eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
233 ویدیو
71 فایل
🧑🏻‍🏫 استاد ادبیات عرب ✍🏻نویسنده کتب نحو کاربردی 🎬 آشنایی با ما👇 https://eitaa.com/nahvekarbordi/7750 با خرید مستقیم از ادمین خدمات بگیرید👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt پشتیبان و تبلیغات👇 @ostad_shoo تماس👇 09151566432 رضایت👇 @nahvekarbordy
مشاهده در ایتا
دانلود
👌تشخیص متعلّق جارومجرور متعلّق یا عامل جارّ و مجرور و ظرف تنها از طریق معنی مشخّص می‌شود. لازمه‌ی این کار تسلّط به معنای جمله است. به عبارت دیگر با تسلّط بر معنی باید ارزیابی کنیم کدام فعل یا شبه فعل برای تکمیل معنای خود به شبه جمله نیاز دارد. توضیح اینکه گاه در یک جمله چندین فعل یا شبه فعل است. کسی که ناشی باشد و در علم نحو تازه کار، بدون در نظر گرفتن معنای جمله فکر می‌کند می‌تواند هر جارّ و مجروری را به هر فعل یا شبه فعلی که خواست ربط دهد و دیگر به این نکته توجّه نمی‌کند که چنین کاری نظم جمله را به هم ریخته و فساد معنوی به بار می‌آورد. بنابراین در عبارتی که چندین عامل دارد، نمی‌توان بدون توجّه به معنی هر عاملی را متعلَّق جارّ و مجرور دانست. به مثال زیر توجّه کنید: در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تقدیم خبر افعال ناقصه بر فعل تقدیم خبر افعال ناقصه بر فعل تنها در صورتی جائز است که فعل از افعالی نباشد که با «ما» شروع میشود، لذا «بکرا ما زال زید ناصرا» صحیح نیست. بلکه میتوان چنین گفت: «ما زال زید ناصرا بکرا» ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌ظرف در چه صورتی خبر واقع میشود ظرف تنها در صورتی خبر واقع میشود که فایده داشته باشد. یعنی محدود و مختص به زمان یا مکان خاصی باشد. مانند «السفر صباحا» در نتیجه جملاتی مانند «العلم مکانا»، «الکتب مکانا» ظرف واقع نمیشود. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تقدیم خبر «لا»ی نفی جنس بر اسمش چه فائده‌ای دارد؟ حتما میدانید که در صورت تقدیم خبر «لا» بر اسمش «لا» اهمال می‌شود و از طرفی لازم است با اسم دیگری تکرار شود. «لا فی الصفِّ طالبٌ و لا طالبةٌ» با این حال تقدیم خبر تنها یک جابجایی نیست بلکه از نظر معنایی نیز جمله تحت تأثیر قرار می‌گیرد. وقتی می‌گوییم: «لا طالبَ فی الصفِّ» معنایش نفی هر دانش آموزی از کلاس است بدون اینکه به جای دیگر متعرّض شود، امّا در صورت تقدیم خبر: «لا فی الصفِّ طالبٌ» معنی چنین می‌شود: در کلاس هیچ دانش آموزی نیست امّا در غیر کلاس هست. حال این مطلب را در قرآن تطبیق کنیم، چرا در یک جا اسم «لا» را بلافاصله پس از «لا»ی نفی آورده است: <لا ریبَ فیهِ> و در یک‌جا میان «لا» و اسمش فاصله انداخته است: <لا فیها غولٌ> (در آن شراب تباهی عقل نیست) در جواب چنین می‌گوییم: در جمله‌ی اول هدف نفی هر گونه شکّی است و اثبات اینکه قرآن حقّ است و آن گونه که کفّار تصوّر می‌کنند در آن هیچ باطلی نیست، حال چنانچه اینگونه می‌گفت: «لا فیهِ ریبٌ» معنای پیشین برداشت نمی‌شد بلکه چنین تصوّر می‌شد که: در این کتاب شکّی نیست، ولی خدا کتاب دیگری هم دارد که شکّ و ریب در آن راه دارد. حال به این آیه توجّه کنید و با آیه‌ی قبل مقایسه کنید: <لا فیها غولٌ> تقدیم خبر بر اسم معنی را تغییر داده و ثابت می‌کند شراب‌های دیگری هم هست که چنین ویژگی را ندارند،‌ بنابراین عبارت مزبور تعریضی بر شرابهای دنیایی است، یعنی این شراب بر خلاف شرابهای دیگر است که عقل را فاسد می‌کند. به عبارت دیگر معنای «لا فیها غولٌ» این است: در شراب اخروی آن چیزی که در سایر جاها هست که مایه‌ی عیب و نقص هست وجود ندارد. بنابراین وقتی می‌گوییم «لا عیبَ فی الدّارِ» معنایش نفی هر گونه نقص از خانه است، امّا وقتی می‌گوییم: «لا فی الدّارِ عیبٌ» معنایش این است که خانه‌های دیگری هم وجود دارند که معیوب هستند و این خانه بر آنها برتری دارد. یا وقتی می‌گوییم: «لا ضعفَ فیک» معنایش این است که تو ضعفی ندارد و به سایر افراد هم کاری ندارد امّا وقتی می‌گوییم: «لا فیکَ ضعفٌ و لا خورٌ» معنای دیگرش این است که تو هیچ ضعفی نداری ولی اشخاص دیگری هستند که چنین ضعفی دارند. در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
ترکیب یک جمله‌ی زیبا مثلُ الحربِ حبُّکَ دَمَّرَنی (مثل جنگ عشقت خرابم کرده است) مثلُ: مبتدا و مرفوع الحربِ: مضاف الیه و مجرور حبُّ: مبتدا و مرفوع ک: مضاف الیه و محلاً مجرور دمَّر: فعل و فاعل ن: وقایه ی: مفعول به و محلاً منصوب حبُّکَ دَمّرنی: جمله‌ی خبری برای «مثل»، محلاً مرفوع در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تنازع مناسب جهت تفهیم مطلب اساتید تنازع به این معنی است که دو عامل بر سر یک معمول نزاع و دعوا داشته باشند و هر یک به دنبال این باشد که عامل را از آن خود کند. رایت و اکرمت زیدا (دیدم و اکرام کردم زید را) رایت و اکرمت بر سر زید دعوا دارند و هر یک دوست دارد، زید را به عنوان مفعول به بگیرد. در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اسم حقیقی و اسم حکمی در زبان عرب هر گاه می‌گوییم اسم، منظور کلمه ای است که معنای مستقلی داشته و بر زمان دلالت ندارد. با این حال در اصطلاحات نحوی گاهی میشنویم که گفته میشود، اسم موول به مصدر. با هم آنرا بررسی می کنیم. در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌شبه جمله خبریه در افعال ناقصه شبه جمله خبریه مبتدا و حروف مشبهة بالفعل را بررسی کردیم. حال نوبت به شبه جملات خبری در افعال ناقصه است آیا افعال ناقصه تعلق پذیر هستند یا خیر؟ مفصلتر در کتاب نحو کاربردی. در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تاثیر معنایی «ما» کافه بر حروف مشبهه بالفعل با ورود «ما»ی کافه بر حروف مشبهة بالفعل، حروف مزبور تبدیل به ادت حصر میشود. در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
جواب گزینه الف 👌«کلا و کلتا» که از ملحقات مثنی هستند، تنها در صورتی اعراب نیابی میگیرند که به ضمیر اضافه شوند. اما در صورت اضافه به ظاهر اعراب تقدیری دارد. با هم بررسی میکنیم. جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
اعراب جمله «ولا تقربون» در «فَإِنْ لَمْ تَأْتُونِي بِهِ فَلَا كَيْلَ لَكُمْ عِنْدِي وَلَا تَقْرَبُونِ» چیست؟ الف. محلا مرفوع ب. محلا مجزوم ج. محلا مجرور د. محلا منصوب جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌حالات منادای مندوب همانطور که میدانید گاهی جهت گریه و زاری از حرف «وا» یا «یا» استفاده میشود، مانند: «وا حسینا» و «یا نبیا» به این ساختار منادای مندوب میگویند، حالت اسم مندوب یکی از این سه حالت ممکن است، باشد: ۱. وا زید ۲. وا زیداه ۳. وا زیدا در متن مشاهده کنید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9