فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بی همگان به سر شود بی تو به سر نمیشود
صحبتهای دلنشین استاد صفایی حائری.
#احادیث_ناب_و_نصایح_بزرگان
https://eitaa.com/nasaye
ایتا
sapp.ir/ahadisnabvnasayh
سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مهربانی عجیب امام هادی (علیه السلام) در کلام استاد فاطمی نیا
ولادت امام هادی علیهالسلام مبارک باد 💐
#احادیث_ناب_و_نصایح_بزرگان
https://eitaa.com/nasaye
ایتا
sapp.ir/ahadisnabvnasayh
سروش
🌸🌸🌸🌸
امام کاظم علیه السلام فرمودند:
اَفضَلُ ما یَتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدِ المَعرِفَةِ به ، الصَلوةُ؛
بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، نماز است.
تحف العقول، ص۳۹۱
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
سلام صبح شما بخیر و نیکویی
روز و روزگارتان قرین سعادت و نیکبختی
💥💥💥💥💥💥#احادیث_ناب_و_نصایح_بزرگان
https://eitaa.com/nasaye
ایتا
sapp.ir/ahadisnabvnasayh
سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️امتناع زن خواننده یهودی از دست دادن با بایدن
🔻یکی از قوانین شرعی یهودی اینست که بر اساس آن تماس بدن زن با مرد بیگانه (به جز همسر، فرزندان و والدین یا خویشاوندان نزدیک) ممنوع است. جای تامل بسیار دارد که در یهود ، حریم و اصولی در روابط زن و مرد وجود دارد ولی می خواهند زنان و ناموس ایرانی به لجن بکشند و هر کسی هم رعایت کرد رو عقب افتاده و امل معرفی کنند. قدرت رسانه عجب قدرتی است.
#احادیث_ناب_و_نصایح_بزرگان
https://eitaa.com/nasaye
ایتا
sapp.ir/ahadisnabvnasayh
سروش
8.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*🎥بیانات رهبر معظم انقلاب درباره روایت درست حوادث بزرگ عالم*
#عید_غدیر
۲روز مانده به عید ولایت
.
#احادیث_ناب_و_نصایح_بزرگان
https://eitaa.com/nasaye
ایتا
sapp.ir/ahadisnabvnasayh
سروش
6.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ولایت حیــــــــــدر علیه السلام 💥💥💥 یا امیرالمومنین علیه السلام 💥💥💥💥 *عید غدیر مبارکـــــــــ*💥
#احادیث_ناب_و_نصایح_بزرگان
https://eitaa.com/nasaye
ایتا
sapp.ir/ahadisnabvnasayh
سروش
کلمات قصار علی علیه سلام
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد وال محمد
همچنین مولوی در مثنوی، در مواردی با استناد به احادیث حضرت علی علیه السلام اشعار فراوانی سروده که نمونه های آنها عبارتند از:
گفت پیغمبر: قناعت چیست گنج گنجی را تو وا نمیدانی زرنج
که مضمون آن در کلمات قصار حضرت آمده است: قناعت مالی است که پایان نیابد.
مؤمن از«ینظر بنورالله» نبود عیب مؤمن را به مؤمن چون نمود؟
اشارهای است به این سخن مولا علی علیه السلام که فرمود ای مردم از گمان مردم با ایمان بپرهیزید که خدا حق را بر زبان آنها نهاده است.
جمله گفتند: ای حکیم با خبر! الحذر دع لیس یغنی عن قدر
سخن مزبور نزدیک به این روایت است:
پیش از واردشدن خروج را به یاد آور، و دوری کن از چیزی که سرنوشت را بی نیاز نمیکند، و صبر از عوامل پیروزی است.
مردم نفس از درونم در کمین از همه مردم بتر در مکرو کین
که اشاره به روایت ذیل از آن حضرت است: برای آدمی هیچ دشمنی دشمن تر از نفس خودش نیست.
گفت پیمبر: زسرمای بهار تن مپوشانید یاران زینهار!
ز آنکه با جان شما آن میکند کان بهاران با درختان میکند.
اشعار مزبور علاوه بر حدیثی از پیامبر صلی الله علیه وآله به این سخن قصار حضرت علی علیه السلام، در نهج البلاغه اشاره دارد: در آغاز سرما، خود را از آن بپایید و در پایانش بدان دوری نمایید که سرما با تنها آن میکند که با درختان; آغازش میسوزاند و پایانش برگ میرویاند.
ور بگویی با یکی دو، الوداع کل سر جاوز الاثنین شاع
اگر راز خود را بر یکی دو نفر فاش کنی، دیگر با سرت وداع گو; زیرا هر رازی که از بین دو نفر (صاحبان آن راز) تجاوز کند، فاش میشود.
این اشاره مثنوی به سخن علی علیه السلام در بیتی ملمع آمده است که مصراع عربی آن از حضرت علی علیه السلام است. (49)
موضوع این مصراع رازداری و رازپوشی است و چون نظر بر این است که اطمینان و اعتماد آموزگار روحانی را باید به دست آورد، رازداری را مطلقا ضروری دانسته اند. بر لب مهر میباید داشت و فقط دل است که میباید به ادب و احترام، سر عشق را دریابد و آن را چونان امانتی که به هیچ روی خیانت نبیند، در خود جای دهد.
از وظیفه بعد ازین اومید بر حق همی گویم تو را و «الحق مر»
گر وظیفه بایدت ره پاک کن هین بیا و دفع آن بیباک کن.
سخن مولوی ثابت میکند که وی طرفدار با صراحت و صداقت حقیقت است و هیچ کلامی از آن را در پرده نمیگوید و بیبیم و امید از کسی، آن را بر همگان آشکار میسازد. او مکر و حیله را نمیشناسد و آنچه بر لب میآورد حقیقت محض است، هرچند که تلخ باشد. مولوی حق تلخ را از آن رو به این شیرینی آورده که «الحق مر علی علیه السلام را با نتیجه ای درخور نقل کرده است.
هر پیمبر فرد آمد در جهان
فرد بود و صد جهانش در نهان
عالم کبرا به قدرت سحر کرد
کرد خود را در کهین نقشی نورد
منظور از «کهین نقش» در بیت مزبور، قالب آدمی (جهان اصغر) است. ابیات مولانا در این خصوص، یاداور قیاس مشابهی است که در بیتی منسوب به امیرمؤمنان آمده است:
و تحسب انک جرم صغیر
و فیک انطوی العالم الاکبر
در حدیثی از نبی اکرم صلی الله علیه وآله آمده است که «هیچ منافقی دوستدار علی و هیچ مؤمنی دشمن علی نیست مولوی این مقصود پراحساس را به زبان خود باز میگوید و علی علیه السلام را چنین میستاید:
علی ترازوی منصف مطلق است که هر کسی در آن ترازو بر حسب طینت و فطرت خود، سبک و سنگین میشود و بها مییابد
تو ترازوی احد خو بوده ای
بل زبانه هر ترازو بودهای
تو تبار و اصل و خویشم بوده ای
تو فروغ شمع کیشم بوده ای
مولوی با این توضیح و اظهارنظر مستطاب، نخستین دفتر مثنوی شریف خود را، که شاهکار اندیشه های عرفانی است، به پایان میبرد.
مولوی در دفتر سوم مثنوی اشارتی به سخنان منسوب به علی علیه السلام دارد که در بیتی سخنی از ایشان را کلمه به کلمه به عربی نقل کرده است:
گفت حق است این ولی، ای سیبویه!
اتق من شر من احسنت الیه
از شر کسی که به او نیکی کرده ای، بپرهیز
اشارت دوم در دفتر سوم مثنوی، نقل به معنایی است از سخن منسوب به حضرت علی علیه السلام
بهر یاری مار جوید آدمی
غم خورد بهر حریف بی غمی
روایت کرده اند که حضرت علی علیه السلام در تبیین این اندیشه مشهور، که «عالم هستی در روح بی حد آدمی مندرج است فرمود: دوای تو در توست و خود نمیدانی، و درد تو در توست و خود نمیبینی، و تو کتاب مبینی هستی که حروفش هرچه را که پنهان است آشکار میسازد، و تو خود را جرم کوچکی میپنداری و حال آنکه جهان بزرگتری در تو منطوی است:
این اندیشههای علی علیه السلام را مولوی در قالب ذیل باز میگوید:
چیست اندر خم که اندر نهر نیست
چیست اندرخانه که اندر شهر نیست
این جهان خم است و دل چون جوی آب
این جهان حجره است و دل شهر عجاب
امام علی علیه السلام یکی از ده صحابهای بود که پیامبر صلی الله علیه وآله در حیات
خود، به ایشان مژده بهشت داد:
پس ز ده یار مبشر آمدی
همچو زر ده دهی خالص شدی.
مولوی در دفتر پنجم، بیتی سروده که با بیتی منسوب به حضرت علی علیه السلام، ارتباط دارد. مولوی میگوید:
سیف و خنجر چون علی ریحان او
نرگس و نسرین عدوی جان او
مشورت ادراک هشیاری دهد
عقلها مر عقل را یاری دهد
حضرت علی علیه السلام در اینباره میفرماید: ; هر که خود رای گردید، به هلاکت رسید و هر که با مردمان رای برانداخت، خود را در خرد آنان شریک ساخت.
در کلام مولای متقیان از رسول خدا صلی الله علیه وآله است که فرمود: گرداگرد بهشت را دشواریها فرا گرفته است و گرداگرد دوزخ را هوسهای دنیا.
چون سفالین کوزه ها را میخری
امتحانی میکنی ای مشتری!
میزنی دستی بر آن کوزه چرا؟
تاشناسی از طنین اشکسته را.
این سخن از این کلام امیرمؤمنان گرفته شده است: همانگونه که ظرفهای سفالین را میآزمایند تا سالم را از شکسته بازشناسند، گوهر آدمی نیز توسط گفتارش شناخته میشود.
گفت پیغمبر عداوت از خرد
بهتر از مهری که از جاهل رسد
در نهج البلاغه آمده است: فرزندم، از دوستی با نادان بپرهیز; چه او خواهد که تو را سود رساند، لیکن دچار زیانت گرداند.
زآتش ار علمت یقین شد از سخن
پختگی جو در یقین منزل مکن.
ابیات مزبور یادآور این سخن مولاست: اگر پردهها کنار رود، بر یقین من افزوده نگردد.
سایه حق بر سر بنده بود
عاقبت جوینده یابنده بود
مضمون مصراع دوم، یاداور این سخن امیرمؤمنان علیه السلام است: آنکه چیزی را بجوید بدان یا به برخی از آن میرسد.
هر کسی گر عیب خود دیدی زپیش
کی بدی فارغ وی از اصلاح خویش
در یکی از سخنان قصار حضرت علی علیه السلام آمده است: آنکه به عیب خود نگریست، ننگریست که عیب دیگری چیست.
عقل دو عقل است: اول مکسبی
که در آموزی چو در مکتب صبی
از کتاب و اوستاد و ذکر و فکر
از معانی وز علوم خوب بکر
عقل دیگر بخشش یزدان بود
چشمه آن در میان جان بود.
مضمون ابیات مزبور یاداور اشعار ذیل منسوب به امام علی علیه السلام است:
عقل دو گونه است: در طبیعت سرشته و به گوش هشته: عقل به گوش هشته سود ندهد اگر عقل در طبیعت سرشته نباشد; چنان که وقتی خورشید نفعی نمیرساند; نوری ندهد، نور چشم بیفایده است.
آنچه را جاهل دید خواهد عاقبت
عاقلان بینند اول مرتبت.
بیت فوق نزدیک به این سخن مولا علی علیه السلام است: آغاز رای خردمند پایان رای نادان است.
زان که حکمت همچو ناقه ضاله است
همچو دلالان شهان را داله است
همچنین در بیت:
حکمت قرآن چو ضاله مؤمن است هر کسی در ضاله خود موقن است.
در نهجالبلاغه آمده است: حکمت گمشده مؤمن است. حکمت را فراگیر هر چند از منافق باشد.
حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه میفرماید: خدای را به گسسته شدن عزمها و گشوده شدن گره تصمیم ها شناختم.
در نهجالبلاغه چنین آمده است: دو آزمندند که سیر نشوند: آنکه علم آموزد و آنکه مال اندوزد.
آدمی مخفی است در زیر زبان این زبان پرده است بر درگاه جان
برگرفته از این سخن مولا علی علیه السلام در نهج البلاغه است: سخن بگویید تا شناخته شوید، که آدمی زیرزبانش نهان است.
نیست قدرت هر کسی را سازوار عجز بهتر مایه پرهیزگار
در نهج البلاغه آمده است: گناه نتوانستن کردن، گونهای از ترگ گناه است.
من نکردم امر تا سودی کنم بلکه تا بر بندگان جودی کنم.
مولا علی علیه السلام میفرماید:
خداوند میفرماید: مردم را آفریدم تا از من سود برند و نیافریدم تا خود سود برم.
این جهان را که به صورت قایم است گفت پیغمبر که حلم نایم است.
در نهجالبلاغه آمده است: مردم دنیا همچون سوارانند که در خوابند و آنان را میرانند.
صبر از ایمان بیاید سرکله
حیث لاصبر فلا ایمان له
گفت پیغمبر: خداش ایمان نداد
هر که را نبود صبوری در نهاد.
حضرت علی علیه السلام میفرماید: و بر شما باد شکیبایی; که شکیبایی ایمان را چو سر است تن را، و سودی نیست تنی را که آن را سر نبود و نه در ایمانی که با شکیبایی همبر نبود.
آنچنان کز نیست در هست آمدی هین بگو چون آمدی مست آمدی.
در سخنان حضرت علی علیه السلام آمده است: «ان لم تعلم من این جئت لم تعلم الی این تذهب» (100);
اگر ندانسته باشی که از کجا آمدهای نخواهی دانست که به کجا میروی.
مراقب افکارت باش که گفتارت میشود
مراقب گفتارت باش که رفتارت میشود
مراقب رفتارت باش که عادتت میشود
مراقب عادتت باش که شخصیتت میشود.
مراقب شخصیتت باش که سرنوشتت میشود
اللهم صلی علی محمد وال محمد
#احادیث_ناب_و_نصایح_بزرگان
https://eitaa.com/nasaye
ایتا
sapp.ir/ahadisnabvnasayh
سروش
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این ویدئو هدیه به محبان علی علیه السلام وشیعیان او.
#احادیث_ناب_و_نصایح_بزرگان
https://eitaa.com/nasaye
ایتا
sapp.ir/ahadisnabvnasayh
سروش