متعلّق «لام» استغاثه
«لام» استغاثه به متعلّق نیاز ندارد چرا که اگر «لام» حرف اصلی باشد، حذفش جائز نیست، با اینکه «لام» گاهی حذف میشود. امّا نظر جمهور این است که «لام» متعلّق به فعل محذوفی است که «یاء» جانشین آن شده است.
یا لزیدٍ الکریمِ للمسکینِ تقدیر :
(ای زید کریم به داد مسکین برس)
أدعُو زیداً الکریمَ لإعانةِ المسکینِ
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
گاهی منادی به یاء متکلم اضافه میشود، در این صورت میتوان «یاء» را حذف کرد یا باقی گذاشت.، در صورت حذف یاء، کسره انتهای مضاف، بر یاء محذوف دلالت دارد.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#منادای
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌شرایط عمل «ان» شبیه لیس
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#نفی
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌«یوم» ظرف زمان مبهم است یا محدود؟
ناب ناب
«صُمتُ یوماً» با «خرجتُ یوماً من البصرة» چه تفاوتی دارد؟ جواب را در تصویر ملاحظه کنید
جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#نفی
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺حذف وجوبی عامل فاعل
گاهی عامل فاعل وجوبا حذف میشود. و آن در صورتی است که اسم مرفوع پس از اداتی بیاید که به جمله فعلیه اختصاص دارد.
مانند اذای شرط که همواره بر فعلیه داخل میشود، حال اگر اذا بر اسم مرفوع داخل شد، فعل وجوبا محذوف است.
اذا السماء انشقت که در اصل چنین بوده: «اذا انشقت السماء انشقت»
در چنین مواردی السماء نمیتواند مبتدا باشد، چون مبتدا جمله اسمیه است و لذا همواره بر فعل داخل باید داخل شود.
جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#فاعل
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
48.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌«لا»ی نفی جنس
تفاوت «لا رجلٌ فی الدارِ» و «لا رجلَ فی الدارِ»
نمونه تدریس
دوره مختصر و مفید
«نحو کاربردی»
با محوریت قرآن
👌تضمین میکنیم
پس از این دوره درک و فهم متون عربی برای شما از آب خوردن راحت تر خواهد بود.
البته با همکاری شما
دوره توسط نویسنده کتاب نحو کاربردی برگزار میشود.
جهت ثبت نام به @ostad_shoo پیام دهید.
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌منصوب به نزع خافض
منصوب به نزع اسمیست که به دلیل حذف جر منصوب شده است.
بر دو قسم است:
صریح
موول به صریح
در ادامه بررسی میکنیم
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌دعوت به همکاری در نحو کاربردی پیشرفته
اگر کسی از همراهان مسلط به ورد است، که بتواند متن نوشتاری را همچون متن طراحی کند به ادمین پیام دهد.
پ.ن
متن نموداری که مشاهده میکنید در قالب ایندیزاین است. طراح به صورت ورد به ما تحویل میدهد تا در ایندیزاین قرار گیرد.
هزینه پرداخت میشود
ارتباط با ادمین نحو کاربردی👇 @ @ostad_shoo
👌اتصال «ال» به مضاف در اضافه لفظی جائز نیست مگر در سه صورت:
جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#اضافه
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺اقسام «حتی»
در زبان عربی سه تا حتی داریم که در همه معنای غایت خوابیده است.
۱. حتی عاطفه
۲. حتی ابتداییه
۳. حتی جاره
ادامه را در تصویر مشاهده کنید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#حتی
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اعراب جمله خبریه
خبر سه قسم است:
1⃣مفرد: زید قائم
2⃣شبه جمله: زید فی الدار
3⃣جمله: زید یقوم
✍وقتی حرف از جمله خبری می آید، مثالهایی همچون «زید یضرب» به ذهن می آید که ساده است، در حالیکه جملات خبری اقسامی دارند که در تصویر مورد بررسی قرار گرفته شده است.
جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین
مراجعه کنید.
#مبتدا
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تفاوت «الّذی» با «من» و «ما»ی موصوله
1. «الّذی» میتواند نعت واقع شود ولی «من» و «ما» هرگز صفت واقع نمیشوند: «ضَربتُ زیداً الذّی رأیتَهُ»
2. «الّذی» برای عاقل و غیر عاقل به کار میرود، امّا «من» مختصّ عقلاء و صاحبان علم به کار میرود و «ما» مختصّ غیر عقلاء است.
3. «الّذی» همیشه به صورت اسم موصول به کار میرود و احتمال دیگری در ان وجود ندارد، ولی «من» و «ما» به جز موصوله بودن، اسم شرط، اسم استفهام و نکرهی موصوفه به کار میروند. «ما» گاهی حرف است و گاهی اسم، واگر اسم باشد به صورت اسم موصول، اسم استفهام، اسم شرط، نکرهی موصوفه کابرد دارد.
4. «الّذی» أخصّ و شناختهشده تر از «من» و «ما»ی موصوله است چون «الّذی» مختصّ مفرد مذکّر است ولی آن دو مشترک هستند و علاوه بر این احتمالات دیگری غیر از اسم موصول بودن هم دارند. «الذّی» و «الّتی»، «الاُلی»، «الّلاتی» در عاقل و غیر عاقل کاربرد دارند.
پ.ن:
اینجا بهت یاد میدهیم چگونه استاد درجه یک ادبیات عرب باشید💪
جهت ثبت نام به استاد شو پیام دهید
@ostad_shoo
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تقدیر «ان» شرطیه
ان تضرب اضرب (اگر بزنی میزنم)
اما در موارد زیادی با جملاتی مواجهیم که بدون اینکه «ان» شرطیه در جمله باشد، جمله مجزوم شده است.
تعلم تنجح. (بیاموز تا موفق شوی)
در این عبارت بدون اینکه «ان» شرطیه باشد، «تنجح» مجزوم شده است.
در چنین مواردی «ان» شرطیه در تقدیر است. که امر بر آن دلالت دارد.
در اصطلاح میگویند مجزوم در جواب طلب.
در ادامه موارد جرم فعل مضارع در جواب طلب را بررسی میکنیم.
پ.ن:
اینجا بهت یاد میدهیم چگونه استاد درجه یک ادبیات عرب باشید💪
جهت ثبت نام به استاد شو پیام دهید
@ostad_shoo
قدم اول: شرکت در دوره رایگان نحو کاربردی مقدماتی👇
@nahvekarbordifilm
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌شبه جمله خبریه «لا»ی نفی جنس
خبر اسم لای نفی جنس مفرد یا جمله است.
حال بیان میکنیم گاهی در ظاهر ظرف و جارومجرور خبر واقع شده است، در چنین مواردی خبر در ظاهر ظرف است ولی خبر واقعی متعلق این دو است که حذف شده است.
در کتب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
پ.ن:
اینجا بهت یاد میدهیم چگونه استاد درجه یک ادبیات عرب باشید💪
جهت ثبت نام به استاد شو پیام دهید
@ostad_shoo
قدم اول: شرکت در دوره رایگان نحو کاربردی مقدماتی👇
@nahvekarbordifilm
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
یکی از تفاوتهای اضافه لفظی و معنوی
همانطور که میدانید اضافه وصف به معمولش اضافه لفظی محسوب میشود: «زیدٌ ضاربُ بکر» بر خلاف «غلام زیدٍ» که اضافه معنوی است و وصف به معمولش اضافه نشده است.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌نقش شبه جمله پس از نکره غیر محض
مخصوص اساتید
چنانچه ظرف یا جارو مجرور پس از نکره غیر محض قرار گیرد، متعلق آن،فعل یا شبه فعل محذوف است. در این صورت در نقش متعلق محذوف دو احتمال است: حال یا نعت.
منظور از نکره غیر محض، نکره ای است که توسط وصف تخصیص خورده باشد.
مانند: رایت سمکا صغیرا فی السماء
در این مثال «سمکا» نکره ایست که توسط «صغیرا» توصیف شده و پس از آن جارومجرور آمده، در اعراب متعلق «فی السماء» دو احتمال وجود دارد: حال یا نعت.
در متن مشاهده کنید
پ.ن
جهت خرید کتاب و شرکت در دوره ها با تخفیف۷۰ درصدی پیام دهید👇
@ostad_shoo
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
عمل مصدر
ناب
همانطور که میدانید مصدر همچون فعل، فاعل و مفعول میگیرد. مانند: أعجَبَنی ضَربُ زیدٍ بکراً. (به تعجب واداشت مرا زدن زید بکر را) در این مثال «زید» فاعل و «بکراً» مفعول به «ضرب» است.
در ادامه آیاتی را بررسی میکنیم که مصدر به فاعل اضافه شده و مفعول به را منصوب کرده است.
در متن مشاهده کنید
پ.ن
جهت خرید کتاب و شرکت در دوره ها با تخفیف۷۰ درصدی پیام دهید👇
@ostad_shoo
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوتهای مبتدای وصفی و اسمی
مبتدای وصفی مانند: ما قائمٌ زیدٌ
مبتدای اسمی مانند: زیدٌ قائمٌ
در متن مشاهده کنید
پ.ن
جهت خرید کتاب و شرکت در دوره ها با تخفیف۷۰ درصدی پیام دهید👇
@ostad_shoo
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوت «من انصاری الی الله» و «من انصاری مع الله»
در این آیه برخی الی را به معنای مع میدانند:
(قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّينَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّه)
در حالیکه الی به معنای مع نیست
در متن بررسی کردیم
✍️پ.ن
جهت خرید کتاب و شرکت در دوره ها با تخفیف۷۰ درصدی پیام دهید👇
@ostad_shoo
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اسم مقصور
اسم معربی است که آخرش «الف» لازم مقصور باشد، اعراب اسم مقصور در تمام حالات ـ رفع، نصب، جر، تقدیری است.
در متن بررسی کردیم
✍️پ.ن
جهت خرید کتاب و شرکت در دوره ها به پیام دهید👇
@ostad_shoo
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هر شب ترکیب یک آیه
(وَإِن يَكَادُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ لَيُزۡلِقُونَكَ بِأَبۡصَٰرِهِمۡ لَمَّا سَمِعُواْ ٱلذِّكۡرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُۥ لَمَجۡنُونٞ)
✍️پ.ن
جهت خرید کتاب و شرکت در دوره ها به پیام دهید👇
@ostad_shoo
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺ناقصه و تامه بودن افعال مقاربه
در بین افعال مقاربت تنها سه فعل هستند که قابلیت دارند تامه یا ناقصه شوند. هر یک شرائطی دارند که در ادامه بررسی میشود.
✍️پ.ن
جهت خرید کتاب و شرکت در دوره ها به پیام دهید👇
@ostad_shoo
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
ناب ناب حذف «نون» در «کانَ»
خب همه میدانید یکی از خصوصیات «کان» حذف «نون» است، یعنی در صورت جمع شدن «لم» با صیغههای «1، 4، 7، 13، 14» علاوه بر سکون «نون»، حذف «نون» هم جائز است: لم + أکُنْ: «لم أکُ».
تا اینجای مطلب شکی نیست. ولی سؤال این است آیا ذکر و حذف «نون» دل بخواهی است؟ یعنی همینطوری برخی جاها «نون» حذف شده و برخی جاها ذکر میشود؟ خیر. ذکر و حذف «نون» دلائل بلاغی هم میتواند داشته باشد که مقام اقتضا دارد، لذا تنها به خاطر تخفیف «نون» حذف نمیشود.
در قرآن در 17 موضع «نون» حذف شده و در 57 مورد با وجود شرائط حذف نشده است، که همهی آنها دلیل بلاغی دارد. حذف اهدافی دارد که به برخی اشاره میشود:
الف. اسراع: گاهی مقام اقتضای سرعت بخشیدن به کلام و ختم نمودن سریع آن را دارد، همچون موارد تحذیر، اغراء و... همانطور که اگر عقرب به کسی نزدیک شود، نمیگوییم: «إحذرِ العقربَ» یا «علیکَ أن تحذرَ العقربَ» بلکه سریع میگوییم: «العقربَ العقربَ». حذف «نون» هم چنین است، هر جایی که اقتضاء داشته باشد، حذف «نون» صورت میپذیرد. پس در هر چیزی که ممکن باشد، ایجاز صورت می گیرد، حتی در حدّ حذف یک نون «کان». همچون سخن حضرت مریم با فرشتهای که به صورت بشری مجسّم شده: <وَ لَمْ أَكُ بَغِيًّا> (زن آلودهاى هم نبودهام!) چرا که مریم تمایلی به گفتگو با مرد غریبهای در خلوت ندارد و میخواهد سریعتر به این گفتگو خاتمه دهد. حضرت مریم به حسب ظاهر دارد با یک مرد غریبه صحبت میکند و چون عفّت زیادی دارد، هیچ تمایلی به طولانی کردن صحبت ندارد، لذا صحبتش رو در نهایت اختصار قرار میدهد که قرآن با حذف یک «نون» از «کان» این را میفهماند.
✍️پ.ن
جهت خرید کتاب و شرکت در دوره ها به پیام دهید👇
@ostad_shoo
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تقدیم خبر افعال ناقصه بر فعل
تقدیم خب. افعال ناقثه بر فعل تنها در صورتی جائز است که فعل از افعالی نباشد که با «ما» شروع میشود، لذا «بکرا ما زال زید ناصرا» صحیح نیست. بلکه میتوان چنین گفت: «ما زال زید ناصرا بکرا»
👌نظرات شما درباره کتاب نحو کاربردی:
@nahvekarbordiii
#ناقصه
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9