eitaa logo
یاوران نماز
279 دنبال‌کننده
610 عکس
414 ویدیو
72 فایل
🔸منبرک فاطمی(نماز) https://eitaa.com/fatemi222/4701 🔸تبیان_گناباد(فرهنگی) @Tebyangonabad ارتباط @a_f_133 @Mohammadreza47 با مشارکت ستاد اقامه نماز گناباد فهرست؛ https://eitaa.com/namaz_gonabad/922
مشاهده در ایتا
دانلود
حکایتی از شهید: دکتر محسن نوری حکایتی را از دوست شهیدش احمد علی نیری در دوران مدرسه نقل می‌کند: معلم گفته بود امتحان دارید. ناظم آمد سر صف و گفت: برخلاف همیشه خارج از ساعت آموزشی برگزار می‌شه. فردا زنگ سوم که تمام شد آمادۀ امتحان باشید. آمدیم داخل حیاط. گفتند: چند دقیقهٔ دیگه امتحان شروع میشه. صدای اذان از مسجد محل بلند شد. احمد آهسته حرکت کرد و رفت به سمت نماز خانه. دنبالش رفتم و گفتم: احمد برگرد. این آقا معلم خیلی به نظم حساسه، اگه دیر بیای ازت امتحان نمی‌گیره و … می‌دانستم نماز احمد طولانی است. احمد مقید بود که ذکر تسبیحات را هم با دقت ادا کند. هرچه می‌گفتم بی‌فایده بود. احمد به نمازخانه رفت و مشغول نماز شد. همان موقع همه ما را به صف کردند. وارد کلاس شدیم. ناظم گفت: ساکت باشید تا معلم سوال ها را بیاره. مرتب از کلاس سرک می‌کشیدم و داخل حیاط و نماز خانه را نگاه می‌کردم. خیلی ناراحت احمد بودم. حیف بود پسر به این خوبی از امتحان محروم بشه. بیست دقیقه همین طور توی کلاس نشسته بودیم. نه از معلم خبری بود و نه از ناظم و نه از احمد! همه داشتند توی کلاس پج پج می‌کردند. که یک دفعه درب کلاس باز شد. معلم با برگه های امتحانی وارد شد. همه بلند شدند با عصبانیت گفت از دست این دستگاه تکثیر! کلی وقت ما رو تلف کرد تا این برگه ها آماده بشه! بعد یکی از بچه ها را صدا زد و گفت: پاشو برگه‌ها رو پخش کن. هنوز حرف معلم تمام نشده بود که درب کلاس به صدا در آمد. درب باز شد و احمد در چارچوب درب نمایان شد. معلم ما اخلاقی داشت که کسی رو بعد از خودش توی کلاس راه نمی‌داد. من هم با ناراحتی منتظر عکس العمل معلم بودم. آقا معلم درحالی که حواسش به کلاس بود گفت: نیری برو بشین سر جات! احمد سر جایش نشست و مشغول پاسخ به سوالات امتحان شد. من هم با تعجب به او نگاه می‌کردم. احمد مثل ما مشغول پاسخ شد. فرق من با او در این بود که احمد نماز اول وقت را خوانده بود و من…! خیلی روی این کار احمد فکر کردم. این اتفاق چیزی نبود جز نتیجۀ عمل خالصانۀ احمد. (عارفانه، زندگینامۀ شهید عارف احمد علی نیری، ص 24) https://eitaa.com/namaz_gonabad
خداوند بر درجات عالی مرحوم آقای حق‌‌شناس بیفزاید. زمانی که برای اولین بار خدمت ایشان رسیدم، با همان تکیه کلام همیشگی خود این طور توصیه کردند: «داداش جون، نمازت را اول وقت بخوان». قریب به اکثر علما و بزرگان که برای کسب فیض به خدمتشان رسیدم بر دو نکته تکیه داشتند: 1. نماز را تا آنجا که می‌توانی در اول وقت بخوان، مگر این که امکان آن نباشد. 2. بر غذای خود مراقبت کن و از غذای شبهه‌ناک دوری کن. محافظت بر نماز و خواندن آن در اول وقت اهمیت بسیاری دارد. غذا نیز ساختار وجودی انسان را شکل می‌دهد و غذای آلوده بر قلب انسان اثر می‌گذارد. در حدیثی قدسی به حضرت موسی بن عمران (ع) وحی شد: إنّي وَضَعْتُ اِجَابه الدُّعَاءِ فِي لُقْمَه الْحَلَالِ وَ النَّاسُ يَطْلُبُونَهَا فِي الْقِيلِ وَ الْقَالِ.[5] بی‌تردید من اجابت دعا را در لقمۀ حلال قرار دادم، ولی مردم آن را در قیل و قال [و داد و فریاد] می‌جویند. https://eitaa.com/namaz_gonabad
این روایت و بسیاری روایات دیگر، نماز را از میان دیگر اعمال، ویژه می‌کند. و آن را از اعمالی همچون روزه، زکات، جهاد و بسیاری دیگر برتر می‌داند. هر چند در آن اعمال تلاش و بذل جان و مال در میان باشد و نماز از این حیث ساده‌تر و آسان‌تر است، جایگاه آن در نزد خدا از همۀ آن اعمال بالاتر است. روایت زیر این اختلاف را به روشنی نشان می‌دهد. سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنْ أَفْضَلِ مَا يَتَقَرَّبُ به الْعِبَادُ إِلَى رَبهمْ وَ أَحَبِّ ذَلِكَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا هُوَ؟ فَقَالَ:«مَا أَعْلَمُ شَيْئاً بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ أَفْضَلَ مِنْ هَذِهِ الصَّلَاةِ أَلَا تَرَى أَنَّ الْعَبْدَ الصَّالِحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ (ع) قَالَ: «وَ أَوْصانِي بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ ما دُمْتُ حَيًّا».[18] از امام صادق (ع) پرسیدند: برترين اعمال و محبوبترينِ آن‌ها نزد خداوند چیست؟ ایشان فرمودند: بعد از معرفت [خدا] چيزى برتر از اين نماز نمى‌شناسم. مگر نمى‌بينى كه بندۀ صالح، عيسى‌بن‌مريم (ص)، گفت: «و [خدا] مرا تا زمانی که زنده هستم به نماز و زکات سفارش كرد». حضرت امام محمدباقر (ع) نیز می‌فرماید: الصَّلاةُ عَمودُ الدِّينِ، مَثَلُها كَمَثَلِ عَمودِ الفُسطاطِ؛ إذا ثَبَتَ العَمودُ يَثبُتُ الأوتادُ و الأطنابُ، و إذا مالَ العَمودُ و انكَسَرَ لَم يَثبُتْ وَتِدٌ و لا طُنُبٌ.[19] نماز ستون دين است. مَثَل آن، مَثَل تيرک خيمه است. اگر تيرک محكم باشد ميخ‌ها و طناب‌ها محكم مى‌مانند و اگر تيرک كج شود و بشكند، نه ميخى استوار مى‌ماند و نه طنابى. در روایات این نکته از لقمان نیز گزارش شده است که به فرزند خود همین نکته را گوشزد می‌کند و می‌گوید: يا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلاةَ فَإِنَّمَا مَثَلُهَا فِي دِينِ اللَّهِ كَمَثَلِ عَمُودِ فُسْطَاطٍ فإنَّ العَمودَ إذا استَقامَ نَفَعَتِ الأطنابُ و الأوتادُ و الظِّلالُ، و إن لَم يَستَقِمْ لم يَنفَعْ وَتِدٌ و لا طُنُبٌ و لا ظِلالٌ.[20] فرزندم، نماز را بر پاى دار، كه [جايگاه] آن در دين خدا، همانند تيرکِ خيمه است. اگر تيرک استوار باشد طنابها و ميخ‌ها و پردۀ خيمه به كار می‌آیند، ولی اگر تيرک استوار نباشد، نه ميخ فايده دارد، و نه طناب و نه پردۀ خيمه. امام محمدباقر (ع) نیز در جای دیگری می‌فرماید: إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ به الْعَبْدُ الصَّلَاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا.[21] نخستين چيزى كه بنده براى آن حسابرسى مى‌شود نماز است. اگر پذيرفته شد ساير اعمالش هم پذيرفته مى‌شود. با این همه آیه و روایت دربارۀ نماز و جایگاه فرازمند آن، چگونه رواست که با آن رفتار کنیم؟ آیا می‌سزد که سرسری و شتابان نماز بخوانیم؟ چه اندازه در زندگی خود به این عمل مهم بها داده‌‌ایم؟ با اندکی تأمل و مرور این روایات به‌خوبی متوجه می‌شویم هنگامی که وقت نماز فرا می‌رسد هیچ کاری ارزش و اهمیت آن را ندارد که به نماز مقدم شود، مگر آن‌ که دلیلی خاص بر آن باشد. امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در وصیتشان فرمودند: اللَّهَ اللَّهَ فِي الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ.[22] خدا را خدا را دربارۀ نماز، كه آن، عمود دين شماست. با روشن شدن اهمیت نماز این سؤال مطرح است که چگونه کسی ادعای فضل و خرد می‌کند، درحالی‌که نماز نمی‌خواند؟ در پاره‌ای روایات ترک نماز مرز میان کفر و ایمان شمرده شده است. به عبارتی انسان با ترک آن مشرک می‌گردد. و دیگر این که چگونه انسان به خدا معتقد است، ولی نماز نمی‌خواند؟! رابطۀ رسمی ما با خدا و دعوت رسمی او از ما، نماز است. https://eitaa.com/namaz_gonabad
↩️اهمیت نماز قرآن کریم از زبان حضرت ابراهیم خلیل (ع) دعایی را دربارۀ نماز این‌گونه بیان می‌کند: «رَبِّ اجْعَلْني مُقيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ».[6] پروردگارا، مرا برپادارندۀ نماز قرار ده و از فرزندان من نیز [نمازگزار قرار ده]. پروردگارا، و دعای مرا اجابت نما. سزاوار است که ما نیز این دعا را در قنوت نمازهایمان، هم برای خود و هم برای فرزندانمان مرتب بخوانیم، تا افزون بر خودمان نسلمان هم برپادارندۀ نماز باشد. قرآن کریم درباره حضرت اسماعیل (ع) پس از آن‌ که او را صادق الوعد می‌خواند می‌فرماید: «وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ وَ كانَ عِنْدَ رَبه مَرْضِيًّا».[7] و خاندان خود را به نماز و زکات فرمان می‌داد، و همواره نزد پروردگارش پسندیده [رفتار] بود. از امام علی (ع) آمده است که: لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ وَجْهٌ وَ وَجْهُ دِينِكُمُ الصَّلَاةُ.[8] هر چیز دارای سیمایی است، و سیمای دین شما نماز است. به عبارتی همان‌گونه که انسان به چهره‌اش شناخته می‌شود، در عالم ملکوت مؤمن را به نمازش می‌شناسند. نیز آن حضرت فرمود: الصَّلوةُ حِصْنٌ مِنْ سَطَوَاتِ الشَّيْطَانِ.[9] نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان محفوظ می‌دارد. هنگامی که نگران هجوم شیاطین بودیم جا دارد به نماز بایستیم و به خدا پناه ببریم. البته در روایت نیز آمده است که ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» شیاطین را از انسان دفع می‌کند.[10] بعد از آن‌ که احساس آرامش کردیم، با صلوات قلب خود را نورانی کینم. امام علی (ع) می‌فرماید: الصَّلَاةُ تَسْتَنْزِلُ الرَّحْمَةَ.[11] نماز رحمت الهى را فرود می‌آورد. تردیدی نیست خانه‌ای که در آن نماز برپا داشته شود، نور و رحمت الهی در آن پرتو افشانی می‌کند و بر همۀ ابعاد زندگی سایه می‌‌افکند و برکات فراوانی به جای می‌گذارد. امیرالمؤمنین، حضرت علی (ع) می‌فرماید: الصَّلَاةُ مِيزَانٌ فَمَنْ وَفَّى اسْتَوْفَى.[12] نماز، ترازوست، پس هركه [حق آن را] كامل دهد [حق و پاداش خود را ]كامل دريافت مى‌كند. نماز میزان و معیار سنجش اعمال است. اهمیت آن تا بدانجاست که حضرت امام صادق (ع) در این‌باره می‌فرماید: أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّلَاةُ وَ هِيَ آخِرُ وَصَايَا الْأَنْبِيَاءِ.[13] محبوب‌‌ترينِ اعمالِ بندگان در نزد خداوند نماز است، و آن، آخرين وصیت‌های پيامبران بوده است. پیامبراکرم (ص) نیز در وصایای خود به ابوذر غفاری (ره) فرمود: یَا اباذر، جَعَلَ اللَّهُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ قُرَّةَ عَیْنِي فِي الصَّلَاةِ، وَ حَبَّبَ إِلَيَّ الصَّلَاةَ، کَمَا حَبَّبَ إِلَی الْجَائِعِ الطَّعَامَ وَ إِلَی الظَّمْآنِ الْمَاءَ، وَ إِنَّ الْجَائِعَ إِذَا أَکَلَ شَبِعَ وَ إِنَ الظَّمْآنَ إِذَا شَرِبَ رَوِيَ وَ أَنَا لَا أَشْبَعُ مِنَ الصَّلَاةِ.[14] ای اباذر، خداوند روشنی چشم مرا در نماز قرار داده و نماز را چنان محبوب من ساخته که غذای لذیذ را برای گرسنه و آب گوارا را در کام تشنه؛ اما گرسنه غذا می‌خورد و از غذا سیر می‌شود و تشنه آب می‌نوشد و سیراب می‌گردد، ولی من از نماز هرگز سیر نمی‌شوم. جای بسی شگفتی است که بعضی از ما هنگامی که به نماز می‌ایستیم، منتظر تمام شدن آن هستیم! این حالت ما با حالتی که خداوند به رسول خویش عنایت کرده است چقدر متفاوت است. حضرت رسول چنان شیفتۀ نماز است که می‌فرماید: «من از نماز سیر نمی‌شوم». از آیت‌الله بهجت (ره) نیز نقل شده است که فرمودند: «اگر ارشمیدس لذت نماز را درک کرده بود، آن‌گونه به لذت علم تمسک نمی‌کرد». در اهمیت و تأثیر والای نماز ائمه هدی (ع) سخن بسیار گفته‌اند و از جوانب گوناگون آن پرده برداشته‌‌اند. در ادامه به پاره‌ای از ابعاد گستردۀ نماز در سخن پیشوایان دینِ اشاره می‌شود. حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ.[15] نماز، وسيله تقرب هر پرهيزگارى به خداوند است. اگر می‌خواهیم به خدا نزدیک شویم، باید نماز را در اول وقت آن به جای آوریم و به نوافل اهمیت بدهیم. حضرت امام کاظم (ع) در اهمیت نمازهای نافله می‌فرماید: صَلَوَاتُ النَّوَافِلِ قُرُبَاتُ كُلِّ مُؤْمِنٍ.[16] نمازهای نافله وسیله تقرب جُستن مؤمنان به خداست. انسان با نماز به خداوند نزدیک می‌شود، پس سزاوار است که به نماز اهمیت ویژه‌ای بدهد و در آن، نهایت اهتمام خود را به کار بندد. حضرت امیرالمؤمنین، علی (ع) می‌فرماید: أُوصِيكُمْ بِالصَّلَاةِ وَ حِفْظِهَا فَإنَّها خَيْرُ الْعَمَلِ وَ هِيَ عَمُودُ دِينِکُمْ.[17] شما را به نماز و مراقبت بر آن سفارش مى‏‌کنم؛ زیرا نماز برترین عمل و ستون و اساس دین شماست.
✅طهارت جان قرآن‌کریم گناهان را به دو دسته تقسیم می‌کند: 1. سیئات که از انسان به صورت ناخودآگاه سر می‌زند، یعنی گناهانی که انسان قصد انجام آن‌ها را ندارد اما ناخواسته و نادانسته مرتکب آن‌ها می‌شود. 2. کبائر که خداوند در توصیف آن‌ها می‌فرماید: «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ».[23] اگر از گناهان بزرگی که از آن‌ها نهی می‌شوید دوری گزینید ما نیز گناهان کوچکتان را از شما می‌زداییم. این پوشش -که همسان پرده‌ای بر گناهان کشیده می‌شود و زدایندۀ گناه است- هنگام نماز اتفاق می‌افتد، یعنی آن زمان‌که بندۀ مؤمن به حضور پروردگار خود می‌رسد و دعوت او را اجابت می‌کند. اگر سیئات از انسانی که اهل اجتناب از کبائر است، سر بزند، با نماز پاک می‌شود. امیرالمؤمنین، حضرت علی (ع) می‌فرماید: الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ كَفَّارَةٌ لِمَا بَيْنَهُنَّ مَا اجْتَنَبَ مِنَ الْكَبَائِرِ وَ هِي الَّتِي قَالَ اللَّهُ: «إِنَّ الْحَسَناتِ يذْهِبْنَ السَّيئاتِ ذلِک ذِکریٰ لِلذَّاکرِينَ».[24] نمازهای یومیه، کفارۀ گناهانی است که مابین وعده‌های نمازها انجام می‌گیرد، به شرط آن‌ که از گناهان کبیره اجتناب شده باشد؛ چراکه خداوند فرموده است: «حسنات و نیکی‌ها، بدی‌ها و گناهان را از بین می‌برد». آیه‌ای که در روایت فوق بدان اشاره شده است از این قرار است: «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفًا مِنَ اللَّيلِ إِنَّ الحَسَناتِ يُذهِبنَ السَّيِّئَاتِ ذٰلِكَ ذِكرىٰ لِلذّاكِرينَ».[25] و نماز را در دو طرف روز و اوایل شب برپا دار که به یقین نیکی‌ها گناهان را از بین می‌برد. این، تذکری است برای یادکنندگان. قاعدتاً توقع می‌رفت چنین گفته می‌شد: «انّ الصلاة یذهبن السیئات»، اما قرآن کریم قاعدۀ دیگری دارد که آن را در موارد بسیاری به کار برده است. بنا به این قاعده گاهی دربارۀ موضوعی سخن می‌گوید و قصد بیان مطلب یا حکمی دربارۀ همان موضوع دارد، اما آن مطلب یا حکم را به صورت عام بیان می‌کند تا شامل موارد مشابه آن هم بشود. برای مثال در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «ادْعُوني أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذينَ يَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ».[26] مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، البته کسانی که از عبادت من تکبر می‌ورزند به زودی خوار و سرافکنده وارد جهنم می‌شوند. در ابتدای این آیه، سخن از دعاست، پس در ادامۀ آن هم انتظار می‌رفت که گفته می‌شد: «إنّ الذين يستكبرون عن دعائی»، یعنی کسانی که از دعا کردن به درگاه من استکبار بورزند. اما به جای دعا، عبادت مطرح شده است که هم نشان‌دهندۀ این است که دعا جزئی از عبادت است و هم این که حکم مورد نظر (یعنی متکبر بودن) سایر موارد عبادت را نیز در بر بگیرد. در آیه پیشین نیز انتظار می‌رفت مناسب با ابتدای آیه می‌فرمود: «انّ الصلاة یذهبن السیئات» لکن بر سبیل همین قاعده که ذکر شد خداوند با بیان «إِنَّ الْحَسَناتِ» دایرۀ بحث را گسترده‌تر کرده است و به دیگر امور حسنه همچون روزه و صدقات نیز اشاره کرده است. حضرت امام صادق (ع) می‌فرماید: لَوْ كَانَ عَلَى بَابِ أَحَدِكُمْ نَهَرٌ فَاغْتَسَلَ مِنْهُ كُلَّ يَوْمٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ هَلْ كَانَ يَبْقَى عَلَى جَسَدِهِ مِنَ الدَّرَنِ شَيْ‏ءٌ إِنَّمَا مَثَلُ الصَّلَاةِ مَثَلُ النَّهَرِ الَّذِي يُنْقِي الدَّرَنَ كُلَّمَا صَلَّى صَلَاةً كَانَ كَفَّارَةً لِذُنُوبِهِ إِلَّا ذَنْبٌ أَخْرَجَهُ مِنَ الْإِيمَانِ مُقِيمٌ عَلَيْهِ.[27] اگر در جلوی خانۀ يكى از شما جوى آبى باشد و روزى پنج بار خود را در آن بشويد، آيا چرک و كثافتى بر تن او باقى مى‏ماند؟ حكايت نماز نيز همانند جوى آبى است كه پاک و پاكيزه مى‏كند. هرگاه كسى نمازى بخواند اين نماز گناهانش را پاک مى‏كند، مگر گناهى كه او را از ايمان به دَر برد و بر آن مداومت ورزد. نماز آلودگی‌ها را از انسان می‌زداید به محض آن‌ که اندکی به گناه آلوده شویم، به سوی خدا می‌رویم و با او حرف می‌زنیم و از این راه پاک می‌شویم. https://eitaa.com/namaz_gonabad
✅خضوع در مقابل خداوند روایت زیبایی دربارۀ نماز و اثر خضوع آن از دو طریق امیرالمؤمنین و فاطمة الزهرا؟سها؟ نقل شده: فَرَضَ اللَّهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّرْكِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْرِ.[28] خداوند ایمان را برای پاک کردن [انسان] از شرک، و نماز را براى دورى [او] از کبر واجب ساخت. ردپایی از این آموزه در سخنان دیگر معصومان نیز به چشم می‌خورد. حضرت امام رضا (ع) نیز دلیل وجوب نماز و ویژگی‌های آن را این‌گونه برمی‌شمارد: أَنَّ عِلَّةَ الصَّلَاة أَنَّهَا إِقْرَارٌ بِالرُّبُوبِيَّةِ لِلهِ عَزَّوَجَلَّ وَ خَلْعُ الْأَنْدَادِ. همانا علت نماز آن است که نماز اقرار به ربوبیت خداوند است و [عامل نفی] هرگونه شریکی است. وَ قِيَامٌ بَيْنَ يَدَيِ الْجَبَّارِ جَلَّ جَلَالُهُ بِالذُّلِّ وَ الْمَسْكَنَةِ وَ الْخُضُوعِ وَ الِاعْتِرَافِ وَ الطَّلَبُ لِلْإِقَالَةِ مِنْ سَالِفِ الذُّنُوبِ. و ایستادن در پیشگاه خداوند جبّار است در نهایت خضوع و تواضع و اعتراف به گناهان و طلب بخشش گناهان گذشته. وَ وَضْعُ‏ الْوَجْهِ‏ عَلَى‏ الْأَرْضِ‏ كُلَ‏ يَوْمٍ إِعْظَاماً لِلهِ جَلَّ جَلَالُهُ وَ أَن يَكُونَ ذَاكِراً غَيْرَ نَاسٍ وَ لَا بَطِرٍ وَ يَكُونُ خَاشِعاً مُتَذَلِّلًا رَاغِباً طَالِباً لِلزِّيَادَةِ فِي الدِّينِ وَ الدُّنْيَا. [در نماز] برای بزرگداشتِ عظمت خداوند هر روز پیشانی بر روی زمین گذاشته می‌شود. تا همواره به یاد خدا بوده و فراموش کار و سرکش نشود، نیز خاشع و خاضع باشد و افزونی مواهب دنیا و آخرت را از خداوند بطلبد. مَعَ مَا فِيهِ مِنَ الْإِيجَابِ وَ الْمُدَاوَمَةِ عَلَى ذِكْرِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ لِئَلَّا يَنْسَى الْعَبْدُ سَيِّدَهُ وَ مُدَبِّرَهُ وَ خَالِقَهُ فَيَبْطَرَ وَ يَطْغَى وَ يَكُونَ ذَلِكَ فِي ذِكْرِهِ لِرَبه جَلَّ وَ عَزَّ وَ قِيَامِهِ بَيْنَ يَدَيْهِ زَاجِراً لَهُ عَنِ الْمَعَاصِي وَ مَانِعاً لَهُ مِنْ أَنْوَاعِ الْفَسَاد.[29] علاوه بر این‌ها آنچه در نماز از واجب کردن و مداومت بر یاد خدای عزوجل وجود دارد سبب می‌شود تا مولا و مدبّر و خالق خویش را فراموش نکند و روحیۀ سرکشی و طغیانگری بر او غالب نگردد. همه این‌ها در ذکر پروردگارش و ایستادن در برابر اوست که بازدارنده بنده از گناهان و مانع او از انواع فساد می‌شود. نماز موجب می‌شود تا ما همواره به یاد خدا باشیم و امور دنیا باعث فراموشی و سرمستی ما نشود. این عبادت باعث می‌شود که هنگامی که در غفلت فرو رفتیم به وقت نماز به خود آییم و یاد او را در جانمان تازه کنیم و در پیشگاه او اظهار کوچکی کنیم تا دوباره رشتۀ ارتباط میان ما و پروردگار برقرار گردد. این توفیق و لطف خداوند نسبت به بندگانش است. https://eitaa.com/namaz_gonabad
نورانیت نماز امیرالمؤمنین، حضرت علی (ع) می‌فرماید: لَوْ يَعْلَمُ الْمُصَلِّي مَا يَغْشَاهُ مِنْ جَلَالِ اللَّهِ مَا سَرَّهُ أَنْ يَرْفَعَ رَأْسَهُ مِنْ سُجُودِهِ.[30] اگر نمازگزار بداند که چه [هاله‌ای] از جلال خدا او را فرو می‌پوشاند، هرگز دوست ندارد که از سجده‌اش سر بردارد. امّا طبیعی است زمانی‌که انسان در نماز از خدای خود غافل می‌شود، دوست دارد نمازش زود به پایان برسد؛ زیرا انس و الفتی میان او و پروردگارش باقی نمانده است. حضرت امام باقر (ع) می‌فرماید: إِذَا اسْتَقْبَلَ الْمُصَلِّي الْقِبْلَةَ اسْتَقْبَلَ الرَّحْمَنَ بِوَجْهِهِ لَا إِلَهَ غَيْرُهُ.[31] هرگاه نمازگزار رو به قبله مى‌كند، خداى رحمان، كه معبودى جز او نيست، به او رو مى‌كند. حضرت امیرالمؤمنین، امام علی (ع) فرمود: إِنَّ الْإِنْسَانَ إِذَا كَانَ فِي الصَّلَاةِ فَإِنَّ جَسَدَهُ وَ ثِيَابه وَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ حَوْلَهُ يُسَبِّحُ.[32] انسان هرگاه در [حال] نماز [خواندن] باشد، بدن و جامۀ او و هر آنچه پيرامونش است تسبيح می‌گوید. استادی توصیه می‌کرد که هر زمان به نماز می‌ایستید، با همۀ بدن نماز بخوانید. به گونه‌ای که زبان شما تنها سخنگوی بدن باشد. و بلکه با همه ذرات عالم حمد و تسبیح خدا را بگویید، مگر نه این است که همۀ عالم خدا را تسبیح می‌کنند؟ پس ما هم وقتی به سجده می‌رویم و می‌گوییم «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ» باید این احساس را در درون خود داشته باشیم که همراه و هماهنگ با همۀ ذرّات عالم مشغول تسبیح خداوند هستیم. حضرت امام رضا (ع) دربارۀ ابعاد گستردۀ نماز و موضوعات مرتبط با آن می‌فرماید: الصَّلَاةُ لَهَا أَرْبَعَةُ آلَافِ بَابٍ.[33] براى نماز چهار هزار باب است. درباره نماز در احادیث معصومین (ع) عناوین و ابواب متعددی آمده که برخی را ذکر می‌نماییم: 1. خشوع و خضوع در نماز. 2. موانع حضور قلب. 3. شرایط قبولی نماز و موانع قبولی آن. 4. فضیلت تدبر در نماز. 5. خواندن نماز مودّع.[34] 6. نماز کسانی که مردود بوده و به آن‌ها بازگردانده می‌شود. 7. تأویل نماز. 8. آداب نماز و محافظت بر اوقات آن. 9. ترغیب دیگران به خواندن نماز. 10. رابطۀ ترک نماز با کفر و شرک. 11. ضایع کردنِ نماز و … https://eitaa.com/namaz_gonabad
دیگر این که در سخنان معصومین (ع) تأکید بسیاری شده که نماز را کوچک نشمارید و برای آن بیشترین اهمیت را در نظر داشته باشید. اگر اهمیت آن در نظر نمازگزار هم‌پایۀ اهمیت درس در نزد دانشجو باشد، هیچ‌گاه از آن غفلت نمی‌کند و اگر به اندازه یک مسافرت مطلوب برای انسان باشد برای ادای نماز خواب نمی‌ماند. مسافری که بلیطی در دست دارد و منتظر حرکت است به سادگی خواب نمی‌ماند، پس چگونه است که بعضی از نماز صبح خواب می‌مانند و یا به خاطر کاری از اقامه نماز غافل می‌شوند. یکی از موضوعات مطرح شده از سوی ائمه معصوم (ع) در خصوص نماز، سرقت از آن است. در تعبیر وارد شده از یکی از امامان (ع) بدترین دزدی، دزدی از نماز معرفی شده است.[35] راستی دو دقیقه از نماز خود بکاهیم، در عوض به چه کاری می‌رسیم و چه سودی عایدمان می‌شود؟ البته که هیچ سود و منفعتی هم­سنگ آن نخواهد بود. از دیگر مسائلی پربسامد در این حوزۀ، موضوع نماز جماعت است. معصومان (ع) درباره به جماعت خواندن نماز فضیلت بسیاری را بیان فرموده‌اند. نوافل و به خصوص نافله شب نیز از عبادتهای بسیار با فضیلت است که روایات فراوانی را از معصومان (ع) به خود اختصاص داده است. مرور و مطالعۀ روایات مربوط به آن، جایگاه فرازمندِ این عبادت مقدس را آشکار می‌کند.
✅ آثاری برای اقامه نماز ذکر شده است: ۱ـ نماز سدی در برابر گناهان آینده است؛ چرا که روح ایمان را در انسان تقویت می کند و نهال تقوی را در دل پرورش می دهد، و می دانیم «ایمان» و «تقوی» نیرومندترین سد در برابر گناه هستند؛ از حکیم بودن خداوند می فهمیم که در وجوب و اقامه نماز فایده ها و آثار بسیار زیادی وجود دارد که چیزی جای آن را نمی گیرد. ۲ـ نماز غفلت زداست؛ نماز به حکم اینکه در فواصل مختلف و در هر شبانه روز پنج بار انجام می شود، مرتباً به انسان اخطار می دهد، هشدار می دهد، هدف آفرینش و موقعیت او را در جهان به او گوشزد می کند؛ ۳ـ نماز، خودبینی و کبر را درهم می شکند؛ چه آنکه انسان وقتی در هر شبانه روز ۱۷ رکعت و در هر رکعت دو بار در برابر خدا پیشانی بر خاک می گذارد، خود را ذره کوچکی در برابر عظمت او می بیند و پرده های غرور و خودخواهی را از خود کنار می زند؛ ۴ـ نماز وسیله پرورش فضائل اخلاقی و تکامل معنوی انسان است؛ چرا که انسان را از جهان محدود ماده و چهار دیوار عالم طبیعت بیرون می برد و به ملکوت آسمانها دعوت می کند؛ با فرشتگان هم صدا می شود و خود را بدون نیاز به هیچ واسطه در برابر خدا می بیند. تکرار این عمل در شبانه روز، آن هم با تکیه بر صفات خداوند، اثر قابل ملاحظه ای در پرورش فضایل اخلاقی در وجود انسان دارد؛ ۵ـ نماز قطع نظر از محتوای خود، با توجه به شرایط صحت، به پاکی در زندگی دعوت می کند؛ چرا که می دانیم مکان نمازگزار، لباس نمازگزار، آبی که با آن وضو یا غسل را انجام می دهد باید از هرگونه غصب و تجاوز به حقوق دیگران پاک باشد. بنابراین تکرار نماز در پنج وقت، خود دعوتی است به رعایت حقوق دیگران؛ ۶ـ نماز روح انضباط را در انسان تقویت می کند؛ چرا که دقیقاً باید در اوقات معینی انجام گیرد و تأخیر و تقدیم آن، هر دو، موجب بطلان نماز است.(تفسیر نمونه، ج ۱۶، ص ۲۹۱ ـ ۲۹۴) https://eitaa.com/namaz_gonabad
🔆 🔻خدایا! ما یاغی نیستیم 🔸روزی مرحوم آخوند کاشی مشغول وضوگرفتن بودند. 🔹شخصی باعجله آمد، وضو گرفت و داخل اتاق رفت و به نماز ایستاد. 🔹با توجه به اینکه مرحوم کاشی خیلی بادقت وضو می‌گرفت و همه آداب و ادعیه وضو را به‌جا می‌آورد، قبل از اينكه وضویشان تمام شود، آن شخص نماز ظهر و عصر خود را هم خوانده بود! 🔻هنگام خروج، با مرحوم کاشی روبه‌رو شد. 🔻ایشان پرسیدند: چه‌کار می‌کردی؟ 🔻گفت: هیچ. 🔻فرمود: تو هیچ‌کار نمی‌کردی؟! 🔻گفت: نه! (می‌دانست اگر بگوید نماز می‌خواندم، کار بیخ پیدا می‌کند). 🔻آقا فرمود: مگر تو نماز نمی‌خواندی؟! 🔻گفت: نه! 🔻آخوند فرمود: من خودم دیدم داشتی نماز می‌خواندی! 🔻گفت: نه آقا اشتباه دیدید! 🔻سؤال کردند: پس چه‌کار می‌کردی؟ 🔻گفت: فقط آمده بودم به خدا بگویم من یاغی نیستم، همین! 🔸این جمله در مرحوم آخوند (رحمة‌الله عليه) خیلی تأثیر گذاشت. 🔹تا مدت‌ها هر وقت از احوال آخوند می‌پرسیدند، ایشان با حال خاصی می‌فرمود: من یاغی نیستم. 🔸خدایا ما یاغی نیستیم، بنده‌ایم. اگه اشتباهی کردیم از جهل‌مان بوده. لطفا این جمله را از ما قبول کن. 🆔 @fatemi222 🔹🔸🔹🔸🔹
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | نماز و مدرسه 🎬 قسمت چهارم: نمایش نشانه ها 🎙استاد: حجت الاسلام والمسلمین بهشتی 🗓 زمان پخش: دوشنبه ها پخش از سایت و شبکه های اجتماعی: 🌐 Namaz.ir 🆔 @Namaz_ir 📥 آرشیو چلچراغ نماز و مدرسه 🙏 🔍 عضویت در کانال نماز👇 https://eitaa.com/joinchat/3026911236Ca734b82e23 ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🆔@namaz_khr
ستاد اقامه نماز خراسان رضوی و شرکت عمران شهر جدید بینالود با همکاری دستگاه های فرهنگی استان سومین دوره مسابقه "گلبانگ اذان و زیباخوانی نماز" را برگزار می کنند. محورها و موضوعات فراخوان مسابقه گلبانگ اذان و زیباخوانی نماز: اذان زیباخوانی قرائت نماز مهلت ثبت نام و ارسال آثار: از تاریخ ۲۰ آبان الی ۲۰ دی ماه ۱۴۰۲ خواهد بود. اطلاعات تکمیلی و شرایط ثبت نام و کلیپ های آموزشی اذان و زیبا خوانی نماز از طریق سایت شرکت عمران شهر جدید بینالود به آدرسwww.binalood.ntdc.ir و یا از طریق کانال محتوایی در پیام رسان های بومی سروش، ایتا و بله به آدرس prayer_content@ در دسترس می باشد. نحوه ارسال آثار: شرکت کنندگان می توانند آثار خود را بصورت فایل صوتی (اذان و قرائت نماز) از طریق سامانه مسابقه به آدرس http://binalood-mosabegheh.ir ارسال نمایند. زمان اعلام نتایج مسابقه: ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ جوایز و هدایا: به برگزیدگان هدایایی بصورت کارت هدیه اهدا خواهد شد. 🆔@namaz_khr
✍ از ابتدای شروع مدارس در سال جدید تحصیلی ۱۶۰ نشست دانش آموزی در مدارس نواحی هفتگانه مشهد و تبادکان و منطقه احمد آباد خراسان رضوی برگزار شد. 🔸در این نشست ها از حضور ۲۸ تن از اساتید مرکز تخصصی نماز مشهد استفاده شد و سرفصل های خداشناسی، معادشناسی، فلسفه و چرایی نماز، آثار و برکات نماز، احکام مورد نیاز نوجوانان، آموزش عملی نماز، مرجع شناسی، احکام سن تکلیف، پاسخ به شبهات نماز، تصحیح قرائت نماز مطرح گردید. 🆔@namaz_khr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 داستان نماز باران و امام رضا بخشی از دوره تاریخ معصومین دکتر رجبی دوانی.
سلام علیکم ✍جمعی از کانالهای گروهمون https://eitaa.com/fatemi222/10600
نماز، آثار و فواید زیادی دارد که در اینجا به اهم آنها اشاره می کنیم:👇👇
🌸🍃﷽🍃🌸 ۱ـ از بین بردن گناهان قرآن کریم می فرماید: «و أقِم الصلوة طَرَفَی النّهار و زُلَفاً من اللّیل انّ الحسنات یُذهِبْنَ السیئات ذلک ذکری للذّاکرین»( سوره هود (۱۱) آیه ۱۱۴) «در دو طرف روز و اوایل شب نماز را بپادار، چه آنکه حسنات، سیئات را از بین می برد. این تذکری است برای آنان که اهل تذکرند.» در روایتی پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ فرمود: «کسی که طبق دستور خداوند وضو بگیرد و نماز بخواند تمام گناهان گذشته اش آمرزیده می شود.»(سنن ابن ماجه، ج ۱، ص ۴۴۷) ۲ـ طهارت روح پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ فرمود: «مَثَل نماز در بین شما مَثَل نهری است که در نزد هر یک از شماست که در شبانه روز پنج بار خود را در آن می شویید و با این شست و شو دیگر چرک و آلودگی در شما باقی نمی ماند؛ گناهان نیز با نمازهای پنج گانه شست و شو می شوند.»(امالی مفید، ص ۱۸۹) ۳ـ راندن شیطان پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ فرمود: «نماز، شیطان را روسیاه می کند.»(الفردوس، ج ۲، ص ۴۰۵) ۴ـ بازداری از فحشاء و منکر قرآن کریم می فرماید: «انّ الصلاة تَنهی عن الفحشاء و المنکر»(سوره عنکبوت (۲۹) آیه ۴۵) «نماز انسان را از زشتیها و گناه باز می دارد.» ۵ـ استقامت و پایداری قرآن کریم می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا استعینوا بالصبر و الصلاة»(سوره بقره (۲) آیه ۱۵۳) «ای ایمان آورندگان! از صبر (روزه) و نماز یاری بجویید.» از حذیفه روایت شده است که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ هرگاه به اندوه یا مشکلی برخورد می کرد نماز می خواند.(مجمع البیان، ج ۱، ص ۲۱۷) ۶ـ نزول رحمت الهی امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ فرمود: «هنگامی که مؤمن به نماز می ایستد، شیطان به طرف او می آید و به سبب رحمتی که آن مؤمن را از جانب خداوند در برگرفته، به او از روی حسد می نگرد.»(خصال، ص ۶۳۲) ۷ـ استجابت دعا پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ فرمود: «برای کسی که نماز واجبی را بخواند، در نزد خدا یک دعای مستجاب وجود دارد.» ۸ـ رسیدن به تمام خیرات پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ فرمود: «نماز کلید هر خیری است.»(تنبیه الخواطر، ج ۲، ص ۷۶) ۹ـ تقرب به خداوند متعال نیز از آن حضرت روایت شده که فرمود: «نماز، مایه تقرب مؤمن است.»(الجامع الصغیر، ج ۱، ص ۳۱۴) ۱۰ـ وارد شدن به بهشت برین رسول خدا ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ فرمود: «نماز، کلید بهشت است.»(عوالی اللآلی، ج ۱، ص ۳۲۲) آن حضرت در روایتی زیبا برای نماز ده ویژگی ذکر کرده است: «نماز ستون دین است؛ و در آن ده ویژگی وجود دارد: نورانی شدن صورت، نورانی شدن قلب، آرامش دهنده جسم، انیس قبر، محل فرود رحمت، چراغ آسمان، باعث سنگینی کفه ترازوی اعمال صالح، باعث کسب خشنودی خداوند، بهای بهشت، سپر آتش؛ آن گاه فرمود: هر کس نماز را به پا دارد، به راستی دین خود را به پا داشته است و هر کس آن را ترک کند پس بی گمان دین خود را نابود کرده است.»(الاثنا عشریة، ص ۳۲۷) 🌸🍃 آثار-نماز🍃🌸 https://eitaa.com/namaz_gonabad/1402
🌸🍃﷽🍃🌸 🌹در تفسیر نمونه نیز آثاری برای اقامه نماز ذکر شده است: ۱ـ نماز سدی در برابر گناهان آینده است؛ چرا که روح ایمان را در انسان تقویت می کند و نهال تقوی را در دل پرورش می دهد، و می دانیم «ایمان» و «تقوی» نیرومندترین سد در برابر گناه هستند؛ از حکیم بودن خداوند می فهمیم که در وجوب و اقامه نماز فایده ها و آثار بسیار زیادی وجود دارد که چیزی جای آن را نمی گیرد. ۲ـ نماز غفلت زداست؛ نماز به حکم اینکه در فواصل مختلف و در هر شبانه روز پنج بار انجام می شود، مرتباً به انسان اخطار می دهد، هشدار می دهد، هدف آفرینش و موقعیت او را در جهان به او گوشزد می کند؛ ۳ـ نماز، خودبینی و کبر را درهم می شکند؛ چه آنکه انسان وقتی در هر شبانه روز ۱۷ رکعت و در هر رکعت دو بار در برابر خدا پیشانی بر خاک می گذارد، خود را ذره کوچکی در برابر عظمت او می بیند و پرده های غرور و خودخواهی را از خود کنار می زند؛ ۴ـ نماز وسیله پرورش فضائل اخلاقی و تکامل معنوی انسان است؛ چرا که انسان را از جهان محدود ماده و چهار دیوار عالم طبیعت بیرون می برد و به ملکوت آسمانها دعوت می کند؛ با فرشتگان هم صدا می شود و خود را بدون نیاز به هیچ واسطه در برابر خدا می بیند. تکرار این عمل در شبانه روز، آن هم با تکیه بر صفات خداوند، اثر قابل ملاحظه ای در پرورش فضایل اخلاقی در وجود انسان دارد؛ ۵ـ نماز قطع نظر از محتوای خود، با توجه به شرایط صحت، به پاکی در زندگی دعوت می کند؛ چرا که می دانیم مکان نمازگزار، لباس نمازگزار، آبی که با آن وضو یا غسل را انجام می دهد باید از هرگونه غصب و تجاوز به حقوق دیگران پاک باشد. بنابراین تکرار نماز در پنج وقت، خود دعوتی است به رعایت حقوق دیگران؛ ۶ـ نماز روح انضباط را در انسان تقویت می کند؛ چرا که دقیقاً باید در اوقات معینی انجام گیرد و تأخیر و تقدیم آن، هر دو، موجب بطلان نماز است.(تفسیر نمونه، ج ۱۶، ص ۲۹۱ ـ ۲۹۴) 🌸🍃 آثار-نماز🍃🌸 https://eitaa.com/namaz_gonabad/1402
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋آثار خواندن نماز اول وقت در زندگی و ابعادش 1. تاثیر نماز در زندگی «سوره عنکبوت آیه ۴۵» و نماز را به جای آر که همانا نماز است که اهل نماز را از هر کار زشت و منکر باز میدارد و همانا ذکر خدا بزرگتر است و خدا به هر چه کنید آگاه است. 2.دور شدن از گناهان و کارهای زشت «سوره بقره آیه ۱۵۳» ای اهل ایمان در زندگی خود صبر پیشه کنید و نماز بپا دارید که خداوند یاور صابران است. 3.رد شدن از مشکلات «سوره رعد آیه ۲۸» آنها که ایمان آورده و دلهاشان با یاد خدا آرام می گیرد،آگاه شوید که دلها تنها با یاد خدا آرام می گیرد. 4.آرامش روانی «سوره طه آیه ۱۳۲» تو اهل بیت خود را به نماز امر کن و خود نیز بر نماز و ذکر حق صبور باش ما از تو روزی کس را نمی طلبیم بلکه کا به تو روزی می دهیم. از آیه نیز می توان نتیجه گرفت که یکی دیگر از فوائد نماز افزایش روزی انسان است. 5.افزایش رزق و روزی «سوره شعراء آیات ۲۱۷ و ۲۱۸» و توکل بر آن خدای مقتر و مهربان کن آن خدایی که چون از شوقش به نماز برخیزی تو را می نگرد. 🌸🍃 آثار-نماز🍃🌸 https://eitaa.com/namaz_gonabad/1402
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋اهمیت به نماز اول وقت و اشاره به غفلت از آن حتی در شرایط‌های خاص بی گمان، یکی از اهداف قیام امام حسین علیه السلام ، اقامه نماز بوده است. نهضت عاشورا که یکی از کامل ترین نهضت هاست، با برپایی درست این فریضه الهی، آن را در ردیف عبرت های خویش گنجانده و از اهداف قیام برشمرده است. چرا که رهبر این نهضت، حتی در ظهر عاشورا و در گرماگرم کارزار، نماز اول وقت را بر جهاد مقدّم دانسته است و پیروانش نیز سنگینی این مسئولیت را همواره بر دوش خویش احساس می کرده اند. آن گاه که عمروبن عبداللّه ، معروف به ابوثمامه صائری، گفت: دوست دارم پس از نماز خواندن به امامت شما، به دیدار پروردگار بروم، امام در پاسخ فرمود: ذَکَرتَ الصَّلاهَ جَعَلَکَ اللّه ُ مِنَ المُصَلِّینَ الذّاکِرینَ نَعَم هَذا أوَّلُ وَقْتِها سَلُوهُم أن یَکُفّوُا عَنّا حتّی نُصَلِّی. نماز را به یادمان آوردی، خداوند، تو را از نمازگزاران واقعی بگرداند. بله اول وقتِ نماز ظهر است. از آنان بخواهید مدتی دست از جنگ بکشند تا نماز به جا آوریم. 🌸🍃 آثار-نماز🍃🌸 https://eitaa.com/namaz_gonabad/1402
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋آثار و فواید نماز درباره نماز صدها آیه و حدیث از ائمه اطهار علیهم السلام به دست ما رسیده که فواید نماز را که حدود هزار فایده می باشد, ذکر کرده اند ؛ برای آنکه جوانان عزیز با فلسفه نماز آشنا شوند, تعدادی از آن علل ذکر خواهد شد. البته این همه فایده وقتی بوسیله نماز حاصل می شود که انسان نماز را با حضور قلب بخواند. 1) چراغ و روشنی دل مؤمن: رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «...لکل شی ء سراج و سراج قلب المؤمن الصلوة الخمس...» «برای هر چیزی چراغی است و چراغ قلب مومن نمازهای پنجگانه است.» «جامع الاخبار, ص 72 – از سبزواری. زبدة العلوم: ج 2 , ص 231» 2) زینت اسلام: همچنین آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: « ان لکل شی ء زینة و زینة الاسلام الصلوة الخمس...» براستی برای هر چیزی زینتی است و زینت اسلام نماز های پنجگانه می باشد. «همان» 3) ستون مؤمن: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «...لکل شیی ء رکن و رکن المؤمن الصلاة...» برای هر چیزی یایه و ستونی است و ستون مؤمن نماز است. «همان» 4) پشتوانه عظیم در حل مشکلات: خداوند سبحان در برابر مشکلاتی که دشمنان اسلام و مشکرین از راههای مختلف برای رسول اکرم صلی الله و علیه و آله وسلم بخاطر ابلاغ رسالت ایجاد می کردند به مؤمنان می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا استعینوا بالصبر والصلوة ان الله مع الصابرین». ای کسانیکه ایمان آورده اید. (در برابر مشکلات و حوادث) از صبر (روزه) و نماز کمک بگیرید زیرا خداوند سبحان با صابران است. «بقره، 153» از این آیه شریفه و روایات دیگر استفاده می شود که: استقامت و نماز انسان را در حل مشکلات پیروز و در برابر حوادث مقاوم می کند, زیرا نماز ارتباط انسان با قدرت مطلق و خالق هستی برقرار می کند, و کسی هم با چنین قدرتی ارتباط داشته باشد دیگر ترس, ناامیدی و خستگی برایش معنا ندارد. امام صادق علیه السلام فرمود: «کان علی اذا اهاله امر فزع قام الی الصلاة ثم تلاهذه الآیة (واستعینوا بالصبر والصلوة.» هنگامی که مشکل مهمی برای علی علیه السلام پیش می آمد به نماز برمی خاست, سپس این این آیه را تلاوت می فرمود: «واستعینوا بالصبر والصلوة». «تفسیر نمونه: ج 1 , ص 219» حضرت علی علیه السلام فرمود: «الذکر یوجب الاعتبار و یؤمن الاعسار و یثمر الاستظهار.» یاد خداوند سبحان موجب پذیرش پند, و ایمنی از سختی است, و میوه اش پشتیبان یافتن است. «غررالحکم: ص99» 🌸🍃 آثار-نماز🍃🌸 https://eitaa.com/namaz_gonabad/1402
🌸🍃﷽🍃🌸 5) جلسه عاشق با معشوق: حضرت علی علیه السلام فرمود: «ذاکر الله سبحانه مجالسه» یادکننده خداوند سبحان همنشین خدا است. «غررالحکم: ص 404» و همچنین آن حضرت علیه السلام می فرماید: «الذکر مجالسة المحبوب» یاد خدا و (نماز) با دوست (خداوند) همنشین بودن است. «غررالحکم: ص 15» 6) وسیله تقویت روح: حضرت علی علیه السلام فرمود: «مداومة الذکر قوت الارواح و مفتاح الصلوة» همواره به یاد خداوند بودن غذای جان ها و کلید پارسایی و شایستگی است. «غررالحکم: ص 764» 👇👇
7) سبب زدودن غفلت: «اننی انا الله لا اله الا انا فاعبدنی و اقم الصلوة لذکری.» من الله هستم, معبودی جز من نیست مرا پرستش کن, و نماز را برای من به پادار. «سوره مبارکه طه: آیه 14» تمام مشکلاتی که بشر در سطح جهان در گذشته و امروز برای خود ایجاد کرده است, به خاطر فریب خوردن از زرق و برق دنیا, و پیروی از خواسته های نفسانی می باشد, که این پیروی از هوای نفس باعث شده که دنیای خود و دیگران را به جهنم سوزانی تبدیل کند, بطوری که هم خود و هم دیگران را می سوزاند. چنانکه یکدیگر را قلع و قمع می کنند و می سوزانند که هیچ درنده ای در عالم با همنوع خود و با درنده ای دیگر چنین نمی کند. پرده غفلت جلوی عقل و چشم و گوشش را به گونه ای گرفته است که گویا نه حسابی و نه کتابی و نه مردنی در کار است, و تا زمانی که بشر درصدد کنار زدن این پرده غفلت نباشد روز به روز بر آتش دنیای خود می افزاید بطوری که آخرت خود را هم برتر از دنیایش خراب می کند. تنها چیزی که این درد مهلک انسان را درمان می نماید و او را از خواب غفلت بیدار می کند, ذکر و یاد خداوند است. زیرا این دنیا محدود, و خواسته های بشر نامحدود, و دنیای محدود نمی تواند خواسته های نامحدود انسان را برآورده نماید. تنها چیزی که خواسته های بشر را فراهم می سازد ذکر و یاد خداست, زیرا خداوند و نعمت و قدرتش و... نامحدود استو حضرت حق می تواند هرچه به صلاح و سعادت انسان باشد برایش فراهم سازد. و اگر بشر امروز در دنیای مادی و مفاسد غرق شده است و در پایان دست به خودکشی و... می زند, برای این است که گم شده خود را که خداوند سبحان است پیدا نکرده است. بر همین اساس, خداوند سبحان در قرآن کریمش می فرماید: «ولقد ذرانا لجهنم کثیرا من الجن والانس لهم قلوب لایفقهون بها و لهم اعین لایبصرون بها و لهم اذان لایسمعون بها, اولئک کالانعام بل هم اضل اولئک هم الغافلون.» به طور مسلم گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم, و آنها قلبهایی دارند که با آن درک و اندیشه نمی کنند, چشم های روشن و حقیقت بین دارند, اما با آنها چهره حقایق را نمی نگرند و همچون (نابینایان از کنار آنها می گذرند). و با داشتن گوش سالم, سخنان حق را نمی شنوند, آنها همچون چهارپایان بلکه گمراه تر , اینان همان غافلان و بی خبرانند. «سوره مبارکه اعراف: آیه 179» امام صادق علیه السلام فرمود: «ففرض علیهم الصلوة یذکرونه کل یوم خمس مرات, ینادون باسمه و یعبدونه بالصلاة و ذکرالله لکیلا یغفلوا عنه فینسوه فیدرس ذکره.» خداوند سبحان نماز را بر آنان واجب نموده تا در هر روز پنج مرتبه به یاد او باشند, و حق تعالی را به اسمش بخوانند, و بوسیله نماز و ذکر خدا او را عبادت کنند, تا اینکه از پروردگار غافل نشوند و او را فراموش نکنند, و نام و یاد او کهنه و از بین نرود. «وسائل الشیعة: ج 3, ص 5, علل الشرایع: ج 2, ص 10, باب 2» حضرت علی علیه السلام فرمود: «الغفلة تکسب الاغترار و تدنی من البوار.» غفلت و بی خبری از یاد خداوند سبحان, انسلان را مغرور و به نابودی نزدیک می سازد. «غررالحکم: ص 99» 👇👇
🌸🍃﷽🍃🌸 8) سدی در برابر گناهان: خداوند بزرگ می فرماید: «اتل ما اوحی الیک من الکتاب و اقم الصلوة, ان الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر و لذکر الله اکبر, والله یعلم ماتصنعون.» آنچه را از کتاب آسمانی (قرآن) به تو وحی شده تلاوت کن, و نماز را به پادار, که نماز (انسان را) از زشتی ها و منکرات باز می دارد. و ذکر خدا از آن (نهی از فحشا و منکر) هم بالاتر است. و خداوند می داند شما چه کارهایی انجام می دهید. «سوره مبارکه عنکبوت: آیه 45» رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «لایزال الشیطان ذعرا من المؤمن ما حافظ علی الصلوات الخمس لوقتهن فاذا ضیعهن تجرا علیه فادخله فی العظائم.» انسان مژمن تا هنگامیکه نمازهای پنجگانه اش را سر وقت می خواند شیطان از او می ترسد, (و نمی تواند او را وسوسه کند) اما زمانیکه نمازش را ضایع نمود, (و اول وقت نخواند) بر او جرات پیدا می کند و او را در گناهان بزرگ وارد می کند. « وسائل الشیعة : ج2, ص 18 – بحارالانوار: ج 79, ص 227» رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: « من لم تنهه صلاته عن الفحشاء و المنکر لم یزد من الله الا بعدا.» کسی که نمازش او را از فحشاء و کارهای زشت منع نکند, جز دوری از خداوند سبحان چیزی دیگری نصیبش نمی شود. «میزان الحکمة: ج5, ص 370» امام رضا علیه السلام فرمود: «... و صار ذلک علیه فی کل یوم و لیلة لئلا ینسی العبد مدبره و خالقه فیبطر و یطغی, و لیکون فی طاعة خالقه, والقیام بین یدی ربه زاجرا له عن المعاصی و حاجزا و مانعا عن انواع الفساد.» نماز در هر شبانه روز واجب شد تا اینکه انسان (عبد) مدیر و خالقش را فراموش نکند (تا در اثر فراموش) سرگردان شود, و بعد ظغیان و ظلم کند. و نیز نماز واجب شد تا بشر مطیع خداوند باشد. و ایستادن در برابر حق تعالی باعث جلوگیری از گناهان می شود, و سپر و مانع انواع فساد می گردد. «عیون اخبار الرضا علیه السلام : ج 2, ص 104, علل الشرایع: ج2, ص11, باب2, با کمی تفاوت.» 9) باعث پاک کردن آلودگی ها: قرآن کریم می فرماید: «و اقم الصلوة طرفی النهار و زلفا من اللیل, ان الحسنات یذهبن السیئات, ذلک ذکری للذاکرین». نماز را در دو طرف روز و اوائل شب به پادار, چرا که حسنات سیئات را از میان می برند و این تذکر و یادآوری است برای آنها که توجه دارند. «سوره هود: آیه114, مثل این آیه مبارکه, سوره عنکبوت: آیه7, سوره مائده: آیه12, و سوره انفال: آیات 3و4» چنانکه حضرت علی علیه السلام فرمود: از حبیب خودم رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که فرمود: امیدبخش ترین آیه قرآن این آیه است: «و اقم الصلوة طرفی و زلفا من اللیل, ان الحسنات یذهبن السیئات, ذلک ذکری للذاکرین». «تفسیر نمونه: ج9, ص27» رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «انما مثل هذه الصلوة الخمس مثل نهر جار بین یدی باب احدکم, یغتسل منه فی الیوم خمس اغتسالات فکما ینقی بدنه من الدرن بتواتر الغسل هکذا ینقی من الذنوب مع مداومه الصلاة, فلایبقی من ذنوبه شیی ء.» مثل نمازهای پنجگانه مثل جوی آبی است که جلوی منزی یکی از شما جاری است, که شما بدن خود را بوسیله آن در هر روز پنج نوبت می شوئید. همانطوری که در اثر پنج نوبت شستن بدن شما از آلودگی پاک می شود, همچنین نمازهای پنجگانه در صورتی که همیشه (با حضور قلب) خوانده شود آلودگی های روح را که همان گناهان باشد می شوید و دیگر گناهی باقی نمی گذارد. «مسترک الوسائل: ج3, ص15؛ وسائل الشیعة: ج3, ص7, 20» 🌸🍃 آثار-نماز🍃🌸 https://eitaa.com/namaz_gonabad/1402