eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
220 ویدیو
71 فایل
سید حسین ایرانی ✍🏻نویسنده کتب نحو کاربردی 🧑🏻‍🏫 استاد ادبیات عرب با خرید مستقیم از ادمین خدمات بگیرید👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 @nahvekarbordi/6846 پشتیبان👇 @ostad_shoo تماس👇 09151566432
مشاهده در ایتا
دانلود
نقش اسم پس از «ای» ندائیه اسم پس از ای یا جامد است یا مشتق. چنانچه اسم مزبور، جامد باشد، عطف بیان و چنانچه مشتق باشد، نعت است. یا ایها الرجل و یا ایها الرسول در ادامه با هم بررسی میکنیم. 🌸گوشه ای از نحو کاربردی عالی 🌸لذت خواندن نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تنوین «جاءَ قاضٍ» چیست؟ الف) تمکن ب) تنکیر ج) عوض د) مقابله از نون جمع مذکر تست ارشد با کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 ☘️🌸 ☘️🌸🌸
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
تنوین «جاءَ قاضٍ» چیست؟ الف) تمکن ب) تنکیر ج) عوض د) مقابله از نون جمع مذکر تست ارشد با کتابها
جواب گزینه الف امّا تنوین «قاضٍ» در «جاءَ قاضٍ» تنوین تمکن است نه عوض از حذف «یای» لام الفعل، به دو دلیل: 1. این تنوین قبل از حذف «یاء» در کلمه موجود بوده که آمدنش طبق قواعد صرفی سبب حذف «یاء» شده است. قاضیٌ قاضِیُنْ قاضٍ ضمّه بر «ِیاء» سنگین است، با حذف ضمّه، دو حرف ساکن دار کنار هم قرار گرفته و التقای ساکنین پیش می ‌آید. با حذف «یاء»، «نون» باقی می‌ماند. 2. این تنوین در حالت نصبی با یاء جمع می شود، مانند: «رأیتُ قاضیاً»، پس این تنوین، تمکین است، چون اگر برای تعويض باشد، نباید با معوّض عنه جمع شود. چرا که جمع عوض و معوض صحیح نیست. نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc 🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
جواب گزینه الف امّا تنوین «قاضٍ» در «جاءَ قاضٍ» تنوین تمکن است نه عوض از حذف «یای» لام الفعل، به دو
113.8K
تنوين العوض: [و هي على ثلاثة أقسام: أ- عوض عن حرف و هو ما يلحق الأسماء المنقوصة غير المنصرفة في حالتي الرفع و الجرّ، ك «جوار» و «معان»؛ ب- عوض عن مفرد و هو ما يلحق الكلمات المعدودة ك «كل و بعض و أيّ»، نحو: «كلّ يموت» أي «كلّ إنسان يموت»؛ ج- عوض عن الجملة و هو ما يلحق «إذ» ك «يومئذ و حينئذ و ساعتئذ»، نحو: فَإِذا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ فَذلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ أي «فذلك يوم إذ نقر في الناقور يوم عسير».]
🌺 تعدد حال در قرآن همانطور که می دانید حال همچون خبر و صفت می تواند متعدد باشد. 🌟تعدد خبر، مانند: زید قایم ضاحک 🌟تعدد نعت، مانند: رایت زیدا الضاحک العادل 🌟تعدد حال، مانند: رایت زیدا ضاحکا قائما در ادامه مثالهای قرآنی تعدد حال را بررسی می کنیم. با هم برخی آیات را بررسی میکنیم. 🌸با نحو‌کاربردی از خواندن قرآن لذت ببرید . مطالب کانال گوشه ای از کتاب نحو کاربردی عالی است.😏 نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc 🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در بحث حال بیان می کنیم، ذوالحال حالت فاعل و مفعول را بیان میکند، مانند: «جاء زیدٌ راکباً» یا «ضربتُ هنداً باکیةً» که «راکب» و «باکیةً» حال از «زید» و «هند» هستند، با این همه شاهد این هستیم که در کتب نحوی چنین مثالی نیز می آورند: «مرَّ زیدٌ بهندٍ باکیةً» (زید از کنار هند گریان گذشت» در این مثال با اینکه «هند» مفعول یا فاعل نیست، «باکیة» حال از «هند» است. علت را توضیح دهید؟
🌼 آزمون سخت در آیه: <يَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهيداً ثُمَّ لا يُؤْذَنُ لِلَّذينَ كَفَرُوا وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُون‏> (و ياد كن‏ روزى را كه از هر امتى گواهى برمى‏انگيزيم، سپس به كسانى كه كافر شده‏اند رخصت داده نمى‏شود و آنان مورد بخشش قرار نخواهند گرفت). جمله «هم یستعتبون» چه اعرابی دارد؟ الف) عطف به نبعث، محلا مجرور ب) عطف به لا یوذن، محلا مجرور ج) عطف به لا یوذن، محلا مرفوع د) حال، محلا منصوب مطالب کانال گوشه ای از کتاب نحو کاربردی عالی است.😏 نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc 🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
وجدنا الصالحینَ لهم جزاءٌ و جناتٍ (یقین داریم برای نیکوکاران جزاء و بهشت است) به ترتیب «لهم جزاء» و «جناتٍ» چه اعرابی دارند؟
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
وجدنا الصالحینَ لهم جزاءٌ و جناتٍ (یقین داریم برای نیکوکاران جزاء و بهشت است) به ترتیب «لهم جزاء»
🌺مفعول دوم افعال قلبی 😊افعال قلبی بر مبتدا و خبر داخل شده و آنها را به عنوان مفعول اول و دوم منصوب میکنند. مانند: «زیدٌ عالمٌ» که با آمدن افعال قلوب بر سر آن می شود: «علمتُ زیداً عالماً». 😎حال گاهی خبر، جمله یا شبه جمله است، در این صورت مفعول دوم فعل قلبی هم جمله یا شبه جمله بوده و محلاً منصوب است، در این صورت شبه جمله جمله متعلّق به «کان» یا «یکون» محذوف است. مانند: زیدٌ فی الدار که با ورود فعل قلبی می شود: «علمت زیداً فی الدارِ». برا فهم بیشتر مطلب به تصویر نگاه کنید. نظرات شما درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
اگر گفتید وجه تسمیه «ثَمَّ» اسمی به معنای (آنجا) با «ثُمَّ» حرفی به معنای (سپس) چیست؟ چه شباهتی با هم دارند
این سایت در ارتباط با ادبیات عرب به ویژه مفردات بی نظیر است 👨‍🎓👩‍🎓مخصوص اساتید و اهل پژوهش و تحقیق 👇👇 https://jamharah.net/forumdisplay.php?f=1057