eitaa logo
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
459 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
115 ویدیو
6 فایل
نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی آ.غ ارتباط با خادمان کانال @jafarii_k ... @azzahraa آثار مهدوی @Asaremahdavi_arfae @mahdavi_arfae @mahdavi_tebyan ‌نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی @nahjolbalagheiha استفاده از مطالب کانال، فقط با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ امام(عليه السلام) در اين گفتار کوتاه و حکمت آميز به اهميت قناعت اشاره کرده مى فرمايد: «قناعت مالى است که هرگز تمام نمى شود» ☘در تعريف قناعت مى توان گفت: حالتى است که انسان با داشتن آن به حد اقل ضروريات زندگى مى سازد و به دنبال زرق و برق و اضافاتى که فکر و وقت انسان را پيوسته به خود مشغول مى دارد و آلوده انواع محرمات مى کند نمى رود. ⬅️اين نکته نيز حائز اهميت است که سرچشمه بسيارى از نارضايى هاى مردم و شکايت آنها از وضع زندگى کمبودها و فقر نيست، 👈بلکه گاه مى بينيم همه چيز دارند اما باز ناله و فرياد مى کنند. عامل اصلى آن عدم قناعت و توقعات بى حد و حساب است و اگر همگى به مقدار نياز قانع باشند آرامش بى مانندى در جامعه حاکم مى شود و بسيارى از پرونده هاى جنايى و تجاوز بر اموال برچيده خواهد شد و کرامت انسانى و پاکى دامان از گناه فراهم مى شود. ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 🌹یا علی شرح ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مهدوی ارفع
✨ـ﷽ـ✨ 🌷 ما ملت شهادتیم؛ ما ملت امام حسینیم‼️ ✨ إنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِيَائِهِ 💠همانا جهاد در راه خدا، دری از درهای بهشت است که خداوند آن را به روی اولیاء مخصوص خود باز کرده است. 📒 ، خطبه۲۷ 🆔 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔🍃🌼🍃𖣔༅═•┅ 🔶حکمت و پنجاه و هشتم 👇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🌹 🌴 وقال عليه السلام : الْمَالُ مَادَّةُ الشَّهَوَاتِ. 💠و درود خدا بر او فرمود: ثروت، ريشه شهوت هاست. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄: 🍁ريشه اصلى شهوات ⬅️بديهى است که منظور از شهوت در اينجا هرگونه علاقه مفرط نفسانى و هوس آلود است. اعم از اين که مربوط به شهوت جنسى باشد يا مقام يا تشريفات و زرق و برق دنيا و يا انتقام جويى و امثال آن. 💢اين نکته نيز روشن است که براى رسيدن به خواسته هاى نفسانى و هوا و هوس ها مال نقش اصلى را بازى مى کنید و هر قدر فزونى يابد خطر افتادن در شهوات بيشتر است. 🎋اضافه بر اين ثروت مايه غرور است و غرور ريشه اصلى بسيارى از گناهان، به علاوه مال هر چه بيشتر شود انسان را به خود مشغول تر مى سازد و طبعاً از ياد خدا و اطاعت حق باز مى دارد. ⬅️روى اين جهات سه گانه مى توان به عمق کلام امام پى برد. بديهى است آنچه امام در اين گفتار حکيمانه فرموده 👈هشدارى است به غالب مردم که در فزونى مال نکوشند، زيرا خطرات زيادى را به دنبال دارد اما چنان نيست که هر ثروتمندى هواپرست و شهوت پرست باشد. اين حکم کلى مانند احکام ديگرى نظير آن استثنائاتى دارد. گروه زيادى راه قارون را پيمودند و اموالشان مايه غرور و کفرشان شد، جمع اندکى نيز از مال براى رسيدن به مهم ترين طاعات الهى بهره گرفتند. 🔱اين معنا در آيات مربوط به قارون آمده است: «(وَابْتَغِ فِيمَا آتَاکَ اللهُ الدَّارَ الاْخِرَةَ وَلاَ تَنسَ نَصِيبَکَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ کَمَا أَحْسَنَ اللهُ إِلَيْکَ وَلاَ تَبْغِ الْفَسَادَ فِى الاَْرْضِ إِنَّ اللهَ لاَ يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ); در آنچه خدا به تو داده سراى آخرت را بطلب و بهره خويش را از دنيا فراموش مکن و همان گونه که خدا به تو نيکى کرده (به بندگان خدا) نيکى کن وهرگز در جستجوى فساد در زمين مباش که خدا مفسدان را دوست ندارد».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 〽️بر همين اساس است که در بسيارى از آيات قرآن از مال نکوهش شده و در بعضى از آيات از آن مدح و ستايش به عمل آمده و به عنوان خير (نيکى) از آن ياد شده است. 💫در آيه 180 سوره «بقره» در مورد وصيت مى فرمايد: «(اِنْ تَرَکَ خَيراً ...); کسى که اموالى از خود به يادگار گذاشته است...». 🍂 و در آيه 8 سوره «عاديات» در مذمت بعضى از طغيانگران مى فرمايد: «(وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ); اموال را بسيار دوست دارند». در روايات اسلامى نيز آثار اين مذمت و مدح درباره اموال فراوان ديده مى شود 🔆کوتاه سخن آنکه مال ابزارى است مشترک مانند انرژى اتم که هم مى توان از آن بمب ويرانگر ساخت و هم به وسيله آن نيروى برق توليد کرد که دنيا را روشن سازد و کارخانه ها را به حرکت درآورد، هر چند اين نيرو هنگامى که به دست ناصالحان بيفتد غالباً در جنبه هاى ويرانگر به کار گرفته مى شود. ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 🌹یا علی شرح ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔🍃🌼🍃𖣔༅═•┅ 🔶حکمت پنجاه و نهم 👇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🌹 🌴 وقال عليه السلام : مَنْ حَذَّرَكَ كَمَنْ بَشَّرَكَ. 💠و درود خدا بر او فرمود: آن کسی که تو را هشدار داد، مانند كسی است كه تو را مژده داد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 : منظور بیم و بشارت نسبت به آخرت است ؟ : یعنی دوست واقعی تو کسی است که تو را نسبت به بدهی ها و گناهان هشدار می دهد . این هشدار و برخذر داشتن از گناه ثمره طبیعی و قهری اش، عبارت است از راه یافتن به خوبیها و بهشت لذا کسی که هشدارت میدهد گویا در همان لحظه تو را به بهشت بشارت می دهد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 ⬅️بنابراين، دوستان خوب کسانى هستند که هم انسان را نسبت به پيروزى ها دلگرم سازند و هم نسبت به خطرات آگاه نمايند 👈 و اين که يکى از حقوق مؤمنان بر يکديگر نصيحت شمرده شده اشاره به همين گونه هشدارهاست، 🌾 بلکه گاه مى شود برحذر داشتن و هشدار دادن به خطرها اثرات مهم ترى از بشارت ها دارد، زيرا بشارت دهنده بسيار مى شود که به کارهاى نيک انجام شده و پيروزى ها بشارت مى دهد، بشارتى که تغييرى در سرنوشت نخواهد داشت; 🌾ولى تحذيرکننده هميشه پيش از خطر هشدار مى دهد و چه بسا سبب برطرف شدن خطرات مهمى مى گردد. 🍃پيام اين گفتار حکيمانه مولا اين است که هنگام ترساندن و برحذر داشتن نسبت به خطرات نه تنها ناراحت نشويد، بلکه آن را به منزله يک بشارت براى خود تلقى کنيد. 💢در حديثى در کتاب شريف کافى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم که به يکى از ياران خود فرمود: «اِتَّبِعْ مَنْ يُبْکيکَ وهُو لَکَ ناصِحٌ وَلا تَتَّبِع مَن يُضحِکَکَ وَهُو لَکَ غاشٍّ; از کسى پيروى کن که تو ‌را مى گرياند ولى خيرخواه توست از کسى که تو را مى خنداند اما به تو دروغ مى گويد و حقايق را وارونه نشان مى دهد، پيروى مکن». 📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 🌹یا علی شرح ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔🍃🌼🍃𖣔༅═•┅ 🔶حکمت شصتم 👇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🌹 🌴 وقال عليه السلام : الِّلسَانُ سَبُعٌ، إِنْ خُلِّيَ عَنْهُ عَقَرَ. 💠و درود خدا بر او فرمود: زبان تربيت نشده درنده اي است كه اگر رهايش كني مي گزد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ : چگونه میشود زبان را تربیت کرد؟ : حضرت در نهج البلاغه برای حفظ زبان نکات بسیار جالب و متنوعی فرموده اند. یکی در است که میفرمایند : " زبان عاقل در پشت قلب اوست و قلب احمق در پشت زبانش قرار دارد." 🔴یعنی انسان عاقل قبل از این که چیزی را به زبان بیاورد ، آن را به درستی از فیلتر عقل و قلبش عبور میدهد ، آثار و تبعات خرد و کلان ،مستقیم و غیر مستقیم آن را می سنجد ، اگر دید نتیجه اش خیر است ، آن را بیان میکند و انسان احمق بدپن فکر و اندیشه در مورد سخن و آثارش ، هرچه به ذهنش میرسد را به زبان جاری میکند . این یک نکته . 🔴نکته دیگر در حضرت میفرمایند: "سخن در بند توست ، تا آن را نگفته باشی " که ناظر به فکر کردن است." وچون گفتی تو در بند آنی" یعنی مجبور به پذیرفتن آثار و تبعات سخن خود هستی . " پس زبانت را نگهدار چنانكه طلا و نقره خود را نگه مي داري، زيرا چه بسا سخني كه نعمتي را طرد يا نعمتي را جلب كرد" این تاکید بر است که با اندیشه سخن بگویید . حضرت در راهبرد دیگری را درباره حفظ زبان میفرمایند : ✅: "آنچه نمیداني مگو" چیزی را که نمی دانی اصلا به زبان نیاور . ✅✅:"بلكه همه آنچه را كه مي داني نيز مگو " یه بحث این است که آنچه را نمیدانیم نباید بگوییم که جاهلانه سخن گفتن نشانه حماقت است ، نکته بالاتر ، ظریفتر و دقیقتر این است که همه آنچه را میدانی به چه دلیل به زبان می آوری ؟ هر مقدار که ضرورت دارد سخن بگو نه این که هرچه میدانی را اظهار کنی . "زيرا خداوند بزرگ بر اعضاء بدنت چيزهايي را واجب كرده كه از آنها در روز قيامت بر تو حجّت آور" یعنی مواظبت کن، زیرا نسبت به آنچه می گویی در روز قیامت مسئوليت داری ، چرا بدون ضرورت برای خود مسئولیت زیاد میکنی. ؟ ⬅️مطلب دیگری که امیرالمومنین علیه آلاف التحیه و الثناء در محافظت از زبان به ما می آموزند ، مساله سکوت است ،سکوت. یعنی انسان عاقل که میخواهد خود را نجات دهد باید از باب حکمت ، سکوت حکیمانه داشته باشد . گاهی سکوت از جهل و نداشتن علم است ، اما گاهی انسان حرف و علم دارد اما عقل و حکمتش به او کمک میکند که جایی که لازم نیست ، جایی که از او سوال نپرسیده اند، بی جا سخن نگوید. در میفرمایند:" با بسیار ، وقار انسان بیشتر میشود." یعنی انسانی که زبان خود را کنترل میکند ، جایی که لازم نیست سخن بگوید، سکوت میکند ، وقار و شخصیت و متانت او بالا میرود . یا درجای دیگر میفرمایند:" کردن ( البته سکوت حکیمانه )،دری از درهای حکمت است" ان شاالله خدای متعال به ما توفیق دهد ، مالک و نگهبان زبان خود باشیم . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═