eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
217 ویدیو
70 فایل
خرید مستقیم از ادمین تخفیف دارد👇 @ostad_shoo سایت محصولات👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
کتابام رسید خیلی ذوق دارم😍😂 پیام یکی از دانشجویان
الف) ضربت زیدا فی الدار زید را در خانه زدم ب) رایت زیدا فی الدار زید را در خانه دیدم ج) نصرت زیدا فی الدار زید را در خانه یاری کردم د) ظننت زیدا فی الدار گمان کردم زید در خانه است متعلق کدام جارومجرور، محذوف است؟ 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 🌸👨‍🎓👩‍🎓دوره های تدریس 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
479.5K
گزینه دال ظننت زیدا مستقرا فی الدار «فی الدار» در اصل خبر زید است لذا متعلق به محذوف است و الان هم با همان متعلق محذوف مفعول دوم ظننت شده است. در افعال قلوب مفعول اول و دوم در اصل مبتدا و خبر هستند. خبر میتواند مفرد جار و مجرور یا جمله باشد. حتما صوت را گوش دهید @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
حضرت امیر (ع) كُلُّ شَى ءٍ لا يَحسُنُ نَشرُهُ أمانَةٌ وَ إن لَم يُستَكتَم هر چيزى كه افشاى آن پسنديده نباشد، امانت است، اگر چه پنهان كردنش را درخواست نكرده باشند. نقش «لا یحسن» چیست؟ @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
🌺اقسام جمله وصفیه در قرآن همانطور که میدانید جمله، صفت واقع میشود، مانند: مَرَرتُ بِرجُلٍ یَبکی. (از کنار مردی گریان گذشتم.) «یبکی» جمله وصفیه و محلا مجرور است. در ادامه آیاتی را بررسی می کنیم که جمله وصفیه مرفوع، منصوب یا مجرور دارند. لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌸 جمله وصفیه همانطور که اسم مفرد صفت واقع میشود، جمله و شبه جمله هم صفت واقع میشود. مانند: رایت رجلا یضرب (مردی که میزد، دیدم) جمله وصفیه شرایطی دارد: ✅پس از نکره واقع شود ✅آن را توضیح دهد نه اینکه از آن خبر دهد در تصویر ادامه بحث را در کتاب نحو کاربردی عالی مشاهده کنید. 📌در کتب نحو کاربردی از خواندن نحو لذت ببرید. لینک خرید کتب نحو کاربردی 👇 https://ketabresan.net/search?tag=3816 👨‍🎓👩‍🎓شرکت در دوره های استادشو👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi
یکی از تفاوتهای من موصوله و الذی چنانچه «من» موصوله به مفرد مذکر برگردد، همچون «الّذی» است با این تفاوت که «الذی» صفت و موصوف قرار می‌گیرد، بر خلاف «من» که طبق نظر قوی، صفت و موصوف قرار نمی‌گیرد، مانند: رجعَ الطائرُ الذى هاجَرَ (پرنده ای که مهاجرت کرد، برگشت) الذی صفت الطایر است جاء الذى رحلَ الظريفُ (فرد ظریفی که رحلت کرده بود، آمد) الظریف صفت الذی است. بر خلاف من موصوله که نه صفت واقع میشود نه موصوف لذا نمیتوان گفت: جاء من رحل الظریف رجع الطایر من هاجر @nahvekarbordi
امام كاظم عليه السلام: اِدْفَعوا مُعالَجَةَ الاَْطِبّاءِ مَا انْدَفَعَ الدّاءُ عَنْكُمْ فَاِنَّهُ بِمَنْزِلَةِ الْبِناءِ قَليلُهُ يَجُرُّ اِلى كَثيرِهِ؛ تا زمانى كه بيمارى، به صورت جدی با شما درگير نشده، درگير دو‌ا و دکتر نشويد، چرا که درمان مثل ساخت و ساز است كه کمش هم، شخص را به فراوانش مى كشاند. (یعنی فکر می‌کنی با پنج شش تومن سر و تهشو می تونی جمع کنی ولی داخلش می افتید و به جایی کشیده میشوی که فکرش را هم نمی کردید) 📌کدام نقش در عبارت بالا وجود دارد؟ الف) ظرف ب) تمییز ج) مفعول مطلق د) منصوب به نزع خافض 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 🌸👨‍🎓👩‍🎓دوره های تدریس 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
📌 اعراب مبتدا مبتدا همواره مرفوع است، نکته ای که هست اینکه وقتی گفته می شود مرفوع، شخص ذهنش معطوف به «زیدُُ قائم» می شود در حالیکه اعراب رفع، انواعی دارد که به آن اشاره می کنیم. توضیحات بیشتر را در تصویر مشاهده کنید. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
📌مبتدای مجرور گاهی بر سر مبتدا حرف جر زاید در می آید در این صورت، مبتدا لفظا مجرور و محلا مرفوع است. مانند: هل مِن ضاحک فی الدار که مِن حرف جر زاید و ضاحک مبتدا که لفظا مجرور و محلا مرفوع است. لینک خرید کتب👇 https://ketabresan.net/search?tag=4751 👨‍🎓👩‍🎓دوره های مقدمات تا عالی👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
📌 مبتدای موول مبتدا گاهی اسم‌صریح و گاهی مصدر موول است. 😉گوشه ای از نحو کاربردی عالی ☘️ لینک خرید کتب نحو کاربردی با تخفیف https://ketabresan.net/search?tag=3816 نسخه ویرایش نشده 👨‍🎓👩‍🎓دوره های استادشو https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
📌مبتدای موول در قرآن گفتیم مبتدا دو قسم است: 1⃣صریح: زید قائم 2⃣موول به صریح: اَن تنصرَ زیداً خیرٌ. (اینکه زید را یاری کنی، خوب است) در این مثال (ان تنصر زیدا) تأویل به مصدر رفته _ نصرک زیدا _ و مبتداست و محلا مرفوع است. در قرآن نیز موارد زیادی داریم، که مبتدا مصدر مؤول است. در تصویر بالا بررسی شده است. کتابی که با دیدن آن خواهید گفت کاش زودتر با آن آشنا میشدم.😍 ☘️ لینک خرید کتب نحو کاربردی با تخفیف https://ketabresan.net/search?tag=3816 @nahvekarbordi عضو شید 👈
نقش «زید» در «إذا زيد قام فقم إليهِ» چیست؟ الف) مضاف الیه اذا ب) مبتدا ج) فاعل د) اسم کان محذوف تست ارشد 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 🌸👨‍🎓👩‍🎓دوره های تدریس 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
188.7K
📌جواب صحیح: گزینه ج ادات شرط بر فعل داخل می‌شود: «لو ضربتَ ضربتُ»، «اذا ضربتَ ضربتُ»، لذا در مواردی که ادات شرط بر اسم داخل میشود، فعلی در تقدیر می‌گیرند: «إذا زیدٌ جاءکَ فأکرِمْهُ» تقدیر: «اذا جاءَ زیدٌ جاءکَ فاکرمْه». با این تقدیر ورود ادات شرط بر اسم توجیه میشود. در مواجهه با این آیات هم نحویون توجیه بالا را انجام میدهند: <لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذاً لَأَمْسَكْتُم‏> و <إذا السماءُ انفَطَرتْ و إذا الکواکبُ إنتَثَرَتْ وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ إذا القبورُ بُعثِرَتْ> و <و إذا السماءُ انشَقَّتْ> یعنی برای توجیه ورود «لو» بر اسم، «انتم»، «سماء»...را فاعل فعل محذوفی می‌دانند که توسّط فعل پس از آن تفسیر شده است. آیات: اذا الشمس کورت، اذا النجوم انکدرت، اذا الجبال سیرت، اذا العشار عطلت، و اذا الصحف نشرت، اذا السماء انشقت، اذا الارض مدت از این قبیلند @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
📌«إنّما ناجحة اُختک» درباره اعراب «اُخت» کدام گزینه صحیح است؟ الف) خبر یا فاعل ب) فاعل و لا غیر ج) مبتدا و لا غیر د) مبتدا یا فاعل با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید. 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
گزینه دال 🌺در عبارت مزبور ناجحه مبتدای وصفی است. ممکن است سوال شود شرط مبتدای وصفی تقدم نفی و استفهام است، در حالی که در اینجا هیچ‌یک نیست.🤔 در جواب می‌گوییم🙃: گاهی معنای نفی از مضمون جمله فهمیده میشود، در اینجا هم انّما معنای نفی میدهد و تقدیر جمله چنین است: ما ناجحة الا اختک. (موفقی جز خواهرت نیست) 🤓نکته بعد همانطور که میدانید مبتدای وصفی چهار حالت ممکن است باشد: ۱. وصف و اسم ظاهر هر دو مفرد باشند: ما قائم زید ۲. وصف و اسم ظاهر هر دو مثنی یا جمع باشند: ما قائمان الزیدان ۳. وصف مفرد و اسم ظاهر مثنی یا جمع باشد: ما قائم الزیدان ۴. وصف جمع و مثنی و اسم ظاهر مفرد باشد: ما قائمان زید 🌹از این چهار وجه، وجه آخر باطل است، چرا که مبتدای وصفی همچون فعل است، لذا همانطور که فعل نمی‌تواند دو فاعل ضمیر و اسم ظاهر داشته باشد، شبه فعل هم نمی‌تواند. علاوه بر این بین مرجع ضمیر، و ضمیر مطابقت وجود ندارد. 🌹در وجه اول دو اعراب جایز است: ۱- خبر مقدم و مبتدای موخر ۲- مبتدای وصفی و فاعل سد مسد خبر بر اساس مطلب بالا <انما ناجحه اختک> جزو وجه اول محسوب می شود. لذا اخت می تواند فاعل یا مبتدای موخر باشد. در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
برای پیروزی رزمندگان اسلام صلواتی ختم کنید. همچنین شادی روح شهید طهرانی مقدم پدر موشکی ایران صلوات @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
۱- لِأمرٍ ما رَجَعتُ إلی البیت ۲- أنتَ کریمٌ أيّ کریمٍ نقش کلمات «ما» + «أيّ» در دو جمله بالا چیه ؟💥 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
۱- لِأمرٍ ما رَجَعتُ إلی البیت ۲- أنتَ کریمٌ أيّ کریمٍ نقش کلمات «ما» + «أيّ» در دو جمله بالا چیه
💫دو نکته خیلی‌ مهم  درباره صفت 1⃣"ما"یی که برای ابهام بعد از اسم نکره به کار می رود ، صفت برای آن اسم نکره محسوب می شود: لِأمرٍ ما ذهبتُ إلیٰ تبریز (ما = صفت برای أمر و مجرور محلا) برای کار مهمی به تبریز رفتم 2⃣اگر "أي" و "كل" بر کمال دلالت کنند برای کلمه قبل خود صفت خواهند بود: أنتَ کریمٌ أيُّ کریمٍ (أيّ صفت برای کریم و مرفوع ) تو در صفت کرم کامل هستی @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
🖋کلمه "مَشرِق" از لحاظ صرفی می تواند دارای یکی از این سه حالت باشد: 1⃣اگر معنی وقت طلوع بدهد، اسم زمان است. 2⃣اگر به معنی مکان طلوع باشد      اسم مکان است. 3⃣اگر به معنی طلوع کردن باشد      مصدر میمی است. @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
---💠--- کلمه "مهدي" از لحاظ صرفی   چه نوع کلمه ای محسوب میشه؟ 👨🏻‍🏫این واژه اسم مفعول از فعل ثلاثی مجرد "هدی" و بر وزن "مفعول" هست که یک اعلال و یک ادغام در اون انجام شده: ۱. اصل کلمه مهدُويْ بر وزن مفعول است. ۲. "واو" قلب به "یاء" شده: مهدُیي ۳. به خاطر هم خوانی حرکت دال با یاء، ضمه تبدیل به کسره شده است. ۴. دو حرف "یاء" درهم ادغام شدن: مهديّ @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
کدام گزینه تاکید دارد؟ الف) نجح الطلاب فی الامتحان جمیعا ب) حضر کلّ المدعوین ج) احبّ خالاتی جمیعَهن د) سرت جمیع اللیل 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی