#توهم #غیب
🔻 گاهی یک نفر عالم قدس را کوچک و خیالی تعریف میکند. او با خیال زندگی میکند، با خیال میمیرد و یک باغچهی کوچکی هم تصور کرده است که یک مقدار از آن را سبزی کاشته است و یک مقدار از آن را... این هم بهشت او است و یک گودالی هم درست کرده است که مثلاً اگر انگشت او به آن سمت برود، میسوزد و تمام جهنم او و تمام بهشت او در یک محدودهی خیالی میچرخد.
🔸 این یک مسئله است، ولی یک وقت است که بنا است ماها نسبت به شناخت خود، معارف اهل بیت، خدای متعال و عالم غیب به سمت عمق معارف قرآنی برویم، طبیعتاً راه بیپایان جلوی ما است.
کد ۸۴۷۳
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
🔻 آن نگاه کودکانه است که هیچ فضای خاکستری بین خود و مقصد قرار نمیدهد و میگوید اینجا که من هستم سیاه است، دو قدم آینده سفید است و من این دو قدم را بردارم به حضرت بقیه الله روحی له الفداء یا به خدا میرسم.
🔸 قضیه این نیست، بلکه راهی طولانی برای بشر است که واقعاً خود را بشناسد.
کد ۸۴۷۳
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#فتنه #عذاب
🔻 یکی از دوستان برای سخنرانی به تهران رفته بود و برگشته بود و موضوعی را راجع به فتنهای که بعد از پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله) امت را گرفت، طرح کرده بود. همان فتنهای که در موردش روایت آمده که همه مردم مرتد شدند مگر چند نفر.
🔸 ولی من به آیهای برخورد کردم که گاهی قرآن مرکز فتنه و اسباب ظهور و بروز فتنه را تذکر میدهد و آن بخش مهمی است. فرمود که: «لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضاً قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنْكُمْ لِواذاً فَلْيَحْذَرِ الَّذينَ يُخالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصيبَهُمْ عَذابٌ أَليم؛ صدا كردن پيامبر را ميان خود مانند صدا كردن [معمولى] يكديگر قرار ندهيد. خدا كسانى از شما را كه در پناه يكديگر دزدانه در مىروند خوب مىشناسد. پس كسانى كه خلاف امر او مىكنند، بايد بترسند كه يا بلايى به ايشان برسد، يا عذابى دردناك. (نور۶۳)».
🔹 در این آیه نوع آداب و ادب لازم برای مخاطبت با پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله) را نشان میدهد. بعد هشدار میدهد که اگر این آداب و ادب را رعایت نکردید دچارفتنه میشوید. «فَلْيَحْذَرِ الَّذينَ يُخالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصيبَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ».
🔸 همیشه آنچه که در ذهن و خیالات ماست این است که یک کوتاهی فقط منجر به عذاب الیمی بشود. اما خود قرآن تذکر میدهد که گاهی عذاب به گونهای است که خودتان متوجه نمیشوید یعنی یک کانال فتنه برای شما پیدا میشود که نهایتاً مساوی با عذاب الیم است یا منجر به عذاب الیم خواهد شد.
🔹 اینها وقتی از وجود مقدّس رسول خدا (ص) قدرناشناس بودند، این قدرناشناسیها در طول مدت و عمل نکردن به شرایط آداب و ادب منجر به فتنه خواهد شد. این حرف روی حساب و کتاب هم هست و دور نیست.
ادامه دارد...
کد ۸۵۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
ادامه قبل...
#زبیر
🔻 یک نمونه آن زبیر است. در جنگ جمل هر طوری بود آقا امیرالمؤمنین علیهالسلام زبیر را خواستند و زبیر محضر حضرت رسید. حضرت فرمودند: زبیر یادت هست که در کوچههای مدینه با پیغمبر خدا میرفتی، من رسیدم و تو به پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم گفته بودی که یا رسولالله، علی خوب است اما تبختر دارد و پیغمبر خدا به تو فرموده بودند که: خاموش باش. تو نسبت به او ظلم خواهی کرد و وای بر تو هنگامی که کلاب حوأب بر تو پارس کند.
🔸 زبیر تازه این جمله را یادش آمد که برای سالهای قبل بود. حضرت فرمودند: میدانی حوأب کجاست؟ همینجا که داشتید میآمدید و سگهای حوأب بر شما پارس کردند.
🔹 این یک بخش است. آنها مراعات آداب و ادب را حتی نسبت به خود رسول خدا(ص) نداشتند. گاهی خدماتی انجام میدادند. در خود جریان سقیفه، حملهای که خانهٔ حضرت زهرا سلامالله علیها کردند. زیبر ایستاد، اما چه سود؟ «گاهی خانه از پایبست ویران است»،
🔸 منتها علت انحراف بیشتر زبیر در طول مدت بر اثر تسلط فکری بود که فرزندش عبدالله بر او داشت. از جهت فکری با پدر کاملاً هماهنگ شده بود و مانند یک چاهِ مسموم بخاراتِ سیاسی متصاعد میکرد و این پدر تحت تأثیر او بود، چون که ارتباطشان با هم زیاد بود ولی وقتی امیرالمؤمنین علیهالسلام این را فرمودند، متحیّر شد اما چه زمانی متحیّر شد؟ وقتی که جنگ جمل را به راه انداخته بود، ولی گریزی ندید مگر اینکه کناره بگیرد ولی بعد از این همه آشوب و فتنه، دست روزگار امان نمیدهد که کسی اینطور خودش را کنار بکشد و برود جای خلوتی نماز بخواند و روزه بگیرد. این خبرها نیست و اعمال انسان دامنگیر انسان است.
🔹 بالأخره نوع مخاطبت و ادبی که گاهی لازم بوده ولی فرد نداشته و نوع قدرشناسی که نبوده، اینها خیلی زیاد بوده است. حق مطلب ادا نمیشده است و لذا منجر به فتنههای عظیمی شد و دامن همهٔ آنها را گرفت.
کد ۸۵۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#رزق #سلوک
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#تاریخ #انبیا #نبی_اکرم
💠 ادوار تاریخ و تکرار آنها
🔻 قرآن از حضرت آدم (علیه السلام) که شروع میکند، این فصل را تا پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) تمام میکند. اینها اسطورههایی هستند که [با هم] یک دورِ تمام، میشوند. حالا [در مورد] آن دور تمام هم باید بعد توضیح داده شود که یعنی چه؟
🔸 آخرین [مورد] در بخش اسطورهها، رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است. منتها در تفسیر آیهی «لَتَرْكَبُنَّ طَبَقًا عَنْ طَبَقٍ» (همه شما پیوسته از حالی به حال دیگر منتقل میشوید (تا به کمال برسید). انشقاق/۱۹) دیدم که در آنجا به این معنا اشاره میکند که هر دوری را طبقی میداند و این طبقات، در فصول زمان و دورانها تمام میشود و گاهی قضایای گذشته در دورههای بعد تکرار میشود.
🔹 گویا روایت هم دارد که همانطوری که عایشه بر شتری سرخموی سوار شد و جنگ جمل راه افتاد، همچنین یکی از همسران حضرت موسی (علیه السلام) أیضاً سوار بر شتری سرخ موی شد و با جناب یوشع (علیه السلام) به جنگ پرداخت. او در یک طبق بود و این در طبق دوم [است].
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
ادامه مطلب قبل...
#نبی_اکرم #تاریخ
💠 نقش رسول خدا (ص) در ادوار تاریخی
🔻 «الخاتم لما سبق» (پایاندهنده گذشته) [یعنی] حضرت دور اسطورههای انبیاء (علیهم السلام) را تمام کرد و شاید خاتِم و خاتَم هم یک ربطی با این قضیّه داشت که [آن دور] تمام شد و ختم قضیّه شد و «الفاتح لما استُقبِل» (آغازگر آینده) [یعنی] کلیدش با اهل بیت (علیهم السلام) در فصل جدید شروع شد.
🔸 به یک اعتبار فصل طبقهی ثانی با آن وسعت، شروع کنندهاش رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است. «الفاتح لما استقبل»، دَوَران و دورانِ دَوَران بعد و فصل بعدی از اینجا شروع میشود و این سرفصلها، کلیدهایی برای شناختن معارف الهی است.
🔹 ببینید خدای متعال در یک جملهی کوتاه به چه مطالبی اشاره میکند که ما را به معارف منتقل کند. با یک کلمهی «الخاتم لما سبق و الفاتح لما استقبل». شاید خیلیها هم به این جمله نگاه کنند و بگویند یعنی چه و با یک علامت سؤال بخواهند کل قضیّه را مخدوش کنند. در حالی که بسیاری از ابواب معارف در همین دو کلمه و در همین دو جمله است.
🔸 قرآن در بخش الگوسازی، در این طبقات و یا طبقههای اولیه و یا طبقهی اولی، چینش اسطوره کرده است.
سند۷۸۲
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برش_کوتاه #ذکر #توجه #نفی_خواطر
🎥 کنترل خیال و قوه واهمه
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
🔺 @nasery_ir
#ولایت
💠 علت مقاومت در برابر سقیفه
🔻 اینکه این همه اهلبیت(ع) [از ابتدای جریان سقیفه] در مقابل انحراف مسیر از ولایت مقاومت می کردند و در این راه بسیار صدمه خوردند، به خاطر این بود که میدیدند دارد به کجا صدمه میخورد و تا قیامت چقدر مردم مشکل پیدا میکنند زیرا میزان از دست میرود و مردم عموماً به دنبال [انحراف] میروند.
کد ۸۹۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#حاجی_کلباسی
🔻 قبل از اینکه حاجی کلباسی بالغ شود، پدرش فوت کرده بود ولی وصیّ پدر که مرحوم بیدآبادی بودهاند، در ابتدای بلوغ، ایشان را با آن سختیهای حج، به مکه میفرستد. اینقدر ملتزم بودهاند!
🔸 این فصل در اصفهان متعدّد بوده است. اگر کسی تاریخ علمای آن زمان را ببیند، علمای مستجاب الدعوه که عبرت اهل اصفهان بوده است، متعدّد بودهاند.
🔹 مخصوصاً خود حاجی کلباسی که زندگانی زاهدانهای داشتند. [و این سبب میشد که] التزام دوستان بیشتر شده و تردید و احتیاط و اذیت منکرین کمتر شود.
کد ۴۳۷۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#زبیر
🔻 انحراف زبیر توسط فرزندش عبدالله
چقدر آقا امیرالمؤمنین از دست زبیر ناله کرد! با اینکه خیلی خوب بود و مؤید جریان ولایت هم بود، تا [اینکه] فرزند شومش عبدالله به دنیا آمد و او را دور کرد.
🔸 [زبیر،] پسرعمهی پیامبر است. چقدر با شمشیرش با دشمنان رسول خدا جنگ میکرد! ولی دچار ضعف شد.
🔹 گاهی این نوع ضعف در شخصیت ما هم زیاد خواهد بود که حرف دیگران آرام آرام در ما تأثیرمیگذارد و کارها را به دیگران یا به فرزند واگذار میکنیم و آنها را معتمَد قرار میدهیم و آن حالت ثبات و مدیریت قبلی از ما میرود.
🔸 زبیر هم خسته از جنگها و کشمکشها بود و عبدالله هم که شخصیت پیچیدهای داشت، افسار فکری و مدیریتی زبیر را به دست گرفت.
🔹 زبیر به فرزندش گفت: هرچه تو بگویی؛ آخرش هم برایش بد شد، چون امیرالمؤمنین علیهالسلام را رها کرد و عبدالله را گرفت.
🔸 البته «إِنَّ اللَّـهَ لَا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئًا وَلَـكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» (خدا به هيچ وجه به مردم ستم نمىكند، ليكن مردم خود بر خويشتن ستم مىكنند. یونس/۴۴).
🔹 طلحه و زبیر کوفه بودند که برای فتنه راه افتادند و به مدینه رفتند. عایشه خواهرزن زبیر بود. جریان جنگ جمل را راه انداختند و نقض عهد کردند.
سند ۸۳۴
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#تاثیر_نفوس #طلبگی
🔻 گاهی آقایان حوزههای علمیه که سابق بهره میبردند، به خاطر این بوده که ده سال در مدرسهی صدر اصفهان زندگی میکرد و حجرهی آخوند کاشی هم آن طرف او بود، جهانگیرخان قشقایی هم آن طرف او بود و در طول مدت این صبغه معنی و اخلاقی را از آنها فرا میگرفت.
🔸 گاهی [همین که طلبه صرفا] رد میشد، بهره میبرد، چون فضا، یک فضای معنوی بود. همین طور که جهانگیرخان را میدید تأثیر میگذاشت.
🔹 اینها جزو پیچیدهترین ابعاد و مواد سلوکی است که یک انسان حتی یک نفر را برای یک بار ببیند، جایگاهش را در نفس باز میکند و تأثیر خواهد گذاشت.
🔸 انسان در بیابان میرود، اگر با شخصی بزرگ یا کوچک برخورد کند، در او بی اثر نیست، منتها چه موقع نیاز بشود که این ارتباط برقرار بشود.
کد ۸۴۷۳
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#ولایت #امیرالمومنین #سقیفه
💠 جواب امیرالمؤمنین (ع) به سوالی درباره خلافت
🔻 بعد از جریان سقیفه یک نفر عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! به نظرتان بهتر نبود پیامبر خدا (ص) یک پسر داشت تا اختلاف نمیشد؟
🔸 حضرت فرمودند: «کدام پسر؟ پسری که به اندازه من فداکاری میکرد و خودش را در جنگها در دهان مرگ میانداخت؟ یا پسری که با هر آدم عیاشی مینشست؟ اگر آن پسر [فداکار] مراد است که من هم [مانند همان] پسر هستم، من در کجا در جنگها کم گذاشتم؟ در کجا باید جانم را در کف دستم میگذاشتم و نگذاشتم؟ اگر هم منظور پسری است که [بی تقوا باشد و] میگوید: بله، بفرمایید، این شترها و گوسفندان برای شما باشد، این طلا را بیاورید و آن نقره را ببرید، این خودش سقیفه میشد و دیگر نیازی نبود که سقیفهای صورت بگیرد و خود همین پسر، سقیفه بود».
کد ۸۹۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#نفس #علم
🔻 اگر نفس، شناخته شود، بهتر قابل درمان است. خدای متعال خلقت بشر را خیلی ارزشمند قرار داده است؛ منتها نه این بشری که الآن میخورد، میخوابد، زندگی میکند و یک ساختار خاص پوشالی و کاذب الآن از اجتماع گرفته و برای خودش ساخته و چنین کسی به بهشت هم برود و همه معارف را [هم یاد] بگیرد.
🔸 این نمیشود! اگر فرمود: «وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً» اول، این علم را لدنی میکند. نمیشود که تمام همّ و غم من، دنیا باشد و یا فکرم دنیایی باشد و علم لدنی نصیبم شود، نه، کسی که علم لدنی نصیبش میشود، در ابتدا توجهات او لدنی میشود.
🔹 در طولِ لدنی شدنِ توجهاتش، جنس روحش هم لطیف میشود. روحِ ایمان، در او تولید میشود و رشد میکند. ارتباطش را با قوا حفظ میکند.
کد ۸۴۵
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
💠 عظمت و مسیر قرارگیری تحت چتر #ولایت و عنایت #اهل_بیت (علیهم السلام)
🔻 وقتی میخواستم از کربلا برگردم، به خودم میگفتم که کجا بروم؟ و از کجا بروم؟ چه برکاتی در مشاهد مشرفهی اهلبیت علیهم السلام هست!
🔸 بهشت خدا، امیرالمؤمنین علیه السلام است و حسین بن علی علیه السلام.
🔹 هیچ کجا، جز در ظل، چتر، توجه، عنایت و حمایت آن بزرگواران، [مورد اطمینان] نیست و در دنیا و آخرت اگر چنین جایی نصیب انسان شد، هنیئاً له؛ [خوشا به حالش]. باید این را از خدا خواست.
🔸 ولایت الهی، ولایت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام، همراه با درک محضر، بالاترین چتری است که انسان را تأمین میکند.
🔹 این دنیا نسبت به عالَم پیشِ رو، خیلی کوتاه و جزئی است. اگر انسان چنین جای امنی در کنار امیرالمؤمنین یا سیدالشهدا علیهما السلام گیرش آمد، [باید قدرش را بداند].
🔸 البته این نکته وجود دارد که باید سوخت، باید خواست، باید گریه کرد، باید سجده کرد و باید سحر داشت تا به این جایگاه رسید و در چترِ حمایت و عنایت حضرات، قرار گرفت. [اگر انسان به این نقطه دست یابد،] دیگر آنها مهماننواز هستند و خودشان بلدند.
🔹 اگر کوتاهی باشد، در نوع رفتن ما و کم بودن زاد و توشهی ما است. اگر انسان خودش را به اینجا رساند که مستحق دستگیری و درک محضر شد، «رضی الله عنهم و رضوا عنه» (خدا از آنان خشنود است و آنان [نيز] از او خشنودندمیشود. / مائده ۱۱۹)
کد ۲۲۸۳۵
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
💠 رؤیای دختر #عمار_یاسر و توصیه ایشان به دخترش
🔻 عمار یاسر در جنگ صفین، در رکاب امیرالمؤمنین علیه السلام بود و دشمن خیلی میخواست سوء استفاده کند و نتوانست. او دختری در خانه داشت و بالاخره انسان به دختر خود [محبت دارد.] شب اولی که عمار در منطقهی صفین شهید شد، این دختر در خانه، خواب پدرش را دید.
🔸 پدرش به خوابش آمد و گفت: «دخترم، من امروز شهید و کشته شدم و خدا را ملاقات کردم. خدا از من راضی شد و من از خدا راضی شدم؛ ولی نکتهای میخواهم به تو بگویم که مبادا فکر کنی و بگویی که من، دختر عمار یاسر هستم. از همین حالا، برای قیامتت ذخیره کن. تا هستی، ذخیره کن. به هوای دیگری نباش و تا هستی، ذخیره کن.»
کد ۲۲۸۳۵
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir