🌼 هر اسم زمان و مکانی مفعول فیه نیست، اگر لفظی زمان و مکان باشد اما حدثی در آن واقع نشود، مفعول فیه نیست.
به مثالهای تصویر توجه کنید.
گوشه ای از نحو کاربردی عالی
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸 در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در زیارت عاشورا میخوانیم
(عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ) (سلام خدا از جانب من به تو تا ابد تا وقتی باقی هستم)
نقش «ما بقیت» چیست؟
نحو را کاربردی بخوانید
😊گوشه ای از نحو کاربردی عالی
👌سوال ناب برای اهل تحقیق
فائدهای اضافهی لفظی به اذعان همه تخفیف مضاف است، ولی حقّ این است که هدف اصلی اضافهی وصف به معمولش کسب تخفیف در مضاف نیست. بلکه غرض بالاتری مدّ نظر است. توضیح اینکه چنانچه هدف اصلی اضافهی لفظی، تخفیف مضاف باشد، باید همواره به صورت مخفّف به کار رود، در حالیکه شاهدیم برخی مواقع به صورت اعمال داده شده و برخی مواقع به صورت اضافه به کار میرود.
<ما أَنْتَ بِتابِعٍ قِبْلَتَهُمْ>
<إِنَّكَ جامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ>
اگر تخفیف خوب است و از طرفی عرب زبان همواره در پی آسان کردن کلمات است، چرا اسمهای عامل همواره به صورت اضافه به کار نمیروند تا تخفیف حاصل شود. چرا گاهی به صورت اضافه و گاهی به صورت اعمال به کار میرود. مثلا در آیه زیر:
«إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ طِينٍ»
چرا نفرموده؟ خالق بشرٍ
😉گوشه ای از نحو کاربردی عالی
کسانی که جواب دارند به پیوی ارسال کنند
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌼 رغْبَتُکَ فِی زَاهِدٍ فِیکَ، ذُلُّ نَفْسٍ
اظهار میل تو به کسی که به تو بی اعتناست
سبب خواری تو خواهد شد...
[حکمت ۴۵۱ نهج البلاغه]
☘️ترکیب
رغبة: مبتدا
ک: م. الیه محلا مجرور
فی زاهد: جارومجرور، متعلق به رغبت
فیک: جارومجرور، متعلق به زاهد
ذل: خبر
نفس: م. الیه
🌸 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
سطح: متوسط
در رابطه با آیه شریفه کدام گزینه اشتباه است؟
آخرُ دَعواهُم أنِ الحمدُ للّهِ
(آخرين سخنشان اين است كه: «حمد، مخصوص پروردگار عالميان است!»)
الف. ان: مخخفه
ب. الحمد لله: خبر
ج. ضمیر شأن مستتر: اسم ان
د. ان: زائده، الحمدلله: خبر آخر
♻️آموزش نحو کاربردی با قرآن و حدیث
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
سطح: متوسط در رابطه با آیه شریفه کدام گزینه اشتباه است؟ آخرُ دَعواهُم أنِ الحمدُ للّهِ (آخرين سخنش
243.1K
گزینه دال
آخر: مبتدا
دعوا: مضاف الیه
هم: م. الیه
آن: مخففه، اسمش ضمیر شأن مقدر
الحمد: مبتدا
لله: خبر
الحمد لله: خبر ضمیر شأن مقدر
کل «آن الحمدلله»: خبر آخر
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
سطح: متوسط در رابطه با آیه شریفه کدام گزینه اشتباه است؟ آخرُ دَعواهُم أنِ الحمدُ للّهِ (آخرين سخنش
🌺«أن» مخففه در قرآن
اسم «أن» مخففه همواره ضمیر شأن مقدر و خبرش جمله اسمیه یا فعلیه پس از آن بوده، که محلاً مرفوع است،
مانند: «أن زیدٌ قائمٌ» که «زیدٌ»: مبتدا و
«قائم»: خبر و کل «زیدٌ قائمٌ» خبر «أن» است.
🌟اسم «أن» هم «ه» مقدر است.
در ادامه آیاتی را که «أن» مخففه در ان به کار رفته بررسی می کنیم.
😳گوشه ای از نحوکاربردی عالی
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
🌺«أن» مخففه در قرآن اسم «أن» مخففه همواره ضمیر شأن مقدر و خبرش جمله اسمیه یا فعلیه پس از آن بود
🌺 اَن مخففه
اَنّ در صورت تخفیف از عمل باز نمانده و همواره در ضمیر شأن مقدر عمل کرده و خبرش جمله اسمیه یا فعلیه پس از آن است.
ادامه در تصویر.🙃
در متن بالا بررسی کردیم.😊
✍️نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
نقش اسم پس از «ای» ندائیه
اسم پس از ای یا جامد است یا مشتق.
چنانچه اسم مزبور، جامد باشد، عطف بیان و چنانچه مشتق باشد، نعت است.
یا ایها الرجل و یا ایها الرسول
در ادامه با هم بررسی میکنیم.
🌸گوشه ای از نحو کاربردی عالی
🌸لذت خواندن نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تنوین «جاءَ قاضٍ» چیست؟
الف) تمکن
ب) تنکیر
ج) عوض
د) مقابله از نون جمع مذکر
تست ارشد
با کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
☘️🌸
☘️🌸🌸
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
تنوین «جاءَ قاضٍ» چیست؟ الف) تمکن ب) تنکیر ج) عوض د) مقابله از نون جمع مذکر تست ارشد با کتابها
جواب گزینه الف
امّا تنوین «قاضٍ» در «جاءَ قاضٍ» تنوین تمکن است نه عوض از حذف «یای» لام الفعل، به دو دلیل:
1. این تنوین قبل از حذف «یاء» در کلمه موجود بوده که آمدنش طبق قواعد صرفی سبب حذف «یاء» شده است.
قاضیٌ قاضِیُنْ قاضٍ
ضمّه بر «ِیاء» سنگین است، با حذف ضمّه، دو حرف ساکن دار کنار هم قرار گرفته و التقای ساکنین پیش می آید. با حذف «یاء»، «نون» باقی میماند.
2. این تنوین در حالت نصبی با یاء جمع می شود، مانند: «رأیتُ قاضیاً»، پس این تنوین، تمکین است، چون اگر برای تعويض باشد، نباید با معوّض عنه جمع شود. چرا که جمع عوض و معوض صحیح نیست.
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9