📌الفرق بين (عندي) و (لديَّ)
تفاوت عندی و لدی
🔸️عندي: إذا كان الشيء في مُلكك سواءٌ كان حاضراً أو غائباً
عندی هنگامی به کار برده میشود که چیزی در ملکیت شما باشد تفاوتی ندارد الان پیشت باشد یا نباشد
🔸️لديَّ : إذا كان الشيء في ملكك ، و لا يكون إلا حاضراً
لدی هنگامی به کار میرود که چیزی در ملک شما باشد و هم اکنون در کنارت باشد.
المال لدیّ. المال عندی
#هل_تعرف
#أسرار_اللغة_العربية
🌹جهت سفارش به @ostad_shoo پیام دهید.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
📌کدام گزینه با ناسخ خواسته شده اشتباه به کار رفته است؟
الف) انتُنَّ مسلماتٌ (لَیس): لستنَّ مسلماتٍ
ب) انا طالبٌ مُجِدٌّ (اِنَّ): إنّی طالبٌ
ج) انتَ ذومال (ما): ما أنتَ ذا مالٍ
د) فی الدّار رجلٌ (لای نفی جنس): لا فی الدارِ رجلَ
👨🎓تدریس تضمینی آف لاین مبادی العربیة و نحو کاربردی به صورت محدود.👇
دوره های تدریس مقدماتی تا عالی
#تست_آسان
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
@nahvekarbordi عضو شید 👈
755.2K
گزینه دال
یکی از شرائط عمل لای نفی جنس، حفظ ترتیب اسم و خبر است که در صورت عدم رعایت باعث میشود لای نفی جنس عمل نکند.
لذا «لا رجلَ فی الدارِ» یا «لا فی الدار رجلٌ» صحیح است.
📌اقسام مضاف الیه
مضاف الیه دو قسم است:
۱. اسم که خود بر دو قسم است:
اسم صریح، مانند: «رأیتُ غلامَ زیدٍ»
اسم مؤول به صریح، مانند: «رأیتُهُ قبلَ أن یخرجَ من بیتهِ» که تقدیرش چنین است: «رأیتُهُ قبلَ خروجِهِ من بیتهِ» (قبل از خارج شدن از خانهاش دیدمش) در این عبارت «أن یخرجَ» مضاف الیه «قبل» و به صورت مصدر مؤول است، یعنی «أن» وارد بر «یخرج» باعث میشود فعل در تقدیر تبدیل به اسم شود.
۲. جمله، مانند: «إذا جاء نصرُ اللهِ و الفتحُ».
جاء نصر الله مضاف الیه اذا و محلا مجرور است.
📌دوره های استادشو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌺اسمهای دائم الاضافه به جمله
اسمهای دائم الاضافه به جمله عبارتند از:
حیث، اذ، لما، اذا
مثال: جلست حیث الینابیع متفجرة
که (الینابیع متفجره)مضاف الیه از حَیثُ است.
🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
👈 دوره های استادشو
https://ketabresan.net/search?tag=4751
🙂 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
📌«إیْ» و «أیْ»
۱. یک «إی» داریم که حرف جوابست و برای تأیید جملهی پیش از خود به کار میرود، همیشه پس از «إی» قَسمی به کار میرود که فعلش محذوف است.
«إی واللهِ» یعنی «اُقسِمُ باللهِ کذا»
(بله به خدا اینگونه است)
۲. یک «أیْ» تفسیریه داریم:
هذا عسجُدٌ أی ذَهَبٌ
(این مسجد یعنی طلاست)
۳. یک «أیْ» داریم که حرف نداست:
«أی إبراهیمُ».
لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
@nahvekarbordi عضو شید 👈
📌 تعدد حال
در دو جا تعدّد حال لازم است:
الف) پس از «إمّا»ی تفصیلیه
<إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً>
(ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد يا ناسپاس)
استقَبَلَ زیدٌ بکراً إمّا مُبتسماً و إمّا صامتاً
(زید به طرف بکر رفت یا خندان یا ساکت)
ب) پس از «لا»ی نافیه
جِئتُکَ لا راغباً و لا راهباً
(پیش تو آمدم نه مشتاق و نه ترسان)
أقبَلَ محمودٌ لا ماشياً و لا راكباً
(محمود آمد نه پیاده و نه سواره)
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
نحو_العربية_عبد_اللطيف_الخطيب_وسعد.pdf
3.99M
نحو_العربية_عبد_اللطيف_الخطيب_وسعد. ج (4)
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
نحو_العربية_عبد_اللطيف_الخطيب_وسعد (2).pdf
4.73M
نحو_العربية_عبد_اللطيف_الخطيب_وسعد ج (2)
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
نحو_العربية_عبد_اللطيف_الخطيب_وسعد (1).pdf
4.89M
نحو_العربية_عبد_اللطيف_الخطيب_وسعد ج (1)
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
نحو_العربية_عبد_اللطيف_الخطيب_وسعد (3).pdf
5.53M
نحو_العربية_عبد_اللطيف_الخطيب_وسعد ج (3)
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
قاضی به دو مرد می گوید:
أ لستما سارقین؟
اولی میگوید: نَعم و دومی: بلی
کدام یک دزد است؟
😊از مواردی که جهل به علم نحو باعث زندانی شدن میشود؟
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
«أعجَبنی إکرامُکَ و زید» نقش «زید» چیست؟
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
📌اقسام اعراب مفعول در قرآن
اعراب مفعول به ممکن است اصلی، نیایی تقدیری و یا محلی باشد:
1⃣ اعراب اصلی: ضربت زیداً
2⃣ اعراب نیابی: ضربت زیدینِ
3⃣ اعراب تقدیری: ضربت موسی
4⃣ اعراب محلی: ضربت هذا
در ادامه آیات قرآنی آن را بررسی میکنیم.
😊در کتب نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید
📌دوره های مقدمات تا عالی 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
.
💥 اعراب تقدیری فاعل در قرآن
همانطور که میدانید اعراب فاعل سه قسم است:
1️⃣ لفظی: جاء زیدٌ
2️⃣ تقدیری: جاء موسی
تقدیری خودش سه قسم است:
الف. مقصور: جاء عیسی
ب. منقوص: جاء القاضی
ج. مضاف به یا: جاء معلمی
3️⃣ محلی: جاء هذا
در ادامه با هم اعراب تقدیری فاعل در قرآن را بررسی میکنیم.
📌گوشه ای از کتاب نحو کاربردی عالی
👨🎓👩🎓دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
#تست_آسان
در رابطه با خبر کدام گزینه خطاست؟
الف) التواضع ثمرة العلم: مفرد
ب) المؤمنون یعبدون الله: جملة فعلیة
ج) صدیقک فی الشدّة یُساعدک: شبه جملة
د) الناس تعاونوا لبناء المسجد: جمله فعلیة
💥منتظر جواباتون هستم جواب تست فردا در کانال
@ostad_shoo
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
📌تعدد حال
حال، همچون خبر و صفت می تواند متعدد یا مفرد باشد؛ به عبارت دیگر یک ذوالحال می تواند چندین حال با صورتهای متفاوت داشته باشد، همچنان که در یک جمله جایز است چندین حال و ذوالحال باشد. در تصویر ملاحظه کنید.
#حال
لذت خواندن نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
@nahvekarbordi عضو شید 👈
🌼بررسی آیاتی که اسم موصول و اسم استفهام مبتدا واقع شده است.
🌟نمونه کتاب نحو کاربردی عالی
بخش اجرا و پیاده سازی
#مبتدا
👩🎓دوره های تدریسم از صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
#تست_سخت
📌 عیّن المنادی لیس شبیهاً بالمضاف:
الف) یا طالباتٍ فی المدرسة
ب) یا کثیرا جهدُه
ج) یا مسافرینَ الیومَ
د) یا طالبةَ في الکلّیة
👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
👌منادای شبه مضاف
همانطور که میدانید منادی پنج قسم است:
مفرد، مضاف، شبه مضاف، نکره مقصوده و غیر مقصوده.
شبه مضاف منادایی است که معنایش با کلمه یا کلمات بعدش تکمیل می شود.
مانند: یا فاعلا خیرا. (ای انجام دهنده نیکی)
در ادامه این مطلب را بررسی می کنیم.
#منادای شبه مضاف
ادمین @ostad_shoo
🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
لینک خرید کتب نحو کاربردی👇
https://ketabresan.net/search?tag=4525&fbclid=PAAaaMyIPYikt11el1L2LURqg6tDSYJ6k_I84vwlMH9YNwcWemKEMM5ura7Ng
😉مطالب کانال گوشه ای از کتب نحو کاربردی عالی است.
📌کدام اشتباه است؟
الف) هما طالبان عالمان
ب) هو الطالبان عالمان
ج) الطالبان هما عالمان
د) هیچ کدام
#تست_سخت
#ارشد
👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
:
📌تفاوت ضمیر شأن با سایر ضمایر
هو زیدٌ قائمٌ هو زیدٌ
انّه زیدُُ قائم انّه زیدُُ
1. ضمیر شأن به ما بعد بر میگردد و این بر خلاف اصل است، زیرا اصل در ضمیر این است که به ما قبل بر گردد.
2. ضمیر شأن همیشه غایب است، و این بر خلاف سایر ضمایر است که گاهی برای متکلّم و مخاطب میآید.
3. ضمیر شأن همیشه مفرد است و تثنیه و جمع بسته نمیشود و این نیز بر خلاف سایر ضمایر است.
4. خبر ضمیر شأن هیچ گاه بر آن مقدّم نمیشود، و این بر خلاف اصل جواز تقدّم خبر بر مبتدا است.
5. در خبر ضمیر شأن لازم نیست ضمیری باشد که به ضمیر شأن برگردد و این بر خلاف اصلی است که میگوید: چنانچه خبر جمله باشد، باید مشتمل بر ضمیری باشد که به مبتدا برگردد.
#ضمیرشان
👩🎓😉✅ دوره های استادشو
لینک خرید کتب
https://ketabresan.net/search?tag=4751
🌸 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9