📜 زندگیِ حسین
✏️حسين (ع)، اين ادامهى على (ع) و چشم رسول (ص)، از هدفها دست نمىشويد. او مشتاق سلطنت نيست. وسعت روح او با اين سرابها دمساز نيست.
عظمت او اسير اين حقارتها نيست.
✏️ جز امر حق، او را حركت نمىدهد و اين امر، وابسته به ساختن نفراتى است كه بتوانند اين راه را با سر بروند و خود را فداى حق كنند، نه حق را نردبان هوس.
✏️حسين (ع) كه جز به پا داشتن حق و حكومت خدا بر مردم، هدفى نمىتواند بگيرد، در اين مرحله از زندگى و در اين حدّ از مبارزه، به انتخاب مىرسد.
✏️ ... با توجه به آن هدف و به اين انتخاب، مىتوانيم تمام زندگى حسين (ع) را دنبال كنيم و مىتوانيم آن تضادها را تحليل بنماييم.
✏️ما بايد در تمام مراحل، در مدينه، مكه، برخورد با حُر و نينوا و عاشورا، تمام احتمالهاى موجود را ارزيابى كنيم و بسنجيم و بهترينش را مشخص كنيم و آن گاه ببينيم حسين (ع) اين بهترين را انتخاب كرده و يا اين كه اشتباهى مرتكب شده است؟ اينگونه تحليل به زودى ما را از بنبستها بيرون مىآورد.
✏️ ...ما بايد ببينيم در آن لحظهاى كه فكرها و قلبها از كار مىافتند و عقل از سرها مىپرد، حسين (ع) چگونه انتخاب كرده است.
📄 برشی از کتاب 👇🏻
📚 عاشورا
#امامت #اربعین
#استاد_علی_صفایی_حائری
🪶 #مُبلغِ_مجازی
🆔 eitaa.com/namazi_ir
✍ به سمت کربلا
خوشا به حال آنان که با پای پیاده
در بیابان دنیا به سمت امام حسیت علیه السلام وکربلا حرکت میکنند ..
🆔 eitaa.com/namazi_ir
✍ به سمت کربلا...
خوشا به حال آنان که با پای پیاده
در بیابان دنیا به سمت امام حسین علیه السلام وکربلا حرکت میکنند ..
#مُبلغِ_مجازی
🆔 eitaa.com/namazi_ir
زاهد به ره کعبه و راهب به سوی دیر
اما منِ مجنون هوسم کویِ حسین است ...
🚩 #اربعین
🪶#مُبلغِ_مجازی
🆔 eitaa.com/namazi_ir
🩸 #اربعین 🩸
🥀 هنگامی که زنان و فرزندان #امام_حسین علیهالسّلام از شام بازگشتند و به عراق رسیدند، ساربان را گفتند: که ما را از طریق #کربلا ببر...
🥀 هنگامی که به موضع #قتلگاه رسیدند، جابر بن عبداللَّه انصاری را با گروهی از بنیهاشم و مردی از آل رسولاللَّه یافتند که برای #زیارت امام حسین علیه السّلام وارد شده بودند.
🥀 فَوَافَوْا فِی وَقْتٍ وَاحِدٍ وَ تَلَاقَوْا بِالْبُکَاءِ وَ الْحُزْنِ وَ اللَّطْمِ وَ أَقَامُوا الْمَآتِمَ الْمُقْرِحَةَ لِلْأَکْبَادِ وَ اجْتَمَعَ إِلَیْهِمْ نِسَاءُ ذَلِکَ السَّوَادِ وَ أَقَامُوا عَلَی ذَلِکَ أَیَّاماً
🥀 همه در یک وقت وارد شدند و با یکدیگر شروع به #صیحه و گریه کردند و #لطمه به صورت زدند. و ماتمی به پا کردند دلخراش و جگرسوز...
🥀 پس، زنان آن دیار نیز به ایشان پیوستند و همگی چند روزی عزاداری کردند.
📕 لهوف، صفحه ١٩۶
📕 بحارالانوار، جلد ۴۵، صفحه ١۴٧
🏷 #المصیبة_الراتبة
🪶 #مُبلغِ_مجازی
🆔 eitaa.com/namazi_ir
بُوَد آرايشِ معشوق، حالِ درهم عاشق
سيه روزیِ مجنون سُرمه باشد چشمِ ليلی را...
#مُبلغِ_مجازی
🆔 eitaa.com/namazi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیدی ماکو مثلک العزیز...
@namazi_ir
شب و روز در ره تو ،منِ مبتلا نشسته...
تو گذر کنی نگویی که کهای؟ چرا نشسته..؟
#مُبلغِ_مجازی
🆔 eitaa.com/namazi_ir
📌 *اجتماع اربعین، مقدمه ســاز ظهور*
🎙️خلاصه سخنرانی روز اربعین ۱۴٠۳
بیت العباس علیه السلام بیرم
امام باقر علیه السلام:
لَوْ يَعْلَمُ اَلنَّاسُ مَا فِي زِيَارَةِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنَ اَلْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً
اگر مردم مى دانستند كه چه فضيلتى در زيارت مرقد امام حسين (عليه السلام) است از شوق زيارت مى مردند.
📕کامل الزیارات ص ۱۴۲
هیئات مذهبی از این سه مهم نباید غفلت کنند:
۱- جذب به هیئت با محوریت امام حسین (علیه السلام) و اهلبیت علیهم السلام.
اهلبیت هم باب الله هستند.
راه تقرب پروردگار هستند.
در زیارت عاشـورا می خوانیم؛ انی اتقرب الی الله
اینکه در پایان زیارت امام حسین علیه السلام در حرم اباعبدالله الحسین علیه السلام تاکید شده زیاد بگوئید «انالله واناالیه الراجعون» سرّش این است که بدانیم مسیــر و هدف نهایی خداست.
۲-دقت بر اوامر ودستورات اهلبیت علیهم السلام
-انجام واجبات وترک محرمات.
-توجه به اعمال اجتماعی و جمعی، نماز جماعت، نماز جمعه و...
در دین اجازه ی ترک جماعت به ما داده نشده است.
«یدالله مع الجماعه»
۳- تبلیغ، ترویج وفعالیت برای زیارت اربعین و زیارت امام حسین علیه السلام.
-هیئات مذهبی در کنار همه فعالیت های فرهنگی، جهادی و اجتماعی خود یکی از وظائفشان باید این باشد که برای زیارت اربعین شور، شوق و حرارت در جامعه ایجاد کنند.
✓این اردوهای زیارتی ثمرات زیادی دارد از جمله اینکه موجب اجتماع قلوب می شود.
همان موضوعی که حضرت ولیعصر (عج) فرمودند:
وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا...ـ
اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد، در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل می شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی افتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می گشت...
اباعبدالله الحسین علیه السلام روز عاشورا در وداع آخر خود به امام زین العابدین علیه السلام فرمودند:
یا وَلَدی یا عَلیّ وَاللهِ لا یَسْکُنُ دَمی حَتّی یَبْعَثَ اللهُ الْمَهدیَّ
ای فرزندم، ای علی، به خدا قسم خون من از جوشش نمی افتد تا اینکه خدای متعال حضرت مهدی عج را برانگیزاند.
☆اربعینِ همراه با اقتدار نیاز به مراقبت، محافطت و تبلیغ دارد چراکه می تواند مقدمه ساز ظهور باشد.
-لذا اربعین با این شکوه دشمن هم دارد رهزن هم دارد.
دشمن چقدر طی سال و مخصوصا ایام نزدیک به محرم تبلیغ میکند، هزینه می کند که جلوی این شکوه را بگیرد.
قطعا دست اراده ی الهی پشت این پیاده روی و اجتماع اربعین است، تبلیغ و ترویج آن هم وظیفه و تکلیف محبین امام حسین علیه السلام و هیئات مذهبی است.
اگر این مهم را وظیفه و تکلیف خود ندانیم قطعه بزرگی از پازل وظائفمان برای ظهــور حضرت حجت (عج) ناقص است.
امام راحل فرمودند:
مسئولین کشور اگر در کنارخدمت به مردم به فکر مقدمه سازی برای ظهور نباشـند خیانت کرده اند.
📚صحیفه امام، جلد۱۶ صفحه ۴۲۹
🔖سید علی اصغر نمازی
#مُبلغِ_مجازی
🆔 eitaa.com/namazi_ir
ذکر بیان شده در منبر روز اربعین از کتاب ادعیه و زیارت حرم امام حسین علیه السلام👆🏼
🪶 #مُبلغِ_مجازی
🆔 eitaa.com/namazi_ir
📌خلاصه منبر شب دوم از دهه ی آخر صفر بیت العباس علیه السلام بیرم باموضوع:
*سانسور شدگان تاریخ* ۲
در زیارت اربعین می خوانیم؛
*وَبَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَيرَةِ الضَّلالَةِ*
ذکر سه هدفِ قیام وایثار حسینی در این فراز
۱- بیداری بندگان خدا
۲-نجات از جهالت
۳-نجات از ضلالت وگمراهی
یکی از راههای نجات از جهالت، ضلالت وگمراهی تاریخ خوانی و تاریخ دانی است.
تأمل در تاریخ است.
به فرموده رهبر معظم انقلاب:
*هر آنکس که تاریخ خواند ماند*
✓بخش اعظم قرآن تاریخ است.
تاریخ انبیاء و اُمَم گذشته، با چه هدفی؟
*«فاعتبروا یا اولی الابصار»*
قصه های قرآن برای بیدار شدن است نه بخواب رفتن.
*بعضی تاریخ می خوانندو به خواب میروند و بعضی تاریخ می خوانند و چــرتشان پاره می شود!*
خداوند در آیه۱۲٠ سوره هود ۴ هدف را از بیان قصص انبیاءگذشته برای رسول خدا(ص) بیان می فرماید:
*وَكُلًّا نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَاءِ الرُّسُلِ*
*۱-مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ*
*۲-وَجَاءَكَ فِي هَٰذِهِ الْحَقُّ*
*۳-وَمَوْعِظَةٌ*
*۴-وَذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ*
☆خواندن تاریخ ۴ مرحله دارد:
🔺۱- روایت تاریخ: یعنی ماجرا را دقیق بخوانی و بشنوی.
تاریخ مستند و مستــدل نه هر تاریخی!
🔺۲- درایت تاریخ: در آن بیاندیشی و بررسی اش کنی.
معارض نداشته باشد.
معتبر و موثق باشد.
امام علی علیه السلام:
*رحم الله امراءً تفکَـرَ واعتَبرَ، واعتبرَ وابصــرَ*
*این نوع تاریخ خوانی است که چـُـرت آدم را پاره میکند.*
انسان در این تاریخ خوانی به دنبال چرایی، چگونگی، عوامل و دلایل وقوع حادثه و مسئله ی تاریخی می گردد.
🔺۳- عبرت از تاریخ:
از آن قضیه واقعی عبور کنی و برسی به قصه ی خودت و زمانه ی خودت.
از آن درس بگیری، تکلیف خودت را بهتر بفهمی و ...
برای "عبرت" ضرب مثال لازم است.(۱)
آیا ایامت مثل گذشته است؟
اگر اشتباهی در روزگارت با تاریخ گذشته دیدی از گذشته برای روزگارت عبرت بگیر(۲) !
🔺۴- تجربه فعال تاریخی:....
عبور از زمانه ی خودت به گذشته و از گذسته به زمان حال، در گذشته توقف نکنی.
امام علی علیه السلام در نامه ۳۱ نهج البلاغه به امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند:
*اى فرزند، اگر چه من به اندازه پيشينيان عمر نكرده ام، ولى در كارهاشان نگريسته ام و در سرگذشتشان انديشيده ام و در آثارشان سير كرده ام، تا آنجا كه، گويى خود يكى از آنان شده ام.*
فرازهای ابتدایی دعای ندبه سیر تاریخی و تحولات دوران انبیاء و اولیاء است تا می رسد به این فراز
*أَیْنَ الْحَسَنُ أَیْنَ الْحُسَیْنُ أَیْنَ أَبْنَاءُ الْحُسَیْنِ صَالِحٌ بَعْدَ صَالِحٍ وَ صَادِقٌ بَعْدَ صَادِقٍ أَیْنَ السَّبِیلُ بَعْدَ السَّبِیلِ، أَیْنَ الْخِیَرَهُ بَعْدَ الْخِیَرَهِ*
یعنی منتظری یاری گرِ حجت خداست که تاریخ دان و اهل عبرت از تاریخ است.
*لذا در مورد اصحاب حضرت ولیعصر (عج) داریم که جوانند اما فکرشان همانند پیری کار کشته و دنیا دیده اند.*
وقتی به زیارت عاشورا و زیارت وارث هم نگاه می کنیم عمیقا در میابیم که در همین دو زیارت هم تحلیل تاریخ به ما ارائه می دهد.
برای مقابله با حجت خدا و ولی خدا امت سازی کردند و جریان سازی کردند.
إمام عليّ عليه السلام :
*اِعتَبِر بِما مَضى مِنَ الدُّنيا لِما بَقِيَ مِنها ؛ فَإِنَّ بَعضَها يُشبِهُ بَعضا ، وآخِرَها لاحِقٌ بِأَوَّلِها ، وكُلُّها حائِلٌ مُفارِقٌ .*
از گذشته دنيا براى آينده اش عبرت بگير؛ زيرا همه اجزاى آن ، شبيه يكديگرند و انجام آن به آغازش مى پيوندد و تماماً دگرگون شونده و از كف رفتنى است.(۳)
_________________
(۱)امیرالمومنین(ع): للاعتبارِتَضَرّبُ الامثال. (غررالحکم 10752)
(۲) امیرالمومنین(ع): ان الامور اذا تشابهت اُعتُبِرَاخِرُها باوّلها (همان: 10752)
(۳) نهج البلاغه نامه ۶۹
_____________________
🎙 #سخنرانی
🪶 #مبلغ مجازی
✒️ سید علی اصغر نمازی
🆔 eitaa.com/namazi_ir