فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کسی که در «جنگ نماز» پیروز شده و موفق به «توجه» شود:
در تمام جنگهای بیرونی پیروز میشود
نکته آموزنده
♻️ یک روز مردی از همسرش پرسید نمازت را خوانده ای؟
همسرش گفت: نه
شوهر پرسید: چرا؟
همسر گفت: خیلی خسته ام تازه از کار برگشتم و کمی استراحت کردم.
شوهر گفت: درست است خسته ای اما نمازت را بخوان قبل از اینکه بخوابی!
فردای آن روز شوهر به قصد یک سفر بازرگانی شهر را ترک کرد، همسرش چند ساعت پس از پرواز با شوهر اش تماس گرفت تا احوال اش را جویا شود اما شوهر به تماسش پاسخ نداد، چندین بار پی در پی زنگ زد اما شوهر گوشی را برنداشت،
همسر آهسته آهسته نگران شد و هر باری که زنگ میزد پاسخ دریافت نمیکرد نگرانی اش افزون تر میشد، اندیشه ها و خیالات طولانی در ذهن اش بود که نکند اتفاقی برای او افتاده باشد، چون شوهر اش به هر سفر که میرفت همزمان با فرود آمدن اش به مقصد تماس میگرفت اما حالا چرا جواب نمیداد؟
خیلی ترسیده بود گوشی را برداشت ودوباره تماس گرفت به امید اینکه صدای شوهر اش را بشنود، اما این بارشوهر پاسخ داد و شوهر اش گوشی را برداشت.
همسر اش با صدای لرزان پرسید: رسیدی؟
شوهر اش جواب داد: بله الحمدلله به سلامت رسیدم.
همسر پرسید: چه وقت رسیدی؟
شوهر گفت: چهار ساعت قبل،
همسر با عصابنیت گفت: چهار ساعت قبل رسیدی و به من یک زنگ هم نزدی؟
شوهر با خون سردی گفت: خیلی خسته بودم و کمی استراحت کردم،
همسرگفت: مگر میمردی که چند دقیقه را صرف میکردی و جواب منو میدادی؟ مگه من برایت مهم نیستم؟
شوهر گفت: چراکه نه عزیزم تو برایم مهم هستی.
همسر گفت: مگر صدای زنگ را نمیشنیدی؟ شوهر گفت: میشنیدم.
زن گفت: پس چرا پاسخ نمیدادی؟
شوهر گفت: دیروز تو هم به زنگ پروردگار پاسخ ندادی، به یاد داری؟ که تماس پروردگار(اذان) را بی پاسخ گذاشتی؟
چشمان همسر از اشک حلقه زد و پس از کمی سکوت گفت: بله یادم است، ممنون که به این موضوع اشاره کردی......معذرت میخواهم!
شوهر گفت: نه عزیزم از من معذرت خواهی نکن، برو از پروردگار طلب مغفرت کن....
《بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَالْآخِرَةُ خَیرٌ وَ أَبْقَى》
شما دنیا را ترجیح می دهید، در حالی که آخرت بهتر و پایدارتر است!
سوره اعلی/16،17
🎁انتشار مطالب جهت نشر معارف و شادی روح امام حسین ع و شهدا برای اعضای کانال مجاز میباشد!
https://eitaa.com/namaz_gonabad
•┈••✾🍃🦋🍃✾••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک کار تمییز فرهنگی برای نماز...
🔰چرا نماز از بهترین راههای ترک گناهه؟
⚡️نماز دارویـی برای ترڪ گناه است.
⬅️ اما روشن است که دارو وقتی اثـر میگذارد ڪه طبق دسـتورش مصرف شود!!
✍درحدیث ازامام صادق (ع) نقل شده :
⚛هرڪس دوسـت دارد بداند آیا نـمازش قبول شده یا نه بنگـرد که آیا نمازش او را از گناهان و زشتیها باز داشته یا نه؟!
❣ به هر قدر که نمـازش او را از بدیها باز داشته به هـمان قدر نمازش پذیرفته شده است.
📚 بـــحار ج ۸۲
⚠️ #تـــݪنگـــرامـــروز
یڪبار هم که شده با خودت و خدایت
خلوت کن، نکند مجازی شدنت مساوی
شود با سقوط ایمانت!!
خیلـی از چتها، گــروههای مختلط و
دوستـیهای مجـــازی، پـرتگاه ایمــان
توست.....!
همه اینها از یک #نماز شروع شد.
https://eitaa.com/namaz_gonabad/1491
باعث آرامش روح و روان
https://eitaa.com/namaz_gonabad/1413
سلامت روح و روان
https://eitaa.com/namaz_gonabad/1275
شادابی و نشاط
https://eitaa.com/namaz_gonabad/987
نقش معنویت در آرامش
https://eitaa.com/fatemi222/4413
کلید همه ی مشکلات
https://eitaa.com/namaz_gonabad/1686
حل مشکلات سخت با نماز!
https://eitaa.com/namaz_gonabad/1458
نماز باران
https://eitaa.com/namaz_gonabad/1451
چرا افراد گناهکار خوشبختند
https://eitaa.com/namaz_gonabad/1171
از صبر و نماز یاری بجوئید
https://eitaa.com/namaz_gonabad/934
چرا ما ایرانی ها که نماز می خونیم عقب افتاده ایم؟
https://eitaa.com/namaz_gonabad/672
نماز زمانی برای شکرگزاری از نعمتها و رحمتهای خداوند استفاده میشود.
با انجام نماز، انسان از نعمتها و برکاتی که خداوند به او بخشیده است، سپاسگزاری میکند.
این شکرگزاری به انسان کمک میکند تا آگاهی بیشتری از نعمتهای خداوند پیدا کند و روحیه قدردانی و توجه به زندگی را تقویت کند.
✋نماز وسیله ای برای تشکر از خداوند
در این مقاله درباره نماز که فرموده شده وسیله ای جهت تشکر از خداوند است، مطالبی را می خوانیم.
نماز وسیله ای برای تشکر از خداوند
🔹انسان، اسیر محبّت دیگران است و نعمت و نیکی، انسان را به مقام سپاس و تشکر می کشید.اگر کسی نعمتی به ما بخشید و احسانی در حق ما کرد، با زبان و عمل، سپاسگزار او می شویم.
🔹ما بنده خداییم و غرق در نعمت های او، پس در هر نفسی، نه یک نعمت بلکه صدها نعمت موجود است و بر این نعمت ها نه یک شکر، بلکه هزاران شکر لازم است.
🔹کافی است که اندکی چشم بصیرت بگشائیم و ببینیم لطف و فضل خدا را درباره خودمان، آنگاه خواهی نخواهی سپاس او خواهیم گفت.نماز، نوعی سپاس از نعمت های فراوان و بی شمار اوست.
🔹نماز وسیله ای برای تشکر از خداوند
خداوند، به ما هستی بخشید. آنچه برای زندگی مادی و معنوی لازم داشتیم، عطا کرد. هوش و عقل و استعدادمان داد. قطرات باران، برگ درختان، ماهیان دریا، پرندگان آسمان، نور خورشید و هدایت عقل و ولایت پاکان و راهنمایی وجدان را جهت سعادت ما ارزانی داشت.
🔹اعضایی متناسب، قوایی مفید، مربّیانی دلسوز، طبیعتی رام و مسخّر برای ما قرار داد، تا با او بیشتر آشنا باشیم. اگر لب ما نرم نبود، توان سخن گفتن نداشتیم. اگر انگشت شصت نداشتیم، حتّی دکمه یقه خود را نمی توانستیم ببندیم.
🔹اگر آب ها، شور و تلخ بود، درختان نمی رویید. اگر زمین جاذبه نداشت، اگر فاصله خورشید به ما نزدیک تر بود، اگر هنگام تولّد، مکیدن را نمی دانستیم، اگر قدرت نطق و گویایی نداشتیم،
🔹اگر چشم مان نابینا بود، اگر از موهبت عقل بی بهره بودیم. .. و هزاران اگر دیگر. به تعبیر قرآن، نعمت های الهی، قابل شمارش نیست. آیا این همه نعمت، تشکر لازم ندارد؟ آیا بی انصافی و حق ناشناسی نیست که انسان، غرق نعمت های خدا باشد ولی حالت سپاس به درگاه صاحب نعمت نداشته باشد؟
🔹نماز، تشکر از خداست که ولی نعمت ماست، هر چه داریم از اوست.
👇👇👇
🔺البتّه این سپاس، برای خدا سودی ندارد، بلکه برای خودمان مفید است و نشان معرفت ماست. همچنان که تشکر یک دانش آموز از معلّم، بیانگرِ کمال و رشد فکری اوست و از تشکر او چیزی عاید معلّم نمی شود.
🔺چه غافل اند، آنان که بر سر سفره نعمت خدا، عمری می نشینند و یکبار هم به شکرانه این موهبت ها در آستان آن خدای متعال، پیشانی عبودیت و سجده شکر بر زمین نمی گذارند!
🔺ماهیت اصلی نماز، تشکر است
تحقق جنبه عبودیت و بندگی انسان در برابر خداوند است که در قالب انجام عملی معیّن و دارای قیود و شروط خاص انجام میپذیرد. نماز قبل از آنکه نشانه تشکر از خداوند باشد یک تکلیف دینی و دستوری الهی است و چه انسان در مقام تشکر باشد و چه نباشد تبعیت از فرمان الهی را برخود لازم میداند.
🔺با این حال؛ اثبات شکر بودن نماز به این معنا نیست که علت اصلی تشریع نماز را برای تشکر از خداوند میدانیم و معتقد باشیم؛ نماز برای شکرگزاری واجب شده است و هیچ حکمت و فلسفه دیگری ندارد.
🔺اگر چنین بود، میتوانستیم بهجای نماز به گونه دیگری خدا را شکر کنیم و دیگر لزومی در نماز نبود. اما میدانیم که به هر حال، نماز واجب است.
🔺چه شکر دیگری وجود داشته باشد یا نه؛ و این نشان از آن دارد که تشکر از خداوند تنها بخشی از، علت وجوب نماز میباشد و علتها و حکمتهای دیگری نیز برای وجوب نماز وجود دارد که در روایات بیان شده است.[1]
🕋فهرستی مطالب نماز
https://eitaa.com/fatemi222/4701
در ثواب نشر مباحث نماز شریک شویم
حال با توجه به این نکات با دو استدلال، شکر بودن نماز را اثبات میکنیم:
🔺نماز مصداقی از شکر الهی
1. خداوند در ابتدای سوره کوثر میفرماید: «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ»؛[2] ما به تو کوثر عطا کردیم، اکنون که چنین است براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن. حرف «فاء» در ابتدای آیه حرف ربط بوده که سببیت را میرساند[3] .
و معنا چنین میشود که؛ بر این نعمت، خداوند را شکر کن که این شکر با نماز و قربانی میباشد.[4] پس از این آیات؛ شکر بودن نماز بر نعمتها بهدست میآید.
بهترین شکر نماز و ترک محرمات.
2. شکر خداوند بهوسیله انجام عبادات و ترک محرمات نیز محقق میشود؛ امام صادق(ع) در اینباره میفرماید: «کمترین حد شکر این است که نعمت را از طرف خدا دیده و علتى را که مورد علاقه قلب و جالب توجه باشد براى نعمت نتراشد.
و تنها علت و سبب نعمت را خدا دانسته، و به آنچه او عطا میکند راضى باشد، و به وسیله نعمتهاى او معصیت و مخالفت اوامر و نواهى او نکند. پس در هر حال و در همه وقت بنده شکرگزار خدا باش، تا خداى خود را در هر مورد پروردگار بخشاینده و مهربان بینى».[5]
حال نماز نیز از مواردی است که امر خداوند بر آن تعلق گرفته و شامل این حکم عام میشود؛ هر شخصی که این امر خداوند را انجام دهد؛ مرتبهای از شکر خداوند را انجام داده است.
در نماز توجه قلب و تمرکز فکر بسیار سخت است، ولی وقتی با زبان مادری خود با خدایمان صحبت کنیم، توجه بسیار بالا میرود و ارتباط نزدیکی برقرار میگردد؛ پس چرا با زبان خود شکرگزاری و بندگی نکنیم؛ به طوری که خود هر دفعه به ارتباط با خدایمان آگاه شویم؟
* الف: ابراز بندگی در هیچ قالب زمانی، مکانی و زبانی محدود نمیشود، ولی با توجه به عظمت خداوند و جلال و جبروت او از یک سو و فقر وجودی آدمی از سوی دیگر، درک حقیقت بندگی معنا و مفهوم پیدا میکند.(فاطر،15)
قرآن کریم از عبودیت و بندگی تمام مخلوقات خبر میدهد (مریم،93) و میگوید همه هستی به تسبیح خداوند مشغول هستند، هر چند بیشتر انسانها از این تسبیح بیخبرند، زیرا آگاهی از نوع تسبیح موجودات، با درک و فهمی ژرف و عمیق از عالَم هستی و پس از راهیابی به عالَم ملکوت به دست می
آید.
بالاتر از تسبیح موجودات، قرآن از نماز موجودات سخن به میان آورده است (نور،41). ما انسانهای معمولی، همان گونه که از چگونگی تسبیح موجودات بیخبریم، از چگونگی نماز آنها نیز آگاهی نداریم.
انسان یکی از برترین مخلوق هستی و بهرهمند از روح الهی، از نظر تکوین همانند دیگر موجودات است، ولی از آن جا که هدف آفرینش انسان، عبودیت است (ذاریات،56) خداوند از نظر تشریع نیز او را به نماز و تسبیح امر کرده است، تا به مقام عبودیت برسد.
ب: اظهار عبودیت، با هر زبان و رفتاری ممکن است، ولی پیامبر و سفیران الهی ـ که اوامر و نواهی الهی را برای بشر بازگو میکنند ـ هر یک در عصر خویش هیئتی خاص و الفاظ ویژهای را برای اظهار عبودیت، از سوی خداوند به انسانها هدیه کردهاند.
نماز، ترکیبی از اعمال و واژگان مخصوص، مطلوبترین شکل بندگی و سپاسگزاری در برابر خداوند است که به امّت اسلامی تعلیم داده شده است. توجه به رکوع، سجود، قنوت و دیگر اعمال نماز و نیز تأمّل در مفاهیم متعالی نهفته در الفاظ آن، گواه این حقیقت است که برای اظهار بندگی و سرسپردگی در آستان ربوبی هیچ عملی زیبندهتر از نماز نیست.
سوره حمد ـ که نماز بدون آن صحیح نیست ـ در برابر کل قرآن قرار گرفته است: (ولَقَد ءاتَینـکَ سَبعـًا مِنَ المَثانی والقُرءانَ العَظیم) [6]. ؛ ما به تو سوره حمد و قرآن عظیم دادیم.
در این آیه، قرآن با تمام عظمتش در برابر سوره حمد قرار گرفته است. نزول دوباره آن نیز شاید برای اهمیت فوقالعاده آن باشد.
در روایت است که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: خداوند بزرگ به خاطر دادن سوره حمد، بر من منّتی خاص نهاد و آن را در برابر قرآن عظیم قرار داد و سوره حمد از با ارزشترین ذخایر و گنجهای عرش خدا است[7].
درباره سجده از امام رضا(علیه السلام) نقل شده که میفرمایند: نزدیکترین حالت بنده به خدا، حالت سجده است [8].
اگر خداوند را دوست داریم و او را مستحق ستایش میدانیم و بهترین راه اظهار بندگی در آستان او را میجوییم، بهترین شکل اظهار بندگی در نماز تجلّی پیدا میکند، که خداوند از سر لطف و رحمت، زیباترین شیوه ستایشگری را به ما آموخته است.
ج: از سنتهای بشری این است که در هر فرهنگ و قومی نوعی از احترام کردن رایج است؛ احترام و سلام دادن یک نظامی به فرمانده خود، تکریم شایسته بزرگان در برخی از اقوام ـ که گاه با ساییدن پیشانی به خاک همراه است ـ سلام فرزند به پدر و مادر، احترام دوست به دوستش و… همه اینها متناسب با شأن و مقام آنان میباشد.
ستایش متناسب با شأن خداوند، پس از علم و آگاهی از مقام ربوبی و خشیت و حضور قلب، در قالب نماز تجلی مییابد. انسانی که عبادت را از روی نیاز و اشتیاق به جا میآورد و خود را وامدار حضرت حق میداند، هرگز در تعلیم نماز و فهم معانی آن ملول نمی شود.
تشنه دیدار دوست راه نپرسد که چند *** کشته شمشیر عشق حال نپرسد که چون
نتیجه:
چرا نماز تشکر از خداست.نماز تشکر از خداست: " إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُکْراً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْأَحْرَار"[9]: انسانهای آزاد که بهترین انسانها هستند، خدا را برای شکر او عبادت میکنند.
نماز داروى فراموشی و وسیله ذکر خداوند است: "أَقِمِ الصَّلَوةَ لِذِکْرِى"[10]
نماز، نور چشم پیامبر عزیز است که فرمود: "قُرَّةُ عَیْنى فىِ الصَّلوةِ"[11]
نماز، پایه و ستون دین است: "وَ هِىَ عَمُوُد دینِکم"[12]
نماز، وسیله نزدیک شدن انسان به خداست: "أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: الصَّلَاةُ قُرْبَانُ کُلِ تَقِی"[13]
امام حسین علیه السلام ، حتى ظهر روز عاشورا در میدان مبارزه و در برابر تیرهاى دشمن هم نماز را رها نکرد؛ پیشوایان معصوم ما، هنگام نماز، رنگ خود را مىباختند و مىفرمودند: وقت اداى امانت الهى و حضور در برابر خدای متعال است.
اگرچه که برخی افراد نماز را به طمع بهشت یا ترس از عذاب جهنم مىخوانند، امّا امیرالمؤمنین علیه السلام نماز را نه براى تجارت یا سپرى از آتش، بلکه به علت شایستگى خدا براى عبادت، انجام مىداد.[14]
تا حالا فکر کردهاید، افرادی که نماز را رها میکنند قدر دانی نعمت و هدایای خدا را نمیکنند و این کفر نعمت به حساب می آید؟!
و اینکه مرز میان اسلام و کفر، ترک عمدى نماز است . چگونه مسلمانى است آنکه رابطه خود با خدا را بریده و از نماز روى برگردانده است.
رسول خدا فرمود: "قَالَ مَنْ تَرَکَ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ بَرِئَ مِنْ ذِمَّةِ اللَّهِ وَ ذِمَّةِ رَسُولِ اللَّه"[15]: هر که عمداً نماز را ترک کند، خدا و رسولش از او بیزاری میجویند.
پی نوشت:
[1]. ر.ک: شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 2، ص 317، قم، کتاب فروشی داوری،چاپ اول، 1385ش؛ «اسرار و فلسفه نماز در مذهب شیعه»، سؤال 13873.
[2]. کوثر، 1 - 2.
[3]. صافی، محمود بن عبدالرحیم، الجدول فی اعراب القرآن، ج 30، ص 413، دمشق، بیروت، دارالرشید، مؤسسة الإیمان، چاپ چهارم، 1418ق.
[4]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی، محمد جواد، ج 10، ص 837، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش.
[5]. منسوب به امام صادق(ع)، مصباح الشریعة، ص 24، بیروت، اعلمی، چاپ اول، 1400ق؛ نیز ر.ک: شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صالح، صبحی، ص 527، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق.
[6]. حجر،آیه87.
[7]. صدوق، امالی، ص175.
[8]. محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج2، ص1252.
[9] . نهج البلاغه (للصبحی صالح)، ص: 511
[10] . طه: آیه 14
[11] . بحارالانوار، ج 77، ص 77
[12] . مستدرک الوسایل، ج 1، ص172
[13] . اصول کافی، ج3، ص265
[14] . نهج البلاغه، حکمت 237
[15] . اصول کافی، ج2، ص287
آیا نماز، میتواند مصداقی از شکر پروردگار باشد که در قرآن به آن توصیه شده است؟
پرسش
خداوند در قرآن میفرماید: «ان اشکر لی»؛ حال آیا آیه یا روایتی داریم که بگوید یکی از موارد شکر خداوند بهوسیله نماز خواندن است؟
پاسخ اجمالی
ماهیت اصلی نماز، تحقق جنبه عبودیت و بندگی انسان در برابر خداوند است که در قالب انجام عملی معیّن و دارای قیود و شروط خاص انجام میپذیرد. نماز قبل از آنکه نشانه تشکر از خداوند باشد یک تکلیف دینی و دستوری الهی است و چه انسان در مقام تشکر باشد و چه نباشد تبعیت از فرمان الهی را برخود لازم میداند.
با این حال؛ اثبات شکر بودن نماز به این معنا نیست که علت اصلی تشریع نماز را برای تشکر از خداوند میدانیم و معتقد باشیم؛
نماز برای شکرگزاری واجب شده است و هیچ حکمت و فلسفه دیگری ندارد. اگر چنین بود، میتوانستیم بهجای نماز به گونه دیگری خدا را شکر کنیم و دیگر لزومی در نماز نبود. اما میدانیم که به هر حال، نماز واجب است؛ چه شکر دیگری وجود داشته باشد یا نه؛ و این نشان از آن دارد که تشکر از خداوند تنها بخشی از، علت وجوب نماز میباشد و علتها و حکمتهای دیگری نیز برای وجوب نماز وجود دارد که در روایات بیان شده است.[1]
حال با توجه به این نکات با دو استدلال، شکر بودن نماز را اثبات میکنیم:
1. خداوند در ابتدای سوره کوثر میفرماید: «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ»؛[2] ما به تو کوثر عطا کردیم، اکنون که چنین است براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن. حرف «فاء» در ابتدای آیه حرف ربط بوده که سببیت را میرساند[3] و معنا چنین میشود که؛ بر این نعمت، خداوند را شکر کن که این شکر با نماز و قربانی میباشد.[4] پس از این آیات؛ شکر بودن نماز بر نعمتها بهدست میآید.
2. شکر خداوند بهوسیله انجام عبادات و ترک محرمات نیز محقق میشود؛ امام صادق(ع) در اینباره میفرماید: «کمترین حد شکر این است که نعمت را از طرف خدا دیده و علتى را که مورد علاقه قلب و جالب توجه باشد براى نعمت نتراشد، و تنها علت و سبب نعمت را خدا دانسته، و به آنچه او عطا میکند راضى باشد، و به وسیله نعمتهاى او معصیت و مخالفت اوامر و نواهى او نکند. پس در هر حال و در همه وقت بنده شکرگزار خدا باش، تا خداى خود را در هر مورد پروردگار بخشاینده و مهربان بینى».[5]
حال نماز نیز از مواردی است که امر خداوند بر آن تعلق گرفته و شامل این حکم عام میشود؛ هر شخصی که این امر خداوند را انجام دهد؛ مرتبهای از شکر خداوند را انجام داده است.
[1]. ر.ک: شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 2، ص 317، قم، کتاب فروشی داوری،چاپ اول، 1385ش؛ «اسرار و فلسفه نماز در مذهب شیعه»، سؤال 13873.
[2]. کوثر، 1 - 2.
[3]. صافی، محمود بن عبدالرحیم، الجدول فی اعراب القرآن، ج 30، ص 413، دمشق، بیروت، دارالرشید، مؤسسة الإیمان، چاپ چهارم، 1418ق.
[4]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی، محمد جواد، ج 10، ص 837، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش.
[5]. منسوب به امام صادق(ع)، مصباح الشریعة، ص 24، بیروت، اعلمی، چاپ اول، 1400ق؛ نیز ر.ک: شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صالح، صبحی، ص 527، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق.
https://eitaa.com/namaz_gonabad
آیا نماز تنها راه تشکر از خداست؟
آیا نماز رایج میان مسلمانان تنها راه تشکر از خداست؟ آیا انسان نمیتواند با زبان مادری خود از خداوند تشکر کند؟
در نماز توجه قلب و تمرکز فکر بسیار سخت است، ولی وقتی با زبان مادری خود با خدایمان صحبت کنیم، توجه بسیار بالا میرود و ارتباط نزدیکی برقرار میگردد؛ پس چرا با زبان خود شکرگزاری و بندگی نکنیم؛ به طوری که خود هر دفعه به ارتباط با خدایمان آگاه شویم؟
* الف: ابراز بندگی در هیچ قالب زمانی، مکانی و زبانی محدود نمیشود، ولی با توجه به عظمت خداوند و جلال و جبروت او از یک سو و فقر وجودی آدمی از سوی دیگر، درک حقیقت بندگی معنا و مفهوم پیدا میکند.(فاطر،15)
قرآن کریم از عبودیت و بندگی تمام مخلوقات خبر میدهد (مریم،93) و میگوید همه هستی به تسبیح خداوند مشغول هستند، هر چند بیشتر انسانها از این تسبیح بیخبرند، زیرا آگاهی از نوع تسبیح موجودات، با درک و فهمی ژرف و عمیق از عالَم هستی و پس از راهیابی به عالَم ملکوت به دست میآید.
بالاتر از تسبیح موجودات، قرآن از نماز موجودات سخن به میان آورده است (نور،41). ما انسانهای معمولی، همان گونه که از چگونگی تسبیح موجودات بیخبریم، از چگونگی نماز آنها نیز آگاهی نداریم.
انسان یکی از برترین مخلوق هستی و بهرهمند از روح الهی، از نظر تکوین همانند دیگر موجودات است، ولی از آن جا که هدف آفرینش انسان، عبودیت است (ذاریات،56) خداوند از نظر تشریع نیز او را به نماز و تسبیح امر کرده است، تا به مقام عبودیت برسد.
ب: اظهار عبودیت، با هر زبان و رفتاری ممکن است، ولی پیامبر و سفیران الهی ـ که اوامر و نواهی الهی را برای بشر بازگو میکنند ـ هر یک در عصر خویش هیئتی خاص و الفاظ ویژهای را برای اظهار عبودیت، از سوی خداوند به انسانها هدیه کردهاند.
نماز، ترکیبی از اعمال و واژگان مخصوص، مطلوبترین شکل بندگی و سپاسگزاری در برابر خداوند است که به امّت اسلامی تعلیم داده شده است. توجه به رکوع، سجود، قنوت و دیگر اعمال نماز و نیز تأمّل در مفاهیم متعالی نهفته در الفاظ آن، گواه این حقیقت است که برای اظهار بندگی و سرسپردگی در آستان ربوبی هیچ عملی زیبندهتر از نماز نیست.
سوره حمد ـ که نماز بدون آن صحیح نیست ـ در برابر کل قرآن قرار گرفته است: (ولَقَد ءاتَینـکَ سَبعـًا مِنَ المَثانی والقُرءانَ العَظیم) (1) ؛ ما به تو سوره حمد و قرآن عظیم دادیم.
در این آیه، قرآن با تمام عظمتش در برابر سوره حمد قرار گرفته است. نزول دوباره آن نیز شاید برای اهمیت فوقالعاده آن باشد.
در روایت است که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: خداوند بزرگ به خاطر دادن سوره حمد، بر من منّتی خاص نهاد و آن را در برابر قرآن عظیم قرار داد و سوره حمد از با ارزشترین ذخایر و گنجهای عرش خدا است (2).
درباره سجده از امام رضا(علیه السلام) نقل شده که میفرمایند: نزدیکترین حالت بنده به خدا، حالت سجده است (3).
اگر خداوند را دوست داریم و او را مستحق ستایش میدانیم و بهترین راه اظهار بندگی در آستان او را میجوییم، بهترین شکل اظهار بندگی در نماز تجلّی پیدا میکند، که خداوند از سر لطف و رحمت، زیباترین شیوه ستایشگری را به ما آموخته است.
ج: از سنتهای بشری این است که در هر فرهنگ و قومی نوعی از احترام کردن رایج است؛ احترام و سلام دادن یک نظامی به فرمانده خود، تکریم شایسته بزرگان در برخی از اقوام ـ که گاه با ساییدن پیشانی به خاک همراه است ـ سلام فرزند به پدر و مادر، احترام دوست به دوستش و… همه اینها متناسب با شأن و مقام آنان میباشد.
ستایش متناسب با شأن خداوند، پس از علم و آگاهی از مقام ربوبی و خشیت و حضور قلب، در قالب نماز تجلی مییابد. انسانی که عبادت را از روی نیاز و اشتیاق به جا میآورد و خود را وامدار حضرت حق میداند، هرگز در تعلیم نماز و فهم معانی آن ملول نمیشود.
تشنه دیدار دوست راه نپرسد که چند *** کشته شمشیر عشق حال نپرسد که چون
———————————————————-
1. حجر،آیه87.
2. صدوق، امالی، ص175.
3. محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج2، ص1252.
https://eitaa.com/namaz_gonabad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅چرا اینهمه عبادت اثری براش نداشته ؟
1⃣ اهل نماز شبه !
2⃣ همش روزه مستحبی میگیره!
3⃣ دائماً تسببح بدسته!
4⃣ دائم السفر به شهرهای زیارتیه!
ولی مدام با اخلاقش ، حال بقیه رو خراب میکنه ، به همه بدبینه !
ادب در نماز
https://eitaa.com/namaz_gonabad/1016
عاشقانه خواندن
https://eitaa.com/namaz_gonabad/1021
🌸🍃﷽🍃🌸
✋انسان موجود اجتماعی و چهار نوع رابطه دارند.
✍️رابطه با خود ،رابطه با مردم ،رابطه با دنیا و رابطه با خداوند متعال
1-رابطه با خود یعنی اینکه انسان دو وجود در خودش دارد
بعضی از وقتها با خودش درگیر است آزادی معنوی اینجا معنی پیدا میکند که من از خودم آزاد باشم از غرائز،شهوات و امیال ...
گاهی انسان تمام تلاشش برای جسمش هست لذا عدم تعادل به وجود میآید
خدا جسم و روح را آفریده اگر تمام سرمایه روی جسم هزینه شود این یعنی خسارت
2-ارتباط با دنیا لازمه زندگی است اما به شرط اینکه دنیا هدف نباشد و انسان به اسارت دنیا نیاید یعنی به خاطر رسیدن به آن دست به هر کاری نزند
3-ارتباط با مردم این یعنی اخلاق ..
4-رابطه با خداوند متعال
👇👇
🌸🍃﷽🍃🌸
✋چرا نماز میخوانیم؟
1⃣👈چهار رابطه انسان دارد
2⃣👈بدانیم دین برای دنیا و آخرت هست.
-آتنا فی الدنیا حسنه از دعاهایاصلی هست
-ثروت در دنیا بد نیست بلکه ثروتمند متدین ماءجور هست.
-معنویت درمانی یک روش ست که در دنیا ثابت شده است و موثر هم هست.
1-در واقع بعضیها برای رسیدن به آرامش نماز.
2-بعضیا برای رفع مشکلاتشون نماز میخونند.
3-بعضی به خاطر شکر نعمتهای خداوند نماز میخونند.
4-بعضیا میل ناخودآگاهشون اونها را وادار به نماز میکند.
5-بعضی برای اعلام تسلیم بودن در مقابل دستورات خداوند نماز میخونند همانطور که در طول تاریخ نماز بوده است.و میگویند که یاغی نیستیم
6-و بعضیا به خاطر شناخت بالا عاشقانه در مقابل خضوع میکنند معرفت اگر پیدا شود شک و شبهه نیست
+چه کنم ارادم برای نماز اول وقت قوی شود؟
اگر انسان احساس حضور خداوند متعال را داشته باشد
بداند خداوند متعال حکیم و قدرتمند است در مقابل فرعون و نمرود و
در واقع دین زغالی داشته باشد نه شمعی
اینکه چمران و ابوعلی سینا و ابراهیم هادی و صیاد شیرازی و شهید شفیعی و بابایی اینطور توجه به نماز دارند معناش چیز دیگری است
🕋فهرستی مطالب نماز
https://eitaa.com/fatemi222/4701
در ثواب نشر مباحث نماز شریک شویم
آیا دلیل تاکید
بر نماز صبح
را میدانید
با خواب غلظت خون بالا میرود
وهرچه به صبح نزدیک میشویم خون غلیظ تر میشود.
و درست لحظات نزدیک شدن به اذان به حداعلا می رسد
حالا دانستید که چرا اکثر سکته ها ، سحر اتفاق میفتد؟
کسانی که بیدار میشوند با وضو گرفتن قدری خون تنظیم میشود
و با خواندن نماز ، بدن کاملا بالانس شده و به حالت نرمال باز میگردد.
بیخود نیست میگوییم خدا از مادر هم مهربانتر است.
نکاتی از شهید بهشتی ( ۴)
مسئول بی نماز نمی خواهیم!!!
آیا منظور از عادل بودن مسئولان مملکتی آن است که آدم های درستی باشند؟همین قدر که کارها را راه بیندازند و آدم درستی باشند کافیست؟
نه!
این تعلیم مذهب ما نیست. این افراد باید طوری باشند که بتوانیم پشت سر آنها با خیال راحت نماز بخوانیم.
نماز برای ما اصل است! از اوایل انقلاب برادرانی بودند که با ما بر سر این قضیه اختلاف داشتند آنها منطقشان این بود که اگر وزیری نماز نمی خواند یا نمازش را مرتب نمی خواند ولی کار دان و لایق است خب این چه اشکالی دارد سر کار باشد مگر می خواهید پشت سر او نماز بخوانید که اینقدر سخت می گیرید!!!
و می گفتند حرف ها و اصرارهای شما شکلی است و این نوع فکر کردن شما قشری فکر کردن است. باید محتوایی فکر کرد..!
در حالیکه ما میگوییم چنین نیست مسئله این است که امامت باید امامت عدل باشد و امامت یک امر یکپارچه است . اگر میکروبی به یک عضو این امامت آسیب برساند یقین بدانید که عضو دیگر هم سالم نمی ماند.
ما پنجاه سال پیش از این جهت وضع خوبی داشتیم،مثلا اگر کسی می خواست بنایی بیاورد علاوه بر تخصص نماز خوان بودن شخص را هم لحاظ می کرد. اما الان به نام ترقی و تمدن اسم این کار حسنه را تنگ نظری میگذارند این کجاش تنگ نظری است این پایبندی جدی به دین است.
ما وزیری که نماز خوان نباشد نمی خواهیم هر چند که کار دان باشد لذا اجازه نمی دهیم یک نفر بی اعتنا به اسلام ، به نماز و صداقت و روزه و امانت بیاید در راس یکی از ادارات قرار بگیرد به این جهت که صرفا کار دان است کار دانی قطعا مهم است ولی آن طرفش هم برای ما حیاتی است.
هر چند عده ای شعار می دهند که نماز یک امر شخصی است و ربطی به دیگری ندارد نخیر آقا نماز خوانِ درست حسابی با بی نماز در همه امور با هم تفاوت دارند.
#شهید_بهشتی
#نماز
___________________
روایــــــــت ها وحکایـــــت ها
مرد سیرت را به صورت کار نیست،
جامه گر صد وصله باشد، عار نیست
صـورت زیبـا نـمیآیـد بـه کـار،
حــرفـی از مـعـنـی اگـر داری بـیــار.
#شعر
217_62376409554200.pdf
4.13M
🌹 120 سخنرانی سه دقیقه ای با موضوع نماز 🌹
مفید برای معلمان و امامان جماعت مدارس
@fatemi222