eitaa logo
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
1.6هزار دنبال‌کننده
696 عکس
153 ویدیو
4 فایل
دوره‌های ترجمه ی طنین وحی راهی به سوی توانایی ترجمه ی این کتاب الهی است.برای ورود به دوره‌ها به ادمین(خانم زرین) @Smmm60 مراجعه نمایید تبادل👇🏻 @ghoraan_naji https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 استفاده ونشر مطالب کانال صدقه جاریه است
مشاهده در ایتا
دانلود
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_بیست_و_چهارم ضمایر بارزی که فاعل واقع می شوند یازده عدد می باشد که برخ
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ضمایر مستتری که فاعل واقع می‌شوند پنج عدد می باشند برخی از آنها مشترک میان ماضی ، مضارع و امر بوده و برخی مخصوص مضارع و امر می باشند . ✓ مشترک 1. هُو : سَعیدٌ ضَرَبَ ، یَضْرِبُ ، لِیَضْرِبْ ( در این سه فعل « هُوَ » ی مستتر ، فاعل و محلا مرفوع است. ) 2. هیَ : فاطِمةُ ضَرَبَتْ ، تَضْرِبُ ، لِتَضْرِبْ ( در این سه فعل « هیَ » ی مستتر ، فاعل و محلا مرفوع است. ) ✓ مخصوص مضارع و امر: 1. اَنْتَ : تَضْرِبُ ، اِضْرِبْ ( در این دو فعل « اَنْتَ » ی مستتر ، فاعل و محلا مرفوع است. ) 2. اَنَا : اَضْرِبُ ، لِاَضْرِبْ ( در این دو فعل « اَنَا » ی مستتر ، فاعل و محلا مرفوع است. ) 3. نَحْنُ : نَضْرِبُ ، لِنَضْرِبْ ( در این دو فعل « نَحْنُ » ی مستتر ، فاعل و محلا مرفوع است.) (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_بیست_و_چهارم ضمائر: کیفیت ضمائر فعل امر مانند مضارع است و نیز ضمائر سای
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ابواب ثلاثی مجرد : باید دانست که مضارع «فَعَلَ » ممکن است بر یکی از سه وزن « یَفْعَلُ ، یَفْعِلُ ، یَفْعُلُ » و مضارع « فَعِلَ » ممکن است بر یکی از دو وزن « یَفْعَلُ ، یَفْعِلُ » بیاید و مضارع « فَعُلَ » فقط بر وزن « یَفْعُلُ » می آید . به عبارت دیگر در فعل ثلاثی مجرد معلوم به این چند گونه ماضی ، مضارع برخورد خواهیم کرد : 1. فَعَلَ ، یَفْعَلُ مانند : مَنَعَ، یَمْنَعُ 2. فَعَلَ ، یَفْعِلُ مانند: ضَرَبَ ، یَضْرِبُ 3. فَعَلَ ، یَفْعُلُ مانند: نَصَرَ ، یَنْصُرُ 4. فَعِلَ ، یَفْعَلُ مانند: سَمِعَ ، یَسْمَعُ 5. فَعِلَ ، یَفْعِلُ مانند: حَسِبَ ، یَحْسِبُ 6. فَعُلَ ، یَفْعُلُ مانند: کَرُمَ ، یَکْرُمُ هر کدام از این اقسام ماضی ، مضارع را باب می‌نامند . بنابراین فعل ثلاثی مجرد دارای شش باب است. (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #حدیث_تصویری_روز 🌸 امام على (علیه السلام) : اِلزَمِ الرِّضا ؛ یَلزَمکَ الغَناءُ وَالکَرا
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌸 امام علی (علیه السلام) : دوام عبادت، دلیل دست یافتن به خوشبختی است. 📚 میزان الحکمه، ج۵، ص۳۰۳ (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_بیست_و_پنجم ابواب ثلاثی مجرد : باید دانست که مضارع «فَعَلَ » ممکن است
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 مضارع مجهول مضارع مجهول از مضارع معلوم گرفته می‌شود. برای تبدیل مضارع معلوم به مجهول ، حرف مضارع را اگر مضموم نباشد مضموم و ما قبل آخر را اگر مفتوح نباشد را مفتوح میکنیم . مانند: یَعْلَمُ ( می داند ) می شود یُعْلَمُ ( دانسته می شود) یَنْصُرُ ( یاری می کند) می شود یُنْصَرُ ( یاری می شود ) بنابراین مضارع مجهول ثلاثی مجرد نیز فقط یک وزن دارد و آن « یُفْعَلُ » است . صیغه‌سازی مضارع مجهول همانند معلوم و صرف آن از این قرار است : یُفْعَلُ ، یُفْعَلانِ ، یُفْعَلُونَ تُفْعَلُ ، تُفْعَلانِ ، یُفْعَلْنَ تُفْعَلُ ، تُفْعَلانِ ، تُفْعَلُونَ تُفْعَلینَ ، تُفْعَلانِ، تُفْعَلْنَ اُفْعَلُ ، نُفْعَلُ (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_بیست_و_پنجم ضمایر مستتری که فاعل واقع می‌شوند پنج عدد می باشند برخی از
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 فاعل و نایب فاعل مطابقت فعل و فاعل ( در مذکر و مونث بودن ) * هرگاه فاعل مذکر باشد ، فعل نیز مذکر می آید . مانند: نَصَرَ سعیدٌ * هرگاه فاعل مونث حقیقی باشد ، فعل نیز مونث می آید . مانند : نَصَرَتْ فاطمةُ در چند مورد استعمال فعل به هر دو صورت _ مذکر و مونث _ جایز است : 1. هرگاه فاعل« مونث مجازی » باشد. مانند: طَلَعَ الشَّمْسُ طَلَعتِ الشَّمْسُ چون فاعل مونث مجازی است ، فعل به هر دو صورت استعمال شده است . 2. هرگاه فاعل « جمع مکسر » باشد. مانند: ذَهَبَ الخُطَباءُ ذَهَبَتِ الخُطَباءُ چون فاعل جمع مکسر است ، فعل به هر دو صورت استعمال شده است. (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_بیست_و_ششم مضارع مجهول مضارع مجهول از مضارع معلوم گرفته می‌شود. برای تب
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 امر مجهول: امر مجهول از مضارع مجهول گرفته می‌شود و همانند امر معلوم هر صیغه آن از همان صیغه مضارع . برای تبدیل هر کدام از صیغه‌های مضارع مجهول به امر ،لام امر مکسور در اول آن آورده علامت رفع را از آخر می‌اندازیم. مانند: یُعْلَمُ ( دانسته می شود) می شود لِیُعْلَمْ ( باید دانسته شود ) تُضْرَبُ ( زده می شوی) می شود لِتُضْرَبْ ( باید زده شوی ) . بنابراین تمام صیغه‌های امر مجهول بالام امر ساخته می‌شود و صرف آن چنین است : لِیُفْعَلْ ، لِیُفْعَلا، لِیُفْعَلُوا لِتُفْعَلْ ، لِتُفْعَلا، لِیُفْعَلْنَ لِتُفْعَلْ ، لِتُفْعَلا، لِتُفْعَلُوا لِتُفْعَلی ، لِتُفْعَلا، لِتُفْعَلْنَ لِاُفْعَلْ ، لِنُفْعَلْ (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #حدیث_تصویری_روز 🌸 امام علی (علیه السلام) : دوام عبادت، دلیل دست یافتن به خوشبختی است.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌸 امام على (عليه السلام) : إن كُنتُم لِلنَّجاةِ طالِبينَ فارفُضوا الغَفلَةَ و اللَّهوَ ، و الزَموا الاجتِهادَ و الجِدَّ اگر خواهان نجات هستيد، غفلت و سرگرمى را دور افكنيد و به كوشش و جدّيت چنگ زنيد. 📚 غررالحكم، حدیث۳۷۴۱ (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_بیست_و_ششم فاعل و نایب فاعل مطابقت فعل و فاعل
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 نایب فاعل : اسم مرفوعی است که پس از فعل «مجهول» می‌آید ، و فعل مجهول به آن نسبت داده می‌شود . در حقیقت ، نایب فاعل همان مفعولی است که فعل معلوم بر آن واقع شده و پس از حذف فاعل به جای آن آمده و اعرابِ فاعل را به خود گرفته است. مانند: قَتَلَ سعیدٌ علیّاً ( سعید ، علی را کشت ) قَتَلَ : فعل معلوم سعیدٌ : فاعل مرفوع علیّاً : مفعول منصوب قُتِلَ علیٌّ ( علی کشته شد ) قُتِلَ : فعل مجهول علیٌّ : نایب فاعل مرفوع در این مثال «علی» همان مفعول جملهٔ پیش بوده که پس از حذف « سعیدٌ » که فاعل است به جای آن نشسته و اعراب آن را پذیرفته است . (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_بیست_و_هفتم نایب فاعل : اسم مرفوعی است که پس از فعل «مجهول» می‌آید ،
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 عدم مطابقت فعل و فاعل در عدد: هرگاه فاعل اسم ظاهر باشد ، فعل همواره به صورت مفرد آورده می‌شود ، هرچند فاعل آن مثنی و جمع باشد . مانند: مذکر : نَصَرَ مُؤْمِنٌ _ نَصَرَ مُؤمِنانِ _ نَصَرَ مُؤمِنُونَ مؤنث : نَصَرَتْ مُؤمِنَةٌ _ نَصَرَتْ مُؤمِنَتانِ _ نَصَرَتْ مُؤمِنَاتٌ و در مثال دیگر : ذَهَبَتْ مُعَلِّماتٌ : ذَهَبَتْ : فعل ماضی ، مبنی بر فتح مُعَلِّماتٌ : اسم ظاهر و فاعلِ ( ذَهَبَتْ ) و مرفوع ، علامت رفع آن « ضمه » است . ذَهَبَ مُعَلِّمانِ : ذَهَبَ : فعل ماضی ، مبنی بر فتح مُعَلِّمانِ : اسم ظاهر و فاعلِ (ذَهَبَ ) و مرفوع ، علامت رفع آن « ن » است. (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِين‏ وَ الْأَئِمَّةِ الْمَعْصومینْ علیهم السلام 💚 (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_بیست_و_هشتم عدم مطابقت فعل و فاعل در عدد: هرگاه فاعل اسم ظاهر باشد ، ف
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 نایب فاعل بر دو قسم است : 1. اسم ظاهر ، مانند: سُرِقَ البیتُ ( خانه به سرقت رفت ) . سُرِقَ : فعل مجهول البیتُ : اسم ظاهر ، نایب فاعل 2. ضمیر ، که گاه بارز است مانند: نُصِرَا ، نُصِرُوا ، یُنْصَرانِ ، یُنْصَرُونَ در مثال‌های بالا ضمایر ( الف و واو ) نایب فاعل و محلاً مرفوع می‌باشند . و گاه مستتر است ، مانند: نُصِرَ ، نُصِرْتْ ، تُنْصَرُ ، اُنْصَرُ ... در مثال‌های بالا ، ضمایر مستتر « هُوَ ، هِیَ ، اَنتَ و اَنَا » نایب فاعل و محلاً مرفوع می‌باشند . نکته مهم : کلیه شرایط و مسائلی که در فاعل ذکر شد ، عیناً درباره نایب فاعل ، صادق و جاری است . (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_بیست_و_هفتم امر مجهول: امر مجهول از مضارع مجهول گرفته می‌شود و همانند ا
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 مضاعف: مضاعف کلمه‌ای است که ( فاء و عین ) یا ( عین و لام ) آن همجنس باشد ، لکن در زبان عربی ، فعلی که ( فاء و عین ) آن همجنس باشد شنیده نشده است بنابراین فعل مضاعف منحصر است در فعلی که عین الفعل و لام الفعل آن همانند باشد . مانند : مَدَدَ : ( کشید ) سَدَدَ : ( بست ) . فعل مضاعف در معرض ادغام است . ادغام در بعضی از صیغه‌های فعل مضاعف واجب و در بعضی جائز و در بعضی ممتنع است بدین شرح : * ماضی : در پنج صیغه اول ماضی ادغام واجب و در بقیه صیغه‌ها ممتنع می‌باشد . صرف آن از مَدَّ ( کشید ) بر وزن فَعَلَ چنین است : معلوم: مَدَّ ، مَدّا ...مَددْنَ ، مَدَدْتَ ... مجهول: مُدَّ ، مُدّا ...مُدِدْنَ ، مُدِدْتَ ... * مضارع : ادغام در دو صیغه جمع مونث مضارع ممتنع و در بقیه صیغه‌ها واجب است . صرف آن از یَمُدُّ ( می کشد ) بر وزن یَفْعُلُ چنین است : معلوم: یَمُدُّ ، یَمُدّانِ ، یَمُدّونَ تَمُدُّ ، تَمُدّانِ ، یَمْدُدْنَ تَمُدُّ ، تَمُدّانِ ، تَمُدّونَ تَمُدّینَ ، تَمُدّان، تَمْدُدْنَ اَمُدُّ ، نَمُدُّ مجهول : یُمَدُّ ... یُمْدَدْنَ تُمَدُّ ... تُمْدَدْنَ اُمَدُّ ، نُمَدُّ * امر : ادغام در صیغه‌های ( 1،4، 7، 13و 14) امر جائز و در صیغه‌های ( 6 و 12 ) ممتنع و در بقیه واجب است . در صیغه‌هایی که ادغام جایز است اگر بخواهیم ادغام کنیم باید حرف دوم را حرکت دهیم ، حرکت آن می‌تواند فتحه یا کسره و اگر عین الفعل مضموم است فتحه یا کسره یا ضمّه باشد بنابراین در مضموم العین چهار وجه و در غیر آن سه وجه جائز است . در پنج صیغه اول امر حاضر در صورت ادغام ، همزه امر می‌افتد زیرا فاء الفعل به حرکت عین الفعل متحرک می شود و دیگر احتیاجی به همزه نیست . (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #حدیث_تصویری_روز 🌸 امام على (عليه السلام) : إن كُنتُم لِلنَّجاةِ طالِبينَ فارفُضوا الغَ
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌸 امام علی (علیه السلام) : راستی، تو را نجات می دهد، هرچند از آن بیمناک باشی و دروغ، تو را نابود میکند، گرچه از آن خطری برای خود حس نکنی. 📚 میزان الحکمه، ج۶، ص۱۷۷ (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_بیست_و_هشتم مضاعف: مضاعف کلمه‌ای است که ( فاء و عین ) یا ( عین و لام )
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 مهموز مهموز بر سه نوع است: 1. مهموز الفاء مانند: أمَرَ ( فرمان داد ) 2. مهموز العین مانند: سَألَ ( پرسید ) 3. مهموز اللّام مانند: قَرَأ ( خواند ) نوع دوم و سوم مانند سالم است و امتیازی ندارد و اما نوع اول محل جریان قاعده تخفیف همزه می‌باشد بدین ترتیب که : همزه در صیغه‌های ( ۱۳ ) مضارع و امر و ( ۷ تا ۱۲ ) امر معلوم وجوباً تخفیف می‌شود مانند : معلوم: یَأمُرُ ، یَأمُرانِ ... آمُرُ ، نَأمُرُ لِیَأمُرْ ... اُومُرْ ... لاٰمُرْ ، لِنَأمُرْ مجهول : یُؤمَرُ ، یُؤمَرانِ ...اُومَرُ ، نُؤمَرُ لِیُؤمَرْ ...لِتُؤمَرْ ...لِاُومَرْ ، لِنُؤمَرْ و در بقیه صیغه‌های مضارع و امر تخفیف آن جائز است . مانند : یٰامُرُ ...یُومَرُ ... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5