eitaa logo
نحو کاربردی|سید حسین ایرانی
29.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
210 ویدیو
66 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۸۲ در این عبارت چند صله وجود دارد؟ <هُوَ الَّذي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرادَ شُكُوراً> الف. ۱ ب. ۲ ج. ۳ د. ۴ @nahvekarbordi جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است. https://t.me/nahvekarbordi
جواب آزمون 82 در این عبارت چند صله وجود دارد؟ <هُوَ الَّذي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرادَ شُكُوراً> گزینه ج در این آیه دو موصول اسمی «الذی و من» و یک موصول حرفی «ان» است که در هر سه موصول جمله بعد آن، صله است و محلی از اعراب ندارد «جعل، اراد، یذکر» صله موصولات مزبور هستند. موصولات اسمی یا حرفی هستند و هر دو نیاز به صله دارند. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 @nahvekarbordi جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است. https://t.me/nahvekarbordi
آزمون در جای خالی گزینه‎ی مناسب بگذارید: «أعطی ....ک....حقّ حقَّه.» الف) أبو، ذا ب) أخُ، ذا ج) أخا، ذي د) أبُ، ذو ۸۳ جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 @nahvekarbordi جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است. https://t.me/nahvekarbordi
جواب آزمون جواب «الف»، «پدرت به صاحب حقّ، حقّش را ادا کرد»، «ابو: فاعل و مرفوع»، «ذا: مفعول و منصوب» است. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 @nahvekarbordi جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است. https://t.me/nahvekarbordi
<كَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعيدُهُ وَعْداً عَلَيْنا> در این عبارت مفعول مطلق چیست؟ الف. کما بدأنا ب. اول ج. وعدا د. علینا جانشین مفعول مطلق ه. الف و ج ۸۵ جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 @nahvekarbordi جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است. https://t.me/nahvekarbordi
جواب آزمون گزینه ه در این ایه دو مفعول مطلق است تقدیر: «نعيده إعادة كبدئنا أول خلق‏» (او را همانطور که در ابتدای خلقت شروع کردیم، بر می‌گردانیم، وعده ایست بر ما) «وعداً» مفعول مطلق «وعدنا» مقدر است که مضمون جمله‌ی قبل را تأکید کرده است. بنابراین تصوّر نشود «وعدا» مفعول مطلق تأکیدی «نعید» است. چرا که «کما بدأنا» مفعول مطلق «نعید» است در ثانی «وعداً» هم جنس «نعید» نیست. کما بدأنا جانشین مفعول مطلق است که بر عاملش مقدم شده است.
با توجه به بحث ضمیر شأن کدام جمله صحیح است: «هو أنا الحاضرُ» «أنا هو الحاضرُ» جواب در پست بعد ❇️جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 @nahvekarbordi
در ضمیر شأن دنبال اسمی نباشید که ضمیر به آن برگردد بلکه ضمیر شأن به جمله بر می‌گردد، <إنَّهُ لا یُفلِحُ الکافرونَ> ، در این آیه «ه» به جمله‌ی «لا یفلح...» بر می‌گردد، یا در «هو زیدٌ الحاضرُ» هو به کل «زید الحاضر» بر می‌گردد و درصدد نشان دادن اهمیّت مطلبی است که بیان می‌کند. به همین علّت «هو أنا الحاضر» صحیح است، چرا که «هو» به کل «أنا الحاضر» بر می‌گردد، نه «أنا»، امّا «أنا هو الحاضرُ» صحیح نیست، چرا که اگر «أنا» به اسم ما بعدش برگردد، با کلام متناقضی مواجه هستیم، چرا که لازمه‌اش این می‌شود که شخص غایب، حاضرِ متکلم شود. صحیح جمله‌ی دوّم چنین است: «أنا أنا الحاضرُ»، به نمونه‌ی قرآنی توجّه کنید: <إِنِّي‏ أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعالَمين‏> <إِنَّهُ‏ أَنَا اللَّهُ الْعَزيزُ الْحَكيمُ> لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
همانطور که میدانید بدل بعض از کل نیاز به رابط دارد: «ضربتُ زیداً رأسَه» در این مثال «ه» ضمیر رابط با «زید» است. در بدل بعض در یک جا نیاز به چنین رابطی نیست، آیا میتوانید برای آن مثال بزنید. جواب در پست بعد
جواب در استثنای متصّل تامّ غیر موجب در مستثنی دو اعراب جائز است: 1. نصب بنابر مستنثی و 2. بدل از مستثنی منه، چنانچه اعراب دوم را بپذیریم، بدل نیاز به ضمیر عائد ندارد، چرا که وجود «إلّا» ما را از رابط بی نیاز می‌کند، چرا که وجود رابط برای ارتباط بین بدل و مبدل منه است، وجود «إلّا» هم در اینجا بر این دلالت دارد که ما بعد «إلّا» جزء ما قبلش است. «ما رأیتُ القومَ إلّا زیداً» لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مجهول عبارت زیر کدام است: «أنت تُکرمین والدیک فی الحیاۀ إکراماً بالغاً». الف) تُکرِم والدیک ... ب) یُکرَم والداک ... ج) اُکرِم والداک ... د) تُکرَمین والدیکِ ... ۸۶ لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
گزینه ب در عبارت «تُکرِمین والدَیک»، «تُکرِمین» فعل معلوم و ضمیر بارز «یاء» در آن، فاعل و «والدیک» مفعول¬به و منصوب با اعراب فرعی «یاء» است و در تبدیل این عبارت به مجهول، مفعول¬به به عنوان نائب فاعل قرار می¬گیرد و با اعراب فرعی «الف» مرفوع می¬گردد و فعل «تُکرِمین» نیز مجهول می¬شود و برای مطابقت با نائب فاعل و نیز به خاطر قرار گرفتنش در ابتدای جمله به صیغه¬ی للغائب می¬رود، پس به صورت «یُکرَمُ والداک» صحیح است. لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
۸۷ «أن» در آیه‎ی شریفه چیست؟ «إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَن یَحُور» الف) الناصبة ب) الزائدة ج) التفسیریة د) المخفّفة لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
جواب آزمون گزینه «د»، چرا که دو حرف ناصب بر یک فعل داخل نمی‎شوند، (ردّ الف) موارد زائده بودن هم بعد از «لمّا» و یا بین «واو» قسم و «لو» است. (ردّ ب)، شرط «أن» مفسره هم، وقوع بعد از معنای «قول» است، «أن» واقع بعد از فعل قلبی مخففه است. لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
کدام یک از گزینه‎ها از شرائط «مِن» زائده نیست؟ الف) وقوع «مِن» بعد النفي أو النهي ب) تنکیر مجرور «مِن» ج) وقوع «مِن» بعد الإستفهام بالهمزة د) وقوع «مِن» بعد الإستفهام بـ«هل» ۸۸ لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
عیّن الصحیح في‎عمل شبه الفعل: الف) أیّها الشّابُ! لیسَ هذا المؤلِّفُ مذکورةً سیرتُه! ب) أ أنتم منّاعونَ هؤلاءِ الجالسونَ عن‎الحضورِ؟! ج) أ لا نتعرفُ أنّنا کنّا سامعینَ قصصِ جدّاتنا؟! د) أ ما کانت هذهِ القاعدة مدروسةً تمارینُها من‎قبلُ؟! ۸۹ لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
4_5784909262211779721.mp3
4.03M
🎧 بشنوید 🎙استاد محمدعلی مدرس افغانی ❗️چرا هر کسي نمي تواند دروس سطح را تدريس کند؟ ⭕️ نصیحتی شنيدني در خلال درس لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
جواب آزمون: گزینه «الف» در «ب»، «الجالسین» باید باشد، چرا که نعت «هولاء» است، هولاء مفعول مناعون است، در «ج» به دلیل اضافه، «سامعی» صحیح است، زمان اسم فاعل و مفعول در «ج» و «د» گذشته است، لذا شبه‎فعل، عمل نصب یا رفع انجام نمی‎دهد. مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
«عملتُ أن لا....المسافرون». گزینه صحیح کدام است. الف) یرجعْ ب) یرجعَ ج) یرجعُ د) یرجعِ ۹۰ مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
۹۱ «إن اجتهدتم فی دروسکم. . . » کدام گزینه خطاست؟ الف) تنجحوا ب) تنجحون ج) فتنجحوا د) فتنجحون مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
جواب آزمون گزینه «ج» «إن» از اداتی است که دو فعل را مجزوم می کند. اگر هر دو فعل مضارع باشند، جزم هر دو واجب است. «اِن تصبِر تَطفَر» اما اگر شرط ماضی باشد و جواب شرط مضارع ـ مثل عبارت مذکور ـ دو وجه جزم و یا رفع برای مضارع جایز است. گزینه«الف»در حالت جزم است و گزینه«ب» در حالت رفع . فعل مضارع در شرایط عادی متصل به فاء جزائیه نمی شود واگر به همراه آن بیاید، حتماً باید مرفوع شود؛ مانند گزینه «د» بنابراین گزینه «ج» جزم به همراه فاء جزائیه است ونادرست است. مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
«ما» در جمله : «إنَّما علیٌ شجاعُ» چیست؟ الف) مای ظرفیه ب) مای موصولی ج) مای کافه د) مای استفهامی ۹۲ مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
«....لَم تدعوا إلا الله الواحد». کدام گزینه اشتباه است؟ الف) أنتم ب) أنتما ج) أنتنّ د) هما ۹۳ مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
گزینه «ج»، «انتُنَّ» ضمیر صیغه‎ی 12 بوده که فعل مضارع هم صیغه‎ی با آن هنگام جزم، نونش حذف نمی‎شود، لذا «أنتن لَم تدعونَ» صحیح است. مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در کدام آیه خبر جمله است الف. <إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها> ب. <مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ> ج. <ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ> د. <ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ> ۹۴ مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9