eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
227 ویدیو
71 فایل
🧑🏻‍🏫 استاد ادبیات عرب ✍🏻نویسنده کتب نحو کاربردی 🎬 آشنایی با ما👇 https://eitaa.com/nahvekarbordi/7750 با خرید مستقیم از ادمین خدمات بگیرید👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt پشتیبان و تبلیغات👇 @ostad_shoo تماس👇 09151566432 رضایت👇 @nahvekarbordy
مشاهده در ایتا
دانلود
باورت می‌شه به من گفت نازک‌نارنجی؟! نازک‌نارنجی یعنی چی اصلا؟ «نازک» به معنی باریک و لطیف و ظریف و کنایه از معشوق و عزیز است. «نا + رَنج + ی» از پیشوند نفی «نا» و «رنج» از فعل «رنجیدن» به معنی سختی کشیدن، آزرده شدن و پسوند نسبت «ی» است. بنابراین، نارَنجی یعنی «نارنجیده و رنج‌نکشیده» و «نازک‌نارَنجی» (تلفظ متداول: نازک‌نارِنجی)، به معنی عزیز نازپرورده و رنج‌ناکشیده است. @nahvekarbordi کانال نحو کاربردی
کتاب مبادی العربیة، به نوشته ی جناب آقای سید حسین ایرانی ،یک کتاب خوب و مفید برای دوستداران زبان عربی و برای فهم قرآن و قواعد زبان عربی می باشد.
سلام علیکم و رحمه الله استاد گرامی این سری کتاب ها هم دیروز بدستم رسید، الان مجموعه کتاب های شما رو دارم و استفاده می کنم؛ خیلی ممنونم. ان شاءالله همیشه سلامت و موفق باشید.
😵‍💫 سؤال شرط اسم «لا»ی نفی جنس، نکره بودن اسم و خبر است. با این حال شاهد این هستیم که این مثال در برخی کتب به کار رفته است: لا ضاربَ زیدٍ فی الدارِ. (هیچ زننده‌ی زیدی در خانه نیست) مگر در اضافه، مضاف از مضاف الیه کسب تعریف نمی کند، در اینجا هم «ضارب» که اسم «لا» است با اضافه به «زید» معرفه شده است. چه توجیهی برای این مثال دارید؟ 💥منتظر جواباتون هستم با دلیل @ostad_shoo @nahvekarbordi کانال نحو کاربردی
227.4K
جواب سوال بالا از آنجا که ضارب مشتق است و به معمول خود اضافه شده اضافه از نوع لفظی است لذا مضاف از مضاف الیه کسب تعریف نمیکند بلکه تنها افاده تخفیف دارد پس ضارب همچنان نکره است. 👨‍🎓👩‍🎓اینجا استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🤌 اضافه لفظی همانطور که میدانید اضافه بر دو قسم است: اضافه لفظی و معنوی. 🔸️ اضافه لفظی اضافه اسم مشتق به معمول خود است، مانند: زیدٌ ضاربُ بکر». 🔸️ اضافه معنوی، مانند: غلام زیدٍ. در ادامه با هم بررسی میکنیم. لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
یک روایت عجیب دیدم، یک قسمتش مخصوص متاهل هاست بعد نماز می فرستم
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْماً لِجُلَسَائِهِ: «تَدْرُونَ مَا الْعَجْزُ؟» قَالُوا: اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ. فَقَالَ: «الْعَجْزُ ثَلَاثَةٌ ۱. أَنْ يَبْدُرَ أَحَدُكُمْ بِطَعَامٍ يَصْنَعُهُ لِصَاحِبِهِ فَيُخْلِفَهُ وَ لَا يَأْتِيَهُ ۲. وَ الثَّانِيَةُ أَنْ يَصْحَبَ الرَّجُلُ مِنْكُمُ الرَّجُلَ أَوْ يُجَالِسَهُ يُحِبُّ أَنْ يَعْلَمَ مَنْ هُوَ وَ مِنْ أَيْنَ هُوَ فَيُفَارِقَهُ قَبْلَ أَنْ يَعْلَمَ ذَلِكَ ۳. وَ الثَّالِثَةُ أَمْرُ النِّسَاءِ يَدْنُو أَحَدُكُمْ مِنْ أَهْلِهِ فَيَقْضِي حَاجَتَهُ وَ هِيَ لَمْ تَقْضِ حَاجَتَهَا.» فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ: فَكَيْفَ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: «يَتَحَوَّشُ وَ يَمْكُثُ حَتَّى يَأْتِيَ ذَلِكَ مِنْهُمَا جَمِيعاً.» 📚الكافي، ج۲، ص۶۷۱ @nahvekarbordi کانال نحو کاربردی
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْماً لِجُلَسَائِهِ: «تَدْرُونَ مَا الْعَجْزُ؟» قَالُوا: اللَّهُ وَ رَسُ
. از امام سجاد (علیه‌السلام) نقل شده است: 🔶 «روزی رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به حاضران در مجلسشان فرمودند: 🔸«آیا می‌دانید عجز (ناتوانی) چیست؟» 🔷 حاضران عرض کردند: 🔹خداوند و رسولش بهتر می‌دانند. @nahvekarbordi کانال نحو کاربردی
🔶 پیامبر فرمودند: 🔸«ناتوانی سه چیز است: 👈[مورد اول،] این‌که یکی از شما شروع کند غذایی برای دوستش آماده کند، اما او خلف‌ وعده کند و نیاید. @nahvekarbordi کانال نحو کاربردی