┄┅═✧💐﷽💐✧═┅
✨💐 #نامگذاری حضرت زینب (س)
❤️بر اساس روایات وقتی این #دختر بزرگوار #امیر_مؤمنان علی(علیه السلام ) متولد شد، حضرت #زهرا(سلام الله علیها) از ایشان خواست تا نامی برای این نوزاد انتخاب کند
👈که حضرت میگوید در نامگذاری فرزندانم بر #رسول خدا(صلی الله علیه و آله) پیشی نمیگیرم.
چون پیامبر از سفر بازگشت، حضرت زهرا(س) بچه را به ایشان دادند و پیامبر فرمود: واللّه در نامگذاری خودت و بچههایت بر خدا پیشی نگرفتم
❤️و پیامبر از جانب خدا نام #زینب برای این دختر برگزید و فرمود #علی، خودش زینت اهل دنیاست، اما این دختر به جایی میرسد که #زینت_پدر میشود.
📚الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء(س)/ خوئينى
💐✨میلاد عقیله بنی هاشم، سمبل کمال عقل و بردباری #حضرت_زینب_کبری علیها السلام بر محبان حضرتش مبارک باد.✨💐
#میلاد_حضرت_زینب
🌺🥀🌺
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
@nahjoolbalageh
╚═════🍃🌸╝
هدایت شده از ✔️📚پرسمان آنلاین 📚✔️
4_331081445252531377.pdf
434K
📚📚📚
🖍متن صلوات #ضراب_اصفهانی درروزجمعه
کانال پرسمان آنلاین👇👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
eitaa.com/joinchat/3560439879C0e9ded2d08
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
هدایت شده از ✔️📚پرسمان آنلاین 📚✔️
4_5855001663898651296.mp3
8.41M
🍂🌺
🎤صــــــوت زیبای #صلوات_ضراب_اصفهانی
طبق متن بالا باهم بخوانید
کانال پرسمان آنلاین👇👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
eitaa.com/joinchat/3560439879C0e9ded2d08
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
هدایت شده از رایحه ی احکام «تخصصی»
📲ویژه نامه #میلاد_حضرت_زینب(س) منتشر شد
📤🌟سخنرانی مکتوب
📥🌟مقالات
📤🌟پرسش پاسخ
📤🌟اشعار و پیامک
📥🌟کلیپ و نماهنگ
📤🌟عکس و پوستر
📤🌟سخنرانی و مولودی
📤🌟استوری
💢لطفا جهت دریافت #ویژه_نامه روی لینک زیر کلیک کنید:
👇👇👇
🌐 https://btid.org/fa/vveladat-hz
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#بالینک به #اشتراک بگذارید👇
╭═⊰🍂🌺🌸🍂⊱━╮
http://eitaa.com/joinchat/2371223552Ca5be77fd53
╰═⊰🍂🌺🌸🍂⊱━╯
#نهج_البلاغه
💠«براى انسان عیب نیست که حقش به تأخیر افتد. عیب آن است که چیزى را که حقش نیست بگیرد»;
📘#حکمت ۱۶۶
🌺🥀🌺
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
@nahjoolbalageh
╚═════🍃🌸╝
💠 امام علی عليه السلام فرمود:
🍃 قلب، كتاب چشم است. (و آنچه را انسان با چشم مى بيند و مى آزمايد در قلبش نقش مى بندد).
📚نهج البلاغه، حکمت 409
🌺🥀🌺
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
@nahjoolbalageh
╚═════🍃🌸╝
🔴🔴قلب كتاب چشم است:🔴🔴
براى اين كلام حكيمانه دو تفسير مختلف شده است: نخست اينكه «قلب، كتاب چشم است (و آنچه انسان با چشم مى بيند و مى آزمايد در قلبش نقش مى بندد»; (الْقَلْبُ مُصْحَفُ الْبَصَرِ).
به اين ترتيب امام(عليه السلام) مى خواهد اهميت علوم تجربى و حقايق زيادى را كه انسان مى تواند با چشم درك كند بيان فرمايد; علوم و حقايق مربوط به اسرار آفرينش، نشانه هاى عظمت خدا، آثار پيشينيان و كتاب ها و نوشته هايى كه از آن ها باقى مانده و درس هاى عبرتى كه انسان در طول عمر خود مى بيند.
به يقين قسمت بسيار مهمى از علوم و دانش هاى ما از طريق چشم حاصل مى شود اعم از آنچه مستقيماً با چشم مى بينيم و يا آنچه در آثار گذشتگان مى خوانيم. بنابراين اگر گفته شود قلب، مصحَف و كتاب چشم است سخنى حكيمانه است و گويى چشم به منزله قلمى است كه پيوسته در كتاب قلب مى نويسد و رقم مى زند.
تعبيرات ديگرى كه از امام(عليه السلام) نقل شده نيز اين معنا را تأييد مى كند. ازجمله در تعبيرى مى خوانيم: «العين رائد القلب; چشم راهنماى قلب است».[1]
در تعبير ديگرى مى فرمايد: «العين بريد القلب; چشم همچون نامه رسان قلب است».[2]
مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار تعبير ديگرى از اميرمؤمنان(عليه السلام) نقل كرده است: «سُئِلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(عليه السلام) بِمَا ذَا يسْتَعَانُ عَلَى غَضِّ الْبَصَرِ فَقَالَ بِالْخُمُودِ تَحْتَ سُلْطَانِ الْمُطَّلِعِ عَلَى سِرِّكَ وَ الْعَينُ جَاسُوسُ الْقَلْبِ وَ بَرِيدُ الْعَقْلِ فَغُضَّ بَصَرَكَ عَمَّا لاَ يلِيقُ بِدِينِكَ وَ يكْرَهُهُ قَلْبُكَ وَ ينْكِرُهُ عَقْلُكَ; از اميرمؤمنان(عليه السلام) سؤال شد كه چگونه انسان مى تواند چشم (از ناروايى ها) بپوشد؟ فرمود: از طريق قرار گرفتن تحت سلطه خداوندى كه مطلع از اسرار توست و چشم، جاسوس قلب است و نامه رسان عقل. چشمت را از آنچه مناسب دين تو نيست و قلب و عقلت آن را انكار مى كند بپوشان».[3]
قرآن مجيد نيز مى گويد: «(أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِى الاَْرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لاَ تَعْمَى الاَْبْصَارُ وَلَكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِى فِى الصُّدُورِ); آيا آنان در زمين سير نكردند، تا دل هايى داشته باشند كه حقيقت را با آن درك كنند; يا گوش هاى شنوايى كه با آن (نداى حق را) بشنوند؟! چراكه چشم هاى ظاهر، نابينا نمى شود، بلكه دل هايى كه در سينه هاست كور مى شود».[4]
اشاره به اين كه اگر چشم باز و بينا داشته باشند و سير در زمين كنند، هم آثار عظمت خدا را مى بينند و هم درس هاى عبرتى را كه از پيشينيان و پايان كار آن ها باقى مانده فرامى گيرند.
از سوى ديگر نيز بسيار مى شود كه انسان نگاه هاى هوس آلود مى كند و آثار شوم آن در مصحف قلب نوشته مى شود و منشأ حزن طويل يا انحراف كثير مى گردد و به گفته شاعر:
ز دست ديده و دل هر دو فرياد * كه هرچه ديده بيند دل كند ياد*
در تفسير دوم، مفهومى درست مقابل تفسير اوّل مورد توجه قرار گرفته و آن اين كه آنچه در قلب و درون روح انسان باشد در چشمان او نمايان است. در واقع چشم تابلويى است براى اسرار درون; شبيه آن چيزى كه در حكمت 26 آمد كه امام(عليه السلام) مى فرمايد: «مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيئاً إِلاَّ ظَهَرَ فِى فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ; هيچ كس چيزى را در ضمير و درون خود پنهان نمى كند مگر اين كه در سخنان (بى انديشه) او و در رخسارش نمايان مى شود». و اين همان چيزى است كه در ضرب المثل فارسى خود نيز داريم: رنگ رخساره خبر مى دهد از سر ضمير.
بنابر اين تعبير، قلب همچون كتاب پرمطلبى است كه مطالب خود را از دريچه چشم بيرون مى فرستد، و از نگاه و ديد افراد، بسيارى از مطالب درونشان را مى توان درك كرد.
و به گفته شاعر عرب:
إنّ العيونَ لَتُبدِى فى تَقلُّبِها * ما فِى الضّمائرِ مِن وُدّ ومِنْ حَنَقِ
چشم ها در گردش خود آشكار مى سازد آنچه در درون، از محبت و عداوت است.
و شاعر ديگر مى گويد:
تَخْبِرُنى العَينانِ ما القَلْبُ كاتِمٌ * وَما جَنّ بالبَغضاءِ والنَّظرِ الشَّزْرِ
چشم ها به من خبر مى دهد آنچه را كه در دل پنهان است; و آنچه از كينه ها و عداوت ها در دل وجود دارد از نگاه هاى غضب آلود كه با گوشه چشم مى شود ظاهر مى گردد.[5]
ولى قرائن نشان مى دهد كه معناى اول مناسب تر است. بعضى از شارحان نهج البلاغه احتمال ديگرى نيز داده اند كه مناسب به نظر نمى رسد لذا از ذكر آن خوددارى كرديم[6]. [7]
پی نوشت:
[1]. غررالحكم، ح 667.
[2]. همان، ح 668.
[3]. بحارالانوار، ج 101، ص 41، ح 52.
[4]. حج، آيه 46.
[5]. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 20، ص 46.
[6]. شرح نهج البلاغه مرحوم شوشترى، ج 4، ص 225.
[7]. سند گفتار حكيمانه: تنها موردى كه مرحوم خطيب در مصادر به عنوان منبع ديگرى براى اين كلام حكيمانه نقل مى كند ميدانى در مجمع الامثال است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4،