هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
26.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه 69/نماز های مستحبی
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
24.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه 71/نماز عید فطر و قربان
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
19.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه 72/نماز های مستحبی
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
26.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه 73/نماز های مستحبی
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
باسمه تعالی
نمونه سوالات احکام ( بخش اجتهادوتقلید )
1-کدام گزینه در باره تقلید در مسائل شرعی صحیح نیست ؟
الف- تقلیدیعنی این که باید در اصول دین از مجتهدین علوم دینی تقلید کرد
ب- تقلید یک امر عقلی و عرفی است که افراد غیرمجتهد باید در مسائل شرعی دین (احکام) به مجتهد علوم دینی رجوع کنند.
ج – کسانی که نمی توانند احکام دین را به صورت تفصیلی یاد بگیرند بایدبه مجتهدعلوم دینی رجوع کنند
2-اگر کسی مجتهد نبوده و از مرجعی هم تقلید نمی کرده است درچه صورت اعمال او درست است ونیاز به قضاء ندارد >
الف--چنانچه اعمالی که انجام داده است طبق فتوای مجتهدی می باشد که درآن زمان وظیفه اش تقلید از او بوده اعمالش درست است
ب- اگر اعمالی که انجام داده است طبق فتوای مجتهدی که اکنون از او تقلید می کند بوده باشد صحیح است و نیاز به قضا ندارد .
ج –هردو گزینه الف و ب صحیح می باشد .
3-در مورد عمل به احکام شرعی کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف- عمل بر اساس اجتهاد
ب- عمل بر اساس عرف
ج- عمل براساس تقلید
4-با توجه به تعاریف واجبات تعیینی و تخییری کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف- وجب تعیینی یعنی واجبی که دقیقا باید همان را انجام داد
ج- واجب تعینی یعنی اینکه از بین دو یا چند راه یکی را برای انجام آن معیّن کرد
واجب تخییری واجبی است که انسان بین انجام دو یا چند عمل مخیّر است یکی را انتخاب کند
5-کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف- عمل به واجبات و ترک محرمات انسان را شایسته بهشتی شدن می کند
ب- عمل به مستحبات و ترک مکروهات بر درجه انسان در بهشت می افزاید
ج- مستحبات و واجبات را گاهی آداب نیز می نامند
6- کدام گروه از علوم زیرتمام یا قسمتی از آنها برای رسیدن به درجه اجتهاد لازم نیست ؟
الف- زبان عربی ، زبان و ادبیات فارسی، تاریخ و جغرافیا ، فلسفه
ب- زبان عربی ، علوم قرآن و حدیث ، منطق و فلسفه
ج- اطلاع از فتاوای سایر مراجع ، علم رجال و درایه ،فقه و اصول فقه
7- برای به دست آوردن فتوای مرجع تقلید (مجتهد) کدام راه صحیح نمی باشد ؟
الف- شنیدن از دو فرد عادل
ب- دیدن فتوا در رساله مرجع تقلید
ج- شنیدن از چندنفر از مردم
8-عوض کردن مرجع تقلید در کدام مورد صحیح نمی باشد ؟
الف- اگر بفهمد کسی که از او تقلید می کند مجتهد جامع الشرایط نیست
ب- اگر بفهمد که مجتهدی دیگر اعلم است
ج – در هر صورت مقلد اختیار دارد که مرجع تقلیدش را عوض کند
9- کدام مورد جزء راههای شناخت مرجع تقلید اعلم می باشد؟
الف- مشهور بودن اعلمیت یک مرجع بین اهل علم و حوزه های علمیه
ب- شنیدن از خود مرجع تقلید که اعلام کند من اعلم هستم
ج- شنیدن از دونفر از اهل علم و تقوی هرچند که دو نفر دیگر از اهل علم تقوی شهادت به اعلمیت مرجعی دیگر دهند .
10-در چه صورت می توان برتقلید از مجتهدی که از دنیا رفته باقی ماند ؟
الف- به هیچ وجه نمی توان از مجتهد مرده تقلید کرد
ب- در صورتی که مرجع تقلید اعلم زنده اجازه باقی ماندن بر تقلید از آن مرجع تقلید فوت شده را بدهد
ج- در صورتی که قبلا مقلّد آن مرجع تقلید بوده است می تواند بر تقلیدش باقی بماند
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
نمونه سوالات احکام نماز جلسه 1 تا 10
11- کدام گزینه تمام اعمالش مربوط به مقدمات نماز می باشد؟
الف- کسب طهارت، پوشش مناسب ، قبله ، اذان و اقامه
ب- کسب طهارت ، قبله ، اذان و اقامه ، نیت ، ترتیب
ج- نیت ، ترتیب و موالات ، حضور قلب ، طهارت
12- کدام گزینه درست است ؟
الف- طهارت باطنی از راه اخلاص و حضور قلب به دست می آید
ب- طهارت باطنی از راه وضو ، غسل و تیمم به دست می آید
ج- طهارت باطنی از راه پاک بودن مکان ، بدن و لباس به دست می آید
13-با توجه به احکام وضو کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف – در وضو باید تمام صورت از بالا به پایین شسته شود
ب- شستن داخل بینی تا جایی که دیده می شود و داخل چشمها در وضو لازم است
ج- مقدار شستن هردست از آرنج تا نوک انگشتان و از بلا به پایین می باشد
14- درخصوص مسح کشیدن در وضو کدام گزینه صحیح است ؟
الف- در وضو باید جلوسر و پاها را از برآمدگی پشت پا تا مچ مسج کرد
ب- در مسح سر باید از وسط سر تا پیشانی کامل مسح کرد
ج- مسح کشیدن سر و پاها حتما باید با تری آب وضو باشد
15- کدام گزینه در تعریف واجب رکنی صحیح می باشد ؟
الف- واجب رکنی اگر عمدا یا سهوا کم و زیاد شود نماز باطل می شود
ب- واجب رکنی اگر عمدا کم و زیاد شود نماز باطل می شود
ج- واجب رکنی اگر سهوا کم و زیاد شود نماز باطل نمی شود
16- درخصوص نیت نماز کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف – نیت باید به قصد قربت انجام شود واگر برای خودنمایی باشد نماز باطل است
ب- به زبان آوردن نیت نماز اشکال ندارد .
ج- بلندتر خواندن نماز برای یادگیری فرد دیگر اشکال دارد
17- در خصوص عدول نیت کدام گزینه صحیح می باشد ؟
الف- عدول از نماز ظهر به عصر اشکال ندارد
ب- عدول از نماز عصر به ظهر اشکال ندارد
ج- عدول از نماز عشاء به مغرب در صورتی که وارد سجده رکعت چهارم نشده باشد صحیح است
18- در باره عدول نیت د نماز کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف- عدول از نماز جماعت به فرادی جایز نیست
ب- عدول از نماز ادا به نماز قضا اشکال ندارد
ج- عدول از نماز مستحب به نماز واجب جایز نیست
19- در خصوص انواع قیام کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف- قیام هنگام تکبیرة الاحرام و قیام متصل به رکوع واجب رکنی هستند
ب- قیام هنگام قرائت و قیام بعد از رکوع واجب غیر رکنی هستند
ج- رعایت نکردن قیام بعد از رکوع اشکالی ندارد
20- کدام گزینه در باره کسی که مجبور است خوابیده نماز بخواند صحیح نمی باشد ؟
الف- باید به پهلوی راست بخوابد به نحوی که صورتش رو به قبله باشد
ب- اگر به پهلوی راست نمی تواند بخوابد باید به پهلوی چپ بخوابد به نحوی که صورتش روبه قبله باشد
ج- فرد اختیار دارد که به پهلوی راست یا چپ و یا به پشت بخوابد و رعایت نکردن مراحل اشکال ندارد
هدایت شده از آموزش احکام _ موسسه منهاج
نمونه سوالات احکام نماز از جلسه 11 تا 20
21- در خصوص خواندن سوره بعد از سوره حمد در نمازهای واجب یومیه کدام گزینه درست است ؟
الف- هرسوره ای غیر از سوره حمد را می تواند بخواند
ب- اگر سوره ضحی را بخواند باید سوره انشراح را هم بعداز آن بخواند
ج- خواندن سوره های سجده دار بعد از حمد مستحب است
22- در خصوص قرائت نماز کدام گزینه صحیح است ؟
الف- واجب است نماز گزار در رکعت اول و دوم حمد و یکی از سوره های قرآن را بخواند
ب- نماز گزار باید نماز حمد و سوره و تمام اذکار نماز را با عربی صحیح و رعایت دقیق تمام نکات تجویدی بخواند
ج- به فتوای اکثر مراجع اگر کسی متوجه شود که کلمه و عبارتی را در نماز اشتباه می خوانده است حتی اگر در یادگیری نماز کوتاهی نکرده باشد باید نمازهای قبلی را قضا نماید
23- در خصوص خواندن سوره بعد از حمد کدام مورد صحیح نمی باشد ؟
الف- اکر وقت به قدری تنگ باشد که احتمالا نماز قضا شود نماز گزار می تواند بعد از حمد سوره نخواند
ب- اگر نماز گزار سوره توحید و یا کافرون را بعد از حمد شروع کند نمی تواند آن را رها کرده سوره دیگری بخواند
ج- اگر نماز گزار سوره ای را شروع کرده اما ادامه آن را فراموش کند نمازش باطل است
24-در باره رکوع کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟
الف- رکوع از واجبات نماز و رکن است چنانچه سهوا یا عمدا ترک شود نماز یاطل است
ب- رکوع واجب رکنی است اما ذکر رکوع مستحب است
ج- ذکر رکوع واجب است اگر عمدا ترک شود نماز باطل است
25- کدام گزینه در خصوص احکام رکوع صحیح نمی باشد ؟
الف- ذکر واجب و مستحب رکوع حتی قسمتی از آن اگر در حال حرکت خوانده شود نماز باطل است
ب- به ایستادن کامل بعد از رکوع قیام بعد از رکوع می گویند و رعایت آن واجب است .
ج- گفتن ذکر بعد ازرکوع ( سمع الله لمن حمده ) در حال حرکت اشکال ندارد
26- کدام گزینه صحیح است ؟
الف- اگر کسی سهوا رکوع نمازش را بجا نیاورد نمازش صحیح است
ب- اگر نماز گزار قبل از رفتن به سجده یادش بیاید که رکوع را انجام نداده است باید کاملا بایستد و سپس به رکوع برود
ج- اگر نماز گزار ذکر (سمع الله لمن حمده یا الله اکبر ) را حتی به نیت مطلق ذکر یعنی اینکه ذکری گفته باشد در حال حرکت بخواند نمازش باطل است
27- کدام مورد جزء واجبات سجده نمی باشد ؟
الف- آرامش بدن به هنگام گفتن ذکر سجده
ب- گذاشت انگشتان دست بر روی زمین
ج- سر برداشتن و نشستن بعد از هردو سجده
28- با توجه به احکام سجده کدام مورد صحیح است ؟
الف- گذاشتن آرنج و تمام انگشتان پا درهنگام سجده نماز را باطل می کند
ب- سجده برزمین و همه چیزهایی که از زمین می روید صحیح است
ج- سجده بر اک ، سنگ ، کلوخ ، چوب گیاهان غیر خوردنی صحیح است
29-با توجه به احکام سجده کدام مورد صحیح نمی باشد ؟
الف- حرکت بدن در هنگام گفتن ذکر مستحب در سجده نماز را باطل نمی کند
ب- محلهای قرار گرفتن بدن در هنگام سجده باید همسطح باشد اما اختلاف بین آنها بیش از چهار انگشت بسته اشکال دارد
ج- طولانی کردن سجده و گفتن سه بار ذکر سجده از مستحاب سجده می باشد
30- کدام گزینه صحیح است ؟
الف- اگر کسی سهوا بجای دو سجده یک سجده یا سه سجده بجا آورد نمازش باطل است
ب- اگر کسی سهوا یک سجده اضافه کند نمازش صحیح است ولی باید بعد از نماز دو سجده سهو بجا آورد
ج- اگر کسی سهوا یک سجده را کم کند اگر قبل از رکوع رکعت بعد یادش بیاید اگر بنشیند و سجده را کامل کند نمازش صحیح است و نیاز به سجده سهو ندارد .
**** چنانچه هنگام مطالعه به ابهام و مشکلی برخوردید مورد را به شماره 09133550097 در ایتا اعلام فرمایید
ادامه دارد