eitaa logo
یاوران نماز
279 دنبال‌کننده
610 عکس
414 ویدیو
72 فایل
🔸منبرک فاطمی(نماز) https://eitaa.com/fatemi222/4701 🔸تبیان_گناباد(فرهنگی) @Tebyangonabad ارتباط @a_f_133 @Mohammadreza47 با مشارکت ستاد اقامه نماز گناباد فهرست؛ https://eitaa.com/namaz_gonabad/922
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃﷽🍃🌸 ↩️فلسفه خواندن نماز 1️⃣👈تشکر از نعمتها 1-بعضی نعمت‌ها را نمی‌بینند چون غرق در نعمت هستند 2-خداوندبعضی از نعمت‌ها را نام می‌برد الم نجعل له عینین و لسانا و شفتین 3- فرق قارون با سلیمان این بود که قارون نعمت‌ها را نمی‌دید و سلیمان می‌دید 4-آن طوری باید تشکر کرد که طرف مقابل می‌پسندد نه اونطور که خودمون می‌پسندیم فصل لربک وانحر 2️⃣👈نیاز فطری 1-پرستش فطری و درونی است و همه دنبال پرستش هستند . 2-گاهی پرستش در مسیر انحراف قرار می‌گیرد ومنجر به بت پرستی میشود. 3-تمام هستی مشغول ذکر و یاد خداوند متعال هستند. 4-هرچه معرفت و تواضع بیشتر پرستش بهتر 3️⃣👈 نیاز ما به خداوند متعال 1-همه عالم محتاج او هستند و او بی‌نیاز است. 2-انسان موجود ضعیفی هست (خلق الانسان ضعیفا) 3-خصوصاً هرچه مقام و جایگاه انسان بالاتر برود نیاز انسان به خداوند متعال بیشتر می‌شود مثل یک راننده ماشین سواری یا اتوبوس یا خلبان که لحظه به لحظه محتاج اتصال با برج مراقبت است. 4️⃣👈تسلیم بودن در مقابل دستور خداوند متعال 1- تعداد رکعات و نحوه خواندن برای این است که میزان تسلیم بودن انسان مشخص شود. 2-انسان در مقابل پزشک سوال نمی‌کند چرا این دارو ۶ یا ۸ ساعته است چون معتقد است او از روی حکمت و علم نسخه نوشته (زبان خلبان ها و نسخه پزشک ها بین المللی هست) 3-بعضی طلبکارند تا خدا حاجت ندهد نماز نمیخوانم و بعضی خود را بدهکار میدانند مثل علی ع الهی طالتی قلیل ... و دعای کمیل 4-سیره همه انبیا و اولیا همین تسلیم بودن هست (نماز در همه ادیان بوده) https://eitaa.com/namaz_gonabad/1402
آثار علمی و پزشکی نماز بر جسم و روان https://www.namaz.ir/asare-elmi-va-pezeshki-namaz/
من همراه سلمان در زیر درختی بودیم و سلمان شاخه خشکی از آن درخت کند و حرکتش داد تا برگ‌های آن ریخت، آن‌گاه گفت: «ای اباعثمان از من نمی‌پرسی چرا این کار را کردم؟». علتش را پرسیدم. سلمان در جواب گفت: «به همین‌گونه من با رسول‌خدا9 زیر درختی بودم و آن حضرت شاخه خشکی را از درخت کند و تکان داد تا برگ‌هایش ریخت. سپس به من فرمود: ای سلمان، از من نمی‌پرسی چرا این کار را کردی؟ و چون من علت آن را سؤال کردم، فرمود: هنگامی که شخص مسلمان وضوی خود را به‌ خوبی گرفت و نمازهای پنج‌گانه را به جای آورد، گناهانش می‌ریزد؛ چنان‌چه این برگ‌ها بر روی زمین ریخت و سپس آیه فوق را قرائت فرمود».[19] البته آمرزش گناهان مرتبط با حق‌‌الناس، وابسته به رضایت صاحبان است. اهمیت حق‌الناس به اندازه‌ای است که فقها در تزاحم نماز با حق‌الناس نوشته‌اند: «اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد و طلبکار، طلب خود را از او مطالبه کند، چنان‌چه بتواند در بین نماز طلب او را بدهد، باید در همان حال بپردازد و اگر بدون شکستن نماز، دادن طلب او ممکن نیست، باید نماز را بشکند و طلب او را بدهد، بعد نماز را بخواند».[20] ۴. آرامش یکی از آثار نماز، آرامش روح و روان است. بهترین راه آرامش، توجه به مالکیت الهی و یاد قیامت است. قرآن کریم پس از مژده به صابران، در وصف آنها می‌فرماید: «آنها کسانی هستند که به هنگام رویارویی با ناملایمات می‌گویند: إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ‏؛[21] ما مملوک خداییم و به سوی او باز می‌گردیم» این مسأله، نهایت آرامش برای آنهاست؛ زیرا فردی که خود و همه وابستگانش را در ملکیت خدا می‌داند، از اینکه مالک اصلی آنچه را به او بخشیده، باز پس گرفته است؛ دچار نگرانی نمی‌‌شود؛ زیرا ایمان دارد که مالک هستی حق دارد هر گونه مایل است در ملک‌اش تصرف کند. نمازگزار در نیایش خود با خداوند هر دو جهت را یادآور می‌شود؛ یعنی با جمله «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ»[22] به مالکیت و ربوبیت مطلقه خداوند به همه جهانیان اعتراف می‌کند و در آیه «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ»[23] قیامت را یادآور می‌شود. گاه اضطراب‌ها، ناشی از بلاها یا هجوم دشمنان است که نمازگزار با استعانت از خداوند در جمله «اِیّاکَ نَعبُدُ وَایّاکَ نَستَعین» روح خویش را با قدرت لایزال هستی پیوند می‌دهد و با امید به یاری و کمک او جان خویش را تسلی می‌بخشد. گاه نیز وحشت و هراس از مرگ و احساس نیستی و نابودی، موجب اضطراب می‌شود، ولی نمازگزار واقعی از این احساس به دور است؛ زیرا در نماز با گفتن جمله «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» سرای جاویدان آخرت را یادآور می‌شود و با تکرار رحمت الهی در فراز «الرّحمن الرّحیم»، امید به فضل پروردگار را توشه و زاد راه خود در این سفر قرار می‌دهد. پیشینه تاریک و سابقه بزهکاری، از عوامل دیگر دلهره و پریشانی است که فرهنگ نماز در این گرفتاری نیز یار و همراه انسان است. نمازگزار با توبه واقعی و جبران حق‌الناس می‌تواند خود را زیر چتر رحمت واسعه الهی و آمرزش خداوند قرار دهد؛ همان رحمت که در سوره هود فلسفه آفرینش انسان‌ها قرار گرفته است.[24] 5. بهشت قرآن کریم برای مؤمنان رستگار صفاتی ذکر نموده است که دو صفت از آنها درباره نمازگزارانی است که افزون بر خشوع در نماز، بر انجام درست آن مراقبت می‌کنند و در پاداش آنها می‌فرماید: «الَّذینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فیها خالِدُونَ؛[25] آنها بهشت برین را ارث می‌برند و جاودانه در آن خواهند ماند». چنان‌که در آیه‌ای دیگر مداومت بر انجام نماز و مواظبت بر آن را در کنار صفاتی همانند پاکدامنی و امانتداری، موجب بهره‌مندی از زندگی باکرامت در باغ‌های بهشتی قرار داده است.[26]
آثار نماز تجلی روح عبودیت و بندگی و ایستادن در جایگاه نیایش در نمازگزار، مهم‌ترین اثری است که دل و جان آدمی را با آفریننده هستی مرتبط می‌کند. انسان در پرتو این نورانیت، به آثار دیگری دست پیدا کند که به برخی از آنها اشاره می‌شود. الف. آثار فردی ۱. قرب معنوی نماز موجب قرب معنوی است؛ به همین دلیل قصد قربت، از واجبات اصلی در آن است؛ چنان‌که امام رضا(علیه السلام) فرموده است: «نماز، انسان‌های باتقوا را در جوار قرب الهی قرار می‌دهد».[11] امام صادق(علیه السلام) در پاسخ به این سؤال که بافضیلت‌ترین و محبوب‌ترین عمل که به وسیله آن بندگان به خداوند نزدیک می‌شوند چیست، فرمود: «مَا أَعْلَمُ شَیْئاً بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ أَفْضَلَ مِنْ هَذِهِ الصَّلَاةِ أَ لَا تَرَی أَنَّ الْعَبْدَ الصَّالِحَ عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ(علیه السلام) قَالَ وَ أَوْصانِی بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ مادُمْتُ حَیّاً؛[12]‏ بعد از معرفت الهی، از نماز بافضیلت‌تر سراغ ندارم. مگر نمی‌بینید بنده صالح، عیسی(علیه السلام) فرمود خداوند تا زمانی که زنده‏ام، مرا به نماز و زکات سفارش کرده است». ۲. بازدارندگی از گناه یکی از آثار نماز، پاک ‌زیستن و عدم ارتکاب زشتی‌هاست؛ چنان‌که قرآن به صراحت می‌فرماید: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْکَرِ؛[13] نماز از زشتی‌ها و منکرات باز می‌دارد». به دلیل این نقش بازدارندگی آن بود که کافران قوم شعیب آن را انکار می‌کردند و می‌گفتند: «قالُوا یا شُعَیْبُ أَصَلاتُکَ تَأْمُرُکَ أَنْ نَتْرُکَ ما یَعْبُدُ آباؤُنا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فِی أَمْوالِنا ما نَشاء؛[14] ای شعیب! آیا نمازت به تو دستور می‌دهد که آنچه را پدرانمان می‌پرستیدند، ترک کنیم یا آنچه را می‌خواهیم در اموالمان انجام ندهیم؟»؛ زیرا آنان نماز را مانع بت‌پرستی و کم‌فروشی می‌دانستند. امیرمؤمنان(علیه السلام) درباره این اثر خاص نماز فرموده است: وَإِنَّهَا لَتَحُتُّ الذُّنُوبَ حَتَّ الْوَرَقِ وَ تُطْلِقُهَا إِطْلَاقَ الرِّبَقِ وَ شَبَّهَهَا رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) بِالْحَمَّة تَکُونُ عَلَی بَابِ الرَّجُلِ فَهُوَ یَغْتَسِلُ مِنْهَا فِی الْیَوْمِ وَ اللَّیْلَةِ خَمْسَ مَرَّاتٍ فَمَا عَسَی أَنْ یَبْقَی عَلَیْهِ مِنَ الدَّرَنِ؛[15] نماز گناهان را فرو می‌ریزد، همچون برگ از درختان و [قلاده] آنها را از گردن بندگان باز می‌کند، همچون باز کردن رسن از گردن چهارپایان. رسول‌خدا(صلی الله علیه و آله) نماز را به چشمه آب گرمی تشبیه فرمود که مقابل در خانه مردی باشد و شبانه‌روزی پنج مرتبه خود را در آن بشوید. آیا بر بدن چنین کسی چرک و کثافتی باقی خواهد ماند؟ ممکن است گفته شود چگونه نماز انسان‌ها را از منکرات و زشتی‌ها باز می‌دارد، در حالی ‌که بسیاری از نمازگزاران این ‌چنین نیستند. در پاسخ باید گفت نماز در تعریف قرآنی‌اش، دارای مشخصه بازدارندگی است؛ چنان‌که در سوره طه هدف از نماز، یاد خدا دانسته شده است. اگر فردی بتواند این فلسفه را در روح و جان خویش تجلی دهد، از گناهان باز می‌ایستد؛ زیرا مقصود از ذکر تنها گفتن با زبان نیست؛ بلکه یاد خدا به هنگام اطاعت و معصیت است. امام صادق(علیه السلام) فرموده است: «سخت‌ترین چیزی که خدا بر خلقش واجب نموده است، این است که خدا را بسیار به یاد آرند». سپس فرمود: «مقصود این نیست که بسیار بگویند: سبحان‌اللَّه و الحمدللَّه و لا اله الّا الله و الله اکبر، گر چه آن هم از ذکر خداست، ولى مقصود یاد خداست در آنچه حلال کرده تا اگر اطاعت است، به کار بندد و اگر گناه است، وانهد».[16] علامه طباطبایی; نیز در پاسخ به این پرسش نوشته است: پیدایش بازدارندگی از فحشا، اثر طبیعی نماز است‏؛ ولی به حکم اختیار، این بازدارندگی به نحو صددرصد و علیت تامه نیست؛ بلکه به نحو ایجاد زمینه است؛ یعنی اگر مانع و مزاحمی در بین نباشد، اثر خود را می‌بخشد و نمازگزار را از فحشا باز می‌دارد. اگر یاد خدا، حضور و خشوع و اخلاص قوی باشد، نمازگزار گناه نمی‌کند و هر جا موانع قوی باشد، نمازگزار از حقیقت یاد خدا منصرف و مرتکب گناه می‌گردد.[17] ۳. آمرزش گناه خداوند درباره آمرزش گناهان به وسیله نماز فرموده است: «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکْری‏ لِلذَّاکِرینَ؛[18] در دو طرف روز و اوایل شب نماز را برپا دار؛ چرا که حسنات، سیئات و بدی‌ها را از بین ‌می‏برند». مقصود از حسنات که از بین ‌برنده بدی‌هاست، به قرینه جمله «أَقِمِ الصَّلاةَ» و نیز روایت ذیل، می‌تواند نماز باشد. در تفسیر مجمع‌البیان ذیل آیه فوق از ابی‌عثمان چنین روایت شده است:
ب. آثار اجتماعی یکی از ویژگی‌های احکام عبادی در دین مبین اسلام، هماهنگی آنها با تکالیف اجتماعی است. تشریع نماز به جماعت، بیانگر این است که نماز که در صدر عبادات است؛ با حضور اجتماعی هم‌آغوش و همراه است. به دلیل همین رابطه وثیق نماز با تکالیف اجتماعی است که قرآن به مسلمانان تعلیم می‌دهد در صحنه نبرد نیز نماز را با کیفیت خاص خود انجام دهند؛ در حالی ‌که سلاح و ابزار دفاعی را به همراه داشته باشند[27] و همراه فرمان به نماز، امر به معروف، نهی از منکر و صبر را یادآور می‌شود.[28] در راستای همین نظام هماهنگ است که بعد از انجام نماز جمعه، به متفرق ‌شدن مردم در زمین و مشغول ‌شدن به کارهای روزانه برای به ‌دست‌ آوردن فضل‏ خداوند توصیه نموده است و منظور از طلب فضل الهی بعد از نماز جمعه در گستره عام خویش می‌تواند کسب روزی، عیادت مریض، تلاش در برآوردن حاجت مسلمان، دیدار برادران دینی، حضور در مجلس علم و مانند آن بوده باشد.[29] 1. استقامت امام صادق(علیه السلام) فرموده است: «هر وقت امری و پیشامدی، امام علی(علیه السلام) را به وحشت می‌انداخت، بر می‌خاست و به نماز می‌ایستاد و می‌فرمود: اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ؛ از صبر و نماز کمک بگیرید».[30] همچنین در روایت دیگری فرموده است: مَا یَمْنَعُ أَحَدَکُمْ إِذَا دَخَلَ عَلَیْهِ غَمٌّ مِنْ غُمُومِ الدُّنْیاَأَنْ یتَوَضَّأَ ثُمَّ یَدْخُلَ الْمَسْجِدَ فَیرْکَعَ رَکْعَتَیْنِ یَدْعُو اللَّهَ فِیهِمَا أَمَا سَمِعْتَ اللَّهَ یَقُولُ‏ وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ؛[31] برای شما چه مانعی است هنگامی که با غمی از غم‌های دنیا روبه‌رو می‌شوید، وضو بگیرید به مسجد بروید، دو رکعت نماز بخوانید و در آن دعا کنید؟ آیا نشنیده‌اید خداوند دستور داده است از صبر و نماز استعانت جویید. ۲. اتحاد نماز، جلوه زیبای همبستگی صفوف مؤمنان است. نمازگزار در قرائت سوره حمد، مؤمنان را در کنار خویش می‌بیند و در نیایش با خدای یکتا می‌گوید تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو یاری می‌جوییم. ما را به راه راست هدایت کن[32] و در پایان نماز به همه بندگان صالح سلام می‌فرستد[33] تا به این وسیله ارادت قلبی خود را تقدیم آنان کند؛ این در حالی است که به نماز جماعت تأکید فراوان شده و در هر جمعه، به نماز جمعه دعوت شده است که یکی از فلسفه‌های آن افزون بر اظهار بندگی، اتحاد برای انجام کارهای نیک است. امام رضا(علیه السلام) در فلسفه نماز جماعت فرموده است: «در سایه جماعت و حضور مردم در کنار یکدیگر، مساعدت بر نیکی و تقوا و منزجر شدن از بسیاری از معاصی خداوند تحقق می‌یابد».[34] ۳. آثار سیاسی یکی از مسائل مهمی که برای هر مسلمان لازم است، شناخت جامعه، فرصت‌ها، تهدیدها و سیاست‌های جهانی است؛ زیرا به فرموده امام صادق(علیه السلام) اشتباهات، بر فرد آگاه به زمان خویش هجوم نمی‌آورد.[35] یکی از آثار نماز که در نماز جمعه و خطبه‌های آن جلوه زیبایی یافته است، آگاهی مؤمنان به این مسائل است. البته نماز جمعه در گستره مختلف خود بحثی مستقل لازم دارد، ولی در این ‌باره تنها حدیث امام رضا(علیه السلام) را یادآور می‌شویم که فرمود: خطبه نماز جمعه به این جهت است که نماز جمعه، محل اجتماع همگان است و خدا خواسته است تا امام وسیله و فرصتی برای اندرز دادن به مردم و برانگیختن آنان به اطاعت و بیم ‌دادن از معصیت در اختیار داشته باشد و نیز آنها را از آنچه مصلحت دین و دنیایشان است، آگاه سازد و اخبار و حوادث مهمی که از نقاط مختلف به او می‌رسد و در سود و زیان و سرنوشت آنها مؤثر است، به اطلاع‌شان برساند.[36] نگارنده: حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کوثری https://www.balagh.ir/content/14388
🌺 🌷 شهید سید مرتضی آوینی: 🔹« جنگ ما با شیطان از محراب آغاز می‌گردد. محراب از ریشه‌ی «حرب» است، یعنی محراب میدان جنگ ماست ، و با همان تکبیره‌ی‌الاحرام نخستین، گزار همه‌ی قدرت‌های ظاهری و مجازی را نفی می‌کند و به مبدأ همه‌ی قدرت‌ها، ذات ذوالجلال، متوجه می‌شود. 🔹محراب میدان جنگ با قدرت‌های شیطانی است و پیروزی ما در جبهه‌های نبرد مدیون این مبارزه‌ای است که حضرت رسول اکرم آن را «جهاد اکبر» گفته‌اند. ✔ ریشه‌ی قیام ما و همه‌ی قیام‌های حقیقی در طول تاریخ انبیا در اقامه‌ی است. 🌺 بلندترین فریادهاست و بجز گزاران، هیچ کس نیست که جرأت فریاد کشیدن در برابر ظلم داشته باشد.» 🌷 نثار روح مطهر شهید "سید مرتضی آوینی" صلوات 🌸 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🍃🌹🍃 @fatemi222
فهرست‌ مباحث نماز👆
🔹چهار نوع نماز 🔸نماز مردود 🔹ده دلیل نماز https://eitaa.com/namaz_gonabad/922
رابطه نماز و کمال انسان https://eitaa.com/namaz_gonabad/1280 عبادت ، هدف آفرينش ماست https://eitaa.com/namaz_gonabad/1282 اهمیت نماز در قرآن https://eitaa.com/namaz_gonabad/1283 چگونه به روح نماز برسیم https://eitaa.com/namaz_gonabad/1330 ✅احکام لباس نمازگزار https://eitaa.com/namaz_gonabad/1347 مکان نمازگزار https://eitaa.com/namaz_gonabad/1348 شرایط وضو https://eitaa.com/namaz_gonabad/1349 نکاتی از وضو https://eitaa.com/namaz_gonabad/1351 وقت نماز https://eitaa.com/namaz_gonabad/1358 نماز بهترین ذکر خدا https://eitaa.com/namaz_gonabad/1385 شهید احمد علی نیری https://eitaa.com/namaz_gonabad/1386 اهمیت نماز https://eitaa.com/namaz_gonabad/1389 طهارت جان https://eitaa.com/namaz_gonabad/1390 خضوع در مقابل خداوند https://eitaa.com/namaz_gonabad/1391 نورانیت نماز https://eitaa.com/namaz_gonabad/1392 آثاری برای اقامه نماز ذکر شده است https://eitaa.com/namaz_gonabad/1395 ✅تاثیر نماز 10 فایده نماز https://eitaa.com/namaz_gonabad/1402 6تاثیر نماز https://eitaa.com/namaz_gonabad/1404 5تاثیر نماز اول وقت https://eitaa.com/namaz_gonabad/1405 آثار و فواید نماز 14عدد) https://eitaa.com/namaz_gonabad/1407 چرا آثار نماز را در زندگی خود نمی‌بینیم؟ https://eitaa.com/namaz_gonabad/1417 9 اثرنماز در زندگی فردی و اجتماعی انسان https://eitaa.com/namaz_gonabad/1421 رابطه نماز و محو گناهان https://eitaa.com/namaz_gonabad/1423 آثار فردی نماز https://eitaa.com/namaz_gonabad/1427 . آثار اجتماعی نماز https://eitaa.com/namaz_gonabad/1428
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✋رابطه نماز و محو گناهان👇👇
اولا نماز باعث ترک گناه میشود 👇
نماز هفت اثر دارد که دومین آن آمرزش گناهان هست https://eitaa.com/namaz_gonabad/1423
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 صدای زیبای اذان سرهنگ شهاب ایزدی زورخانه شهید سرلشگر عباس رضایی لشگر ۲۸ پیاده کردستان با حضور مهمانان ورزشکار از شهر سنندج 📨 جهت ارسال سوژه های نمازی خود از طریق آیدی اقدام فرمایید. 📌لینک چهارده کانال ما 🔅🔅🔅🔅🔅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ؛ درمانگری معنوی با نماز چهارم 📌آیا با ویژگی های سلامت معنوی آشنا هستید؟ 📌چه رابطه ای بین نماز و سلامت معنوی هست؟ 📌آیا با توجه به این ویژگی ها من سلامت معنوی دارم؟ 🔬 حجت الاسلام مهدی دهشتی دراین قسمت با بهره گیری از روز به سئوالات پاسخ خواهند داد. 📌لینک چهارده کانال ما 🔅🔅🔅🔅🔅
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نماز، گنج پر سود 🎙استاد انصاریان 📌لینک چهارده کانال ما 🔅🔅🔅🔅🔅
سلام بحث امشب ما (رابطه ظهور و مسئله امر به معروف و نهی از منکر ) می‌باشد آدرس را جهت دوستان ارسال بفرمایید در کانال منبرک منبرک را کلیک کنید 👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اقامه اذان بر ویرانه‌های مسجدی در غزه ➕وزارت اوقاف غزه اعلام کرد در بمباران‌های ارتش رژیم صهیونیستی از زمان آغاز نبرد طوفان الاقصی ده‌ها مسجد در این منطقه تخریب شدند. 🔻به تازگی ویدئویی که در ۲۹ نوامبر ضبط شده است و جوانی را در حال اقامه نماز بر روی ویرانه‌های مسجدی در غزه نشان می‌دهد مورد توجه قرار گرفته است. https://eitaa.com/fatemi222/10600
✍️انواع نماز خوانها در قرآن ⭕️۱_ عدّه ‏اى روز جزا می شوند و نماز نمى ‏گزارند: « و لاصلّى»(قیامت ۳۱) ⭕️۲_ اما بغض عدّه‏ اى نسبت به نماز چنان است که نماز دیگران مى ‏شوند:«ارایت الذى عبداً اذا صلّى» (علق40) در شأن نزول آیه آمده است كه تصمیم گرفت هنگامى كه پیامبر براى نماز به سجده مى ‏رود با لگد، گردن حضرت را در هم بشكند. مردم او را دیدند كه رفت ولى منصرف شد. گفتند: چرا چنین نكردى؟! 👈 گفت: چون خواستم چنین كنم، خندقى از آتش دیدم كه در پیش روى من شعله ‏ور شد. ⭕️ ۳_عدّه ‏اى نماز را مى‏ كنند: «وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ اتَّخَذُوهَا وَلَعِبًا ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُون» و چون بانگ اذان سر دهيد و مردم را بدين وسيله به نماز فراخوانيد آن را به استهزا مى گيرند و بازيچه مى شمرند ، اين بدان سبب است که آنان مردمى هستند که درنمى يابند. ⭕️۴_ عدّه ‏اى بی نماز مى‏ خوانند: إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا منافقان مى خواهند به خدا نيرنگ زنند ، در حالى که خدا با مهلتى که به آنان مى دهد ، به ايشان نيرنگ مى زند و چون به نماز بايستند با مى ايستند ، به مردم خودنمايى مى کنند و خدا را جز اندکى ياد نمى کنند.(نساء ۱۳۲) ⭕️ ۵_عدّه‏ اى مى‏ خوانند و گاهى نمى ‏خوانند: «فویل للمصلّین الّذینهم عن صلوتهم » (ماعون۴_۵) وای بر این نمازگزارن که به نماز نمی ورزند. ⭕️۶_ عدّه ‏اى به خاطر رسیدن به ، از نماز كم مى ‏گذارند: «و اذا رأوا تجارة او لهواً انفضّوا الیها و قائما» ( جمعه ۱۰) هرگاه و تجارتى دیدند به سوى آن روانه شده و تو را در حالى كه به خواندن خطبه نماز ایستاده‏ اى وامى‏ گذارند. 👈این آیه اشاره به ماجرائى است كه پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله مشغول خواندن خطبه‏ هاى بود كه كاروانى تازه وارد، براى فروش اجناس خود شروع به طبل زدن كردند. مردم از پاى سخن پیامبر بلند شده و به سراغ @تجارت و معامله رفتند و حضرت را تنها گذاشتند. 🆔 @fatemi222
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | نماز و مدرسه 🎬 قسمت پنجم: نمایش خطرها 🎙استاد: حجت الاسلام والمسلمین بهشتی 🗓 زمان پخش: دوشنبه ها پخش از سایت و شبکه های اجتماعی: 🌐 Namaz.ir 🆔 @Namaz_ir 📥 آرشیو چلچراغ نماز و مدرسه 🙏 🔍 عضویت در کانال نماز👇 https://eitaa.com/joinchat/3026911236Ca734b82e23 ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
داستانهای نماز 👇👇👇 https://eitaa.com/namaz_gonabad/1446
یکی از سوالاتی که ذهن رو مشغول می کند این مساله است که چرا در روايات ترک کننده نماز کافر شمرده شده، مگر چه وجه تمایزی بین نماز و اعمال ديگه وجود داره؟ تارک صلات مگه چه خصوصیتی پیدا میکنه که این همه در قرآن و روایات نکوهش شده است؟ روایت زیر به این سوال جواب میدهد : داستانک‌‌ ﻣﺴﻌﺪﻩ ﺑﻦ ﺻﺪﻗﻪ میﮔﻮﻳﺪ: ﺷﻨﻴﺪﻡ ﺷﺨﺼﻰ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﭼﺮﺍ ﺷﻤﺎ ﺯﻧﺎﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﻛﺎﻓﺮ ﻧﻤﻰ ﻧﺎﻣﻴﺪ ﻭﻟﻰ ﺗﺮﻙ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﻛﺎﻓﺮ ﻣﻰ ﻧﺎﻣﻴﺪ؟ ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺯﻧﺎﻛﺎﺭ ﻭ ﻧﻈﻴﺮ ﺍﻭ، ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﻏﺎﻟﺐ ﺷﺪﻥ ﻏﺮﻳﺰﻩ ﺟﻨﺴﻰ ﻭ ﺷﻬﻮﺍﺕ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ، ﻭﻟﻰ ﺗﺎﺭﻙ ﻧﻤﺎﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﺮﻙ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺳﺘﺨﻔﺎﻑ ﻭ ﺳﺒﻚ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻧﻤﺎﺯ. ﺁﺭﻯ ﺯﻧﺎﻛﺎﺭ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻟﺬّﺕ ﻭ ﻛﺎﻣﻴﺎﺑﻰ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺯﻥ ﺍﺟﻨﺒﻰ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ، ﻭﻟﻰ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺗﺮﻙ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻟﺬّﺗﻰ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺟﻮﻳﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﺴﺒﺐ ﺗﺮﻙ ﺁﻥ، ﺳﺒﻚ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻓﻌﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻭﻗﺘﻰ ﻛﻪ ﺍﺳﺘخفاﻑ ﻭ ﺳﺒﻚ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻣﺤﻘﻖ ﺷﺪ، ﻛﻔﺮ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ. https://eitaa.com/namaz_gonabad/922
یکی از سیره‌های آیت الله العظمی شیخ جعفر کاشف الغطاء (ره) این بود ه که دیگران و از جمله اعضاء خانواده را برای نماز شب بیدار می‌کرد. فرزند ایشان (شیخ حسن) می‌گوید: در یکی از شب‌ها که ایشان برای تهجّد و نماز شب برخاسته بود، فرزند جوانش را از خواب بیدار کرد و فرمود: بلند شو تا به حرم مطهّر برویم و در آنجا نماز بخوانیم. فرزند جوان که بیدار شدن از خواب در آن ساعتِ شب برایش سخت بود، گفت: من فعلاً آماده نیستم، شما منتظر من نشوید؛ بعداً مشرّف می‌شوم. پدر فرمود: نه، من این جا ایستاده‌ام؛ آماده شو که با هم برویم. آقا زاده، به ناچار از جا برخاست و بعد از وضو گرفتن، با هم راه افتادند. هنگامی که کنار درب صحنِ مطهّر رسیدند، در آنجا مرد فقیری را دیدند که نشسته و دست نیاز به طرف مردم دراز کرده است. آن عالم بزرگوار ایستاد و به فرزندش فرمود: این شخص در این وقتِ شب برای چه این جا نشسته است؟ فرزند گفت: برای گدایی و تکدی از مردم. آقا شیخ جعفر فرمود: به نظر شما چقدر مردم به او پول می‌دهند؟ فرزند مبلغ ناچیزی را گفت (مثلاً یک درهم) مرحوم کاشف الغطاء فرمود: فرزندم! خوب فکر کن و ببین این آدم برای به دست آوردن مبلغ بسیار اندک و کم ارزش دنیا (که آن را هم شاید به دست بیاورد)، در این وقت شب از خواب و آسایش خود دست برداشته و آمده در این گوشه نشسته و دست تذلّل به سوی مردم دراز کرده! آیا تو، به اندازه‌ای که این شخص به بندگان خدا اعتماد دارد، به وعده‌های خدا درباره شب‌خیزان و متهجّدان اعتماد نداری!؟ که [در قرآن] فرموده است: فَلاَ تَعْلَمُ نفسٌ ما أخفی لهم من قرَّة أعیُنٍ؛ هیچ کس نمی‌داند چه پاداش‌های مهمّی که مایه روشنی چشم‌هاست برای آن‌ها نهفته شده است. سوره سجده/ آیه 17 گفته‌اند آن فرزند جوان از شنیدن این گفتار پدرِ زنده‌دل خود چنان تکان خورد و تنبّه یافت که تا آخر عمر از شرف و سعادت بیداری آخر شب برخوردار بود و نماز شبش ترک نشد. منبع: شب مردان خدا https://eitaa.com/namaz_gonabad/922