان پسرم هيچ كس چون رسول خدا (صلّی اللّه عليه و آله و سلّم) از خدا آگاهی نداده است، رهبری او را پذيرا باش و برای رستگاری راهنمایی او را بپذير، همانا من از هيچ اندرزی برای تو كوتاهی نكردم و تو هر قدر كوشش كنی و به اصلاح خويش بينديشی همانند پدرت نميتوانی باشی. پسرم اگر خدا شريكی داشت، پيامبران او نيز به سوی تو می آمدند و آثار قدرتش را می ديدی و كردار و صفاتش را می شناختی، امّا خدا، خدایی است يگانه همانگونه كه خود توصيف كرد، هيچ كس در مملكت داری او نزاعی ندارد، نابود شدنی نيست و همواره بوده است، اوّل هر چيزی است كه آغاز ندارد و آخر هر چيزی كه پايان نخواهد داشت، برتر از آن است كه قدرت پروردگاری او را فكر و انديشه درك كند. حال كه اين حقيقت را دريافتی در عمل بكوش آن چنانكه همانند تو سزاوار است بكوشد، كه منزلت آن اندك و توانایی اش ضعيف و ناتوانی اش بسيار و اطاعت خدا را مشتاق و از عذابش ترسان و از خشم او گريزان است، زيرا خدا تو را جز به نيكوكاری فرمان نداده و جز از زشتيها نهی نفرموده است.
7⃣ ضرورت آخرت گرایی
🔻ای پسرم من تو را از دنيا و تحوّلات گوناگونش و نابودی و دست به دست گرديدنش آگاه كردم و از آخرت و آنچه برای انسانها در آنجا فراهم است اطّلاع دادم و برای هر دو مثالها زدم تا پند پذيری و راه و رسم زندگی بياموزی، همانا داستان آن كس كه دنيا را آزمود، چونان مسافرانی است كه در سر منزلی بی آب و علف و دشوار اقامت دارند و قصد كوچ كردن به سرزمينی را دارند كه در آنجا آسايش و رفاه فراهم است. پس مشكلات راه را تحمّل می كنند و جدایی دوستان را می پذيرند و سختی سفر و ناگواری غذا را با جان و دل قبول می كنند، تا به جايگاه وسيع و منزلگاه أمن با آرامش قدم بگذارند و از تمام سختيهای طول سفر احساس ناراحتی ندارند و هزينه های مصرف شده را غرامت نمی شمارند و هيچ چيز برای آنان دوست داشتنی نيست جز آن كه به منزل أمن و محل آرامش برسند. امّا داستان دنيا پرستان همانند گروهی است كه از جايگاهی پر از نعمتها می خواهند به سرزمين خشك و بی آب و علف كوچ كنند، پس در نظر آنان چيزی ناراحت كننده تر از اين نيست كه از جايگاه خود جدا می شوند و ناراحتيها را بايد تحمّل كنند.
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۷۹)
📚 انتشارات عهدمانا
علی عربستان را به پانزده منطقهٔ قضایی تقسیم و برای هر منطقه یک قاضی انتخاب کرد. قضّات را نیز خودش انتخاب می کرد.
جرج سرش را بلند کرد به کشیش نگاه کرد و گفت : « رودلف ژایگر کارهای عمرانی و اداری علی را که در سالهای ۱۴ تا ۲۲ هجرت صورت گرفته به خوبی شرح می دهد.
از جمله کارهای عمرانی علی با توجه به کمبود آب در عربستان ، حفر قنات بود که از مقنّیهای ایرانی استفاده کرد. وی اولین قنات را به هزینهٔ بیت المال در جلگه ای که در دامنهٔ کوه های شهر در مشرق مدینه واقع شده بود ، جاری ساخت . در هر منطقه از عربستان که کوهی بود و در دامنهٔ آن مخزن آب زیرزمینی قرار داشت ، از طرف علی برای حفر قنات مورد توجه قرار گرفت و امروز هم در عربستان قناتی به اسم قنات علی وجود دارد .
بذر گندم در مدینه و طایف ، لاغر و نامرغوب بود . علی بذر گندم مدینه و طایف را به کلی تغییر داد ؛ از ایران گندم مرغوب وارد کرد و دستور داد که آن گندم را در مدینه و طایف بکارند و از آن پس ، عربها از کشتزارهای خود محصول بیشتری به دست آورند .
آن روزها در عربستان گرمابه نبود و اولین گرمابه به دستور علی و باز هم به دست یک معمار ایرانی از وجوه بیت المال در شهر مدینه ساخته شد .
در سال بیستم هجرت ، علی متوجه شد خطری جامعهٔ اسلامی را تهدید می کند و آن ظهور دوبارهٔ آثار امتیازات طبقاتی دورهٔ جاهلی بود . یکی از کارهای علی در آن روزها ، تدریس و آموزش جوانان بود. علی در محل صفه ، که در زمان پیامبر اسلام محل تجمّع فقیران و مستمندان بود ، اقدام به تأسیس مرکز آموزش کرد. یکی از موضوعات درس علی ، عبارت بود از خطر به وجود آمدن امتیازات طبقاتی برای مسلمین . او در جلسات درسی خود می گفت : تصور نکنید که فقط قشون اسلام، کشورهایی چون مصر و شام و ایران را فتح کردند ؛ اگر مساعدت خود اهالی این کشورها نبود ، قشون اسلامی نمی توانست بر آن کشورهای مقتدر غلبه کند که یکی از آنها ، کشور ایران بود که می توانست صدها هزار سرباز مجهّز وارد میدان جنگ کند . آنچه سبب شد که مسلمین توانستند در مدتی کوتاه کشورهای مصر و شام و ایران را فتح کنند ، این بود که در آن کشورها ، امتیازات طبقاتی وجود داشت و یک یا دو طبقه دارای برتری بودند و همه ی ثروت کشور را به دست داشتند. »
↩️ ادامه دارد...
@nahjolblage_urmi
شرح حکمت ۶۱ بخش ۲ نیش شیرین(1).mp3
3.97M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت61 2⃣
⭕️ نیشِ شیرین
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع