eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
222 ویدیو
71 فایل
سید حسین ایرانی 🧑🏻‍🏫 استاد ادبیات عرب ✍🏻نویسنده کتب نحو کاربردی 🎬 آشنایی با ما👇 https://eitaa.com/nahvekarbordi/6846 با خرید مستقیم از ادمین خدمات بگیرید👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt پشتیبان و تبلیغات👇 @ostad_shoo تماس👇 09151566432
مشاهده در ایتا
دانلود
هر شب یک آیه ترکیب (إِنَّآ أَنزَلۡنَٰهُ فِي لَيۡلَةٖ مُّبَٰارَكَةٍۚ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ فِيهَا يُفۡرَقُ كُلُّ أَمۡرٍ حَكِيمٍ) ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. -نحو https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
27.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پنجم نحو کاربردی مقدماتی فاعل تدریس توسط استاد ایرانی (نویسنده نحو کاربردی) در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. -نحو https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌ناب ناب حذف «نون» در «کانَ» خب همه می‌دانید یکی از خصوصیات «کان» حذف «نون» است، یعنی در صورت جمع شدن «لم» با صیغه‌های «1، 4، 7، 13، 14» علاوه بر سکون «نون»، حذف «نون» هم جائز است: لم + أکُنْ: «لم أکُ». تا اینجای مطلب شکی نیست. ولی سؤال این است آیا ذکر و حذف «نون» دل بخواهی است؟ یعنی همینطوری برخی جاها «نون» حذف شده و برخی جاها ذکر می‌شود؟ خیر. ذکر و حذف «نون» دلائل بلاغی هم می‌تواند داشته باشد که مقام اقتضا دارد، لذا تنها به خاطر تخفیف «نون» حذف نمی‌شود. در قرآن در 17 موضع «نون» حذف شده و در 57 مورد با وجود شرائط حذف نشده است، که همه‌ی آنها دلیل بلاغی دارد. حذف اهدافی دارد که به برخی اشاره می‌شود: الف. اسراع: گاهی مقام اقتضای سرعت بخشیدن به کلام و ختم نمودن سریع آن را دارد، همچون موارد تحذیر، اغراء و... همانطور که اگر عقرب به کسی نزدیک شود، نمی‌گوییم: «إحذرِ العقربَ» یا «علیکَ أن تحذرَ العقربَ» بلکه سریع می‌گوییم: «العقربَ العقربَ». حذف «نون» هم چنین است، هر جایی که اقتضاء داشته باشد، حذف «نون» صورت می‌پذیرد. پس در هر چیزی که ممکن باشد، ایجاز صورت می گیرد، حتی در حدّ حذف یک نون «کان». همچون سخن حضرت مریم با فرشته‌ای که به صورت بشری مجسّم شده: <وَ لَمْ أَكُ بَغِيًّا> (زن آلوده‏اى هم نبوده‏ام!) چرا که مریم تمایلی به گفتگو با مرد غریبه‌ای در خلوت ندارد و می‌خواهد سریع‌تر به این گفتگو خاتمه دهد. حضرت مریم به حسب ظاهر دارد با یک مرد غریبه صحبت می‌کند و چون عفّت زیادی دارد، هیچ تمایلی به طولانی کردن صحبت ندارد، لذا صحبتش رو در نهایت اختصار قرار می‌دهد که قرآن با حذف یک «نون» از «کان» این را می‌فهماند. جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هدایت شده از استاد شو 🌱
18.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ششم نحو کاربردی مقدماتی مبتدا و خبر تدریس توسط استاد ایرانی (نویسنده نحو کاربردی) در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. -نحو https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌👌تفاوتهای مبتدای وصفی و اسمی تفاوت «ا قایم زید» با «ا زید قایم» 1. مبتدای اسمی نیاز به خبر دارد بر خلاف مبتدای وصفی که مرفوعش ما را بی‌نیاز از خبر می‌کند و در اصطلاح گفته میشود: «فاعل سدّ مسدّ خبر». 2. مبتدای اسمی گاهی اسم مؤوّل یا ضمیر و یا جامد است بر خلاف مبتدای وصفی که دائماً مشتق است. اسمی: «ان تصوموا خیر لکم» وصفی: «ما قایم زید» 3. مبتدای وصفی دائماً اسم بعد از خود را به عنوان فاعل یا نائب فاعل مرفوع می‌کند بر خلاف مبتدای اسمی. 4. مبتدای وصفی دائماً مفرد است بر خلاف مبتدای اسمی «ا قایم زید» و «ا زیدان قایمان» 5. مبتدای وصفی دائماً با نفی یا استفهام شروع میشود بر خلاف مبتدای اسمی. «ما قایم زید» و «زید قایم» 6. مبتدای وصفی «مسندٌ به» است بر خلاف مبتدای اسمی که «مسندٌ الیه» است. 7. مبتدای وصفی دائماً نکره است بر خلاف مبتدای اسمی. «ا قایم زید» و «ا زید قایم» در کتب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌عطف به اسم «لا»ی نفی جنس عطف به اسم «لا» به دو صورت است: الف. عطف بدون تکرار «لا»: «لا حول و قوة الا بالله» ب. عطف همراه با تکرار «لا»: «لا حول و لا قوة الا بالله» در ادامه این را بررسی میکنیم در کتب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اقسام فعل افعال یا تامند یا ناقص افعال تام معنای مصدر خود را برای فاعل یا نایب فاعل ثابت می کنند. افعال ناقص افعالی که معنای مصدرشان به مرفوع تعلق نمیگیرد، بلکه هدف از بیان فعل، ایجاد معنای فرعی، غیر از معنای اصلی حمله است. در کتب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هر شب ترکیب یک آیه (وَإِن يَكَادُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ لَيُزۡلِقُونَكَ بِأَبۡصَٰرِهِمۡ لَمَّا سَمِعُواْ ٱلذِّكۡرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُۥ لَمَجۡنُونٞ) جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
17.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هشتم نحو کاربردی مقدماتی مفعول به تدریس توسط استاد ایرانی (نویسنده نحو کاربردی) در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. -نحو https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوت «إنَّ زیداً فی الدارِ» و «إنَّ زیداً بقائمٍ» خبر جمله اول، شبه جمله است بر خلاف دومی که خبرش مفرد است. در متن مشاهده کنید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوت «کیفَ أنتَ و زیدٌ» با «کیفَ أنتَ و زیداً» در جمله‌ی اوّل درباره‌ی دو نفر سؤال شده است یعنی «کیفَ أنتَ؟» و «کیفَ زیدٌ؟» (تو چطوری؟ زید چطور است؟) به همین دلیل هم «زید» به «أنت» عطف شده است، امّا در جمله‌ی دوّم، سؤال از نحوه‌ی ارتباط مخاطب با «زید» است، یعنی «رابطه‌ات با زید چگونه است؟!» در «کیف انت و زید»، «زید» عطف به «انت» است و در «کیف انت و زیدا» زید مفعول مع است. لذا هر دو جمله صحیح است و با توجه به اراده ای که متکلم برای رساندن معنی دارد، معنای «واو» تغییر می کند. 🌺🌺تخفیف ویژه به مناسبت ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی تا فردا ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
احادیث_کاربردی عن امیر المومنین (ع) عَلَى الْمُتَعَلِّمِ أَنْ يَدْأَبَ نَفْسَهُ فِي طَلَبِ الْعِلْمِ وَ لَا يَمَلَّ مِنْ تَعَلُّمِهِ وَ لَا يَسْتَكْثِرَ مَا عَلِمَ (بر دانشجو است که نفسش را به علم آموزی عادت دهد و از فراگرفتن آن خسته نشود و آنچه را هم که فرا گرفته، بسیار نشمارد.) علی المتعلم: جارومجرورمتعلق به «موجود» محذوفی که خبر مقدم است ان: حرف ناصب یداب: فعل و فاعل ان یداب: تأویل به مصدر، مبتدای موخر نفسه: مفعول به فی طلب: جار ومجرور العلم: م.الیه و: عاطفه لا: نافیه یمل: فعل و فاعل من تعلمه: جارومجرور متعلق به یمل و: عاطفه لا یستکثر: فعل و فاعل ما: موصوله: مفعول به علم: فعل و فاعل: صله ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9