eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
223 ویدیو
71 فایل
سید حسین ایرانی 🧑🏻‍🏫 استاد ادبیات عرب ✍🏻نویسنده کتب نحو کاربردی 🎬 آشنایی با ما👇 https://eitaa.com/nahvekarbordi/6846 با خرید مستقیم از ادمین خدمات بگیرید👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt پشتیبان و تبلیغات👇 @ostad_shoo تماس👇 09151566432
مشاهده در ایتا
دانلود
نحو 2.pdf
1.22M
👌جزوه عالی از اول مبادی تا تعجب @nahvekarbordi عضو شید 👈
تفاوت «عیسی ضربت کبری» با «عیسی ضرب کبری» چیست ترجمه کنید @nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
تفاوت «عیسی ضربت کبری» با «عیسی ضرب کبری» چیست ترجمه کنید @nahvekarbordi عضو شید 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت «عیسی ضربت کبری» با «عیسی ضرب کبری» چیست ترجمه کنید: ترجمه عبارت اول «کبری عیسی را زد» که یک جمله فعلیه است. ترجمه عبارت دوم «عیسی کبری را زد» متشکل از یک جمله اسمیه و خبر «ضرب کبری» که جمله فعلیه است. @nahvekarbordi عضو شید 👈
✅🧐در «یجیءُ رجلٌ مضروبُ بکرٍ» (مرد زده شده از جانب بکر می آید) «یجیء رجلٌ مضروبُ الأخ» (مردی که برادرش زده شد، می آید) اضافه چه نوع اضافه ای است. نقش «مضروب» چیست؟ جواباتون با دلیل بفرستید👇 @ostad_shoo 👨‍🎓👩‍🎓دوره های مقدمات تا عالی👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
24.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سید حسین ایرانی موسس کانال و نویسنده نحو کاربردی در کنار حاج قاسم عزیز سیل خوزستان یک هفته ای بود که برای کمک به سیل زدگان خوزستان در منطقه بودیم. کل منطقه زیر آب بود. علی یکی از طلبه های گروه صبح گفت خواب دیدم حضرت آقا اومدن منطقه و من هم خیلی عجله داشتم فقط یک روبوسی کردمو رفتم. شب قبلش خونده بودم حاج قاسم آبادان رفتن ولی فکر نمی کردم اینجام بیاد، بهش گفتم حاج قاسم حتما اینجا میاد. تعبیر خوابت اینه. از صبح مشخص بود فرد مهمی میخاد بیاد، ازهلال احمر تا سپاه همه فعال شده بودن، قبلش خبری نبود، البته سپاه بود ولی نه به این گستردگی. و آمد سردار سپاه اسلام همه مبهوتش بودند عظمتش خود منم گرفته بود. مهندس ابو مهدی فرمانده حشد الشعبی هم همراهش بود. بچه ها بعد سه روز گرما و پشه و خستگی، جان دوباره ای گرفتن. تا حسینیه برسیم هی به عکاسها میگفتن، چرا عکس، عکس نگیرید.... بلند شدم و گزارش دادم ۱۰۰۰ طلبه از خراسان در طی سه مرحله اومدن و تا وقتی شما بفرمایید اینجا هستیم. جریان خواب رو هم گفتم. حاج قاسم گفت: ما سرباز کوچولوی حضرت آقا هم محسوب نمی‌شویم. چند نکته گفتند: این سیل همش برکت بود، مهم‌ترینش اینکه دشمن دید وقتش که بشود همه پای کارن. نکته بعد تخریبی که رسانه های داخل و خارج در جهت به هم زدن اتحاد ایران و عراق دارند، چندین سال ما در عراق به اونها کمک کردیم الان اونا به کمک ما اومدن. پ.ن 😔سید حسین ایرانی موسس کانال و نویسنده نحو کاربردی در کنار حاج قاسم عزیز @nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
✅🧐در «یجیءُ رجلٌ مضروبُ بکرٍ» (مرد زده شده از جانب بکر می آید) «یجیء رجلٌ مضروبُ الأخ» (مردی که براد
13.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در «یجیءُ رجلٌ مضروبُ بکرٍ» (مرد زده شده از جانب بکر می آید) «یجیء رجلٌ مضروبُ الأخ» (مردی که برادرش زده شد، می آید) اضافه چه نوع اضافه ای است. نقش «مضروب» چیست؟ در جمله اول رجل به معمول خودش اضافه نشده (بکر نایب فاعل مضروب نیست) پس اضافه معنویه است ونقش مضروب بدل است برای رجل. در جمله دوم مضروب به معمول خودش اضافه شده پس اضافه لفظیه است ونقش مضروب صفت است برای رجل. به عبارت دیگر در مضروب الاخ چون به معمولش اضافه شده اضافه لفظیه است لذا مضروب نکره و نعت برای رجل است اما در اولی چون بکر معمول مضروب نیست اضافه معنویه است. بنابراین معرفه هست و نمیتواند نعت برای رجل باشد پس بدل هست. @nahvekarbordi عضو شید 👈
(یُعجِبُنی إکرامُ الأستاذِ المُخلصَ تلامیذُهُ) ترکیب کنید
11.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(یُعجِبُنی إکرامُ الأستاذِ المُخلصَ تلامیذُهُ) ترکیب کنید یعجبنی: فعل ومفعول به. اکرام: فاعل ومرفوع. الاستاذ: م.الیه و لفظامجرور اما محلا منصوب م.به برای اکرام. المخلص: نعت برای استاذ و به تبعیت از محل منصوب. تلامیذ: فاعل اکرام ومرفوع. ه: م.الیه محلامجرور 👨‍🎓👩‍🎓دوره های مقدمات تا عالی👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
📌«ال» داخل بر اسم فاعل علم دقت داشته باشید اگر اسم فاعل از معنای وصفی خود خارج شده و علم شود، «ال» داخل بر آن ادات موصول نیست. در این صورت عمل هم نمی‌کند. در این صورت «ال» داخل بر آن «ال» لمح است، یعنی اشاره‌ای دارد به اصل کلمه مانند: «جاء الحارث» یا «هو العبّاس» «ال» اشاره دارد به ریشه‌ «عباس» یعنی «العبوس» (چهره در هم کشیدن). پس وقتی می‌گوییم: «جاء عباسٌ» اشاره به علم داشته و به معنای «عباس» توجهی ندارد امّا وقتی می‌گویند: «جاء العباس» به آن ریشه‌ی معنایی توجه دارد. 👨‍🎓👩‍🎓دوره های مقدمات تا عالی👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
أنتَ محمودٌ السیرةُ (تو پاک سیرتی) نقش «السیرة» چیست؟ @nahvekarbordi عضو شید 👈
🌺 👌 تفاوت کاربردی اعراب نصب و تبعیّت در استثناء «ما حضرَ الطلّابُ إلّا زیدٌ» «ما حضَرَ الطلّابُ إلّا زیداً» 1⃣ اعراب مستثنی چنانچه بر اساس تبعیّت و بدل از مستثنی منه باشد، نشان دهنده‌ی این است که مستثنی حتماً جزئی از مستثنی منه است، بر خلاف اعراب نصب. در اعراب نصب این احتمال وجود دارد که مستثنی جزئی از مستثنی منه باشد یا نباشد. لذا وقتی گفته می‌شود: «ما حضرَ الطلّابُ إلّا زیداً» احتمال دارد زید یکی از طلاب باشد یا جزو طلاب نباشد مثلاً دربان و یا نگهبان مدرسه باشد، که در صورت نبودن استثناء ما منقطع است. به همین خاطر است که هر گاه مستثنی از مستثنی منه تبعیّت کند و بدل واقع شود، استثناء حتماً متّصل است، امّا در صورتی‌که اعراب نصب بپذیرد احتمال دارد متّصل باشد یا منقطع. 2⃣ گاهی اعراب نصب نشان دهنده‌ی این است که مستثنی از نظر نوع و جنس از مستثنی منه دور است و یا اینکه دور نیست ما با اعراب نصب دادن درصدد دور کردن و کم اهمیّت جلوه دادن مستثنی هستیم. بر خلاف اعراب تبعیت که منظور چسباندن و یکی دانستن مستثنی و مستثنی منه است. بنابراین در عبارت «ما حضَرَ الناجحونَ إلّا زید» منصوب شدن «زید» نشان دهنده‌ی دور کردن یا دور نشان دادن زید از جمع انسان‌‌های موفّق است، امّا اعراب تبعی نشان دهنده‌ی این است که «زید» از دار و دسته‌ی افراد موفّق است. ولی هم اکنون جزء موفّق‌ها نیست. به عبارت دیگر عرب‌ها چنانچه بخواهند مستثنی را به مستثنی منه نزدیک کنند اعراب تبعی می‌دهند و چنانچه بخواهند دور کنند مستثنی را منصوب می‌کنند. پس «ما جائنی الطلّابُ إلّا زیدٌ» وقتی گفته می‌شود که بخواهی زید را جزئی از طلاب بدانی و «زیداً» زمانی گفته می‌شود که بخواهی «زید» را از طلاب خارج کنی. به عبارت دیگر در حالت نصب ممکن است «زید» حقیقتاً اسم و رسم طلّاب را داشته باشد ولی عملکردش مناسب با شأن طلّاب نیست، لذا با منصوب کردن به صورت مجازی او را از طالب بودن خارج می‌کنید. گویا وی با عملکرد ضعیف و خارج از شأن و شئون صنف طلاب هر چند اسمش طالب است ولی حقیقتاً نیست. 👨‍🎓👩‍🎓دوره های مقدمات تا عالی👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈