🌺عطف مفرد به جمله
وقتی صحبت از عطف میشود تنها «جاء زید و بکر» به ذهن نیاید که بکر به زید عطف شده، بلکه عطف اقسام گوناگونی دارد، از جمله عطف مفرد به جمله که در تصویر بررسی کرده ایم
🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
😉گوشه ای از کتب نحو کاربردی عالی
دوره های مقدماتی تا عالی👇👇
@ostad_shoo
@nahvekarbordi عضو شید 👈
37.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌نحو عالی کاربردی بالاتر از مبادی ۴
ولی روانتر و کاربردی تر
مطالب کانال گوشه ای از مطالب نحو عالی است
📌شیرینی نحو را در کتب نحو کاربردی لمس کنید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هل إجتَهدتَ إجتهاداً حَسَناً؟ نعَم، إجتهدتُ ذلکَ (آیا تلاش نیکویی انجام دادی؟ بله تلاش کردم) نقش «ذلک» چیست؟
@ostad_shoo
https://eitaa.com/nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
هل إجتَهدتَ إجتهاداً حَسَناً؟ نعَم، إجتهدتُ ذلکَ (آیا تلاش نیکویی انجام دادی؟ بله تلاش کردم) نقش «ذل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاهی اسم اشارهای جانشین مفعول مطلق است در این صورت پس از آن مصدر «ال» داری آمده و مراد اسم اشاره را بیان میکند، مانند: اجتهدت ذلک الاجتهاد. گاهی مصدر به قرینه حذف میشود:
هل إجتَهدتَ إجتهاداً حَسَناً؟ جواب:
نعَم، إجتهدتُ ذلکَ
@nahvekarbordi عضو شید 👈
تفاوت «ما کانَ زیدٌ لِیقومَ» و «ما کانَ زیدٌ یقومُ»
اسلوب جحد در تأکید نفی، رساتر و گیراتر است، توضیح اینکه وقتی گفته شود «ما کانَ زیدٌ لیقوم» یعنی زید حتّی ارادهی ایستادن هم نکرده است، بر خلاف جملهی دوّم که اراده صورت پذیرفته، ولی فعل انجام نشده است. نفی قصد فعل بلیغتر از نفی فعل است. یعنی «ما کنت مریداً للفعلِ» یا «قاصداً للفعلِ»
@nahvekarbordi عضو شید 👈
📌در کدام گزینه مبتدا لزوما حذف شده است
الف) عهد الله لاقولن الحق و لو کان علیّ
ب) عمرک لاجتهدن فی اعمالی حتی انجح
ج) لولا صدقة فی العمل لما نجح فی حیاته
د) مررت باخیک الکریم بعد فترة طویلة من الزمن
#تست_ارشد
🍃 جواباتون با دلیل بفرستید👇
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓دوره های مقدمات تا عالی👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
📌در کدام گزینه مبتدا لزوما حذف شده است الف) عهد الله لاقولن الحق و لو کان علیّ ب) عمرک لاجتهدن فی
542.6K
گزینه د. اگر «کریم» رو نعت مقطوع گرفته و مرفوع بخونیم مبتدا واجب الحذف هست
در سه گزینه دیگر همگی خبر محذوفه
📌 عین الصحیح فی البناء للمجهول:
المؤمناتُ یدعوهنَّ اللهُ إلی اقامة الصلاة و یُلبّینَ هذِه الدعوة
الف) المؤمناتُ تُدعونَ إلی إقامة الصلاة و تُلبین الدعوة
ب) المؤمناتُ یُدعون إلی إقامة الصلاة و تُلبَّی هذه الدعوة
ج) یُدعی المؤمناتُ إلی إقامة الصلاة و یُلبَّی هذه الدعوة
د) تُدعی المؤمناتُ إلی إقامة الصلاة و یلبَّی هذه الدعوة
#تست_ارشد
🧑🎓🧑🎓سه نفر ظرفیت خالی مبادی ۴ و نحو کاربردی متوسطه
جواباتون با دلیل بفرستید👇
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓دوره های مقدمات تا عالی👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
👌اقسام فعل
افعال یا تامند یا ناقص
افعال تام معنای مصدر خود را برای فاعل یا نایب فاعل ثابت می کنند.
افعال ناقص افعالی که معنای مصدرشان به مرفوع تعلق نمیگیرد، بلکه هدف از بیان فعل، ایجاد معنای فرعی، غیر از معنای اصلی حمله است.
🤔گوشه ای از کتاب نحو کاربردی عالی
لینک خرید کتب👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
👨🎓👩🎓دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
در «کلُّ رجلٍ و فِعلهُ» (هر انسانی با کارش) نقش فعل چیست و چه اعرابی دارد؟
@nahvekarbordi عضو شید 👈
👌سؤال ناب برای اهلش
🌺همانطور که می دانید ادات شرط بر فعل داخل میشوند: «لو ضربتَ ضربتُ»، «اذا ضربتَ ضربتُ»، لذا در مواردی که ادات شرط بر اسم داخل میشود، فعلی در تقدیر میگیرند: «إذا زیدٌ جاءکَ فأکرِمْهُ» تقدیر: «اذا جاءَ زیدٌ جاءکَ فاکرمْه». با این تقدیر ورود ادات شرط بر اسم توجیه میشود.
در مواجهه با این آیات هم نحویون توجیه بالا را انجام میدهند: <لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذاً لَأَمْسَكْتُم> <إذا السماءُ انفَطَرتْ و إذا الکواکبُ إنتَثَرَتْ وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ إذا القبورُ بُعثِرَتْ> <و إذا السماءُ انشَقَّتْ> یعنی برای توجیه ورود «لو» بر اسم، «انتم»، «سماء»...را فاعل فعل محذوفی میدانند که توسّط فعل پس از آن تفسیر شده است.
اما سوال این است اصلاً چرا خداوند متعال آیات را بدین صورت نازل کند که نیاز به این توجیه باشد، چرا خداوند آیات مزبور را مثل این آیه بیان نکرد: <إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها> (هنگامی که زمین شدیداً به لرزه در آید) به نظر شما توجیه نحویون صحیح است؟
لینک خرید👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
👨🎓👩🎓دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
📌 مفعول یا مفعولبه؟ گل یا گل سرخ؟
از نگاه نحوی هرگاه مفعول، بدون قید آورده شود، منظور مفعولبه است؛ بنابراین در «ضربتُ زیداً» مختاریم بگوییم «زیداً» مفعول است یا مفعولبه؛ برخلاف مفاعیلِ دیگر که باید به صورت مقیّد آیند: مفعولفیه، مفعولله، مفعولمعه، مفعول مطلق.
مفعول را می توان به گل تشبیه کرد؛ چه در ادبیات فارسی هر جا گل به تنهایی یعنی بدون قیدِ اضافه بهکار رود، منظور گلِ سرخ است. پس هم «گل» بهکار میرود و هم «گل سرخ»؛ هر دو تعبیر یکی است، اما گلهای دیگر، هر یک نام خاص دارند و به صورت اضافه بهکار می روند، مثل: گل نرگس، گل سنبل، گل نسترن، گل نسرین، گل مریم، گل یاس.
لینک خرید👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
👨🎓👩🎓دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
📌وجه نام گذاری افعال مقاربه
مقاربه مصدر باب مفاعله به معنای «نزدیک شدن» است، و وجه نامگذاری این افعال به مقاربه از باب تسمیهی کلّ به جزء میباشد، به این معنی که افعالی که مورد بحث قرار میگیرند، سه قسم هستند، شامل افعال مقاربه، افعال شروع و افعال رجاء، ولی در نامگذاری، هر سه گروه تحت عنوان افعال مقاربه قرار می گیرند. در نامگذاری چیزی به اسم جزئش، رعایت جزء اشرف میشود. یعنی مهمترین جزء به عنوان اسم کل افراد انتخاب میشود، مثل دوچرخه که اسم جزء آن ـ دو عدد چرخ ـ بر کل این وسیله قرار داده شده و علت انتخاب این جزء به عنوان اسم برای کل، مهمتر بودن این جزء است. افعال مقاربه هم به دلیل کثرت استعمال که دارند در بین سایر اخوات خود، اهمیت بیشتری دارند، فلذا به عنوان اسم برای کل، قرار گرفتهاند.
لینک خرید👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
👨🎓👩🎓دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
<أَكْرِمی مَثْواهُ عَسى أَنْ یَنْفَعَنا> (مقام یوسف را گرامی بدار شاید برای ما سودمند باشد) ترکیب کنید
@nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌اقسام اسم «لا»ی نفی جنس اسم لای نفی جنس سه قسم است: 🔸️مفرد: لا رجل فی الدار 🔸️مضاف: لا غلام رجل ف
تنها آیه ای که احتمال دارد اسم «لا»ی نفی جنس، شبه مضاف باشد
با اینکه این همه درباره اقسام اسم «لا»ی نفی جنس خوانده اید باید گفت تنها آیهای که احتمال دارد در آن اسم «لا» شبیه مضاف باشد، این آیه است: <یَوْمَ یَرَوْنَ الْمَلَائكَةَ لَا بُشْرَى یَوْمَئذٍ لِّلْمُجْرِمِین> (فرقان/22) «بشری» ممکن است اسم مفرد یا شبهمضاف باشد. در این آیه چنانچه «بشری» را اسم مبنی در نظر بگیریم، «یومئذ» خبرش بوده و «للمجرمین» صفت خبر ــ «مستقرّ» محذوف ــ است، اما چنانچه «بشری» را اسم معرب در نظر بگیریم، «یومئذ» متعلّق به «بشری» یا تأکید «یوم» باشد و «للمجرمین» خبر میشود. علت دو احتمال، مقصوربودن «بشری» است که باعث میشود متوجه نشویم مبنی است یا معرب.
@nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
تنها آیه ای که احتمال دارد اسم «لا»ی نفی جنس، شبه مضاف باشد
با توجه به این نکته این آیه را ترکیب کنید: <لا مَرْحَباً بِهِم> (خوشامد بر آنها مباد) (ص/59)
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
با توجه به این نکته این آیه را ترکیب کنید: <لا مَرْحَباً بِهِم> (خوشامد بر آنها مباد) (ص/59)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در <قٰالُوا بَلْ أَنْتُمْ لا مَرْحَباً بِکم> (ص/60)
(گفتند خوشامد بر شما مباد)
«مرحباً» اسم شبهمضاف نیست، بلکه دربارهی آن دو نظر وجود دارد:
الف) مفعول مطلق فعل محذوف:
«لا رحبتُکم دارکم مرحباً بل ضیقاً»
ب) مفعولبه فعل محذوف:
«لا سمعتم مرحباً» یا «لا اتیتم مرحباً».
بنابراین عباراتی از این قبیل «لا مرحباً» و «لا أهلاً و لا كرامةً» و «لا سقیاً و لا رعیاً» و «لا هنیئاً و لا مریئاً» علت نصبشان، اسم «لا»ی نفی جنسبودن نیست، بلکه الفاظ مزبور معمول فعل محذوف هستند.
@nahvekarbordi عضو شید 👈
خبر افعال مقاربه........است.
الف) جمله
ب) فعل مضارع
ج) مفرد
د) مفرد یا جمله
با تامل جواب دهید
جواباتون با دلیل بفرستید👇
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓دوره های مقدمات تا عالی👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
آقا سؤالی که میذاریم اینجا روش فکر شده همینطوری یک چیزی نذاشتیم. همین سؤال بالا رو فقط یک نفر درست جواب داده 😐
📌 «واو» تحذیر
در اینکه واو تحذیر چه نوع واوی است، اختلاف و نظرات متفاوتی است.به مثال توجه کنید:
🔸الکذبَ و الخیانةَ (از دروغ و خیانت بپرهیز)
در این مثال «واو» میتواند عاطفه یا معیّت باشد، البته عاطفه بودن بهتر است چرا که اگر معیّت باشد، معنی چنین میشود: از دروغ همراه خیانت بپرهیز، معنای دیگرش این است که اگر هر کدام تنها صورت بپذیرد، عیبی ندارد، پس معنای معیّت جالب نیست، ولی در صورت عاطفه بودن، معنی چنین است: «از دروغ و خیانت بپرهیز» چه تنهایی و چه با هم.
🔸الأکلَ و الضحکَ از خنده و خوردن بپرهیز
در این مثال «واو» حتماً معیّت است نه عاطفه، چون منظور جمع بین خنده و خوردن است و گرنه هر یک به تنهایی مورد ملامت نیست.
🌸 در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
CamScanner ۲۰۲۳-۱۲-۲۵ ۱۶.۴۰.pdf
22.52M
خلاصه نحو عالی 3 مبادی العربیة ۴
از اول استثناء تا آخر کتاب
#مبادی_3
#نحو_عالی_سه
👨🎓👩🎓دوره های مقدمات تا عالی👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
CamScanner ۲۰۲۳-۱۲-۲۹ ۲۲.۴۴.pdf
12.69M
جزوه دستنویس رنگی و نموداری نحو عالی ۱ با مثال و توضیحات
#مبادی_1
@nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو 2.pdf
1.22M
👌جزوه عالی
از اول مبادی تا تعجب
@nahvekarbordi عضو شید 👈