eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
233 ویدیو
71 فایل
🧑🏻‍🏫 استاد ادبیات عرب ✍🏻نویسنده کتب نحو کاربردی 🎬 آشنایی با ما👇 https://eitaa.com/nahvekarbordi/7750 با خرید مستقیم از ادمین خدمات بگیرید👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt پشتیبان و تبلیغات👇 @ostad_shoo تماس👇 09151566432 رضایت👇 @nahvekarbordy
مشاهده در ایتا
دانلود
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون در این آیه خبر چیست؟ <وَ الَّذينَ كَفَرُوا فَتَعْساً لَهُم‏ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُم‏> الف.
جواب گزینه ب اما چرا فعلیه است، فکر نکنید خبر «الذین»، «کفروا» است، خیر «کفروا» صله «الذین» است و محلی از اعراب ندارد. پس خبر چیست؟ خبر «تعسا» است. توضیح اینکه «تعساً» مفعول مطلق فعل محذوف است، تقدیر: «وَ الَّذينَ كَفَرُوا فتعسهم اللهُ تعساً لهم» بنابراین «تعسا» در واقع یک جمله‌ی فعلیه است، به همین خاطر می‌بینیم در ادامه «اضلّ» به آن عطف شده است. تستهای بیشتر تلگرام https://t.me/nahvekarbordi در این آیه خبر چیست؟ <وَ الَّذينَ كَفَرُوا فَتَعْساً لَهُم‏ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُم‏> الف. مفرد ب. جمله فعلیه ج. جمله اسمیه د. شبه جمله در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اقسام مخصوص 🎓🆔 @nahvekarbordi در نحو دو نوع مخصوص داریم: الف) مخصوص باب اخصاص که همیشه منصوب است و نقش مفعول به دارد. نحنُ الطلابَ مشغولٌ بالمطالعةِ. (ما طلبه ها مشغول مطالعه هستیم) ب) مخصوص افعال مدح و ذمّ که همیشه مرفوع هستند. نعمَ الرجلُ زیدٌ. (چه خوب مردی است زید) در مثال بالا زید مخصوص و مبتدای موخر است به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
👌نعت نعت آیا توصیف خود نعت توسّط نعت دیگر جائز است؟ برخی مخالف هستند، امّا سیبویه توصیف نعت را جائز می‌داند که حرف حقّ همین است. هذا ورقٌ أبیضُ ناصِعٌ یعنی شدید البیاضِ (این برگه‌ی خیلی سفیدی است) برگه‌ی سفید خودش درجات مختلفی دارد، برخی کمی تیره و برخی به شدّت سفید هستند، لذا توصیف «أبیض» به «ناصع» صحیح است. هذا وجهٌ مُشرِقٌ أیُّ مُشرِقٍ. (این صورت سرخی است عجب سرخی) اصلاً برخی از نعت‌‌ها تا وقتی توسّط نعت دیگری توصیف نشوند، نعت نیستند. این گونه نعت‌ها همان نعت توطئه هستند که درباره‌اش قبلاً حرف زدیم. یعنی نعت‌هایی که مقدمّه‌ی بیان نعت دیگری هستند. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌سؤال ناب برای اهلش 🌺همانطور که می دانید ادات شرط بر فعل داخل می‌شوند: «لو ضربتَ ضربتُ»، «اذا ضربت
👌و اما جواب سؤال نابی که برای اهلش گفته بودم 🌺همانطور که می دانید ادات شرط بر فعل داخل می‌شوند: «لو ضربتَ ضربتُ»، «اذا ضربتَ ضربتُ»، لذا در مواردی که ادات شرط بر اسم داخل میشود، فعلی در تقدیر می‌گیرند: «إذا زیدٌ جاءکَ فأکرِمْهُ» تقدیر: «اذا جاءَ زیدٌ جاءکَ فاکرمْه». با این تقدیر ورود ادات شرط بر اسم توجیه میشود. در مواجهه با این آیات هم نحویون توجیه بالا را انجام میدهند: <لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذاً لَأَمْسَكْتُم‏> <إذا السماءُ انفَطَرتْ و إذا الکواکبُ إنتَثَرَتْ وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ إذا القبورُ بُعثِرَتْ> <و إذا السماءُ انشَقَّتْ> یعنی برای توجیه ورود «لو» بر اسم، «انتم»، «سماء»...را فاعل فعل محذوفی می‌دانند که توسّط فعل پس از آن تفسیر شده است. اما سوال این است اصلاً چرا خداوند متعال آیات را بدین صورت نازل کند که نیاز به این توجیه باشد، چرا خداوند آیات مزبور را مثل این آیه بیان نکرد: <إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها> (هنگامی که زمین شدیداً به لرزه در آید) به نظر شما توجیه نحویون صحیح است؟ در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
ارکان جمله ۱.m4a
33.17M
✅ارکان جمله 1 استاد شیرافکن پ.ن: یک دوره نحو کاربردی توسط استاد شیر افکن هر شب یک صوت در کانال بارگزاری میشود. حتما گوش دهید جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
🌺شرایط مبتدای وصفی مبتدا دو‌ قسم است: اسمی و وصفی با هم شرایط مبتدای وصفی را بررسی می کنیم. یکی از این شرایط وقوع وصف صرفی پس از نفی یا استفهام است: نفی و استفهام ممکن است فعلی، حرفی یا اسمی باشد. حرفی: ا قائم زید اسمی: غیر قائم زید فعلی لیس قائم زید در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌🏻تفاوت «لیسَ زیدٌ قائماً و لا بکرٌ قاعدٌ» با «لیسَ زیدٌ قائماً و لا بکرٌ قاعداً» این دو جمله در نگاه اول مثل همند. ولی چنین نیست. نصب خبر در معطوف ـ «قاعداً» ـ نشان دهنده‌ی این است که «لیسَ» پیش از آن اراده شده است. امّا رفع «قاعد» یعنی «لیسَ» اراده نشده است. لذا «و لا بکرٌ قاعداً» جمله‌ی فعلیه است و «لا بکرٌ قاعدٌ» جمله‌ی اسمیه است. خب حالا یکی اسمیه و دیگری فعلیه؟ چه تفاوتی دارند؟ تأکید جمله‌ی اسمیه از فعلیه بیشتر است. در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺ناقصه و تامه بودن افعال مقاربه در بین افعال مقاربت تنها سه فعل هستند که قابلیت دارند تامه یا ناقصه شوند. هر یک شرائطی دارند که در ادامه بررسی میشود. در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
4_5920445025480608419.m4a
30.88M
✅ارکان جمله ۲ استاد شیرافکن پ.ن: یک دوره نحو کاربردی توسط استاد شیر افکن هر شب یک صوت در کانال بارگزاری میشود. حتما گوش دهید جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
🌺با تستهای بیشتر و پاسخ تشریحی در تلگرام همراه شما هستیم. https://t.me/joinchat/SOolICdTEn49RDSJ 🌺کسانی که دنبال مطالب کانال بدون تبلیغ هستند به آدرس زیر در تلگرام مراجعه کنند. کانال کتاب نحو کاربردی
امام حسن عسکری علیه ‌السلام: 🌺إنَّ اَلْوُصُولَ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لاَ يُدْرَكُ إِلاَّ بِامْتِطَاء اَللَّيْلِ (رسيدن به خداوند عزّوجلّ، سفرى است كه جز با مركب شب زنده دارى به دست نمى آيد.) 👌ترکیب روایت: ان: حرف مشبهة بالفعل الوصول: اسم ان الی الله: جارومجرور، متعلق به وصول عزوجل: جمله معترضه، بدون محل اعراب سفر: خبر ان لا یدرک: فعل و نایب فاعل، جمله وصفیه، محلا مرفوع الا: ادات استثنا بامتطاء: جارومجرور، متعلق به یدرک اللیل: م.الیه بحارالأنوار ج75 ص380 ◼️ شهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بر شما تسلیت باد ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوت «أطعمهم من جوع» و «أطعمهم عن جوع» در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9