eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
224 ویدیو
71 فایل
سید حسین ایرانی 🧑🏻‍🏫 استاد ادبیات عرب ✍🏻نویسنده کتب نحو کاربردی 🎬 آشنایی با ما👇 https://eitaa.com/nahvekarbordi/6846 با خرید مستقیم از ادمین خدمات بگیرید👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt پشتیبان و تبلیغات👇 @ostad_shoo تماس👇 09151566432
مشاهده در ایتا
دانلود
37.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌کتاب نحو عالی کاربردی بالاتر از مبادی ۴ ولی روانتر و کاربردی تر مطالب کانال گوشه ای از مطالب نحو عالی است 📌شیرینی نحو را در کتب نحو کاربردی لمس کنید https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در این عبارت چند ترکیب جایز است: ما محترمٌ نفسَه من یهملُ حقهُ (احترام گذارنده به خودش نیست کسی که در حقش کوتاهی کند) 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
در «نحن رجالٌ ناصرو زیدٍ غدا» و «انتن نساءٌ ناصراتُ أبیکنّ امس» به ترتیب نقش «ناصروا» و «ناصرات» چیست؟ @nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در این عبارت چند ترکیب جایز است: ما محترمٌ نفسَه من یهملُ حقهُ (احترام گذارنده به خودش نیست کسی که د
13.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما محترمُ نفسه من یهمل حقه دو ترکیب متصور است: ما: نافیه محترم: مبتدای وصفی نفسه: مفعول به. من: فاعل جانشین خبر. یهمل: فعل و فاعل مستتر صله. حقه: مفعول به. یا اینکه ما: نافیه. محترم: خبر مقدم. من: مبتدای موخر. بقیه ترکیب مانند قبل. 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ، فَلْيَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً. (هر كس ما اهل بيت را دوست دارد بايد براى پوشيدن جامه تهیدستی مهيّا باشد). در این عبارت نقش «اهل» چیست؟ @nahvekarbordi عضو شید 👈
ترکیب کنید: ما مکرَمٌ اخوه مَن اهانه (کسی که به برادرش اهانت کند، برادرش اکرام شده نیست) 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
ترکیب کنید: ما مکرَمٌ اخوه مَن اهانه (کسی که به برادرش اهانت کند، برادرش اکرام شده نیست) 💥منتظر ج
9.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترکیب کنید: ما مکرَمٌ اخوه مَن اهانه (کسی که به برادرش اهانت کند، برادرش اکرام شده نیست) مکرم: خبرمقدم. اخوه: نایب فاعل. من: مبتدای موخر اهانه جمله: صله و محلی از اعراب ندارد ضمیر در اخوه بر میگردد به متاخرلفظی و ضمیر در اهانه برمیگرده به متقدم رتبه ای هرچند لفظا موخر هست. نکته ترکیب مبتدای وصفی جایز نیست چون در اون صورت من نقش ندارد ✅مراجعه کنید مبادی العربیه ج ۴، مبتدای وصفی 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
👌مبتدای وصفی مبتدای وصفی به وصفی _ اسم فاعل، اسم مفعول، صفت مشبهه _ اطلاق می شود که پس از ادات استفهام یا نفی قرار گیرد و اسم پس از خود را همچون فعل به عنوان فاعل یا نایب فاعل رفع دهد. در تصویر توضیح داده شد. 🌸لذت خواندن نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
📌 با توجه به شرایط ادات شرط، کدام عبارت صحیح نیست؟ (دکتری ۹۵) الف) إن من یطلبُ یجدُ ب) إن سقطَ
9.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزینه ب نادرست است، چنانچه جواب شرط فعل طلب باشد بر سر آن باید فاء جزا بیاید. إن سقطَ عدوُک فلا تشمت بهِ 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
🌟 نقش وصف بعد از «هل» در مثال‌های ذیل به ترتیب چیست؟ «هل قاضٍ الغائبُ»، «هل قادمان الغائبان»، «هل داعٍ أنتم». الف) خبر مقدم یا مبتدای وصفی، خبر مقدم، مبتدای وصفی ب) مبتدای وصفی یا خبر مقدّم، خبر مقدم، خبر مقدم ج) مبتدای وصفی، مبتدای وصفی یا خبر مقدّم، خبر مقدم د) خبر مقدّم، خبر مقدّم یا مبتدای وصفی، خبر مقدّم 💥منتظر جواباتون هستم با دلیل @ostad_shoo 👨‍🎓👩‍🎓اینجا استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
📌 تفاوت «زیدٌ قائمٌ» با «زیدٌ القائمُ» جمله‌ی اول هنگامی گفته می‌شود که مخاطب نمی‌داند قیامی صورت پذیرفته است چه از طرف زید چه از طرف هر کس دیگری. با این جمله اصل قیام ثابت می‌شود، امّا «زیدٌ القائمُ» وقتی گفته می‌شود که طرف مقابل می‌داند ایستادنی از جانب زید یا بکر اتفاق افتاده ولی اینکه کدام یک ایستاده، مشخّص نیست. با این جمله به مخاطب می‌فهمانیم فرد ایستاده زید است نه بکر. پس اولی ـ زیدٌ قائم» ـ از قیامی خبر می‌دهد که شنونده نسبت به صال وقوعش آگاهی ندارد ولی دومی از قیامی خبر می‌دهد که مخاطب نسبت به آن اطلاع دارد امّا اینکه از جانب زید واقع شده یا کس دیگر مشکوک است، لذا با «القائم» شک تبدیل به یقین می‌شود و قصر و اختصاص اتفاق می‌افتد. به همین خاطر بین مبتدا و خبر گاهی، ضمیر فصل به کار می‌رود: زیدٌ هو القائمُ (زید است که ایستاده است) یعنی غیر زید ایستاده نیست. 🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9