🌺عدم تعدد فاعل
یک فعل هیچ گاه دو یا سه فاعل نمیگیرد لذا در «تخاصمَ زیدٌ و بکرٌ» (زید و بکر دشمنی کردند) بکر معطوف است نه فاعل، فاعل فقط زید است. امّا با این حال در قرآن شاهدیم که یک فعل دو فاعل دارد، یک ضمیر و یک اسم ظاهر. ادامه مطلب را در متن بخوانید
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#فاعل
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌موارد دخول «من» زائده در قرآن
یکی از موارد ورود «من» زائده، در ابتدای فاعل، مفعول و مبتدا است، مانند:
1️⃣فاعل: «ما جائنی من أحدٍ» تقدیر: ما جاء احد
2️⃣مبتدا: «ما من أحدٍ فی المدرسة» تقدیر: ما احد فی المدرسة
3️⃣ مفعول به: «ما ضربتُ من أحدٍ» تقدیر: ما ضربت احدا
در ادامه آیات قرآنی را بررسی میکنیم
در نحو کاربردی، ادبیات را کاربردی یاد بگیرید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌متعلق محذوف ظرف
همانطور که میدانید متعلق ظرف یا جارومجرور مذکور است: (ضربت فی الدار) یا محذوف.
در چهار جا متعلق ظرف و جارومجرور محذوف است، یکی از این موارد، در صورتی است که ظرف و جارومجرور، خبر واقع شود.
در نحو کاربردی، ادبیات را کاربردی یاد بگیرید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
27.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جلسه سوم
نحو کاربردی مقدماتی
🌺اعراب اسم تدریس توسط استاد ایرانی (نویسنده نحو کاربردی)
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#علم-نحو
#تدریس_نحو_کاربردی
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
😳تفاوت «کانَ زیدٌ قائماً» و «زیدٌ کانَ قائماً» و «کانَ قائماً زیدٌ» و «قائماً کانَ زیدٌ» چیست؟😊
👌🏻تفاوت «کانَ زیدٌ قائماً» و «زیدٌ کانَ قائماً» و «کانَ قائماً زیدٌ» و «قائماً کانَ زیدٌ»
جملهی اول در صورتی گفته میشود که مخاطب خالی الذهن است و از قیام زید با خبر نیست. ولی جملهی دوم از بابت تقدیم مبتدا بر خبر فعلی است و جهت نشان دادن اختصاص و اهتمام به کار میرود. مثل این میماند که مخاطب گمان کند بکر ایستاده نه زید لذا با «زیدٌ کانَ قائماً» به وی متذکّر میشویم فرد ایستاده «زید» است نه «بکر». امّا جملهی سوم ـ «کانَ قائماً زیدٌ» ـ از باب تقدیم خبر بر اسم است به خاطر نشان دادن اهتمام و عنایت متکلم به قیام زید. مثل اینکه زید مریض است و توانایی ایستادن ندارد، ولی پس از مدّتی میایستد در چنین صورتی خبر بر اسم مقدّم میشود، چون خبر مهمتر از اسم است. «کانَ نائماً زیدٌ» هم چنین است. «زید» به خاطر مرض امکان خوابیدن نداشته ولی پس از مدّتی خوابیده، لذا برای نشان دادن اهمیّت مطلب، خبر بر اسم مقدّم شده است.
تقدیم خبر بر فعل هم از باب تخصیص است. تقدیم خبر بر اسم در صورتی اتفاق میافتد که مخاطب گمان میکند زید نشسته نه ایستاده، لذا برای تصحیح ذهنیّت او گفته میشود: «قائماً کانَ زیدٌ». البته تقدیم خبر بر فعل برای نشان دادن عنایت و اهمیّت مطلب هم ممکن است.در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#علم-نحو
#حرف
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
28.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جلسه چهارم
نحو کاربردی مقدماتی
جمله
تدریس توسط استاد ایرانی (نویسنده نحو کاربردی)
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#علم-نحو
#تدریس_نحو_کاربردی
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هر شب یک آیه
ترکیب
(إِنَّآ أَنزَلۡنَٰهُ فِي لَيۡلَةٖ مُّبَٰارَكَةٍۚ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ
فِيهَا يُفۡرَقُ كُلُّ أَمۡرٍ حَكِيمٍ)
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#علم-نحو
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
27.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جلسه پنجم
نحو کاربردی مقدماتی
فاعل
تدریس توسط استاد ایرانی (نویسنده نحو کاربردی)
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#علم-نحو
#تدریس_نحو_کاربردی
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌ناب ناب
حذف «نون» در «کانَ»
خب همه میدانید یکی از خصوصیات «کان» حذف «نون» است، یعنی در صورت جمع شدن «لم» با صیغههای «1، 4، 7، 13، 14» علاوه بر سکون «نون»، حذف «نون» هم جائز است: لم + أکُنْ: «لم أکُ».
تا اینجای مطلب شکی نیست. ولی سؤال این است آیا ذکر و حذف «نون» دل بخواهی است؟ یعنی همینطوری برخی جاها «نون» حذف شده و برخی جاها ذکر میشود؟ خیر. ذکر و حذف «نون» دلائل بلاغی هم میتواند داشته باشد که مقام اقتضا دارد، لذا تنها به خاطر تخفیف «نون» حذف نمیشود.
در قرآن در 17 موضع «نون» حذف شده و در 57 مورد با وجود شرائط حذف نشده است، که همهی آنها دلیل بلاغی دارد. حذف اهدافی دارد که به برخی اشاره میشود:
الف. اسراع: گاهی مقام اقتضای سرعت بخشیدن به کلام و ختم نمودن سریع آن را دارد، همچون موارد تحذیر، اغراء و... همانطور که اگر عقرب به کسی نزدیک شود، نمیگوییم: «إحذرِ العقربَ» یا «علیکَ أن تحذرَ العقربَ» بلکه سریع میگوییم: «العقربَ العقربَ». حذف «نون» هم چنین است، هر جایی که اقتضاء داشته باشد، حذف «نون» صورت میپذیرد. پس در هر چیزی که ممکن باشد، ایجاز صورت می گیرد، حتی در حدّ حذف یک نون «کان». همچون سخن حضرت مریم با فرشتهای که به صورت بشری مجسّم شده: <وَ لَمْ أَكُ بَغِيًّا> (زن آلودهاى هم نبودهام!) چرا که مریم تمایلی به گفتگو با مرد غریبهای در خلوت ندارد و میخواهد سریعتر به این گفتگو خاتمه دهد. حضرت مریم به حسب ظاهر دارد با یک مرد غریبه صحبت میکند و چون عفّت زیادی دارد، هیچ تمایلی به طولانی کردن صحبت ندارد، لذا صحبتش رو در نهایت اختصار قرار میدهد که قرآن با حذف یک «نون» از «کان» این را میفهماند.
جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین
مراجعه کنید.
#نایب_فاعل
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هدایت شده از استاد شو 🌱
18.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جلسه ششم
نحو کاربردی مقدماتی
مبتدا و خبر
تدریس توسط استاد ایرانی (نویسنده نحو کاربردی)
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#علم-نحو
#تدریس_نحو_کاربردی
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌👌تفاوتهای مبتدای وصفی و اسمی
تفاوت «ا قایم زید» با «ا زید قایم»
1. مبتدای اسمی نیاز به خبر دارد بر خلاف مبتدای وصفی که مرفوعش ما را بینیاز از خبر میکند و در اصطلاح گفته میشود: «فاعل سدّ مسدّ خبر».
2. مبتدای اسمی گاهی اسم مؤوّل یا ضمیر و یا جامد است بر خلاف مبتدای وصفی که دائماً مشتق است.
اسمی: «ان تصوموا خیر لکم» وصفی: «ما قایم زید»
3. مبتدای وصفی دائماً اسم بعد از خود را به عنوان فاعل یا نائب فاعل مرفوع میکند بر خلاف مبتدای اسمی.
4. مبتدای وصفی دائماً مفرد است بر خلاف مبتدای اسمی
«ا قایم زید» و «ا زیدان قایمان»
5. مبتدای وصفی دائماً با نفی یا استفهام شروع میشود بر خلاف مبتدای اسمی.
«ما قایم زید» و «زید قایم»
6. مبتدای وصفی «مسندٌ به» است بر خلاف مبتدای اسمی که «مسندٌ الیه» است.
7. مبتدای وصفی دائماً نکره است بر خلاف مبتدای اسمی.
«ا قایم زید» و «ا زید قایم»
در کتب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#نفی_جنس
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌عطف به اسم «لا»ی نفی جنس
عطف به اسم «لا» به دو صورت است:
الف. عطف بدون تکرار «لا»:
«لا حول و قوة الا بالله»
ب. عطف همراه با تکرار «لا»:
«لا حول و لا قوة الا بالله»
در ادامه این را بررسی میکنیم
در کتب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#نفی_جنس
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9