هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 63/نماز آیات
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 64/نماز آیات
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 65/نماز آیات
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 66/نماز آیات
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 67/نماز میت
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 68/نماز میت
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 69/نماز های مستحبی
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 70/نمازشب
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 71/نماز عید فطر و قربان
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 72/نماز های مستحبی
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
26.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه 73/نماز های مستحبی
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
باسمه تعالی
نمونه سوالات احکام ( بخش اجتهادوتقلید )
1-کدام گزینه در باره تقلید در مسائل شرعی صحیح نیست ؟
الف- تقلیدیعنی این که باید در اصول دین از مجتهدین علوم دینی تقلید کرد
ب- تقلید یک امر عقلی و عرفی است که افراد غیرمجتهد باید در مسائل شرعی دین (احکام) به مجتهد علوم دینی رجوع کنند.
ج – کسانی که نمی توانند احکام دین را به صورت تفصیلی یاد بگیرند بایدبه مجتهدعلوم دینی رجوع کنند
2-اگر کسی مجتهد نبوده و از مرجعی هم تقلید نمی کرده است درچه صورت اعمال او درست است ونیاز به قضاء ندارد >
الف--چنانچه اعمالی که انجام داده است طبق فتوای مجتهدی می باشد که درآن زمان وظیفه اش تقلید از او بوده اعمالش درست است
ب- اگر اعمالی که انجام داده است طبق فتوای مجتهدی که اکنون از او تقلید می کند بوده باشد صحیح است و نیاز به قضا ندارد .
ج –هردو گزینه الف و ب صحیح می باشد .
3-در مورد عمل به احکام شرعی کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف- عمل بر اساس اجتهاد
ب- عمل بر اساس عرف
ج- عمل براساس تقلید
4-با توجه به تعاریف واجبات تعیینی و تخییری کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف- وجب تعیینی یعنی واجبی که دقیقا باید همان را انجام داد
ج- واجب تعینی یعنی اینکه از بین دو یا چند راه یکی را برای انجام آن معیّن کرد
واجب تخییری واجبی است که انسان بین انجام دو یا چند عمل مخیّر است یکی را انتخاب کند
5-کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف- عمل به واجبات و ترک محرمات انسان را شایسته بهشتی شدن می کند
ب- عمل به مستحبات و ترک مکروهات بر درجه انسان در بهشت می افزاید
ج- مستحبات و واجبات را گاهی آداب نیز می نامند
6- کدام گروه از علوم زیرتمام یا قسمتی از آنها برای رسیدن به درجه اجتهاد لازم نیست ؟
الف- زبان عربی ، زبان و ادبیات فارسی، تاریخ و جغرافیا ، فلسفه
ب- زبان عربی ، علوم قرآن و حدیث ، منطق و فلسفه
ج- اطلاع از فتاوای سایر مراجع ، علم رجال و درایه ،فقه و اصول فقه
7- برای به دست آوردن فتوای مرجع تقلید (مجتهد) کدام راه صحیح نمی باشد ؟
الف- شنیدن از دو فرد عادل
ب- دیدن فتوا در رساله مرجع تقلید
ج- شنیدن از چندنفر از مردم
8-عوض کردن مرجع تقلید در کدام مورد صحیح نمی باشد ؟
الف- اگر بفهمد کسی که از او تقلید می کند مجتهد جامع الشرایط نیست
ب- اگر بفهمد که مجتهدی دیگر اعلم است
ج – در هر صورت مقلد اختیار دارد که مرجع تقلیدش را عوض کند
9- کدام مورد جزء راههای شناخت مرجع تقلید اعلم می باشد؟
الف- مشهور بودن اعلمیت یک مرجع بین اهل علم و حوزه های علمیه
ب- شنیدن از خود مرجع تقلید که اعلام کند من اعلم هستم
ج- شنیدن از دونفر از اهل علم و تقوی هرچند که دو نفر دیگر از اهل علم تقوی شهادت به اعلمیت مرجعی دیگر دهند .
10-در چه صورت می توان برتقلید از مجتهدی که از دنیا رفته باقی ماند ؟
الف- به هیچ وجه نمی توان از مجتهد مرده تقلید کرد
ب- در صورتی که مرجع تقلید اعلم زنده اجازه باقی ماندن بر تقلید از آن مرجع تقلید فوت شده را بدهد
ج- در صورتی که قبلا مقلّد آن مرجع تقلید بوده است می تواند بر تقلیدش باقی بماند
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
نمونه سوالات احکام نماز جلسه 1 تا 10
11- کدام گزینه تمام اعمالش مربوط به مقدمات نماز می باشد؟
الف- کسب طهارت، پوشش مناسب ، قبله ، اذان و اقامه
ب- کسب طهارت ، قبله ، اذان و اقامه ، نیت ، ترتیب
ج- نیت ، ترتیب و موالات ، حضور قلب ، طهارت
12- کدام گزینه درست است ؟
الف- طهارت باطنی از راه اخلاص و حضور قلب به دست می آید
ب- طهارت باطنی از راه وضو ، غسل و تیمم به دست می آید
ج- طهارت باطنی از راه پاک بودن مکان ، بدن و لباس به دست می آید
13-با توجه به احکام وضو کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف – در وضو باید تمام صورت از بالا به پایین شسته شود
ب- شستن داخل بینی تا جایی که دیده می شود و داخل چشمها در وضو لازم است
ج- مقدار شستن هردست از آرنج تا نوک انگشتان و از بلا به پایین می باشد
14- درخصوص مسح کشیدن در وضو کدام گزینه صحیح است ؟
الف- در وضو باید جلوسر و پاها را از برآمدگی پشت پا تا مچ مسج کرد
ب- در مسح سر باید از وسط سر تا پیشانی کامل مسح کرد
ج- مسح کشیدن سر و پاها حتما باید با تری آب وضو باشد
15- کدام گزینه در تعریف واجب رکنی صحیح می باشد ؟
الف- واجب رکنی اگر عمدا یا سهوا کم و زیاد شود نماز باطل می شود
ب- واجب رکنی اگر عمدا کم و زیاد شود نماز باطل می شود
ج- واجب رکنی اگر سهوا کم و زیاد شود نماز باطل نمی شود
16- درخصوص نیت نماز کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف – نیت باید به قصد قربت انجام شود واگر برای خودنمایی باشد نماز باطل است
ب- به زبان آوردن نیت نماز اشکال ندارد .
ج- بلندتر خواندن نماز برای یادگیری فرد دیگر اشکال دارد
17- در خصوص عدول نیت کدام گزینه صحیح می باشد ؟
الف- عدول از نماز ظهر به عصر اشکال ندارد
ب- عدول از نماز عصر به ظهر اشکال ندارد
ج- عدول از نماز عشاء به مغرب در صورتی که وارد سجده رکعت چهارم نشده باشد صحیح است
18- در باره عدول نیت د نماز کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف- عدول از نماز جماعت به فرادی جایز نیست
ب- عدول از نماز ادا به نماز قضا اشکال ندارد
ج- عدول از نماز مستحب به نماز واجب جایز نیست
19- در خصوص انواع قیام کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف- قیام هنگام تکبیرة الاحرام و قیام متصل به رکوع واجب رکنی هستند
ب- قیام هنگام قرائت و قیام بعد از رکوع واجب غیر رکنی هستند
ج- رعایت نکردن قیام بعد از رکوع اشکالی ندارد
20- کدام گزینه در باره کسی که مجبور است خوابیده نماز بخواند صحیح نمی باشد ؟
الف- باید به پهلوی راست بخوابد به نحوی که صورتش رو به قبله باشد
ب- اگر به پهلوی راست نمی تواند بخوابد باید به پهلوی چپ بخوابد به نحوی که صورتش روبه قبله باشد
ج- فرد اختیار دارد که به پهلوی راست یا چپ و یا به پشت بخوابد و رعایت نکردن مراحل اشکال ندارد
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
نمونه سوالات احکام نماز از جلسه 11 تا 20
21- در خصوص خواندن سوره بعد از سوره حمد در نمازهای واجب یومیه کدام گزینه درست است ؟
الف- هرسوره ای غیر از سوره حمد را می تواند بخواند
ب- اگر سوره ضحی را بخواند باید سوره انشراح را هم بعداز آن بخواند
ج- خواندن سوره های سجده دار بعد از حمد مستحب است
22- در خصوص قرائت نماز کدام گزینه صحیح است ؟
الف- واجب است نماز گزار در رکعت اول و دوم حمد و یکی از سوره های قرآن را بخواند
ب- نماز گزار باید نماز حمد و سوره و تمام اذکار نماز را با عربی صحیح و رعایت دقیق تمام نکات تجویدی بخواند
ج- به فتوای اکثر مراجع اگر کسی متوجه شود که کلمه و عبارتی را در نماز اشتباه می خوانده است حتی اگر در یادگیری نماز کوتاهی نکرده باشد باید نمازهای قبلی را قضا نماید
23- در خصوص خواندن سوره بعد از حمد کدام مورد صحیح نمی باشد ؟
الف- اکر وقت به قدری تنگ باشد که احتمالا نماز قضا شود نماز گزار می تواند بعد از حمد سوره نخواند
ب- اگر نماز گزار سوره توحید و یا کافرون را بعد از حمد شروع کند نمی تواند آن را رها کرده سوره دیگری بخواند
ج- اگر نماز گزار سوره ای را شروع کرده اما ادامه آن را فراموش کند نمازش باطل است
24-در باره رکوع کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف- رکوع از واجبات نماز و رکن است چنانچه سهوا یا عمدا ترک شود نماز یاطل است
ب- رکوع واجب رکنی است اما ذکر رکوع مستحب است
ج- ذکر رکوع واجب است اگر عمدا ترک شود نماز باطل است
25- کدام گزینه در خصوص احکام رکوع صحیح نمی باشد ؟
الف- ذکر واجب و مستحب رکوع حتی قسمتی از آن اگر در حال حرکت خوانده شود نماز باطل است
ب- به ایستادن کامل بعد از رکوع قیام بعد از رکوع می گویند و رعایت آن واجب است .
ج- گفتن ذکر بعد ازرکوع ( سمع الله لمن حمده ) در حال حرکت اشکال ندارد
26- کدام گزینه صحیح است ؟
الف- اگر کسی سهوا رکوع نمازش را بجا نیاورد نمازش صحیح است
ب- اگر نماز گزار قبل از رفتن به سجده یادش بیاید که رکوع را انجام نداده است باید کاملا بایستد و سپس به رکوع برود
ج- اگر نماز گزار ذکر (سمع الله لمن حمده یا الله اکبر ) را حتی به نیت مطلق ذکر یعنی اینکه ذکری گفته باشد در حال حرکت بخواند نمازش باطل است
27- کدام مورد جزء واجبات سجده نمی باشد ؟
الف- آرامش بدن به هنگام گفتن ذکر سجده
ب- گذاشت انگشتان دست بر روی زمین
ج- سر برداشتن و نشستن بعد از هردو سجده
28- با توجه به احکام سجده کدام مورد صحیح است ؟
الف- گذاشتن آرنج و تمام انگشتان پا درهنگام سجده نماز را باطل می کند
ب- سجده برزمین و همه چیزهایی که از زمین می روید صحیح است
ج- سجده بر اک ، سنگ ، کلوخ ، چوب گیاهان غیر خوردنی صحیح است
29-با توجه به احکام سجده کدام مورد صحیح نمی باشد ؟
الف- حرکت بدن در هنگام گفتن ذکر مستحب در سجده نماز را باطل نمی کند
ب- محلهای قرار گرفتن بدن در هنگام سجده باید همسطح باشد اما اختلاف بین آنها بیش از چهار انگشت بسته اشکال دارد
ج- طولانی کردن سجده و گفتن سه بار ذکر سجده از مستحاب سجده می باشد
30- کدام گزینه صحیح است ؟
الف- اگر کسی سهوا بجای دو سجده یک سجده یا سه سجده بجا آورد نمازش باطل است
ب- اگر کسی سهوا یک سجده اضافه کند نمازش صحیح است ولی باید بعد از نماز دو سجده سهو بجا آورد
ج- اگر کسی سهوا یک سجده را کم کند اگر قبل از رکوع رکعت بعد یادش بیاید اگر بنشیند و سجده را کامل کند نمازش صحیح است و نیاز به سجده سهو ندارد .
**** چنانچه هنگام مطالعه به ابهام و مشکلی برخوردید مورد را به شماره 09133550097 در ایتا اعلام فرمایید
ادامه دارد
نمونه سوالات مربوط به جلسات 21ةا30
31-در خصوص سجده کدام گزینه درست نیست ؟
الف- کسانی که نمی توانند زانوهای خودرا در هنگام سجده برزمین بگذارند باید بقیه اعظای سجده را برزمین گذارند
ب- طولانی کردن سجده و ذکر صلوات درسجده از مستحبات است .
ج- کسی که نمی تواند به صورت طبیعی سرش را در هنگام سجده روی زمین بگذارد باید در حالت نشسته مهر را به پیشانی بگذارد.
32- در خصوص سجده واجب تلاوت قرآن کدام گزینه درست است ؟
الف- در سجده تلاوت رعایت شروط با وضو بودن و رو به قبله بودن لازم نیست
ب- به فتوای اکثر مراجع هنگام شیدن تلاوت آیه سجده دار از رادیو و تلویزیون سجده واجب می شود .
ج- آیاتی که سجده واجب دارند در سوره های علق . نجم . یس و الرحمن قرار دارند .
33-در خصوص تعقیبات نماز کدام گزینه درست نیست ؟
الف- ذکر تسبیحات حضرت زهرا (س) بعد از هرنماز سفارش مؤکد شده است
ب- تعقیبات بعد از نماز حتما باید به زبان عربی باشد .
ج- مستحب است نمازگزار در زمان خواندن تعقیبات روبه قبله باشد
34- شک کردن در نماز یعنی ..........
الف - اینکه شک در انجام یک عمل و انجام ندادنش مساوی باشد .
ب- اینکه شک ما به یک طرف بیشتر و به یک طرف کمتر باشد
ج- اینکه بعد از نماز یادمان بیاید که یک جزء از نماز را فراموش کردیم
35- کدام گزینه درست نیست ؟
الف- اگر نماز گزار بعد از وقت شک کند که نمازش را خوانده است یا نه
ب- اگر نمازگزار بعد از اینکه وارد جزء بعد شده شک کند که جزء قبل رل انجام داده است یا خیر
ج- اگر کسی شک کند که یکی از اجزاء خوانده شده صحیح است یا خیر باید صحیحش را بجا آورد
36- کدام گزینه درست است ؟
الف- شک در تعداد رکعتهای نماز نماز باطل است .
ب- شک در تعداد رکعتهای نمازهای دورکعتی و سه رکعتی نماز باطل است
ج- شک بین رکعت اول و دوم در نمازهای چهار رکعتی باید بنا را بر دو بگذاریم
37-کدام گزینه درباره کسی که شک کرده است که رکعت چهارم است یا پنچم درست نیست ؟
الف- اگر درحالت ایستاده شک کرده است باید بنشیند و نمازش را تمام کند بعد یک رکعت نماز اجتیاط ایستاده بخواند .
ب- اگر درحالت ایستاده شک کرده است باید بنشیند و نمازش را تمام کند بعد دو سحده سهو بجا آورد .
ج- اگر بعد از سجده شک کند باید تشهد وسلام بجا آورد و سپس دو سجده سهو بجا آورد .
38- در خصوص مبطلات نماز کدام گزینه درست است ؟
الف- خوردن و آشامیدن عمدی موجب باطل شدن نماز می شود
ب- تلاوت قرآن و ادعیه نماز اگر عمدا درنماز خوانده شود نماز را باطل می کند
ج- حرف زدن حتی اگر غیر عمدی و اندک هم باشد نماز را باطل می کند
39- کدام گزینه درست نمی باشد ؟
الف- اگر کسی برای فهماندن مطلبی عمدا ذکری را بلند بگوید و قصدش خواندن ذکر باشد نمازش صحیح است ؟
ب- نمازگزار می تواند در نماز به صورت مختصر به دیگران سلام بگوید .
ج- اگر کسی به نمازگزار سلام کرد برنمازگزار واجب است به همان مقداری که به وی سلام شده است پاسخ سلام را بدهد .
40-در کدام مورد نماز باطل نمی شود ؟
الف- خندیدن سهوی یا عمدی با صدا اگر کم باشد نماز را باطل نمی کند ؟
ب- برگرداندن روی از قبله هر اندازه که باشد در صورت سهوی بودن نماز را باطل نمی کند .
ج- گریه کردن درنماز برای غیر خدا و بدون صدا به فتوای اکثر فقها نماز را باطل نمی کند .
ادامه دارد
41_ درکدام یک از موارد زیر انسان مجاز است نماز خودرا بشکند یعنی صورت نماز را به هم بزند ؟
الف- درصورتی که انسان بفهمد جایی از مسجد نجس است و وقت نماز هم کافی است
ب- چنانچه در حال نماز خطر جانی برای خودیا دیگران بوجود آید
ج- هردو گزینه صحیح است
42-کدام مورد جزء مبطلات نماز است ؟
الف- گذاشتن دستها روی هم در هنگام قرائت نماز
ب- سکوت کردن برای شنیدن حررف دیگران
ج- بستن چشم
43- در کدام حالت نماز مسافر شکسته نیست ؟
الف- از نظر مسافت 8 فرسخ شرعی پیموده باشد و قصد ده روز ماندن هم نداشته باشد
ب- مقدار مسافت در سفر امتدادی بیشتر از 8 فرسخ باشد
ج- در سفر تلفیقی مجموع مسافت رفت و برگشت کمتر از 8 فرسخ باشد
44- کدام مورد در خصوص حد ترخص درست نیست ؟
الف- حد ترخص جایی است که دیوارهای شهر دیده نشود و صدای اذان شنیده نشود
ب- حد ترخص مقصدحدود 3 کیلومتر مانده به مقصد است
ج- حد ترخص شرعی 5/22 کیلومتر است
45-کدام گروه در سفر نمازشان کامل است ؟
الف- کسانی که شغلشان در مسافرت است مانند رانندگان ،خلبانان و ....
ب- کسانی که محل کارشان تا محل زندگیشان کمتر از 4 فرسخ شرعی است اما هرروز در رفت و آمدند
ج- کسانی که زیاد سفر تفریحی و زیارتی می روند (به فتوای اکثر فقها )
46-کدام مورد در تعریف وطن درست نیست ؟
الف- وطن اصلی جایی است که انسان در آن متولد شده است
ب- وطن اتخاذی جایی است که انسان برای زندگی انتخاب کرده است
ج- وطن حکمی جایی است که فرد برای زندگی انتخاب نکرده است و لی مدت طولانی در آنحا سکونت داشته که عرفا ساکن آن محل شناخته می شود
47-اگر همسر یک فرد از جایی که زندگی می کنند به وطن شوهرخود که بیش از 8 فرسخ است سفر کنند و قصد ده روز ماندن نداشته باشند حکم نماز های این شوهر وهمسر چگونه است ؟
الف- نماز هردو کامل است
ب- نماز شوهر کامل و نماز همسر شکسته است
ج- نماز هردو شکسته است
48-اگر کسی در مسافرت قصد ده روز ماندن در جایی ندارد و بعد از مثلا 4 روز قصد می کند که 6 روز دیگر بماند تا ده روز کامل شود حکم نمازش بعد 4 روز چیست ؟
الف- نمازش کامل باید بخواند
ب- نمازش شکسته است
ح –نمازش را هم شکسته و هم کامل باید بخواند
49-کسی که به جایی سفر کره که 8 فرسخ یا بیشتر است و قصد ماندن 10 روز را هم نکرده اما بیش از ده روز مانده است در چه صورت نمازش کامل باید بخواند ؟
الف- بعد از 10 روز نمازش کامل است
ب- بعد از 20 روز نمازش کامل است
ج- بعد از 30 روز نمازش کامل است
51- کدام کزینه در خصوص نماز قضا درست نمی باشد ؟
الف-نماز قضا وقت معینی ندارد ولی هرچه زودتر انجام شود بهتر است
ب- نماز قضا را نمی توان به جماعت خواند
ج- نماز قضای پدر بعد از فوتش برپسر بزرگتر واجب است .
52-کدام گزینه درست نمی باشد ؟
الف- رعایت ترتیب نماز قضا در نمازهایی که به صورت پراکنده قضا شده است لازم نیست
ب- نمازهایی که باید حمد وسوره را بلند خواند در حالت قضا هم باید بلند خوانده شود
ج- مسافر نمی تواند نمازهای 4 رکعتی که در وطن نخوانده است در حال سفر قضای آن را بجا آورد
53- کدام گزینه درست است ؟
الف- کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نماز قضای دیگران که فوت شده اند بجا آورد
ب- اگر پسر بزرگتر قبل از فوت پدر بمیرد بر دیگر فرزندان واجب نیست نماز قضای پدر را بجا آورند
ج-نماز قضای مادری که فوت شده است بر دختر بزرگتر واجب است که قضای آن را بجا آورد .
54- کدام مورد صحیح است ؟
الف- اگر پسربزرگتر نمازهای قضای پدر را بجا نیاورد بر پسر بعدی واجب است قضای نمازهای پدر را بخواند
ب-اگر پدر وصیت کند که از ثلث مالش برای نمازهای قضا شده اش کسی را اجیر کنند برفرزندان واجب است انجام دهند
ج- اگر پدر نگوید که نماز قضا دارم ولی پسر بزرگتر بداند که پدرش نماز قضا دارد تکلیفی بر او نیست
55- کدام گزینه درست نیست ؟
الف- کسی که نمی تواند ایستاده نماز بخواند نمی تواند نماز قضای دیگران را قبول کند
ب- اگر زن نماز استیجاری مردی را قبول کند باید حمد وسوره نماز های صبح و مغرب و عشاء را بلند بخواند
ج- کسی که به سن بلوغ نرسیده است اما نماز راصحیح می خواند نمی تواند نماز قضای استیجاری دیگران را قبول کند
56- درحصوص نماز جماعت کدام گزینه درست نمی باشد >
الف- مکان نماز امام جماعت نباید بلند تر از مکان نمازگزاران باشد .
ب- فاصله بیش از یک گام (80 سانتیمتر ) بین امام و صف اول و همچنین بین نمازگزاران صف اول و بین صفهای بعدی صحیح نمی باشد .
ج-وجود دیواریا حائلی که امام جماعت یا صفوف چلوتر دیده نشود درست نیست اما پرده بین صفوف نماز گزاران اشکالی ندارد
57- کدام گزینه صحیح است ؟
الف- نماز گزار نباید تکبیرةالاحرام را از امام جماعت زودتر بگوید اما درپیش افتادن از امام در سایر افعال مانند به رکوع و سجود رفتن اشکال ندارد .
ب- زودتر گفتن ذکر رکوع و سجده ... قبل از امام جماعت اشکالی ندارد
ج- بلند شدن از رکوع و سجده قبل از امام جماعت اشکال ندارد
58- کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف- در نماز جماعت مأمومین نباید از امام جماعت جلوتر بایستند
ب- در هنگامی که امام جماعت حمد و سوره می خواند مأمومین هم می توانند حمد و سوره را آهسته بخوانند .
ج-به فتوای برخی مراجع همردیف ایستادن مأمومین با امام جماعت اشکال دارد .
59- در چه صورتی ثواب نماز جماعت قابل شمارش نیست ؟
الف- تعداد نمازگزاران به 10 نفر یا بیشتر برسد
ب- در صورتیکه اول وقت خوانده شود
ج- در صورتیکه در مسجد جامع شهر خوانده شود
60- کدام نماز را نمی توان به جماعت خواند
الف- نماز قضا
ب- نماز آیات
ج- نماز طواف کعبه
ادامه دارد
61- کدام مورد از شرایط امام حماعت نمی باشد
الف- عدالت
ب- صحیح بجا آوردن نماز
ج- نداشتن هرگونه بیماری
62-کدام گروه از نمازهای زیر را می توان به جماعت برگزار کرد ؟
الف- نمازهای یومیه ، قضای نمازهای یومیه ، نمازآیات ،نماز عیدفطر وقربان
ب- نمازهای یومیه ، نماز طواف خانه خدا ، نماز استسقاء ، نماز شب
ج- نمازهای یومیه ، نماز قضا واحب ، نمازهای نافله یومیه ، نماز آیات
63- در کدام مورد اقتداء به جماعت صحیح نمی باشد ؟
الف- اقتدای نماز ظهر به نماز عصر امام حماعت
ب- اقتدای نماز نافله به نماز قضای امام جماعت
ج-اقتدای نماز قضای احتیاطی به نماز قضای قطعی امام جماعت
64- در کدام مورد اقتدای به امام جماعت صحیح است ؟
الف- اقتداء به امام جماعت در هنگام خواندن حمد و سوره
ب- اقتداء به امام جماعت در حالی که امام جماعت سر از رکوع برداشته است
ج- اقتدا به امام جماعت در حالی که امام جماعت تکبیرةالاحرام را نگفته است
65- درحصوص نماز جماعت کدام گزینه درست است ؟
الف- مکان نماز امام جماعت نباید پایین تر از مکان نمازگزاران باشد .
ب- فاصله بیش از یک گام (100 سانتیمتر ) بین امام و صف اول و همچنین بین نمازگزاران صف اول و بین صفهای بعدی صحیح نمی باشد .
ج- وجود پرده بین صفوف نماز گزاران مرد و زن اشکالی ندارد
66- کدام گزینه در باره نماز جمعه صحیح نیست ؟
الف- نماز جمعه واجب تخییری است
ب- در سوره بقره برای شتافتن به سوی نماز جمعه تاکید شده است
ج- نماز جمعه مانند نماز عید فطر و قربان یک نماز عبادی سیاسی است
67- کدام موارد جزء آداب نماز جماعت محسوب می شود ؟
الف- ایستادن امام حماعت در وسط صف ، پرکردن جاهای خالی صف های جلوتر ، طولانی نکردن نمازجماعت
ب- عدالت امام جماعت ، جلوتر نبودن نمازگزاران از امام جماعت ، رعایت فاصله بین صفوف
ج-صحت قرائت نماز امام جماعت ، سلامت جسمانی امام جماعت ، رعایت حال افراد پیر و ناتوان
68- اگر کسی در نماز جماعت در حالی که امام جماعت در رکوع است تکبرةالاحرام را بگوید ولی به رکوع امام جماعت نرسد تکلیفش چیست ؟
الف- باید صبر کند تا رکعت بعد امام جماعت یا اینکه نیت فرادی کند ونمازش را فرادی بخواند
ب- نمازش صحیح است و می تواند در سجده به جماعت برسد
ج-رکعت اول را نیت فرادی کند و در رکعت دوم نیتش را به جماعت تغییر دهد
69- اگر نماز آیات به جماعت خوانده شود و فردی دیر آمده و به رکوع اول و دوم نرسد حکمش چیست ؟
الف-باید د رکوع سوم اقتداء کند و در ادامه مابقی رکوع ها را خودش بجا آورد ؟
ب- نمی تواند به جماعت اقنداء کند
ج- می تواند اقتداء کند و نمازش صحیح است
70- در نماز جمعه کدام مورد درست نیست ؟
الف- اگر کسی به خطبه های نماز جمعه نرسد نمازش صحیح است
ب- برنمازگزاران لاز است که روبه امام جمعه بنشینند و به خطبه ها گوش دهند
ج- وضو داشتن در هنگام خطبه ها برای نماز گزاران واجب است
71- در نماز میت کدام مورد صحیح نیست ؟
الف- نماز میت حتی اگر به جماعت خوانده شود نمازگزاران باید ذکرها را بگویند
ب- وضو داشتن در نماز میت لازم نیست اما کسی که غسل واجب دارد نمی تواند در نماز میت شرکت کند
ج- درآوردن کفشها هنگام خواندن نماز میت مستحب است
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
📣📣 اصلاحیه
با حمایت و پیشنهاد یکی از خیرین محترم مبلغ جوایز افزایش یافت.✅
خداوند از این خیر محترم قبول فرماید و روح امواتشان شاد گردد.
موسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد
@m_menhaj
📣توجه 📣توجه : مسابقه (حصن الرحمن ) در بخش غیر حضوری شروع شد .
این مسابقه در موضوع تقلید و احکام نماز طراحی شده است توسط مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد و نهاد محترم امامت جمعه وهمکاری نهادهای فرهنگی مذهبی و حمایت خیرین بزرگوار وبه دوصورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود .
✅. مسابقه غیر حضوری برای عموم : از طریق سایت فرهنگی مذهبی فلاح قسمت مسابقات به آدرس :
https://al-falah.ir/login/
✅. کسانی که عضو سایت نیستند اول ثبت نام را انجام دهند .
✅. برای ثبت نام حتما از شماره همراه فعال خودشان استفاده کنند
✅. مشخصات باید کامل و صحیح باشد در صورت نقص هریک از قسمتها در قرعه کشی شرکت داده نخواهند شد لذا کسانی که قبلا هم ثبت نام کردند پروفایل خود را ویرایش کنند
✅. حداقل سن برای شرکت کنندگان 9 سال می باشد
✅ آخرین مهلت شرکت در مسابقه 27ماه مبارک رمضان برابر با 19فروردین 1403 می باشد.
✅. شرکت در هردو مسابقه حضوری و غیرحضوری برای کسانی که این امکان وجود دارد بلامانع است.
✅ مسابقه حضوری در تاریخ 27ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد و جزییات مسابقه بعداً اطلاع رسانی خواهد شد
🌷. برای آزمون غیر حضوری که از تمام کشور می توانند شرکت کنند 14 جایزه به شرح ذیل درنظر گرفته شده است ؟
🎁. یک جایزه ویژه5/000/000 ریالی بین کسانی که نمره 20 را کسب کنند قرعه کشی خواهد شد
🎁 یک جایزه ویژه 3/000/000 ریالی بین کسانی که نمره های 19 و 20 را کسب کنند قرعه کشی خواهد شد
🎁 12 جایزه 1/000/000 ریالی بین کسانی که نمره 16 به بالا کسب کنند قرعه کشی خواهد شد
📗منبع پاسخگویی به سوالات کانال آموزش احکام موسسه منهاج در ایتا به آدرس زیر می باشد .
@namaz_menhaj
https://eitaa.com/namaz_menhaj
موفق باشید مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد
رساله آموزشی احکام در آدرس ذیل:
https://al-falah.ir/content/category/497/page/1/
🌷مسابقه « علی ولیُّ الله »
به مناسبت ایام دهه ولایت عید قربان تا غدیر با هدف آشنایی با فضائل امام علی علیه السلام در قرآن کریم و خطبه غدیر توسط موسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد و همکاری نهادهای فرهنگی برگزار می شود .
*حداقل سن شرکت کنندگان 10 سال می باشد
*نمره حد نصاب قبولی و شرکت در قرعه کشی حداقل 16 از 20 می باشد
* آخرین مهلت پاسخگویی تا ساعت 22 روز 11 تیر ماه روز « عید مباهله » می باشد
*برای این مسابقه 18 جایزه در نظر گرفته شده است که به شرح زیر خواهد بود :
1- دو جایزه 5/000/000 میلیون ریالی بین نمرات 19 و 20
2- شانزده جایزه 1/000/000 ریالی بین کل نمرات قبولی 16 تا 20
داوطلبان شرکت در مسابقه برای مطالعه منبع و پاسخ به سوالات نمونه به لینک زیر مراجعه نمایند .
https://al-falah.ir/content/detail/2560/
* شرکت کنندگان محترم توجه داشته باشند که مشخصاتشان کامل باشد .در صورت نقص حتی یک مورد ، از قرعه کشی حذف خواهند شد .
* بعد از اعلام نتایج با برندگان تماس خواهیم گرفت و سوالاتی برای راستی آزمایی پرسیده خواهد شد
لینک ورود به مسابقه https://al-falah.ir/login/