هدایت شده از استاد مهدوی ارفع
🔰هیأت سراج علوی برگزار میکند
بصیرت از دیدگاه نهج البلاغه و
وظایف نخبگان و آحاد مردم انقلابی
سخنران: استاد مهدوی ارفع
🌷بمناسبت میلادحضرت زینب سلام الله علیها و بزرگداشت شهیدآیت الله مدرس
🔹باحضور علاقمندان به آشنایی بیشتر با نهضت نهج البلاغه خوانی و مراجعه کنندگان محترم به غرفه نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی در رویداد هم افزا
🔸پنجشنبه 10 آذر رأس ساعت 14:30
🔸سالن همایشهای باب الجواد(ع)حرم مطهر
جهت ثبت نام تا دوشنبه 7 آذر به آیدی پیام دهید.👇
@hashemi_an
#بصیرت
#نهج_البلاغه
#مهدوی_ارفع 👇
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
هدایت شده از استاد مهدوی ارفع
309.8K
پاسخ حجتالاسلام مهدوی ارفع پیرامون ادعای وحدت در جبهه معاندین و در جواب مصاحبه دیروز مسیح علینژاد و عبدالله مهتدی سرکرده گروهک کومله با بیان نمونهی مصداقی آن در جنگ جمل و اتحاد طلحه و زبیر
اختصاصی #آقای_نفوذی
@mr_nofoozi
#مصی_علینژاد
#کومله
#نفاق
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
هدایت شده از استاد مهدوی ارفع
32.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 جذابترین مسابقه فوتبال تاریخ بین تیم مقاومت و تیم حقوق بشر
#سلام_فرمانده
#جام_جهانی
#مهدوی_ارفع 👇
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
هدایت شده از استاد مهدوی ارفع
🖌 تئوری جعبه سیب 2⃣
اگر در یک جعبه سیب تر و تازه فقط یک سیب کرم خورده و خراب بگذارید بعد از چند روز با چه منظره ای مواجه می شوید؟
آری! تعدادی از سیب های سالم هم خراب شده اند. حالا هر کدام به سیب خراب اول نزدیک تر باشد آسیب بیشتری می بیند
کسانی که خیال می کنند با ترک مبارزه با پدیده کشف حجاب و بدحجابی این مشکل در همین حد می ماند و به بقیه جامعه سرایت نخواهد کرد نه جامعه را شناخته اند و نه انسان را و نه فرهنگ را.
👌 آنچه امروز در خیابانها و دانشگاهها و ... می بینم فقط بی حجابی نیست بلکه حرکت تند جامعه به سمت فحشای اخلاقی است. اما این وضعیت یک شبه ایجاد نشده است.
هرگز یادم نمی رود که در سال ۱۳۶۱ صبح جمعه در صف شلوغ نانوایی ایستاده بودم. ناگهان متوجه زمزمه ها و غرغر مرد و زن حاضر در صف شدم سرم را بالا آوردم و دیدم همه دارند با اشاره به بانویی که از دور می آید همسر و پدر و برادرش را آماج توهین قرار داده و از بی غیرتی آنها اظهار شگفتی می کنند.
به نظرتان وضعیت پوشش آن زن چگونه بود که خشم زن و مرد دهه ۶۰ را برانگیخته بود؟
مانتوی بسیار گشاد و بلند تا روی کفش مقنعه مشکی بلند که کل بالاتنه را پوشش داده بود...
فریاد جمع این بود که چرا این زن بی چادر در جامعه حاضر شده است.....
و اکنون ۱۴۰۱ است یعنی ظرف ۴۰ سال وضع ما به اینجا رسیده که مشاهده می کنید.
اکنون کسانی که خیال می کنند با سکوت در مقابل این هجمه اخلاقی مسأله حجاب تا همین حد متوقف می شود و اوضاع بدتر نمی شود، لطفا پاسخ این واقعیت را بدهند.
#حجاب
#مهدوی_ارفع 👇
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
هدایت شده از استاد مهدوی ارفع
🔰 #درسهای_نهج_البلاغه | روش پیامبر(ص) در برخورد با گمراهان
🔺 مروری بر استناد حضرت آیت الله خامنهای به نهج البلاغه در دیدار جمعی از مردم اصفهان ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
💻 Farsi.Khamenei.ir
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
هدایت شده از مرکز تخصصی امربه معروف 💕 (موسسه موعود)
📌دورهۍ آمـوزش مجـازۍ📱امــر به معــروف و نهــی از منڪـر (عمومـی، تکمیـلی، کاربـردی، بصیـرتی، تربیـت مربـی)
🌟با تدریس استـاد توانمنـد ڪشوری #دکتر_علی_تقوی
🗓طول دوره : ۲۵ روز
⏰ با صرف روزی : ۱۵ دقیقه
🔔شروع دوره : ۱۵ ام هرمـاه
✴️ ثبـت نام با ارســال ڪلمـهۍ معــروف به👇🏼
@vajeb123
در یڪی از پیام رسانهاۍ 🌼ایتا 🌼گپ 🌼آیگپ 🌼سروش 🌼روبیکا 🌼بله
💰هزینهۍ دوره در ازاۍ👇🏼
✅ارائه محتوای آموزشی
✅بهره مندی ازپشتیبان آموزشی
✅ارائه گواهی الکترونیکی معتبر
✅عضویت در باشگاه کاربران
✅شرکت در جلسات آنلاین استاد
✅اپلیکیشن(برنامه کاربردی) رایگان آموزشی
✅دریافت فایل کتاب دوره
فقط 0⃣5⃣ هزار تومان🤩
و طرح #رایگان👇🏼
فقط ارائهۍ محتواۍ آموزشی
💥گواهی به عنـوان دوره ضمـن خدمـت در ادارات قابل پذیـرش است.
#بی_تفاوت_نباشیم
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
💎مرکز تخصصی آموزش و احیای واجب فراموش شده...
╔═💎💫═══╗
@aamerin_ir
╚═══💫💎═╝
به کانال آمرین بپیوندید👆
هدایت شده از استاد مهدوی ارفع
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لینک کانال مانهج البلاغه میخوانیم⬇️
╭━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╮
@nahjulbalagha_Ali
╰━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╯
هدایت شده از ختم نهج البلاغه
🌹 مژده مژده
همزمان با سالروز میلاد با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها دخت بزرگوار امیرالمومنین علیه السلام ،سومین دوره ختم نهج البلاغه و دومین دوره طرح یاعلی تا مهدی آغاز شد.
🖌 در این طرح بزرگ هر فردی علاوه بر آنکه در مدت ۲۷۰ روز و با صرف زمان بسیار اندک در شبانه روز یک دور نهج البلاغه را با شرح کوتاه استاد مهدوی ارفع می خواند و نکات مفید و نابی را در خصوص معارف نهج البلاغه فرامی گیرد، می تواند با تأسیس یک کتاب و گروه، مخاطبان خود را هم بطور رایگان و بدون هیچ زحمتی بطور روزانه در معرض استفاده قرار دهد.
✅ راه اندازی گروه یا کانال از شما، محتوای خلاصه، دسته بندی شده و جذاب از ما .
کافیست همین الان در کانال زیر عضو شوید👇
کانال ختم نهج البلاغه
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
این طرح و کانال را به همگان معرفی کنید و در ثواب هدایت و ارشاد دیگران توسط نهج البلاغه شریک شوید.
کانال استاد مهدوی ارفع 👇
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
سهم-روز-اول-حکمت-۱-تا-۱۲.mp3
1.04M
گزارش اجمالی از محتوای حکمت های اول تا دوازدهم توسط استاد مهدوی ارفع
📒 #حکمت1 : در فتنه ها، چونان شتر دوساله باش، نه پشتی دارد که سواری دهد، و نه پستانی تا او را بدوشند.
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
📒 #حکمت2 : آنکه جان را با طمع ورزی بپوشاند خود را پست کرده، و آنکه راز سختی های خود را آشکار سازد خود را خوار کرده، و آن که زبان را بر خود، حاکم کند، خود را بی ارزش کرده است.
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
📒 #حکمت3 : بخل ننگ، و ترس نقصان است. و تهیدستی مرد زیرک را در برهان کند می سازد، و انسان تهیدست در شهر خویش نیز بیگانه است.
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
📒 #حکمت4 : ناتوانی آفت و شکیبایی شجاعت، و زهد ثروت، و پرهیزکاری سپر نگهدارنده است. و چه همنشین خوبی است، راضی بودن و خرسندی.
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
📒 #حکمت5 : دانش، میراثی گرانبها، و آداب، زیورهای همیشه تازه، و اندیشه، آیینه ای شفاف است.
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
📒 #حکمت6 : سینه خردمند صندوق راز اوست، و خوشرویی وسیله دوست یابی، و شکیبایی، گورستان پوشاننده عیبهاست.
و نیز فرمود: پرسش کردن وسیله پوشاندن عیب هاست، و انسان از خود راضی، دشمنان او فراوانند.
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
📒 #حکمت7 : صدقه دادن دارویی ثمربخش است، و کردار بندگان در دنیا، فردا در پیش روی آنان جلوه گر است.
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
📒 #حکمت8 : از ویژگیهای انسان در شگفتی مانید، که با پاره ای (پی) می نگرد، و با (گوشت) سخن می گوید، و با (استخوان) می شنود، و از (شکافی) نفس می کشد!!
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
📒 #حکمت9 :چون دنیا به کسی روی آورد، نیکیهای دیگران را به او عاریت دهد، و چون از او روی برگرداند خوبیهای او را نیز برباید.
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
📒 #حکمت10 : با مردم آنگونه معاشرت کنید، که اگر مردید بر شما اشک ریزند، و اگر زنده ماندید، با اشتیاق سوی شما آیند.
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
📒 #حکمت11 : اگر بر دشمنت دست یافتی، بخشیدن او را شکرانه پیروزی قرار ده.
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
📒 #حکمت12 : ناتوان ترین مردم کسی است که در دوست یابی ناتوان است، و از او ناتوان تر آنکه دوستان خود را از دست بدهد.
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
عنوان: شرح حکمت 1 نهج البلاغه حجت الاسلام مهدوی ارفع
بسم الله الرحمن الرحیم✨
حکمت1 : در فتنه ها، چونان شتر دوساله باش، نه پشتی دارد که سواری دهد، و نه پستانی تا او را بدوشند.
🌹 شرح #حکمت1:
🔷ممکن از تصور شود که مقصود این حکمت این است که در آشوبهای اجتماعی که در آن حق و باطل به راحتی قابل تشخیص نیستند(فتنه) ، مجاز هستیم که کناره گیری کنیم و به هیچکدام از دو گروه کمک نکنیم، در حالی که این برداشت با منطق امیرالمومنین در نهج البلاغه صد درصد در تعارض است و مخالف است.
اولین فتنه ای که در حکومت خود امیرالمومنین رخ داد فتنه جمل بود. در فتنه جمل، طلحه و زبیر و همسر پیامبر و عده ای دیگر، شهر بصره را به آشوب کشیدند. فرماندار را کشتند و فتنه به پا کردند. امیرالمومنین برای حفظ امنیت مردم و حفظ نظام اسلامی دستور مقابله با فتنه را دادند ، همه مردم آماده شدند تا به سمت بصره بروند اما چهار نفر از بزرگان سرشناس عمدا نشستند و برای کمک بلند نشدند (سعد بن وقاص – محمد بن مسلمه – اسامه بن زید و عبدالله بن عمر پسر خلیفه دوم) وقتی امیرالمومنین از اینها پرسیدند چرا برای جنگ آماده نمیشوید به دروغ گفتند:(( ما از اینکه مسلمانی را بکشیم نگرانیم)) امیرالمومنین از آنها پرسیدند: آیا بر بیعت من وفادارید؟ گفتند: بله . امیرالمومنین فرمودند: پس به خانه هایتان بروید.
🔷وقتی که اینها رفتند مولا حکمت15 را فرمودند: « هرفریب خورده ای را نمیشود سرزنش کرد». اینها میخواستند با این حرف و حرکت خودشان، ته دل یاران امیرالمومنین را خالی کنند و شک بیندازند که شما چطور به اطمینان رسیدید که بروید با مسلمان در بصره بجنگید؟
🔷خوب اگر منظور امیرالمومنین این بود که شما در فتنه ها اگر واقعا در تردید هستید و ندانستید که چه کنید، بروید خانه نشین شوید، پس در هیچ جای تاریخ نباید این چهار نفر را توبیخ کنند، در حالی که وقتی امیرالمومنین مردم را برای مبارزه با فتنه گران بصره حرکت دادند یک نفر دیگر به نام حارث بن حوط به امیرالمومنین گفت که من هم مخالف جنگ جمل هستم ومثل آن چهار نفر شرکت نمیکنم. اونجا بود که امیرالمومنین در مورد آن چهار نفرحمکت18 را بیان فرمودند «درباره کسانی که از جنگ کناره گرفتند فرمود: آنها حق را خوار کردند اگرچه باطل را هم یاری نرساندند»ـ
✅ بنابراین در فتنه ها حق نداریم به بهانه اینکه حق را تشخیص نمیدهیم ساکت باشیم بلکه تکلیف داریم بصیرت و علم و صبرمان را بالا ببریم تا به درستی حق را از مواضع ونشانه های آن بشناسیم.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع👇
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
شرح-حکمت-1نهج-البلاغه-حجت-الاسلام-مهدوی-ارفع.mp3
792.1K
استاد مهدوی ارفع در مدت ۳ دقیقه و ۱۷ ثانیه حکمت اول را از نهج البلاغه شرح می کنند.
#ختم_صلوات
🌺 امروز سوره کوثر دوباره نازل شد
علی علیه السلام خود زینت آسمانها و زمین است و این دختر دردانه، زینت اوست.
هدیه به پیشگاه کهکشان صبر،
زبان گویا علی علیه السلام و پرورده غیرت ها..
همراه با سرود شادی ملائک، شاخه های گل صلوات را تقدیم میداریم
برای شرکت در این ختم پر برکت لطفا طریق لینک زیر اقدام بفرمایید
http://khatmesalawat.ir/100248
✅@Aminikhaah
🌳شجره آشوب« قسمت اول»
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻خداوند در قرآن مثال های زیادی در باره اقوام گذشته مانند عاد و ثمود زده است که بیشترین این ها درباره بنی اسراییل است. همچنین در قرآن اصل تکرار سنت های تاریخی موضوعی پذیرفته شده است.
🔻 در سوره فتح خدا می فرماید: « سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا». سنت هایی که پیش از شما بودند و برای سنت خدا تغییری نمی یابی. این آیه به صراحت از تغییر ناپذیری سنن الهی در طول تاریخ خبر می دهد.
🔻سنت هایی مانند نابودی ظلم و پیروزی جبهه حق، هلاکت اقوام در اثر گناهان و عدم امر به معروف و نهی از منکر توسط علما و ... .
🔻در روایات اسلامی نیز امت پیامبر اسلام به بنی اسراییل تشبیه شده است. این مضمون در کلام نبوی به اشکال گوناگون بیان شده است. خلاصه روایات مذکور این معنا را می رساند که حوادثی که در قوم بنی اسراییل اتفاق افتاد، در میان امت اسلام نیز رخ خواهد داد. ایشان فرمود:...
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقایی
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
چون نشانه های نعمت پروردگار آشکار شد، با ناسپاسی، نعمتها را از خود دور نسازید.
📒#حکمت13
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 کسی را که نزدیکانش واگذارند، بیگانه او را پذیرا باشد.
📒 #حکمت14
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 هر فریب خورده ای را نمی شود سرزنش کرد.
📒 #حکمت15
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 کارها چنان در سیطره ی تقدیر است که چاره اندیشی به مرگ می انجامد.
📒 #حکمت16
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 (از امام پرسیدند که رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: موها را رنگ کنید، و خود را شبیه یهود نسازید یعنی چه؟ )
فرمود: پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) این سخن را در روزگاری فرمود که پیروان اسلام اندک بودند، اما امروز که اسلام گسترش یافته، و نظام اسلامی استوارشده، هر کس آنچه را دوست دارد انجام دهد.
📒 #حکمت17
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 (در باره آنان که از جنگ کناره گرفتند)
حق را خوار کرده، باطل را نیز یاری نکردند.
📒 #حکمت18
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 آن کس که در پی آرزوی خویش تازد، مرگ او را از پای درآورد.
📒 #حکمت19
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠از لغزش جوانمردان درگذرید، زیرا جوانمردی نمی لغزد جز آنکه دست خدا او را بلندمرتبه می سازد.
📒#حکمت20
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 ترس با ناامیدی و شرم با محرومیت همراه است، و فرصتها چون ابرها می گذرند، پس فرصتهای نیک را غنیمت شمارید.
📒 #حکمت21
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 ما را حقی است اگر به ما داده شود، وگرنه بر پشت شتران سوار شویم و برای گرفتن آن برانیم هر چند راه رفتن ما در شب به طول انجامند.
(این از سخنان لطیف و فصیح است، یعنی اگر حق ما را ندادند، خوار خواهیم شد و باید بر ترک شتر چون بنده بنشینیم.)
📒 #حکمت22
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 کسی که کردارش او را به جایی نرساند، افتخارات خاندانش او را به جایی نخواهد رسانید.
📒 #حکمت23
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠از کفاره گناهان بزرگ، به فریاد مردم رسیدن، و آرام کردن مصیبت دیدگان است.
📒#حکمت24
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 ای فرزند آدم! زمانی که می بینی خداوند انواع نعمتها را به تو می رساند، در حالی که تو معصیت کاری، بترس.
📒 #حکمت25
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
سهم-روز-2-حکمت-13-تا-25.oga
960.6K
سهم روز دوم ختم نهج البلاغه
از حکمت ۱۳تا حکمت ۲۵
گزارش-موضوعات-مهم-حکمت-۱۳-تا-۲۵.mp3
599.8K
گزارش محتوای سهم روز دوم توسط استاد مهدوی ارفع
15.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖌 تئوری جعبه سیب6⃣
حضرات مراجع، علما، نخبگان و مسئولین ساکت!
اگر امروز خطر را نپذیرید و عرصه روشنگری و مبارزه را خالی بگذارید، فردا قطعا بلاهای زیر بر سر خودتان خواهد آمد:
✅ هتک حرمت خود و بیوتتان
✅ جذب فرزندانتان به تفکر داعشی میهنی
✅ بی نتیجه شدن دعا در درگاه الهی
♨️اعترافات هولناک اغتشاشگران و قاتلان سید روحالله عجمیان
📍پخش تصاویری از جنایت رخ داده در کرج برای اولین بار و همزمان با برگزاری اولین جلسه دادگاه بررسی شهادت شهید عجمیان
👤 کانال استاد مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
شرح-حکمت2-بخش-1-طمع.mp3
1.02M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح حکمت دوم 1⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
💠 آن که جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست کرده، و آن که راز سختى هاى خود را آشکار سازد خود را خوار کرده، و آن که زبان را بر خود حاکم کند خود را بى ارزش کرده است.
📒 نهج البلاغه، حکمت۲
🌹شرح حکمت۲ (۱)
🔻امیر المومنین سه عامل از عوامل خفت و ذلت در نهج البلاغه را بیان فرمودند.
⏬ اول طمع: تفاوت طمع با حرص در این است که طمع کار به آنچه که از مال و قدرت و احترام و شهرت متعلق به دیگران است چشم دوخته است اما حریص دوست دارد مال و مقام بیشتری داشته باشه ، چه در دست دیگران باشه چه نباشد.
🔻شش اثر برای طمع ورزی در نهج البلاغه بیان شده است:
1⃣ خواری و ذلت:
🔹1.1 در حکمت ۲
🔹1.2 درحمکت۲۲۶ که فرمودند: « طمع کار همواره زبون و خوار است».
🔹1.3 درانتهای بند 4 خطبه 160 که امیرالمومنین در مورد حضرت عیسی (ع) فرمودند: «آز و طمعی نداشت تا او را خوار و ذلیل نماید».
2⃣ بردگی که بالاترین مصداق خفت و ذلت است: در حکمت ۱۸۰ می فرمایند:«طمع ورزی بردگی همیشگی است»
3⃣ آفت تفکر و بی اثر کردن عقلانیت :درحکمت ۲۱۹ میفرمایند :« قربانگاه اندیشه ها زیربرق طمع ورزی ها است».
4⃣ هلاکت :
🔹4.1 در حکمت ۲۵۷ می فرمایند: «طمع به هلاکت مى کشاند و نجات نمى دهد، و به آنچه ضمانت کند، وفادار نیست، و بسا نوشنده آبى که پیش از سیراب شدن گلو گیرش شد، و ارزش آنچه که بر سر آن رقابت مى کنند، هر چه بیشتر باشد، مصیبت از دست دادنش اندوهبارتر خواهد بود».
🔹4.2 در بند۱۴ نامه ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان فرمودند: «بپرهیز از آن که مرکب طمع ورزى، تو را به سوى هلاکت به پیش راند، اگر توانستى که بین تو و خدا هیچ صاحب نعمتى قرار نگیرد، (یعنی امید و طمع به غیر خدا نداشته باشی) چنین باش، زیرا تو، روزى خود را دریافت مى کنى، و سهم خودت را بر مى دارى، و مقدار اندکى که از طرف خداى سبحان به دست مى آورى، بزرگتر و با ارزش تر ازمال فراوانى است که از دست بندگان دریافت مى کنی».
5⃣ مقدم کردن دنیا بر آخرت یا به تعبیر قران کریم (فروختن آخرت باقی به دنیای فانی است): در بند ۷ خطبه ۹۱ در صفات والای فرشتگان می فرمایند: «طمع ها به آنان شبیخون نزده تا تلاش دنیا را بر کار آخرت مقدّم دارند».
6⃣ ایجاد ناامیدی و یاس : در حکمت ۱۰۸ در حالات قلب می فرمایند: «پس اگر در دل امیدى پدید آید، طمع آن را از بین خواهد برد»...
↩️ ادامه دارد...
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
17.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپانه
سخنان جنجالی یک جوان آمر به معروف!
❌تو چشم تکتکشون نگاه کردم! 😳
❌من دیگه اون ادم سابق نمیشم! 🙃
⛔تو نمره ۱۳ هم نمیگیری!!!
🧡حتما ببینید و منتشر کنید
آخ که از ته دل ما گفت ..
🌳شجره آشوب« قسمت دوم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻« آنچه بر بنی اسراییل آمد، نعل به نعل بر امت من می رسد. حتی اگر در میان آن ها، زنی با فرزندش زنا کرده باشد، در امت من هم چنین خواهد شد.»
🔻 در روایتی دیگر رسول خدا می فرمایند: «چیزهایی که به امت های پیشین رسید، ذراع به ذراع و شبر به شبر به شما نیز می رسد. حتی اگر کسی از آن ها وارد سوراخ سوسماری شود، شما نیز چنین می کنید.»
🔻در موارد دیگر رسول خدا، به صورت خاص، تشبیهاتی را نسبت به امت بنی اسراییل، انجام داد. یکی از بهترین مصادیق این روایات حدیث منزلت است که رسول خدا، امیرالمومنین را به هارون تشبیه کرد؛ همانگونه که هارون، وصی موسی بود، حضرت امیر نیز جانشین پیامبر محسوب می شد.
🔻 در روایتی دیگر نیز امام حسن و امام حسین به شبر و شبیر، پسران هارون تشبیه شده اند. از دیگر روایاتی که می توان به آن اشاره کرد، افتراق امت بعد از پیامبر است. امام علی علیه السلام فرمود: «امت موسی بعد از او به هفتاد و یک فرقه تقسیم شدند و تنها یک فرقه نجات یافت و بقیه در آتش هستند.
🔻 امت عیسی بعد از او به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند و یک فرقه نجات یافت و بقیه در آتش هستند...
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
═══✼✨🦋✨✼═══┅┄
📒 #حکمت26 : کسی چیزی را در دل پنهان نکند جز آنکه در لغزشهای زبان و رنگ رخسار، آشکار خواهد شد.
┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄
📒 #حکمت27 : با درد خود بساز، چندان که با تو سازگار است.
┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄
📒 #حکمت28 : برترین زهد، پنهان داشتن زهد است.
┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄
📒 #حکمت29 : هنگامی که تو زندگی را پشت سر می گذاری و مرگ به تو روی می آورد، پس دیدار با مرگ چه زود خواهد بود.
┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄
📒 #حکمت30 : هشدار! هشدار! به خدا سوگند! خداوند چنان پرده پوشی کرده که می پنداری تو را بخشیده است.
┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄
📒 #حکمت31 ( از ایمان پرسیدند، امیرالمؤمنین فرمود:)
1⃣ شناخت پایه های ایمان: ایمان بر چهار پایه استوار است، صبر، یقین، عدل و جهاد. صبر نیز بر چهار پایه قرار دارد. شوق، هراس، زهد، انتظار. آنکس که اشتیاق بهشت دارد، شهوتهایش کاستی گیرد و آن کس که از آتش جهنم می ترسد، از حرام دوری می گزیند و آن کس که در دنیا زهد می ورزد، مصیبتها را ساده پندارد، و آنکس که مرگ را انتظار می کشد در نیکی ها شتاب می کند. یقین نیز بر چهار پایه استوار است، بینش زیرکانه، دریافت حکیمانه واقعیتها، پند گرفتن از حوادث روزگار و پیمودن راه درست پیشینیان.
پس آنکس که هوشمندانه به واقعیتها نگریست، حکمت را آشکارا بیند و آنکه حکمت را آشکارا دید، عبرت آموزی را شناسد و آنکه عبرت آموزی شناخت گویا چنان است که با گذشتگان می زیسته است. و عدل نیز بر چهار پایه برقرار است، فکری ژرف اندیش، دانشی عمیق و به حقیقت رسیده، نیکو داوری کردن، استوار بودن در شکیبایی. پس کسی که درست اندیشید به ژرفای دانش رسیده و آنکس که به حقیقت دانش رسد، از چشمه زلال شریعت نوشد و کسی که شکیبا باشد در کارش زیاده روی نکرده با نیکنامی در میان مردم زندگی خواهد کرد. و جهاد نیز بر چهار پایه استوار است، امر به معروف، نهی از منکر، راستگویی در هر حال، و دشمنی با فاسقان، پس هر کس به معروف امر کرد، پشتوانه نیرومند مؤمنان است و آنکس که از زشتی ها نهی کرد، بینی منافقان را به خاک مالید و آنکس که در میدان نبرد صادقانه پایداری کند حقّی را که بر گردن او بوده ادا کرده است و کسی که با فاسقان دشمنی کند و برای خدا خشم گیرد، خدا هم برای او خشم آورد و روز قیامت او را خشنود سازد.
2⃣ شناخت اقسام کفر و تردید: و کفر بر چهار ستون پایدار است، کنجکاوی دروغین، ستیزه جویی و جدل، انحراف از حق و دشمنی کردن، پس آنکس که دنبال توهم و کنجکاوی دروغین رفت به حق نرسید. و آنکس که به ستیزه جویی و نزاع پرداخت از دیدن حق نابینا شد، و آنکس که از راه حق منحرف گردید، نیکویی را زشت و زشتی را نیکویی پندارد و سرمست گمراهی گشت و آن کس که دشمنی ورزید پیمودن راه حق بر او دشوار و کارش سخت و نجات او از مشکلات دشوار است. و شک چهار بخش دارد: جدال در گفتار، ترسیدن، دودل بودن، و تسلیم حوادث روزگار شدن. پس آن کس که جدال و نزاع را عادت خود قرار داد، شب تارش به صبح نمی رسد( از تاریکی شبهات بیرون نخواهد آمد) و آن کس که از هر چیزی ترسید همواره در حال عقب نشینی است و آنکس که در تردید و دودلی باشد زیر پای شیطان کوبیده خواهد شد و آنکس که تسلیم حوادث گردد و به تباهی دنیا و آخرت گردن نهاد، هر دو جهان را از کف خواهد داد.
(سخن امام طولانی است چون در این فصل حکمتهای کوتاه را جمع آوری می کنم از آوردن دنباله سخن خودداری کردم)
┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
1_732658715(1).mp3
3.81M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه
🌺 سهم روز سوم ختم نهج البلاغه
از حکمت ۲۶ تا حکمت ۳۱
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
jalase-shahid-amani [1401-08-27].MP3
28.17M
صوت جلسه نهج البلاغه خوانی منزل شهید امانی
سخنرانی استاد مهدوی ارفع در جلسه
تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۱
منزل شهید امانی
موضوع : شرح حکمتهای 1 ، 15 ، 18 با موضوع فتنه
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc